Tammikuun turinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun ei pitänyt äityä mitenkään ylivarovaiseksi, mutta ennen ekan odotusta päätin kuitenkin valkaista paloauton punaiset hiukset ja alkaa kasvattaa omaa väriä takaisin. Tämä siis yritysvaiheessa. Oma väri on nytkin. Punaista olis pitänyt värjätä kahden viikon välein ja se oli ehkä kuitenkin vähän liikaa.

Ensimmäistä odottaessa värjäsin ite pari kertaa ja tarkoitus olis kyllä värjätä nyttenkin :)

Kiitoksia neuvoista ja jos tosiaan nyt uskaltautuisin värjäämään niin ei varmaan tarvitsisi enää värjätäkään kuin kerran koko aikana.

Vielä pakko sanoa tuohon tupakkakeskusteluun, että kävin tänään eräillä messuilla ja siellä esiteltiin oikeankokoista sikiösarjaa, jossa oli sikiöt viikoilta 9, 10, 11 ja 12, sekä viikoilta 14, 17, 24 ja 28. Sain pidellä kädessä 17-viikkoista sikiötä, se oli oikean kokoinen ja painoinen ja nahkakin tuntui oikealta. Ihan hurjaa! Ja miten pieneltä se 24-viikkoinenkin sikiö näytti, ja sen kokoisia pystytään kuitenkin pelastamaankin.

Mutta siihen tupakka-asiaan... Esittelijä näytti ja havainnollisti 12-viikkoisella sikiöllä, miten sikiö kouristelee kaksinkerroin vatsassa aina, kun äiti polttaa tai joutuu olla tupakansavussa. Näytti hurjalta, ja ainakin itelle tuli heti mieleen, että en voisi sitä lapselle tehdä. Esittelijä kertoikin, että niitä käytetään ehkäisevästi polttavien äitien kanssa joissakin neuvoloissa sekä seksivalistuksessa kouluissa esimerkiksi.

En moralisoi, tiedän ettei polttamisen lopettaminen ole helppoa (itekin lopettanut joku 4-5 vuotta sitten, eikä ollut helppoa), mutta ehkä antaa ainakin ajattelemisen aihetta ja tsemppiä lopettamiseen! :)

Hiusten värjäämisestä; mä olen ennen raskautta n. 5 viikon välein värjäyttänyt kampaajalla hiukseni.
Nyt kun olen raskaana, olen edelleen käynyt kampaajalla, mutta harvemmin. Raskauden aikana olen käynyt nyt kaksi kertaa kampaajalla. Ja on siis värjätty hiukset tekemällä huppuraidat (mulla on suht lyhyt tukka), joten väriaineet eivät pääse imeytymään päänahan kautta verenkiertoon ollenkaan. Mulla on siis aika vaaleat hiukset luonnostaan, nyt vedetty vähän vaaleampia raitoja. Kasvatan nyt tukkaa joten ensi kerralla täytyy varmaan tehdä jo folioraidat, hupputekniikka saattaa repiä jo liikaa kun on jo vähän pituuttakin hiuksissa.

Muokattu viimeksi:
Mä menen maanantaina parturiin.meinaan ihan samanlailla,kun ennenkin värjäyttää hiukset.mulla siis pitkät hiukset,jotka raidoitettu vaaleiksi.luonnostaan olen vaalea,mutta iän myötä olen kummasti alkanut muuttumaan maantien vaaleaan suuntaan. Mulla ei olla ikinä ennenkään vaalennettu raitoja päänahkasta asti,vaan aina siinä on ollut pieni väli.lähinnä kauhulla odotan kun kampaajana sanoi että raskaana hormonit saattavat muuttaa värin ihan muuksi,kuin olisi tarkoitus.kuulemma vaalea saattaa jäädä oranssiksi ja ruskea muuttua vihreäksi !kääk!! No luultavamminkin hiukset värjääntyvät ihan niinkuin ennenkin.. ;)

Martuti, huomasin että kirjotit tässä pari sivua sitten hammaslääkäristä, että maksutonta olisi? Missä paikkakunnalla? Helsingissä ei ainakaan taida olla :(

minä kampaajana värjään ihmisiä joka päivä, ja siitä neuvolatätikin sanoi että et varmaan voi lopettaa värjäämistä, no en voi, mutta ihan vaan laiskuuttani niin en ole nyt jaksanut värjätä omia hiuksiani, kyllä niitä kohta täytyy vähän piristää värillä. ja työssäni asiakkaatkin aina katsovat mun väriä ja mallia..;p
Meillä täällä Turun saaristossa ainakin saa molemmat tulevat vanhemmat ilmaisen hammaskontrollin ja putsaamisen.
Eilen illalla huomasin ilokseni että maha ei ole mitenkään "löllö" tai pehmeä enää, melkein enemmänkin kova ja hyvin tuntuu kohtu ja "reunat"..hihhii tuntuupa maha nyt kivalta, mieskin hymyili kun kokeili sitä!:)

Mä esikoista odottaessa kysyin parturiltani hänen mielipidettään ja ei suositellut värjäämistä. Olen jo muutenkin useampi vuosi sitten kyllästynyt värjäysrumbaan ja lopettanut hiusten värjäämisen. Välillä olen aina sitten sortunut ja käynyt värjäämässä yleensä vain pettyäkseni väriin. Nyt taas on oma väri, koska kasvatan pituutta ja ainakin mun hiukset kärsii värjäämisestä..

Kulmia ja ripsiä kyllä värjään ja värjäisin varmaan hiuksiakin jos haluaisin. Ei vaan nyt ole mitään syytä taas aloittaa :)

Miulla on pitkät "hevosenhäntä" hiukset, tosi paksut. Tykkäisin pitää nää aivan tummanruskeina värjäämällä mut nyt on kyllä muutenkin jääny...en ees muista millon olisin värjänny :sad001 Aika tummanruskeat nää on siitä huolimatta. No, oon myös ruskeasilmänen ja tumma kulmakarvainen:grin Niin hurahinpa tässä sitten värjäämään ripsiäni, mitkä on ollu kuitenkin ärsyttävän vaaleat.. Kaks kertaa oon käyny värjäyttämässä ja oon niiiin koukussa.

Mä menen maanantaina parturiin.meinaan ihan samanlailla,kun ennenkin värjäyttää hiukset.mulla siis pitkät hiukset,jotka raidoitettu vaaleiksi.luonnostaan olen vaalea,mutta iän myötä olen kummasti alkanut muuttumaan maantien vaaleaan suuntaan. Mulla ei olla ikinä ennenkään vaalennettu raitoja päänahkasta asti,vaan aina siinä on ollut pieni väli.lähinnä kauhulla odotan kun kampaajana sanoi että raskaana hormonit saattavat muuttaa värin ihan muuksi,kuin olisi tarkoitus.kuulemma vaalea saattaa jäädä oranssiksi ja ruskea muuttua vihreäksi !kääk!! No luultavamminkin hiukset värjääntyvät ihan niinkuin ennenkin.. ;)

Juuri kotiuduin kampaajalta, ja värjäyksestä. Ei tää mun hovikampaaja ollu kuullutkaan tollasesta hormonien värimuutoksesta. Luonnonkihaarus voi mennä suuntaan tai toiseen raskauden myötä, ja monilla hiukset on tummentunu. Mut ei kait muuten vaikuta... Tiiä sit. Ja toki toisilla raskaana hiukset paremmat ku ikinä tai toistepäin.
Huomenna saa ripset ja kulmat uuden ilmeen, jos sais kasvoihin taas vähän eloa...

Paapu3, meillä täällä pienemmällä paikkakunnalla Turun lähistöllä saa maksuttoman tarkastuksen ja hammaskiven putsauksen suuhygienistillä (EI siis hammaslääkärillä).

Huh, välillä hirvittää töissä kun päivittäin joutuu kaikkea painavaa nostelemaan ja kantamaan, että mahtaako olla kovin hyväksi... varsikin kun nyt on alkanut selkäkipuja tuntumaan, ja iskias-tyyppistä kipua pakarassa ja alaselässä... Mutta en mä oikein voi olla töitäkään tekemättä :sad001

Huomenna 18+0, puoliväli lähenee, wau! Vajaa kolme kuukautta enää töitä! (Pidän kuukauden kesäloman ennen äippälomaa.) Malttamattomana edelleen odottelen niitä kunnon selviä vauvan liikkeitä... mä en oikein noita elohiiriä osaa vielä täysin pikkuisen liikkeiksi uskoa.

Toppatakki alkaa olemaan piukea masun kohdalta, toppahousut joissa on korkea vyötärö, ei mahdu enää kokonaan kiinni. Eli sitten kun mennään talvilomalla Himokselle niin meikä tosiaan taitaa vaan oleilla siellä mökissä kun mies ja lapset menee mäkeen... onneksi on poreamme mökissä :grin

Kampaajalla juuri kotiuduttu.värjäys onnistui.tosin vaikutusaika piti olla normaalia pidempi,jonka kampaaja sanoi johtuvan tod.näk raskaudesta. Värin muuttumisesta sanoi,että kaikilla hyvin henkilökohtaista,mutta kaikki toki mahdollista... Tiiä näitä..kaikkea ei sais uskoa mitä lukee taikka kuulee?! ;)

Mä ostin pari viikkoa sitten uudet toppahousut. Vanhat on ollu vähän liian pienet jo monta vuotta (=edellisestä raskaudesta lähtien), mutta oon niillä sinnitelly ku sit "seuraavana talvena oon saanut laihdutettua tarpeeks". Nyt ostin 2 numeroa isommat ja olipa niillä ihana olla pihalla kun ei mistään puristanut, paitsi hiukkasen mahasta, mutta kyllä niillä tämä talvi pärjätään. :grin

Ja tulipa mieleen samalla kysyä. Onko kenelläkään lantio kasvanut lapsien tulon jälkeen? Mulla ihan selvästi on leveämpi kuin ennen ensimmäistä raskautta. Viimeistään viime kesänä vakuutuin asiasta kun sain itseni timmimpään kuntoon kuin ennen raskauksia ja siltikään kaikki vanhat alaosat eivät meinanneet mahtua päälle. Tai siis lantion kohdalta kiristi.

Mulla ainakin on lantio vähän levinnyt. Viime kesänä pääsin ekaa kertaa täysin "ennen raskauksia- painoon" ja laihisfarkut meni kyl jalkaan ja kiinnikin, mut tuntu, et lanneluut rusentuu.. :p

Ei miulla ainakaan levinny ekan jälkeen.. kaikki samat farkut meni ennenkun tätä nyt sitten ruvettiin odottamaan... saa nähä kuin nyt sitten käy. Ei kyllä pieni leveneminen haittaakaan :)

Käytiin tuossa perhekerhossa tyttären kanssa taas.. Tulee hirveesti mietittyä, että osaisko sitä sitten ens syksynä kahden kanssa sinne mennä.. eiköhän :) Onhan se jo vauva kuitenkin useamman kuukauden ennenkun kerhot alkaa.. Yks äiti tuossa sano, et omansa kanssa oli käyny 2 viikkoisesta asti! :rolleyes:

Apua, miten mä osaan olla sitten sellaisen oikeasti ison masun kanssa, kun nyt jo tämäkin tuntuu niin oudolta? Töissä on vaikea kyyristyä ja en enää mahdukaan pujahtamaan niin ahtaista väleistä kuin olen tottunut... on tässä opettelemista.

Mua ahdistaa kun mulla on yksi kaveri joka odottaa lasta myös, hän on vähän päälle kuukauden edellä raskaudessa. Hän kyselee koko ajan että joko tunnen liikkeitä, ja hehkuttaa kuinka itse alkoi tuntea selviä liikkeitä jo 15. viikolla. Joka kerta selitän että ei, en tunne vielä selkeitä liikkeitä, jotain epämääräistä kuplintaa ja elohiiriä vain.

Tänään siis rv 18+1. Reilu parin viikon päästä rakenneultra! Vieläkin on miehen kanssa epäselvää haluammeko tietää sukupuolen vai ei... mikäli ultraaja sen edes suostuu katsomaan/kertomaan... Mä haluaisin tietää, mies ei. Kompromissiin vaan on aika vaikea tällaisessa päästä...

Mulla tänään töissä yks äiti kyseli, että onko tulossa vauva. Ei kuulemma voi olla enää pelkkää hiilaripöhöä, kun oli jonkun aikaa jo katsellut. :)
Ja Martuti, kyllä ne liikket sieltä vielä tulee tuntumaan!

Takaisin