tammikuun uudet kujeet!

mä en usko että keskoset kehittyis viiveellä..tiedän monta jotka ihan ns. normaaliin tahtiin kehittyneet..

meillä rupes masu toimii kun aloitin käyttämään koliikki pulloa, huutokin loppunut, nyt toista päivää käytän...piereskelee enemmän ja nukkuu paremmin..jee...mutta pulautteluun ei ole tullut loppua, huah...mutta onneksi joka ruoan jälkeen ei pulautella..

meillä ollaan mahallaan ja jaksetaan pitää päätä ylhäällä...selällään ollessaan käännytään kyljelle ja yritetään kääntyä mahalleen, mutta kun ei onnistu niin ruvetaa huutamaan xD voi meijän pientä poikaa...

eip mulla kai muuta..ihan ajatuskatkos tuli...kauheesti oli asiaa mut mitään ei tuu ulos...höh...

Mystiksen mainitsemasta ehkäisykapselista tuli oma "ongelma" mieleen. Minä vanhasta tottumuksesta menin jälkitarkastuksessa sanomaan, kun ehkäisystä kysyi, että laitetaan kierukka. Ja nyt se täti sitten aikoo varata minulle ajan siihen kierukanlaittoon heti, kun papakoe vastaus tulee. Oikeasti ei kuitenkaan tee yhtään mieli laittaa sitä vehjettä tuonne vuotamaan ja aiheuttamaan kuukautiskipuja - plääh - vain sen vuoksi, että muka joskus vielä saattaisi olla teoreettinen mahdollisuus seksielämään. Joopa joo, taidan kieltäytyä ajasta jollain tekosyyllä. Kun en taida oikeaa syytä viitsiä sanoa, että ei ole seksielämää ja tuskin tuleekaan. Minä alan olla mokomaan ihan liian vanha ja kun toistaiseksi on lapsiluku täynnä niin ei ole mitään syytä muutenkaan. Harmi etten tajunnut pyytää minipillerireseptiä, ne olisi ollut helppo jättää hakematta tai ainakin ottamatta.
Keskosista: En minäkään uslo, että isoviikkoisilla ja suht isona syntyneillä (2200+) syntyneillä keskosilla on mitään isompia viivästymiä pelkästään keskosuuden takia. Pieniviikkoisilla ja pienenä syntyneillä kyllä alku on sen verran rankkaa jo kasvuun lähtemisenkin kannalta, että ihan alkuvaiheessa viivästymää usein on. Meilläkin alle 32-viikkosena syntynyt pikkukeskos-poika sai täysaikaisena syntyneet kiinni puolen vuoden ikään mennessä, mutta kyllä tuolla ihan ekojen taitojen saavuttamiseen meni vähän pidempään kuin täysaikaisena syntyneillä. Sitten menikin jo ihan täysaikaisten tahtiin. Ja Mystis kun mainitsi siitä, että lääkäri oli sanonut keskosten joskus keräävän jossain vaiheessa massaa runsaasti niin kyllä, kun kuvia ja neuvolakortteja katselen voin allekirjoittaa tuon, poika oi alle puolivuotiaana kyllä melkoinen pullukka, nyt kahdeksanvuotiaana on ihan normi: 125/22, ehkä hieman keskivertoa lyhyempi, mutta me vanhemmatkaan emme ole jättiläisiä.
Tänään varaan lääkäriajan itselleni ja vauvalle minulla taas kuumetta ja pää, kurkku, korvat ja vasen poski kipeät, vauva yskii ja rohisee. Nenäfrida on muuten tosi mainio vehje, se pitäisi olla äitiyspakkauksessa, jotta jokainen pienen vauvan vanhempi saisi testata sitä ensimmäisen räkätausin aikana. Uskomatonta, mutta täällä on nuhasta huolimatta nukuttu parin-kolmen tunnin pätkiä, kun ollaan saatu aina oloa helpotettua siksi aikaa tuon fridan avulla.

Oli niin paljon viestejä, etten enää muista kuka tuskaili kantoliinan kanssa. Minä olen saanut homman toimimaan kärsivällisesti totuttamalla tyttöä liinassa oloon. Alku oli kamalaa huutoa ja rinnanhamuilua eikä siihen mikään auttanut. Ummistin korvani huudolta joksikin aikaa ja vaan kävelin rivakasti edestakaisin kotona kun en ulos lenkille pakkasen takia uskaltanut mennä. Sitten kaverin vinkistä viisastuneena ruvettiin liinailemaan siten, että syötiin, vaihdettiin vaippa ja odoteltiin puolisen tuntia ennen liinaan menoa ja kas kummaa homma alkoi toimimaan ilman huutoa. Tuttia kannattaa myös kokeilla, jos se muutenkin on käytössä. Neidin päätä en laita liinan sisään ennen kuin hän on ihan nukahtamaisillaan tai nukkuu jo, muuten tulee voimakasta protestointia. Kannan siis pystyasennossa masut vastakkain.
Nyt olen jo päässyt nauttimaan lattareiden tanssimisesta tyttösen kanssa, oikein mukavaa kun pääsee liikkeelle ja pois kotoa hetkeksi.

Meillä vatsavaivat helpotti, kun vaihdettiin cuplaton disflatyliin. Nyt pojalla kakka kulkee useimmiten ilman tunti kausien ähistelyä ja pierujakin tulee mukavasti. Huvittavaa, miten iloinen voi olla jonkun kakkaamisesta ja piereskelystä. :) Välillä elämä oli jo yhtä itkua ja kitinää, kun poika heti nukahdettuaan heräs itkemään vatsavaivoja. Nyt menossa siis Relatipat ja Disflatyl. D-vitamiinina meillä on käytössä  Disneyn d-tipat, joissa on kans sitä D3-vitamiinia.

Meilläkin nukutaan yöllä useimmiten parin tunnin sykleissä. Ensimmäiset unet on viime viikkoina ollut yleensä sen 3-3½tuntia, mutta sen jälkeen on heräillyt parin tunnin välein syömään. Nyt tosin taas viime yö mentiin max 1½ tunnin unilla kerrallaan ja siitäkin puolet oli melkoista ähinää ja puhinaa. Nyt on sitte olo enemmän ku vähä väsyny. Oon kyllä kans huomannu sen, että kaks tuntia on ihan ok väli, silloin jaksaa itsekin paremmin, mutta jos unisykli jää sen alle, oon ite hirveen kiukkunen ku poika herättää kitinällään. Sitte siitä kiukkusuudesta tulee hirvee huono äiti-fiilis.. :( Päivällä poika ei nuku yleensä ku max puoli tuntia kerrallaan. Paitsi että sylissä kyllä nukkus vaikka 3-4 tuntia putkeen. Herää siis heti, kun laitan hänet vaunuihin tai sänkyyn.  Kantoliinaakin oon koittanut, mutta siinä poika ei hirveen hyvin viihdy. Yleensä jo kantoliinaan laittaminen saa aikaan hirveän raivarin ja  rinnan hamuilun, vaikka olisi juuri syönyt. Kun itse pysyy kokoajan liikkeessä, saa pojan kyllä tutin avulla rauhoittumaan ja nukahtamaan, mutta yleensä herää viimeistään puolen tunnin päästä aivan hikisenä huutamaan, ja rauhoittuu heti, kun pääsee liinasta pois. Tuntuu olevan kantoliina meiän kuumakallelle liikaa.. Manducasta haaveillaan siis täälläkin. Se on kuitenkin sen verran arvokas hankinta, että tuntuu ettei sitä viittis kokeilematta hankkia, jos poika ei sitten viihdykään siinä..

Nenä-Friidan puolesta liputan minäkin. Aivan mainio vehje..

Vielä piti johonkin kommentoida, mutta sepä unohtu ku poika heräs. Täytynee jatkaa seuraavalla kerralla..

Tuossa Disflatylissä on sama vaikuttava aine kuin Kupla Stopissa, jota meillä käytetään. Kupla Stopissa on lisänä maitohappobakteeri-itiöitä, jotka sitten tasapainottaa sitä vatsan toimintaa samalla... Meillä ei siis erikseen käytetä Rela-tippoja tai muuta. Meillä selkeästi tuo auttaa, vaikka edelleen onkin vaivoja.

Soitin tänään neuvolaan tuosta kun neiti vetäsi ne maratonunet kylvyn jälkeen toissayönä. Kysyin, että täytyykö herättää syömään yöllä ja missä vaiheessa. Vastaus oli, että tämän ikäiselle 6-7 h syöttöväli on aivan liian pitkä ja 5h jälkeen olisi hyvä yölläkin herättää. Kirjasivat asian ylös heille ja kyselivät tarkkaan tytön voinnista muuten. Ei kuulemma saisi tällaisia useesti tapahtua, että tarkkana pitää olla. Jaahas, hyvä tietää... Tosin, eipä oo nyt taas tuota onglemaa ollutkaan näköpiirissä. Neiti herätti kiltisti taas viime yön 1,5 h välein. Aamulla olin just saanut taas neidin imetettyä ja nukkumaan ja itsekin päässyt uneen kun meidän kollikissa päätti alottaa sängyn vieressä mouruorkesterin ja maton repimisen. Mulla kilahti siinä vaiheessa ihan tosissaan. Olin niiiin vihanen sille kissalle. Vieläkään en oo mitään huomiota antanu sille koko päivänä. Huomioimattomuus on rangaistus tällä kertaa.

Harmittaa kun ulkona on upea keli, mutta liikaa pakkasta. Ei siis päästä ulos. Koirakin joutuu tyytymään takapihaan kun en pääse viemään lenkille ja mieskin joutui ylitöihin. :/

Että sellasta täällä tänään. Jospa söis vähän niin mieliala kohenis...

Meidän tyttö syntyi alle 3-kiloisena ja sairaalassa sanottiin, että 3h välein pitää syöttää. Alusta lähtien tyttö kuitenkin nukkui 4,5h ja söi sitten. Jos otin rinnalle 3h unien jälkeen, ei syönyt, vaan nukkui tissi suussa vielä puolitoista tuntia. Kotiin tultua 2vrk ikäisenä en enää herätellyt vauvaa. 5pv:n ikäisenä neuvolan punnituksessa oli paino noussut jo huimasti ja sen jälkeenkin painonnousu on ollut 40-50g/vrk vaikka normaali hyvä nousu on vain 20-30g/vrk. Se niistä liian pitkistä syöttöväleistä sitten...

Tyttö nukkui 7,5h unet juuri saman ikäisenä, kuin meemin vauva on tänään, eli päivää alle 3-viikkoisena. Sen jälkeen on nukkunut yöllä 6-8h ja päivisin 4-6h putkeen, eli syö noin 5 krt/vrk. Koskaan hänellä ei ole edes kiire syömään, vaan herää iloisena ja kujertelee vaipanvaihdossa ennen syömistä ja napittaa äitiä silmiin imetystyynyllä ennenkuin nappasee tissin suuhun ja alkaa syödä innokkaasti.

Itse en herättelisi vauvaa, mikäli vauva on tyytyväinen ja paino nousee. Meidän vauva on todella helppo, hymyilee vain ja nukkuu paljon. Jokainen, joka hänet on nähnyt ihmettelee samaa; miten vauva voikaan olla noin tyytyväinen! Ihana pikku mussu. Voi rakkautta!

Onko täällä osaimettäjiä? Itse olen ja olen vähän hukassa syöttämisen kanssa!!! Meidän neiti syö rinnalta n.30-45 min
(on syönyt molemmat rinnat) ja sitten hermostuu aivan täysin.

Joko multa loppuu maito tai sitten on tottunut tuttipulloon.
Korviketta menee aika "paljon" noin 250ml kerta syötön kanssa?!

En osaa oikein suhtautua tähän asiaan nyt mitenkään.
Neiti on tyytyväinen nukkuu yöllä 3,5-5 tunnin unet ja päivällä nukkuu huonosti. Nytkin valvoi n 5tuntia putkeen ennen kuin nukahti?! On syönyt tissiä ja pulloa koko päivän. Meidän neiti on ei malta nukahtaa.

Miten teillä muilla menee syöminen ja päivällä nukkuminen?

Neiti on vanha 6viikkoa ja painoa oli kertynyt 1kk:n neuvolassa 4450g

Keittosuolatipat voi auttaa nenärohinoissa myös! Pistää vauvan aivastamaan turhat pois. Ei tietenkään aina ja täysin :) Mutta esim. meidän pienet maitojämät lähtee niillä

Pajunkissa, mistä tollasia vauvoja saa ostettua? :D No on tää meidänkin poika (Aleksi Petteri, muuten) tosi hyvä kappale, ei ihan mahdoton.

Syömisestä, meillä mennään pelkällä rinnalla, paitsi jos nälkä yllättää kun olen poissa eikä jääkaapissa ole valmiina rintamaitoa. Niillä kerroilla ollaan mitattu, että melkein koko korviketölkki menee, ei ihan. Eli vajaa pari desiä. Ikää tuolloin n.6vko ja meillä iso poika. Oon kyllä ihan hukassa nyt ton imettämisen kanssa, kun en oikein ole varma koska on nälkä. Johtuu osin väsymyksestä, koska jos on ihan tokkurassa, en tajua mistään mitään ja annan vaan rintaa ja hetken päästä maidot on kaikki lattialla. Alan nyt seurata tarkemmin tätä syömistä. Mutta kun on tosiaan iso poika niin on iso nälkäkin, että välillä syödään ihan tosi usein. Nyt kyllä vähentyny, eli kasvukin ehkä hetkeksi hidastunut. Huh. Viime yö meni jo taas paremmin, poika söi kolmen tunnin välein, itse heräilin aina yhden unisyklin päätyttyä ja sitten hetken valvoskelin pojan unta, kunnes heräsi. Mutta tosiaan, nyt alan pistää ylös kellonaikoja millon on ollut rinnalla.

meemi ja muutkin, joilla kokemusta manducasta! Vuokrattiin nyt kokeiluun manduca ja vaikuttaa tosi hyvältä, säätöjen kanssa on kuitenkin huuli vähän pyöreenä. Ensinnäkin poika on just siinä rajalla, että pitäskö olla se vauvatuki vai ei, en edes vielä kokeillut mahtuuko toi pulla siihen vauvatukeen :D Mutta sitä että mistä tietää, ettei reppu ole liian kireällä? Voiko luottaa siihen, että jos itsestä tuntuu hyvältä niin vauvakin on hyvin. Kai se huutaisi kovaa, jos sattuisi? Vai huutaisko? Musta tuntuu, ettei toi pöhkö edes välttämättä kertois, jos puristais.

Jahas, menoksi.

Voi, oon ihan poikki! Tyttö on nyt tosiaan ollut todella itkuinen. Ei juurikaan edes nuku. Laskeskelin, että itkee lähemmäs 10 h vuorokaudessa... Eilen illalla oli tilanne se, että itkettiin täällä kaikki kolme: isä, äiti ja vauva. Alkaa olla mehut vähissä... Lisäksi sopivasti tuli illalla vielä jonkun nimetön valituslappu koiran haukkumisesta pihalla päiväsaikaan. Päästetään siis se välillä aidatulle takapihalle. Se on siellä kerrallaan max 10 minuuttia ja kerran tai pari päivässä. Ei edes joka päivä. Joo, kyllä se haukkuu aina välillä... Nyt joku yötyöläinen on vetänyt herneen nenään kun ei voi päivisin nukkua kun koira häiritsee... Tekee kuulemma ilmoituksen kotirauhan häirinnästä... Tämä kruunasi eilisillan...

Tänään viedään tyttö lääkäriin. Oltiin muutenkin menossa korvalääkärilla Husukeen tänään hörökorvan takia, mutta nyt varasin ajan vielä lastenlääkärille Pikkujättiin. Käydään tarkistuttamassa, ettei ole mikään vialla. Tai siis ei kai tuollainen itkeminen ihan normaalia voi olla?? Toinen huutaa naama punaisena selkä kaarella, välillä jopa tissi suussa... Koliikkiko tuolla on?

Toivottavasti selkenee tilanne, nää vanhemmat on väsyneitä. Mies jäi tänään saikkupäivälle töistä. Ei se kyenny enää lähtemään edes töihin... enkä mä olis selvinny päivästä yksin kotona. :(

Kuulostaa tutulta tuo itkeskely Meemi! Meillä poika oli melkeenpä samanlainen, vielä saman ikäisenä silloin. Mutta nyt on itkeskely jonkun verran vähentynyt, mutta silti täällä itketään ja paljon.. Ehkä omat hermot on terästyny tai jotain.. Jaksamisia Meemi, se on rankkaa! :(

tosi kurjaa meemi. :/ uskon todella että teillä on rankkaa. välillä tuntuu että itelläki on tosi rankkaa vaikkei poika huuda lähellekkään niin paljon kun meemin tyttö. nyt on ollu muutama hyvä päivä kun vaihdettiin korvike merkkii.. ei maha vaivaa niin paljoo.

muutamana yönäki poika on nukkunu melko hyvin, meillä on vaa toi nukkumaan meneminen hirmu vaikeeta vaikka poika olis tosi väsyny. itkee väsymystään eikä tajua vaan mennä nukkumaan. mutta kun ottaa sen tohon syliin peiton sisälle nii johan tulee uni 2 minuutissa. mahtaakohan olla läheidyyden kaipuu, vaikka äiti hellii ja  pusuttelee koko ajan. nyt oon selvästi huomannu että äitille kiukutaan päivällä, mutta ku isi tulee kotiin nii johan ollaan yhtä hymyy.. ja kilttii poikaa. mut onneks ees sillä rauhottuu sitten ku isi vähä juttelee.

tättärä. mäki oon miettiny tota kierukkaa, mutta kenelläkään mun tutuista ei oo kokemuksii siitä. sattuuko sen  laittaminen?

RK78.. mä olin yhessä vaiheessa osaimettäjä. poika söi tissit tyhjäks ja silti jäi hirvee nälkä. jaksoin sitä 2 viikkoo kunnes totesin että siirryn kokonaan pelkkään korvikkeeseen kun ei se maito vaan riitä ja sitä ei tuu rintoihin vaikka kuinka usein yrittäs imettää. loppu vaiheessa imetyksessä poika sai vaan illalla tissii kun oli sen verran täyttyny rinnat, mutta silloinki jatkettiin korvikkeella. pojalla oli paljon kovemmat mahavaivatki kun oli tissillä, hän imi niin paljon ilmaa siinä samalla että neki helpotti enemmän kun lopetin imettämisen.

sitten siitä syömisestä päivällä ja nukkumisesta. yleensä jos herätään näin kymmenen aikaa nii poika on hetken hereillä ja syö kunnes nukahtaa. nukkuun max. 1tunnin ja herää. sitten se saattaa olla 4 tuntii hereillä ja nukkuu ½tuntii ja syö ( 4 tunnin aikana saattaa syyä 3 kertaa) sit se on taas monta tuntii hereillä ja saattaa nukkuu jossain välissä ½tunnin unia. eli ei kauheesti, siks poika onki niin väsyny yöllä. mutta siis poika syö monta kertaa päivässä. en osaa mitään tarkkaa määrää sanoo.

kaipa sitä pitää mennä istuttaa vähän kukkia uusiin ruukkuihin. eilen saatiin miehen kanssa oikeen inspiraatio ja vaihdettiin meijän asunnossa järjestystä ja siivottiin. eipähän tartte sitten ristiäisiin puunata joka nurkkaa ja koloo nii hyvin. :) kyllä tuli kiva. mies sai jopa vihdoin ja viimein (luvannu jo ½vuotta) siivottua meijän varaston että saisin ees rattaat sieltä kunnolla pois ilman tuskaa ja hikee. nyt saa. jipiiii!! :D
juu ei tässä muuta. koittakaa kanssa sisaret jaksaa. :) <3

Pidin alkuun tarkkaa päiväkirjaa syömisistä ja nukkumisista. Kyllähän siitä näki hyvin kuinka usein syödään ja kuinka paljon nukutaan mutta oli se myös aika haasteellista. Tai ehkä siinä tuli liikaa mietittyä niitä asioita kun ei elämä alkuun muuta ollutkaan kuin syömistä ja nukkumista. Ja sitten olinkin ihan ihmeissäni kun tyttö ei enää nukahtanutkaan syötyään vaan jäi iloisena seurustelemaan äitin kanssa.
Nyt syödään yöllä ja aamulla aina kun herätään ja muuten silloin kun tulee sen kuuloinen huuto. Eli iltapäivisin, yleensä n. 16-17 alkaen söydään useammin aina siihen asti kunnes nukahdetaan illalla yöunille. Iltaisin saatetaan syödä tunninkin välein, ilmeisesti tankataan yötä varten enemmän sapuskaa. Niin ja pelkällä rintamaidolla ollaan, tyttö on nyt seitsemän viiikkoinen ja kasvaa hyvin.

No mut keskosilla on kuitenkin se kehitysikä kahteen vuoteen asti..
Näin sanoi lastenlääkäri..Kun keskonen elää vielä pitkän aikaa mahan ulkopuolella sitä mahaelämää mikä siltä jää väliin..Mut no ihan sama:)

Mulle tättärä ehdotettiin niitä minipillereitä mut ne maksaa omaisuuden kun niitä täytyy jatkuvasti syödä.Tää kapseli kestää sen 3-5 vuotta ja eka on vielä ilmanen:) seuraava maksaa sit jonkun satasen mut ainakin on pitkäaikainen.

Maitoaltistukseen saatiin aika vasta 11.3 jona aikana menee aivan älyttömästi rahaa tohon erityiskorvikkeeseen..

Kapselin laitto ei olu kamalaa vaikka jännitin sitä enemmän kun sektiota:D ei ole jälkeenpäinkään nyt ollu oikeestaan kipee,mitä nyt on turvotusta ja mustelmaa siinä kohdalla..Mut painavaa ei sais kantaa mikä tekee hankalaa ku on toi reilu 7kg:n möhkäle jota pitäs kanniskella

Takana tosi huono yö. Meni syömiset ihan päin persettä, koko yö hirveää ähinää, oin herkästi rinnalle, että rauhottuisi mutta koska ei ollut nälkä, tuli suurin osa maidosta aina ulos, oltiinkin koko ajan ihan maidossa. Sitten alkoi kakkaaminen, vaikka nyt viime aikoina ei ole enää öisin kakannut. Ajattelin sitten, että no hitto mennään vaihtaa vaippa kun ei tuolta ähinältä saa kuitenkaan kukaan nukuttua. Sitten valvottiin tunti. Tiesinhän minä sen, että niin käy jos kakkavaippaa alkaa vaihtaa. No joo, ähinä jatkui aina vaan, kunnes luovutin ja päätin aloittaa aamutoimet. Ähinälle tuli stoppi. En oikeasti tajua, mikä tossa ähinässä on. Välillä mietin, että josko on liikaa kuplia masussa kun ei öisin röyhtäillä, mutta nyt röyhtäytin ahkerasti ja ähinä tosiaan loppuu kun herätään kunnolla. Tiedän kyllä, että toi ähinä on yleistä ja tavallista vauvoilla, mutta mikä idea siinä mahtaa olla?

Tosta iltasin tiheästi syömisestä: jos on rintaruokinnalla, niin äidinmaitohan on erilaista iltasin ku päivisin. Illalla siinä on vähemmän rasvaa ja enemmän "unilääkettä". Mikäs se nyt säätelikään unta...serotoniini? Eniveis. Mutta koska maidossa on vähemmän rasvaa, vauvat herkästi syö illalla ja yöllä tiheämmin kuin päivisin.

Tättärä, miten selviät teidän katraasta? Oon välillä niin puhki tästä yhdestä, että ajatus esimerkiksi yhdestä taaperosta pyörimässä jaloissa saa hien nousemaan otsalle. Vaikka ajatus toisesta lapsesta ei enää muuten hirvitäkään ;) Ehkä se sitten on niin, että kun ekan kanssa on opetellut perusasiat niin toinen menee siinä sivussa. Ja kaikesta tietysti selviää jos on pakko. Synnytys on tästä hyvä esimerkki :D Hatunnosto kuitenkin sinne!

Eilen oli jälkitarkastus ja kaikki ok. Kohtukin vaikutti nyt olevan parantunut tulehduksen jäljiltä ja muutenkin synnytyksestä on paikat hyvin palautuneet. Paino oli kilon vähemmän kuin ekassa neuvolassa :O Eipä silti taida vanhat housut mennä päälle... Mutta mitäs tuosta! Parin viikon päästä vois päästä salille jos vaan saa aikataulut järjestymään niin, että uskallan lähteä :) Kun en haluisi Aleksia jättää korvikkeelle. Isän hoitotaitoon kyllä voi luottaa, mutta kun itseltä tulee maitoa riittävästi ja imetys on mulle tärkeetä niin en haluaisi sitten sitä korviketta käyttää, vaikka muutamaan otteeseen onkin annettu kun olen käynyt jossain. Pakkasessa on kyllä hiukan mun maitoa, pitäs tsempata ton lypsäämisen osalta taas. Harmillisesti maidontulo vastaa nyt aika hyvin kysyntää niin en tiedä, mahtaisko sieltä irrota ylimäärästä. Ihme jaarittelua taas...piti tosta jälkitarkastuksesta vielä jatkaa, että en vielä ottanut mitään ehkäisyä. En halua kierukkaa tai muutakaan monivuotista (vaikka ilmaseks saiskin) kun kyllä se toinen lapsi on haaveissa aiemmin kuin viiden vuoden päästä, nyt kun alkujärkytyksestä on selvitty :D Ja kun mitään seksielämää ei olla vielä alotettu ni eipä ole ehkäisylle tarviskaan. Kondomilla sitten jos jossain vaiheessa on tarvetta. Tosin, neuvolatäti pelotteli, että synnytyksen jälkeen nainen on niin hedelmällinen, että uusi raskaus on hyvinkin mahdollinen, että varovainen pitää olla :) Ja niin, kuukautisia ei täällä vielä näy, eikä ole tarviskaan. Elämä on oikein mukavaa ilman sitä ihanuutta :)

Blaablaablaa. Meemille vielä tsempit takaisin, kuulostaa todella rankalta ja voin hyvin kuvitella teidän fiilikset siellä. Meillä ei onneksi itkuisuutta ole, se tästä vielä puuttuiskin. Ei juurikaan lohduta sen väsymyksen keskellä, mutta tämä kaikki on ohimenevää. Ennemmin tai myöhemmin lapset nukkuu yöt pääasiassa yhtäjaksoisesti läpi ja ne osaa kertoa meidän kielellä mikä on hätänä :)

Mitenköhän Angilla menee? Alku oli lupaava, toivottavasti on jatkunut yhtä mukavasti. Fearsomekin on ollut hiljainen. Foorumihiljaisuus on kyllä ihan ymmärrettävää tässä tilanteessa, kuten me kaikki tiedämme. Olisi vain kiva kuulla kaikkien kuulumisia :)

Meillä on kans tuota ähinää.. Yleensä se ajoittuu aamuyöhön ja poika ähisee siihen asti, että noustaan ylös. Ite ei siinä paljon nukuta. Parina viime yönä ähinä on onneks alkanu vasta kuuden maissa, joten oon siinä seittemän jälestä jo luovuttanut ja noussut pojan kanssa ylös. Ähinä loppuu saman tien. Välillä meilläkin on öitä, jollon poika on ähissy koko yön..

Sain tänään ensimmäisen hymyn! <3 On se vaan sulonen tuo rakkauspakkaus. Aivan ihana, kun se oppii uusia taitoja. Eilen yritti kovasti jutella ja päästeli ihan hassuja pikkuäännähdyksiä.

Toisaalta kyllä vähän harmittaa, kun se on kasvanu niin nopeesti. Se oli niin vähän aikaa sellainen vastasyntynyt pikkurääpäle. Mulla alkaa olla jo vauvakuume uudestaan, vaikka toinen on vielä kuitenkin niin pieni.. Toivon kyllä pojalle sisaruksia suht pienellä ikäerolla, mutta meillä ei oo ollenkaan itestään selvää tuleeko niitä ollenkaan. Tätäkin poikaa ehdittiin toivoa neljä vuotta, joten täytyy nauttia nyt täysillä tästä ihanuudesta, kun sen on kerran saanut.

Onko teidän muiden vauvoilla muuten pysynyt syntymähiukset päässä? Meiän pojalla ei hirveesti hiuksia kyllä ollutkaan, mutta nyt pari päivä sitten huomasin, että sekin vähä on alkanut harvenemaan. Toisella ohimolla on jo aivan kalju läiskä, ja kun katsoo parin kolmen viikon takaisia kuvia, niin selvästi huomaa, että pojalla on hiukset harventunut.

Voimia Meemille ja muille joiden vauvat on itkusia.

Me sitten käytiin eilen lääkärissä... Ensin korvalääkärillä Husukessa neidin korva lastotettiin ja teipattiin. Se meni kivasti, mutta mä olin ihan loppu sillä reissulla. Tyttö heräsi odotustilassa unilta ja alkoi itkeä. No, mä aloin automaattisesti myös itkeä. Jotenkin iski epätoivo siinä kohtaa. Vastaanotolla edelleen itkin jatkuvasti ja korvalääkäri olikin enemmän huolissaan mun voinnista ku neidin korvista. Kehotti ottamaan neuvolaan yhteyttä. Onneksi mies oli mukana. Niin, se joutui ottamaan saikkupäivän kun sekin oli niin väsynyt jo lopulta...

Sitten myöhemmin käytiin vielä lastenlääkärillä. Oli muuten aivan ihana lääkäriasema tuo Pikkujätti ja tosi mukava lääkäri. Lääkäri totesi, ettei tosiaan normaalin rajoissa enää olla itkuisuuden kanssa. Labrakokeita otettiin tytöstä ja lääkäri tutki tytön tarkkaan. Ei löytynyt mitään vikaa, mutta vatsa kuulemma on todella ilmantäyteinen. Joo, se todella on kuin pallo... Lääkäri sanoi, että on kaksi vaihtoehtoa: joko tämä on kunnon koliikkia tai sitten allergiaa. Nyt mun siis pitää aloittaa alkuun täysin maidoton ja viljaton dietti. Katsotaan onko vaikutusta. Jos ei nää ruokavaliojutut auta, niin koliikkia on. :(

Tänään soitin sitten neuvolaan ja saadaan kuulemma neuvolan perhetyöntekijä avuksi ongelmiin. Ihan hyvä niin, ei kai siitä haittaakaan ole, vaikken oikein vielä tiedä mitä tuo on sitten käytännössä.

Kiitos kaikille tsemppareille taas! Toisten tuki on kyllä todella tärkeää. :)

Täältä kans tsemppiä kaikille, jotka taistelee unien vähyyden tai syömisongelmien kanssa!

Meillä tyttö nukkui ekan kokonaisen yön (nukahti klo 23 ja heräsi vasta 6:30) tällä viikolla. Tosin se oli vain se YKSI kokonainen yö, muuten palattiin takaisin samaan kuin aikaisemminkin. Meillä siis normaalisti nukutaan about 23-04 (tyttö omassa sängyssään). Sit hän herää syömään ja otan siihen meidän sänkyyn viereen. Syö siinä ja nukkuu taas noin klo 7 tai 8 asti, sit syö taas, käydään vaihtaan vaippa ja alkaa ähinä kun palataan sänkyyn. Laitan sitte mahalleen, niin nukahtaa vielä yleensä pariksi tunniksi. Yleensä noustaan ylös noin puoli 10-10 aikaan.

Tämä äiti onkin kuulkaas niin hyväuninen, etten ihan pieniin ähinöihin herääkään! Jos vauvasta ei kuulu kunnon rääkäsyä, niin en huomaa ollenkaan vaan nukun vaan tyytyväisenä. Niin ja kun vauva alkaa syödä, niin jos vaan olen makuuasennossa, niin olen itekin unessa alta aikayksikön. Neuvolasta terkkari sanoi, ettei ole mitään estettä sille, ettenkö saisi nukahtaa syöttäessä, ja antaa tytön nukkua vieressä, kun meillä ei kumpikaan vanhemmista polta, eikä käytä mitään vahvoja lääkkeitä tms. :) Kiitän luojaani näistä unenlahjoista, niistä on TODELLA hyötyä!

Ja täällä tyttö selvästi tekee maitotilausta, kun tällä viikolla jo 3 vai 4 päivänä on syöty NIIN paljon ja monta kertaa, että oon varma, ettei illalla enää oikeasti tullu yhtään mitään. Kiitos tättärä, kun vahvistit tämän epäilyni! :) Meillä siis täysimetys päällä.

Niin joo, siitä ehkäisystä... Mulla oli se jälkitarkastus 11.1. ja lääkäri (joka oli tosi outo mun mielestä) kysy otanko kierukan vai haluanko minipillerit. No en osannu vastata, niin se kirjotti mulle yhen kuukauden minipillerireseptin. En tienny niistä mitään, joten hinta tuli kyllä täytenä yllätyksenä kun kävin ne apteekista hakemassa... H---tin kalliita!! Kertokaa jotain siitä kierukasta, pliis! Mulla on ollu vain ehkäisyrengas jo vuosikausia, joten en tiedä mistään muista kuin siitä ja tavispillereistä. Ja siis mä oon käsittäny, että täysimetys toimis melko varmana ehkäisykeinona... oonko ihan hakoteillä? Siis joo, ei 100 prosenttisen varmana tietenkään, mutta kuitenki aika varmana. Ja ONNEKS ei oo täälläkään näkyny vielä menkkoja. Meillä on kyllä ehdottomasti suunnitteilla lisää vauvoja, mutta ei nyt ihan vielä tarttis tulla, kun pitäis tuosta sektiostakin ensin kunnolla toipua ja muutenkin. Mutta en tahtois mitään kapselia, kun en todellakaan aio oottaa yli kolmea vuotta...

Ja meillä on ristiäiset tulossa ens lauantaina, siis 5.2. ja meillä kotona pienessä kaksiossa pidetään ja yhteensä 19 henkeä ois paikalle tulossa, siis me 3 mukaanluettuna. Katotaan miten sujuu. En kyllä osaa suuremmin stressata asiasta, ihan lunkisti vaan :) Äiti tulee onneks kylään jo tiistaina ja jää sit tänne avuks koko viikoks!! Sitä oonki oottanu jo kauan aikaa! :)

Eipä tässä nyt just muuta...

Ai niin, se vielä, että jos jollain on hyviä vatsalihasliikevinkkejä, niin mielelläni ottaisin vastaan sellaisia!!

Meillä on hiukset pysyny hyvin päässä. pojalla oli pitkä takatukka jo syntyessään. huom! TAKATUKKA.. :D muuten pojulla on vaan vähän hiuksii muualla.. samalailla melkeen ju juice leskisellä. :D heh. kyllä siitä saa välillä kunnon naurut.

no meille sanottiin perhevalmennuksessa joskus raskaus aikana ettei kannata ollenkaan luottaa siihen että imetys toimisi ehkäisyvälineenä. mutta joillainhan se voi toimii, ite en kyllä siihen luottais.

miten teillä jolle tehtiin myös sektio nii sanottiin siitä että koska saa hommata lisää lapsia? mulle sanottiin että 2 vuotta pitäis oottaa enneku tekee lisää lapsia. minkähän takia se on niin? meijän äitille on tehny 4 kertaa sektio ja ekojen lasten välissä oli vaan 1vuosi ja 3kk.. eikä mitää oo käyny. ei sillä että vielä haluisin ees lisää lapsii, koska en haluis millään synnyttää vaikka tollanen ihanuus rakkauspakkaus sieltä syntyki. mutta silti.

meillä on ollu nyt pari hyvää päivää täällä taas. poika on ollu hyvällä tuulella. ihanaa! :) eilen se nauro ääneen, se oli ihanan kuulosta. isi sai ekat naurut ku sattui juuri sillon pukee poikaa kauppa reissua varten. onhan poju unissaan kikatellu ja välillä hereillä, mutta eilinen nauru oli niin mahtavan kuulonen ja aivan eri luokkaa kun ne pikku kikatukset mitä on ennen eilistä kuullu. voi mun sydän oli sulaa vahaa. päivisin jutellaanki kovin sellasta ihanaa ölinää ja vastataan äitille. voi mä oon nii onnellinen. kyllä nää pari päivää auttaa taas paljon ku muuten on ollu sitä huutooki jonku verranm tosin ei verrattavissa meemin tytölle.

mutta tää mamma menee nyt koisaa tonne pojan seuraks. :)

rock^peijpe: mä tutkailin tuota sektion jälkeen raskaaksi tulemis -asiaa jo tuossa joulukuun puolella muistaakseni. Siis ihan täällä netissä kattelin googlen kautta kommentteja.
Ohjeita näyttää olevan yhtä paljon ku on antajiakin... Siis joillekin on lääkäri sanonut että se 2v pitää olla synnytysten välillä. Toisille on sanottu että kun menkat alkaa, niin vaikka heti saa alkaa yrittämään, kun se kertoo että kroppa on valmis uuteen raskauteen. Sit useammallekin oli sanottu, että 1v pitää olla synnytysten välillä. Ja sit oli vielä semmonenkin ohje, että sisuskalut vie yhden vuoden ennen ku ovat kunnolla parantuneet siitä leikkauksesta vaikka muuten oliski kaikki ihan kunnossa. Eli vasta vuoden päästä siitä eka sektiosta sais alkaa yrittämään.

Että ota siitä sitte selvää! :O

ai, no pitää sitten vaa seurata omaa kroppaa.. menkat on jo alkanu, mutta en mä sentää vielä oo hommaamassa lisää.. :D katotaan sitten vuoden päästä.
oon kyllä tullu siihen tulokseen että ehkä mä ne pillerit sitten vaan otan, vaikka oonki tosi laiska niitä ottaa. mut kierukka ja se kapseli on nii mahottoman kauan, tosin saahan kieurkan pois mutta silti. en tiiä. kyl on taas vaikeeta päättää. :D heh

Takaisin