Tammivaavit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja paukke
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Uusi tammivauvan odottaja liittyi joukkoonne [:)]
rv 7+2, laskettu aika 11.1 [:)]

On tämä raskauden sisäistäminen ollut vaikeaa, kun ei oikein mitään "suunnattomia" olotiloja ollut, alavatsan nipistelyä vaan ja välillä on olo, kuin eläisi teinivuosia uudelleen, kun mielialat vaihtelevat niin nopeaan tahtiin [:D]

Hei onnea taas uusille!!![:D]

Tuutikki ihmettelin tässä vaan, miten voit olla jo rv 7+2 vaikka laskettu aika on 11.1.? Itse olen rv 6+2 ja laskettu aika on aikaisemmin kuin sulla (3.1.), onko jompikumpi noista tiedoista väärin? Listaa vaan ajattelin tässä päivittää, niin tiedän laittaa sut oikealle kohdalle[:)]

Muoks. Laitoin sut listaan 11.1. päivän kohdalle, muokataan sitten jos on tarpeen[:)]

Tunnetteko te muut jo kohdun? Mulla on nyt kolmen päivän ajan se jo tuntunut. Oon tuossa yritysaikanakin tunnustellu aina välillä mahaa siinä toivossa että siellä joku olis[:D] niin nyt siihen verrattuna huomaan kuitenkin selkeen eron, että kyllä siellä vaan on jotain mitä ei ennemmin ole ollut. Mieskin sen tunsi, niin en mä varmaan sit kuvittele. Jotenkin vaan mietityttää että voiko se olla vielä mahdollista? Oon yrittänyt netistä ettiä tietoa, että mikä kohdun koko on näillä viikoilla ja aika niukasti löytyy tietoa. Jossakin luki, että koko olisi vielä normaali, mutta että kohtu olisi pyöristynyt. Sitten tietenkin kauhukuvana olis rypäleraskaus, johon kuuluu kohdun nopea kasvu. Tai sit ihanimmillaan kaksoset[:D] Tai sit tää on ihan normaalia.. heh. Tai sit se ei ees oo kohtu jonka tunnen[:D] Mutta luulisin että se on, semmoinen kovempi kohta alavatsassa.

Heippa!
Täällä uusi jännäilijä tammikuulle.. muutaman päivän jos malttaisin mieleni, ja tekisin sitten testin.. Oireita on ollut lähipäivinä mm. pientä nipistelyä alavatsassa, ällötystä, väsymystä, rintojen arkuutta, hajuaistin herkkyyttä.

Onnea odottajille!

Heissan kaikki ja onnea odotukseen!

Tässä linkki englanninkieliselle sivulle, jossa voi kurkkia mitä kohdun koko on ja miltä masuasukki näyttää milläkin viikolla.
http://www.babycenter.com/pregnancy-fetal-development-index

Maajo

Kiitti Paukke!! =D Nyt sain janan... =)
Asun Keski-Pohjanmaalla.
Ja tervetuloa kaikille uusille.. Mahtavaa kun tulee paljon uusia odottajia.. =D

Hyvä nirttu78, sait janan[:D]

Kiitti Maajo linkistä. Niiden kuvien mukaan ajattelis, että olis aika kummallista jos kohtu jo tuntuis, mutta en kyllä usko että kuvittelenkaan :( Olisko se sitten kuitenkin niin yksilöllistä? Jostakin luin, että normaalistikin naisten kohdut on eri kokoisia. Itellä yleensä kyllä helposti tuntuu menkkojenkin aikaan kohdun turvotus, jos se kohtu olis sit jotenkin niin edessä. Mutta ultrassahan sit selviää tarkemmin kohdun rakenne ja koko. Vähän tekis kyllä mieli mennä varhaisultraan, mutta meilläkin mies kovasti on sitä mieltä, että parempi malttaa odottaa sinne perusultraan asti. Miehet tuntuu olevan ilmeisesti kärsivällisempiä kuin me naiset [:D]

Sannio, tuosta lasketusta ajasta en ihan sata varma olen, laskin sen itse viikojen mukaa; eli 35viikkoa vielä päälle. Eli voi olla että oon laskenut ihan väärin [:D] Viime viikolla äitiysneuvolaan soittaessani terveydenhoitaja sanoi minun olevan kuudennella viikolla. Vau-testin mukaan taas olin vasta neljännellä viikolla, joten eiköhän se lopullinen laskettu aika selviä ensi viikolla kun on se ensimmäinen äitiysneuvola? [8D]

Heippa kaikille Tammivaavia odottaville.
Liityin itse mukaan teidän porukkaan, eilen testasin plussan. Laskettuaika olisi 18.1.2010[:)]
Minulla on ennestään kaksi lasta poika -99 ja tyttö -01.
Yritystä meille ei ehtinyt tulla kuin oikeastaan yksi kierto kun toisella sitten tärppäs.

Terve taas!

Tunika, nuoremmat miehet on aika loistavia. tosin tota oli vähän aluksi ahdistanut et oon niin vanha et haluun varmaan heti lapsia [:D] ei se ihan väärässä ollut [:)]

Freya, täällä on myös helsinkiläinen!

Lissu82 ja Tsuba, on kiva ku on muita joilla on sama LA. se kyl saattaa vielä muuttua mut sehän selviää sit myöhemmin. millois teillä on neuvola? meillä eka käynti 8.6, ihan kivalta vaikutti täti ainakin puhelimessa [;)]

Me ei varmaan mennä varhaisultraan, mies ei tykkää hoppuilla ja eiköhän sitä itekkin jaksa odottaa! ihanan innostunut se on kylläkin!!

tervetuloa vaan kaikki uudet odottajat!

On se hyvä, että joukkomme vaan kasvaa... Tänään olen paahtanut pihatöissä, yrittänyt ajatella muuta... Nälkä kyllä tulee tosi nopeesti ja niin varmaan kilojakin [&:] Tänään sentään selvitty kahdella lämpösellä aterialla [:)]  Pitää huomenna käydä ostamassa uusi raskaustesti ja testata vielä toiseen kertaan ja soittaa sitten sinne neuvolaan. Onneksi puoliso lupas tulla mukaan. Pitääkö sinne mitä ottaa mukaan? Eikös ensimmäsellä käynnillä kysellä perustiedot ylös ja oteta ensimmäiset kokeet; pissanäyte, verenpaine, paino, hemoglobiini sun muut. Niin ja sitten tietysti saa sen neuvolakortin. Miehet kyllä ottaa kaiken rauhallisemmin, kai tämä itselläkin olo pikkuhiljaa tasoittuu... Ei kai tässä voi kun odottaa mitä tuleman pitää. Syödä tervellisesti ja liikkua kohtuudella ja levätä kun siltä tuntuu. Vaikuttaa siihen mihin pystyy ja yrittää hyväksyä, että kaikkeen ei voi vaikuttaa. On tää vielä vaan niin epätodellista!!! [:D] Millonhan se odotus konkretisoituu? Sen ensimmäisen ultran jälkeen? Ensimmäisten liikkeiden jälkeen? vai sitten kun ei saa enään joulukuussa kengännauhoja itse sidottua? [;)] Pystyykös muuten Kelan sivuilla laskemaan äitiys/vanhempainrahansa? Eikö sen voi laskea joko edellisvuoden tai viimeisimmän puolen vuoden tulojen mukaan. Itseä vähän jännittää sijaisena, että saanko jatkaa hommia vielä syksyllä mahan kanssa, kun tämä pätkä loppuu. Kai tuo rippuu minkälainen olo on ja miten kaikki menee, joutuuko olemaan sairaslomalla tai muuta sellaista. Kai tuota toimeen kuitenkin tullaan. [8|]

ainii, meinaatteko selvittää mahdolliset kromosomivirheet tms? lapsen sukupuolen?

Moi!

lissu82: Ekalla käynnillä otetaan juuri nuo näytteet, annetaan lähete verikokeisiin (veriryhmä+ vasta-aineet ja kuppa, HIV ja hepatiitti B), saadaan neuvolakortti, käydään läpi elämäntavat (äidin ja isän) yms. Ja täälläpäin seuraava käynti on sit lääkäri, et sen ajan varaus ekalla kerralla ja mahdollisesti ultraäänitutkimusten ajanvarausta. Mulle neuvolasta lähetettiin esitietokaavakkeet, että ne ottaa mukaan täytettynä ja mies sitten kanssa. :) Eipä kai muuta tarvitse ottaa mukaan.

Kelan sivuilla on tosi hyvät laskurit. Sen voi laskea just niinkuin lissu82 sanoit, eli viimeisen puolen vuoden tulojen mukaan tai sit edellisvuoden tulojen mukaan. Mä pidän peukkuja, että sun sijaisuutta jatketaan!

Mulla viime yönä alkoi kovat vatsakivut alavatsalla. Toisaalta vatsa ei ole toiminut kunnolla pariin päivään, että voisiko olla sitä. Heti huolestuminen iskee..

tulitikku: Mä aion mennä seerumiseulaan ja uä:hän joissa selvitettän Down:in syndrooman riskiä, en muihin. Rakenneultrassa jos sitten 20 viikolla näkyy sukupuoli, niin itse haluaisin kyllä tietää ja mies myös.

Onnittelut taas kaikille uusille [:)]

mulla kans kovia alavatsakipuja välillä, tuntuu menkkaiselta. Toivottavasti kaikki on ok...

Äitiysrahoista, onko kellään tietoa, että voiko sen ite valita meneekö se edellisvuoden mukaan vaiko edellisen puolen vuoden mukaan? Jos lapsi tuleekin etuajassa joulukuussa, niin meneekö se silloin verovuoden 2008 mukaan, mutta jos se syntyy 2010 puolella, niin meneekö se sitten verovuoden 2009 mukaan? Sitä vaan, ku friikkuna (freelancerina) tulot vaihtelee niin kamalasti eikä oikeen tiiä, et miten sitä fyffee sais sopivasti kasaan. Vähän tuntuu, että tänä vuonna saattaa tulot olla pienemmät ku ei ehkä jaksa ottaa niin paljon keikkaa... Kelan kanssa on aina niin vaikeeta asioida...

Edit: kävin kelan sivuilla laskeskelemassa. Niiden laskuri kysyi vuoden 2007 tuloja. Onkohan ne unohtanu päivittää laskurin??? Mutta siis siellä sanottiin, että ne menee edellisvuoden tulojen mukaan ellei tulot oo noussu yli 20%, siinä tapauksessa voi laskea niiden korkeampien tulojen mukaan. Ja tosiaan siis äitiysloma alkaa 50-30päivää ennen LA, joten me kaikki ollaan tämän vuoden puolella äitiyslomalla jok tap. 

Freya: Onko sulla jatkuvaa alavatsakipua? Kun mulla jöylii vähän koko ajan, mutta välillä vähemmän, välillä enemmän. Kurjaa, kun joutuu miettimään, että onkohan kaikki hyvin.

Mä laskeskelin kanssa, että joulukuun alkupuolella alkaisi mulla äippäloma. Ja itse sen tulohomman voi valita.Eli jos ei vie sinne edelliseltä puolelta vuodelta palkkakuittia, niin ne ottaa sen edellisvuoden verotustietojen mukaan, mutta jos vie sinne sen palkkakuitin ja se on muuttunut suurempaan just sen 20%, niin sitten ottavat sen suuremman huomioon. Tulipahan epäselvästi kirjoitettua..

Mun mielestä, jos lapsi syntyy 2010, niin joka tapauksessa viimeisten verotustietojen mukaan äitiysraha tulee, jos ei ole viimeisintä palkkakuittia Kelaan kuskannut?

Terve taas!
Tänä aamuna oli rinnat hieman arat ja lievästi paha olo. Äsken juili alavatsaan, mutta meni nopeasti ohi. Kai ne alavatsakivut on sitten "normaalia" kun kerran aika usea on niistä kirjoittanut. Katselin eilen Marraskuun odottajien keskusteluja... olipa samoja asioita!![:D] Kiva, että mekin on saatu lista! Ostin jo toisen raskaustestin ja raskaus multitabseja. Kauheeta kun pelottaa tehdä toinen testi, jos se onkin negatiivinen?!? No, huomenna pitää rohkaistua!!! Olen myös lykännyt neuvola-ajan tilaamista... Olis kurja soittaa sinne ennen ensimmäistä aikaa, että raskaus on keskeytynyt. Taas pitää muistuttaa itseään olemaan murehtimatta asioita, joihin ei voi itse vaikuttaa. Mun kohdalla voi olla niin, että mua seulotaan tarkemmin. Ehkä ehdottavat lapsivesitutkimusta ym. sitten aikanaan. Onneksi ultrissa jo näkyy aika paljon. Joka tapauksessa, ollaan puolison kanssa puhuttu ja sitä mieltä, että vaikka lapsi ei olisi terve on se tervetullut. Mutta kaikki selviää aikanaan... Tuntuu, että haluasi jo nyt mahan kasvavan ja lähteä ostamaan vaunut ym ja sitten synnyttämään [:D] Aika menee hitaasti näinä ensimmäisinä viikkoina. Kärsivällisyyttä ja voimia kaikille! [:)]

Juu ei mulla onneks oo kokoajan alavatsakipuja. Eniten sitä on nyt ollu aamuisin. Kai se on ihan normaalia...

Tuli multitabseista mieleen, ku ite oon semmonen terveyspiipertäjä ja popsin kaikenmaailman vitamiinipillereitä jne, niin jostakin luin, että A-vitamiinia ei pitäisi syödä yhtään raskauden aikana. Pilleripurkkien A-vitamiini on (muistaakseni) retinyylimuodossa ja se voi aiheuttaa keskenmenoa. Joten kattokaahan tarkasti multivitamiinipurkit, ettei niissä oo A-vitamiinia tai retinyyliä.

Heips!

Käynpä kommentoimassa tuota multitabs asiaa. Elikkäs jos ostaa nimenomaan Multitabs raskaus -vitamiinitabletteja niin niissä ei ole tuota A-vitamiinia koska on suunniteltu nimenomaan raskaana oleville tai raskautta suunnitteleville ja jos oikein käsitin niin niitä juuri Lissu82 on ostanut. Samoin voisin kommentoida että maksamakkaraa saa syödä 200g viikossa ja kerta-annos ei saa ylittää 100g, koska monessa paikassa se on kiellettyjen listalla juuri tuon A-vitamiinn takia.

Ja verotuksesta, jos ei toimita edellisen 6kk papereita Kelaan (tulot +20% edellisestä verotuksesta) niin äitiysraha lasketaan viimeisen vahvistetun verotuksen mukaan joka on tällä hetkellä vuoden 2007, en muista milloin vuoden 2008 verotus vahvistetaan, mutta epäilen ettei kerkeä tulemaan ennen kuin te haette äippärahaa, koska äitiysrahaa voi hakea kun raskaus on kestänyt 154 pv ja äippäloman voi aloittaa joko 30pv (yleinen) tai 50pv(varhennettu) ennen laskettua aikaa.

Maajo

mä haluaisin kans selvittää onko lapsessa mahdollisesti jotain vikaa ja  luulen ettei pidettäis jos jotain löytyisi. kuulostaa kauheelta mut ainakin nyt tuntuu siltä. voihan olla et mieli muuttuu kun raskaus etenee. mun mies saattaa sokeutua ja joutua pyörätuoliin, se jo tuntuu aika rankalta ja se on suurin syy siihen miksi en luultavimmin pitäisi vammaista lasta.

mä en edes ole uskaltanut miettiä äitiyslomaa tai rahaa...jotenkin ei edes uskalla iloita ettei vaan sit pety jos raskaus menee kesken. ei olla kerrottukaan vielä kuin mun veljen vaimolle joka myös on raskaana. sain luvan kertoa yhdelle [:D] Muille kerrotaan sit ku ollaan varmemmilla vesillä.toisaalta huvittais kaikille kertoa ja iloita asiasta.

itse olen yrittäjä ja äitiysraha tulee olemaan aivan surkea. senkään takia en ole jaksanut asiaa oikein miettiä. saapahan ainakin sopivasti pillit pussiin vuoden vaihteessa. lopetan kokonaan yrityksen toiminnan. n.7kk töitä, ei hassumpi!

mulla on kans vatsasta juilinu.eiköhän se ole ihan normaalia. tissit on ihan hirveen kipeet ja nännit kans. päätä särkee miltei kokoajan ja oksettaa aika usein. olo ei siis ole ollut kaksinen.

Takaisin