Juu noita "möykky"-supistuksia tulee mulla kanssa jo ja melko usein liikkuessa, mut ne on niitä harkkasuppareita. Ja oon kait oppinut olemaan välittämättä niistä, kun ne kuuluu tähän "taudin kuvaan".
Muutaman viikon ajan ennen synnytystä mulla tulee yleensä sellasia kipeältäkin tuntuvia supistuksia. Vähän niinkuin nuo harkkasupparit, mut niissä tuntuu sellanen menkkakivun tyylinen hieman voimakkaampi kipu samalla.
Synnytyssupistukset on sit jo isoja aaltoja keskivartalon alueella, jotka sattuu. Mulla niitä on tullut vasta kalvojen puhjettua.
Käsitykseni mukaan harkkasupistuksiin voi liittyä tuota kipua, kuten mulla ennen synnytystä, mut ne ei oo välttämättä varsinaisia "kohtua avaavia supistuksia". Toki ennen synnytystä ilmetessään ne usein pehmentää paikkoja. Ja monisynnyttäjällä saattaa paikat olla auki parille sormelle viikkoja ennen synnytystä, kuten minulla on käynyt kahdessa aiemmassa.
Muistakaapas, että elämme tällä hetkellä aikaa, jolloin kohtu ja vauva kasvaa kaikkein kiivaimmin ja supistuksia voi esiintyä melko paljonkin, mut kunhan aika kuluu, niin voi supistuksetkin helpottaa. Harkkasupistusten ja muiden ennen synnytystä ilmenevien supistusten tarkotus on valmistaa kohtua eli treenata lihasta tulevaan synnytykseen, joten ne on ihan hyödyllisiäkin.
Tietty jokainen, jolla supistukset sattuu jo tässä vaiheessa, kannattaa siitä sanoa ja pyytää tarkistelemaan kohdunsuun tilannetta. Ja kaikessa tekemisessä kannattaa kuunnella sitä mikä tuntuu itsestä hyvältä.
*sori tätimäinen/besserwissermäinen teksti*