Tammivaavit 2

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kaylies
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
mä ostin h&m:ltä sellaset missä ei oo kaaritukia (kaverin suosituksesta, ei kuulemma satu niin paljoo ku tuelliset) kahet sai kahella kympillä. siinä oli siis mustat ja valkoset samassa paketissa. oon jo vähän pitänykki niitä, kun muut tuntuu välillä painavan. ostin ihan sen kokoset ku nyt menee. ehkä vähän löysemmät että on sit tilaa. mut ei maksa paljoo jos joutuu sit ostaan uudet.

hain verenpainemittarin tiistaina aamulla ja yllättäen paineet ollukki sit ihan kohillaan, pissa puhdas ja turvotuskin vähän hellittäny. eli huokaisin helpotuksesta kun aamulla kävin neuvolassa. siellä oli kaikki siis mallillaan. kyselin samalla sit vähän ens viikon lääkäriajastakin. eli mitä tehdään ja muuta. lääkäri tekee kuulemma täällä karkean koko arvion, koska ultraa ei ole käytettävissä. katsoo myös tietysti kohdunsuun jne ja ilmeisesti vähän myös tota lantioo. näillä näkymin, neuvolan tätin mukaan, vauva on normikokoinen, ei ainakaan kuulemma iso[:D] ja tosiaan laskeutunut jo aika alas eikä mitään ongelmaa pitäis alatiesynnytykselle olevan. jee!

niin ja aiemmin lääkäri muuten suositteli mulle tota hirudoid fortea tohon jalkojen turvotukseen, niin kyllä sekin tuntuu auttavan. jalat ei kutia ja oo IHAN niin turvoksissa ku aiemmin. äippälomalla oon ollu eilisestä asti. ja onhan tää nyt IHAN ERI JUTTU ku työttömänä ollessa. [:D] ainakin sen verran että nyt päiväraha juoksee puolta enemmän! pikkupyykkiä oon pessy ja viikkaillu hoitopöydän laatikoihin. muutenkin yrittäny nyt järjestellä tavaroita ja muuta ku jaksaa jonkin verran. kaupungille lähtö vaan tuskastuttaa pelkkänä ajatuksenakin jo! ja vielä pitäis käydä pikkuveljelle ja omalle kultamiehelle käydä ostamassa lahjat. mur. ja olis mulla monta pikkuprojektiakin tässä meneillään mut päätin että valmistuu jos valmistuu.

huomenna tyttöjen kans rauhallista pikkujouluilua, juoruamista, pelikortteilua ja syömistä. nyt nautitaan ihanasta pakkaspäivästä! (voin kertoa, et tollanen puolentoista kiloometrin lenkki aamusta -18 asteen pakkasessa piristää aika kummasti![:)])

pupunen+möksy rv 34+4

Täällä ilmottautuu kutomiseen hurahtanut!! Parin-kolmen kuukauden aikana on tullu tehtyä ainakin kymmenet sukat (isoja ja pieniä) sekä tumppuja, pipo, 2 villatakkia ja yhet housut [:D] Jos (ja kun) alan kutomaan, ei minua saa löhötuolistani ylös ennen kuin kudelma on valmis [;)]

Liivejä on netissä pilvin pimein ja laitanki muutaman hyväksi koetun linkin tänne. Itselleni jouduin kokoni vuoksi tilaamaan Anita merkkiset, yhden koon isommat, kaarituettomat liivit. Sitten kun maitohäslinki tasottuu, käyn ostamassa kaarituelliset (jos vielä siltä tuntuu). Kaarituellisia ei suositella heti aluksi, koska rinnan koko vaihtelee ja kaarituki saattaa painaa tiehyeen tukkoon. Mut sitte ku maidontulo tasoittuu, saa oikean kokoiset kaarituet ja ongelmaa ei enää ole. Anita merkkisiä kaarituellisia kävin jo kokeilemassa ja koin ne erinomaiseksi [:)] Toki, hinta huutelee pilvissä vaan mitäpä nainen ei tekisi hyvinvointinsa eteen [;)]
Monet Bravado -merkkiset olivat hyvän tuntuisia, mutta koko loppui kesken, sekä kokeilin Carriwellin pehmeää liiviä. Sekin oli miellyttävän tuntoinen päällä, mutta en saanut sillä tarvimaani tukea.

Linkkejä:
http://www.nettiemo.fi/
http://www.babyidea.fi/
http://www.bebes.fi/kauppa/
http://www.rehashop.fi/

Kaunis kiitos teille onnitteluista!!!!!!!!! Tosi kiva käydä lukemasa täältä onnitteluja :) !!!  [:)][:D]

Meillä täälä syödään, kakitaan ja nukutaan. Neiti on ollu niin kiltti!!!! Itkee vaan silloin jos on nälkä tai kakka housussa. MUTTA, en usko että tämä on näin helppoa. Taitaa olla vaan tyyntä myrskyn edellä. Kyllä ne vatsavaivat vielä kerkeää tulla..

Mulla siis viimeviikon keskiviikkona oli heela daagen menkkakipuja ja en ollu ihan varma kuitenkaa et onko tämä ny sit niitä oikeita supistuksia. Pari kertaa olin ollu jo sairaalasa osastolla liikkumiskiellossa ja tipassa ku meinas syntyä het rv 30 jälkeen :( Nyt kuiteskin sillon keskiviikkona meni vedet ;) Viikkojahan mulla oli sillon jo sen verran et tiesin et enää sitä ei estettäisi. Ja jos veet menee ni eihän sitä muutenkaa enää voi estää... Kai..? Ni ja limatulppaahan mulla oli viikon verran tullu ja vauva oli pari päivää ollu ihmeen rauhallinen mahassa, olin aatellu mennä seuraavana päivänä kuunteluttaan sydän äänet jos ei vauva alkas liikkua enempää. No mut sitte kuiteski jo torstai aamuna meille syntyi meidän oma rinsessa [:)] Ei tätä voi oikeen vieläkään ymmärtää.. Paras joululahja mitä kukaan voi itselleen toivoa.. <3

Synnytyksestä jäi mulle kyllä vähä huono mieli. Alkuun ottamani kipupiikit ei tehonnu ja sitte ku pyysin epiduraalia ni selvis että jonku ihmeen tähden mun tulehdusarvot oli koholla joka tarkottaa sitä että lääkäri ei voi laita epiduraalia :( Eli naiset pitäkää ihtenne terveenä!!!!!! Älkää antako ihtenne sairastua ja pitäkää itsestänne huolta. Siis varsinkin te jotka haluatta epiduraalin tai spinaalin!! Ettei käy yhtä hassusti ku mulle. No sain mä onneks pari kertaa kohdun kaulan puudutteen joka auttoi ekalla kerralla, mut tokalla kerralla ei oikeestaan enää. Ja sit ponnistusvaiheessa, mulla ei oikeestaa ollu enää mitää puudutuksia [:(][:(] En vihti enempää kertoa.. Voitte ite kuvitella!! No, sen voin velä sanoo et aluks ponnistus vaihe eteni mainiosti, mut yhtäkkiä vauva vaan jämähti kanavaan ja koska vauva tuli hieman ennenaikaisena, rv 36+5, ei mun kroppa ollu vielä valmis synnyttään, ei siis antanu paikat oikeen periks. Ja koska vauvan alko voimaan pahoin (sydänäänet 190) otettiin imukuppi käyttöön.. Jälkeenpäin lääkäri keroi että vauva olisi kyllä tullu sieltä luonnollisestikkin ulos, mutta koska oon itekki ni pieni kokoinen (pinkeät paikat[:-]) ja vauvalla alkoi olla tukalat olot, oli pakko turvutua imukuppiin. Mutta kaikki nyt hyvin!!! Tarkoitus EI ollu peloitella ketään!!!! Eiköhän jokaisen synnytys ole henkilökohtainen. Ja vaikka mäkin sanoin het synnytyksen jälkeen et Ei Enää Ikinä!! Ni nyt oon kuitenki unohtanut jo sen kivun ja kurjuuden ja olen varma että meidän pikku neitonen tulee samaan vielä tulevaisuudessa sisaruksia [:)] 

Mä toivotan teille kaikille oikein ihanaa joulun odotusta!!! Ja ONNEA teille KAIKILLE synnytykseen!! <3 Muistakaa että jokainen supistus, niin PIIP kipiääki kuin se ottaaki, vie teitä kokoajan lähemmäs omaa pientä tuhisijaanne!! On se kaikki vaan niin sen arvosta!!! Oikein hyviä vointeja teille. Käyn varmasti kyllä vielä lukemasa täälä säännöllisesti mitä tänne kuuluu!!

Toivoopi pumpulipussi ja viikon ikäinen joululahjani <3

Täällä ollaan sitten 2CM AUKI! ja kohdun suu pehmeä ja kypsä. Arvatkeepa olenko nyt ton ronkkimisen jälkeen kipeä...koko ajan tuntuu painetta alhaalla ja vihloo ja SUPISTELEE. Vauvan painoarvio oli nyt 2650g. toivotaan että pysyisi vielä ainakin 2viikkoa mukana mielellään kolme. Että levätä levätä ja levätä.Ja jalat pitää kuulemma ristissä :P

Onnea pumpulipussi ja pienokainen! <3

Voih, Kayliesilla painetta, toivotaan että pikkuinen malttais hetken vielä.

Täälläkin on vähän huolta ilmassa, eilisessä neuvolassa tuli tällasia lukemia:

Rv 37+1
Painonmuutos/vko 2100gr (!!!)[:-]
RR 124/80 (muutenhan toi on normaali, mutta mulla on aina olleet paineet tosi matalat ja tämä oli nyt korkeimmillaan tähän asti mitatuista paineista)
U-prot heikko +
Hb 119 (hienosti noussut viimeviikkoiseta 106:sta)

Huomenaamuna pitää viedä tuore pissanäyte, neuvola uskalsi uumoilla lakavaa raskausmyrkytystä jos siitä proteiinia löytyy. Painonnousu on kyllä ollut ihan hurjaa. :(

Toisekseen stressaan pienen liikeitä jotka tämän päivää on olleet suht vaisuja. On kyllä ollut selkä eteenpäin niin ettei potkut kunnolla tuntuiskaan, mutta huoh, seuraan nyt vielä tunnin- pari äitipolin ohjeiden mukaan.

Neuvola ei ollut ultraajan kanssa ihan samoilla linjoilla istukan tilasta, vaan sanoi ettei haittais ollenkaan vaikka tämä jo lähtis pian syntymään ja painotti että liikkeitä pitää muistaa tarkoin seurata vauvan hapensaannin seuraamisen vuoksi.

Jos muualla ei ole ultrattu, niin mulla ei sitten ole tehty sisätutkimusta ja kohdunkaulan tilaa ole tarkistettu kuukausiin [&:].

Tää painuu nyt sohvalle jännäämään liikkeitä. [8|]

nyt on sitten kuusipuu laitettu "edustus" kuntoon.. siippa ja koirat sais kans alkaa tuleen kotia ennen ku mä nukahdan [:D]
tänään en ole saanut muuta aikaan, kun tosiaan tuon kuusen kasaamisen ja kaupassa kävin velipojan kanssa (on se niin ihana, kantaa mun kauppakassinkin pyytämättä).
Nyt uni painaa simmua.. järjetön väsy iski päällensä.
verenpaineetkin tuntuu olevan kokoajan kohollaan.. 138/90 oli tuossa hetki sitten. maanantaina neuvola, kattoo mitä siellä sanova ja mitä pisu näyttää.. viime ma se oli siinä rajalla, että onko protskua vaiko eikö..
mulla on ollu imetysliivit käytössä koko raskaus ajan. rinnat ei ainakaan vielä ole kasvaneet. eikä niitten kyllä tarttis hirveiks melooneiks kasvaakkaan.. nytkin on ihan liian isot.. ainakin omasta mielestä..
Jouluaatto on sit viikon päästä jo, huh, mihkä tää vuosi on hävinnyt...

Kivaa kun on tullut niin paljon juttua kaikilta [:)], huomaa, että äippälomat on alkanu [;)]. Joitain juttuja jäin vähän miettimään...

Lissu: Millainen on imetystyyny ja miten sitä käytetään? Jos haluais tehä semmosen, nii löytyykö netistä ohjetta? Vai onko se ihan perus neliö tyyny? Mitä matskua sä laitoit toppaukseks? Mä oon kans intona varsinkin neulomiseen, mut mä oon niin kärsimätön ja huolimaton, että mä en jaksa seurata mitään ohjeita vaan teen kaiken ihan fiilispohjalta. Sit tuleeki vaikeuksia, ku on tehny yhen pikkuvillasukan, ja pitäis tehdä toinen samankokoinen, eikä muista yhtään, että miten missäki kohtaa tuli kavennettua... Ja mainitsit vielä synnytystapa-arvioinnin. Onko kaikki ollu semmosessa? Mulle ei oo kukaan puhunukkaa sellasesta. Mitähän kaikkea siinä arvioidaan?

Imetysliivit... niin, semmoset kai pitäis hankkia. Kiitti vihjeestä, että hm:stä vois saada edullisesti. Oliko tää muuten hm:n nettikaupasta vai saako niitä ihan tavallisista kaupoistaki? Mä en jotenki tykkää nettikaupoista ku kestää nii kauan saada se paketti ja sit lasku tulee joskus parin kuukauden päästä ja on jo ihan unohtanu, että siihen olis pitäny varata rahaa...

Mites muuten rintakumit? Pitäisköhän semmosetki hankkia? Onko ne siis semmoset, mitkä laitetaan nännien ja liivien väliin, ettei liivit hankaa? Mä oon ymmärtäny, et varsinki alussa voi nännit olla tosi arat, nii ehkäpä jotku kumit olis oikeestiki ihan hyvä juttu?

Heh heh... Mäpäs kerron vähän sairaalakassijuttua [:D]. Ihmettelin mun miehelle, et miks meiän makkarin lattialla lojuu yks helkkarin iso matkalaukku. No se totes, et se on sen sairaalakassi!! [:D][:D] Tyyppi on ku lähtis parin viikon reissuun [:D]. Ihmettelin, että mitä kaikkea se aikoo oikeen ottaa mukaan, niin ainakin sille tulee tarpeeks monet lökövaatteet, ettei tarvii olla "vanhoissa" vaatteissa ja sit yhet hienommat vaatteet (enkä mä ymmärtäny sen selitystä miks?) ja lenkkitossut ym lenkkivaatteet (ja mä taas, että oikeestiko sä lenkille meinaat mennä ku et muutenkaan käy??!! ja se vaan, että juujuu, kun en mä punttisalille kuitenkaan pääse sieltä) ja sit vielä läppäri ja kirjoja. Ja edelleen mä ihmettelin, että miks se noille tavaroille tarvii noin hemmetin ison kassin, nii se vaan, että eihän se haittaa vaikka se olis puolityhjä, että saman verranhan se tavaramäärä painaa oli kassi minkä kokonen tahansa. [:D][:D][:D] LOL. Se on aika söpö se mun mies kun se on niin jääräpää eikä aina mitenkään erityisen käytännöllinen [:)]. Että mun sairaalakassi on kyllä tosi tosi pikkunen ja vaatimaton sen kassin rinnalla [:D].

Mulla on kans imetystyyny hankittuna, ja ompelin siihen samanlaisen päällyksen ku ompelin keinutuoliin. Sehän on toki äärimmäisen tärkeää, että visuaalisesti keinutuolissa vauvan imetys ja nukuttaminen näyttää hyvältä... [:D] Freya, se imetystyyny on siis sellanen U:n muotonen joka tulee vyötärön molemmin puolin. Oon myös nukkunu ton tyynyn kanssa. Toimii myös myöhemmin "sitterinä". [:)] Itse tyynyn ostin lastentarvikeliikkeestä, en tiiä oisko omat taidot riittäny sen tekemiseen ja oisko siihen edes hyvää materiaalia löytynyt näiltä kyliltä.

Imetysliiveistä: mulla on hankittuna kahdet, joita käytän jo nyt. Molemmat kaarituettomat ja sellasta mallia että sopii sittenkin kun maito nousee rintoihin. Ellei nyt aivan älyttömiksi paisu! Rintakumitkin mulla on valmiina, vaikka toivonkin ettei niitä tarviis käyttää. Mut sen näkee sitten kun alkaa imettämään. Maidonkerääjät on kans hankittuna ja oikeestaan lähes kaikki mitä nyt voi vaan etukäteen hankkia... [:D]

Täällä alkaa monella jo synnytys selvästikin lähestyä! Onneksi ollaan jo turvallisilla viikoilla koko porukka, jos pienet päättävät tulla hyvissä ajoin. Kyllä tässä vähitellen alkaa itsekin tajuamaan, ettei tää raskaus olekaan lopullinen olotila...

Pumpulipussi, kiva kun kerroit kuulumisia ja synnytystarinasi! Enpä tiennyt, että se epiduraalikin voi tietyissä tilanteissa jäädä saamatta...! Onneksi kaikki on sulla nyt takanapäin ja voit keskittyä toipumiseen ja vauvaan tutustumiseen. [:)] Perästä tullaan...

juu tosiaan tuo imetystyyny on sellanen U:n mallinen tyyny, mun mollavauva merkkinen on täytetty styrox (?) palloilla, sanoiva liikkeessä et on parempi ja tukevampi kuin sellanen vanulla täytetty.
mun makso 39€, niitä on kalliimpia ja halvempia. kait sellasen saa tehtyäkin, mutta mä en ainakaan ole mikään käsityöihme, joten en lähteny ees yrittään....

kandee kahtoo ne äippä liivit silleen että sulla mahtuu rinnan ja liivin väliin sormi hyvin. että sellanen 1-3 cm yleensä turpoaa rinnat. tällänen ohje on noissa äippäliiivi jutuissa evelacella netti sivuillaan.

Kumpa pystyskin jostain henkkamaukalta hommaamaan liivei mutta ku ei siel oo kokoi. Ku ei tuota G oikein löydy.G on sopiva kun sen ostaa erikoisliikkeestä mutta jos olis tavan kaupassa G nii eipä riittäisi. Erikoisliikkeiden liiveissä ku F meinaa joissakin olla iso mulle riippuen mallista mutta tavan marketista ku ostaa niin tulee tunne kuin pienet pikinit pistäs päälle.

Nyt minä sanon että voin sanoa että nyt minä sanon!!!!!!!!! PRKL! Koskee tonne häpyluuhun ihan älyttömästi että pitkällään kääntyminen tekee todella tuskaa ja kylellään olo myös. Ja mun masusta löyty mustelma sitten tän päiväsen jälkeen. Ja olo on muutenkin aika tööt. toisaalta viime yön unet jäi todella vähäsille että sekin vaikuttaa ja se että en ajanut suorilla kotiin vaikka lääkäri käski vaa kävin toimittaa noita tupperi tavaroita kavereille mutkan kautta suoraan että tuli kilometrei taas 250km tänää :P mut olempa sitten illan levännykkii...

Mies oli ihana ja yllätti mut sillä että kun tulin kotiin nii oli petivaatteet pihalla tuulettumassa ja teki sitten ohjeiden mukaan ruokaa ja toi mun nenän eteen. Mutta siihempä se passoominen sitten taas jäi...mie ku hermostun jos 2sekunnissa ei tapahu jotai jos mie pyydän nii sitä alkaa kehtuuttoo ku mie alan älisee ja huutaa :P mutta ku o tarve aina asian tapahtua nopiaan..oon siinä mielessä malttamaton. Tai oikeastaan höpsö

Kaverini sitten antoi viis kirjaa mulle että nyt ämmä oikeasti lepäät ja luet vaan :P joo kyl mulle harlequinin kirjat kelpoo... se o kolme tuntia per kirja että ei noi loppujen lopuksi kestä pitkää vaikka oli tuplaa ja tuplatupla kirjoja :P

Moi taas. Kovin olen lukenut juttuja, mutta en ole taaskaan jaksanut kirjoitella! [:o]
Täällä jatkuu supistukset sekä pahoinvointi! Pieniä kävelylenkkejä ollaan miehen kanssa tehty, hiljaa, varovasti... [:)]

Käytiinpä ostamassa loppuunmyynnistä vauvatarvikkeita, kun olivat alessa! Mukaan tarttui vaippoja, hoitoainetta, pumpulipuikkoja, pumpuleita, rintapumppu.. ja vähän vaikka mitä! Löysin sieltä myös kauniin, pitkähkön neuleen joka sopii raskausmahaan kuin nenä päähän! oih! Ja varmasti sopii myös raskauden jälkeen, mut tosi nätti! [:)]

Hoitopöytää vailla vielä ollaan, sänky saapunee tässä joulukuun aikana vielä! Muuten alkaa olla kaikki kondiksessa. Ens viikolla ois neuvola, ja sit seuraavalla viikolla ois aika äippä polille synnytystapa arviointiin, ja muutenkin semmoinen lääkärikäynti siinä! Katsellaan vähän onko supistukset saaneet mitään aikaan tuolla alhaalla!

Mitäs muuta?! Täällä on ollut tänään -20 astetta pakkasta! Käytiin kävelyllä kirjurinluodossa, mutta lyhyeksi se jäi kun alkoi nassu jäätyä! Tällä hetkellä pakkasta on mittarin mukaan -22 [:-]

Kaylies: Nyt lepoa vaan sulle mamma! Leffoja ja läppäri, kirjoja, ristikoita! Pari viikkoa jos malttais pikku veitikka odotella sielä masussa! [:)]

Verenpaineesta: Elegia kovin huolehti, kun niin monella tammikuisella mammalla on verenpaineet koholla! Täällä ilmottautuu yksi, jolla on verenpaineet normaalin alarajoilla! Oireet: Huimausta ja huonovointisuutta ympäri vuorokauden! Verisuonet tukossa salamannopeasti, ja taatut hengitysvaikeudet! (Sydän tykyttää raskaasti ja nopeasti, tuntuu ettei saa happea!) [&o]

Tsemppiä kaikille verenpaineiden kanssa kamppaileville!

Onneksi Elegian hauvalla oli kaikki hyvin! 37 euroa köyhempänä mielummin, kuin koira puolisokeana. Lepoa koissulle ja Elegialle! Mites verenpaineet, onko helpottanu YHTÄÄN?! [:)]

Freya:
Sairaalakassi juttu kuulosti hassulta! Hih. Mutta onhan se nyt selvää, että isompi tarvitsee enemmän ruokaa, ja isomman kassin!? [;)]

Ja ONNEA Pumpulipussille! Roppakaupalla iloa ja onnea pienen nyytin mukana! I-HA-NAA! [:)] Ja kiitos synnytyskertomuksesta!

Imetysliiveistä: Täytyy myöntää, mulla ei oo! En oo vaan osannu ostaa semmosia?! Kaks imetyspaitaa multa löytyy, mut ei varmaan yhtä hyviä kuin liivit?!

Mitäs muuta.. Sori, mulla on kamalan huono muisti! Onks kukaan muu kärsiny tämmösestä RASKAUSDEMENTIASTA? Pistetäänhän sekin tietysti raskauden piikkiin.. [;)]

Kuullaan taas! Ja VALKOISTA joulua kaikille! Rätisevää uuttavuotta! Vaikka tuun varmasti kirjottelemaan ennen sitäkin vielä! [:D]

Aamupuurot nautittu. Herään nykyään jo aamuöisin kamalaan aamupalan nälkään, mut koitan sit sinnitellä vielä muutaman tunnin. Sinnittely kuvastaa muutenkin aika hyvin öitä nykyään. Pissalla ramppaaminen 1-2 tunnin välein tuntuu olevan melkein helpotus nyt, kun alaselkä ja lonkat on ihan tulessa vähän väliä. [&:] Ja vaikka mulla on tyynyjä tukemassa joka puolelta ja polvien välissä yms., niin nykyään ei paljo apua tunnu olevan. Viime yönäkin möyhäsin sitten tyynyt selän alle ja nukuin sellaisessa puoli-istuvassa asennossa. [:)]

Iskias on tänään onneksi tuntunut hivenen lievemmältä. Outoa, koskaan ei ole selän kanssa mitään probsia ollut... Tosin sanoin neuvolassakin, että mulla kuuluu (ja tuntuu) nykyään öisin sellaisia "napsahduksia" tuolta alapäästä / lantion alueelta, kun kääntyilen sängyssä... Liittyyköhän se nyt jotenkin siihen lantion "aukeemiseen" synnytystä varten...?! [:o]

Tsemppiä Kayliesille ja muillekin tietysti! Ja Viivi kerrohan kuulumisia. Toivottavasti kaikki on hyvin!

Tervepä taas!
Freya; taisit saada muilta jo vastauksen kysymykseen imetystyynystä... Tyyny siis voi olla puolikuun, pötkön, bumerangin tai kaaren mallinen. Googlettamalla löytyy kyllä kuvia ja eri malleja ja löysin yhden ohjeenkin. Tyyny tulee istuessasi sun syliin "vatsan ympärille" ja vauva sitten saa lokoilla kyljellään siinä päällä kun ruokailee, eikä sun tarvii harteilla kannatella vauvaa. Tyynyn korkeus pitäis olla sellainen, että vauva mukavasti asettuu oikealle kohdalle. Ohjeita ja neuvoja imetysasennoista ehtii sitten saada lastenhoitajalta laitoksella ja neuvolasta, oppia ikä kaikki.... En vielä tiedä mitä sisään täytteeksi laitan mutta luultavasti pallokuitua... Pitänee tehdä sellainen versio, mihin saa sitten lisättyä täytettä ja muutettua korkeutta vauvan kasvaessa... Aika näyttää, miten käytännössä toimii... opettelua tuo varmaan esikoisen kanssa on....
Synnytystapa-arvio tehdään täällä ainakin mun käsittääkseni ensisynnyttäjille. Ultralla arvioidaan vauvan koko ja tarkastetaan miten päin pikkuinen on maailmaan tulossa. Sitten lääkäri arvioi kaiketi lantion luisen rakenteen kokoa, sitä en tiedä miten, kai tunnustelemalla? Ja kai ne tekee sisätutkimuksen ja katsoo kuinka "kypsä" kohdunkaula on synnytykseen. Jos ultraa ei ole käytettävissä, neuvollassa tunnustellaan vauvan asentoa ja arvioidaan lantion kokoa ja tehdään sisätutkimus, kai?!? Nää tiedot on sitten vaan musta tuntuu pohjalta... Voin sitten kertoa ensi viikolla kun olen siellä arviossa käynyt, niin tarkemmin.... Kannattaa omalta terkkarilta neuvolasta kysyä, paikkakuntakohtaisia eroja kai on toimintatavoissa....
Jep, mutta nyt taas pitänee ruveta jotain puuhastelemaan, joulu kun lähenee ja lahjat olis hyvä saada valmiiksi [;)]
Kuulumisiin ja tsemppiä kaikille!
Lissu

HUOH-menta. [&o]

Erittäin huonosti nukuttu yö takana. Tuun kai valittamaan tänne kun palataan takasin kotiin.
Ensimmäinen yö oli kuitenkin, jolloin oli 2 tunnin valvomisputki!

Nyt vähän aamupalaa.... palaillaan!

prinsessa: Se pamahus on niitä ihania liitoskipuja. Mulla tehnyt jo hyvä tovin niitä. aluksi oli tosikipeitä ne mutta nyt niihi o alkanu tottua että ei tunnu nii pahalle...ellei sitte samaa aikaan lonkka päätä pamahtaa nii sitten sattuu...

Synnytystapa-arvio:Joo eli mulle tehtii eka se ultra ja sitten se tutki kohdunsuun tilanteen käsin ja käsin tunnusteli kaikki lantion luut emättimen ja pepun kautta..ei kovinkaan hauskalle tuntunu ku työnti useamman sormen ja paineli.

voi että toi ilta ja alku yö oli taas tuskaa varsinkin sen eilisen jälkeen ja yöllä jokaikinen kerta oli todella vaikea lähteä liikenteeseen. Mutta yöllä sitten hellitti kivut että oli vaa ne vakiot mitkä on muullonkin. Nyt normaali olo. Mielenkiintoista tosiaan.
Ja tuli hassuja unia nähtyä. ajelin kymmenen kertaa isomman masun kanssa autolla jotain erittäin huonoa mökkitietä pitkin ja mietittiin muka asunnon vaihtoa sellaiseen järvenranta erämökkiin, mökki oli sanonko mistä kotoisin... aatamin ajoilta ja epäkäytännöllinen eikä sinne olis mahtunu ku yks nukkumaan :P iha hassu uni. Paikka oli kyllä ihana, mutta siihen se ihanuus sitten jäikin.

tekis mieli paketoida noita lahjoja mutta jaksa kantoo tai siis EN saa kantaa tota laatikkoa tohon olkkariin... ja pitäs pakata kyl nyt ku mies ei oo kotona nii sen lahja pakettiin ettei se sitä nää.. jotenkin tuntuu että mun lahja tulee vasta ensi vuoden puolella siltä. No kuha ees joskus. Olen tylsä tyttöystävä ku taas tänä vuonna melkei samalahja...mutta ku se tarttee niitä :P nokyl siinä o jotai pientä erikoisuuttakin.

nyt oli taas aamuarvo sokereissa 5. lääkäri sano että jos useampana aamuna on se arvo nii saan laskea kaksi yksikköä pitkävaikutteista.

Täällä on taas ollu viimesen päälle sutinaa. Niin ku ittelläkin, kun viime viikon perjantaina alkoi se pitkää odotettu loma. Kotona ei vaan malta istahtaa koneelle, kun on kaikkea muuta tekemistä niin paljon. Täällä kun ei noita kipuja ja särkyjä pahemmin ole, niin oon voinut tehdä melkein kaikkea. Eilen otin jalat alle ja lähdin uhmaamaan pakkasta michelin-miehenä ja kävin hommaamassa muutamat joululahjat. Matkaa meille tulee tuohon keskustaan n. 2 km ja kaikkien mutkat mukaan laskettuna kävelylenkille tuli pituutta lähemmäs 6 km. Eli hyvin täällä vielä porskutellaan etiäpäin, vaikka mitään vauhdin hurmaahan se ei ole... [:D]

Pitää kirjotella paremmalla ajalla, kun nyt meidän koiruus odottaa saavansa oman osansa mun huomiosta [:)].

Kuulumisia pikaseltaan. Eli oysissa ollaan. Eilen oksitosiini-tippa-startti-yritys. Noup. Tänään tolla tabletilla kokeillaan kypsytellä kohdunsuuta lisää.. Kohdunsuu nyt on siirtyny tohon etualalle (kaippa sen tipan vaikutuksella) ja limatulppa on irronnu (toissapäivänä). Nyt jos tabut kypsyttää kohdunkaulaa riittävästi, puhkaistaan kalvot, jos ei, viimeistään maanantaina leikataan. Ja noilla tabuilla yritetään ainoastaan tänään, jos nyt ei onnistu starttaus, niin leikkaus on sitten se mitä tehdään. Lääkäri meinas ettei oo perusteltua jatkaa käynnistysyrityksiä kun uudelleen synnyttäjä olen, ni pitäs lähteä suht helpolla jos on lähteäkseen käyntiin.. Ja jos tabut toimii ja kohdunkaulakypsyy mutta synnytys ei käynnisty/etene kalvojen puhkaisulla, siitäkin sitten leikkaukseen mennään. Eli meillä näytti laskettuaika siirtyvän tammikuun kymmenennestä päivästä viimeistään maanantaille 21.12.2009... [:-]
Eli eka tabun puolikas saatu, iltapäivällä lisää.. Ja ei ku odotellaan.. [:)]
(ymmärtääkö näistä munkaan sönkötyksistä yhtään mitään..)

Niin ja vauva voi hyvin (virtausvastukset kuitenki huonontuneet taas maanantailta) ja ei ihmeemmin supistele, vähän selkään välillä vastaa ja masu on omituinen, mut ei sen kummempia.

Heissan!!!

Kauan meni kun selas läpi monen päivän kirjotukset! Ollaan viä lomalla lapissa, ja täällä jotenkin ajan- ja paikantaju katoo kokonaan. Hyvä että ees muistanu olevansa raskaana (niin vähäset oireet vieläkin), ja parina yönä vaan heränny vessaankin! Huomenna sitten aamulla ihana 750 kilsan ajomatka kotiin! Pelottaa vaan mitä vaaka sanoo, kun vaan syöny ja maannu koko lomareissun, hyi mua!! No, sunnuntaina sitten taas paluu arkeen (joo, niin varmaan kun joulu on ihan just!! Tähänki asti tosi hyvin pystyny välttään konvehteja - NOT!!). Jee, ens viikolla on vika lääkärikäynti, mihin kuuluu ultra! Nähdään siis vilpertti viä ennen h-hetkee!

Mietinkin aamulla että kuka meistä vielä muksun saa ennen joulua ja ilmeisesti se on ainki mama!! Hurjan jännää! Meidän äiti jo manas mulle tänään kun valittelin kaikkia kipuja että viimeisiä hetkiä viedään!! Mut ei musta kyllä ihan siltä vielä tunnu...
Nyt täytyis päättää että veiskö petivaatteet pakkaseen pölypunkkien tappopuuhiin vai laiskottelisko vaan![:D]

Takaisin