Tammivaavit 2

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kaylies
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Moikkelis...
taas kerkiää kun alkoi tuo kanalintumetsästys niin eihän mua metsästä saa pois pidettyä...sinne vaan ja lyllertämään ukon ja veljen ja sen vanhimman pojan perässä.sunnuntaina oltiin jo aikasin aamulla kyttäämässä laavulla lintuja.tyyny oli mukana että sain polven alle kun pitää makuultaan ampua,lopulta paras tuki oli isoveljen selkä...tykkäs muuten hyvää[:D]
"Natunen" saa opetella siihen,että ympärillä kuuluu jos jonkinlaisia ääniä ja että metsässä rämmitään polvia myöten suossa...oli se sitten tyttö tai poika [:)]

FREYA: kyllä mä oon uskonut aina että kun hampaita lähtee unissa niin se tarkottaa rahaa,loogistahan se on...hammaskeiju([:D]) antaa rahaa irronneesta maitohampaasta ja sit kun isompana näkee näitä unia niin eiköhän se oo sitten pankin johtaja hammaskeijun sijasta [;)] muutaman hampaan lähtö ei kuitenkaan tarkoita ettäkö tulis satoja euroja vaan ehkä joku ihan pieni summa.

tuo sun toinen uni oli kyllä hämärä...ettet vaan olis katsonu jotain 24:sta liian tiiviisti?ei vaiskaan.unia on helppo ymmärtää kun antaa niille vaan aikaa ja on "varpaillaan" asioiden kanssa,rekisteröi kaikki tapahtumat mieleen ja miettii,oliskohan tää voinu tarkottaa tätä...kyllä se järki ja intuitio sitten kertoo oletko oikeessa vai aivan hakoteillä.tulee semmonen ahaa-elämys ja ylpeys itestä kun ymmärtää.
tuon sun toisen unen selitys menis jotenkin näin: se salaseura naapurissa kuvastais epäluuloa naapureita tai jopa sukulaisia kohtaan,joitakin läheisiä ihmisiä kuitenkin.epäluulo tulee sulta itseltäs,eli ajattelet että joku puukottaa sua selkään tai että joku puhuu paskaa selän takana leikkien sulle kuitenkin aurinkoista ja iloista ihmistä.sun mies taas tietää jotain asiasta,mutta ei halua pahottaa sun mieltä saatika sitten muuten kertoa koko asiasta,ehkä ei oo edes ajatellut asiaa siltä kannalta että siitä pitäis sulle kertoa,voisko kyseessä olla teidän yhteinen ystävä/ilkeä anoppi/appi/veli/sisko tms...joku kuitenkin on kade sulle.tähän asti oon siis selittänyt jo vakoiluautot,oven takana olevan kyylän ja naapurien asian kiistämisen.sulla on vahva luottamus miehees ja niin pitääkin olla[:)] mutta onko luottamus ja kunnioitus molemminpuolista? eihän vaan ole jotain asiaa,joka on jäänyt hampaan koloon molemmilla?miehesi tietää jotain eikä halua kertoa siitä sulle...kyse ei oo toisesta naisesta tai mistään sellaisesta,ennemminkin jonkun takinkääntämisestä...
tuo sun vaappuminen pitkin käytäviä kuvaa sitä,että tunnet hyvin tämän tyypin joka puukottaa selkään ja josta ollaan puhuttu koko unen ajan.henkilö näkee sut onnellisena ja iloisena raskaudesta ja inhoaa sitä.eli hän haluaa sulle edes mielipahaa jollakin tapaa,että saa oman olonsa hyväksi...sulle ollaan kateellisia...

älä sitten ota tosissas vaan pilke silmäkulmassa tuo juttu,nimittäin en tiiä sun elämästäs mitään ja muutenkin se on vaikeeta kertoa lonkalta,mutta kun ei tässä muutakaan tekemistä ollut niin kokeilin...oo ylpeä siitä,että joku kadehtii [:)]

Unitutkijat:PIPSKU JA NATUNEN [:D]

Mulla ollut viikon käytössä se Anita baby belt ja selkeän eron kyllä huomaa. Aiemmin työpäivät miltei helvettiä kun selkään otti niin pirusti. Nytkin vielä kipuja, mutta huomattavasti laimeampia. En tiedä auttaako vyö vai onko vaikutus psyykkistä kun toivoo siitä olevan jotain hyötyä, se kun oli mun mielestä niin kallis (45e). Sama se, olo parempi[:)]

Supistukset tuntuu siltä että koko vatta kovetuu ja menee sillai piukeeks. (en tiedä saako tuosta mitään käsitystä)

ALKUPERÄINEN: Piude

Mun mielestä selkeetä huijaamista koko kelan mainostama "netti helppous". Ite tein äitiyspakkaus hakemuksen netistä ja vajaan viikonpäästä tuli selvityspyyntö kun en ole toimittanut raskaustodistusta, joten papereiden ja muitten kanssa pelaamiseen joudun nytkin.
Ja kaiken huippu, että paperissa luki jos en toimita raskaustodistusta, hakemus käsitellään vajailla tiedoilla. Musta se kuulostaa siltä että voivat evätä äitiyspakkauksen saamisen[:@][:'(][:@][:'(].

Mua on huvittanu just tuo mainos, kun kaikenmaailman liitteitä pitää kuitenki häkslätä asiassa ku asiassa kelalle ihan niin ku ennenkin.. No eihän sitä tarvi manuna täyttää sitä ite hakemusta ja sitä ei tarvi postittaa.. Huh tätä helpotuksen määrää! [:D]
Toki ne evää sen äitiyspakkaushakemuksen jos ne ei saa sitä raskaustodistusta, ku eikös se oo ihan edellytyksenä pakkauksen myöntämiselle..?
Kelan täti soitti tänään ja kyseli palkkatodistusta äpr-hakemukseen, oli kuulemma vääränlainen lappu minkä toimitin.. No kysyin siitä äitiyspakkauksesta ni se sano tilanneensa sen, eli parin viikon sisällä pitäis tulla. [:)]
Sitä odotellessa.

Tukivöitä löytyy netistä sekä alan liikkeistä. Kaverini oli raskaana vuokrannut fysioterapeutilta tukivyön ja kehui sitä. Kai neuvolan kautta saanut....

sairaalan tai terveyskeskuksen apuväline lainaamossa ku käy tai soittaa ja kysyy asiasta niin voi saada kokeiluun että onko sopiva hyvä ja miellyttävä niin voi sitten itse ostaa myöhemmmin. Aina kannattaa sieltä ensiksi kysyä olisiko mahdollista saada vuokralle/lainaan koska se on yksin kertaisesti halvin mahdollinen paikka ja sieltä saa myös eri kokosia. Eli sieltä ensiksi kannattaa kysyä niin sitten hommata ku on kokeillut että onko apua jne. Tuskin kannattaa netistä heti ekana hommata jos ei olekkaan käypänen tai jos siitä ei olekkaan apua vaan kokeilla noin ihan aluksi.

Monessa muussakin tukilaite tai side tai missä tahansa asiassa kannattaa sieltä ihan ensimmäiseksi aina kysellä. Helpottaa huomattavasti tilannetta kun voi ensiksi kokeilla ja sitten myöhemmin hommata itselleen.

Siskollani oli juuri tuolta tk apuvälinelainaamosta lantiotukivyö raskauden aikana lainassa, koska ei halunna sitä parin lapsen takia ostaa itselleen. HALVEMPAA

Moikkelis moi,
Miun tietääkseni nuo kelan jutut käsitellään kaikki samassa paikassa,
joten omalla toimistolla voi mennä aikaa että ne laittavat liitteet koneelle, mutta muutenhan nuo käsitellään samassa ajassa.
Tosis tuossa uudessa systeemissä ei toimi asiat jos ne joutuvat pinon pohjalle, sillä kukaan ei niitä sieltä ylös enää kaiva ellet itse ole niitä muistuttamassa..

Huomenna neuvolaan ja sitten selvittelemään kelajuttuja, saas nährä millanen paperi taistelu tulee.. :D

Helppoa muutes kun ei enää tartte odottaa neuvolaa, että kuulee sydän äänet, tai miehen ei tarvitse, Miekkoseni on oppinut kuuntelemaan sydänääniä korvalla ja laittaakin minut monesti päivän aikana makuulle ja kuuntelee innoissaa ääniä masusta.
Veikeää.. välillä poitsu antaakin kunnot potkuja päähän!

Moro!

Meillä kaikki olosuhteisiin nähden hyvin. Perjantaina oltiin sikiöseulannassa ja perinnöllisyyslääkärin vastaanotolla, yhteensä sairaalassa meni pari tuntia. Siitä lähettiinki hyvin äkkiä sit saareen viikonlopun viettoon! Noi upeat syysilmat kyllä piristää kaiken tän keskellä [:D]
Joo mut siis sikiöseulanta kesti tunnin, tuli koluttua lapsi aika tarkkaan läpi. Sydämen tutkivat tosi tarkasti, kuulemma tosi hieno ja vahva sydän. Mittailivat ja ottivat kuvia. Saatiin taas hienoja kasvokuvia 4D laitteella. Ihana poika on jo niin paljon isänsä näköinen <3 Kasvu oli normaalia, jalat ja kädet jopa hieman viikkoja pidemmätkin. Pitkä mies tulossa siis [:)] No, minä oon 171 ja mies 193cm et siitä johtunee ;)
Diagnoosiksi vahvistui gastroskiisi. Kävimme sitä perusteellisesti läpi ja mitä riskejä siihen liittyy jne. Menehtymisen riski on 10prosenttia. Että aika iso osa lapsista selviää ja voi hyvin leikkausten jälkeen heti! Gastroskiisiin ei liity mitään kromosomihäiriöriskejä tai mitään eli huolta siitä ei ole. Meille kuitenkin tarjottiin muodollisista syistä mahdollisuutta osallistua lapsivesitutkimukseen, jossa sit taas on se keskenmenon vaara.Lääkäri kuitenkin sanoi suoraan että ei kannata mennä siihen kun ei ole tarvetta.
Jos lapsellamme olisi napatyrä, olisi koe aiheellinen koska siihen sisältyy jopa 30prosentin riski että vauvalla on joku kromosomihäiriö, down tai joku muu.
Eli perjantain ilouutinen tosiaan oli se että se on "vaan" gastroskiisia! Oltiin niin helpottuneita. Napatyrä on muutenkin paljon vakavampi ja siinä olevassa ihopussissa mikä lähtee navasta, on usein muitakin elimiä ja suolia mukana esim maksaa yms.
Kuvissa näkyy selkeästi meidän pojalla navasta oikealla puolella oleva kohta josta ohutsuolta tulee ulos. Suoli näyttää normaalilta ja siistiltä. Olihan se aika karu näky kun aina kun poika potkaisi niin suoli heilui siinä mukana [:o]
No, mut pääasia on että hän kehittyy normaalisti ja nyt olisi tärkeää saada pidettyäkin vauva massussa niin kauan kun tarvis. Usein synnytys käynnistetään aiemmin, joko siksi että suoli ärtyy ollessaan ulkopuolella tai reikä käy kasvavalle suolelle liian ahtaaksi. Myös liiallinen lapsiveden määrä voi aiheuttaa sen että synnytys käynnistetään. Lähdemme siitä oletuksesta kuitenkin että synnytän normaalisti alapään kautta. Sektio on sit hätäratkaisu. Siinä mielessä ihan kiva jos voin alapään kautta synnyttää, enpähän sitte ite ole niin kipeä ja jaksan olla koko ajan lapseni vierellä sairaalassa.

Ens viikon perjantaina on uusi ultra. Se on tarkoituksella ennen 24viikon täyttymistä, jos haluamme jostain syystä vielä keskeyttää raskauden. Mitä emme todellakaan halua!!! Mutta sekin mahdollisuus on meille annettu.
Tapaamme pian myös lastenkirurgin, joka kertoo leikkauksesta ym asioista. Ollaan kyllä tosi hyvässä hoidossa. Naistenklinikalla saatiin tosi tukevaa ja asianmukaista palvelua mikä osalta aiheutti sen että olemme niin positiivisella mielellä. [;)]
Pidän myös siitä että mulle kerrotaan selkeästi riskit ja kaikki, eikä pimitetä mitään. Tietty lääkäreiden tehtävähän se onkin.

Muuten arki sujunu normaalisti, oon vielä saikulla tän viikon,osittain siks että saan sulatella rauhassa näitä tietoja ja sit siks että selkä vihoittelee edelleen. Mä voisin kans hommata tollasen tukivyön, huomaan et ku tarpeeks kauan seisoo tai kävelee niin alkaa just särkee alavatsaa. Et selkeesti se tarttis tukea. Mullakin kun on se seisomatyö Ja joudun vielä nostelemaan painavia... No koklaan ensi viikolla et miltä se työnteko tuntuu.

Tänään oltiin vaunuja katselemassa [:D] IIIkkk ne on ihania!!!! Luultavasti ostamme TRILLE-merkkiset vaunut. Se on tanskalainen merkki ja niitä on tuotu maahan vasta vähän aikaa Suomeen. Tanskassa niitä on tehty jo 20vuotta ja ovat laadukkaita. Kilpailevat kuulemma emmaljungien kanssa. Yhet kivat Briotkin löydettiin, kombi ja happy, mutta trille oli vielä parempi.. Myyjä sanoi että Brioissa on ollut ongelmia runkojen kestävyyden kanssa.. Tiedä sitten että kuinka paljon jne...
Jos joku haluaa katella TRILLEjä niin www.babytrold.dk löytyy. Ainoana liikkeenä suomessa näitä myy Espoon suomenojan lastenvaunutukku. Onks muut jo löytäny vaunuja? Meillä kun lapsi todennäköisesti tulee aiemmin ni haluan et kaikki on sit valmiina. Ja sit ku aiotaan treenaa koirien kans etukäteen vaunujen rinnalla kulkemista.

Huh tulipa taas pitkä teksti mut paljon oli taas asiaa [:D] Torstaina on neuvola et sit mäki pääsen noiden kelalappujen kimppuun [&:]

Moro!!

Tänään raivasin vaatekaapin ylähyllylle kaikki ne vaatteet mitkä ei ainakaan mahdu enää päälle, kovinpa suppeeks jäi vaihtoehdot mitä pukea, varsinkin housujen osalta! Täytyy koittaa selvitä loppuaika ilman että ihan hirveästi tarvitsisi mammakuteita ostella. Pakko ens tilistä yhet pöksyt ainakin saada. Joka paikassa on vain ihme pillihousuja (no, siis henkkamaukalla, äitiysvaatteita ei näytä liikaa olevan missään ellei halua maksaa satasta housuista joita käyttää pari kuukautta).

Pari kertaa on tullut jotain pistämistä kylkeen ja mahaan kun on mähkinyt liikaa ruokaa (välillä muutenkin). Siis tuntuu että koko maha vetää kireäksi ja sitten pistää/vihloo oikealle alimman kylkiluun kohdalle eniten. Onko noi supisteluja vai jotain muuta? Voiko natiainen painaa sinne esim jaloillaan tai venyykö liitokset tai jotain? Heh, nyt on seuraavassa neuvolassa kerrankin jotain kysyttävää. Närästysoireetkin taitaa alkaa, parina päivänä jo tullut sellaista minuutin ajaksi, onneksi lievänä ja hetkeksi vain. Ja ällöjä pigmenttimuutoksia käteen, hyi!! Ihme ruskeita läikkiä rystysien alapuolella, ja tuntuu et pikkuhiljaa ne lisääntyy. Onko kellään muulla???? Ennen jotenkin ajatteli että raskauteen ei näin paljon eri oireita liittyisi, ajatteli vaan että maha siinä kasvaa möllöttää kunnes synnytetään.

miks ostaa kalliita mammahousuja kun pärjää normaaleillakin jotka o vaa hieman isommat

kehtoo uutta kirjottaa joten vastausta tunikalle:
Mulla kans epäsymmetriset rinnat..epäilen et johtustko osittain myös siitä että toista puolta muutenkin käyttää vähemmän :P

Oon kade teille joilla näkyy liikkeet päälle päin ja napa alkaa pullistua ja masu näyttää oikealle vaavi masulle. Kun oma napa o viel nii hirveen syvällä ku o tuo läski varakerros tossa päällä..eikä noi liikkeet tunnu ees päälle päin vielä.

Ainiin. Asia josta piti aikasemmin mainita.

Emme ole puhuneet neuvolassa mitään näistä perhevalmennuksista ym vielä ku vasta tulevana maanantaina on neukka. Tänään tuli mulle postissa kutsu perhevalmennukseen tänne omaan terveyskeskukseen plus tuonne Kysille kuopioon synnytysvalmennus videon tuijotteluun. Ja meillä kuuluu myös fysioterapeutin järjestämä Liikunta ohjaus/neuvonta kerronta kerta jossa kerrotaan hyviä liike ohjeita ja muita mitä voi harrastaa ison masun kanssa ja mitä voi hyödyntää synnytyksessä ja sen jälkeen PLUS hammahoitajan pitämä pieni muotoinen koulutus hampaiden hoidosta nyt raskaaana jälkeen ja lapselle ja kaikkee tähä liittyvää tietoa. ja sitten tuossa lapussa vielä luki että perhevalmennus jatkuu ja siihen tulee kuhtu kirje kun on kulunut synnytyksestä 2-3kk että miten lapsen kanssa jatkossa. Kaikki ilmasia ja kysillä kuopiossa käynnistä saa viel kelalta matkakulut kun täältä o sinne matkaa 80km. TUIJOTIN tota lappua iha ihmeissäni kun posti toi sen. Ku ei kukaan kaveri joka o iha lähiaikoina saanu lapsen ole saanut ihan noi monipuolista.perus valmennuksen kyllä mutta nyt tässä o vaikka mitä. Olin siis aika äimänä.ei siinä.Mulle tuolla ei tule yhtään mitään uutta tietoa mutta menempähä kuuntelemaan aikani kuluksi ainakin. Kun ei noissa opuksissakaan ole mulle mitään uutta. Ainoa mikä mulle o uutta on tää raskaus ja tuleva synnytys fyysisesti. Olen nimittäin koulun puolesta saanu niin paljo tietoa ja ite ottanu selville niin silleen.Mutta eipähä tartte kotona istua tylsistymässä ku o jotain joskus tekemistäkin :D

Hei, Pakko palata vielä uni-aiheeseen, sillä näin unta, että multa irtosi NAPA! [:D] Ilmeisesti oon pohdiskellu, että millon mun napa pullistuu kunnolla ulos, kun vielä on vaan vasta vähän yhestä reunasta vähän koholla. Siinä unessa se vaan irtosi, jäljelle jäi pieni valkonen kuoppa ja sitten oli joku muovin kaltanen kiemurainen riekale, joka oli niin kun se navan sisäosa... [&:]

Eilen illalla vaavi innostui oikein kunnon volttihyppelyihin, kun yritin saada unta (liian pitkät päiväunet nukkunu) Ja tänään huomasin kun se jatkoi samaa rataa sohvalla, että ne isoimmat liikkeet näkyy myös ulospäin! Hassua. Ai niin yksi uni oli, jossa se vauvamaha näkyi semmosena terävänä piipulana milloin missäkin päin mahaa, joka oli muuten tavallisen kokoinen. Muistan miettineeni unessa, että en mää kyllä ihan tämän näköstä vauvamasua odottanu, miten sillä kehtaa mihinkään mennä..

Kuppikoko on mullakin kasvanu A -> C. Vasemmalle puolelle menis kyllä B, mutta oikea kurkkii... miksei voi olla symmetrinen, kysyy hän... [8|] 

Pärjäis varmaan näillä gollegepöksyilläki viä aika kauan, mutta ei huvittas näyttää joka päivä säkissä kävelevältä manttaalimuorilta... Tosi epänaisellinen olo! Ja gollegehousuja en viitti pihalla käyttää ettei puntit laahaa maata (tai mee pinnojen väliin ku kuljen pyörällä työmatkat) ni pidän niitä vaan kotona, ja nyt on parit tuulihousuntapaset mitä käytän töissä (eli perjantaina heti töitten jälkeen pesukone hurraan että kuivuu taas maanantaiks). Näillä menee, mut tässä olis synttäriä, tuparia, teatteria yms menoo mihin ei huvittas mennä lökäpöksyillä. Ajattelin että ostan viä yhet äitiyshousut niitten toisten seuraks ja sitten saa piisata. Jos löydän paremmat ku ne ekat. Onneks pääsee ens viikoks lämpöseen ni voi kulkee hameella!

Eilen oli sitten neuvola ja sain Kelan lippulappuset kouraan. Mutta eipä niitä voi vielä ainakaan lähettää eteenpäin, kun ei ole sitä raskaustodistusta, joka kirjotetaan vasta ens kerralla (6.10.). Antoivat ne laput sitä varten, että saadaan tutkia mitä kaikkea muuta tarvitaan mahdollisesti liitteiksi. Itsellä pitää varmaankin olla se selvitys viimeisen puolen vuoden aikana saaduista tuloista, koska ne on sen verran muuttuneet vuodesta 2007. Onneksi! [:)]

Kaikki näytti muutenkin olevan kunnossa. Hemoglobiini oli tällä kertaa 134 (hieman laskenut), verenpaine 121/80, SF-mitta 20,5 cm, Himpun syke 145 ja painoa oli edellisestä kerrasta tullut melkeen 3 kiloa lisää (+650 g/vko). Mutta eipä tuo terveydenhoitaja lähtenyt tuota huimaa nousua moittimaan. Ja tämä varmaankin johtuu siitä, että ns. kasvuviikot on raskausviikot 17-25, jolloin kehitys mahan sisällä ja ulkopuolella on kovinta [:)]. Ja nythän mulla on menossa rv 20+6. Niin ja eihän se mun paino ole noussut ensimmäisestä neuvolakäynnistä (joka oli 23.6.) kuin 4 kiloa. Joten tuon yli puolen kilon painon lisääntyminen viikossa kuuluu taas kategoriaan suositukset. Ainakin mun mielestä...

Ite olen kyllä haaveillut toisista jos ei jopa kolmannistakin mammahousuista. Alkaa rasittamaan kun päivästä toiseen ravaa töissä samat pöksyt jalassa. Ja kun meillä ei saa olla mitkään lökäpöksyt jalassa, joka ois kieltämättä aika luksusta. Kotona onkin sitten aivan sama, että minkälaiset vaatteet päällä siellä oikein hilluu [:D]. Isompia housuja en tarkoituksellakaan lähde ostamaan, kun tää paisuminen on ainakin toistaiseksi rajoittunut tuohon vyötärölle ja sitten ne vaan roikkuisi ihan vääristä paikoista. Sainhan mä tosiaankin siskolta sen vanhoja mammahousuja, mutta ne on mulle (vielä) ihan liian isoja. Onneksi paidoissa nykymuoti suosii pitempiä malleja, joista löytyy helposti meille mammoille vaihtoehtoja. Niin ja rinnat on säilyttäneet kuppikokonsa (B), mutta nyt ollaan siellä B-kupin yläpäässä (85B), kun ennen raskautta oltiin siellä toisella laidalla (75/80B).

Mutta täytyy varmaan alkaa tekemään tälle päivää töitäkin.... [:D]

Kyllä mukavat housut on ykkösjuttu. Mulla ainakin kaikki "vanhat" housut jotka mahtuu muuten päälle niin roikkuu pitkin varpaita kun täytyy jättää vyötärö vähän alemmas kun mihin kuuluis. Sain onneks serkulta ison kasan housuja.

Ostettiin myös vaunut edellispäivänä huuto.netistä. Brion pari vuotta vanhat käytetyt, maksoi 250e.
Nyt alkaa olla aika hyvin kaikkia tavaroita kasassa. Hoitopöytä tai taso tai alusta yms vastaava täytyy viel miettiä millainen ja minne se asennetaan.
Ja kylpyamme, se puttuu kans vaikka vessassa on kyllä himo iso lavuaari että ainakin pari ensimmäistä kuukautta siinäkin mahtuu kylpemään.

Nyt on neuvolassa käyty ja kelalaput palautettu, ihmeen helppo homma se oli.
Äitiys pakkaus tulee kuulemma muutaman viikon sisään..
Oi sitten pääsen ihastelemaan sitä.. :D

Kuinkas muuten kun suomessahan on ilmaiset neuvola palvelut niin äidille kuin lapsellekkin, niin miksei ultrat sisälly siihen?
Itse sain laskun juuri kätilöopistolta ensimmäisestä ultrasta heinäkuulta, noh ei muutakun odottamaan toista laskua ja jos se tulee samalla viiveellä niin muutama kuukausi menee.. Ei ollut suuri lasku, mutta luulin että ne kuuluvat ilmaisiin palveluihin sillä yksityisellä ei ole käyty.. Hmm..

Onnea Minto teille oikein paljon, ihana kuulla että pikkuisellanne on asiat kunnossa.

jaica, mulle ainakin neuvolassa sanottiin silloin että kaupunki tarjoaa ultrat... Näin siis Turussa. Hassua että sulle on tullut laskut perässä.
käväsin tänään sienimettässä ja huh ku olin loppu!! tuo salamatkustaja painaa (tai ainakin siltä tuntuu) aika reippaasti.. painoa kuitenkaan ei niin hirveesti ole tässä lisää tullut... löytyi kantsuja mutta myös saakutin hirvikärpäsiä.. tuntuu että niiitä kiipeilee vieläkin niskassa... ynf

Heippa vaan kaikki!

Minäkin nyt rohkenin kirjoitella ekaa kertaa, vaikka pitkään olen näitä viestiketjuja jo lueskellut. [:)] Meillä odotellaan siis esikoista ja rv 20+3 olis meneillään. Kaikki on mennyt tähän asti hyvin, alkuraskauden väsymys ja pahoinvointikin on jo melkein unohtunut, tai no väsymystä nyt toki vielä on. Yksi munuaisaltaantulehdus sairastettu, mutta muuten tasaisen varmaa menoa on ollut. Maanantaina käytiin miehen kanssa rakenneultrassa ja poikahan tuolla masussa vääntää! Tosin olen alusta asti sanonutkin, että poika siellä on. Joku outo tunne vaan... Vauvalla oli kaíkki hyvin ja koko vastasi hienosti raskausviikkoja. [:)]

Meillä on erinäistä liikehdintää tunnettu jo aika varhaisilta viikoilta lähtien ja nyt viime viikot ihan selkeitä potkuja pitkin päivää. Iltaisin varsinkin alkaa kova melske, kun pitäisi rauhoittua esim. tv:n äärelle. Meneekin usein ohjelmat sivu suun, kun keskitytään vaan molemmat vauvan touhuihin ja kun nykyään nuo potkut näkyy ihan selvästi myös vatsan päälle. Ei tarvitse edes kokeilla, että tuntisi! [:D] Rakenneultrassa kätilö totesikin, että istukka on takaseinässä aika ylhäällä, joten se ei ole yhtään vaimentamassa noita liikkeitä ja siksi ne on tuntuneet jo pitkään. Ihanaahan se vaan on, kun tuntee tuon pikku-kaverin mylläämisen. Ultrastakin saatiin aikas ihana kuva muistoksi - vauvelin pienet jalkapohjat vierekkäin. <3

Hei millä viikoilla neuvolassa täytellään niitä kelan kaavakkeita ja milloin suurinpiirtein saa sen äitiyspakkauksen?

Onnea myös teille muille odottajille! [:)]

Moi ja tervetuloa PrinsessaK! Ne kelan laput saa lähettää kun on 22 viikkoo täynnä. Itsellä oli neuvola 20+6 ja sain ne sillon, myös sen todistuksen. Vielä en ole niitä lähettänyt, lähdetään lauantaina reissuun niin laitan sen jälkeen. Muiden kirjoitusten perusteella aika paljonkin näyttää vaihtelevan kauanko äitiyspakkauksen saamisessa kestää.

ALKUPERÄINEN: jaica

Kuinkas muuten kun suomessahan on ilmaiset neuvola palvelut niin äidille kuin lapsellekkin, niin miksei ultrat sisälly siihen?

Se on kyllä ihme, että ne ei sisälly "hintaan". Itse joudun myös maksamaan ultrista poliklinikkamaksun, kun kerran en ole sen kunnan kirjoilla, joissa synnäri on. Kuulemma paikkakuntalaiset saavat ultrat ilmaiseksi... Mutta eipä tuo poliklinikkamaksu (vajaa 26 euroa) ole hinta eikä mikään siitä, että saa nähdä vauvansa [:)].

Tuli muuten tilattua H&M:ltä toiset mammafarkut, kun valikoimaan oli tupsahtanut uudet hieman leveämpi lahkeiset, joita monet ovat täälläkin kaipailleet (http://shop.hm.com/fi/shoppingwindow?dept=DAM_MAM_KLA&shoptype=S). Nyt ei tarttee lähtiä viikonloppuna shoppailemaan vaan voi mennä niisuneitin tapaan metsästämään hirvikärpäsiä...  [:D].

Siis täh? Mullaki tuli Espoon JOrvista ultramaksu vaikka oon kyllä ihan puhdas Espoolainen koko elämäni.... Mä ihmettelinkin et miks noi ultrat maksaa?
Nyt en sit tiiä mitä maksaa noi sikiöseulannat sun muut lääkärin vastaanotot jossa ravataan joka viikko, kun ne on Helsingissä yliopistollisessa sairaalassa... Mut eihän se voi niin mennä et vain helsinkiläiset sais ne ilmatteeks ku noita lastenklinikoita on vaan muutama suomessa.. Eiks sellanen hoito ole suomessa kuitenkin vanhemmille ilmaista?? Meidän lapsen leikkaus yms....

Just varattiin taas ensi viikolle lastenkirurgin aika... ja uusi ultrakin ois ens pe...
Mä juttelin äsken lääkärin kanssa ja oon nyt todella pohtinut et pitäiskö sittenkin mennä siihen lapsivesinäytteeseen... Ku mulla tulee välillä sellasia epätoivon hetkiä et jos se ei ookkaan se gastroskiisi vaan napatyrä ja meidän lapsella onkin joku kromosomipoikkeavuus.... [:(] Mikään ei siis viittaa siihen mutta lääkäri sanoi että vaikka vaiva näytti hänen mielestään selvältä gastroskiisitapaukselta, niin ikinähän ei voi varmalla sanoa. Napatyrän kanssa ne ovat kuitenkin aika rinnakkaisia tapauksia, napatyrä vaan on usein pahempi... mut sijainniltaan ovat vierekkäisissä paikoissa jne... huoh tää on ihan hirveetä ku tulee sellasia ajatuksia ja sit ei tiiä mitä pitäis tehdä. Miehen mielestä on ihan turhaa mennä lapsivesipunktioon, kun kuulemma selkeästi vauvalla on gastroskiisi eikä mikään muu. Mut mä taas maalailen kauhukuvia ja välillä pahin mahdollinen käy mielessä... Tää on aika hirveetä epätoivon aikaa [&o]

Äsken oli neuvola. Siellä kaikki OK. Ihanan pienen sydämen syke 148 ja liikkeet ++ [:)] Mulla on kohdunpohjan korkeus jo 21! Se on kyllä käyrien sisällä mutta ihan siellä ylhäällä.. mulla on ollu tää massu jo aika iso pitkäänkin... tietty sekin on yksilöllistä et miten kasvaa ja kuinka paljon on lapsivettä yms... Meidän poikahan oli hieman viikkojaan pidempi.
Nyt täyttelen kelan lappua ja tuskailen ton tulohomman kanssa... jos verotuksen mukaan otetaan ni eiks se oo vuoden 2007 verotus mikä huomioidaan?
Mulla varmaan kuitenkin tulot noussu aika paljon tuosta ni pitääpä työnantajalta pyytää todiste tuloista viimisen 6kk ajalta.. Nii ja onks se viiminen 6kk tästä päivästä taaksepäin vaiko siitä äitiysloman alkamisajasta taaksepäin? ääähh inhoan kelaa [:@]

noni.nyt otitta sen mun kommentin sellasena että pitäs pistää pää ja kroppa säkkiin raskauden takia.HUOH. Olen ostanu yhet mustat suorat housut jotka stretsiä ja ne oli iha omaa kokoa. Mut masulle teen itse vaan sen lisä osan. Farkkuja en pidä ellei löydy stretsinä jostain mutta ku mulle ei löydy kokoja mamma puolen housuissa. En ole tarkoittanut että pitäs olla pelkissä college housuissa.HUOH:JA HUOH vielä kerran.

Sori oon nyt muutenkin pahalla päällä. Oli tuossa se lääkäri taas mulla. Oikeasti mulle o tullu edellisestä punnituksesta vajaa 2kg painoa lisää, mutta kerkesin syömään hyvän ja terveellisen aamupalan ja juomaan vettä kunnolla enne tonne menoa nii vaaka näytti yli 3kg että olisi tullu lisää. SE rupesi hirveästi mulle siitä saarnaamaan. Ja käsitti jotenkin muutenkin minun puheet väärin ja minä sen ku se nii hiljaa hipitti puhua että en meinanna mitään saaha selvää. Jatku sairasloma kylläkii ku se mun työ on sitä yötyötä ja tarjolla ei oo muuta ku paljon raskaampaa vuodeosasto työtä. Ja sanoi että supistelusta huolimatta pitää ehdottomasti käydä lenkeillä koska vauva tarttee sitä ja minä tarten sitä. Mutta ei tottakai mitään raskasta hikilenkkiä. mutta siis ihan normaali lenkki muuten. JOtenkin muutenkin oli vähä sen oloinen toi lääkäri että oon vaan pelkän sairasloman takia siellä. Tai siis mulle tuli sellanen olotila siitä sen puheesta ja olemuksesta ja kaikesta. En tiiä. Hyvä aamu meni pilalle lääkärin takia. Käsitti minun puheen että kun sanoin etten ole mitään raskasta tehnyt, että olen vaan maannut sohvalla ja syöny että lihoon. Vittu oon minä siivonna sen minkä o pystyny ja liikkunut ja touhunnu kaikkea pientä mutta en raskaita nostoja oo tehny enkä hikijumppaa. ja ku alku raskaudesta mulla ei yli kolmeen kuukauteen noussu tuo paino mihinkään ja muutenki toi vaavi o ottanu nyt tuota kasvun vauhilla viimeisinä viikkoina niin mie olen muka LIHONNUT että ei se voi olla mitenkään vaavista johtuvaa.Kyl tiedän ja ymmärrän että mulla o tää paino ollu iso ja korkee enne raskautta jnejnejnejnejne. Mutta ku minä tiedän miten tämä on oikeasti mennyt ja miten olen syönyt niin ketuttaa tollanen että vääristellään toisen sanoja ja puheita. Perkele menen kohta syömään niin PItäähä sitä nyt perkele mennä lihottavaa läskistävää ruokaa syömään kertä lääkäri näin luulee minun syövän. SAsölkföaksf ja ku mulla on erittäin lihottava ruoka oottamassa,...kasviskeitto...HUOH!!!!!!!!!!AHISSTAAA NHYT. KEtuttaa nytr. asfköasfkasökgö'dskgkds'ökhsädhjädfjgldsäglasj ja helpottaa ku voi purkaa nyt tätä tänne ku muillekkaa tällä hetkellä pysty tätä purkamaan.

että joo sellasta siis tänään. Onneks kaveri oli kotona ja sai sille purkaa päätä eli tätä kirjoittaessani välissä soitin jo nii nyt helpotti..

En ole ostanu mitään vauvalle.Sisko anto eilen rattaat, hoitolaukun ja ison kassin vauvan leluja. ELi mun tarttee ainoastaan ostaan sitten vaunut. Kun kaverilta saahaan/ostetaan kaukalo. sänky o anoppilassa vaaville ja miehen tyttärelle eli kummallekkii, hoitopöytä toisella siskolla. Hyvä vaan koska noita ei kuitenkaan pitkään tartte ku vajaa vuosi/vuosi/puolitoista vuotta. Ihmeelllisesti kerääntyny nyt tavarat tietoon ja silleen ja myös vaatteiden puolelta joo. Ku en ole ees noita jaksanu miettiä ku päätin että mietin vasta joulu tammikuussa alesta kaiken kivan. Nyt ei tartte muuta ku vaipat ja vaunut siis hommata. joopa..alko taas ketutus..

Osassa paikassa o ilmaset ultrat ja toisissa paikoissa ei. Ei voi sille mitään. Se o tää pirun pyrokratia ja kaikki nämä hienot epätasajakoisuudet.Täällä ei saa ilmaseksi, mutta esim siilissä saa ja pielaveellä ja sillen näissä lähikunnissa, kuopiossa taas joutuu maksamaaan. Kaikki missä o joko yliopistollinen tai keskussairaala joutuu maksaan pääsääntöisesti.Mutta nääkin vaihtelee paikoittain ja myös siitä kuinka paljon on "kaupungilla/kunnalla" varaa ja varattua juttua näihin rahallisesti ja kuin "varakkaita" paikkoja nää on.

Kela on kela. Aina vaihtelee käsittely ajat paikka kohtaisesti ja myös vuoden aikaan on sidottu käsittelyajat.

Takaisin