TammiMammojen 2010 TAMMIJÄNNITYKSET <3

Terve!
Hyvä, että täällä on muitakin vatsakkaita jäljellä [:D] Täällä taas yksi päivä pyöritty ja odotettu... Yritetty keksiä kovasti puuhaa, että aika kuluis... Pienokainen on tänään ollut vähän rauhallisemmin, kääntänyt kylkeä muutaman kerran... Tuntuu, että pieni on nyt alempana kuin aikaisemmin, kylkiluiden alle jää tyhjää ja liikkeet/pylly tuntuu alempana [:)] Mutta supistuksia ei ole ollut, sehän nyt olis ihme [:o] Kaksi yötä on mennyt vähän huonoilla unilla, pissattaa, janottaa, närästää ja hyvää nukkuma-asentoa on vaikea löytää... *huokaus* Vaikka nuo nyt on aika pieniä huolia/vaivoja, ainakin verrattuna siihen jos olis kipeitä supistuksia läpi yön ja sitten ne kuitenkin aina loppuis päivän valjetessa...
Kyllä sitä miettii miten synnytyksen jälkeen vauvan kanssa jaksaa, osaako sitä pientä hoitaa ja niin edelleen... Mutta olen sitten yrittänyt ajatella, että ei vauva niin helposti "rikki" mene ja asiat pitää vaan ottaa yksi kerrallaan ja muistaa olla itselleen "armollinen" ja antaa aikaa oppia. Hoitamisen niksit kyllä varmaan oppii ajan kanssa, kasvattaminen onkin sitten toinen asia ja sitä opetellaan seuraavat kakskyt vuotta... [8|] Huolta pienestä siis varmaan riittää, mutta eiköhän iloakin vähintään saman verran [;)] Olis aika ihmeellistä jos iso elämänmuutos ei herättäis tunteita...
Täällä olen saanut olla aika rauhassa kyselijöiltä, kukaan ei ole liiaksi tupautunut ja vaivaksi asti kysellyt joko, joko... Vieraita saa kyllä tulla, mutta ei välttämättä ihan heti kotiutumisen jälkeen... Kaikki riippuu siitä minkäläinen vointi itsellä on ja miten saa nukuttua ja miten vauva voi ja arki lähtee "rullaamaan"... Saas sitten nähdä miten ovikello soi jos joskus laitokselta kotiin päästään... Ja rohkeasti kannattaa sanoa vieraille, että mitä jos tulisitte vähän myöhemmin... Kukaan ei ainakaan ajatuksia lukemalla ymmärrä, että perheessä kaivataan omaa rauhaa!
No, mutta jaksamista kaikille!!
 
Kopioin vaan nopsasti tän saman tänne eli meille syntyi lauantaina 16.1. klo:15.54 ihana pieni poika, 50cm 3230g. Kirjottelen lisää tässä piakkoin, nyt ollaan vasta pari tuntia oltu kotona ja päiväunet taitaa kutsua koko perhettä. [:)]
 
Juu, kyllä täällä vielä mahakkaita ollaan! Ei mitään merkkejä vieläkään.
Tänään kävin lumityöt tekemässä ja saunassakin käytiin, mutta toistaseks ei oo ollu siitäkään mitään "hyötyä". Muutenkin tuo saunan käynnistävä voimavähän epäilyttää, kun ei se synnytys oo tähänkään asti käynnistyny vaikka koko raskauden ajan on saunonu..

Eiköhän meillä kaikillla ole mielessä pyörinyt ajatuksia laidasta laitaan tässä raskauden aikana.. Se kuulunee asiaan. Ja ollaan onnellisessa asemassa, että varmasti löytyy ammattitaitoinen tuki niin vauvan hoitoon kuin oman mielen hoitoon. Sitä apua vaan pitää uskaltaa pyytää, jos tuntuu, ettei omin avuin pärjää.

Nyt syömään ja sitten sohvan pohjalle sukkia neulomaan. [:)]
Onnea taas uusille vauvautuneille!!
Koitetaan me mahakkaat vielä jaksaa odotella..
 
HEISSAN!
 
Täällä ollaan EDELLEEN yhtenä kappaleena. Viikkoja tasan 39+0 että voiton puolella ollaan kuitenki jo [:D]
Neuvolareissu takana ja kaikki oli ok [;)] 100g vielä painoa lisää ni sit ollaan taas 20kg painavampia ku 39 viikkoa sitten [:D][:D] Tänään on supistellu aamusta asti 8-12min välein mutta ei ne piru tihene siitä.
 
Serkkutytöllä samana päivänä LA ja sielläki odotellaan edelleen [:D] Mennään varmaan kilpajuoksua synnyttämään.. Hän odottaa esikoistaan ja minä kolmatta ja minä oon se joka soittaa joka päivä että nyt tekee sitä ja nyt tekee tätä ja jokohan pitää lähtiä jajajajaja... se ottaa vaan ihan rennosti eikä hoppuile [:D] hän valmistuu ensi syksynä terveydenhoitajaksi joten se on niinku mun kakkos terkka [:D][:D] 
 
Olis kyl niin siistiä olla synnyttämässä samaan aikaan. Meillä ei ole ku kuukausi ikäeroa ja ollaan kasvettu yhdessä ni olis kyl niin maagista olla samaan aikaan osastolla nyyttien kans [:D][:D]
 
voi ihana poika Elegialla! Ja muillakin suloiset nyytit, kenen kuvia täällä nyt sitten onkaan näkyny. [:D]
Viime yönä supisteli taas silleen pikkukipeesti, mut ei muuta. Alhaalla tuo tuntuis olevan. Nyt voin ehkä jo sanoa tietäväni sen keilapallo-alapäässä-fiiliksen. [:)] Huomenna aamulla tosiaan neuvola.
Mullakin on ollu kaikenlaisia mietteitä laidasta laitaan, mut aina ne päättyy siihen, et vitsit ku oon onnellinen, sais jo tulla! Ja jotenkin sitä vaan tietää et pärjää sen vauvan kans, vaikka välillä vähän mietityttääkin. Kyllä sitä välillä tuntee ittensä niiiiiin tyhmäks, ku miettii et mites sit sellanen ja sellanen asia hoidetaan ja mistä mä sit tiiän et koska sillä on nälkä ja koska se huutaa mahaansa... Mut eiköhän ne opi. Sanoin jo joskus aiemmin, et jos on oppinu kissan maukunasta et mitä se haluaa, niin eiköhän yhestä ihmislapsestaki opi! [;)] Ja tosta synnytyksestä kans, et välillä tulee fiilis, et voisko tän nyt vaan peruuttaa, kun tulee jännitys päälle, mut hetken päästä se on taas jo et tulis jo, niin olis synnytyskin ohi. On tää aikamoista mielialojen heittelyä välillä. Kauheesti sitä hemmottelua kaipaisin, mut en kyllä rupee kerjäämäänkään, jos toinen ei ite tajua. [:@] Kai sitä pitäis vaan purra hampaita yhteen ja istua hiljaa ja odottaa.

Niin ja sitä piti sanomani, et niille, joilla on anoppi-ongelmia tai ongelmia läheisten kanssa, jotka ei tajua että haluutte omaa aikaa. (siis hä??? saako tosta ees mitään selvää???) Siis sanokaa vaan ihmiset ihan nätisti niille läheisille, että ootte nyt tosi väsyneitä, että voisko ne tulla vaikka joku toinen päivä. Mun kaveri sanoi ettei ois kans jaksanu ketään kattella ekoina päivinä ja sanoikin sen suoraan, eikä kukaan loukkaantunu. Luulis ihmisten ymmärtävän, jos sen nätisti niille kertoo. Mä ajattelin ainaki ite sanoa et oon väsyny, vaikken oliskaan, mut tahtoisin olla vain OMAN perheen kesken. [:D] Jaksamisia kuitenkin kaikille niillekin, joille vieraita tulee vaikkei tahtoiskaan. (kylläpä mä nyt kirjotan niiiin epäselvästi, et koittakaa kestää.)

Suppareita kaikille ei synnyttäneille!!!!!
 
Heipparallaa!

Taas on kertaalleen rampattu PHKS:ssä tänään, ja huomenna taas, mutta sitten käynnistävät. Vkl meni kotona rentoutuessa ja nauttiessa kahdenkeskeisistä hetkistä :) "Onneks" isäntä on kotosalla ollut seurana, sillä omat voimat onki huventunu. Tänään hoidettiin kaikki tämän viikon asiat, jotka oli suunniteltu hoidettavaksi tän viikon aikana. Eipä tartte niitä ressata sairaalasta käsin!

Nyt jakamisia mammoille ja onnittelut vauvaantuneille!
 
Uneton yö takana.. Koko illan ja yön seurailin supistuksia eikä ne lopu.. parhaimmillaan tuli kaks tuntia 4min välein.. nyt hiukan harventunu, mutta taidan matkata rovaniemeen tsekkaukseen. Ei tohi nukahtaa ku edellisessä synnytyksessä pikku unien jälkeen heräsin ponnistamaan [:D] herätyksestä 20 min ja neiti oli jo rinnan päällä [:D] hetken pienen vielä seurailen oloa ja sit soittamaan ambulanssia. Matkaa reipas 100km ni taidan mennä makuuasennossa ku meinaan on koko ahteri tulessa.. kotiin ne minut sieltä kuitenki passittaa mutten ota riskiä että syntys välille.. ja voinhan aamulla hipsiä aamulla keskustaan shoppailemaan jos ei mitään tapahdu [;)]
 
Nyt olisi sitten 9 päivää yli ja perjantaille varattu eka yliaikakontrolli. Jos oikein ymmärsin, niin maanantaina mahdollisesti käynnistettäis jos ei mitään sitä ennnen tapahdu. Silloin olisi siis 42+1, mutta ei ne puhelimessa sitäkään luvannut. Viimeiseen kahteen viikkoon ei ole paino juuri noussut (yht. 200g), joten ei kai se vaapi sit jättimäiseksi kasva vaikka ei pois halua tullakkaan. Muutenkin sf 33 eli keskikäyrän alapuolella. Sikiön syykkeet pamppaili 170 josta hoitaja sanoi, että normaalin rajoissa. Tasottu sit muksun rauhoittuessa tuonne 140-160, joten ihan normaalit taitavat olla.

On teillä äideillä ollut kovia verenpaineita sairaalasta lähtiessä... HUH, hyvä jos kerran kotona on tasoittuneet.
Ei vaan jaksaisi enää odottaa... Itkettää vaan, vaikka kaikki pitäisi olla hyvin eikä mitään syytä olisi pillittää.
 
Päivää taas. Neuvolasta just kotiuduttiin, ja kaikki ihan ok. Paitsi, että vauva on vielä sisäpuolella. [:D]
Ei sitten auttanut mun eilinen uurastus lumitöissä. Tuskanen ja vähäuninen yö vaan takana... Kai se täytyy vaan alkaa uskomaan siihen, että pari viikkoa pidetään yli lasketun, niinkun meidän perheessä on ollu tapana. Hoh,hoijaa.
Noh, nyt toisaalta vois sitten pitääkin vielä viikon, kun tuli sitten otettua se possunuharokote kuitenkin. Ehtis vauvakin saada suojan siitä, että ei sitten menis ihan hukkaan. No jaa, en jaksa siitä sen enempää ottaa stressiä.
Neuvolan täti tuota mun painon nousua vähän moitti.. 19kg tullu nyt raskauden aikana lisää ja onhan se kyllä liikaa, kun oli ennestään jo kymmenisen kiloa ylimäärästä.. Mutta, mutta, niinku sanottu, minä ressaan siitä sitten joskus.. [:D]

Muut kun täällä miettii, miten sais ihmisille sanottua, ettei tartte tulla ihan heti kylään, niin meillä varmaan on ihan toisenlainen tilanne.. En usko, että kukaan tulee meitä edes sairaalaan kattomaan, kun ei oo samalla paikkakunnalla ketään. Ja muutenkin varmaan saadaan olla omissa oloissamme, kun kaikki asuu niin kaukana meistä. [:)]
Nimiäisiä oon miettiny, että pitäisköhän järjestää ollenkaan, kun ei kirkollista kastetta tule, niin ottaako sitä kukaan tosissaan koko juhlaa.. Ja minkälaiset kemut ne sitten olis...? Jaa, siitäkin varmaan vielä ehtii olla montaa mieltä. Koitetaan nyt ensin saada vauva masusta ulos ja arki pyörimään.

Taitaa olla taas valituksen päivä tulossa.. Kaikki vähän keljuttaa..
 
mie olen muutaman sadan  gramman päässä neuvolan eka käynnin painosta. Eli saliin mentäessä oli paino 129 ja nyt näytti vaaka 114 ja vko 10 neuvolassa se oli 113,6. Eli 8kg jäi saliin vaavista ja niistä jutuista ja loput ollu turvotusta.
 
Hyviä ja huonoja uutisia!

Mie saan vauvan ylihuomenna on se hyvä juttu, mut huono juttu on se että se tulee sektiolla. Lääkäri sano että mulla on ollut EHKÄ piilevä raskausdiabetes, joka on syy vauvan isoon kokoon. Tällä kerralla ultra mittasi huikeat mitat 4500g. Oon vieläkin ihan paniikissa että tää kävi näin nopeesti
 
Odottelu jatkuu... [:o]
Olen yrittänyt nauttia rauhassa olemisesta, lukenut, tehnyt kotitöitä hiljakseen, ulkoillut ja levännyt. Hrrr.. tänään pakkasta reilut 21 astetta, pisti posket punaiseksi [:D] Voihan olla, että useampaan päivään ei sitten pääse ulos, niin ihan senkin takia lenkin tai kaksi tehnyt ja nauttinut, vaikka vauva jo alas painaa ja kovin kovaa vauhtia ei pääsekään. Kovia kipuja selässä/lonkissa/häpyliitoksessa ei ole onneksi ollut, että sen puolesta olen onnekas...
Tsemppiä vaan juhannuskerholaisille pitkältä tuntuviin päiviin!!
 
Minäkin täällä vielä yhtenä kappaleena ilmottaudun. Järkyttäviä supistuksia ON ollut, mutta epäsäännöllisiä! Ja välillä myös säännöllisiä, mutta nehän sitten hävisivät aina johonkin [:-]

Huomenna, vai olikos se ylihuomenna, kun sitten mennään taas mittaamaan verenpaineet! Ne kun ottivat hurjan loppukirin, ja alapaine oli viime mittauksella 88. Järkyttävää turvotustakin on, ugh....

Eilen aamulla tein meille pullaa, ja saipahan mies tulla sitten pullantuoksuiseen kotiin. Tuon rehkimisen jälkeen kivut sitten alkoivatkin...

Joka päivä ollaan käyty miehen kanssa silti kävelyllä, edes pienellä. Eilen tuli sellaisia kipuja, että itkuhan siinä pääsi, ja jalat petti alta. Oksensin illalla kaiken ulos, oli kuuma, oli kylmä, silmiin kirveli, pää oli kipeä. Ja kakkosellakin tuli käytyä 3 kertaa! [&o]

Tänään sentään taas helpompi olla.. Kohta aamupalaa. Jos sen vaan saa pysymään sisällä, mulla kun on edelleen aamupahoinvointia! Oksettaa. Yöllä kävin ainakin 5 kertaa pissalla, ja tuli muutenkin nukuttua kamalan katkonaisesti! Vali vali vali...

Montakos meitä tammimammoja on vielä jäljellä? [8|] Nautitaan nyt vielä tästä loppuajasta.. ha, ha [8|]

Tähän loppuun on vielä pakko ylistää miestäni. En kyllä millään jaksaisi / pärjäisi ilman häntä. On ihanaa, kun on joku joka tukee ja edes yrittää ymmärtää näitä kipuja ja oloja! Ja on valtavana apuna muutenkin!! [:)]
 
täällä vielä yksi yhtenä kappaleena. käyn vähän hitaalla. viime yö meni hyvin, mut toissayönä en saanu nukuttua juuri ollenkaan. nyt sen huomaa, että TODELLAKIN kannattaa nukkua ja levätä niin paljon kun voi. peruin veljen vaimon ja kummityttöni tulon tältä päivältä ku oon niin pihalla vieläkin. mieli tekis tehdä kaikennäköstä mut ei vaan pysty. tai jotenkin sitä vaan jämähtää paikoilleen pitkäks aikaa, eikä TAJUA tehdä mitään. on vähän raija reikänaama olo.
neuvolassa kävin eilen, eikä siellä tullu taaskaan mitään uutta. kaikki ok, mut pitää seurailla sillon tällöin pissaa ja verenpainetta, kun tota turvotustakin on. ja jos olo huononee, niin soittoa samantien synnärille. th:n varovainen kokoarvio tästä mukelosta oli eilen 3600g ja sanoi, ettei se puoli kiloa tuohon päälle tee mitään synnytyksen kannalta. se on kuulemma se pään koko mikä ratkaisee. vähän siis jännitin aiemmin sitä, et jos tuo ei tuolta pian tule, et kasvaako liian suureks... kaikkea mäkin oon jännänny ja miettiny, mut jotenkin mut on saatu vakuutettua et kaikki on ihan ok ja menee hyvin, joten en jaksa enää ressata. tahtoisin silti jo vaan tuon käärön syliin!!!
koitetaan jaksella. ja tosiaan, ketä muita täällä on vielä linjoilla?
 
Täällä ollaan vielä linjoilla! No huomennahan mulle vasta tulee 39 viikkoa täyteen, joten eipä tässä vielä ole hätää... Tänään katoin tuossa aamusella neloselta Vauva tulossa -ohjelmaa ja mietiskelin siinä samalla, että munhan täytyy myös synnyttää tämä lapsi. Jotenkin oon ollu niin täpinöissäni hyvin etenevästä rempasta ja kaikesta muusta, että meinaa ihan unohtua se tosiasia, että ei tämä lapsi haikaran tuomana tule [:D]. Eli täällä mennään samoilla meiningeillä kuin ennenkin...

Nyt täytyy varmaan pukia vähän vaatetta niskaan ja lähtiä käymään koiran kaa lenkillä kerran tuo aurinkokin tuli esille [:)].
 
Kiva, että täälä oli vielä muitakin! [:D]

Muistatteko, kun tickereissäkin vielä luki "...200 days to go!", ja sitten iloittiin, että TJ 200 [;)] Nyt aletaan olla jo kärsimättömiä, täälläkin ois jo TJ -2! Plöö! Nautitaan tästä loppuajasta, rauhallisuudesta, hiljaisuudesta, kun sitä vielä on jäljellä! [;)]

Meillä on kissan kanssa pienoinen ongelma! Se tajuaa tekevänsä väärin, mutta tekee silti ihan jääräpäisyyttään väärin. Esimerkiksi pöydälle EI saa mennä, mutta kuinkas ollakkaan, kun taloon laskeutuu hiljaisuus / kukaan ei ole keittiössä, kuuluu *kops*. Kissa pöydällä. Ja jos kissa kuulee, että nyt joku tulee, niin se lähtee tuhatta ja sataa karkuun, tai hyppää pöydältä alas ja on kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Sama oli joulukuusen kanssa. Olisi kätevää, jos kissoille olisi tehty samanlainen "sitruunapanta" kuin koirille! Ensin varoitusääni, ja jos ei siltikään tottele, niin sitruunaa päin näköä.. grr [8|] Täyttää tuo pian 2 vuotta, ja erittäin tietoinen on siitä, mitä ei saa tehdä....

Mustasukkaisuutta olen kissassa jo huomannut, vaikka vauva onkin vielä mahassa. Mitähän sitten, kun vauva on täällä [8|] Kissa on ihana seuralainen, enkä tahtoisi luopua, mutta aika näyttää, pitääkö...
 
Enaj, meilläkin on kissa ja etukäteen oltiin vähän huolissamme miten hän suhtautuisi uuteen tulokkaaseen. Hän oli poikueen viimeinen ja aika villi ja omapäinen tapaus - omistaja sanoikin luovuttaessaan kissaa meille, että hän ymmärtää hyvin jos emme tule sen kanssa toimeen ja sen voi palauttaa. Mutta rakastuimme siihen hulluun jääräpäähän heti, ja niin hän on jäänyt meille. Kisu on nyt jo 7v, ja voin iloisena sanoa sen olevan erittäin huomaavainen ja huolehtivainen "isosisko" pikkumiehelle. Hän pysyttelee usein samassa huoneessa vauvan kanssa, mutta tietyn välimatkan päässä. Pari kertaa on käynyt nuuhkaisemassa vauvaa tämän nukkuessa. Kissamme selvästi ymmärtää, varmaan meidän vanhempien käyttäytymisestä, että tässä on nyt kyseessä joku erikoisaarre jota täytyy suojella... [:)] Alku on ainakin mennyt lupaavasti, katsotaan mitä sitten tapahtuu kun Oliver kasvaa... 
 
Jaksamisia juhannuskerholaisille[:D]
Täällä taustalla lueskelen teijän juttuja ja jännitän kuka ns.vauvaantuu seuraavaksi[:)]

Mulla on lähteny nyt 1vko+3pv,ni 10kg...vielä n.3kg ni olen takas mitoissani[:)]...( mikä ois sitten 57kg)
Maailman nopein laihdutuskuuri[;)]
 
Heissan kaikille!! [:D]
minä se syhäsin eilen aamulla ambulanssilla rovaniemeen ja olin päivän synnärillä tarkkailuhuoneessa.. sit illalla osastolle jatko tarkkailuun ja odottelemaan. Aamulla kaheksalta oli sentin auki ja kanavaa sentin verran. Supistuksia piirty tasasesti mutta harvenivat sitten. Illalla 8 oli sit 2 cm auki ja kanavaa sentti, mutta ei supistellu enää niin tiheään. Yön olin sairaalassa ja aamulla sain luvan lähteä kaupungille vauhtia hakemaan. Vauhdin haku reissulla olen edelleen vaikka olivat minua takaisin siellä odotelleet. Jätin vahingossa neuvolakortinki sinne [:D] En tohtinu vielä kotia mennä yli 100km päähän sairaalasta, mutta aamulla suuntaan kotiin jos ei yön aikana mitään. Pikkusiskon hoivissa olen [:)]


Kamala ikävä lapsia [:(] ihan hirveää olla erossa niistä kaks päivää.. ja edessä olis ainaki 3 päivää kunhan synnyttämään pääsen [:(] onneksi lapset saa olla isin kans kotona ettei tarvi hoidossa olla muualla eikä tartte ketään soittaa meille ennen ku sit tositoimien ajaksi jolloin mies tulee sairaalaan mukaan.[:D]

Nyt toivotaan vaan paljon supistuksia ensi yöksi ni pääsis synnyttämään ja lapset tulis sit kattoo meitä [:)]
Ja pääsis jo normi arkeen ja eroon näistä kivuista. Jospa tuo 5 tunnin shoppailu ees jotai tekis.. ostin lasten lindexiltä yhden bodyn [:D] eka hankinta tälle vauvalle. Oli pakko, siinä oli semmosia vanhojen traktorien kuvia.. en ees tiiä kumpi tulee mutta onpahan jotaki pojallekki ku kaikki mitä on ni on tyttöjen paitsi ihan pienet vaatteet.

Eli siis jos meille poika tulee ni kaikki yli 62 vaatteet on ostettava [:D] Onneksi pikkusisko on töissä Anton&Ninalla (ent. Nicky&Nelly) ni kävin tänään varamaassa säkillisen poikien vaatteita varalle. Tuo ne mulle sit sairaalaan jos poika tulee. [:D]
Onneksi saan henkilökunnan alen ni ei tule niin kalliiksikkaan [:)] Siskon pomoki nauro mulle ku pari tuntia keräsin niitä vaatteita.Pahoittelin vaan et sori mut teän pitää kaikki laittaa takasi paikoilleen jos tuleeki tyttö [:D][:D][:D][:D]
 
Takaisin
Top