Tammikuun turinat :)

Ahistaako muita tuo, että tkssa jaettu influenssarokote ei nyt oikeen pure? :sad001 Mua ahistaa ja pelottaa, että saa tartunnan raskaana. Inhottaa, kun ihmiset tulee myös töihin kipeenä jappasemaan, että onko influenssa vai flunssa.

Minäkään en ottanut rokotetta. Ja ehkä olenkin helpottunut nyt että en ottanut koska turhaa olisi ollut. Olen sitä mieltä että kyllä sen pitää sitten olla tarkoitettua jos se todella nyt iskee.
 
Kyllähän influenssa voi tulla vaikka oliski ottanu "kunnon" rokotteen. Oireet on vaan yleensä huomattavasti lievemmät eikä jälkitaudit läheskään niin vakavat kuin rokottamattomilla.
Mä en oo miettiny koko asiaa, sain työterveyden kautta rokotteen.
 
Mä en halunnut ottaa rokotetta alkuraskauden aikana, ja olin miettinyt, että jos nyt tammikuun neuvolakäynnillä kuitenkin ottaisi varuiksi, kun influenssakautta on kuitenkin vielä jäljellä. Mutta enpä nyt sitten tiedä, mitä sen kanssa tekisi, jos rokote kuitenkin antaa tänä vuonna oletettua heikomman suojan. Alkuviikosta sairastuin flunssaan ja tietysti ensimmäisenä iski päähän ajatus, oonko saanut influenssan jostain, mutta normaliksi kuumeettomaksi nuhaksi tämä jäi.
 
Mä en allergioiden vuoksi ko. Rokotetta pysty enkä voi ottaa. Olen sairaanhoitaja ja toimin myös osastolla jossa ei juurikaan hoideta influenssa potilaita. Ns. Puhdasosasto kun leikkauksista toipuvia. En ressaa töissä ollessani influenssaa, mutta jos joudun esikon kanssa päivystykseen tai tk:ssa käymään niin siellä kyllä.
Viimeksi pojan kanssa akuutissa oltiin. Istuttiin kaikkein syrjimmässä kaikista. Uitiin käsidesissä kun mentiin ja siinä sitten seurasin muita vanhempia. Aikuiset ei pese käsiä, kukaan ei käyttänyt käsidesiä. Kahden Influenssapositiivisen tyttöjen äiti ei huolehtinut lasten yskimis tavoista tai hygieniasta. Toinen lapsista (Jo siis kouluikäisiä!!) Kaivoi takapuoltaan, ei pessyt käsiä. Toinen yski avoimesti ympärille. Ei hihaan ei mitenkään estellen. Ei käsidesiä ei mitään.. yhden pojan isä pyyhki poikansa oksennuksia, ei pessyt käsiä... Me lähdettiin päivystyksestä saippupesun ja käsidesin saattelemana ja kotona suoraan suihkuun. Eikä tultu kipeeksi..

Meinasin kuolla järkytykseen siellä. Hoitajat pakko rokotetaan mutta kenenkään muun ei tarvi osata huolehtia pöpöistä ja siitä levittääkö niitä muille!?!?!! Hyvällä käsihygienialla pääsee jo tosi pitkälle. Älä kaiva nenää tai laita sormella levitettävää huulirasvaa. Käytä käsidesiä. Sinkki ja c-vitamiini kunniaan. :) Ainakin omalla toiminnalla voi vähentää tauteja jos ei kokonaan ehkäistä. :)
 
Rokotteen tehohan myös riippuu kumman rokotteen saa. Kaks rokotetta joista toinen tepsiin a- ja b-influun ja toinen joka tepsii molempii a-influihin, mutta vain toiseen b-influun. Tais olla niin et rokotteen nimi paljasti sen kumpi rokote on tehottomampi.
 
Rokotteen tehohan myös riippuu kumman rokotteen saa. Kaks rokotetta joista toinen tepsiin a- ja b-influun ja toinen joka tepsii molempii a-influihin, mutta vain toiseen b-influun. Tais olla niin et rokotteen nimi paljasti sen kumpi rokote on tehottomampi.

Niin, tehohan on todennäköisesti ihan hyvä, mutta ite panikoin nyt just sitä, että enimmäkseen jyllää just se b virus, johon julkisella annettu rokote ei oikein pure. Huoh, kun vaan kaikki muistais sen hygienian, yskimisen kyynärvarteen ja jäädä kotiin, jos epäilee influenssaa. Meillä oman elämänsä martyyrit tulee töihin kipeänä, vaikka tietää jo aamusta, että lähtee pois puolilta päivin ts. eivät ole työkuntoisia.
 
No nyt on eka sokerirasitus suoritettu, perinnöllisyysriskin vuoksi jo tässä vaiheessa. Joutuiko kukaan muu varhennettuun testiin?
Nälkä oli karmiva ja vähän tuli huono olo ootellessa, muttei mitään kovin pahaa. Hyvä kirja mukana pelasti, kova vilske ja hälinä oli odotustilassa.

En tajunnut kysyä tuloksista, kuulenko ne vasta sitten seuraavassa neuvolassa, ilmestyykö ne kantaan vai miten... Kaipa ne ilmoittavat, jos oli häikkää. Toivottavasti kaikki muutkin täällä selviävät testistä yhtä helposti kuin mä, siinä pari kohtalotoveria joutui keskeyttämään oksentamisen vuoksi. :sad001
 
Mä joudun molempiin rasituksiin, mutta en oo ajatellut koko asiaa. Oksennan pari kertaa päivässä edelleen, emmä halua mennä turhaan. Katsotaan mitä neuvola sanoo asiasta kun niskottelen :joyful:
 
Mun ois pitäny/pitäis mennä sen takia kun edellisessa raskaudessa oli radi, paastoarvo oli hieman koholla. Mutta sanoin ensikäynnillä kun puhe tuli rasituksista, että en ekaan mene ja piste. Th oli että ok. Käyn siis vain siinä jälkimmäisessä. Mä inhoan piikkejä, eikä edellisessä raskaudessa mittaillessa arvot ylittyny kuin yhden ainoan kerran niin en näe tässä vaiheessa tarvetta kahdelle sokerirasitukselle. Ei niihin voi pakottaa ketään, mutta jokainen tietysti tekee itse parhaaksi katsomallaan tavalla.
 
Munkin pitää kuulemma mennä molempiin :sad001 syynä pelkästään yli 25v ikä ja oman oman isän korkea kolesteroli. tosin se on sitten jossain vaiheessa, kunhan tää pahoinvointi helpottaa.
 
Mäkin joudun kumpaankin. Syynä Pcos ja suvussa esiintyvä diabetes.
 
Myös mä joudun molempii, esikoisestaki kävin. Eikä mua haittaa vaikka joutuuki mennä. Ne tiedot tulee kantaan samana/seuraavana päivänä. Näin ainaki meillä.

Edit. Täytän kaikki kolme kriteeriä: ikä, sukurasite, ylipaino
 
Mä joudun myös molempiin sukurasitteen takia. Ens kuun alussa on eka ja jo kauhulla odotan. Miten selviin 12 h syömättä kun nyt just ja just sen 2 h voi olla syömättä.
 
^ Mäkin pelkään just tota. Pidän kädet kyynärpäitä myöden ristissä et tää tyhjän mahan pahoinvointi ois vähän helpottanut. Pelkään et oksennan sinne odotusaulaan. :dead:
 
Mun pitäski kattoo onko siitä tehty jo lähete ja varata aika sinne. Toivottavasti sais perjantaille ettei tartte töistä olla pois
 
Olen miettinyt että koska alkaa raskauden toinen kolmannes. Onko se 13 vai 14 viikkolla?
 
Voiko olla istukan reuna, joka vuotaa? Kuulostaa ihan mun joulukuun alulta.

Paha sanoo. Ainakaa ultrassa ei edellisenä päivänä mitään viittaavaa (Hematoomaa tms) istukan pitäisi olla kohtalaisen ylhäälläkin. Pääasia et raskausoireet jatkuu vahvana. Olin välissä jo pari päivää oksentamatta ja ajattelin ton vuodon jälkee et oksennan vaikka heinäkuuhun kunhan ei vuotaisi enää- nähtävästi sitä saa mitä tilaa ku yrjöttää varsinkin aamuisin oikee taas kaikella rakkaudella. Huilasin kaks päivää iha vaakatasossa ja vuotoo ei ton holauksen jälkee oo ollu.. Toivotaan ettei holahtelisi enää!! Toisaalta ois kiva tietää mikä vuotaa.
 
15 viikolla alkaa toinen kolmannes. 1-14 on eka kolmannes. Joskus ennen ollut 12 viikon jälkeen. Mutta kun 42 jaetaan kolmella niin saadaan 14. Kuulemma selkiytetty.
 
Mulla kans kaks sokerirasitusta. Syinä PCO, sukurasite, ikä ja lievä ylipaino. Tällä hetkellä mulla on vaan niin kamala köhä päällä etten vois kuvitellakaan meneväni, vaikka menossa on jo viikko 15. Kysyn ke neuvolalääkäriltä, millon meen. Ultratäti sano, että tässä kunnossa en voi missään nimessä mennä. Vaikuttaa jo arvoihin enkä todellakaan vois olla syömättä/juomatta aamulla saati koko edellistä iltaa. Edellisessä raskaudessa radi viitearvoilla.
 
Takaisin
Top