Tammimammojen KESÄKUU 2010

Meillä onnistuttu pissaamaan lavuaariin jo tosi monta kertaa! Ei se tyttö oo itte viel oppinu viittomaan, mutta monet kerrat on hoitopöytä pelastettu kun oon vaan kokeillu, et oisko se pissahätä. Ja vielä useammin oon nostanu tytön lavuaarille, eikä sillä ookaan ollu pissahätä. Mut joka kerta ku on tullu pissi, niin sekä tyttö että äiti on ollu tosi innoissaan [:D]. Kaivoin myös potan esiin, mut eihän siitä tuu mitään, ku ei se hiffaa, et potalla pitäis istua, ku se vaan ponnistaa jalat suoriks...

Meidän tyttö pynnää istumaan irti selkänojasta. Kai sen vois sitte myös pikkuhiljaa laittaa syöttötuoliinkin?

Tiitunen: lukiko siinä kirjassa mitään, että missä vaiheessa voi antaa sellaisa ruokia, mistä vauvat saa palasia irti ja nielee? Esim leipää tai höyrystettyjä kasviksia? Meidän tytön suosikki on porkkana ja paprika. Ostin oikein luomukurkun, mut ei se oikeen innustunu siitä, se tais olla liian liukas kiinni pidettävä. Heh, mä ihmettelin yhtenä syöntikertana, että mitä se nyt yhtäkkiä noin maiskuttaa, niin se olikin saanut paprikasta purastua palasen. Mut mä pelästyin, et tukehtuukohan se, niin mä otin sen heti pois. Mitä sun kirja sanoo tommosesta? Olisko se osannu itte niellä sen? Mutku eihän se osaa hienontaa sitä palaa ku sil ei oo hampaita? Et oisko ne pehmosat kasvikset (siis keitetyt) kuitenki paremmat jos ne muussaantuu helpommin hampaattomassa suussa?
 
joo hmm no joo annanpa olla pari kommenttia sanomatta.

Mie oon meijän tytön antanut mussuttaa niitä maissinaksuja mitkä o juur lapsille tarkotettuja. tykkää pitää ite kädessä ja mussuttaa ku se sulahtaa suuhun...isommat palat meijän tyttö ite sylkee pois, samoin jos puuro menee jostain syystä hieman paukkuseksi nii se sylkee paukut pois. ei tykkee niistä siis. välillä kyl iha normisti syö nekin ku o oikein nälkä.

tuli taas oltua järkkäri/makkaranpaisto hommissa ilta. tyttö oli isin kanssa kotona sillä aikaa. kuus tuntii oli se huki.

nyt oon enemmä huolissani tytöstä ja silleen ei innosta jättää hoitoon kuin aikasemmin. jotenkin jumahtanut tuohon kiinni ku koko ajan ollaa yksissä ja kyhnötetään nukkua monesti kainalokkainkin.mutta kyl silti jätän hoitoon koska tarttee omaa aikaa.kivaa elää niin sanotusti normaalia perhe arkea, jossa on myös harrastukset mukana,koska sitähä se o tulevaisuudessakkii, miks pitäs pitää vauva aikana jotain muuta. mulle ku tuo tanssi on henki ja elämä ja siinä sivussa noi järjestysmiehen tehtävät lavoilla. JA KESÄ EI OLE KESÄ JOS EI PÄÄSE LAVATANSSEIHIN!!!!!!!!! ja kivaa siinäkin mielessä et nyt oon saanu tuolta uusia tuttavuuksia niin en tunne enää oloo nii yksinäiseksi täällä päi..tai no tunne mutta silti.Paitsi yks huono  puoli tuolla lavalla on olla hommissa...muistatteko ku kerroin siitä lääkäristä sillo joka ei uskonut että mulla o supistuksia ja haukku ja mollas mun ruokavaliosta ym.... SE ON MUN KAA SAMASSA RYHMÄSSÄ tuolla töissä! Näinpä viime työ kerran jälkeen sitten siitä naisesta PAINAJAISII. Siviilissä se o todella todella hiljainen ja ujo tyyppi. mut ei näköjää töissä. yöh..

Viime yö oli iha hirvee..näin todella pitkän painajaisen ja oikein piinaavan.hyppi ja pomppi vaikka mtienkä se tarina mutta koko ajan oltiin minun kotipaikalla. Lopussa se oli sellanen että porukkaa sammuu kännipäissään ja mie meen kahtoo pihalta että oha kaikki tulleet jo sisälle nii siel o kolme lasta lumihangessa leikkimässä. Mie komennan ne sisälle ja ja sen kolmannen otan syliin ja katon että siinä o pieni tyttö jotain vuoden ikänen ja se o iha jäässä...toinen käsi o melkei jäässä ja paleltunut ja silmäkin toinen o kiinni ku o nii jäässä koko tyttö ja mie oon iha paniikissa että äkkiä siltä vaatteet pois päältä ja minulta myös että peittoo meidän ympärille paljon äkkiä että nyt mennään saunan puolelle ja nopeasti peiton alle lämpöö minun vartalon kautta ottamaan ja ambulanssia soittamaan..siihen loppu ku peittoo toi äiti mulle. EIkä ollu havaintoo kenen lapsi koska oma oli nukkumassa. ja näiden kolmenkin piti olla nukkumassa mut jostia syystä olivat -20asteen pakkasessa ulkona. eipä kahteen tuntiin nukuttanut oikeeen.paska fiilis ollu koko päivän
 
huh huijaa... Täällä mennyt nyt jo koht viikko kitisten. Syykin selvis, toisesta alahampaasta tuntuu pieni piikki. Mutta ihan hirveetä kun poika vaan kitisee, vinkuu ja itkee. Missään ei ole hyvä, sylissä hetken rauhassa ja sit alkaa vinkuminen ja venkulointi. Osaa hyvin laittaa selän kaarelle ja punkee itteensä sylistä pois, hankala pideltävä. Jos jotain hyvää, ni yöt kuitenki nukutaan 21-> siihen 7 tai 8.

Ja oma tahto on löytynyt! Kaikki pitäis heti saaha käteen/suuhun mitä näkee ja hirvee rähjä jos näin ei tapahdu. Pahimmat huudot saa aikaan kännykkä ja kaukosäädin.

Tähän asti Rami ollukkin "kiltti ja helppo" lapsi, mut nyt... hoh hoijaa!!!

Ehkä tämä tästä kun se hammas/hampaat tulee kunnolla suuhun. Ni ja sit kuikkuttaa se kun ei pääse liikkeelle. Hetken aikaa mahallaa sätkyttää ja sit huudetaan. Ja kun äiti ystävällisesti kääntää takaisin selälleen ni sit huudetaan sitä.

Kiitos ja anteeks.... mami täällä hieman ylirasittunut
 
Ou nou Piudelle voimia voimia!!! On kauheeta ku vauva kitisee ja mikään ei auta:(( Mutta luulenpa että teilläkin tilanne auttaa sitten kun ne hampaat/hammas on tullu!!!
 
Ja kaippa näillä alkaa just olee se ikä et hermo menee ku ei pääse liikkeelle, istumaan pitäs päästä koko ajan jne jne... ei vaan enää maata makuullaan ja tuijotella kattoon [:D] Löysin aamulla Nuutin ihan poikittain sängystään, jalat tuli pinnojen välistä.. ihme matonen [:)]
 
voi miten meidän lapsosella oli tänään hauska ilta!![:D]
ensin nokoset äipän sylissä, sit isin kanssa yläkertaan leikkimään ja sieltä löytyi ihana keltainen iso auto jolle piti nauraa oikein räkänaurua kun isi ajelutti sitä. Sitten isi kasasi hänen ristiäislahjaksi saamansa syöttötuolin ja neiti pääsi siihen istumaan pöydän ääreen. Voi sitä riemun kiljahdusten määrää. Ja ymmärsi heti et se on SYÖTTÖtuoli, mustikkakiisseliä alkoi mennä massuun oikein lusikka kaupalla.

ja huomenna taas reissataan... jälleen yks otus klinikalle hoidettavaksi.[:@]
 
Moikka kaikille täältä taustojen perukoilta!
Teidän viestejä oon käyny lukemassa aina kun oon ehtiny, mutta kirjottamaan koppeennuin vasta nyt. Mukava lukea, että muutkin painii samojen ongelmien mutta myös ilonaiheiden kanssa.

Meidän Joona on iloinen nauravainen pikku-ukkeli. Viikon päästä jo viisi kuukautta, vastahan sitä oltiin laitoksella pykäämässä!![:D] Ihanaa olla kotona, kerrankin saa olla koko kesän kotona eikä töissä! Nyt ollaan neljättä viikkoa syöty kiinteitä: perunaa, porkkanaa, maissia, kesäkurpitsaa ja bataattia. Ja muutaman päivän välipalana muutama teelusikka banaania. Aika lailla eri tavalla pistelee banaania poskeen, on kait se pikkusen paremman makuista kuin kasvikset.[:D]
Nyt huolena on Joonan mahatauti, keskiviikkona tulee kaksi viikkoa ripuloimista [:(] Neuvolasta vain sanoivat, että kun yleiskunto pysyy hyvänä, on virkeä ja syö ja juo, voi seurata kotona. Viime perjantaina kuitenkin mentiin yksityiselle lääkäriin kun ripulointi vain jatkuu, mutta samat asiat sieltä vain sanottiin. Huomenna varaan uuden ajan ja vaadin tekemään tutkimuksia että mikä pojalla on... onko se allergiaa vai pitkittynyttä mahatautia. Hyvä asia on, että Joona nimenomaan on iloinen ja virkeä, ei sairaan oloinen ollenkaan.

Hoikkanen ukkeli on, 4kk 6035 ja 64cm, nyt lääkärissä 6250g, veikkaan että on tullu painoa alas tuon ripuloinnin takia.

Päikkäreitä ei pahemmin nukuta, aamupäivällä 1-2h ja iltapäivällä toiset samanmoiset, pikku torkut saattaa nukahtaa vielä illalla. Kotona ei hirveitä saada aikaseksi, melkoinen salama saa olla! Nukkumaan mennään kaheksan ja yheksän väliin, yhen kerran syödään neljän kieppeillä, sitten taas nukutaan pari tuntia, syönti ja jos hyvin käy voidaan vielä tursottaa sängyssä yheksään ennenku noustaan.[;)]

Ja minipillereistä...... Nenn1 kun sanoi: "Ja joskus menin sanomaan, että Cerazettet passaa mulle... Ja v*tut! Kyllä mä ne mielialojen vaihtelut kestän ja ukko kans, kun kerran osaamme niihin jo suhtautua sopivalla huumorilla, mutta tätä jatkuvaa vuotamista en jaksa ! Neljäs viikko vuotoa vierähti käyntiin tänään ja tutkittuani asiaa netistä, niin loppua ei välttämättä ihan heti ole näkyvissä. Täällä siis heitetään pillereillä vesilintua ja otetaan kondoomit käyttöön.
Helposti yhdyn tähän, ei passanneet ei minullekaan, vuotoa tihuutteli yhtenään että lopussaan meni hermot ja kortsut nyt käytössä. Vaikka eipä tuota meillä kovin usein harrasteta, ei edelleenkään ole mitään nautintoa se homma - imettämisestä paikat kuivana niin sattuuhan se. Miehellä vain ei taho ymmärrys aina asian suhteen riittää..

Saapa nähä millanen hellekesä tulee... meillä ei nukuttu juuri ollenkaan sillon ku kävi ne helteet, äipällä ne kävis mutta pikkusen puolesta niitä en toivois!

Taitaa olla nukkumaan meno aika, ei ajatus enää luista..
 
Voi ku meidänki Joona nukkuis ees joskus tunnin putkeen [8D] Miten muilla nukutaan päikkäreitä? Meillä on pidemmän aikaa menny 3-4 krt/pv n.15-35 minsaa. Hermoja raastavaa oikeesti. Onneksi yöt nukutaanki sitte kellon ympäri. Ja ainut syöttö on jo aamun puolella kovastikki [:)]
 
kannattaa vaatia sitä kunnon tutkimista ripuloinnissa ettei käy kuten kaverini pojalle. kaks kuukautta yhteen soittoon ja jatkuu edelleen..ja tk lääkärit vaa koko aja sano että odotetaan sitä lastenlääkäri aikaa kun noin virkeä ja iloinen lapsi o muuten ja miten kävikään..olivat nyt pari viikkoa ouksissa tiputuksessa kun hemppa tipahti pojalla 64. Kaveri oli herännä keskellä yötä ku poika huutanut kurkkusuorana huutoa, ei itkenyt vaan huuti. ampparilla oulaisiin siel verikokeis 64 suoraan ouluun nii sillä matkalla nous huimasti 66. No siinä selvis että jostai syystä kroppa ei tuota punasoluja kunnolla. että veritiputuksessa joka viikko ovat nyt ja tutkivat että mikä hitto sitä poikaa oikein vaivaa, kun yleiskunto silmämääräisesti on hemmetin hyvä ettei tietäs kyl mitää mikä sil o. NO ei täs viel kaikki...siel sairaalassa sai sitten NORON lisäksi ja siitä ku selvis nii nyt on ERITTÄIN paha korvatulehus ja pojalla ikää 11kk. Että kannattaa patistaa noista lääkäreitä.se on tuosta tullu ite opittua ja nii oppi kaverikin ja sano että vetää kyl hoitovirhesyytteet tklääkäreille.

Meil meni kukkakaali kieltolistalle.

Pinja keksi tänää että naurun lomassa voi kiljahdella :D on se sitä ennemminkin tehny mut nyt tuntu kaikki naurattavan nii kovasti että piti kiljua ja huutaa :P
 
Oi joi, happy, happy, happy mami [:)][:D]

Joona on parina päivänä jättäny päikkäreitä pois ja viime yön nukku sitte syömättä 22-8.35 välisen ajan <3 Nukkumaan meni 21.30 aikaan ja edelleen nukkuu ku sai vellin nassuun vajaa puol tuntia sitte <3 Ja Joona on tänään 5 kk [:)]
 
Meillä nauretaan, kiljutaan, huudetaan ja päristään... kaikkea mieluiten samaan aikaan.. päristellään aina kun mahdollista. Kivaa varsinkin silloin, ku pitäs syödä.

Meillä on maisteltu tällä viikolla kasviksia ja broikkua. menee ihan hyvin alas, eikä oireita.
Täällä nyt sit ruokalistalla.. Peruna, porkkana, maissi, kukkakaali, parsakaali, kesäkurpitsa, luumu, aprikoosi, persikka, mango, päärynä, omena, banaani, broikku, kaurapuuro vellinä. Maissinaksuja ja kurkkua on kiva "pureksia", kurkunkin saa kaluttua aika hyvin pelkillä ikenillä [:D]
Kiva on myös kärttää kaikkea mitä isi tai äiti pistää suuhunsa, kaataa kahvikuppi isin syliin, juoda vesilasista, ku äitikin niin tekee jne jne..

Perjantaina ois 5kk neuvola, kujinkahan paljon on painoa tullut lisää pikku möhkikselle.. tuntuu, että tuo kasvaa silmissä.

Vasta tuota pykellettiin sairaalassa pihalle, ja nyt se on jo niin iso tyttö [:)]
 
Minä kans täällä kauhistelen, että justhan sitä oli laitoksella ja nyt poika jo 5 kk <3 Meillä ollaan edelleen yöunilla [:D] Hirvittää pissan määrä vaipassa ku se on ysiltä illalla vaihdettu [&:] Jospa tuo tähän päivään heräis jossain vaiheessa [:D]
 
kertokaas nyt tyhmälle että miten te pyykkäätte muksun takapuolen nyt kun kakka on kovempaa? maitokakka-aikana oli helpompaa kun se meni lavuaarin viemäristä alas. mut noi pökäleet ei...[8D] sit jos suihkulla vessanpöntöllä ni koko pönttö on märkä?!
 
Meillä tulee paljon käytettyä kosteuspyyhkeitä. Enimmät pois ja hanan alle! Tai sitte ihan wc-paprulla enimmät veke. Nykyään ei tuu joka kakkaa pestyä pois vaan pyhittyä pyyhkeillä, koska kuitenki pojan pylly pestään 2-3 krt/pv.

Joonalla tainnu olla univelkaa ku heräs tänään yöunilta 11.30 [:D]
 
Meillä ainakin pyyhkästäänvaipan etuosalla suuremmat pois ja sit peppupesulle. ei ongelmia.
Oon saanu Aavan kakkimaan pöntölle pari kertaa [:)] tyttö on ollu ihan innoissaan.
 
Iltaa tammimammoille!

Täällä päivät kuluvat vaihtelevasti, rutiineja oon yrittäny muodostaa, mut tuntuu että silti menee jokainen päivä ihan eri tavalla. Eilen ei esim. nukuttu kunnon päikkäreitä ollenkaan, tänään kolmet melko pitkät. Eilen ei kelvannut rinta sitten millään, tänään taas päinvastoin. Niin se taitaa olla, että kun kovaa vauhtia nämä pienokaiset kasvaa niin jokainen päivä tuo mukanaan aina jotain uutta! Mutta se on kyllä ihanaa, kun ennen niin vakava vauva on nyt yhtä hymyä ja naurua, ja muita veikeitä ilmeitä... [:D]

Pakko mainita - tänä aamuna heräsin kahvikakun tuoksuun! Miehet oli heränneet aikaisemmin, ja pienempi oli kuulemma huudellut isommalle ohjeita sitteristä. Hyviä kahvikakkuja tulikin, oikein kaksin kappalein! Ihanat miehet mulla. ?

Meillä onkin nyt koko porukalla kesälomaa elokuun lopulle asti, ihanaa nauttia kesästä ja perheestä, olla vaan. Niin ja se mun uhkailema liikuntaharrastus alkoi kuin alkoikin, vihdoinkin alittui se 60kg! JEEEE!!! Jospa tää vartalo alkais taas vähitellen tuntua omalta. Ja siihen vastapainoksi saan pian postissa Nintendo PSi:n, lahjaksi mieheltä... hih... se on varmaan huomannu että mulla on jatkuvasti kännykkä latauksessa kun tulee imettäessä pelailtua kaikkia pelejä. [:D]

Yohanna kyseli kiinteiden määrästä; meillä menee päivässä pari pilttipurkillista ja puuroa päälle, vaihtelevalla menestyksellä. Tällä hetkellä ruokalistalla on peruna, porkkana, parsa- ja kukkakaali, kasvis-broileri, mustikka, vadelma, omena, tyrni, mango, luumu, kaura/riisi/mannapuurot, maissi, aprikoosi... ne ainakin. Ei ole tullut onneksi oireita mistään.

Cerazettet on mulla käytössä ja mainiosti toimivat, kuukautisia ei ole kuulunut edelleenkään! Tiedä sitten onko pillereillä vaikutusta vai olisko ne tullu muutenkaan vielä, kun niin paljon viihtyy tuo poika rinnalla. Mutta olen tähän vallitsevaan tilanteeseen erittäin tyytyväinen, toivottavasti kuukautiset pysyiskin poissa!

p.s. lisäys vielä, että meillä opittiin nyt vihdoin ja viimein kierähtämään selältä mahalle, ja välillä myös puolivahingossa toistepäin. Pikkusen pääsee ähkimisen kanssa eteenpäinkin, mut ei sitä kyllä ihan ryömimiseksi voi kutsua. [:D]
 
en oo taas päässyt vähään aikaan kirjottelee,kun poitsusta on tullut aika huomiokipee yhtään ei haluis yssikseen olla..vähäks aikaa ku jättää vaik leikkimatolle ni heti alkaa huuto ja kiljuminen..huoh!!hyvä että saa just ja just ruuan tehtyä,ja vähän ehkä kotitöitä,mut silti tuntuu että kämppä on aina pyörremyrskyn jäljiltä..
ja pojalla menee tosiaan nopeesti hermot,kun se yrittää maassa päästä eteenpäin,jalat käy kauheesti viel kun tajuais käyttää käsiään..niin ja istumaan pitäis koko ajan päästä[:D]

tuli mieleen kun joku puhui ripulista,niin esitän nytten ehkä tyhmän kyssän,mutta kuuluuks ton kakan olla kovampaa nyt kun saa soseita?kun meijän poitsulla kakka on viellä semmosta löysää ja ollaan syöty soseita n.3viikkoa..mut sit taas kun teen esim.peruna ja porkkana soseet ite,ni lisään niihin aikas paljon nannia sekaan..[:-]ja annan joka päivä luumua,koska muuten
vatsa ei tunnu pelaavan,kun välillä on jopa 4pv kakkaamatta..
 
ei meillä koskaa nii kovaa oo että ei menis viemäristä alas. Yleensä pyyhkäsen vaipalla suurimman osan ja sitten hanan alle vaan.


oi painasimpas mäkin noin vähä ku lauranen. mulla o siihen yli 40kg lisää painoa. ja ei oo tulossa alas helpolla.

Mamma:kerta annat luumua nii ei se kakka pääse ees kovettumaan :)

meillä oli tänää kakat iha lörönä ku oli viikon kovana, nii annoin sitten eilen kolme kertaa luumua ni johan irtos. Tyttö tykännä tänää olla yhtää leikkimatolla...paljaalla lattialla viihty. imuroin niin sen jälkeen oli sen päästävä toho lattialle :P hassu.

Mies oli aika hauska tänää. Kaveri oli sille soitellu ja sit sen emäntä (eli pinjan kummit) oli sanonu et olis leffaan menossa että pääsenkö mie..ukko soitti mulle ja sano et sie oot illalla menossa leffaan että yrittää tulla ajoissa kotiin. Olin ihan puulla päähän lyöty että ai olenko menossa, että ei mulla mistää sellasesta ole tietoo. No käytiin rakkaan ystävän kanssa sitten kattomassa sinkkuelämää ja oli hauskaa. ja huomenna tietää miksi ei paino tipu(pussi suklaata,sipsiä,limppaa ja poppareita). No mamma saa joskus kyl herkutellakkii ja nauttia omasta ajasta :D
 
Minulla ja poikamme kummilla on perjantaina tarkoituksena mennä kattomaan Sinkkuelämää ja sitte syömään johonki "parempaan" paikkaan [:)] Toivottavasti ei suunnitelmien eteen tule mitään! Oliko leffa hyvä?
 
Mie ainakin räkätin nauraa ihan kympillä siellä. Ja yhes kohas jopa itkin ja nauroin kumpaakin :P... hormoonit heitti nääs...en paljasta että missä ja miksi ja miten nii säilyy sulla jännitys päällä :D
 
Takaisin
Top