Tammikuun tarinat

Kiitti, onhan se aika upee kokonaisuus!
Mä oon aina ollu hoitopöydän ehdoton kannattaja. <3 <3

Jo -98 ku sain vanhimman tyttäreni pidin hoitopöytää ihan välttämättömänä. Kuopuksesta ostettiin sellanen mis on amme alla, mut sen koin kyl ihan turhaksi. Siis sen ammeen. Hoitopöytää käytin viime syksyyn asti ihan kokoajan. Niin mahtavaa ku ei tartte kykkii lattialla, ku on sopivalla korkeudella pöytä jossa vaihtaa vaipat ja kaikki purnukat ja putelot vieressä. Mull on selkä niin sökö ollu teinist asti ettei siit tulis mitään.. Nyt sit kaipasin vaatesenkkiä kans, ja tosta saa yläosan irti kun sille ei enää oo käyttöö, mut laatikosto tulee enemmän ku tarpeeseen. Hoitopöytä on vaa niin ihana ja siihen voi laittaa pyörivän mobiilin kii jota vaavi saa ihastella samalla ku rasvaat ja puet lasta ja vaihdat vaippoja ja kuteita..
 

Se on nii mihin tottuu.. Siskollani on 4 lasta ja se on aina vaihtanu vastasyntyneestä asti millon missäkin, sohvalla, lattialla, sylissä, jne ja vaatteet on sit vaa ollu jossain erillisessä vaatekomerossa. Kukin tyylillään.
 
Mulla on muuten kans alkanu nyt huippailemaan.. Aikasemmin ei oo mittään ollu, nyt muutaman kerran tullu tosi kova sellanen huippauskohtaus.. 7.2 ois neuvolalääkäri joten eiköhän se siellä selvinne mikä ois syy.. Verenpaineet ja hemoglobiinit ollu kyl kohillaan tähän asti..

Mie ihmettelen kyllä kovin miten tuntuu et teille muille on tehty sisätutkimukset ja katottu sf-mitat, kun mulle ei oo kumpaakaan tehty.. Tekeeköhän sitten silloin 7.pvä?

Mekin saatiin nyt vissii hommattua ekat tavarat vauvalle, tutun tutulta saadaan vissiin suht edullisesti pinnasänky, hoitopöytä ja turvakaukalo. Alkaa tuntua jo niin kauheen todelliselta :D Nyt kun vielä sais isomman asunnon, että pääsis sisustamaan "jaskalle" omaa huonetta :)
 
Ja taas vaivaan sua kysymyksilläni unbelebt  Miksi sun on pitäny lopettaa toi lääkitys? Mulla ollu kans tota Cirpalexiä, nii sitäkin saa aivan vapaasti syyä raskauden aikana ja tämän asian oon tarkistanut Teratologisesta Tietopalvelusta, joka HUS:ssa toimii. Mietin tossa vaan, että oisko sulla parempi jutella lääkärin kanssa ja vaikka alottaa toi sun lääkitys uudestaan ja sitten loppuajasta ajat alas lääkityksen, jos olosi tuntuu aivan ylivoimaiselta? Mulla menee tällä hetkellä 20 mg kerran päivässä ja varmaan tossa vkolla 34-36 aletaan vähentään ja lopetteleen lääkitystä.

vauveli: Toi on niin totta, että jokainen tyylillään ja mulla taitaa olla siskosi kanssa samanlainen tyyli - vauvan vaatteet omassa lipastossaan ja vaipat vaihetaan milloin missäkin. Nii ja onnittelut tulevasta tytöstä teille - luin tuolta ultrakuulumisten puolelta.

Taitaa toukukuussa syntyä kuiten poikia enempi tähän ryhmään..?
 
Toukokuu näyttää tosiaan poikavoittoisalta, sikäli kun kaikki arvailut sukupuolesta on menny oikeen :DD

Aamulla varhain kävin neuvolassa ja siellä se pikkasen sydän hakkas jälleen siinä 150 päälle. Kaikki oli hyvin ja sf-mitta 19. Kelapapruja tuli kans, jotka jo osin täytinkin. Äippäpaketin taidan kuitenkin jättää väliin, ku se on niin poikamainen ja ottaa avustuksen rahana.

Tuntuu ku ois maha jotensakin kutistunu. Teinikin mietti aamulla samaa, et miten mun maha näyttää niin pieneltä, verrattuna mitä se on monta viikkoo jo ollu. No tiiä häntä, josko mull on sit vaa ollu masu niin turvoksissa näille viikoille asti. Buu haha haha aaaaaa....

Ens tiistaille saatiin sovituks talon hinta-arvioija paikalle. Sauna ja pesuhuone on ny kuurattu. Ikkunat ois pakko käyä läpi, mut tässä pakkasessa ei taia kovin hyvin onnistuu. No, sisäpuolelta nyt ainakin pahimmat pois. :D

Netis on tullu roikuttuu ja uusia kämppiä metsästettyy. Pari kivaa jo löyty ja hintakin ainakin melkeen kohillaan :) Mut eka tarttee tietty saada tää pois alta, ennen ku voi uutta tosissaan miettii.

Tänää aattelin käyä varaston kimppuun ja penkoo pikkuneitin vaatevarastoa. Täytyy käyä läpi mitä jätän uudelle tulokkaalle ja mitkä kuvaan huutonettiin myyntiin. Kova vaiva siinä kuvaamisessa on, mut silti helpompi tapa ku lähtee roudaamaan kassikaupalla tavaraa kirppikselle.
 
Kiitos onnitteluista, on se kyllä kiva päästä muuttamaan takaisin rivitaloon. Nyt siis kerrostalossa asustan. Ja muutenkin iskenyt koti-ikävä vanhoille kulmille. :D

Mulla on tosiaan tuo 2 ja puoli vuotias koira, joka on asunut toki äitini luona nyt vähän reilun vuoden kun ei kerrostaloon sopeutunut. Olin tuossa äsken vajaan viikon sitten äitin luona ja muutaman päivän jälkeen koirani rupesi aivan "oudoksi". Ei suostunut jäädä ulos, yleensä siis tykkää olla itsekseen ulkona pitkiäkin aikoja, seuras mua joka paikkaan ja nukkui ihan mun vieressä. Tänään äiti sitten soitti ja sanoi että koira ei ollut suostunut tulla äitin huoneeseen nukkumaan koko yönä, vaan nukkunut siinä sängyssä, missä mä nukuin sen viikon. Ei oo ikinä ollut tuommoinen, joten ajateltiin äitin kanssa että olisiko nyt sitten vaistonnut vauvan tulon? Koira oli aivan innosta soikea kun haisteli vauvan vaatteita, jotka sain lainalle kaverilta. Niissä vielä varmasti sen nenään haisi vauvalta.

Mulla oli huimausta vain alkuraskaudesta, toki silloin mun hb tipahti vähäsen, nyt sitten pysynyt samana joten oiskohan siitä johtuvaa ettei enää huimaa.

vauveli Varmasti hyvä ajatus muuttaa ennen kun vauva tulee, vaikka ei tosiaan varmasti ihan niin helposti käy kun ilman masua. Mutta tsemppiä asunnon metsästykseen !

 
Ttintte, mulla on normaalipaineet ollu aika lähellä sitä ihannetta eli 120/80, eli nyt yläpaine noussu ja alapaine laskenu. Ilmeisesti tuo alapaine 66 on jo aika alhainen jos oon oikein ymmärtäny...?

Innalle onnea uudesta asunnosta! Kuulostaa hyvältä :) Ja hauska tuo sun koirasi, taitaa tosiaan vaistota sun raskauden :)

Konttu, mulla tosiaan eteenpäin kasvava suippovatsa, jossa kasvaa tummaa karvaa ja siltikin epäillään tyttöä, että mä en ainakaan enää usko noihin uskomuksiin :D

Unbelebt, mulla ei oo pahemmin huimausta ollut, vaikka hb ollutkin alhaalla (105) eli johtuu varmaan sun verenpaineesta. Ihan siis vähättelemättä mitenkään sun sairautta mulla ollut myös kaikki sun kuvaamat oireet ihan vain raskauden takia, eli jaksamattomuus, yleiskunnon heikkeneminen (hengästyn todella helposti ja menen maitohapoille pienestäkin ponnistelusta), sydämen tykytyksiä... 

Mulla tosiaan eka lääkärineuvola ens ke selkäkipujen takia, normaalisti olis ollu vasta joskus viikolla 27 (vaikka oon ensisynnyttäjä). Ja täällä kans samaa ongelmaa ollut, että sormet välillä puutuu öisin. Myös kipujen takia yleisestikkin kävely toisinaan todella hankalaa ja liukkaus ei oo helpottanut asiaa.. Oonkin käyttänyt lenkeillä nyt niitä nastapohjallisia, niin pääsee helpommin eteenpäin.
Nyt on myös tullut hankaluuksia seisomisen kanssa. Jos pitää seistä pitkiä aikoja, mun jalkapohjia alkaa särkemään ihan tuhottomasti ja niitä särkee sit koko illan. Varmaan tukisukat auttais? 
 
Mistähän tuo sormien puutuminen johtuu?Mulla on sormet joka yö aivan puutuneet,oon vaan pähkäilly, et oon nukkunu käden päällä :D
 
Hei!

Mun yhellä kaverilla tuli molempiin ranteisiin jännetupin tulehdus johtuen ilmeisesti turvotuksesta, näin hän mulle ainakin kuvaili. Hän nukkui loppuraskaudeta kädet tyynyjen päällä, että oisivat vähän koholla. Ja Turvotus helppais. Mut en tosiaan tiiä voisko puutuneisuus johtua siitä turvotuksesta. Tai matalasta verenpaineestakin.

Jos alapaine on 66 se on tosi hyvä, mutta jos ei oo tottunu nuin matalaan, niin se voi aiheuttaa herkemmin huimausta. Mullei toistaiseksi ainakaan huimausta oo ollu.

Olkaahan varovaisia huimausken kanssa ja varoen aina liikkeelle ;)
 
Hei!

En muista oliko hällä diagnoosia, mutta lukasin tuon linkin pikaisesti ja se kuulosti mahdolliselta vaihtoehdolta tuokin ;) Mutta kovin kivuliaita voi olla jos pääseepi oikein pahaksi. Toivottavasti ei kellään.

Kivvaa loppuiltaa ;)
 
Joo miäkin olin sanomassa samaa ku geisha-77, että nuo riippuu niin paljon immeisestä nuo paineet, että jos ei oo tottunu matalampiin paineisiin niin saattaapi vähän heitättää. Parempi ku en kommentoi enempää ettei mee vikaan, miuthan on koulutettu vaan pesemään perseitä eikä leikkimään lekuria ;D  Mulle taas on ihan normaalia jos paineet on 100-110/ 60-65 luokkaa. Korkeimmillaan mulla tän raskauden aikana on ollu 117/65, tosin olin just tullu puol juoksua töistä eikä siinä tullu sitä 15 min huilaamista :)

Heid: Mulla on kyllä tota sf-mittaa otettu jo, mutta sisätutkimusta ei oo tehty viel kertaakaan. Se tehään mulle vasta 9.2 ja rv mulla taitaa olla sillon 28. Riippuu vissiin aika paljon paikkakunnasta, mutta mä kuvittelin et se ois tehty jo paljon aikasemmin ainakin ekaa kertaa oottaville..mut en sit tiie.
 
Täytyy keskiviikkona kysellä lekurilta noista paineista.

O-ou, mulla tänään ekan kerran on ollut kunnon turvotusta käsissä (ja varmaan jaloissakin). Tästäkö se jo alkaa, loppuraskauden ajan kestävät tuskat?? :o Alkaa jo vähän pelottaa.
Mulla tosiaan aamupäivästä oli sormet jo aikas turvoksissa ja kun niitä taitteli, niin ne tuntuikin turvonneilta (iho vähän niinkuin kiristi jne). Jaloissakin pisempään istuessa alkoi tuntumaan sykkimistä ja pistelyä :/ Apua, oon varmaan ihan järkyttävän näköinen loppusuoralla, naama jalkapallon muotoisena. Toisena ah niin mukavana vaivana on ollu jo viikon verran kestäneet jalanpohjan kramppaukset. Vaivaa on ollut mulla satunnaisesti jo ennen raskautta, mutta nyt sitä on jo joka päivä :( Syön magnesiumia ja yritän syödä kalsium-pitoisia ruokia, mutta ei auta ei.. Kävely on todella kivuliasta ja joka päivä on pakko kävellä.

Mitäs muille, olisko muilla mitään valitettavaa? ;D
 
Mä oon yrittäny ajatella silleen, että en voi kaikkia vaivoja pistää raskauden piikkiin, vaikkakin ne aika siihen liittyy.Yritän siis mennä eteenpäin mahdollisimman normaalisti:)
Mutta jos nyt listaa haluat niin tässä top3,hehehe:
-Atooppinen ihottuma tullut taipeisiin ja selkään,on muuten kipeä ja kunnon rasvoja ei voi käyttää
-Jaloissa semmosta kasvukipujen tyylistä kipua, neuvolassa ne käski kävellä korkkareilla(niin kyllä teenkin,mutta en viiti hirveen korkeita pitää näin liukkaalla):)
-Ja sit viimeseksi se pikkuvaiva et sormet puutuu öisin.
 
Heippa kaikki!

Aika suorastaa vyöryy kohti you know what. Nyt oon havahtunut jo hankintoihinkin, ja huuto.netistä tuli tehtyä eka ostos eli vaunut. Syteen tai saveen, kai ne on ihan hyvät.

Kaikilla on lienee mennyt suhteellisen hyvin raskaudet, hyvä juttu! Niin itselläkin, painoa oli viikon 22 neuvolassa tullut 2,5 kg, mutta luulenpa että nyt kun olen jo vkolla 25, sitä on reippaasti enemmän. Yllättäin maha ponnahtanut kasvuun, iiks! Lisärautaa tulee vähän popsittua, mutta muuten peruselämätä vain. Mites teidän sokerirasituskokeet, oletteko käyneet? Siitä olen kuullut hyvin erinäväisiä suosituksia, ainakin pk-seudulla. Mulle neuvolantäti kertoi asiasta, kuin siihen menis kaikki yli 25-vuotiaat ensisynnyttäjät, mutta mun toveri Helsingin puolelta ei ollut kuulukkaan koko asiasta (ja hänellä oli sentään tullut samassa vaiheessa 10 kiloa jo painoa, että vois olla syytä tsekata kova painonnousu...). Lieneekö terkkari unohtanut mainita vai millanen suosituskäytäntö tämä onkaan.

Anyhow, kävin kokeessa ja sokerit oli alle raja-arvojen, mutta joka tapaukessa glukoosinsietokyky oli heikentynyt (eli sokerit laskee hitaasti syömisen jälkeen l. pysyy kauan korkealla) Sitä jäinkin miettimään, että pitääköhän siihen jotenkin reagoida syömisellä? Ei siitä tuloksia soitellessa hirveästi puhuttu. Onko teille opastettu mitään? Oon kyllä mussuttanut ihan samaan tapaan päiväkahvipullat...

Eipä tässä, lykästystä kaikille elämäntilanteisiinne, koettakaa jaksaa puurtaa pakolliset hommat hanskaan ennen jakaantumista :) Mäkin päätin lähteä vielä helmikuussa Pohjanmaalle kotikonnuille kyläileen X määrän kavereitten luona, ennen kuin 5 tunnin junamatkaistumiset alkaa ottamaan liian koville. Selkäongelmilta on vielä vältytty, mutta pitkään istuminen tuntuu jo epämukavalta. Ja mahaa on alkanut kutista - etenkin kun joutuu vetämään mammasukkikset näillä pakkasilla mahan yli. Hyi yök sukkiskutina :( Avuksi olen käyttänyt ihan tavallista kookosöljyä (joka siis sopii sekä kauneudenhoitoon että ruoanlaittoon) iholla. Siitä tulee mukava tropiikintuoksu iholle. Oon sanonutkin, että sauna + kookosöljyt iholle on köyhän naisen etelänmatka ;-)


 
Heissansaa ja ihanaa, ko on pakkasta!  Meillä on nyt tauvit selätetty ja aletaan oleen jo terveiden kirjoissa. Lapsilla vaan mahoton yskä jäi. No se yskä on pientä siihen korkeeseen kuumeeseen verrattuna. Itekkin oli melkein koko viikon petin pohjilla, ko oli veto totaalisesti veks.

Nurva: Mulla on sellanen tieto tosta sokerirasituksesta, että KAIKKI oottavat joutuu siihen menemään ja tää käytäntö on ollu voimassa jo hyvän aikaa. Toki paikkakuntakohtasia eroja voi olla, mutta toi on suositus. Mun on käytävä viimeistään ens viikolla rasituksessa ja taijan napsahtaa siinä kii, kuten oo tehny kahesti aiemminkin. Suklaa meinaa maistuu! Ja jos sulla oli kaikki arvot alle viitteen, nii ei sun tartte niitä ressata, mutta suosittelen kokemuksesta, ettei makeaa kannata vetää hirveitä määriä, koska se kasvattaa sitten vauvan kokoa aivan turhaan. Eli kaikista karkeista, pullista ja muista herkuista vauvalle kertyy vaan turhaa rasvaa ihonsa alle ja se ei oo kovin hyväksi esmes ite äitille, koska vauva on iso ja synntys voi olla sen takia hankalampi. Ite oon päässyt ruokavalioseurannalla loppuraskaudet eikä oo tarvinnut alottaa piikityksiä. Mulla ollu vain 0,1-0,3 muutoksia siinä tunnin arvossa, mutta yli viitearvon meni ja noi viitearvotkin on muuten jänniä, että nekin saa paikkakuntakohtasesti teekoo ite määritellä.
 
Fiannan kyssäriin noista vaivoista, nii mulla on vielä toistaseksi vaan toi sormien puutuminen yöllä, mutta se menee ohi, ko hieman liikuttelee sormiansa. Ja tuohon turvotukseen neuvon, että juo paljon vettä ja koita tehä kävelylenkkejä, nii lähtee "kuonat" liikkeelle. Syötkö muuten b-vitsuja? Tuo pelkkä magnesium ei yksin riitä.

Ja ite oon koittanut kyttäillä vaunuja, vaan ei oo passeleita tullut vastaan. Päätin sitten, että ostaa päräytän aivan tuliterät menopelit meän ipanalle. Mieheni siitä vähän turisi vastaan, mutta piän pääni ja ostan net Eiköhän sitä yhelle meän lapsista vois ostaa uudetkin vaunut, ko muut on vaunuteltu käytetyillä, hih!
 
Fianna:Nää oireet on ollu jo ennen raskautta ;)

Mites teillä on painon kanssa? Minkä verran noussut tähän mennessä? Mulla on sellanen 7 kg..

Ja JeroSe:Lopetin koska tayssin lääkärit,neuvola ja oma lääkärini olivat sitä mieltä että jos mitenkään vaan mahdollista niin parempi lopettaa...ja mä en muutenkaan pidä siitä että söisin lääkkeitä raskaana ollessa. Ei kauhee hienolta kuulostanu ne vierotusoireet mitä vauvalle siitä voi tulla..
 
unbelebt: Mulla on aivan sama, etten syö lääkkeitä ees ei-raskaana ollessani, mutta mun ph on sen verta pahaa luokkaa, etten selviä ilman ja kuitenkin toi lääke, jota syön on turvallista käyttää ja se pitääkin ajaa sitten alas ennen synnytystä, että kerkee poistua elimistöstäni eikä aiheuta vauvalle vierotusoireita. Ja ite uskon enemmän tota Teratologista, ko joitain lääkäreitä, koska heitä on montaa eri sorttia eikä heillä oo aina tietoa uusimmista tutkimuksista, joita esmes toi Tera tekee. Hyvä esimerkki oli kerran allergialääke, johon yks lääkäri sano ehottoman ein ja toinen anto luvan käyttää ja sitten, ko soitin Teraan, nii sain ajankohtaista, relevanttia tietoa asiasta.

Me lähetään huomenna koko perheen kans pienelle minikylpylälomalle. Ihanaa päästä valmiiseen ruokapöytään 
 
Huh, pakko oli käydä vaa'alla ja tulos oli hurja.. :D Painoa tullut yli 12kg tähän mennessä. Tosin mie olenkin ollu aina aika alipainoinen, joten ei tuosta oo hirveetä ongelmaa, kai :D Viikonpäästä ois eka lääkärintarkastus, joten eiköhän se kerro jos on aihetta paniikkiin.

Pakko päästä kertomaan, saatiin vauvalle nyt pinnasänky, hoitopöytä ja turvakaukalo :) Nyt alkaa oikeesti tuntumaan tosissaan siltä, että vauva on tulossa. Ollaan päästy koirankin kans vähän tutustumaan koiran tavaroihin. Kaukaloa se vähän aristi, mut täytyy yrittää totuttaa sitä siihen. Vähän aikaa kun anto sen ihmetellä niin alkoi jo innoissaan haistelemaan joka nurkkaa :D
Muutenkin kaikki mitä vauvanvaatteita ym. saatu tonne kaappiin valmiiksi, niin kiinnostaa koirallakin kovasti. Kuhan ei pääse rikkomaan :D 

JeRoSe: Hyvää lomaa :) Ite kans alkanu haaveilemaan tollasesta, että ei tartteis ite tehä yhtään mitään.. Kotona ollessa tulee kuitenkin koko ajan touhuttua jotakin. 
 
Mäkin oon jo alkanut kahtelemaan vaunuja ja kysellyt jo viisaammilta neuvoja :) Yhtiä käytettyjä yhdistelmiä oon kyselly netistä ja toisia kaverilta, pitää joku päivä käydä vilkaseen. Pinnasänky haetaan ens viikonloppuna kaverilta :) Sain muuten vielä yhdeltä kaverilta semmoisen rintarepun ja klipsullisen kantoliinan sekä lakanoita pinnasänkyyn. Alkaa siis kamaa kasaantumaan! Vauvan vaatteita onkin tullut jo 4 kaverilta, ihan kiva ;D Päätettiin että hoitopöytänä toimii kylppärissä meidän pesukoneen päällinen, hommataan siihen vain pehmuste. Vielä pitäis sitä vauvavakuutusta alkaa kattoon, mutta hirvittää jo pelkkä ajattuskin siitä ehtojen lukemisesta... Osaako joku viisaampi kertoa, mistä kaikista yhtiöistä tuota vauvavakuutusta yleensä saa?

Mä en tiedä yhtään mikä käytäntö meillä täälläpäin on ton sokerirasituksen kanssa, ei oo neuvolassa puhuttu mitään. Kyllä ne varmaan käskee sinne jos on tarpeen. 

Jerose, kuulinkin just tuosta b-vitamiinista, että sitä tarvitaan magnesiumin imeytymiseen, että nyt sit aloin syödä sitäkin. Mä kun ajattelin saavani kaikki mahdolliset vitamiinit ihan ruokavaliosta, kun syön todella monipuolisesti ja paljon kasviksia sekä hedelmiä. Mut pitää näköjään purkista ottaa lisää. TOIVOTTAVASTI se auttais, nimittäin alkaa hieman haittaamaan elämää nuo jalat! Koirat ja koulumatkat pitää huolen päivittäisestä kävelemisestä, mutta pitää alkaa juomaan enemmän vettä, jospa turvotuskin vähenis. Täänks vinkeistä :)
 
Takaisin
Top