Tammivaavit 2

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kaylies
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
niisuneiti, miten saat noin hyvät rahat kuukaudelle?
Itse saan sen 400e + asumistuen n.150e, joten sillä ei juhlita. Tiukkaa on nyt joka kuussa ja vauvan isommat hankinnat hieman huolestuttaakin, onneksi on tulossa veronpalautuksia jotka laitankin hyvällä mielellä pienokaiseemme.
Äippä rahat tulevat minulle 2007 verotietojen mukaan, josta puolet vuodesta opiskelin ja puolet olin töissä.

Meillä ei ole neuvolassa otettu kertaakaan sf mittaa,
Täytyy kai erikseen ensi kerralla pyytää, mutta eikö tätä olisi pitänut alkaa mittailemaan jo aikaisemmilla viikoilla.

Selkäkivut ovat alkaneet vaivaamaan taas minua, hetken kun istuu paikoillaan niin ala selkää alkaa juilimaan, en oikein tiedä miten sitä voisi istua.
Onneksi kipu ei ole nyt nukkuessa vaivannut.

Tervehdys!

Pitäisi kai hiljalleen alkaa uskomaan, että raskaus on totta! Tuntuu vaan vieläkin uskomattomalta ajatukselta, että oma vauva olis oikeesti tulossa vaikka kyllähän tuo vatsan kasvaminen ja lisääntynyt paino + vauvan liikkeet pitäisi tuntemusta vahvistaa. Mukava on lukea teidän ajatuksia täältä ja kivasti samaistuu noihin tuntemuksiin. Ihana iso ilo [:)]
Mulla kohdunpohjan korkeus on mitattu kerran, silloin lukema oli 16 ja olin raskausviikolla 24. Taulukkoon sitä ei merkattu, mutta jos itse sitä oikein tulkitsen niin en ihan käyrillä ole. Seuraava mittaus olis lokakuun lopulla (tai neuvolakäynti) ja silloin olisin jo viikolla 30. Mielenkiintoista nähdä miten käy :)
Kävin itsekin parin tunnin sokeritesteissä ja siinäkin oli vähän arpomista miten käy. Neuvolasta sinne passitettiin, mutta kun labraan varasin aikaa, ei mun lähetettä kuitenkaan löytynyt. Siinä sitten arvottiin tehdäänkö testit vai ei kun ne perusteet on ilmeisesti muuttuneet. Eli kun oon ensisynnyttäjä ja ikää yli 30, testi sitten tehtiin. Niitä tuloksia kuulee sit lokakuun lopulla.

Meille on iskenyt ihme kuume, siis rakentaminen. Luin noista kodinvaihdoista ja huomaan, että tämäkin siis tyypillinen vaihe just tähän samaan saumaan muillakin. Mutta että ihan rakentaa, mahtaa siitä seurata stressiä ja hampaiden kiristystä kun äippänä olisin vauvan kanssa kotona ja mies päivät töissä ja illat raksalla. No, tonttihakemus on kuitenkin vetämässä eli pian selviää joudutaanko alkaa tän hetkistä kotia myymään.

Jaksamista ja positiivista mieltä kaikkien odotuksille myös ikävistä kokemuksista (lauranen82) huolimatta! Itse olisin varmaan pillahtanut itkuun tai laittanut älämölyn päälle moisesta kohtelusta.

nyt tuli laput kelasta... Äippäraha mulle on 42,72€/arkipäivä.. Eli se 1281€/kk mut sit siit näemmä lähtee verot 20% päältä.. Luulin et ne on lähteny jo.. toive ajattelua... selkeestikkin..
Eli jää siis alle työttömyys korvauksen..
Asumis tukea en saa.. täytyy kattoa saako sitä hakea sitten kun pikkuinen syntyy... riippuu siipan tuloista. hän oli itsekkin tuossa juuri työttömänä kuukauden, mutta pääsi onneksi töihin.
Tienannu en ole kovinkaan hyvin, mutta en tiedä sitten miten nuo aikaiset aamut, ja toisissa paikoissa sunnuntait vaikuttaa tuohon työttömyyskorvaukseen. Nehän ainakin SEL:lissä ja PAM:issa nostaa palkkaa..
Eli en siis osaa vastata miksi saan tuollaista korvausta... Vaikuttaako asuntolaina siihen???
Äippäpaketin saan noutaa postissa 2 viikon sisällä... Eihän siihen sitten ole mennytkään kuin 1,5kk... miten jotkut saa sen niin nopeesti... Siis viikossa???????

Lääkärissä käyty taas, saikku jatkuu. Ei suostunut antamaan loppuun saakka, vain tämän kuun loppuun [:@] Olis työnantajalle ja kelalle ja kaikille helpompaa et menis yhellä hakemuksella mutta sama kai se... 30.10 on seuraava sikiöseulanta ni siellä sit juttelen lääkärin kanssa taas samalla.. Huh ku kertyy näitä lääkärikäyntejä jo muutenkin... No, saikkulaisella on aikaa [&:]
Niin hirvee ilma et taidan mennä päikkäreille... Oon heränny jo neljältä kipuihin :/ Siinä sit kattelin aamuteeveetä ja kuuntelin sadetta.. Melko turhauttavaa!
Jään oikein innolla odottamaan paljon mä saan kelasta rahaa... tuskin paljoa... Musta noista ei pitäis mennä veroja, summat on muutenki niin naurettavia... Äitiyspakkauksesta tuli jo kirje himaan et on hyväksytty, tulis jo ite paketti! En jaksa venaa!!!! [:)]
Kaverilla oli se jo, en kattonu sinne vaik mieli teki. Haluun miehen kans samaan aikaan avata sen ja ihastella [:D] Joten älköö täälläkään paljastelko et mitä siel on! [;)]

Niisuneiti: Sinuna tarkistuttaisin veroprosentin. Lisätietoja -> http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/020708145422HL?OpenDocument . Niin ja eihän tässä meidän rakkaassa Suomessa saa mitään ilman, että siitä pitäis veroja maksaa... :P

Eilen tuli sitten käytyä neuvolassa. Painoa oli kertynyt +467g/vko, verenpaine oli 126/80, sf-mitta 22cm, Himpun sykkeet 140 tietämillä. Ainut josta ite olin vähän huolissani, niin oli hemoglobiini, joka oli tällä kertaa vain 113. Terveydenhoitaja ei kyllä itekkään uskonut mittaustulokseen. Epäili, että oli mennyt siihen läpyskään, johon veri laitetaan, ilmaa. Joutu siihen malliin pusertamaan sen pienenkin veritipan tuosta mun keskisormen päästä. Ei ollut siis asiasta huolissaan. Sanoi, että katotaan mitä luvut on ens kerralla ja tehdään sitten vasta päätöksiä. Ens kerralla onkin sitten neuvolalääkäri.

Niin ja sainhan mä sen raskaustodistuksenkin. Nyt olenkin ootellut, että se henkilö, joka hoitaa meidän työpaikalla näitä päivärahahakemuksia olis paikalla. Sais nuo laput eteenpäin ja pääsis oottelemaan päätöksiä.

Että tämmöstä tällä kertaa...

Joo no vituilleen meni se mun luulo tuosta... 20% menee veroja.. eli en tosiaan saa käteen sitä mitä luulin, vaan alle tuon työttömyys päivärahan.
En tajuu mistä ne KELAn ihmiset tempoo noita summia.. Menee vuoden 2007 verotuksen mukaan.. Eli asuin osan siitä vuodesta Lontoossa.. Ja siitäkin ansiotulosta mikä on verotukseen merkattu ne on poistanu jonkin summan..Tulot muutenkin pienet sinä vuonna.
Se että saat jotain avustuksia/korvauksia jostain joudut maksamaan niistä enemmän veroa kuin työelämässä.. Vituttaa lievästi sanottuna.. Jos jäisin äippälomalle vasta tammikuussa, niin sillon ilmeisesti katotaan vuoden 2008 verotuksen mukaan, ja sen mukaan olen tienannu noin 10 000 € enemmän viime vuonna kuin vuonna 2007. Eli menee työttömyyskorvausten mukaan.. Kävin vähän kitisemässä KELAssa, mut se mitään auttanu.. Erittäin hapan emakko siellä tiskin takana vaan mutisi että voithan sä aina valittaa, mut ei se mitään auta.
[:@][:(]

Pampula: luulen että ei todellakaan ole syytä huoleen!!!! Mun kaveri sai vauvan viime viikolla, ihanan terveen tytön jota kävin katsomassa toissapäivänä.. Valittelin että ku tää meidän poika on niiiiin vilkas ja koko ajan myllää masussa.. Niin mun kaveri sanoi että hän taas ei tuntenut useinkaan liikkeitä.. Että tietty sitä välillä huolestui... Mutta terve tyttö silti tuli [:)]
Ootko koklannu herätellä vauvaa heiluttelemalla masua? Sillai meillä ainaki alkaa vastalauseet kuulua jos haluais nukkua...
Sulla varmasti sit se istukka vaimentaa mut voihan vauva muuten vaan olla rauhallisempaa laatua. Mut ymmärrän kyl sun huolesi, itekki huolestun jos en muka tarpeeksi usein tunne liikkeitä vaikka kuitenkin tuntisinkin... Normaaleja fiiliksiä!! [;)]

Jos Pampulaa huolettaa liikkeiden vähyys, soita neuvolaan ja kysy onko niillä ensiapua sun huoleen..  Joskus oon kuullu annetun neuvon että syödä makeaa ja makoilla kyljellään odottaen alkaako vilskettä tulla..

Pakko valittaa. Neuvolantäti kerto että tuo meitä lähinnä oleva synnäri on kiinni 18.12.09-10.1.2010 välisen ajan ja aukeaa 11.1.2010 klo 7.00. [:@] Ja laskettuaika mulla on 10.1.2010. Nyt sitten toivon että tää raskaus menee yliaikaiseksi ainakin yhden päivän ettei tarvi lähteä ajamaan kauemmas. Mut todennäköisintähän on että tää vaavi syntyy just tuollon 10.1... Ärsyttää tuommoset sulut. [>:]
Niri nari. Ja Grrr....

Nii joo sitähän mun kaverikin muuten sano et alko liikkeet tuntua heti ku se söi suklaata [:D] Miten tollanen voi vaikuttaa??? Siis et vauva liikkuu enempi jostain tietystä ruuasta tms.. Outoa [;)]

Mun on nyt pakko kehua... Ekaksi mul on synttärit ja mieheni oli leiponut mulle kakun. Se on lomalla [:D] Siinä oli yksi lomapäivä tuhrautunut..suklaa kuorrutus ja kaikki...ei ihan eka ollut onnistunut, mutta lopputulos oli mahtava yllätys ja maistuikin hyvältä[:)] Tokaksi mulla taitaa olla se raskauden paras aika nyt meneillä. Kun luumumehun voimin sain vatsani toimimaan ja pahoinvointia ei oo ollut nyt reiluun 3 vk:n enää, tuntuu että jaksan mitä vain[;)] Olen ainakin toistaiseksi välttynyt selkäkivuilta ja supistuksilta...kop kop..jospa tää jatkuis näin mahdollisimman pitkälle..

Ainoo mihin menee hermot, on If vakuutusyhtiö, joka viivyttelee vauvan vakuutuksen kanssa, koska oon sairastanut syömishäiriötä teininä..eli yli 10 vuotta sitten!!!!! Miten se muka vaikuttaa vauvan terveyteen, kun munkin terveys on ollut hyvä jo vuosia ja koko raskauden ajan neuvolassa kaikki arvot kohdallaan... harmittaa.. Ja mekin teidän monien muiden mukana noita raha-asioita murehdimme..iso laina ja pienenevät tulot[&o] Nyt on kuitenkin niin hyvät fiilikset ollut muutaman viikon, ettei edes nuo jaksa kauheesti masentaa.

Eilen innostuin oikein riehumaan. Siivosin kodinhoitohuoneen ja tein tilat vauvan hoitotarvikkeille (jotka on kyl ostamatta) ja vaatteille ja sitten viel vaatehuoneen. Nyt mahtuu[:D]

Tsemppiä kaikille! Aika kuluu lentäen ja kohta meil on jo nyytit kainalossa [:)]

minto: se sokeri ilmeisesti menee aika helposti sinne vauvalle... oon huomannu ite saman, et kun syö makeeta (ja viime aikoina tullu syötyä sitä ihan liikaa) niin möksy rupee vipeltään. [:)]
mullekin tuli kelalta jo lappu, et äippäpaketti on tulossa! jee!!!!! ei malta oottaa! ja mun äiti toi tänään taas vauvalle jotain. sellasen ihanan kevyen haalarin. ja hulluilla päivillä ite kuolasin kaikkea vauvan juttuja, mut en sit ostanu vieläkään mitään. käyn ehkä veljellä ensin penkomassa ja sit vasta ostan ite, jos tarvii. säästää siinäkin vähän. tosin jos tuolta poika pätkähtää, niin sit tarvii ostella, kun eihän sitä ihan kokonaan viitti pinkkiinkään pukea. [:D]
niin ja mä täytin tänään 28, eli oon just tasan keskiarvo kansalainen. eikös se niin ollu, et suomalainen nainen saa ensimmäisen lapsensa noin 28-vuotiaana? hahaa!
kylläpä on sekavaa tekstiä taas meikäläiseltä. ei ajatus pysy nyt kasassa, nälkä. parin viikon päästä sit se neuvolalääkäri, viimeistään sillon lisää tekstiä. mä nautin nyt synkistä syysilmoista!
hauskaa odotusta pallomahat!

pupunen+möksy

Taitaa masuasukki mennä sokerihumalaan ku aletaan meuhkaamaan suklaan/karkin syönnistä. Näin meillä ainakin...

Onpa kurjaa että pikkunen panttaa liikkeitään sulta, Pampula! Täällä odotellaan kuulumisiasi! 

Pampula87: Toivottavasti kaikki on masussa hyvin. Täällä ainakin ollaan peukut ja pottuvarpaat pystyssä ja toivotaan parasta! Täällä on sitten päinvastainen tilanne. Liikkeet tuntuu tosi selkeästi ja koko päivän ajan. Kai tuolla masussa yölläkin touhutaan kovasti, mutta itse olen keskittynyt silloin nukkumiseen...

Sain eilen Kelan lappuset omista käsistä pois. Muuten helvetin hyvä, mutta olinpa sitten unohtanu laittaa tilinumeroni siihen hakemukseen [>:]. En olis varmaan koko asiaa hoksannu, mutta kun tuijottelin kotosalla tulevan iskän lappuja, niin siinä kiinnitin huomiota kohtaan "Maksuosoite"... Heti välähti mieleen, että ei prkl, se jäi täyttämättä. Ei muuta ku heti aamusta laittamaan sähköpostia sille meidän työpaikan vastuuhenkilölle, joka sitten ystävällisesti lupasi ilmoittaa tiedon Kelaan. Katotaan nyt meneekö tieto täysin perille asti... Ja mitä tästä opin? Kannattais varmaan opetella se tilinumero (joka on ollut jo yli 2 vuotta käytössä) ulkoa, että ei tarttis aina sitä tarkistaa netistä/pankin lapuista.

Niin ja tuosta pötsin toiminnasta... Itellä meinas olla ihan alkuraskaudessa hankaluuksia sen toiminnan kanssa, kun jäi kahvi ja tupakka pois kuvioista. Ennen raskautta kun vatsani toiminta oli aika vilkasta ja kävin päivän aikana 1-3 kertaa kakkosella. Sitten tulikin täysi suunnanmuutos ja hyvä kun joka toinen päivä tuli hoidettua asiansa. Nyt tilanne on tasaantunut ja olen päässyt kerran päivärytmiin. Ite olen koittanut syödä täysjyvätuotteita (=enemmän kuituja), juoda paljon nestettä ja liikkua säännöllisesti. Näillä eväillä pidetään tämä neiti tasaisin väliajoin vessassa [:D].

Tänään on muuten tasan 24 viikkoa täynnä tätä meikäläisen raskautta... Jei! [:)]

Minä ostin raskauden alkuvaiheilla kotidopplerin, jolla olen voinut vauvaa kuunnella kun epätoivo iskee ja muutenki [:)] Ilman sitä olisin monet turhat ressit saanut! Todella kätevä!

26viikko alkaakoon!! Siis kertokaa mulle missä välissä nää viikot on tullu [:D] Muistan viel ku kaikki oli viikoilla 6 ja 7... hehe aika rientää! Koht me kaikki tuskaillaan täällä ku nyytit huutaa ja valvoo yöt [:)] Ja sit ne täyttääki jo vuoden... Viel pitäs jaksaa venailla pari kk synnytykseen.... Mä oon varmaan eka ni tuun sit kertoo teille kaikki niksit [;)] hihi

Nyt lähen tallille kattoo kaverin ratsastusta ja kuvaamaan ja paijailee polleja. Ihana syyssää <3

Niisuneiti: käyppä verotoimistossa viilaamassa sitä veroprossaa ja sitten meneppä kelalle vielä kerran sanomaan että perkele.

Pampula87:ettei sun vaavi olisi juuri niin päin että se potkiskelee juuri siihen istukkaan joten niitä ei välttämättä tunne. Mulla ainakin on näin..sitten kun se kääntyy nii kyllä sitten tuntuu.. Mun istukka o tuolla edessä, mutta onneksi ei alhaalla.

Tapiola hylkäs minun vauvavakuutuksen suoralta käsin liian korkean painoindeksin takia, iha sama vaikka olisin ollu kuinka tervetahansa ja vaikka olisin ollu Bodaaja jonka takia o paino korkeampi niin olisivat hylänneet. Eli vaikka olisit huippukuntoinen urheilija niin jos sun painoindeks nousee heidän asteikolla liia korkealle niin Se hylätään automaattisesti. On kuulemma liia suuret riskit. SANONKO minä tästä mitä. Soitin sinne sitten ja sanoin että tämän hylkäämisperusteen saavat laittaa kyllä esitteisiinsä ja vakuutussääntöihinkin jne. ja valitin sinne sitten ihan hirveenä. JOten eiku muille vakuutusyhtiöille nyt sitten vaan. Ku olen oikeasti muuten täysin terve ja olin laihduttamassa kyllä enne raskautta mutta nassikka vähä esti nyt tuota minun projektia.

Tänään olisi taas toi lääkäri ja katsotaan onko kohdunsuuntilanne muuttunut ja katsotaan sairasloman tilaa jne. MÄ kyl sanon sille että ottas verikokeet kun nyt o alkanut turvottaa aikalailla minua ja muutenkin kun ei se oo ottanu näiden oireiden alettua mitään muuta koetta ku bakteeriviljelyt alapäästä. Ja jos ei rupea ton lääkärin kanssa selviämään tai saan taas pahan mielen niin piru soitan suoraan Kysin synnärille ja puhun sinne asiasta ku täällä ei oikeasti tuo arvauskeskus tunnu tietävän asioita mitään eikä tuo äippäpolikaan aluesairaalan puolella. Eilen nimittäin supisti 7h melkein putkeen...kaksi kertaa helpotti 10minuutiksi supistus mutta sitten alkoi taas ja pysy koko ajan päällä se supistus. OUTOA! että eioo sellasta normaalia supistus kaarta vaan tollanen iha ihmeellinen. ei ilmeisesti tykännä siitä ku kävin äitin luona pielaveellä ajamassa yhteensä 100km ees taas ja illalla sitten miehen ja kavereiden kanssa käytiin kattomassa vähä aikaa tuota amk:n ekaluokkalaisten tutustumis pippaloita baarissa...vaavi kyl tykkäs niistä bileistä hirveästi. Supistusten lomastakkii jammas ihan hulluna musiikin tahissa innoissaa ja ku kotiin pääsi jakso enää pari potkua antaa ja nukahti nii hyvi että ei ees yöllä ku viis kertaa juoksin vessaan alkanu potkii kute yleensä. Aamulla vasta ku heräsin tossa alkoi potkimaan :D

Kaylies, näin täytyy tehdä, jahka hiukan rauhotun tästä... Vieläkin on lievä ketutus päällänsä, niin pare antaa vielä tänään olla... Mä hain sitä vauva vakuutusta Fenniasta, ei ne ainakaan siellä sanonu, että ois jotain esteitä...  No kattoo ny, odottelen että tulee vastaukset postissa.. Kun mullakin tuo painondeksi tosiaan on hippasen verran korkea.. Sen takiahan en esim ole Ifistä saanut sairaskulu vakuutusta.. Vaikka tosiaan olen ihan terve.. Neuvolan täti sanoin sillon alussa ku kuunteli mun liikunnasta jne että toiset vaan on sitten isompikokoisia kun toiset, vaikka liikkuu ja syö terveellisesti. Ja sitä olen tehnyt. Liikkunut (sali, spinning, koirat) ja syönyt terveellisesti.. Mutta ei.

me käytiin hakee tarjous ifiltä mut kerta tääl o muillakin sinnekkii painon takia evätty nii perkele tuskimpa otan sitten sinne. Pitää hakee sieltä fenniasta sitten...lähivakuutus  tekee parhaillaan tarjoustaan..

HAluun tappaa tuon lääkärin!!!!!!!!!!!!!!!! RUpesi mulle kiven kovaan väittämään että mä syön liikaa ja että minun paino ei saisi nousta enää yhtään raskausaikana. Meinas mennä oikeasti tappeluksi tuo käynti. Tuumasin sitten vaan että joo tehään sitten kuten sä haluat että mä pienennän tän syöntini nii mä syön tän käynnin jälkeen enää kaksi näkkäriä päivässä ja yhen porkkanan ja vesilasin perkele. Oikeasti ku kerrankin kun kiinnitän tuohon ruokavalioon huomiota nii se riitä ja mä kuulema syön silti epäterveellisesti kun kerta paino nousee.VOI JUMALAUTA. Nii ja sitten mun pitäisi kuulemma vaa liikkua enemmä ja enemmä. Oke tehää sitte kute lääkäri määrää saatana ja tehään sitten se keskonen perkele. Nii ja se ämmä rupesi mulle väittämään kiven kovaan että ei nää ole supisteluja mulla vaa pelkkiä liitoskipuja. Mistä lähtiin liitoskivut on kovettaneet mahaa supistukseen ???  saanen kysyä. ja sitten se rupesi tekee sisätutkimusta nii tökkäs hirveän kovaa sen vitun atulan sisään että sattu helvetisti,.Onneks kohdun suu oli edelleen niinkuin pitää.Eipä sitten enää voimat riittäny verikokeiden pyyntöön ja tuosta erityisäitiyspäivärahasta puhumiseen eikä mihinkään vastaavaan. Ei jaksa. En halua enää tolle mutta täällä ei oo vaihtoehtoa.

Mä haluan lääkärin joka kuuntelee ja kannustaa en tollasta lääkäriä joka haukkuu ja mollaa syyttelee.

Ainiin ja kaiken huippu. tää lääkäri sano että nyt kun sitten tulee nää rokotukset niin ne annetaan sitten kaikille kysymättä. siis raskaana oleville. Tais olla vähä lääkärillä luulot per''' liia kovat itestään. ja vaikka vallan mitä. en jaksa ees kaikkee tänn ketutuksessa ja kirouksessani kirjottaa mitä se ämmä mälkätti tuolla, mutta sen sanon että mä teen siitä naisesta valituksen ja suureen ääneen.

Takaisin