Tee se itse!

Oiskohan menny noin viikko, nelisen päivää siitä ku maksu näky niiden tilillä. Siellä sivuilla on vieläpä ihan tilausseuranta ni voi katsoa miten oma tilaus etenee. Se on mun mielestä kiva. Ja sitten osasta vaippakankaita saa toimituskulut ilmaiseksi, mäkin maksoin toimituskulut lopulta vaan tarranauhoista, vaikka tilasin tukun kankaitakin. Tosi kiva juttu! Mahtuivat vieläpä ihan postiluukusta (lähettivät kahdessa kuoressa) niin ei tarvinnut juosta minnekään postiin hakemaan. Jos tuosta vaipanompelusta tulee jotain niin tilaan tuolta kyllä uudestaankin! Sivuilta löyty myös sen ylläpitäjän omia vinkkejä.

Nyt on kankaat tilattu ja jo kotonakin. En sitten tajunnut tilata tarraa ollenkaan kun ajattelin, että saahan tuota kaupastakin ostettua... Juu, nyt olen yrittänyt etsiä kunnon pesun kestävää, leveää tarraa. Eipä vaan ihan helpolla löydy. Pitää käydä vielä pari kangaskauppaa tsekkaamassa. Kuminauhaa kyllä löytyi helpolla. Hiukka harmittaa kun ei pääse aloittamaan ompelua tuon tarran takia. Imuja kyllä olen innolla ommellut. Vanhat pyyhkeet ovat päässeet uusiokäyttöön. Ajattelin kyllä hommata vähän myös bambukangasta, kun siinä kuulemma on paras imukyky. Jos sitä laittaisi vaippaan edes osittain imuksi, niin pärjäisiköhän sitten vähän ohkasemmalla paketilla...

Mä taas tilasin ihan liian vähän sitä tarranauhaa ja aattelin, et nou hätä, haenpa Eurokankaasta. En sitten hakenutkaan, niillä ei ollu minkään valtakunnan tarranauhaa ollenkaan! Käsittämätöntä. Tencel joustofrotee kiinnostaa mua sisävaippamateriaalina, kun sitä niin kovasti on kehuttu. Katsellaan, mitä tästä vielä tulee.

Ens viikolla voisi käynnistellä ompelimoa, tämä viikko kun on viimeinen työviikko [:)]

Tässä on ihan lähellä yks kangaskauppa, mutta se on tänään kiinni. Pitää huomenna mennä kattomaan löytyiskö niiden valikoimasta tarranauhaa... Ihan uskomatonta, miten se voi olla niin kiven takana! Prismasta löytyi sellasta ohkasta tarraa, joka kestää 60 asteen pesun, mutta leveetä ei ollut ollenkaan. Tarjoustalostakin huvikseen tsekkasin, mutta ei ollut. Tuosta Tencel joustofroteesta minäkin olen kuullut paljon hyvää, mutta alan ammattilainen -ystäväni- kertoi, että se voi olla aika kinkkistä ommeltavaa jos ei ole kauheasti praktiikkaa siltä alalta. Siksi itse ostin tähän ekaan erään tuota coolmaxia. Ei sitten mene hermot ainakaan kankaan takia. Ajattelin muuten tehdä tuosta coolmaxista myös pari irto hoitoliinaa. Voi sitten käyttää sitä AIO:n tms. kanssa missä ei ole tuollaista pintaa valmiina.

Kävin tänään siellä kangaskaupassa tässä lähellä. Sieltä löytyi kyllä tarranauhaa, mutta kun kysyin pesunkestävyydestä, niin 40 asteessa sanoi, että voi pestä. No, eipä se riitä vaippoihin. Kysyin sitten, että olisko tässä lähimaastossa jotain muuta paikkaa mistä voisi kysellä, niin vastaus oli, että onhan tarranauhaa varmaan monessa paikassa, mutta kyllä ne tuota samaa laatua on, että kestää 40 pesun... juu, sille oli ihan turha alkaa selittää, että kyllä niitä parempiakin on olemassa...

Yhden löydön tein sieltä kangaskaupasta kuitenkin: Siellä myytiin eurolla täkkikangasta. No, mä uhrasin euron ja ostin mukavan kokoisen palan täkkikangasta. Ajattelin tehdä siitä leikkimattoa. Mietin, että jos päällystäisin sen PUL -kankaalla, että olisi helpompi pitää puhtaana. Sitten jotain juttuja ompelisin siihen kankaaseen. Ehkä jotain kurkistusluukkuja, rapisevia/heliseviä juttuja, ehkä muovipeilin jne. Lelukaarenkin haluaisin tehdä. Onko kellään vinkkejä leikkimaton tekoon?

ALKUPERÄINEN: Eve78

Kertokaa tietämättömälle, että mitä ihmettä se PUL-kangas oikein on? [:-][:D]

PUL=Polyuretaanilaminoitua kangasta. Eli kosteussulkukangasta. Käytetään usein esim. kestovaippojen uloimpana kankaana.

Mahtaakohan mulla olla sitä sitten tuolla nurkassa semmoinen iso kerä? Sitä pullia siis. Kun sain anopilta sitä tosiaan monta monta monta metriä ja olin ihan innoissani että sitähän voi käyttää patjansuojana, hoitoalustana ja ajattelin siitä väsätä peflettejäkin. Se on sitä samaa kangasta mitä oli pieni pätkä äpakkauksessa.. eli onko siis kyseessä PUL?

mä aloin tossa joku parisen viikkoo sitten tekee tilkku peittoo pinnasänkyyn.. on aika kova homma siinä kun pitää tehä 100 tilkkuu.. :) on valmiina vast joku 40.. [:)] toivottavasti valmistus enne vauvan syntymää.. tosin koht alkaa äippäloma nii ehkä sit kerkee enemmän ku nyt. [:)]

ALKUPERÄINEN: Ang1

Mahtaakohan mulla olla sitä sitten tuolla nurkassa semmoinen iso kerä? Sitä pullia siis. Kun sain anopilta sitä tosiaan monta monta monta metriä ja olin ihan innoissani että sitähän voi käyttää patjansuojana, hoitoalustana ja ajattelin siitä väsätä peflettejäkin. Se on sitä samaa kangasta mitä oli pieni pätkä äpakkauksessa.. eli onko siis kyseessä PUL?

Äitiyspakkauksessa oli muovitettua froteeta. Se ei hengitä lainkaan, toisin kuin PUL kangas. Siitä syystä pinnasängyn patjaakaan ei saa kokonaan peittää tuolla muovitetulla froteella. Vaipoissa ei esim. hengittämätön kangas käy...

Teetkö rock^peijpe sitä tilkkua neulomalla vai ompelemalla? Mielenkiinto heräsi. [:D]

Me tehtiin tänään miehen kanssa hoitopöytää. Tai siis tehdään sellanen taso lipaston päälle. Saatiin sahailtua reunat ja fiksailtua pohjalevyä. Nyt on enää kokoon kasaaminen edessä. Niin ja maksoi 0 €. Ihan kivaa säästöä saa aikaiseksi kun itse duunailee joitain juttuja. [:)]

neulomalla.. [:)]
sitten sattu vielä että ostettiin tossa pinnikseen se reuna pehmuste nii siinä on täysin samat värit kun tilkkupeitossa.. vaaleen vihree, turkoosi ja ruskee. [:)] ja sitten liitän ne valkosella langalla virkkaamalla. [:)]

Aika jännää muuten, ettei patjansuojuksia tehä samalla periaatteella ku vaippoja. Tai varmaan joku jossain tekee, mutta jännää että toi hengittämätön muovitettu frotee on vakiintunut.

^veikkasinpa, että kyse on rahasta. Uskoisin PUL -kankaan olevan melko paljon arvokkaampaan kuin noiden muovitettujen kankaiden...  

Mutta imeekö tuo pinnoitettu frotee yhtään? Ei oo järkee tehdä siitä patjansuojusta jos se ei yhtään ime..
Se on kyllä näppärää kangasta, voi heittää koneeseen jne. [:)]

Ihan by-the-way teille kestoista innostuneille, huomasin äsken et Katin Mussukoilta poistavat kestovaipat valikoimista, halvennuksia siis tarjolla [;)] [:D]

Muovitettu frotee ei juurikaan itsessään ime, mutta sen päällehän on tarkoitus kuitenkin laittaa lakana, joka imee sen verran, ettei pissa sentään jää "lillumaan" vaan muovin päälle. Ja tuon tarkoitushan on pidättää ne vaipasta karanneet pikkupisut, joten eiköhän sen verran imeydy matkalla. [;)]

Hei muuten meemi, kun oot tehny niitä imuja pyyhkeistä, niin montako kerrosta oot ommellu? Ihan vaan kaksinkerroin vai useamman? Mahtaakohan ompelukone edes ommella paksummin, siis mulla... Jos tekis vaan kaksinkertasia niin tarvittaessa vois sitten laittaa useamman kerrallaan.

Mä oon laittanut 3 kerrosta koko alalta ja sitten vielä neljännen pienemmän kaistaleen siihen keskelle, missä imua tarvitaan eniten. Sen neljännen olen valmiiksi ommellut erikseen johonkin niistä isommista osista. Ei sitten ole kuormittunut kone liikaa. Sitten kaikki lätyt yhteen. 3 kerrosta tuo kone ainakin on vielä jaksanut ommella. Mä oon tehnyt sellasia tiimalasin muotoisia imuja. Niin ja mä luulen, että parempi, ettei tämän paksumpia teekään, mielummin laittaa sitten useamman päällekäin. Kuivuu nopeammin pesun jälkeen. Tai sitten voi käyttää tuollaisen imun alla vaikka bambu/hamppu/tencel -imua. Saa imutehoa ehkä vähän lisää...

Sitten osastolle "niksipirkka". [:D] Piti hieman miettiä, että kehtaanko edes kirjoittaa tätä ajatusta tänne... Tämä kaikenlisäksi tuli alunperin mun mieheltä.

Eli kun mä olen tuskaillut tuon tarranauhan löytämisessä kestovaippoihin. Ei vaan tunnu löytyvän. Aloin sitten jo miettimään nepparivaihtoehtoa jne. Pitäis vaan neppipihdit sitten hankkia... No, mies sitten heitti, että eikös niitä vaippoja saisi kiinnitettyä sellasilla rintsikoitten hakasilla? [:D] Alko hiukka ensin huvittaa, mutta aloinpa sitten tarkemmin miettiä. Kaivoin kaappia ja löysin kuudet käyttökelvottomat rintsikat. Useissa on 3 hakasta ja kolmessa rivissä säätövaraa. Aloin hilajalleen lämmetä idealle. Noitahan myydään kaupassa erikseenkin ja säätövaraa on kyllä ihan riittävästi. Ei sitten ainakaan tule "väsyneitä tarroja", jotka irtoilee kun pestään kymmeniä kertoja. Ja noitahan voi kiinnitellä vähän vinottainkin... Tänään täällä aletaan ommella rintsikan hakasia vaippoihin. [:D] Saa nähdä tuleeko siitä mitään.

Takaisin