TaMMiKuuN TaRiNaT

Hyvää alkanutta vuotta 2011 kaikille! :D

Niin se on tammikuu ja omaa syntymäpäivää vietetään kotosalla! Aika menee niin nopsaa, että omakin ikä siinä sivussa karttuu...

Onnea muuten eilisen syntymäpäivän johdosta Shani! emoticon
Synttärit onkin meillä peräkkäisinä päivinä. Toivottavasti sinun liitoskivut hellittäisi. Jatkuvan kivun kanssa on ikävä olla vaikka raskaus onkin iloinen asia.

Ne mun ihme kipukohtaukset on nyt pysyny pari yötä poissa, ja toivottavasti pysyykin. Jäi aikamoiset kammot ja jännitän joka ilta tulevaa yötä...

Muuten mietin, että voiko vauvalta loppua yksinkertaisesti tila vatsassa ollessaan ja että synnytys käynnistyisi aikaisemmin? Ehkä ihan tyhmä kysymys, mutta itsestä vaan tuntuu, ettei tilaa todellakaan ole enää kovin paljon...

Mutta onpa mukavaa kun on jo tammikuu! Aika menee edelleen kivan nopeasti. Esikon kanssa päivät vaan suhahtaa ohi kun pikkuinen on alkanut jo kävelemään jolloin tekemistä riittää! :)

Hyviä vointeja kaikille ja jaksamisia! emoticon
 
Hyvää uutta vuotta kaikille! :)
Tänä vuonna meistä tulee äitejä. Onpa jännää :)

Täällä päin maha kasvaa kovasti ja alkaa oikeasti olemaan jo tiellä.
Olo on muutamana päivänä ollut suorastaan jo tukala, kun
tuntuu ettei esimerkiksi sohvalla tai sängyssä löydy hyvää asentoa.
Mutta onneksi on hyvä syy tälle tukalalle ololle, jospa tämä
maaliskuussa helpottaa.

Mulla on muutamana yönä/iltana ollut järkyttäviä alavatsa/nivuskipuja oikealla puolella vatsaa. Mitähän ne mahtaa olla? Sattuu välillä niin paljon että ei meinaa päästä sohvalta ylös, ei voi sängyssä kylkeä kääntää. Välillä ei voi varata oikealle jalalle ollenkaan kun sattuu.. Kipu tuntuu silloin kun mahaan kohdistuu painetta, eli juurikin silloin kun kävelee, on pystyasennossa tai nousemassa jostakin. tosi inhottavaa.

Miltä teidän muiden liitos- ja nivuskivut ovat tuntuneet? ja tuntuuko ne molemmilla puolilla vatsaa vaan vain toisella?

Hölmöjä kysymyksiä, mutta mistäpä sitä esikoistaan odottavana voi mitään tietääkkään :D
 
Hyvää alkanutta vuotta täältäkin... pian se H-hetki koittaa itse kullekin emoticon

Liitos kivuista: viime yö oli aivan kamala... mistä ihmeestä ne säryt nyt yhtäkkiä tänne taas löysi... nivusia särki, alaselkää särki, suonta veti, hikoilutti ja painajaiset vaivas. Moneen ketaan katoin kelloa yöllä ja mietin että oispa pian aamu.

Päivisin supistelee melkosesti ja vauva liikkuu tosi paljon ja voimakkaasti... saa varmasti osaksi itse nuo supistelut aikaiseksi. Pitkän aikaa ollut pääalaspäin valmius asennossa, kohdunsuulla ei ole tapahtunut muutoksia, on kuulema hyvin napakka.

Kyllä mä toivoisin että tulis pikkasen etuajassa... pääsis näistä vaivoista eroon... ja tästä kiukkusudesta myös, alan käydä omillekin hermoille emoticon

Mites teitin masut reagoi uudenvuoden paukkeeseen? Koska kyllähän se masuasukki kuulee jo ympäristönsä... mä en itse huomanut mitään kovin erikoista... muuta kuin sen että hereillä oli ja potkutteli emoticon

Eipäs tässä nyt ihmeitä muuta... tsemppiä loppuun kaikille ja parempia vointeja niitä kaipaaville!
 
oikein hyvää uutta vuotta meille tuleville äipille !! :)) 

siinähän se vuodenvaihde meni, mökillä rauhallisesti ystävien kanssa.. :) 
vauva tuola mahassa tais kans aistia uuden vuoden alkaneen ku niin mahottomasti potki koko aaton ja uuden vuoden päivän .. :D eikä oo oikein rauhottunu vieläkää.. alkaako tila loppua vai ?! .. :D 

olo täälä on jo tukalan puolonen .. oikein kauan ei kärsisi istuakkaa paikollaan ku häntäluu/alaselkä tulee niin mahottoman kipeeksi. mökillä ku istuin koko illan niin yöllä oli kyllä tuskaa nukkua. ei kylkeä meinannu saada käännetyksi .. :/ 

nyt meillä alkaa muuttopuuhat täälä. pikkuhiljaa pitäis tavaraa laittaa kasaan ja uudessa kodissa sit vauvalle kaikki valmiiksi. :) en malttaisi odottaa .. <3 

 
Minäkin liityn nyt tähän tammikuun tarinoihin... emoticon
Uuden vuoden vietto meni hyvin ja mukavasti... illalla oli hieman alaselkäkipuja, ihan niin kuin olisi kuukautiskipuja. Käärin villapuseron lantion ympäri ja nukahdin tyytyväisenä. Seuraavana päivänä olikin kummallinen oli alaselässä taas, ja kun tiskiä laitoin koneeseen niin yhtäkkiä en päässytkään kumara-asennosta ylös! Huusin mieheni avuksi joka nostamalla suoristi minut samalla kun mulla kyyneleet valu kivusta ja tuskasta. Pääsin sänkyyn ja jäin sinne koko päiväksi. Kontaamalla pääsin vessassa käymään, sillä en millään kärsinyt seistä.
Eilen selkäni oli jo sen verran parempi että pääsin sängystä ylös mieheni avulla ja pystyin jo kävelemään. Tänään pääsin sängystä ylös omin keinoin, irvistelleen ja kiroillen.
Voikohan tällainen iskias-tyyppinen kipu liittyä liitoskipuihin joita mulla on ollut nivusissa, varsinkin oikealla puolen mahan alla (häpyluun kohdalla)??
Enään 5 min. niin neuvolassa on puhelinaika, joten soittelen sinne ja tiedustelen. En ole soittanut kotikuntani terveyskeskuksen päivystykseen, sillä joka ikinen kerta kun sinne olen soittanut, olen saanut todella ammattitaidotonta "palvelua".
Mutta hei, enään pari kuukautta jälellä! (vaikka nyt tuntuu siltä että sais se jo tulla sieltä)!
Tästä vuodesta tulee hieno emoticon
Hyvää Uutta Vuotta kaikille!
 
Jassu2: noita iskiaskipuja voi olla vaikkei liitoskipuja olisikaan, vauva painaa iskiashermoon ja lihas kipeytyy ja tuskasta on. itse kärsinyt tuosta samasta jo parki kk.

picsu: taisit siirtää ne tänne mulle kun ollu masu aivan pirun kipeä ja oksentanukkin välillää =( näinköhän on joku vatsapöpö liikkeellä. Ihmeellisiä nuo kohtaukset ovat ja menevät kyllä onneksi aina ohi. meillä se ero että enemmän niitä saan päivällä kun yöllä, hassua.
Niin ja onneksi olkoon synttäreiden johdosta

Shani: onnea sullekkin synttäreistä =D

Täälläkin olo tosi tukala niinkun tuntuu olevan muillakin joten ilmeisesti kuuluu asiaan =D maaliskuussa helpottaa ja mulla kun la jo 3.3 niin helpottaa aika pian jo =D
saa nähdä millon neiti todellisuudessa tulee ulos kun ollut pää alhaalla jo rv 20 saakka ja nyt sanoi neuvolassa että hyvä ettei supistele pahemmin kun on neiti niin kovin alhaalla jo =D

eli täällä aletaan pikkuhiljaa jo jännittämään =D

selkää oon tuon tukivyön avulla saanu jo paremmaksi mutta sitten tämä verenpaine tuottaa kyllä päänvaivaa.
tänään käyn mummolta hakemassa mittarin lainaksi pariksi viikoiksi kun jouduin seurantaan =( on niin kamalan korkealla molemmat paineet kun on 140/89 viime mittauksessa. ei saisi kuulemma yhtään nousta tai vaarana joutua osastolle.

muuten vuosi lähti täällä hyvin käyntiin, vielä jaksaa kotitöitä tehdä ja kohta pääsee ostamaan viimeiset tavarat vauvalle niin saa mielenrauhan että kaikki on sitten valmiina jos neiti päättää aikasemmin tulla =D

hyviä vointeja kaikille =D

 
Heipähei ja ihanaa alkanutta vuotta!

Olo on täälläkin tukala, niinkuin muillakin kuulostaa olevan. Etenkin pukeminen alkaa olemaan ihan karmivaa puuhaa.

Samalla tavalla tuntuu että tila loppuu kesken mahassa, ja pakostakin kyllä mietin miltä ne potkut tuntuu kuukauden päästä kun nyt jo vatsanahka on aika kovilla :)

Jassu2 noi selkävaivat kuulostaa aika samalta kuin mulla on ollut, lantion liitoskohdat on tosi kipeät aina toisinaan, ja just sillätavalla ettei pääse ylös tai voi varata toiseen jalkaan lainkaan. Mulla helpotti jossainvaiheessa se tukivyö, nyt auttaa parhaiten kun välttelee äkkinäisiä liikkeitä ja etenkin kiertoliikkeitä.
Toivottavasti helpottaa! 

pari kuukautta vielä, ja sitten helpottaa nämä vaivat!!
 
Kiitos onnitteluista! :)

Voi ei hannamari jos sullakin sama juttu kuin mulla! Viime yönä meinasi taas sama toistua, mutta hetken kipuilun jälkeen onneksi helpotti. Oon noudattanut sappivaivoista kärsivien ruokavaliota ja se tuntuu pitävän pahimmat poissa. Katsotaan nyt miten jatkossa.

Shani onpa mukavaa kun pääset näkemään vauvan taas pian! Sen avulla jaksaa taas paremmin odottaa maaliskuuhun. :)
Ja totta, helpottaa kovasti, kun esikko kävelee, vaikkakin saa olla todella tarkkana, kun toinen tosiaan ehtii joka paikkaan! On ihana seurata miten onnellinen ja ylpeä tytteli on uudesta taidostaan! :)

miuma mulla tuntuu nuo liitoskivut välillä vaan jommalla kummalla puolella nivusia tai sitten molemmilla yhtäaikaa. Ja etenkin kyljen kääntäminen nukkuessa tuottaa tuskaa melko usein.

Omaa: On muuten todella hassun näköistä kun vauvelin jalka yhtäkkiä töröttää kyljessä! Ensin koko vatsa heiluu ja sitten siinä näkyy ihan selvä jalka! Heh! Vähän se teki kipeääkin, mutta enemmän se oli vaan huvittavaa! :D

Hyviä vointeja mammoille! emoticon
 
Iisot onnitteluhalit synttärisankareille! emoticon

Mä täällä kukun hereillä jo ennen kuutta aamulla, ei taida auttaa keskustelu ton sisäisen herätyskellon kanssa,-luulen et saan unohtaa hyvät ja pitkät yöunet hetkeks tästä eteenpäinkin.. Miestä tais enemmän silti ärsyttää kun ressu lähti äsken väsyneenä töihin ja mä vaan selitän pirteenä kuinka ei väsytä :D

Tukala olo tuntuu olevan päivän sana täällä. Mä liityn joukkoon vähemmän iloiseen sen suhteen, voisin kyllä ottaa sen vauvin jo näiden vaivojen tilalle!! Ärsyttää kun ihmiset sanoo että "nauti nyt vielä raskausajasta ja siitä että saat olla miehen kanssa kaksin" ..en kyllä muista kovin paljoa tästä raskausajasta nauttineeni, ihan näin suoraan sanottuna. En halua kuulostaa kiittämättömältä, mutta on tää loppujen lopuksi ollut aika rankkaa ja erilaisten vaivojen täyttämää aikaa. Vaikka tottakai on ihanaa odottaa omaa vauvaa <3

Vinivinivini, tulipas valitusta näin heti aamusta. Mulla on muutenkin ollut pinna tosi kireellä viime aikoina, mies saa olla aika varovainen puheissaan ja teoissaan -voi raukkaa, on mussa varmaan ajoittain kestämistä :D
 
Huomenta huomenta, täälläkin jo aamu-viideltä pirteänä ylös kun mies lähti töihin. Ajattelin eilen (turhaan) että yritän nukkua pitempään nyt aamusta, sillä en millään saanut unta illalla... Yritin kylelläni nukkua koska ainoasta kylkiasento olisi selkäni kannalta hyvä - mutta Vauveli ei siitä pitänyt. Potki ja möykkäsi koko ajan, ja sitten alkoi jo taas supisteleenkin! Jossain vaiheessa taisin sitten nukahtaa kun kerran heräsinkin... Saa nähdä saisiko tässä otettua pienet päivä(aamu)unet jossain vaiheessa.

Pini, minuakin ärsyttää kommentit kuten "nauti nyt näistä viimeisistä kuukausista! Raskaus on ihanaa aikaa". Odottelen vieläkin että millon sitä saa alkaa nauttimaan. Luulin sairaslomalle jäätyäni (supistuksien ja pehmeän kohdunsuun takia) että nyt voisin jo ehkä alkaa nauttimaan. Mutta sitten iski tämä selkäkipu emoticon  Olen tuntenut itseni heikoimmillaan raskauden aikana, enkä valitettavasti tunne itseni "kotoisaksi" itsessäni, jos niin voisi sanoa... Kuulostaa varmaankin pahalta.
Mutta yritän silti nauttia - nytkin otin ISON lasin appelsiinimehua ja kaksi paahtoleipää sänkyyni, jotta voisin nauttia aamiaisen rauhallisesti läppärin kanssa! emoticon  Ei hullumpaa!
 
jeap Shani; täytynee ottaa rauhallisesti tuo muutto .. mutta kuitenki se menee siihen, että ite puserran itteni niin väsyksiin, että sitte itkettää. sitä ku ei meinaa enää tajuta omia rajojaan, ku sitä väsyy niin helposti nykyään .. 

Pini ja Jassu2; liityn tohon samaan seuraan .. vaikka olo on vielä ihan siedettävä, vaikkakin vatta alkaa haittamaan jo hieman, niin koska ihmeessä tästä alkaa nauttia ?!.. :O 
ku viikot ja aika käy koko ajan vähiin ja samalla on tunne itellä, että emmä oo nauttinu tästä vielä ollenkaa .. vaikka raskaus on ollu kokonaisuudessaan tähän asti helppo, niin siltiki .. nauttimisen tunne on jossain ?! . missä ?!?!? .. 

ja se mikä on nostanu päätään tuolta tunteiden kirjosta; niin koska musta alkaa tuntumaan äidiltä ?! .. :O 
en tunne itteeni vielä yhtää äidiksi. se sana ei vain sovi mun suuhun .. 

tänäään mennään taas äpolilla käymään. toivotaan, että tilanne on vielä sama ku pari viikkoa sitte .. :) 
 
Täällä ei oo ollut vielä mitään liitoskipuja eikä supistuksiakaan ym. vaivoja... paitsi selkäkipuja.

Päänsärkyä on kyllä viime aikoina ollut päivittäin, ja sen takia oonkin alkanut pelottelemaan itseäni raskausmyrkytyksellä... mut neuvolantäti ainakin tänään puhelimessa sanoi, että todennäköisesti johtuu mun päänsäryt jostain muusta, kun ei mulla muita oireita tunnu kauheesti olevan... tosin verenpaineesta ja valkuaisesta en tiedä... Mut toivottavasti ei oo sitä... Ja mulla on kyllä taipumus aina pelätä pahinta pienistäkin oireista... emoticon Olo on ehkä hieman vainoharhainen.

Onko täällä muita joita synnytys pelottaa jo? Mua ainakin pelottaa todella paljon... varmaan siinä pelottaa myös tietämättömyyskin, pitäis varmaan alkaa lukemaan aiheesta enemmän, synnytysvalmennuskin on vasta kolmen viikon päästä...
 
Oon lomaillut joulunajan oikein urakalla ja vaikka vähän pelotti lähtä maalle kauas omasta neuvolasta niin aika kivuttomasti on loma mennyt. Uuden vuoden aattona jouduin viettämään reilun tunnin meluisimmassa tietämässäni paikassa (teknobileissä), mutta eipä vauva liikaa kyttyrää tykännyt. Potkiskeli ehkä hiukan normaalia enemmän, mutta rauhoittui heti kun lähdettiin bileistä pois.  Itellä meinasi kuppi tosin kiehahtaa yli kun suostuin bileisiin, sillä kuulin pääseväni rauhallisempaan paikkaan bäkkärille, mutta melu oli sielläkin kammottavaa. Kovasti tuntuu maha myös houkuttelevan koskettelijoita emoticon  tuollaisissa paikoissa.

Ainoa kipu, mitä mulla on muutamien kipeiden suppareiden lisäksi ollut, on että useampana yönä sydämen kohdalla on hetken aikaa pistävää kipua. Kipu menee pian ohi, mutta välillä jo panikoin onko kipu jotain mun sydänkipua vai voiko se olla kipua istukassa kun vauvan istukka sijaitsee oman sydämeni alapuolella.

Meillä on ollut miehen kanssa meneillään 70-luvun pinnasängynmaalausprojekti ja eilen saatiin melkein valmiiksi hieno sänkyyn sopiva kissasuojaverkko. Pian alkaa tällä kranttuilijallakin olla kaikki vauvan huonekalut sen näköisiä kuin halusinkin. 50-luvun liinavaatekaappi pitäisi löytää, jotta pääsisin järjestelemään vauvan vaatteita paikalleen. emoticon
 
Kauhulla luen kaikenlaisista vaivoista jota on ilmeisesti pian tiedossa emoticonItse niistä ei ole vielä pahemmin kärsinyt kun on maaliskuun loppupuoliskolla toi laskettu. Maha on tietty tiellä ja närästys vaivaa mutta niiden vaivojen kanssa pärjää. Spinningissä on joutunut tahtia vähän rauhoittelemaan ja kävelylenkeillä taapertaa hitaammin mutta muuten raskauden tuoma rauhottuminen (fyysinen & henkinen) on suurimmaksi osaksi tehnyt mulle vaan hyvää.

Tutuilta on tullut jo pari kassai vauvanvaatteita ja joululomalla otettiin mukaan vanhemmilta suvussa kierrossa ollut vauvansänky, joten eiköhän meidänkin koti ala vähitellet muokkautua vastaanottovalmiuteen pienoiselle. Mieskin tuntuu enemmän aktivoituvan järjestelyiden ja odotuksen kanssa kun maaliskuu lähenee.  Tuntuu että pieni jännityskin on alkanut kun vauvan potkut tuntuu jo aika isosti!

Tsemppiä kovasti kaikkien vaivojen kanssa ja ei kannata välittää ihmisten kommenteista. Jokaisen odotus on niin yksilöllinen!
 
Neuvoa voisin kysyä senverran että maha on alkanut "kiristää" (ei selkäkipua vaan maha painaa) että olisko sellainen tukivyö siihen tarkoitukseen hyvä? Kiitos etukäteen vinkeistä!

 
Ihan samat vaivat tuntuu kaikilla muillakin olevan kun mulla =D

supistelee, liitoskipuja, selkäkipuja, unettomuutta, tukaluutta, hermot kireällä, synnytyspelkoja.

enpä minäkään ole tästä raskausajasta nauttinut. ihanaa saada lapsi ja odotan vauva-aikaa todella kovasti mutta tämä odotus on ollut niin tuskallinen taival että sais loppua jo =D

täällä onneks verenpaine laskenu normaaleihin mittoihin toistaiseksi mutta ei vielä saa hurrata sillä nousee aika äkkiä uudestaan.

katruskalainen: tukivyö auttaa ainakin mulla hyvinkin moneen eri vaivaan. mulla ei tosin vatsaa kiristä mutta kannattaa sitä siihenkin kokeilla.
meillä on vasta vaatteet ja tuttipullot ostettu ja loput hankinnat ollaan sovittu että tehdään vasta ensi kuun alussa eli ei sulla kiire ole kun loppupäässä maaliskuuta vasta oot, itse oon ihan alkupäässä ja noinkin myöhäseen jätän suurimman osan hankinnoista.

yritetään mammat jaksaa =D ei tässä kauaa enää ole


 
Sairaan kauhea selkäkipu on onneksi helpottunut sen verran että pääsen jo hyvin ylös sängystä...pystyn liikkuman yms. Mutta on tosi kipeä vielä enkä kärsi paljonkaan kumarrella ja tehdä muita "erikoisia" liikkeitä.
Synntyspelkoa on ollut heti raskauden alusta lähtien. Mutta jotenkin olen rauhoitellut mieltäni ja jostain kumman syystä se ei enää niin paljon pelota. Mutta pelot kerkee varmaan tulla pian takaisin kun hetki lähenee!
Jotenkin tunteet ollut pinnassa koko ajan nyt viime päivinä. Itken tosi herkästi - musiikki, tv ja toisten kertomat asiat herkistyttää tosi helpolla! Mutta mikä hauskaa oli, kun katselin sitä Vauva-ohjelmaa joka tulee arkisin klo 13, niin olin taas naama itkussa. Mies tuli ja huokauksella kysyi että "taaasko sä itket?"... sitten se istui viereen ja rupesi katteleen samaa ohjelmaa ja kappas vaan, tippa silmään hänelläkin nousi kun näki pienen vauvan syntyvän! Joten enpä ole yksin näillä tuntemuksilla!
Sain vihdonkin vauvan vaatteet äitiyspakkauksesta pesukoneeseen! Pitääkin mennä nosteleen ne sieltä ja laitta kuivumaan.
Hyviä vointeja teille kaikille!

 
Shani; paikathan sielä kiinni vielä oli !! onneksi. ei tarvi mennä enää, paitsi jos supparit muuttuu kipeiksi niin sit suoraa synnärille .. :) painoarvioksi saatiin vauvalle 1,4kg rv 28+3 .. hetken aikaa jo pelottelin itteeni, että mikä kuulantyöntäjä sieltä oikein tuleekaa .. mutta Shani toi sun lääkärin kommentti huojennutti muakin !! :D 
jos teillä on nyt painoarvio 1,5kg ja sulla on vielä tuo ikävä diabetes .. :/ toivotaan, ettei sun tarvi inskoille ryhtyä !! peukut pysytyssä, arvot alas !! :DD 

ainiin, ja kysyin sit lääkäriltä, että kyllä sielä vissiin kivekset oli !! :D vaikka kahteen kertaan niitä ei ollu näkynykkää, niin eilen ne sielä oli .. jos tulee vaan isäänsä niin kovasti.. :DD 

tuosta tulevasta synnytyksestä.. 
ennen raskaaksi tuloa se pelotti ja jännitti ihan hirveeti, mutta nyt raskauden edetessä ja noita vauvaohjelmia kattoessa, niin mieli on muuttunu aika rajusti. :) ei se pelota enää samalla lailla.. mutta uskon, että siinä vaiheessa ku pitäis hommiin ryhtyä niin tulee pakokauhu !! :DD 
mutta huomattavasti luottavaisemmin mielin .. :) ja miten mieli on muuttunu kivunlievityksenki suhteen.. haluan kyllä vahvan ja napakan kivunlievityksen, mutta siinä rajoissa, että jaksan ite tehdä töitä ja ite sen vauvan sieltä maailmaan saattaaa .. :) <3 

ja tuosta itkuisuudesta. siis tietää jo valmiiksi, että vauvaohjelmat pitäis olla pannassa, samoin kaikki eläinohjelmat, itkuhan niiden kanssa tulee .. ja eilenki tuli ihan muuten vain .. ilman mtn syytä. :D on siinä tulevalla iskällä oleminen ku toinen pillittää ihan ilman syytä. :DD nohhh, ehkä se alkaa kans tunnistaa näitä tunnetiloja .. :D 

ainiin, ja vielä vähä humpuukia tähän loppuun .. :D 
oma äitini oli sitte käyny taas jälleen kerran ennustajalla .. :D jooo, se satunnaisesti tekee sitä. :D uskomatonta .. 
noooh, ennustajaeukko oli sit sanonu, että meillä on synnytys vasta huhtikuussa .. :D laskettuaikahan on 26.3, oon vaihtanu mieleni myös tuohon aikasempaan, helpompi niin koska kaikki virallinen tapahtuu sen mukaan ... 
noh, mutta ainaki tietää, ettei tarvi ennemmin odotella .. :DD 
uskoakko vaiko eikö ?!?! .. :DD 
 
Heippa pitkästä aikaa!

Kävin tänään ylimääräisen neuvolakäynnin, kun oireena oli että näen silleen sameasti (kuva ei ole kirkas emoticon ), turvotusta on alkanu oleen, verenpaineet noususuuntaset ja ylävatsakipua ollu pari viikkoa tuossa oikealla puolella.

Noh neuvolantäti tähän : verenpaineet kuulemma ihan ok, joo turvotusta on, näköoireet johtuu niskojen jumitustilasta ja ylävatsakipu todennäkösesti siitä, että maksa on vähän ahtaalla. Pissassa oli proteiinit yhellä plussalla, mutta ei kuulemma merkkaa mitään. Vien perjantaina kunnon näytteen niin siitä näkee tarkemmin sitten. 

Kiukuttaa tuo neuvolantäti, kun se on aina joka asiaan, että ei mitään vikaa oo tai että ei se mitään tarkota. Jotenki vähättelee kaikkea. Painosta sano, että nyt tulee liikaa painoa viikkoa kohti (laskurin mukaan 1,2 kg!), että pitää kattoa mitä syö ja hillitä syömishimoja. Ainoa vaan, että en kyllä juurikaan syö sen enempää ku ennen raskauttakaan. Ite veikkaan, että nyt kertyy nestettä ihan sikana ja turvottaa, niin paino nousee silmissä. Sit se sano vielä, että noh, hae saikkua jos et jaksa töissä. Just...

Tulipa vuodatus taas......
 
On kyllä isoja eroja neuvolan tädeissä, mun neuvolatäti oli ihan nuija alussa, mutta nyt on tosi ihana. Mulla on ollut sokerit kerran koholla ja sitä nyt tarkkaillaan kokoajan, ja nyt oli valkuainen +/- virtsassa, eli ei positiivinen mutta ei negatiivinenkaan....
ja heti sain tarkat neuvot mite tulee ottaa yhteyttä jos tulee näköhäiriöitä tai päänsärkyä tai kutinaa jne. jne. Ites tosin tiedän että olen taas juonut ihan liian vähän ja se sitten näkyy ja kuuluu.

Syömisestäkin tuli sanomista.... suklaa ei kuulema ole hyvästä, häh, mitenniin!? ja pitäisi syödä välipaloja aamupalan ja lounaan välillä, eikä lähteä auton rattiin ennenkuin on syönyt. Huh tätä syömisen määrää! Ja sen ruokapäiväkirjan kirjottamista, se on kypsää.

Selkä vaivaa täälläkin, mutta taisi olla itseaiheutettua kun kävin vähän lapioimassa lunta... nyt ei kumarrella eikä istuta, no eikä tehdä paljon mitään. Onneks se aina ajan kanssa helpottuu :)

Koitetaan kestää!!
 
Takaisin
Top