Tammivaavit 2

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kaylies
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heippa!

Kiitos Elegia virallisesta possu-infosta. Täytyy sanoa että alan itsekin kallistua rokotteen ottamisen puolelle. Sitä niin kaikkialla meille raskautuneille suositellaan, että kai siinä sitten oikeasti joku järki on. Ja tavallinen kausi-influenssa on ainakin itsellä joskus sairastettuna ollut ihan kamala tauti, että kiitos ei sen tyyppisiä tauteja tälle mammalle tässä vaiheessa..

Täällä edelleen hiippaillaan kotosalla ja vietellään varhaistettua mammista.. Kelalta ei lappusia kuulu eikä näy, en edes muista koska laitoin sinne hakemukset menemään, kyllä siitä on jo aikaa.. [:@]
Vähän hirvittää, kun meillä on tosiaan vielä marraskuun lopulla muutto edessä, että miten siitä rumbasta itse selviää.. Täytyy vain ottaa rauhallisesti, helpommin sanottu kuin tehty.

Olo on erittäin raskautunut todellakin. Oon yrittänyt pikku kävelylenkkejä tehdä, mut supparit hyökkii heti kimppuun, käytännössä niitä tulee koko ajan vaikka kävelisin ihan hissukseenkin. Ei voi mitään, mut kun tuo puntari on myös riehaantunut tästä mun minimaalisesta liikkumisesta...[:@]

Vauvelilla tuntuu kuitenkin olevan menosta päätellen olevan kaikki hyvin ja se on pääasia [:)] Alkaa jo toivomaan että sais jo sylkkyyn sen, mutta ei se silti vielä saa tulla, kyllä äiskä vielä malttaa odottaa...

prinsessa:ongelma ollu se mulla että jo niistä kosteista unista o tullu nii kovat supistelut että on oikeasti pitänyt kaikki jättää pussailu asteelle minun puolelta..oon mä kyl tuota miehen oloa aina helpotellu :P

Mä oon vähä sitä mieltä että tämän lääkelaitoksen joka on kehittänyt tuon rokotteen, pitäisi tehdä sellainen "valtakirja" että rokotuksen aiheuttamat ongelmat korvataan jos niitä tulee lapselle sitten. Että varmasti ottavat sen vastuun oikeasti siitä että lapselle tulee sairauksia,epämuodostumia yms niin ettei se jää meidän maksettavaksi ja meidän kontolle.

Menee vähän salaliittoilun puolelle, mutta epäilen rokotteen kehittäneen lääkelaitoksen moraalia ja vastuuta aika rajusti. Tämä jenkkiläinen firma nimittäin on patentoinut kyseisen rokotteen jo vuosia ennen kuin koko tautia edes oli olemassa. Vähän niinku "hups, pääsi muutama virus karkaamaan meksikossa...". Että olisko rahanteko mielessä herroilla ollut. Ei kovin eettistä eikä yhtään vastuullista hommaa.

Elegia: meillä ainakin valmennukset ym on vain ensisynnyttäjille, mutta tosiaan onhan aiheesta kirjallisuutta ja netti-infoa olemassa.

mulla on kyllä ollut pari päivää niiiiin tuskallinen olo että huh! Mietinkin tuossa että nytkö se sitten alkaa... Kun jossain vaihees kumminkin sitä tulee niin isoksi että alkaa olla hankala tehdä yhtään mitään hommia. Pari viime päivää on kiristänyt, ahistanut, vihlonut, ja mitä vielä keksiikään! Tuntuu ettei mitään vaatteita voi pitää päällä kun ne kaikki valuu alas ja tekee ison makkaran alavatsaan ja alkaa painaa.[:'(]
Ja sit vielä kun maha on iohan pinkeä niin piikkukaveri päättää järjestää aerobic-zumba-rumba-latino tunnin ja potkii niin että kylkiluut soi.
Ja koko yön vähän väliä supisteli. On se hauskaa kun toiset ei voi liikkua kun supistaa ja toinen ei voi maata paikallaan!
Ilmeisesti nyt on taas joku masunkasvupyrähdys aika... Toivotaan ettei tämä olo jatku loppuun asti... voi olla että tarvitaan jotain rauhoittavia äipälle!
Meillä mies on jo sitä mieltä ettei seksiä voi harrastaa vaikka minä ehkä haluaisinkin! Hän niin kovasti huolehtii et jos se tuntuu musta pahalle tai sit jos pikkuinen voi siitä huonosti. Olen tietty yrittäny selittää et ei se nyt ihan niin mene. Ja kyllä sain sen houkuteltua tässä yhtenä iltana vähän sänkypuuhiin ja mukavaa oli! Täytyy taas viritellä tunnelmaa.. Vaikka se voi olla et se on taas säikähtänyt tätä mun tuskaisaa olotilaa ja ei halua pahentaa sitä.

synnytys: Kannattaa katsoa neloselta Vauva tulossa-ohjelmaa. Siinä on aina välillä ihan hyvin kuvattu synnytystapahtuma ja siinä näkee monia erilaisia synnyttäjiä. Ja se tulee klo 13 päivällä. Ja taitaa muuten tulla aamulla joskus uusintana. olisko ollut 9 aikaan?? Ja sit on tietty suomalainen sarja Sairaala. siinä on välillä synnyttyksiä kans. Olisko ollut viime viikolla kun näytettiin synnytysjakkaralla tapahtunut synnytys.

Mutta nyt aion ottaa härkää sarvista ja lähteä kohti kelan toimistoa![:o] Ja kyllä, edelleen ilman palkkatodistusta.

jaa nii niistä synnytysvalmennuksista. Mulla alkaa ne ens maanantaina. Ja jatkuu 5 maanantaita eteenpäin. Ja miehen peijooni joutuu mitä todennäköisemmin jäämään pois kahdesta ensimmäisestä kun joutuu työkomennukselle kiinaan!! Eli mä vissiin esiinnyn sitten sinkkuäitinä siellä!!
1. parista perheeksi
2. elämää vauvaperheessä
3. imetys ja sylihoito
4. synnytykseen valmentautuminen
5. fysioterapia
että semmoista treeniä luvassa. Harmi kun menee koiran tokotreenin kans päällekkäin... mut toisaalta niitä tokoja tulee sit toisia mut tämän muksun synnytysvalmennukset on vaan kerran...

Aamulla sinne sairaalaan. En muistanu sitte pyytää noita labratuloksia mukkaan, dementikko. enkä löydä potilaskorttiani enkä reseptejä ku oon jo ne pakanna, mut äitiyskortti sentään on käsillä. eli kuulette minusta sitten torstai iltana.

joo pakkaillu oon ja pieni 9kk vanha poju kävi kylässä. ja ja silleen..vähä maassa oleva olo mulla nyt en tiiä miks.raha kai se tekee sen ku taistelen noitte liiton papereiden kanssa ja pelkään etten saa sieltä mittään.ja mietityttää noi sokeri arvotkin. aamulla enne aamupalaa aika korkeella ollu välillä ja sen jälkeen mutta sitten loppu päivästä ollu huippuhyviä.että pitäskö syödä yöllä välipalaa vai jättää kokonaan syönti illasta vai mitä hittoa sitä pitäs tehä. ku en mä illasta mitää tukevaa oo syöny. salaattia tai hedelmiä että joo.eli voi olla että tulee liia pitkä väli olla syömättä. ota tosta selvää mikä o noiden mielipide.

Freya ja muutkin possunuharokotetta pohtivat... Mä oli aluksi aivan 100% varma etten rokotetta ota, mutta olen muuttanut mieleni. Minun alkuperäinen päätökseni perustui työpaikallani olevien lääkäreiden kielteisyyteen ja pelkoon hermosto-oireista (minulle ja erityisesti pikkuiselle). Terveydenhuoltohenkilöstön kielteisyys mietityttää monia (radiossa joku sitä juuri tänään ihmetteli), mutta ainakin meidän työpaikalla mielipide on kääntynyt rokotemyönteisemmäksi, kun ihmiset ovat lukeneet enemmän rokotteesta ja sikainfluenssasta. Terveydenhuollon työntekijät joutuvat pohtimaan ratkasuaan ihan samojen tietojen pohjalta kuin jokainen muukin ihminen, siksi minusta ei ole erikoista, että kaikki eivät ole halukkaita ottamaan rokotetta. Listaan tähän nyt oman pohdintani +/-. Tiedot olen lukenut THL:n sivuilta ja töiden kautta tulleista tiedotteista (olen sairaanhoitaja).

Jos otan rokotteen:
+ vältyn 80% tod näk tartunnalta
+ vauva saa ainakin osittaisen suojan virusta vastaan rintamaidosta
+ rokotteen sisältämiä ainesosia on yksittäin ja eri rokotteissa aiemminkin käytetty/tutkittu myös raskaanaolevilla

- rokotteen(tämän nimenomaisen kokonaiskoostumuksen)haittavaikutuksista sikiöön ei oikein ole tutkimustietoa
- harvinainen, mutta olemassaoleva riski hermostovaurioista

Jos en ota rokotetta:

+ Vältyn rokotteen mahdollisilta haittavaikutuksilta
+ jos en saa tartuntaa vältyn kaikilta myrkyiltä

- sairastuessani joudun kuitenkin syömään Tamiflu-lääkettä (jota ei ole myöskään paljon tutkittu rasakaanaoleville)
- Sairastuessani vauva altistuu 10-15 kertaa todennäköisemmin ed. mainituille hermostovaurioille
- Jos en sairastu vauvalla ei ole synnyttyään mitään suojaa tautia vastaan
- pahimmassa tapauksessa sairastun jälkitautina siihen keuhkokuumeeseen ja olen tehohoidossa vauvan syntyessä
- viruksen sikiölle aiheuttamista haitoista ei ole tietoa

Päädyin omaan lopputulokseeni puhtaasti siksi että rokotteen ottamisesta löysin vähemmän miinuksia sekä koska haluan lapselle suojan tautia vastaan. Lisäksi minulle merkittävä tieto oli, että hermosto-oireet esiintyvät paljon todennäköisemmin, jos sairastun kuin jos otan rokotteen...

Jokaisella on oikeus omaan ratkaisuun, mutta halusin nyt tuoda esille omia pohdintojani, jos niistä on jollekin jotain apua. Riskitöntä ratkaisua tuskin on ja toivon todella etten omaa päätöstäni joudu katumaan. Olisi ihanaa, jos voisi olla varma että Pandemia on todella tulossa, jottei tulisi rokotettua itseään turhaan...mutta sitä ei voi tietää. Unettomia öitä vietetty täälläkin, mutta päätös on nyt tehty. Torstaina on rokotukset neuvolassa.

Mulla on kohta neuvola...Saako sen rokotteen suoraan sieltä`? Vai mihin mun pitää mennä....? Noi Freyan pointit oli hyviä..Luulen ottavani rokotuksen... Olisi kamalaa jos tuosta tuleekin pandemia ja sit itekki sairastuisi... Meidän vauva on muutenkin sairaalassa jopa kuukausia ja siellähän toi voi sit tarttua helpomminkin.... Vaikka kuinka sairaalassa on hyvä hygienia ni silti voi levitä.. Ja vauvat on niin herkkiä.

Iloisempiin uutisiin!!! On ihan pakko hehkuttaa!! Me muutetaan kuukauden päästä Lohjalle omakotitaloon!!! Vihdoin löysimme omamme ja tarjous hyväksyttiin eilen [:D][:D][:D] Nyt asutaan pienessä  vuokrakaksiossa rivarissa kaupunkialueella, kohta meillä on puoli hehtaaria omaa maata ja rauhaa!!!!!!!!!! En voi vieläkään uskoa todeksi ja siksi keikun täällä jo tähän aikaan aamusta ku en oo saanu nukutuksi [;)]  Vauvakin on kyllä pitänyt hereillä...sen potkut on tosi kovia jo ja iltasin varsinkin se jumppaa ja kenkii niin kovaa et välillä sattuu ja kovaa :( Onks muilla vaikeeta sängyssä kääntyminen? Mulla tuntuu et maha ei pysy perässä ja sattuu jos vähänkään liian nopeesti kääntyilee.. Viel siihen nää helvetilliset selkäkivut ni avot! MUTTA se ei haittaa koska mä muutan MAALLE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! [:)][:)][:)][:)]

"On tutkittu että loppuraskaudessa suurimmat riskit nasunuhan suhteen". Missä on tutkittu ja miten? Tilastotietoa sairastuneista ehkä voi olla, mutta että ihan tutkittu..
On epäeettistä että raskaana olevilla testattaisiin uusia lääkkeitä ja niiden vaikutusta sikiöön. Miten ihmeessä tällainen rokote voi olla eettiseltä kannalta hyväksyttävä? No tässäpä se tulee sitten testattua. Mutta ei moraalista kyllä minun mielestäni tietoakaan, kuten ei vaikutuksistakaan. 
Jos rokote voi aiheuttaa terveelle aikuiselle neurologisia / hermosto-ongelmia, mitä se voi tehdä pienen aivoille jotka kehittyvät vielä pitkän aikaa?
Rokotteella ei saa 100% suojaa tautia vastaan, eli mitä jos otan rokotteen ja saan silti kyseisen taudin? Kiteytettynä, kun tietoa ei ole, niin sitä ei ole. Koekaniiniksi en ala, enkä halua altistaa lastakaan sokeasti luottaen oletuksiin.
Freya olen lueskellut kirjoituksiasi ja hyvin pitkälti olen samaa mieltä kanssasi tämän tauti/rokotejutun tiimoilta. Ei voi olla sattumaa että tauti alkoi jylläämään maailmalla sen jälkeen kun yksi suurista lääkefirmoista sai haettua patentin rokotteelle (tautiin jota ei ole maapallolla esiintynyt missään muodossa vuosikymmeniin). Se on raha mikä puhuu.
Neuvolasta sain eilen kutsun rokotteelle, mutta jätän väliin. Ei uskalla niin ei uskalla.

Nyt on sokerirasitukset takana päin. Tulokset kyselen perjantaina neuvolassa. Verikokeita odotellessani pohdiskelin rokotetta, taas, ja edelleen päädyn lopputulokseen: En ota rokotetta. Jos tauti tulee niin sitte tulee ja se on tarkoitettu niin. Ennemmin poden sen kuin ikuisen syyllisyyden rokotteen vaikutuksen lapseen, jos siitä jotain ongelmia tulee. Neuvolan tiedotteesta puuttui niinkin oleelliset asiat kuin: ettei rokotetta/tamifluta ole tutkittu loppuun asti raskaana olevilla. Eli tietoja pimitetään jotta saadaan rahaa. 

Tiitu: Mulla on ollut ihan samanlaiset ajatukset, kuin sulla (ja monella muulla), että en missään nimessä rokotetta ota. Mutta nyt tässä reilun viikon-parin aikana, aloin ajatella toisin ja tänään neuvolassa otin kuin otinkin rokotteen. Toivottavasti ratkaisu oli oikea. Mua itseäni alkoi lähinnä mietityttää tuo vauhti millä ko. influenssa alkoi levitä täällä pohjolassakin... Jotenkin sitä aiemmin ehkä oletti, että eihän se välttämättä täällä niin leviäkään. Mutta toisin kävi. Ja se, että jopa pieniä lapsia on tällä hetkellä sairaalahoidossa taudin vuoksi, niin pelottaa kyllä. Eipä sitä haluaisi itselleen eikä omalle masuvauvalle... [:(]

Kurja juttu kaikenkaikkiaan, että tällaista joutuu tässä raskauden aikana pohtimaan. Kaiken muun uuden ja oudon lisäksi...

Tsemppiä kuitenkin kaikille mammoille, teettepä millaisen ratkaisun hyvänsä. [8|]

Moikkelis Moi!

Possuflunssa mietityttää.
Olen kovassa flunssassa, toissa yönä heräilin jatkuvastki kurkkukipuun ja eilisen päivän luulin jo, että olo on helpottamaan päin. Viime yö oli todella tuskainen nukkua, kurkussa tuntui kuin olisi neuloja ollut, helgittäminen oli vaikeaa ja olin aivan tukossa. Onneksi sain aamuyöstä nukuttua ja nukuinkin sitten kymmeneen nätisti. Nyt on kurkku hieman kipeä, olen ihan tukossa ja hengittäminen tuntuu taas hankalalta, korvia särkee hieman. Ajattelin katsoa oloa vielä huomiseen ja varata sitten lääkäri ajan.

Positiivistakin! Eilen tuli äitiyspakkaus ja kävimem hakemassa sen!
Tuntui vain jotenkin todella suppealta tuo.. hmm. Mutta hirmuisen iso oli laatikko koooltaan. ihana oli päästä katsomaan sisältöä.. Anoppikin oli sopisvasti kylässä ja pääsi taas ihastelemaan ja hypistelemään vaatteita.

Vieläkin ihana perjantai mielessä ja antaa voimia. On tuo mies niin ihana. ?

Terveisiä paikalliselta synnytysosastolta! No, ihan vielä en sentään aatellu ruveta synnyttämään, mutta tänne minut kuitenkin tuotiin. Epäilivät raskausmyrkytystä. Tosiaan ne verenpaineet on ollu viime päivinä aika koholla, ja eilen sitten töissä alkoi huimaamaan ja tuli huono olo. Soitin neuvolaan ja sieltä antoivat lähetteen suoraan tänne synnärille. Samassa huoneessa on toinen äiti, jonka synnytystä on käynnistelty pian vuorokauden verran. Aika hurjaa tästä vierestä katsoa, että kohta olen itse tuossa samassa tilanteessa... no, toivottavasti en ihan vielä kuitenkaan. Sairaslomaa sain äitiysloman alkuun saakka. Olen täällä loikoillut vuorokauden, ja paineet ei lähteny laskuun ennen kun vasta lääkkeillä. Toivon tänään pääseväni kotiin, voisi sitten pakata tavarat ja matkustaa kotikaupunkiin miehen tykö. [:)]

Edelleenkään kukaan neuvolan tai sairaalan henkilökunnasta ei ole sanallakaan maininnut mitään influenssasta tai rokotteesta. Ihan hyvä niin.

Kiitos myötätunnosta Elegia! Muita myrkytysoireita ei ole ollut kun se eilinen pahoinvointikohtaus ja korkea verenpaine. Verenpaineeseen sain siis lääkityksen ja se oli ihan normaalin rajoissa äsken mitattaessa. Kovasti lupailivat että pääsisin illaksi kotiin ja viikonloppuna matkustamaan lähemmäs omaa synnytyssairaalaa... [:)] Sitä odotellessa sitten! Mutta siitä olen ihan varma että kun on tällaisissa olosuhteissa missä näkyy synnytystä odottavia ja jo vauvojen kanssa kulkevia äitejä, niin ei ne paineet sillä ainakaan laskuun lähde...!

Jospa tästä vaan säikähdyksellä selvittäisiin... [:)]

Voi Lauranen, kaikkea hyvää!!! Toivottavasti pääset kotia, eikä myrkytyksestä olisi kyse!!! Tsemppiä!

JT10: Sain siis tänään rokotteen ja ainakaan toistaiseksi ei ole muuta ilmennyt, kuin kipeä käsivarsi. Mutta jos sillä selviää, niin on kai aika pieni hinta... Toki tässä lähipäivinä voi vielä jotain ilmaantua, esim. lämpöilyä.

Lauranen82: Tsemppiä! Koitahan jaksaa siellä!

Kaverini oli eilen ottanut rokotteen ja nyt makaa kotona 38-39 asteen kuumeessa [:o] Siinä vielä pieni poika hoidettavana.

Mua todella ahdistaa tää koko influenssa ja rokotehomma.Ei enää oikein jaksa ottaa vastaan mitään koko aiheista. Kai tähän äärettömään uutisointiin mediassa vaan väsyy. Kun ei oikein tiedä, mikä nyt on totta ja mikä vaan hysterian tynkää kuten lintuinfluenssankin aikaan. Pitänee tilata lomamatka pohjoisnavalle, siellä vois saada rauhaa noilta asioilta. [&o]

Takaisin