tammikuun uudet kujeet!

Mä sain tänään kokea senkin, että hoitopöydällä voi numero ykkösen lisäksi lentää myös numero kakkoset kaaressa päälle. Tuli niin voimalla, että mulla oli sekä neule että hame ruskeassa vellissä, ja lattia kans. Vauva oli ihan niin ku mitään ei ois tapahtunukaan. :-)

Muuten siis kaikki jees, jälkivuotoa enää tipoittain, repeämä haava aristaa viel vähän, mut toi vasemman rinnan pumppaaminen 3-4 tunnin välein syö kyl naista. Ranne on kohta ihan kipeytynyt jo. Kokeilin silloin ekat päivät imettää rintakumin avulla, mutta ihan sietämätöntä se kipu oli siltikin ja verta tuli. Nyt oon laittanut aina tuota Lansinoh-voidetta pumppauksen jälkeen, mut vielä ei oo nänni osoittanut turtumisen/parantumisen merkkejä. Täytyy vaan jaksaa...

Ja nyt vauva heräs, joten...

 
Ihana hetkellinen hiljaisuus talossa, kaikki ukot nukkuu, eli isäntä joka veivas 13 tuntii lumitöitä, poika, ja meidän kaks koiraa.
Meillä valitettavasti myöskään mies ei yrittäjänä ole voinu mitään isyyslomia pitää, ei ees juurikaan ole pystyny puolikkaita päiviä tekemään. Ja nyt kun häneltä jäi syksyllä vielä työmieskin pois, on tuo ukko jatkuvasti niin väsyny ettei hänestä juurikaan iloa pojan hoidossa ole. Mielellään tietysti osallistuu sen mitä jaksaa, mutta se ei ole paljoa. =/ Harmittaa enemmän miehen puolesta tilanne tällä hetkellä, joskin öisin kyllä välillä pistää ketuttaan ihan tosissaan kun ukko ei ees herää pojan parkuun, joten mamma klaaraa night & day. Multa kun vielä loppu maidon tulo ennenkun kerkis kunnolla alkaakaan, kerran päiväs saan syötettyy pojan luomuna, joskin sillonkin pitää kyl jatkaa pullosta, vois mies ihan hyvin hoitaa ees aamu-syötön et saisin minäkin välillä nukkuu ees pikkasen pitempään kun kolme tuntii kerralla... Ei ehkä pitäis hirveesti valittaa, kolme tuntiikin on kuitenki aika hyvin kun tiedän kaverini ekan muksun valvottaneen puoltoista vuotta todella vähillä unilla, mutta kun kaikki on suhteellista...
Onneks ollaan päästy vähillä kitinöillä pojan kaa, tottahan jotain pientä mahan kipristelyä on, mutta paljon jäi pois kun tajusin antaa tutin. Oli vaan vissiin vailla jotain lussutettavaa, ja siinä missä ennen piti sit vaikka tyhjää tissiä tarjota, nyt kelpaa silikoni-korvike ja mammakin saa enemmän aikaseks kun ei tartte ihan koko ajan olla pojan huvituttina. :D
 
Meillä poika käänty tänään selältä mahalleen:)
Ja 3 kuukauden ikäinen kääntyy jo tarkoituksellisesti,ei vasta 4-5kk ikäinen
 
Mystis voi ku ihanaa..mieki odotan että koska meijä poitsu rupeaa ihan mahalleen kääntymään, kerran olen nähnyt että kääntynyt...tai siis huomannut että mahalaan on..

tänne kuuluu ihan hyvää, viime yön saanut taas nukkua hyvin..ens viikko tulee olemaan raskas kun mies on iltavuorossa...pitää antaa se nnukkua aamut kun menee 14 töihin...pääsee sitten joko klo 22 tai 02...mutta onneksi asiaa helpottaa se että pikkusiskoni sanoi että tulee minun seurakseni niin saan välillä lepäillä...

nyt en voi pidempää jaaritella, pikkumies heräsi...


 
Mystis, nimenomaan sitä meinasinkin, että kolmiviikkoinen ei kuitenkaan vielä ole tietoisesti kääntyilevä. Heitin vaan keskiarvon, kaikki ei kuitenkaan tee näitä juttuja samaan aikaan. Mutta hui sentään, miten "vanha" vauva teilläkin jo on! Ihan vastahan se syntyi :) Päivät menee kyllä muutenkin niin hirveetä vauhtia. Illalla aina havahtuu, että taasko jo mennään nukkumaan.

Ööö...tyhjää lyö. On ollut hirmu kivaa, kun on päästy kunnolla vaunuttelemaan. En kuitenkaan ole raaskinut jättää vielä ulos nukkumaan itsekseen. Oon ihan varma, että joku veis vaunut pihasta :) Mutta niin, tekee itellekin ihan mielettömän hyvää päästä ulos ja nimenomaan vauvan kanssa. Hyvää treeniä noi vaunulenkit on, ainakin täällä näissä maastoissa.

Sekin tuli vielä mieleen, että oottekos ainakin toistaiseksi olleet tyytyväisiä vaunuihinne?

Niin joo ja se, että itse olen ollut nyt käytännössä hirveän pettynyt äitiyspakkauksen vaatteisiin. Toivottavasti vielä noi muutamat isommat tulisi käyttöön. Varmaan suurimman osan pistin jo pois, kun eivät vaan ole käytännöllisiä meillä. Tällä hetkellä vain yksi body käytössä, ja sekin aika vähän. Tykkäisin siitä hirveästi, mutta noi narulliset kietasubodyt on sikäli vähän hankalat, että niitä naruja saa koko ajan olla solmimassa uudestaan.
 
mä oon ainaki ollu tosi tyytyväinen meijän vaunuihin.. kulkee säässä ku säässä.. eikä haittaa vaikka lunta oliski paljon tiellä. köykäset työntää ja poika tykkää nukkuskella siellä.. PÄÄSKYNEN en mäkää oo jättäny vielä tota yksin nukkuu ulos.. muutenki ku meil on tuol takapihan nii paljon lunta ettei sitä voi ees työntää sinne.

mä kyllä oon tykänny noista äityispakkauksen vaatteista mitä nyt on voinu käyttää.. kietasubody on tosi kiva ja meillä ne narut pysyy hyvin.

voi hemmetti sentää, mun miehen lapset oli meillä nyt tän viikonlopun ja voi perkele että meni hermot. ne ei tehny mitään muuta ku kiukutellu koko ajan ja riehu. sitten se vanhempi lapsista oli menny nostaa pojan syliinsä vaikka niille monta kertaa sanottiin ettei ilman aikuista saa oottaa syliin. aattele kun olis pojan niskat taittunu tai jotain koska eihän se vielä niitä osaa kannatella. säikähin oikeen kunnolla. ne ei kyllä usko mitään. muutenki ku on saanu nukkuu nii vähän ja on väsyny koko ajan. ei 6 vuotias vielä osaa itekseen tollasta pientä hoitaa ja nostella varsinki ku poika painaa sen verran paljon. meinas oikee tippa tulla linssiin ku pelästyin.

oi voi tulipas taas marmatettuu, mut on ollu hermo vähän kireellä.
 
Hei vaan pitkästä aikaa! Hengissä ollaan, vaikka hiljaiseloa on vietettykin.

Lueskelin pikaisesti juttuja läpi. Jostain syystä en vain ole ehtinyt tänne palstalle pitkään aikaan ja tuntuu myös, ettei mulla ole yhtäkkiä juuri mitään sanottavaakaan. Outoa meikäläiseltä. O_o

Vauva nukkuu paljon ja on kiltti, joten en ymmärrä, miten ihmeessä saan kaiken ajan katoamaan niin, etten enää tännekään ehdi.

Mun mies on myös ihan tuore yrittäjä. Syyskuussa on firma pistetty pystyyn, mutta hän kyllä pitää ihan täyden isyysloman. Hänelle on vain hommattu sijainen siksi aikaa.

Kolme viikkoa on kulunut kuin siivillä ja silti tuntuu, että tyttö olisi ollut täällä aina. Hän on pääasiassa nukkunut ja syönyt, mutta ihan viime päivinä alkanut olla enemmän hereilläkin. Kaikki sujuu mainiosti. Yöllä hän nukkuu 6-7 tuntia, joskin hänen rytminsä on hieman hassu. Aktiivisin aika vuorokaudesta nimittäin ajoittuu klo 22 eteenpäin, yleensä jopa klo 2 asti yöllä. Sen jälkeen hän nukkuukin sitten pitkälle aamuun asti.

Noniin, tämä taisi olla nyt tässä. En oikein osaa keskittyä kirjoittamiseen. Raskaus-zen on vaihtunut vauva-zeniksi. Koitan joku toinen päivä uudelleen irroittautua tästä kuplastani. 

Terveisiä kaikille ja onnittelut uusille vauvoille!
 
Juu Pääskynen ymmärsin mitä tarkoitit:) Luin viestin vaan niin pikaiseen enkä edes kattonu kuka sen on kirjottanu:D

Eilen sit kääntyi mahalta takas selälleen:) Niin,kohtahan tää on jo 3 kuukautta vaikka vasta äsken synty! Menee päivät niin nopeasti ja kohta huomaa taas että hupskeikkaa taas yksi kuukausi tullu täyteen..Kohta ei oo mikää vauva enää:// Ja alkaa nyt pikkusen jo omaa tahtoa löytyä,kunnon jäärä..Ja osaa kyl komentaa täällä äitiä koko päivän:D

Mä oon vähän pettyny meidän vaunuihin ainakin näin talven osalta..Kulkevat huonosti lumessa ja ovat vähän "jäykät",mutta jospa se on vaan toi jäykkyys siitä ku ei oo paljoa vielä käytetty ja kohtahan tuo lumikin poistuu et jos vaunut alkais sillon sit pelittämään paremmin:) Muuten tykkään kun noissa on vaikka mitä eri jutskia mitä en oo vielä kaikkia edes löytäny:D

Ja mitä niistä menkoista ehdin sanoa ettei ole näkyny,niin eilenpä ne päättivät tulla sit kylään:// Ja kun en saanu jatkaa enää yhdistelmäpillereitä myrkytyksen takia ja leikkauksen niin saan kärsiä kauheista kivuista ja sidettä vaihdetaan tunnin välein,kuka joskus sanoikaan että sitä vuotoa tulee vaan muutama ruokalusikallinen niin saa painua hevonkuuseen typerine juttuineen!
 
Voi simpura, kirjotin just ainakin satatuhatta riviä ja hävitin bittiavaruuteen, en kyllä tykkää tästä uudesta systeemistä!!!!!!!!! Tosin vanhallakin joskus kävi samoin, mutta tällä jatkuvasti.
Nyt ei sitten teekään mieli kirjottaa, joten pikaisesti vain. Ja kerrankin kommentoin asiaa jos toistakin, mutta tosiaan tuhosin kaiken.
Kääntymisestä vain, meillä ainakin punnataan ihan tosissaan ja tarkoituksella yrittäen ympäri. Mutta ei oikein vielä onnistu, tosin tänä aamuna vessasta tullessani löysin pojan mahallaan. Puolestani saisi kyllä pysyä paikallaan vielä muutaman kuukauden.
No nyt lähden murjottamaan hävittämäni viestin takia ja yritän saada noita villiksiä ja harsoja katsottua läpi, pitäisi niitä pakkailla. En tänään pääse postiin, kun auto ja mies ovat Tampereella mutta kenties huomenna.
 
Oltiin tänään neuvolassa, ja niin kuin eilen alon jo aavistella: vauva ei  saa tarpeeksi ravintoa. 12 päivässä paino oli noussut vaan 80 grammaa, eli syntymäpainoakaan ei olla vielä lähelläkään. :( Eli nyt sitten todella kunnon satsit korviketta kehiin. Toisaalta on tosi surullinen olo ja tekee kipeää, että oma maito ei riitä. Toisaalta vähän helpottaa, että ainakin Noomi saa tästä eteenpäin sitten ruokaa kunnolla ja ehkä itelläkin olo helpottaa. Noomi kun on ollut 16-17 tuntia vrk:ssa rinnalla ja itsellä on voimat ihan lopussa. Vauva ei itke, mut äiti sitäkin enemmän...

 
Sama tilanne meillä happy. Tosin jo 5 vrk iässä käskivät antaa lisämaitoa. Harmitti kovasti, mutta minkäs teet.. Ei pidä ottaa turhia paineita asiasta. Eihän sille asialle mitään voi. mutta tismalleen samat fiilikset mulla.

meillä on tänään ihme kipristely ja itku päivä ollut. toivottavasti vain hetkellinen häiriö.
 
Jää nyt toistaiseksi kommentoimatta muiden juttuja - lukenut kyllä olen. Olen vaan aika sekavissa mietteissä ja todella väsynyt. Synnytys oli rankka kokemus ja saan ilmeisesti lähetteen pelkopolille purkamaan tilannetta nyt jälkikäteen seuraavia raskauksia ajatellen. Kuulemma huomattavasti helpompi käsitellä ne asiat nyt tuoreeltaan. Edelleenkin vaikea synnytyksestä puhua itkemättä.

Nyt ollaan kolmatta päivää vauvan kanssa kotona. Ihanaa. Mies on aivan huippu. Vaihtaa vaippaa ja hoitaa muutenkin onnellisena vauvaa ja hellii vaimoaan. Mulla on selkä jumissa huonojen imetyasentojen takia, mutta kyllä se tästä. Maitoa mulla tulee todella hyvin ja siitä olen kiitollinen. Imettämistä vaikeuttaa rintojen huomattavan iso koko. Hyvää asentoa on vaikea löytää. Kätilöiden kanssa yritettiin sairaalassa asentoja löytää, mutta todella monta tyynyä jne. tarvitsen aina kaveriksi ja silti on vaikeaa. Ihanaa silti imettää. Enää ei satukaan niin paljoa, kaalinlehdistä oli uskomattoman iso apu rintojen turvotukseen.

Tänään 5 vrk iässä olimme ensi kertaa neuvolassa. Th ei pystynyt järjestämään kotikäyntiä kun sairaalasta edellytettiin, että viimeistään 6 vrk iässä on otettava painokontrolli aiempien ongelmien takia. Paino oli lähtenyt hienosti nousuun ja muutenkin kaikki oli todella hyvin. Mun haavatkin kuulemma olivat hyvässä vaiheessa. Mulla on tikit kolmessa kohdassa. En ole kyennyt esim. peilillä itse kurkkimaan haavoja. Jotenkin ahdistaa, kai se ahdistus liittyy siihen synnytykseen.

Ihana tunne olla äiti. Toisaalta en varmaan vielä edes täysin ymmärrä sitä. Vähän väliä tulee mieleen, että entä jos vauvalle sattuisi jotain... Se olisi pahinta mahdollista. No, ei sellaisia varmaan kannata miettiä, mutta kaikenlaista tulee mieleen. Voin sanoa, että mä olen todella onnellinen siitä mitä mulla nyt on.
 
meemille isot onnittelut ja halit!! Mielenkiinnolla odottelen sitä synnytyskertomusta sitten kun kykenet sen kirjoittelemaan meille ihmeteltäväksi. Kyllä ne asiat siitä suttaantuu, ihan varmasti. Ja kannattaa tosiaan nyt mahdollisimman nopeasti käydä se synnytys läpi, niin ei jää kaivelemaan mitään. Yllättävän nopeasti unohtuu kaikenlaisia yksityiskohtia siitä...

km70 ja Happy73: Harmi kun ei oma maito riitä, mutta sehän ei onneksi ole maailman loppu täällä runsauden maassa, kun kaupasta saa korviketta, eikä vauvan tarvi siis kärsiä nälästä turhaan. Eikä se tee teistä yhtään sen huonompia äitejä kuin kenestä muustakaan. :) Tsemppiä teille!.

Ja tättärä: aarrrgghh, ymmärrän täysin turhautumisesi! :// Toivottavasti jaksat pian taas kirjoitella meille! :)

Omaa napaa vähän: Mulla oli tänään jälkitarkastus ja vauvelilla neuvola. Laitan neuvolakuulumisiin vauvan tietoja, mutta omasta tarkastuksesta mainitsen sen verran, että oon nyt 15kg kevyempi kuin silloin kun menin synnärille! Eli kun koko raskauden aikana tuli yhteensä noin 4kg, niin se on nyt kadonnut ja vielä 11kg sen lisäksi! :) Taidankin hankkiutua pian uudestaan raskaaksi, jos sillä kerta pääsee näistä ylikiloista eroon!! ;)
 
Onnea meemi!! :) Ja kannattaa käydä juttelemassa siitä synnytyksestä varsinkin jos se harmittaa ja jäi jotain "traumoja"
Itse en menny,mut kaippa siitä vieläkin pääsis juttelemaan.

No mä soittelin eilen neuvolaan sit pojan itkuista ja tyytymättömyydestä,koska outoa että ennen tyytyväinen vauva muuttuu yhtäkkiä..No meil epäillään maitoallergiaa! Saatiin refluksioireisiin gavisconea,ja kokeiltiin HA1-maitoa mut siitä tais tulla enempiä vatsavaivoja..Mut siis jos kitinät loppuu tol gavisconella niin meil on pojalla sit jonkin näkönen refluksitauti..kitinät alko kyl aina aamutippojen annojen yhteydessä,nyt rautatipat siirty illalle ja eilen huudettiin että josko noi rautatipat ei vaan sovi pojalle.
Sammakseenkin saatiin lääkettä vihdoin ja viimein.
 
Ihanat onnittelut meemille ja muille vauvatuneille! :D Pajunkissan tavoin, ei ole oikein mitään sanottavaa meikäläisellä enää tänne :O
Jotenkin menee aika vauvaa ihaillessa ja touhuillessa muuta. Meillä on aivan ihanan kiltti poika, erittäin kova syömään joten vastiketta
olen myös joutunut rintamaidon lisäksi antamaan. Huomenna on kuukausi täynnä :)

Mutta eipä tässä muuta sanottavaa, nauttikaa pienistänne ja toivottavasti ongelmat ratkea niillä, kenellä niitä on.
 
Aloitettiin tänään sit almiron pepti-maito jos oliskin allergiaa ja auttais..Jos oireet loppuu niin lähetteellä mennään lastentaudeille sit..Viime yönä heräs tunnin välein itkemään ja syömään kun ennen nukkunu hienosti sen reilun kolmekin tuntia..Ihottuma naamassa vaan pahenee ja ilmavaivoja kauheesti
 
Voi hitsit, Mystis, sympatiani sinne.... En oikein tiedä pitääkö sinut toivottaa tervetulleeksi joukkoon. Siis allergialapsen vanhemmaksi. JOS teillä on kys maitoallergiasta niin TOIVOTAAN, että käy niin kuten useimpien imeväisikäisten allergioiden kanssa - eli tuo tulee menemään ohi nopeasi. Moni vauvahan pääsee eroon allergiastaan jo vuoden - kahden ikään mennessä (Itseasiassa ylivoimaisesti  useimmat). Valitettavasti vain näitä toisiakin taspauksia on, mutta sen kuitenkin voin sanoa, että tuon kanssa oppii elämään. Ja meillähän tapaus on sellainen, että onneksi sentään soija on tytölle sopinut koko ajan! Siitä on ollut tosi iso apu proteiinilähteenä ja aikanaan kun tuon soijan sopivuus varmistui voimme siirtyä parin Almiron Pepti purkin jäkeen Nutrisoijaan, mikä oli rahallisestikin melkoinen helpotus (AP maksoi reilun 40€, kun taas NutriSoija purkin sai kelan korvauksella noin kolmella eurolla)...
Maidon lisäksihän meiltä löytyi kaikki perusruoka-aineallergiat (mm. kananmuna, peruna, viljat, porkkana, sitrukset, mansikka, kala, naudanliha, sianliha, mausteet, pähkinät.......) Noista näiden vuosien aikana käyttöön on saatu vain vehnä ja sianliha. Peruna on kokeilussa seuraavana - taas kerran ja toivotaan, että tällä kertaa onnistuu. JOS teillä on kyse allergioista toivotaan, että olisi VAIN maitoallergia ja saatte sitten aikanaan kiinteitä kokeillessa huomata ettei muusta tule oireita. Toisaalta, jos oireita ilmenee se on helppo sitten siinä kokeiluvaiheessa huomata ja tiputtaa epäsopivat pois. Itse vain täytyy sanoa, että on tässä muutaman kerran vuosien varrella meinannut epätoivo iskeä ihmetellessä, MITÄ tuolle oikein voisi syöttää ettei aina olis iho rikki. No, onhan se balanssi sitten löytynyt, mutta kyllä tässäkin asiassa on kaivannut vertaistukea, kun vain toinen saman läpikäynyt voi tietää, mistä todella on kyse.
Allergia ON ihan yhtä vakavastiotettava asia kuin mikä tahansa sairaus - kun olen kuusi vuotta tuon takia valvonut öitä niin todella tiedän mitä sen kanssa eläminen on. Ei paljon naurata, kun ovat pahassa vaiheessa. Nyt meillä tilanne on sikäli hyvä, että tytön ruokavalio on hyvällä mallilla, uusiakin aineksia löytynyt syksyn mittaan muutamia ja tuo on jo parisen kuukautta pystynyt nukkumaan yöt heräilemättä! Lisäksi kasvu näyttäisi ainakin silmämääräisesti olevan tulossa pois miinuskäyriltä, ihanasti on saanut lihaa luiden päälle tuokin sirppana. Paljon on vielä vältettäviäkin, mutta pikkuhiljaa lista lyhenee.
ANTEEKSI VUODATUS ja toivottavasti en masentanut sinua Mystis, kun tarkoitus oli päinvastainen, piti sanomani, että tiedän mitä käytte läpi, jos kyseessä on allergia ja ilmaista tukeni. Voimia teille syiden metsästysvaiheeseen, toivotaan, että pienen oireet helpottavat. Ainakin meillä muutos aikanaan oli varsin dramaattinen kun oikea ruokavaliohoito saatiin kehiin niin iho parani silmissä ihan hetkessä. Ja heräilytkin helpottivat, vaikka eivät loppuneetkaan kokonaan. Itkut ja vatsavaivat vähenivät huomattavasti jo parissa päivässä ruokavalion muutoksella. Eli kaikesta huolimatta toivon, että teilläkin on kyse "vain" tästä allergia-asiasta ja todella sydämestäni toivon ettei teille siitä tule näin pitkäaikaista seuralaista vaan jo viimeistään parin vuoden päästä teillä on terve poika. Joka tapauksessa, jos huolit niin täällä olisi allergia-asiaan vertaistukea tarjolla.
 
Kiitos tättärä!! Hyvä tietää että on muitakin tässä tälleen ns.lähellä jotka tietää lapsen allergiasta..Mä jopa oikeesti alan toivomaan että on maitoallergia,että helpottais kun tietää miten oireet saa katoamaan,inhottaa kun toisella kipuja eikä tiedä mistä ne tulee!
No eilen ostettiin tota Almiron Peptiä ja se 800g purkki maksaa ilman korvauksia 40e,et kun kela korvaa sit diagnoosin varmistuessa sen 75% niin ei tosta paljoa jää maksettavaksi..

Terkka sano että pitäs muutaman päivän tai viikon sisällä helpottaa,mut miten mä oon huomannu et jo tänään ois suolisto-oireet vähentyny,ollu päivän ihan kiltisti(jos lapsesta voi noin sanoa) ja nukkuu nyt jopa toisia unia:) Kakkas normaalia vähemmän pahanhajuista tavaraa eikä pieruja ole tullu niin paljoa ja ne ei haise enää aivan järkyttävälle..

Ihottuman katoamiseen kestää varmaan vielä päiviä,kun ilmeisesti vielä kutittaa kun hankaa koko ajan naamaa.Mut voihan olla kyl maitoallergia pelkillä suolisto-oireilla ja tuo ihottuma vaan atooppista,niinku terkka sano..

Mut jos toi ihottuma ei ala hävitä niin mä veikkaan et toi on saanu sen helkkarin syyhypunkin! Joo meidän tutuilla oli ollu sitä(yks lennin kummi) joten voi olla sekin mahdollista,mut luulis et huutais öisin enemmän,kun tuo syyhy kutiaa öisin kauheesti ja mä joudun peitolla pistämään ton kädet silleen ettei voi raapia naamansa,niin luulis et huutais ku ei saa raapia..

Niino kiinteitä aloittaessa on sit joo helpompi karsia pois jos huomaa et jostain tulee oireita,mut toivon että olis vaan pelkkä maito eikä olis allerginen esim joillekin viljoille tms..Mut jos äitiinsä tulee niin on ruoka-aine allergioita sekä atooppinen iho.
Mulla itellä tuli vasta teininä maitoallergia,olin pitkään maidottomalle ja se sit jossain vaiheessa hävis ja nyt ruokavalio on kokonaan laktoositon(kuvittelen vaan omia mahakipuja maitoa juodessa,et huhhuh miten tohon pieneen voi sattua kun itsekin tekis mieli aina itkua vääntää ku mahaa kipristää) Sit mulla oli paha kala-allergia,en voinu olla edes samassa tilassa missä tehtiin kalaa,sekä kiiwi on kans yks mikä vie välittömästi sairaalaan jos maistan vähänkin(koulussa kerran koulukaverit testas et kuinka allerginen olen!)

Mut löytyipäs teiltä sit monta allergiaa!! Mitä ihmettä pystyy syömään kun on melkei kaikelle allerginen://

Ja heii pulautukset väheni kanssa! kun eiks toi refluksi juttu voi liittyä just maitoallergiaan??
 
Mystis: Kyllähän tuo oieiden pikainen väheneminen vaikuttaa siltä, että allergiasta siellä on kyse. Helpottavaa kaikille, kun asiat selviävät ja päästään liikenteeseen puhtaalta pöydältä. Itse olen vähän katkera vieläkin meidän neuvolan toiminnalle silloin aikanaan meidän tytön suhteen, kun meillä sairaalan lähete ja diagnoosi viivästyivät kuukausitolkulla, kun meillä nuo oireet olivat alkuvaiheessa lähinnä iho-oireita ja siihen sitten vain kehoitettiin rasvailemaan. Toisaalta meillä oli myös sitä refluksia (kesken syönnin saattoi tulla KAIKKI takaisin, sitten meni vahtoon pahimmillaan tytön vaatteet, minun vaatteet. pari pyyhettä ja lakana). Neuvolassa ei puheitani vain otettu alkuun kovinkaan vakavasti, kun "kaikki vauvat pulauttelevat", vaikka kerroin ettei todella ollut pientä pulauttelua vaan lensi kaaressa, piti kai liioitteluna. Ja voi sitä raastavaa itkua, kun tyttö oli muutaman kuukauden ikäinen keväällä tuo ei nukkunut juuri yhtään, ainoa tapa nukkua itse illalla edes jokunen tunti oli pakata tyttö vaunuihin ja vaunutella ulkona (onneksi oli valoisaa!) jolloin tuo rauhottui ja hyvällä onnella saatoin saada jopa 2-3 tunnin pätkän unta ja se oli silloin todellista luksusta!
Ja itsekään ei heti osannut epäillä allergiaa, kun aiemmat pojat olivat terveitä ja se atooppinen iho tuntui todennäköisemmältä vaihtoehdolta kuin allergiat. Mutta niinhän se kuitenkin oli, että allergikko tuo on ja nykyään tosiaan osa allergioista on helpottanut, osa pahentunut. Maidon osalta tilanne on mennyt huonompaan suuntaan, edellisessä maitoaltistuksees jouduttiin pistämään adrenaliiniä suoneen, kun tuli niin pahat hengenahdistukset ja sydämentykytykset. Meillä onkin suunnitteilla maitosiedätyshoito ennen kouluikää, eli ensi kesälle.
Ruokavaliosta vieleä, kyllä meillä onneksi jotain sopivaa aina on löytynyt, seuraavilla mentiin reilun vuoden ikään asti: persikka, päärynä, banaani, bataatti, parsa- ja kukkakaali, sipuli, mustikka, puolukka, punainenviinimarja, kurkku, kesäkurpitsa, poronliha, riisi, maissi ja öljyistä rypsi. Sekä se taivaanlahja: soija!
Joo, kyllä "lievästi" toisinaan pistää vihoiksi, kun allergioihin suhtaudutaan vähättelevsti. Esimerkiksi tuossa yhtenä syksynä vanhempainillassa opettaja sanoi, että mitään erikoisruokavalioita ei voi vaatia tyyliin "meidän lapsi saa siitä ja siitä vähän isovarpaan kutinaa..." Joo, ymmärrän kyllä, että on niitä, jotka liioittelevat noita tosi lieviä tai jopa olemattomia allergioita. Oikeasti suuri osa lasten "kala-allergioista" on oikeasti sellaisia, että "kalapuikot käy". Jeps, mutta kuitenkin vähättelevä puhe särähti korvaan ja aika rajusti reagoin tuohon sanoen, että tervetuloa meille seuraamaan allergikon elämää muutamaksi viikoksi niin näkee mitä se käytännössä on. JA kyllä, minulla on lääkärintodistukset, joten oman lapsen osalta asia tietysti on kunnossa, mutta kun oli vielä rankka vaihe menossa niin ei tosiaan tuntunut moinen vitsailu kivalta. Kun on muutaman vuoden katsonut, mitä kutina ja tulehtunut ihokin voivat olla niin en kuittaisi sitäkään ihan pikku asiana...viime viikkoisen ruokakokeilun tulos tuosta kuvasta näkee hyvin, miten kaikki sopimaton menee suoraan naamaan.
Olisikohan minun taas aika lopettaa paasaaminen. Nuo allergia-asiat vain saavat aina kiihtymään.
Nyt kaikille oikein hyvää viikonloppua! Ja toivotaan ettei kovin monen tarvi hypätä tähän allergikkolapsijunaan. Valitettavastihan vain tuokin on sellainen, joka tuppaa periytymään. Itsekin olen atoopikko ja se usein kulkee allergiageenien kanssa käsi kädessä.
 
Onneks noissa ruoka-allergioissa pystyy korvaamaan jonkun aineen toisella:)

Hui ku tulee pahan näköinen iho-oire!! Tuleeko teillä ihan allergiaoireita esim siitä kun maitoa menee iholle? Mut kyllä teillä on tosi paha tuo maitoallergia..

Meillä on nyt myös sit koliikkia,tai kaveri käski vilkaista suuhun ettei vaan hampaita tee..Niiden lapsi oli alkanu 3kk ikäsenä tehdä hampaita..Ja oonpa itekin pienenä alottanu ensimmäisen hampaan puskemisen jo 4kk ikäsenä:D

Eilen illalla huusi taas 22-24,ei auttanu syli,ei tutti,ei maito,ei kanniskelu,ei siis yhtään mikään! Huusi vaan naama punasena selkä kaarella ja lopetti välillä yskiäkseen limaa pois..Turhauttavaa kun mitään ei voi tehdä! Itku loppuu sit ku seinään,tai yleensä väsyy ja alkaa nukkumaan..

Viime yönä meillä taas nukuttiin:) Jee! On vähän omaa napaa koko ajan,mut eip voi mitää
 
Takaisin
Top