Tammivaavit 2

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kaylies
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No moikkelis...
eipä tässä taas muutakaan tekemistä ollu ni ajattelin ihan yleisesti kertoilla asioita[:)]
nuista vaatteista:ostin h&m:ltä melkein yli vuos sitten semmoset urheiluhousut(joogaan ja muuhun)ja nyt hoksasin et ei juugelis,näähän on aivan tautisen hyvät tähän masunkasvatusaikaan.tosi korkea vyötärö ja tukeva.housut muutenkin siistit ja mukavat päällä.vyötärön saa taiteltua sillee,että se ei ees näy[:)]
hommasin samalla semmosen ihanan lenkkipaidan joka nyt sitten on aivan erinomainen,rintojen kohdalla on tuki ja muutenkin tukee tosi kivasti just oikeelta paikalta...muuten ei kyl oo ku muutamat verkkarin tapaset housut ja yhdet farkut mitä pidän hätätilassa jos pitää olla siistimpi,nekin miljoona vuotta sitten hankitut ja venyneet,mutta tässä vaiheessa kultaakin kalliimmat.parit mammapaidat hommasin ja siinähän tuo.jos jotakuta alkaa ketuttaa mun arkinen pukeutumistyyli niin ei muuta ku sanomaan jos on pokkaa[:D]
vaikka housut on verkkarimalliset ja paita masua myötäävä ja tukeva niin harteilla keikkuu piiiiiiiiitkkä musta lepakkotakki ja joka ihon kaistale on täynnä tatuointeja(ei sentään naamassa,mutta muualla kyllä) ja killuttimia korvia ja kulmaa myöten...että ei mulla ainakaan olis pokkaa tulla itelleni sanomaan pukeutumisesta[:D][:D][:D] vai uskaltaisko joku?[;)]

se siitä...nyt tiedätte miltä näytän[:D][:D][:D]

ja kaylies: en mäkään mikään laiha ole,kyllä on jonkun verran lämpövarastoa tämänkin tapauksen ympärillä...odotin että paino nousee aivan järkyttäviin määriin odotusaikana ja vähän pelkäsinkin jo,mutta yllätys,paino noussu koko aikana 1,5kg!!!!!ja nyt jo raskausviikko 24(kai).epäilen kuitenkin että tuo paino mikä on tullut on korvaantunu sillä omalla ylimääräispainolla,eli että toinen on syöny toista...appajee,kyllähän se mulle passaa.enkä todellakaan laske ruoistani kaloreita.syön justiin sitä mitä mieli millonkin tekee.kyllä kroppa sitten sanoo kun piisaa makeet ja on aika ottaa suolasta.masua ei oikeestaan näy ollenkaan,paitsi iltaisin kun natunen kiilaa vatsalihaksia vasten ja potkii.sillon kyllä pömpöttää.peilin edessä ei oikeestaan kun alavatsasta vähän huomaa että on liian korkeelle kiinnittyny läskiksi.

tein eilen ratkaisun,mistä isäntä tykkäs oikeen paljon[:@]
meinas olla vähän vihainen mutta sanoin että omapa on kroppani.heti kun saan natusen ulos ja kivut pois niin tämä tyttö painelee personal trainerille poistamaan raskauskilot ja vähän päälle.pitää saada ittensä kuntoon kun työt taas alkaa.siitähän se isäntä hernesty kun maksaa niin paljon,mutta eikö sitä nyt jostain muutama huntti ylimääräistä...aina tarvittaessa on löytyny ja niin nytkin[;)]

allekirjotus unohtu:

PIPSKU JA NATUNEN[8D]

Eilen käyntiin neuvolassa ja kaikki oli hyivn. Pikkuisen sydänäänet kuuluivat hyvin ja kesken neuvolan pikkumies heräsikin ja alkoi potkimaan, :D

Tänään on ollut taas hirmuinen väsymys päällä, tuntuu että nukahdan pystyyn, kun sänkyyn menen pötköttelemään ei uni tule.
Pään särkyä ja huonoa oloa on ollut jälleen aamusta saakka. tämä ei taidas pikkuisesta johtua, tairan olla tulossa vain pipiksi... höh..

heipä hei
Sellaista ajattelin kysellä että mainaattekos te ottaa H1N1 rokotteen, nyt kun me olemme ensisijalla sen saamaan? Itse olen hieman kahden vaiheilla. Pelottaa ottaa sellaista rokotetta jota ei olla vielä kunnolla testattu että mitä sivuvaikutuksia siitä on sikiölle. Ei itsestä niin väliks, mutta jos vauvelille tapahtuu jotain nyt tai sitten joskus 20 vuoden päästä ilmenee että jokin vaiva johtuu juuri tästä rokotteesta...

mie otan sen rokotteen koska en halua keuhokuumetta enkä halua ennenaikaista synnytystä influenssan takia. Ja on ne sitä tutkineet mutta ONKO oikeasti mistään lääkkeestä ikinä tarkkaa tietoa mitenkään niin ei. JOTEN jokainen tekee ite omat päätökset mutta mun päätös on tämä.

Mikään lääke ei ole turvallinen.kaikissa lääkkeissä o aina jotain joka tekee jollekkii jottain toisille ei ja toisille kyllä. Että kun miettii turvallisuutta nii pitää muistaa tämä ja tuolla o maininta kaikkialla että sitä on tutkittu ja on turvallisempaa ottaa kuin olla ottamatta varsinkin kun sairastut itse siihe tautiin. Oha tavan rokotteissakkii sama juttu. Toisille tulee onglemia ja toisille ei. samoin RuUAN kanssa...toisilla o herkkyydet ja allergiat toisilla ei.

Tänään oli rakenneultra. Terve vauva on näillä näkymin tulossa, mikä on pääasia. Ei se lääkäri nähnyt kumpaa sukupuolta lapsi on, koska se oli perätilassa. Näin minä sen puheista ymmärsin.
Taas sattui ulkomaalaissyntyinen lääkäri, mutta tämän aksentti ei ollut niin paha kuin sillä lääkärillä, joka otti ensimmäisen ultran.
Lääkäri esitti arvauksensa sille perusteelle, että kun ei näy mitään, niin suurempi todennäköisyys on, että se on tyttö.
Meidän perheen "ennustajaeukot" (äiti, sisko ja minä) oltiin enempi tai vähempi yllättyneitä, koska kaikki olemme poikaa povanneet. Mutta eihän tuota vielä ihan varmasti tiedä, koska veikkaukseksi se meni lääkärilläkin.

Ei sillä, kyllä tyttökin on yhtä tervetullut. [:)]

mä kanssa pohdin tota rokotushommaa. ehkä olen viisaampi ensi viikon neuvolan jälkeen.

Mun yks tuttava joka on pari kuukautta sitten saanut pojan niin sanoi et jos odottaa tyttö vauvaa vatsa leviää enemmän sivuille ja jos poikaa niin sitten se kasvaa enemmän vaan eteenpäin. Mulle ultrassa povattiin tyttöä mut vatsa on kyllä hyvinkin eteenpäin??!
Ja mulla on edelleen poika olo...
Joten mä olen tullut siihen tulokseen et melko monessa tapauksessa on ihan sama kysyykö sukupuolta ultras vai ei kun ei siitä kumminkaan ihan sata varma voi olla.

Vointi on ollut hyvä paitsi et nyt taas kasataan paineita niskaan kun mies sai työpaikalta komennuksen shanghaihin, kiinaan 8vko ajaksi! Yrittää nyt tehdä kaikkensa et olis vaan pari viikkoa reissussa. Jumaliste otti koville kyllä tämä uutinen. eihän tässä nyt mitään hätää ole mut olis se jotenkin kiva et mies olis läsnä ja mukana tässä odotuksessa ja sanotaan varsinkin siellä joulukuun tienoilla kun voi olla jo riskit ihan synnytykseen... Sieltä kiinasta ei kumminkaan ihan äkkiä tulla kotiin jos vaimo synnyttää. Ja sit vielä siel on niitä kaikkia tautejakin joita ei olis kovinkaan kiva tässä vaiheessa saada kotiin. Ja sama asia myös sulkee pois sen mahdollisuuden et mä en voi enkä halua lähteä mukaan.

Meni viime yökin valvoessa kun pohdin näitä asioita...

ALKUPERÄINEN: minto

Nyt täyttelen kelan lappua ja tuskailen ton tulohomman kanssa... jos verotuksen mukaan otetaan ni eiks se oo vuoden 2007 verotus mikä huomioidaan?
Mulla varmaan kuitenkin tulot noussu aika paljon tuosta ni pitääpä työnantajalta pyytää todiste tuloista viimisen 6kk ajalta.. Nii ja onks se viiminen 6kk tästä päivästä taaksepäin vaiko siitä äitiysloman alkamisajasta taaksepäin? ääähh inhoan kelaa [:@]

Näin sanotaan Kelan sivuilla (http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/300307125754HL?OpenDocument): "Esimerkiksi 31.12.2008 alkava päiväraha lasketaan vuoden 2006 vahvistetun verotuksen mukaan. 1.1.2009 alkava päiväraha taas vuoden 2007 vahvistetun verotuksen mukaan." Eli toisin sanoen jos mammaloma alkaa tämän vuoden puolella, niin lasketaan päiväraha vuoden 2007 tuloista. Niin ja mistä se 6 kuukautta sitten lasketaan. Siitä sivut kertovat näin: "Tällöin Kela laskee tulosi 6 kuukauden ajalta välittömästi ennen vanhempainpäivärahakauden alkamista ja kertoo ne kahdella vuosituloksi." Mutta mitenkähän tämä on oikein mahdollista, jos niitä papereita on jo nyt lähettämässä? Ehkä se selviää tässä joskus...

Sitten tuosta possunuha rokotteesta... Eipä oo tullu ajateltua koko rokotetta enkä kyllä oo hirveesti uhrannu ajatuksiani ko. taudille. Oon ollu alusta lähtien sillä asenteella, että jos putteflunssa tulee kohdalle, niin sitten on tullakseen. Asenteeni voi tuntua joistakin uhkarohkealta, mutta seurailen tilannetta, että mihin se kehittyy. Mielipiteeni koko taudin suhteen voi olla tietenkin jo huomenna ihan toisenlainen [:D].

Kaylies: Minä en ainakaan ottanut niitä sinun kommentteja sillä tavalla, että raskaana olevien pitäisi verhoilla itsensä säkeillä. Kerroin vain oman mielipiteeni raskauden aikaisesta pukeutumisesta. Eikös tämä foorumi ole sitä varten, että täällä saa kertoa omia mielipiteitään...? [;)]

Niin ja ei ne lääkärit/terveydenhoitajat ole siellä neuvolassa sitä varten, että ne vain ja ainoastaan haluaisivat kiinnittää huomiota sinun painoon ja sen kehitykseen ja motkottaa siitä. Heidän tehtävä on huolehtia siitä, että sinä voit hyvin ja vauvasi kehittyy ja syntyy "suunnitelmien" mukaisesti. Kaikki eivät välttämättä kykene esittämään asioita parhaimmalla mahdollisella tavalla meille raskaana oleville (vaikka ovatkin töissä neuvolassa)... Itselläni on ainakin nykyään sitä vikaa, että osaan kääntää asiat päälaelleen [:)]. Mitä sitten jos painoa on tullut se 3 kiloa lisää, jos sinä tiedät syöneesi terveellisesti ja liikkuneesi riittävästi? Luota siis omiin tekoihisi ja tuntemuksiin. Joten ei muuta ku pää (ja maha [:D]) pystyyn, rinta rottingille ja eteenpäin kohti uusia tilanteita!

Moi Yamacraw! Hui, olis ihan hirveetä jos mies lähtis 8 viikoks reissuun! Ite on jotenkin nykyään niin hellyydenkipeä ja epävarma itsestään että kaikki tämä mielenmyllerrys olisi yksin paljon vaikeampaa. Ja nyt kun osaa jo enemmän iloita vaavelista, on ihana jakaa jonkun kanssa tuntemukset, potkut, mitä milläkin viikolla tapahtuu jne. Toivottavasti teillä saadaan lyhennettyä reissua siihen pariin viikkoon!!

Jep, kaikki me omat mielipiteemme täällä vain kerromme haluamatta loukata ketään. Ja itse on kuitenkin nykyään niin herkkä ja kärkäs käsittämään kaikkien kommentit negatiivisena ja itseensä kohdistuvana loukkauksena että pitäisi koittaa kirjoittaa vaan mahdollisimman neutraalia tekstiä. Itse en halua tuhlata törkeesti rahaa vaatteisiin joita käyttää vain hetken, mutta erikoistilaisuuksissa ja välillä muutenkin olisi kiva tuntea itsensä vähän naisellisemmaksi. Eli parit mammapöksyt saa piisata!!

Pitkästä aikaa on taas hyvällä tuulella. Alkuviikosta olin ihan v*ttuuntunut ja oikein liiottelin kaikkea mielessäni ja märehdin asioita ja hakemalla hain "merkkejä" mistä näkee että joku on minua vastaan ja sekin vituttaa sen takia jne. Nyt on taas niin energinen olo ja vaaleenpunaset lasit silmien eessä ja ihanaa kun meille tulee lapsi ja mies on maailman ihanin ja ja... Tottuukohan näihin mielialanvaihteluihin ollenkaan? Onneks osaa suurimman osan ajatuksistaan pitää omana tietonaan!

Noniin jouduin soittamaan kelaan että sain selkoa... ELI se 6kk lasketaan äitiyslomasta alkavalta ajalta taaksepäin eli minun tapauksessani 11.12 taaksepäin tai marraskuun lopusta se 6kk taaksepäin. Harmi ettei se ole esim nyt tästä ajasta ku tietty tulos on ollu paremmat ku tulee olee loppuajasta jos jään lopullisesti saikulle. Ens tiistaina yritän mennä töihin.

Mäki varmaan otan sen rokotteen, en kaipaa enää mitään lisämurheita influenssan muodossa tms...[:@]

Rokotetta olen miettinyt jonkun verran, ja lukenut myös niitä huonoja vaikutuksia ja muutakin rokotteesta.

Yhdysvaltalainen lääkefirma Baxter, mistä rokote tulee, on patentoinut sikainfluenssa rokotteen JO vuonna 2008, elikkäs ennenkö kuin sikainfluenssa on lähtenyt leviämään. Yksin oikeudet rokotteeseen, tuo firmahan tekee tajuttomat voitot kun myy rokotetta ympäri maailman.
Hmm.. Kuinkahan sitten on influenssa päästetty liikkeelle, ja maailman laajuisen laman aikaan.. ja eikö mitenkään laskettu homma!

Niillä tiedoilla mitä olen saanut en ole ottamassa rokotetta!
En tahdo että lapsi kärsii isompana sen takia.

Terve,
TAAS näin järkkyjä unia.. Nyt olin takapenkillä kun oltiin äitin ja sen uuden miehen kanssa menossa autollayhdessä jonnekin. No päästiin perille ja äiti hyppäs autosta pois. Sitten tajuan että auto ei ole pysähtynyt kokonaan vaan liukuu hiljalleen eteenpäin. Olen edelleen takana ja mies ajanpaikalla, mutta ei kuule tai reakoi mitenkään huutoihin että "pysäytä tämä nyt,tämä liikkuu edelleen". Sitten päätän itse hypätä pois kun tajuan että edessä parkkialueenreunassa on rotko. Näen ja huudan miehen nimeä kun auto luisuu rotkoon.. käännän pään ja nään äidin järkyttyneen ilmeen.. En tiedä mitensyvä "rotko" on mutta kuulen jonkun sanovan rotkosta tai päässäni sanovan, että "varautukaa katastrofiin".. sitten herään jälleen kyyneliin puoli kolmelta yöllä... enkä tahtonut saada unta ollenkaan.
Ei ole ollut parhaimmat välit tämän äidin uuden miehen kanssa mutta tiedän että äidin elämä murtuisi jo mies nyt kuolisi. Mitäköhän tämän unen mukaan pitäisi tehdä vai pitäisikö vain ajatella että uni vaan, ei tartte välittää...edes varoittaa...

Nyt entistä väsyneempänä töissä ja työpöytä täynnä keskeneräisiä hommia. Olisi niin ihanaa hommata skumppa ja rauhottua sen ja leffan ääressä viikon loppuna, mutta eihän sitä saa juua.

miten tämä onkin mennyt näin vaikeaksi henkisesti...

No se taas näistä mun ongelmista...ei tunnu kamalan suurelta teidän muiden juttuja lueskellessa. Ehkä sitä vain on nyt niin väsynyt että pienikin "järkyttävä" juttu järkyttää entistä enemmän.. Olenko ainoa joka näin välillä tuntee?

Onneksi on vielä lomaa jäljellä ja pääsee rauhassa rauhoittumaan kahdeksi viikoksi.

Hei taas...

Meillä on jo melkein parannuttu flunssasta. Oon ollut tosi väsynyt viime viikosta asti mutta syy siihen on ollut vaan flunssa. Onneks kuumetta ei ole ollut yhtään.

Meillä liikkeet näkyy välillä kunnolla ja välillä ei. Itse kun laitoin käteni mahan päälle niin tunsin alkuviikosta kunnon potkun ja nyt niitä tuntuu joka päivä. Kävin eilen kaverin luona kahvilla ja sanoin kaverille että tuu kokeilemaan jos tunnet ja se tunsi kunnolla potkun.

Moni on ihmetellut sitä että pystyn vieläkin piilottamaan hupparin alle mahani vaikka se näkyy jo. Mulla on aika pieni maha katottuna rv:n. Mutta onneks kaikki on kunnossa vaikka on pieni maha. Kiloja tulee lisää hyvään malliin ja sf on normaali. Viime perjantaina kun kävin neuvolassa niin se 20. Kysyin neuvolassa että mistä se johtuu että mulla on niin pieni maha katottuna rv:n. Se totesi siihen että se on niin paljon selkärangassa päin mutta se ei ole vaarallista.

Sikalentsu, niinpä niin. Kaikenlaista ylimääräistä stressiä ja päänvaivaa tuostakin taas saatu. Itsellä hieman ristiriitainen suhtautuminen koko tautiin, onko sitä nyt liioiteltu vai ei ja kuinka suurella riskillä sen nyt tässä lähitulevaisuudessa kukin saa... yms. Tän rokotteen suhteen oon kyllä aikas skeptinen ja tällä hetkellä olen sitä mieltä, että en aio sitä ottaa. Samoja asioita olen mieheni kanssa pohtinut, kuin esim. Lasienkeli. Saa nähdä muuttuuko vielä mieli, kun aika kuluu, mutta tällä hetkellä tosiaan näin.

Voi jummi, supistelikohan mua äsken...? Vaikeeta sanoa, kun ei ole aikaisempaa kokemusta. Yht'äkkiä vaan mahaa vähän kivisti ja se meni ihan pinkeäksi. Muutaman kerran peräkkäin kävi noin ja sit helpotti. Tosin tänään on ollut aika hektinen päivä, että eipä ihme, jos jotain pientä esiintyisi. Ja kai siis ihan normaalia näillä viikoilla (20+5)...? Kokemuksia...? Kiitti.

Voikaa hyvin. [:)]

joo hieman tosiaan taas nää hormoonit hyrrää. Tänään on taas päivä jolloin en voi sietää sekunttiakaan miehen tyttöä silmissäni. Aivan ihana tyttö ja silleen ja tykkään ja rakastankin sitä mutta ku sillä o äitinä piru niin sitten ärsyttää koko tyttökin. En tietyllä tavalla uskalla lähestyä ja antaa sen tulla minun tunne tasoilla ihteeni lähelle vaan käyttäydyn enemmänkin sitä kohtaan välillä kuin päiväkodin täti. Ehkä mä pelkään päästää sitä liia lähelle ja jos tytön äiti tajuaa sen niin siitä tulee taas tappelua ku tuntuu tulevan tytön asioissa hyvinkin pienestä välillä noitte välillä kitkaa...Eikä se nainen ees puhu mulle. MInusta olis kiva joskus sille kertoa jotain sellasta mitä tyttö on meillä ollessa oppinut mutta en uskalla. En uskalla sitä ees tervehtiä jos kävelee kaupungilla vastaan kun suoraan sanottuna melkein nyrkistä saa naamaan. Tiedän ettei kaikkien kanssa voi olla väleissä yms yms. Mutta ku tää tän suhtautuminen on ollu alusta asti tollasta. Ja se on olllu muutenkin aina aika vaikea tapaus ja hankala iha ilma enne ku oli näiden lastakaan. Eli aika vittumainen ihminen muutenkin ja vaikka mitä. Mutta eniten mua tää tilanne harmittaa tytön kannalta. KOska tytöllä o aina erilliset synttärit ja juhlat ja kaikki. Koska nää kaks ei mahu samaan huoneeseen. Eli jos tilanne ei muutu nii varmaa kaikki rippijuhlat ja häätkin on kaksittain..toivottavasti ei. Koska pitää suvun olla yhessä tytön tärkeinä päivinä yhtenä köörinä tukemassa eikä kaksia juhlia ja kaksia suku juttuja.

En osaa selittää silleen fiksusti tätä nyt, mutta toivottavasti ymmärsittä jottain ees ku kirjotus yrittää pysyä pään ajatusten mukana.

Olen tytölle alkanut kerätä omaa valokuva albumia hänen kuvillaan ja isänsä puolen suvun kuvillaan että sitten kun on isompi niin saa sen että näkee että on sitä isänkin puolella ollu kaikkea kivaa. En uskalla noita kuvia antaa mukaan sen takia ettei äitinsä rupea pimittämään tai jottain. Mutta kyl mä joku kerta pistän viel sille mukaan kuvan missä se o isinsä kanssa..katotaan pysyykö se sitten tytöllä itsellään vai piilottaako polttaako äitinsä sen kuvan.

nyt tuntunu enemmä potkut mutta lopettaa heti potkut ku pistän käden masulle.. ilkee ku odottaa itseään tuo pikkuinen. mutta jaksan odottaa..eipähä oo viel häirinny minun unia sen takia :D

Hei, ilmottaudun mukaan tammimammana :) Laskettuaika on 13.1.2010. ja esikoista odotellaan ( ensimmäinen meni kesken rv9 ja toinen jouduttiin keskeyttää rv22 kromosomivian vuoksi), eli jänniä aikoja elellään täällä.. Olen 30v ja kihloissa jo yhdeksättä vuotta. Potkiva nyytti ilmoittelee onneksi tasaseen tahtiin olemassa olostaan ja koitan nauttia raskaudesta ilman stressiä ( ei taida onnistua)..

Nyt on kyllä stressiä kerrakseen. Olemme muuttamassa Ouluun ylihuomenna ja kuulin juuri, että muuttoauto on mennyt rikki ja huollettavaksi. Tiistaina kämpän pitää olla tyhjä (tämänkin asian onnistuin jotenkin hassusti junailemaan).
Piti muutama kiukun kyynel tirrauttaa.
On sellanen olo, että olen ihan yksin tätä muuttoa hommaamassa. Mies on niin tavattoman hidas käänteissään, etten jaksa odottaa, kun hän pähkäilee ja jahkailee ja se johtaa siihen, että minä otan härkää sarvista ja toimin, mutta olisi mukava, jos hän edes kerran ehdottaisi jotain. Asiat vain tuntuu menevän jotenkin monimutkaisiksi minun päässä ja monelle rullalle. Tekisi mieli karjua, että käyttäsit nyt sitä organisointikykyäs ja sano mitä tässä pitää tehdä.

Ei onneksi tilanne ole noin paha kuin minusta tuntuu. Mies soittaa huomenna veljelleen jahka ovat tulleet takaisin Lapista ja jos ei onnistu, niin saadaan kaverin autoa ja peräkärryä lainaan.

Muutto syö kirjaimellisesti kaikki rahat. Onneksi on muutama Cittarin lahjakortti, jolla saa ostettua ruokaa. Olisi kyllä ollut kiva sekin lahja käyttää vauvaan. Tein yhden rivin lottoa ja oli kolme oikein ja yksi lisänumero. Jos olisin muistanut rastittaa lisävoittoluokan, niin olisin voittanut euron. Ei kamalasti harmita. Mutta aika epätoivoseksi alkaa mennä koko homma.

Mutta ei auta valittaa, kun on itse itsensä tähän tilanteeseen ajanut. Eiköhän asiat jotenkin luonnistu ja kun tämä muutto on takana ja asiat alkaa kirkastua taloudellisesti, niin tuntuu se extra hyvältä ja sitä osaa arvostaa.

Käytiin Oulussa esittämässä improvisaatiota ja vauva potkiskeli vatsassa. Vauva tuntuu riemastuvan aina ruokaillessa. Nytkin tuntui muutama jämäkkä isku vatsan seutuvilla kun syötiin juhlapaikalla lohta ja vihanneksia. Samoin automatkoista se tykkää.
En hoksannut ollenkaan, että yhdessä ruokalajissa oli homejuustoa, eikä kaveri hoksannut, että minä otin sitä. Ihmettelin vähän aikaa, että miksi tämä lohi maistuu niin pahalle ennen kuin tajusin miksi. Toivottavasti muutama haarukallinen homejuustoista lohta ei ole kovin vaaraksi pikkuiselle.

Minä ainakin olen syönyt aurajuustoa silloin tällöin, hyvin vähän (esim. pizzan päällä). Minusta kannattaa käyttää tervettä järkeä syömisissään. 

Niinpä ja mulle ainakin sanottiin neuvolassa, että ruoan seassa, siis kypsytetyn, vähäinen määrä homejuustoa ei haittaa. Juurikin esim. pizzassa, joka on uunissa kuitenkin kypsytetty. Mut sillain 'raakana' esim. joltain juustotarjottimelta ei kai ole niin hyvästä. Lähinnä kai bakteeririskin takia.

Itse olen tässä pitkin raskautta pähkäillyt tonnikalan syöntiä, siis 'purkkiversion' lähinnä. En ole oikein mistään vastausta saanut, joten olen jättänyt syömättä. Joskus tekis vaan ihan hirmusti mieli tonnikalaa esim. leivän päällä... [;)]

tonnikalaa saa syödä. jos pelottaa se säilytys nii lämmitä kertaalleen ja jäähdytä sitten jos haluat viileänä syödä. Ite olen sitä syöny paljon ruuassa ja olen monesti tonnikalafihvejä ostanu ja tehnyt. TOnnikala on vähärasvasinta ja se ei ees kerää sitä raskasmetallia niinkuin merilohi tekee.

Aurajuustoa saa syödä kun se on kuumennettu. suomessa aurajuustot ja fetajuustot yms. tehdään pastoroidusta maidosta joten ei tarvitse pelätä. Mut jos pelottaa se listeria bakteeri joka aiheuttaa ripulina niin kuumentakaa.

Jos mennään pikku NIPOTTAMISEN puolelle niin eihän saisi salaattiakaan syödä ku siinä voi olla multaa joukossa.eikä juureksia. Siis raakana. että kaikki pitäisi kuumentaa.

ELI jos enne vanhaankin on selvitty maalaisruualla niin miks ei tänäkin päivänä pirulauta. Kyl mä oon juustoja syöny, mutta olen kahtonu että jos o jotain tuntematonta että onko pastoroitua vai ei ja sitten jos ei oo ollu nii varmasti oon kahtunu että se o kuumennettua. Maksaa en ole syöny ku jos ees maistankaa en malta lopettaa syömistä...joten jätin maksamakkaratkin pois ku se on mun intohimon kohde. Lohta olen syöny iha kuin ennenkin. Haukea maistoin kuuma savustamisen jälkeen vähän kun tuoksui niin hyvälle. mutta en ole syönyt sitä sen enempiä.

Nämä rajoituksethan tarkoittavat lähinnä sitä että jos ihminen syö joka viikko ja melkein joka päivä niitä kiellettyjä ruokia. Mutta tuskin kukaan meistä syö niitä viikoittain ja päivittäin. En ainakaan minä. Eli saa tottakai maistaa ja vähä herkutella harvoin näilläkin kielletyillä aineilla. Maistaminen ei tarkoita sitä että pitäisi syödä kilo tolkulla,vaan että maistaa pari haarukallista niin se että siitä lapsi vahingoittuisi on 1 suhde 100000000 tyyliin. Eli ihan hyvin voi maistaa.

Jotenkin meidät o peloteltu ylikaiken näitten ruoka-aineiden suhteen. Kuten tankkimaidon. Kyllä tottahan se o että siinä on listeria riski, mutta en ole koko ikäni aikana saanut mitään oireita tankkimaidosta päin vastoin enemmän olen saanut kaupanmaidoista ongelmia kuin tankkimaidosta. Oha se rasvasta ja silleen mutta toisaalta se on myös terveellistä vaikka sitä haukutaan sen rasvaisuuden takia. Tankkimaidossa o kaikki oikeat aromit ja kalsiumit jotka tietyllä tapaa pastoroinnissa hajoavat. Ja jos pelkää tankkimaitoa niin kuumentaa sen kerran kiehuvaksi ja sitten jäähdyttää nopeasti nii ei siinä enää oo pöpöjä. Näinhän tehdään vedellekkii jota annetaan vauvalle. Ei sitä suoraan tuolta hanasta alussa anneta vaan kuumennuksen kautta.

ELi niiinkuin oli aikaisemmissa teksteissä niin MAALAISJÄRKEÄ hyvät ihmiset.

Takaisin