O-ou Suze kuulostaa tosi kurjalta, ihan noin tukalaa ei pitäisi viimeisten viikkojen olla! Ehkä pääset jo aiemmin ponnistamaan, toivonpa melkein!
Kävin uimassa tänään ihan yksin, katsomassa uuden asuinalueen uimahallin, ja olipa ihanaa: vilvoittavaa, kevyeksi tekevää vettä kauhoin rauhalliseen tahtiin.... tämän voisi melkein ottaa tavaksi.
Minulla kun tätä odotusaikaa vielä riittää jokunen viikko.
Huomenna ostamaan pesukonetta, en olekaan sellaista omistanut vuosikausiin, hyvin on pärjännyt talon pesutuvalla. Nyt uudessa talossa pesutupa on kylläkin iso ja hieno ja näyttää että tilaa olisi jotakuinkin milloin haluaa, mutta ärsyttää maksaa joka koneellisesta euro erikseen, ja vielä kuivausrummusta toinen mokoma. Kun kohta alkaa vaippapyykkiäkin tulla, niin tuo mies (jolla on meillä pyykkivastuu) kannattaa ehdottomasti oman koneen ostamista. Okei, okei.
Alkoholista: minunkin tekee kovasti kovasti mieli paria lasia siideriä tai punaviiniä, mutta en minä nyt raskausaikana ole - alun jälkeen (jolloin uskoin että kesken tämä menee kuten edellisetkin enkä oikeastaan ajatellut olevani raskaana, vaan "kuukautiset kuukauden myöhässä"....) - ottanut tippaakaan. Kun tiedän, että jo yksi pullollinen siideriä tuntuu omassa päässä - ei pitkään mutta tuntuu kuitenkin! - niin tuntuu huonolta ajatus että vauvallakin olisi "outo olo" kohdussa.
Kumppani, joka ei käytä lainkaan alkoholia, olisi iloinen jos absolutismini jatkuisi vauvan syntymän jälkeenkin, mutta kyllä minä aion rentoutumissaunasiiderini silloin tällöin juoda jatkossa. Äidinmaitoon alkoholi tosin siirtyy, mutta niin mitättömän pienenä määränä, että vaikka vauva saisi sitä maitoa täyden annoksen, ei alkoholia enää hänen verestään pysty mittaamaan. Ihan eri asia siis kuin kohdussa, jossa alkoholi siirtyy suoraan vauvan verenkiertoon siinä missä äidinkin.
Voiko lasten nähden juoda? Minun nyt 12-vuotias esikoiseni on nähnyt aikuisia aika lailla humalassa jossain sukujuhlissa, eikä ole siitä järkyttynyt. Itse olen pysytellyt melko itsenäni, ja nykyään en enää joisi senkään vertaa kuin menneinä vuosina. Omasta lapsuudesta muistan, että aikuiset olivat välillä aika tuiterissa jossain kesämökillä, mutta kun ei sukuun ole sattunut rähjääjätyyppiä, niin lasten ei tarvinnut pelätä eikä tuntea oloa epävarmaksi aikuisten juomisen takia. SILTI olen sitä mieltä, että jos alkoholia käytetään, niin yhden aikuisen pitäisi olla selvinpäin siltä varalta, että jotain tapaturmaa tms sattuu.
Siinä siis minun linjani jota muille suosittelen ja itse vedän vähän tiukempaa, koska ei vain enää tee mieli juoda "kunnolla".
Parempi olisi, jos koko Suomen kansa vähentäisi kulutusta huomattavasti, mutta ei se taida olla lähitulevaisuudessa optio...
Kumppanini siis ei käytä ollenkaan alkoa, eikä myöskään hänen eksänsä ja lastensa äiti. Niinpä hänen lapsillaan on vähän vääristynytkin kuva alkoholista: kun näkivät minut ensi kerran juomassa saunasiideriä seisoivat silmät ymmyrkäisenä rivissä edessä katsomassa "tuleeko Kressidasta nyt ihan HULLU HUMALAINEN!". :-)