Tammikuun tarinat

Onko teillä muilla läheisyyden kaipuu kasvanut plussan jälkeen. Mulla on. Tekis mieli puuhastella ukon kans ja varsinkin köllötellä kainalossa mutta tuntuu että se vaan pysyttelee musta kaukana ja sit sängyssä poika vie kaiken huomion ku keskellä nukkuu. Ja ukko tietty nauttii siitä että poika on kainalossa. Ku sehän on sanonu että pitää tulla kainaloon jos haluan.Hänen ei. Nyt sit tuntuu taas että tulee samanlaista ku esikoisen aikaan. ... pitäis joku hali nalle ostaa
 
Tuntui, että olin eilen TOSI kiukkunen ja kaikki ärsytti. Mieskin pakeni pelaamaan pleikkarilla kun tiuskin. Lähtenyt vähän tämä joulun ajan herkuttelu käsistä ja se jo itsessään ahdistaa plus se vielä päälle kuin vaakassa vaan viisari värähtää. Mulla on koko pienen ikäni ollut vähän vääristynyt kuva omasta kropasta ja siksi ahdistaa kun paino nousee :/ Illalla kyllä pyysin anteeksi mieheltä ja sanoin että pitää järkeistää tätä syömistä - jo ihan mielenrauhan kannalta :) Kaipa se tästä, ehkä pitää ottaa asia vaan puheeksi sitten neuvolassa :)
 
Lucky, mulla ei oo hirveesti muuttunu läheisyydenkaipuu. Tuntuu, että oon aina halinalle-fiiliksellä. :) :Heartred Mies on kyllä yllättävän paljon lähellä vaikka en oo mielestäni itse muuttanu käyttäytymistäni. Ja lisäks mies haluaa peuhata paljon ja ite tehny aloitteen joka kerta. Ei näytä häntä raskaus haittaavan, ainakaan vielä kun ei näy. :)

Leekko, mäkin oon vähän lipsunu ton syömisen kanssa! Jotenki hairahtaneesti ajattelen, että maha kasvaa kummiskin, et mitä väliä. Todellakin on väliä!! Pitää nyt ryhdistäytyä ja jatkaa kuntoilua. Ja syömisen järkeistämisellä helpoiten sen painon saa pidettyä kurissa. Ehkä nyt ku nää juhlapyhät on ohitettu ni pääsee normiarkeen. :)
 
Mulla on aina ennen raskautta ollut sellainen omalaatima ''sääntö'', että syön niin hyvin kuin mahdollista, koska se on ainut asia jolla voin tavallaan vauvan terveyteen vaikuttaa. No kuinkas on käynytkään.. Joka päivä menee suusta alas jos jonkinnäköistä herkkua ja karkkia, limppareita ymsyms.. Se vähäinenkin liikunta on jäänyt ja kasvisten osuus ruokavaliossa pienenee joka päivä. Olen aina ollut tosi terveystietoinen ja varsinkin kun raskautta alettiin suunnittelemaan, pidin ruokavaliosta tarkasti kiinni. Herkutellut olen tietysti vähäisesti aina, mutta en todellakaan niin paljoa kuin nyt.

Jotenkin täytyisi päästä ruotuun, ettei raskauskiloja tulisi mitään kolmeakymmentä.. Viikkoja tänään 9+0 ja kiloja tullut 2 lisää. :smiley-ashamed008
 
Mulla öklötys on pitänyt tähän asti aika hyvin huolen siitä, että kiloja ei ole tullut vielä yhtään. Aivot tahtois hirveästi suklaata, mutta jos sitä yhtään syö, niin tulee huono olo. :sad001 Ja sama monessa muussa herkussa. Joulu on mennyt tosi vähällä herkuttelulla, varsinkin kun oli mahatauti välissä. :D
No pitää nyt pitää varansa vaan jos huono olo vähenee (en siis oksentanut ole yhtään kertaa), ettei herkuttelu sitten ala kunnolla vaan pystyn pitämään tässäkin raskaudessa itseni hyvin kurissa. Viimeksi pari viikkoa synnytyksestä ei raskauskiloja ollut yhtään jäljellä (omat ylimääräiset kilot vaan pysyivät tiukasti ja ne ovat tallella edelleen... pitää yrittää sitten tämän raskauden jälkeen tehdä niille jotain).
 
Elmut, miulla tuli 3kg lisää rv5 mennessä, ja ihan vaan siksi että jouduin syömään kokoajan! Herkut ei oo plussan jälkeen maistunut ollenkaan. Oikein harmittaa kun jäi suklaajoulukalenterikin syömättä vaikka se on aina ollut vuoden kohokohta :D
Mutta siis väitän ettei kaikki raskauskilot tule herkuista.. Armoa itselle pikkusen! :)

Lucky ja maggie, miusta on kyllä tullut entistäkin vaativampi läheisyyden suhteen, varmaan johtuu siitä kun lapsena aina kipeenä menin iskän syliin ja se aina auttoi:) Nyt kun oksennan vähän väliä ja se ihan oikeesti sattuu kun närästääkin, yritän kai läheisyydenkaipuulla hakea samaa lohtua ja parannusta miehen kainalosta :D mies ei ole sellanen halihali-tyyppinen juurikaan, mutta makkarihommat on alkanut hänelle maistumaan nyt paljon paremmin. Eikä näytä häntäkään raskaus haittaavan :D

Mie tahdon karkkia!! Mie tahdon ett miun tekee mieli karkkia! Alan kyllästyä tuohon kaurapuuroon eri variaatioilla. Tahdon syödä hyvän makuista, ihanaa, positiiviseksi saavaa, lohduttavaa, loistavaa karkkia. Nyt se on ihan sama vaikka esittääkin itelle ett kaurapuuro on karkkia, kun mikään ei tunnu miltään enkä saa mistään ruoasta tyydytystä kun tiedän oksentavani sen hetken päästä kuitenkin.
Hyvähän se on kun ei tee mieli karkkia, mutta koska normaalisti rakastan karkkia, aion syödä karkkia ja suklaata heti kun joku maistuu joltain / joku pysyy sisällä / joku ei aiheuta yökkäysrefleksiä. Sitten aion nauttia hymyillen edes suklaapatukan verran hyvällä omalla tunnolla (koska joulusuklaatkin jäi välistä hittovie!) ! :)
 
Miun kohdalla ei ekaa odottaessa katsonu raskauskilot mitä söin, niitä vain tuli. Söin koko raskauden terveellisemmin kuin eiraskaana eli kasviksia ja hedelmiä tosi paljon, herkkuja ei tehnyt edes mieli... silti niitä raskauskiloja tuli yli 20kg!!! Tarkkaa lukumäärää en tiedä, kun viimeinen puolitoista viikkoa raskaudesta ei mitattu.
 
Joo... Terkut salmiakkipussin äärestä...

Mulla oli ennen raskautta grammantarkka ruokavalio. Nyt on vaan pakko syödä sitä, mikä uppoo ja mistä tulee parempi olo. Kunpa pääsis takas ruokavalioon kun eka kolmannes on ohi.
 
Mul on herkuista huolimatta pudonnut paino kaks kiloo, ku ei niitä kaloreita kuitenkaan niin paljoo tuu. Mies on huolissaan, että hankin itelleni jonkin raskausanoreksian (syömishäiriötaustaa siis löytyy, tosin vuosikausien takaa), eli se kans kantaa kotiin herkkuja ynnä muuta, mitä mun vähänkin tekee mieli.
 
Täällä kanssa yksi, jota ahdistaa painonnousu ihan hirveästi rv 9+1 ja +2kg. Esikoisesta tuli koko raskauden aikana 10kg. Mulla on nyt lähtöpainokin +2kg enemmän kuin ekassa ja silloin jo th valitti ylipainosta ym. (Bmi 26) innolla odotan huomista neuvolaa..
 
Täällä myös yksi, joka ei mitenkään innoissaan ole painonnoususta.. Tänään rv 9+2 ja noin kilon onnistuin joulun aikaan keräämään. Vaatteet päällä siis ainakin puolitoista kiloa ja ylihuomenna neuvola, plääh. Kai se tästä, onneksi lähtöpaino oli tällä kertaa seitsemän kiloa vähemmän kuin esikoisesta ja bmi ~23, mutta ahdistaa se silti.
 
Itsellä kun on valmiiksi ylipainoa hieman ni ei innosta painon nousu yhtään.
Mutta sen kun muistaa ettei raskauden aikana tulleet kilot yleensä jää synnytyksen jälkeen ja jos jotain jää niin ne lähtee nopsaan kun pääsee vaunuilee B-)
Positiivista ajattelua kehiin, naiset!!
 
Mulla neuvolassa ei onneksi th sanonut painosta mitään. Ylipainoa siis riittää, mutta tällä hetkellä olen ihan sinut itseni kanssa ja sen kanssa, että kiloja saa tulla jonkin verran lisää, ei liikaa tosin. Sitten vauvan jälkeen voi miettiä taas painoa enemmän. :)
 
Täällä viikkoja noin 7 ja kiloja tullut 4. Tosin lähtöpaino oli reippaasti alipainon puolella. Viimeraskaudessa mulla oli sama homma, että paino alkuun nousi syömisestä huolimatta (en siis muuttanut syömisiäni mitenkään) ja sitten kun alku turvotukset yms hävisi niin viikolla 20 olin sitten "laihtunut" sen 4 kiloa... Ja neuvolantädit oli huolissaan, vaikka todellisuudessahan siis en ollut yhtään vaan lihonnut siihen mennessä vaan turvotukset yms lähti. No niitä raskauskiloja alko sitten sen jälkeen tullakkin ihan kunnolla (yht. 20 kiloa :eek:), mutta 10 jäi synnärille ja kymmenen lähti ihan rytinällä kun imetys loppui. Eli välillä ne kilot tulee ihan syystä :). Ei kannata niitä liikaa tuijottaa, kunhan syö terveellisesti.
 
Olen ollut äitiysneuvolassa aikaisemmin töissä (hirveen vaikeeta arvata mun ammatti) o_O

Pääasia painossa on se, ettei pääse aivan ryöpsähtämään. Tasainen nousu raskauden ajan on ok, mutta siellä huolestutaan jos viikossa tulee jo esim. kilo lisää. Nesteiden kertymiselle (turvotus) ei kauheasti voi mitään. Toki sitäkin täytyy seurata, jotta saadaan koppi raskausmyrkytyksen oireilusta. Raskausajan diabetes oireilee helposti myös painon nousuna. :)

Toki itse en kannata sitäkään, et terkkari on aina sormi pystyssä paasaamassa kiloista ja odottava äiti ei pariin yöhön nuku ennen neuvolakäyntiä, kun puntari hirvittää.. o_O
 
Esikoisella on varmaan enterorokko ja ilmeisesti tarttuu aikuisiinkin :banghead: Edelleen elättelen toiveita että olisikin vesirokko, mutta ei todennäköisesti ole.
 
Täällä menossa 10.viikko ja kiloja tullut jo melkein neljä, jaiks. Raskauden alkaessa bmi oli tasan 26. Itsekin uskon, että kyse on lähinnä turvotuksesta. Keskenmenneessä raskaudessa kiloja oli kerääntynyt myös neljä jo viikolla 7, mutta kaikki lähtivät samantien kun kunnon vuoto alkoi.
 
Meidän pojalla oli entero, kun olin saanut jo tietää raskaudesta. Pelotti, että tarttuu... Ei tarttunut muhun tai mieheen ainakaan näkyvästi :-D Kipeenä kyllä oltiin kaikki peräkkäin... Mut ei välttämättä siis tartu, toivottavasti ei teilläkään. Voi kuulemma aikuisilla olla rajumpi.
 
Täällä samanlaisia tuntemuksia painon ja syömisen suhteen. Normaalisti syön terveellisesti ja koittanut vähän pudotellakkin painoa... Rahkaa, paljon kasviksia jne. Nyt ei salaatti uppoa ollenkaan. Onneksi hedelmät menee. Valmisruokia mitä en syö yleensä ikinä niin nyt niitäkin... Ja on pakko syödä parin tunnin välein, jottei tuu huono olo ja ala pyörryttää. Jopa useemminkin... Ja kun ei meinaa oikein mitään tehdä mieli ja syön sitä mitä tekee vähääkään mieli/saan alas. Ja siihen on nyt lukeutunut myös herkut. En jaksa asiasta ahdistua, ei vaan uppoo ihan mikä tahansa ja jotain on syötävä. Mutta samaan aikaan ärsyttää tosi paljon. Haluaisin syödä vauvankin takia terveellisesti ja en todellakaan halua raskauskiloja oman "heikkouteni" takia hirveitä määriä. Oon muutenkin tarkka painostani, ja nyt jo turvonnu olo. Liikkunutkaan en oo pariin viikkoon, kun normaalisti lenkkeilen ja käyn salilla. Pitäis taas saada niskasta kiinni...

Olo on onneks jo hitusen parempi, mutta jotenkin nihkee silti kokoajan. Voi kun osaiskin jotenkin iloita siitä että kivut loppunu ja mahdotonta pahaa oloakaan ei oo. Mut jotenkin ällö olo ja semmonen "puolkuntonen" fiilis kokoajan. Noh, kai tää tästä :) huomenna tasan kasi :Heartred

7+6
 
Takaisin
Top