Tammikuun tarinat

Tänne kuuluu hyvää! Masu kasvaa ja mitään oireita enään ei ole. Tosi vähän oireita mulla edes oli... Mutta ne vähäisetkin jo kadonneet. Kovasti jo odotan sitä kun tunnen selvästi potkut ja näkyy masusta kun potkuja satelee ! <3
Ainoa mikä on raastavaa niin joka yö käyn vessassa ehkä noin 3 kertaa. Ja toinen oire mikä on niin närästys. Täsmälleen samaa kun viime raskaudessakin. Voisiko tämäkin rakkaus olla poika? Tiedä tuota emoticon
 
Ihanaa lukea, että jotkut tuntevat jo liikkeitä. Yritän kovasti nukkumaan mennessä maata hiljaa paikallaan ja kuulostella mutta ei vielä mitään. Vaatteiden kanssa on tosiaan ongelmia töissä! Kotona mennään verkkareilla mutta töissä ei niin voi meillä olla ja nyt ne housut jotka vielä menivät kiinni eivät mene enää kun todella tiukalle, mistä taas tulee viimeistään iltapäivällä ikävä olo. Täytynee suunnata kauppaan. Kovasti odotan jo isoa mahaa ja sitä että voi käyttää ylpeänä kireitä mammapaitoja ja antaa muiden ihastella mahaa. Paitojenkin kanssa on jo ongelmaa kun en ole vielä töissä sanonut ja paidat ovat kummasti lyhyitä suurin osa :) Vointi on mainio! Vähän huolestuttaa kun janottaa aika kovasti. täytyy toivoa, ettei ole diabetes oireita. Neuvola on ensi viikon perjantaina niin siellä viimeistään sitten selviää pissanäytteestä näkyykö sokereita koholla. Millä sitä malttaa odottaa kesään saakka!?
 
Hipsuli82 sinä sen sanoit ! Miten ihmeessä jaksaa ja malttaa odottaa, että saa oman vauvansa syliin <3 !
 
Ihan pikku pikku pikku hipsutus liikkeitä tuntuu täälläkin. Toooooosi varovaisia hipsutuksia. <3
 
Minut saa poistaa listalta.. NP-ultrassa ilmeni, että raskaus on keskeytynyt rv:lla 7. Pelonsekaisin tunnelmin kohdun tyhjennykseen huomenna... Tsemppiä teille muille.
 
Nansku; osanotot ! <3 Paljon voimia teille !

Ja onnea liikkeiden tuntemisesta teille jotka olette jo tunteneet :) Ihana tunne vai mitä ? <3
 
Osanotot Nanskun perheelle! :/


Mä sain tänään varattua rakenneultra-ajan. Kuinkas sattuikaan, niin ultra on meidän hääpäivänä. Hih. :)

Liikkeistä, niin mä en vieläkään tunne liikkeitä, en minkäänlaisia, vaikka toinen (kolmas) raskaus jo menossa. Hmph. Ois se vaan niin kiva tuntea kunnon liikkeitä jo, muuttuis ehkä viimeinkin tää raskaus kongreettisemmaksi. En meinaan vieläkään tajua tätä raskausasiaa täysin. :P

Onko teillä muuten miten paljon paino jo noussut? Mulla on paino laskenut melkeen 6kg, vaikka en olekaan oksennellut. Tekee vaan mieli kaikkea terveellistä ja syönkin annoskooltaan pienempiä määriä ja terveellisempää ruokaa. Herkkuja tai roskaruokaa ei tee pätkääkään mieli!

Sokereista, niin mulla oli sokerirasitus viime viikolla jo sen takia, kun mulla on PCOS, sukurasitetta ja BMI liian suuri. Paastoarvo oli ihan himpun yli sallitun rajan ja johtui varmaan siitä, että nukuin edellisenä yönä 3h. Otettiin mielenkiinnosta kaks päivää myöhemmin uus paastoarvo kunnon yön jälkeen ja sillon arvo jäi alle rajan. Kotimittauksessa kaikki arvot ovat olleet aivan loistavia! Joudun toiseen sokerirasitukseen siellä 24-28 viikoilla, sillon on kai ylimääräinen ultrakin näiden sokereiden takia.

Tämmöstä tänne, mitäs muualle? :)
 
Mulla on paino noussut 2,5 kiloa jo. Vähgän hirvittää kun lähtötilannekin oli painoindeksi 28. Sokerirasitus odottaa mutta en tiedä vielä milloin. Viikon päästä on neuvola niin silloin varmaan selviää. Toivottavasti ei tule raskausdiabetesta! Vointi on mainio ja viimeisetkin oireet (etova tunne välillä) kadonneet. Saunassa olen huomannut, että alkaa pyörryttää mutta muuten ei ole mitään kummallista. Jano on kova mutta se kuulemma liittyy lapsiveden lisääntymiseen. Vaatteet kiristää jo kovasti ja ainakin mammahousut pitää hankkia lähiaikoina kun ei kai sitä voi verkkareissa koko aikaa olla :)
 
Täällä painonnousu pysynyt siinä kilossa nyt ei ole tullut lisää, johtunee kai jokapäiväisestä liikunnastani onneksi on nuo koirat jotka pitää väkisinkin liikkeellä vähintään sen 2h/pv. Ja työ jossa kokoajan joudun liikkumaan.

Ruoka : herkut on jääny pois kun ei tee mieli syödä makeaa, ennen raskautta aina piti saada karkkia mutta nyt ei enää maistu. Kaupasta tulee ostettua välillä pieni suklaapatukka ja se riittää

Enemmänkin ruokamieltymykset menee tuolle suolaiselle puolelle /kunnon kotiruokaan. Jaffa,Fanta ja mandariinit menee tosi hyvin :D Jäätelöstä on tullu mulle pakkomielle jokapäivä pakko saada. 
Kahvista olen joutunu luopumaan koska se ei maistu ja se vaihtui teehen joka muka on hyvää nyt ja ennen inhosin teetä.

Omakotitaloa ollaan nyt metsästetty ja muutamaa käyty jo katsomassa, jos pääsis muuttamaan ennen kesää että saa talon kuntoon ennen vauvan syntymää. Ulkomaanmatka varattiin maaliskuun alkuun jotta päästään miehenkanssa viettämään viimeinen loma kahdestaa,seuraavalla kerralla onkin masuasukki mukana eikä köllöttele vain vatsassa emoticon

Sellaista tänne suuntaan :)
 
Täällä on painoa tullut 3,5 kiloa... En oo syömisiäni juurikaan muuttanut, mitä nyt aamupala on nykyään reilu. Ennen söin pelkän jogurtin. Ennen myös herkuttelun hoidin sillä, että söin muuten päivän aikana vähemmän. Nyt ei pysty, pakko syödä normaalisti herkuttelusta huolimatta. Herkkuja max kaksi kertaa viikossa ja yritän kyllä tuon pitääkin, edellisessä raskaudessa herkuttelin aiiiiiikas reippaasti... Kiloja kertyi sillon n. 15-16.
 
Voimia Naskulle <3

Taas on tullu vähän taukoa kirjottamisessa, oon niin väsyny koko ajan et haluisin vaan nukkua. Toivottavasti ne rautalääkkeet kohta alkais vaikuttaa. Ruokakaan ei oikein maistu mut väkisin yritän syödä ees vähän.

Mulla oli kahtena iltana tällä viikolla todella hirveät vatsakivut, ja kun soitin neuvolaan niin sano että ihan normaalilta kuulostaa. Mä en kuitenkaan osannu olla huolehtimatta niin kävin sitte tänään yksityisellä vilkasemassa onko kaikki hyvin ja onneksi oli :) <3 Pikkunen oli kasvanu hurjasti ja kaikki mitat oli hyvät, vatsanymparys vastas jo viikkoja 17+1 :D ja painoa oli 162g. Kurkattiin 4D´lläkin ja ihan vauvalta näytti :) niin tiivis risti-istunta oli että sukupuolta oli turha ees yrittää vilkasta, tuskin ois näkyny kunnolla vielä muutenkaan. Kohdunsuu oli onneksi tiiviisti kiinni. Kivut johtuu kuulemma kohdun kasvamisesta ja paikkojen venymisestä/ löystymisestä, nuorella odottajalla kun on kaikki niin tiivistä. Lääkäri suositteli hankkimaan tukivyön.


Nyt voi sitten rauhassa ja hyvillä mielin odotella rakenneultraa. :) Oon kyllä niin kova tressaamaan kaikesta että pitäis yrittää vaan nauttia tästä raskaudesta.

Liikkeitä en oo nyt tuntenut selvästi tällä viikolla, välillä silleen että tilanne on ohi ennenkuin ehtii ajatella mitään. Johtuu tosin varmaan noista kivuistakin, kun vatsa niiden takia ihan hellänä.

Paino on noususuunnassa muttei lähelläkään alotuspainoa kun aluks tippu niin paljon.

MadDee ja Varpu 16+3
 
Mulla paino on tipahtanut lähtöpainosta ~5kg ja tuntuu, että tippuu vähitellen entisestään. Lähtöpainon BMI oli 23,3 eli ihan normaalipainoisia tässä ollaan ja ei viitsisi antaa painon ihan hirveästi tipahtaa (BMI nyt 21,5). Oksentelen enää vain satunnaisesti, joten ei uskoisi sen johtuvan siitäkään.

Rakenneultra meillä on 23.2. ja sinne asti pitäisi jaksaa odotella. Neuvola on vasta ilmeisesti parin viikon päästä siitä, joten aika harvoin näitä käyntejä on tässä alussa.

Kaele ja nyytti rv 15+2
 
Se alkuraskauden oksentelu voi kyllä tiputtaa painoa reilustikin, multakin lähti eka melkein 7 kiloa ja nyt sit tullu jo 2 kiloo takasin. Painoindeksi on nyt 21,9.
Nyt ei taas viikkoo oo ruoka maistunu yhtään, mut pakkohan se on yrittää syödä. Toisaalta hyvä ettei tee mieli mitään epäterveellistä, rasvaista tai ees mausteista ruokaa.

Aika kuluu tuskallisen hitaasti..
Mut eilen illalla oli ihana kun makasin sängyllä niin tunsin monta ´poksahdusta´ ja sellasta hipsutustakin :) Selvästi liikkeet tuntuu paremmin kun ei stressaa mitään.
 
Heipä hei!

Mulle tuli semmoinen juttu mieleen, että voinko jotenkin vahingoittaa tai vaikuttaa lapsen kehitykseen/mielenterveyteen käytökselläni? :o
Olen raskauden aikana ollut todella herkkä muiden ihmisten sanomisista ja suutunkin mitä ihmeellisimmistä asioista ja huutaminen ja
raivokohtaukset on tuttuja miehelleni niinkuin äidillenikin, koska heihin taidan sitten purkaa suuttumukseni..
En muistanut tästä viime neuvolakäynnillä sanoa.. mutta onko teillä tieto asiasta?
 
Mä vähän veikkaan, että mulle on ihan raskauden alusta tullut jo 5 kiloa lisää. Peilistä arvioiden vaan, kun vaa´alla kävin vasta ekassa neuvolassa, se ei ollut kyllä lähtöpaino. Heti ihan raskauden alussa tuli ylimääräistä jenkkakahvaa yms, vaikka en tosiaan syönyt enempää tai epäterveellisemmin. Ja samoin rinnat paisuivat kuin pullataikina! Mä todella toivon, että tämä ei ole koko raskauden trendi vaan tasaantuisi...muuten: hui!

Meidän pirpanalla on hurjat melskeet masussa, väliin kuunnellaan mitä siellä tapahtuu (siis dopplerilla). Josko kohta niitä liikkeitäkin alkais tuntemaan enemmän kun tyypin lihakset vahvistuu!

Mä en usko, että tollasilla tunteenpurkauksilla tai muilla on mitään haitallista vaikutusta vauvaan. Sen sijaan (pitkäkestoisella) masennuksella ja stressillä on tutkittu olevan. Itse kyllä nyyhkin, nauran ja raivoan kuin vuoristoradassa. Ei sille mitään mahda, minulla ainakin johtuu hormoneista. Välillä saan niin hirveitä raivokohtauksia, että silmissä sumenee. Onneksi on hyvä syy esittää tälle käytökselle...(sori, mut oon raskaana..) emoticon
 
Ekat mammahousut ostettu ja jalassa. Onpas mukavaa kun ei purista enää! Töissäkin on helpompi istua koko päivä. Omien housujen kanssa piti viimeistään lounaan jälkeen availla nappeja huomaamattomasti kun alkoi ahdistamaan. Perjantaina neuvolaan kuuntelemaan sydänääniä! Jee
 
Tänne vois pitkästä aikaa kirjotella :) Onnittelut uusille mammoille ja osanotot vauvan menettäneille!

Täällä on raskausoireet oikeastaan kadonneet vallan. Ainut mikä on jäljellä on pahoinvointi tietyistä hajuista ja mauista. Muuten ei mitään. Maha kasvaa koko ajan mutta neuvolan puntarin mukaan silti paino vaan tippuu :/ Nyt kuulemma pitäiskin kiriä vähän painoa takaisin ennen seuraavaa käyntiä :) Maaliskuussa olis sitten seuraava ultra, jotenkin tuntuu hirveen kaukaiselta, mutta kyllähän se sieltä tulee. Neuvolantäti tuossa sano, että kun helmikuun loppupuolella on aika hän antaa silloin sen Kelan lappusysteemin. Tuossa äsken avopuolisoni kanssa kuuneltiin pikkuisen sydänääniä ja hyvinhän ne sieltä kuulu <3 :) kova on vaan pienellä meno kun aina vaihto paikkaa. Nyt vaan odotellaan seuraavaa neuvolaa ja ultraa :)<3
 
Takaisin
Top