Tammikuun turinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja MaiKhi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eikä, sympatiat täältä. On kyllä niin kamala tauti aina mutta voin kuvitella että nyt vielä pahempi. Tsemppiä!

Piti käydä jo ostaa dosetti, kun menee hermot monen lääkepurkin ruuvaamiseen joka ilta! :D mulla siis ketipinor lääkitys (kolme ruskeeta pientä tossa kuvassa alla) ja lisänä kalkkitabletti ja mama monivita. Nää siis mulle ihan "määrättyjä" th:n puolesta.

Mitä luulette, voikohan tollasta d vitamiini lisää syödä raskaana? En löytänyt purkista mitään tietoa, et voiko ottaa raskauden aikana? Mun pitää kysyä maanantaina ultrassa jos tääl ei kukaan osaa sanoo. Ei kai siitä luulis kovin suurta haittaa olevan kuitenkaa? :)

Liitteet

• WP_20160109_005.jpg
    WP_20160109_005.jpg
    959.7 KB · Katsottu: 35
Mäkin just tänään tuskailin purkkien kanssa ja päätin että ostan dosetin niin pian kuin mahdollista. :grin

Mun käskettiin ottaa D-vitamiini lisää alhaisten arvojen takia, joten tuskimpa siitä on haittaa muillekaan. Aika harvalla kuitenkin on "liian korkeat" D-arvot... :rolleyes: Luulen, että apteekissakin neuvovat ihan mielellään. Mutta kannattaa tietty kysyä, kun on hyvä tilaisuus ultrassa. :)

Mulle on neuvolasta suositeltu kalkkilisää, mut myös D-vitaa suositti näin talvella. En kyllä tiedä, miten noin "virallisesti", että onkohan haittaa vai ei - kannattaa ehdottomasti kysyä, jos on epävarma olo. :) Ostin itse sitten tabletin, jossa on molempia, kalsiumia ja D-vitamiinia. Mammavitamiinit on kyllä unohtunu kaappiin, pitänee niitäki alkaa popsia ainakin sitten, jos rauta-arvot laskee (sitä rautaa ainaki noissa mun tableteissa näyttäisi olevan). Ensi viikolla on taas neuvola, niin sielläpä sitten voi taas jutella, mikäli jotain asioita tulee. Kelaneuvolahan se nyt on, kauheeta kuin aika menee nopeaa. :D

Mä syön aamusin oikeesti kourallisen vitamiineja :) dosetti mulla on ollu käytössä jo ennen raskautta. Itse olen syönyt jo vuosia 50 yksikköä D-vitamiinia päivittäin ja neuvolassa olivat siitä tyytyväisiä. Syön siis joka päivä D-vitamiinia, C-vitamiinia, vahvaa B-vitamiini sekoitusta joista siis löytyy myös foolihappo, kalaöljykapseleita, maitohappobakteereita, kalsium-magnesium tabun, helokkiöljyä kuivaan talvi-ihoon ja serrapeptaasia. Eli dosetillakin on kokoa ;)

Mä voisin kans ton C-vitamiinin ottaa vielä. Taino tossa multivita mamassa on kyl 150% vuorokausiannos C-vitamiinia, et ei sitä kai tarvikkaan. Siitä löytyy myös E, B1, B2, B6, B12, foolihappo, magnesium (40%), rauta, sinkki ja kupari. Et oiskohan magnesiumille syytä ottaa lisiä? :)

Joo tiiän, oon ihan hullu näitten vitamiinien kaa, oon aina ollu. :grin Ekalla neuvolalla multa vaan kiellettiin kaikki muut paitsi toi mama ja kalkki. Oon siis ennen syöny vielä biotiinia, mut sekin kiellettiin. :eek:

Joo, D-vitamiinlisää tulee ehdottomasti syödä erityisesti näin talviaikaan näillä leveyspiireillä. :)

Tilastojen mukaan poikavauvoilla mitataan nt-ultrassa suurempia niskaturvotus lukemia kuin tytöillä. Ihan mielenkiinnosta, millaisia turvotuksia teidän vauvoilla on ollut ja kumpi on tulossa? :)

Vähän omalehmä ojassa, kun miedän ru on vasta perjantaina. Ei malttais odottaa. :D

En muista missä se oli... Jostain nettiartikkelista tai vauvalehdestä sen taisin aikoinani bongata. Nämä on näitä marginaalitilastoja, vähän niinkun se sykehomma... Silti minusta on ihan kiva vertailla näiden paikkansapitävyyttä näin raskausaikana. :)

Meidän aikaisemmilla lapsilla tytöllä oli 0,9 ja pojilla 1,2 ja 1,4. Tällä viimeisimmällä oli 1,5. Pojalta siis tuon mukaan vaikuttaisi. Sykkeet ja olot on tytön... Ei voi tietää. :D

kuinka muilla?

Käsittääkseni D vitamiinilisää suositellaan raskaana oleville. Saantisuositus 10ug/vrk, mikä on korkeempi kuin suositus normaalisti. Mulla ainakin monivitamiinissa toi 10ug D vitamiinia.

Nt oli 0,7 ja tyttö tulossa ru:n perusteella :).

Kyllä mulle neuvolassa sanottiin, että on hyvä kun syön d-vitskua lisänä vaikka onkin mamma vitskut käytössä. Oli th tyytyväinen kun kerroin, että meillä kaikki syö d-vitskut purkista. On siis suositeltavaa myös taaperoille ja kouluikäisille. Ole opettanut meillä isommat hoitamaan vitskujen syönnin itse (d ja kalaöljy) ja muistavat kyllä senkin sanoa, jos joku on loppu. :)

Niin ja turvotuksista. Meille tulee poika ja turvotus oli n. 1,0. Esikoinen myös on poika ja hänellä oli muistaakseni 1,2.

D-vitamiinista sen verran, että suomalaiset suositukset ovat liian alhaisia. Tätä on muualla euroopassa ihmetelty. Esimerkiksi Tanskassa suositus on vähintään 25 mikrogrammaa päivässä ja suomen suositus siis 7,5-10. Mutta jokainen noudattakoon niitä suosituksia mitä haluaa. Mulla on mennyt luottamus suomen terveydenhuoltoon jo ajat sitten joten etsin tietoni muualta.

20 stä d-vitskua minäkin otan ja mamma vitskut siihen päälle. Olen kanssa ihmetellyt suomalaisia suosituksia... Meillä lapsetkin ottaa enemmän kuin suositukset...

Mä oon tosi huono nielemään tabletteja ja sen takia vältänkin kaikkia tablettimuodossa otettavia "ylimääräisiä" juttuja. Nyt raskausaikana oon väkipakolla saanu joka päivä otettua mammavitamiinin... vähintään joka toinen kerta meinaa tulla oksu ku yritän saada tabletin alas :hungover: Mut nyt tuli mieleen, et onhan niitä jotain vitamiinenja poretabletteinakin, voiskin ens kerral kattoo ku kaupassa käy et mitä on tarjolla... Normaalisti siis en syö mitään lisäravinteita/vitamiineja, mies kyl syö multivitamiinia ympäri vuoden. Siltikin mies on paljon useammin kipeenä ku minä, mul vaan on luonnostaan parempi vastustuskyky :wink

Meille luvattiin tyttöä ja nt oli 0,61, eli tuon mukaan olis "pätevä" tutkimus :joyful:

Viime yönä iski paniikki, et kohtahan tää pitää synnyttääki. :schoked025No, jospa tämä kakkosen synnytys olis nopeempi ja helpompi..

Mulla on ollut niin rauhallista mahassa viimeset viikot, että oon ajatellut kaverin perineen vanhempiensa laiskuuden. Tänään onkin sit aamuviidestä asti ollut sellaista mylläkkää, että maha tärisee. Mieskin nyt ekaa kertaa tunsi liikkeet ihan 100% kunnolla. Mulla on kohtu niin suojassa, että potkuttelut on aiemmin tuntuneet vaan mulle. Kivasti kyllä väsyttäis, mutta yritäpä tässä nukkua päikkäreitä... Kiva kuvitella, miltä loppua kohden tuntuu, kun jo nyt melkoisia fuduja saa. Mutta tietääpähän varmasti, että joku tyyppi siellä on. ;D

D-vitamiinia saa myös purutabletteina ja muistaakseni eri makuja ts. jos ei pysty nielemään mitään pillereitä, tuollainen puruvaihtoehto ehkä voisi toimia.

Mä syön itse myös paljon kalaa ja syön D-vitaminoituja maitotuotteita, mutta otan sen lisäksi öljykapselissa olevaa D-vitamiinia 50 mikrogrammaa päivässä. Kesällä vähemmän, jos oon ollut paljon auringossa (ja kalaa siis koko ajan kuluu vähintään 3 krt viikossa, mutta usein enemmänkin), mutta talvella tuo 50 mikroa. Pidän itsekin suosituksia melko matalana myös kv-vertailuihin nähden, mutta toisaalta tiedän mihin ne perustuvat, eli ymmärrän, miksi ei uskalleta välttämättä enempää suositella. Itse olen kuitenkin ihan tietoisesti ottanut suosituksia korkeamman määrän, mutta tuo on vielä ihan turvallinen vrk-saanti eli en pelkää ongelmia. :)

Takaisin