Tammikuun tarinat

Nuo mun oireet kuulostaa kovin samanlaiselta ku mitä te  (Fianna ja Geisha77)kuvailitte. joten niitä liitoskipuja ne sit kaiketi on. Täällä kans yliliikkuvat nivelet joka tietty varmaan vielä pahentaa asiaa.. No, onneks ei nyt tasaseen koko ajan kipuile, mut sellanen jännä tunne kuitenkin aika ajoin.

Mä bongasin eilen illalla ihanan hoitopöydän netistä. Valkoinen kaunis naarmuttamaton isohko hoitopöytä laatikolla ja kahdella holvikaariovella, joiden takana välihylly. Pyynti oli 80€. Tinkasin sen vieläpä kohtuuhintaan (50€) sähköpostitse. Mennään varmaan tällä viikolla hakeen jos osoittautuu yhtä siistiksi ku miltä kuvissa näytti. Ihana saada jotain konkreettista jo laitettua uudelle tulokkaalle valmiiksi.

Maanantaina pakko kyl päästä heti shoppailemaan ultran jälkeen, ku tietää kumpi tulee. Tänäänkin aattelin kyl kävästä Muksumassissa (Lastentarvikeliike Porissa) ja lasten kirppiksen kiertämässä josko jotain mukavaa tarttuis matkaan.

Mukavaa viikon jatkoa kaikille.
 
Vauveli: Mulle tehtiin rv 16 sisätutkimus + katottiin kaikki arvot ym. Olin aika yllättynyt et tehtiin niin aikasin, koska kun odotin esikoista ja asuttiin Turussa mun ensimmäinen lääkärikäynti oli rv 26. Nyt noiden lantioliitoskipujen takia mulla on se rv 26 lääkärintarkastus taas, vaikka sitä ei kuulemma tehdä uudelleensynnytäjälle jos kaikki on hyvin. Mut luulis et tulis jonkinnäkönen tarkastus raskauden loppu vaiheessa, kun ne tarkistaa sen kohdunsuun? Kaikissa kaupungeissa tuntuu olevan vähän omat käytännöt noitten tarkastusten suhteen.

Ja siitä tukivyöstä ( lantioliitoskivut, selkäkivut ) meillä ei ainakaan saa sellasta neuvolan tai terveyskeskuksen kautta, vaan pitää mennä itse ostamaan lastentavaraliikkeestä, aika typerää mun mielestä jos ajattelee et kaikenlaisia muita tukisysteemejä saa lääkärin lähetteellä apteekista... Kokeilin ite käyttää, mut oli sen verran ahdistava olo että jätän suosiolla käyttämättä. Uutta en halua ostaa ja kuluttaa rahojani tuotteisiin joita ei varmaankaan tuu enää koskaan käytettyä uudestaan. 
 
Näköjään vaihtelee sit kovin kunnittain millon tutkimukset tehdään. Tääl ois ollu alkuraskaudessa tai siinä 13 viikon tietämillä lekuri, mut koska kävin yksityisellä viikolla 7, niin neuvolan tätsy meinas et se ois turha käynti eikä sit antanu mulle aikaa. 2 lekuria pitäis oleman vielä varmaankin siinä 26 ja sit joskus 34 viikon tietämillä, jollei mitään erityistä tuu.

Lantion tukivyötä koitin pyytää edellisessä raskaudessa, muttei kuulemma sellasta ollu terkkarilla tarjota, vaan ite ois pitäny se hankkia. Soittelin sillon jonnekin erikoisliikkeeseen jonka numeron neuvolasta sain ja siel oltais tehty vyö omien mittojen mukaan, mut hinta oli toista sataa euroo. Jäi siis hankkimatta.

Nyt sitten muutama viikko sit huusin huutonetistä jonkun Carrivel tukivyön, joka on ihan hyvä ollu. Siinä ei mitään solkia/hakasia oo et sellanen resorin tyyppinen, mut tukee kivasti eikä paina. Eikä ollu kallis. Muistaakseni alle kaks kymppii makso ja se oli vielä uus. Suosittelen!! Niitä varmaan edelleenkin myydään huutonetissä.
 
Mulle on tehty sisätutkimus jo 2 kertaa. Eka kerran, ku kävin lääkärillä raskauden keston määrittämiseksi (rv 16+5) ja toisen kerran rakenneultran yhteydessä (rv 20+5). Eihän sisätutkimusta kyllä yleensä rakenneultrassa tehä, mutta ku mulla rakenneultran teki lääkäri nii se teki sitte sisätutkimuksenki samalla..

Mulla on ruvennu supistelemaan lähes päivittäin. Kivuttomia harjoitussupistuksia vain, mutta kyllä nekin inhottavilta tuntuu. Samaa oli kyllä esikoistakin odottaessa tässä vaiheessa raskautta, eikä ainakaan sillon ne supistukset saanu kohdunsuulla mitään aikaan. Toivottavasti ei nytkään. Vauva myös painaa välillä alapäätä tosi ikävästi, ja sitä ei kyllä esikoista oottaessa ollu vasta ku ihan loppuraskaudessa. Oon miettiny voisko johtua ihan vaan siitä, että edellisestä raskaudesta on niin vähän aikaa.
 
Mulle ei oo vielä kertaakaan tehty sisätutkimusta eikä oo mitään tietoo milloin se tehdään... :o Ens maanantaina tosin on neuvola, siellä vois vähän kysellä asiasta. Ihanaa, pääsee taas kuulemaan sydänäänet :)
 
Iltoja!

Mulle ei oo tehty vielä ainuttakaan sisätutkimusta eikä oo vielä ollu ainuttakaan lääkärikeikkaa. Eli todella on kuntakohtasia eroja. Ja oon saanut olla vielä toistaseksi ilman kipuja, mutta tiiän liitoskipujen tulevan sitten loppuraskaudessa ja ai että, net on niin ihania että! Ainoa vika mulla on öisin puutuvat sormet! Sormet voi puutua monta kertaa yössä, mutta sormien liikuttelu ja asennon vaihto yleensä auttavat - selällään en nuku, ainoastaan kylkimahallaan ja kohta pitää ottaa myös tyynyt tukemaan.

Terveyskeskuksen vuokravälinelainaamosta voi saaha tukivyön lainaksi ja nehän on todella tukevia. Itellä on ollut sekä toi vauvelin mainittema Carriwellin että Anitankin tukivyö - Anita on melko kallis uutena ostettuna. Henk. koht. tykkäsin enemmän tosta Carriwellistä, koska oli sellanen yhtenäinen pötkö eikä tarttenut tarran kanssa värkätä. Huutiksesta kannattaa niitä kattoa, vaikkei toi C:n tukivyö ees paljon uutenakaan maksa.

Nyt on muutenkin mukavaa aikaa, ko ei oo kipuja/tuskaa/jatkuvaa pissahätää. Ainoa vaan, että kenkien laitto on alkanut tekemään pientä puuskutusta. Mutta nyt taijan painua pehkuihin...
 
Heissan!

Outoa, ko mulle ei näy viimisimmät viestit ketjusta  Nooh, kait näkyvät joku päivä ja aiemminkin on käyny näin.

Mulla oli tänään pitkästä aikaa nla! Kaikki ok, paino hieman noussut  ja sf-mitta oli 27 cm eli hyvää vauhtia kasvaa masukki ja hemppakin oli vielä 133. Sain kela-paperit ja pitää ne täyttää ja viiä, ko jaksan. Nyt on meän koko perhe kipeenä, paitsi ei mies ja se influenssa iski todennäköisesti, ko esikon isän perheessä on se ollut ja poika oli meillä viime viikolla ja kipeäksihän hänkin tuli ja tarttui sitten muihinkin. Äkkiä iski! Seuraava neuvola on sitten lääkärineuvola ja se on apaut kuukauden päästä. Muuten täällä jaksellaan hyvin.


 
Mullakin oli tänään neuvola. Vähän terkka huolestu supistelusta ja sainkin käskyn jättää raskaammat hommat tekemättä. Protskut hieman plussalla, mutta saattaa johtua ihan valkovuodostakin. Muuten kaikki hienosti. Vauvan mittoja ei ultralla oikeen saatu, kun ipana majaili niin matalalla. Kasvanu kuitenki oli ja sf-mittaki keskikäyrällä. Seuraavaksi ois taas lääkärineuvola kuukauden kuluttua (joka toinen käynti ollu lääkärille!). Kelan paperitkin sain täytettäväksi. Pitäski muistaa kiikuttaa ne postiin..

Mullakaan ei näy kaikki kommentit. Näkyy, että joku ois kirjottanu ketjuun, mutta sitten ku avaa ketjun, niin ei siellä uusia viestejä ookaan.. Kummallista.
 
Mullakin oli eilen neuvola :)
Samat paperit saatiin täytettäväksi ja sf oli täälläkin keskikäyrällä. Paino noussut alusta jo 7 kg (hui!)... Verenpaineen yläpaine noussu ja alapaine laskenu, nyt 130/66, liittyykö jotenkin raskauteen kun noin menee...? Hb 105, eli tippuu vaan. Sain jo ens viikolle neuvolalääkäriajan noiden selkäkipujen takia.
 
Mulla oli tänään neuvola ja ens viikolla olis se kauan ootettu ihana sokerirasitustesti ja kahen viikon päästä neuvolalääkäri. Nyt on menossa rv 26, sf-mitta 22 ja paino on -200g lähtöpainosta. Verenpaineet mulla on alhaset, tosin ne on ollu jo ennen raskauttakin.

Fianna: Onko sulla ollu millaset paineet ennen? Mun käsityksen mukaan rr laskee aina vähän siitä normaalista mikä on ollu ennen raskautta. Mut nuo sun paineet kuulostaa ihan normaalilta ainakin meikäläisen korvaan. Syömiset ja kaikki vaikuttaa aika paljon noihin.

 
Hei vain :) Mä sain tänään kämpän ! :) Aivan ihana rivitalokaksio, todella tilava ja hyvässä kunnossa. Kuukauden päästä olis muutto edessä, muutan siis takaisin kotipaikkakunnalle, ihanaa ! :) Kovasti nyt odotan tuota muuttoa että sais laittaa vauvanjuttuja omille paikoilleen !

Mulla seuraava neuvola ois ens viikolla, sen jälkeen ei varmaan ehdikään käydä enää tuolla neuvolassa, kun vaihtuu täti muuton myötä :)

Meillä vauvelin kanssa menee hyvin, pinnasänky tykötarpeineen olisi äidin luona säilössä, hoitopöytä myös ja iso pino on jo vaatteita kertynyt. Mini on kova touhuamaan masussa ja mun äiti myös päässyt tuntemaan jo potkut, kiva kun joku muukin pääsi sillätavalla osalliseksi raskaudesta, kun ei tuota vauvan isää kuvioissa ole.

Hurjaa vauhtia tuntuu aika edelleen menevän, kohtahan tässä ollaan jo synnyttämässä ! :D Ehkä se aika sitten hidastuu kun tulee vaivoja enemmän, vieläkin on niin kovin helppoa tämä odotus ollut.
 
Mulla oli neuvola viime viikolla ja siellä kaikki hyvin. Hemppa oli 134 ja sf mitattiin nyt ekaa kertaa, oli 18 cm. Viime raskaudessa samaan ajankohtaan sf oli 22 cm, mutta taitaa tuo ero johtua siitä että maha on nyt enemmän eteenpäin ulkoneva. Viimeksi kohtu pysyi piilossa vatsalihasten takana selkää vasten tosi pitkään. Nyt on jo kunnon vauvamaha näkynyt useita viikkoja. Paino oli sama kuin viimeksi 22+0 kun vertailin, eli noussut noin 5 kg lähtöpainosta. Mulla tuli viimeksi 14 kg joista 2 kg ihan vikoilla viikoilla (turvotusta?). Ne kilot lähti yhdeksässä kuukaudessa. Synnärille jäi vain noin 6 kg, mutta loput lähti imettämällä noin 1kg/kk.

Eka lääkärineuvola on viikolla 26. Ensisynnyttäjillä täällä rv 16, mutta nyt ei siis ollut tuota. Viimeinen sisätutkimus täällä on rv 35-36. Silloin katsotaan kohdun suun tilanne ja lapsen tarjonta. Viimeksi rv 35+6 mulla oli kohdunsuu pehmennyt ja 0,5 cm auki. Jouduin asennon tarkistukseen 38+0 synnärille kun täällä Espoossa ei neuvoloissa ole ultralaitteita. Silloin sisätutkimuksessa kahdelle sormelle auki ja tuo rämplääminen käynnisti supistelun joka oli 5 min välein ihan kunnon alkupolttoja. Se kuitenkin meni yön aikana ohi ja tyttö syntyi vasta 41+1! Silloin kuitenkin vauhdilla. Koko hoito meni alta viiden tunnin :) Johtui kai tuosta että oli paikat jo niin valmiina.

Mullakin puutuu sormet öisin. Se on tosi ärsyttävää. Ja liukkaalla kävelyn jälkeen lantio ilmoittaa olemassaolostaan. Eniten kuitenkin ärsyttää omassa olossa nyt se, että pahoinvointi ei näemmä vieläkään kunnolla hellitä. Taas on ollut koko päivän ihan kuvottava olo eikä mitkään syömiset ja juomiset ole auttaneet kuin max puoli tuntia.
 
Heippa!

Vitsit aika on menny nopeesti, laskeskelin tässä töistä päästyäni et mullahan on enään 15pv töitä jäljellä :D Käytän pois lomapäivät ni jään jo 17.2 lomalle. Tuntuu oudolta ku on sellanen olo et just vast tajus odottavansa :D

Mulla on painoa tullu täsmälleen saman verran mitä tuli esikoisesta eli 9kg, ja jos nyt menee aivan samalla tavalla ni tulee viel sellaset 15kg tohon lisää. Vuodessa ne sain kummiski kaikki tiputettu ni en jaksa niista sen enemäpää välittää, kunhan lapsi on terve se on pääasia! Sf mitta oli rv 23+3 20, esikoisesta se oli tasan samoilla viikoilla ja päivillä 19. En sit vaan tiedä et onko toi sf 20 ihan oikea, koska siskolla on sama neuvolatäti ja kun kattosin hänen neuvola korttia niin tämä täti oli saanut ihan eri lukemat kun neuvolalääkäri, sillä on kyllä merkitystä et kuka sen mitan ottaa. Se mikä on erona, tai siis mitä kaikki muut sanoo on että mun vatsa on kuulemma leveempi nyt, et kai se sanonta et pojasta on suippo vatta ja tytöstä sivuille leviävä pitää paikansa koska mulla on ihan menny näin :D Tai sit vattanahka venuu ihan erillälailla tokassa raskaudessa :DD 

 
Onko kellään muulla kauheeta huimausta? Mä en uskalla misään enää oikein yksin liikkua,tänään kävin lenkillä itsekseni ja oli koko ajan olo että millon kuupahdan. Hemoglobiini on satasen kieppeillä ja sain perjantaina rautakuurin,täytyy kattoo auttaako se. Oon kuullu että kaikilla ei välttämättä silti arvot nouse. Hirveetä kun pelkää koko ajan että jos kaatuu,ei olis kiva.

Muuten on menny kivasti,vauvelilla on jo kauhee määrä vaatteita,vaunut ja pinnasänky. Sitteri ja hoitopöytä puuttuu vielä :)
 
unbelebt: Onko sulla millaset verenpaineet, koska sekin voi tehä tota huimausta? Ja mun mielestä paras rauta on nestemäinen Klaûbersaft, jota saa mm. luontaistuotekaupasta. On kaikkein mahaystävällisin eikä mee vatta kovaksi, kuten esmes Obsidan-F:stä meni ainaki mulla. Imeytyy nopeasti elimistöön toi nestemäinen.
 
Innalle onnittelut kämpästä!! Ihana päästä muuttamaan ja saada alkaa laittaa kaikkee kuntoon pikkusta nyyttiä varten.

Me tehtiin kans eilen iso päätös et laitetaan tää kämppä myyntiin. Alun oli tarkotus vasta vauvan syntymän jälkeen sitä miettii, mut tultiin nyt toisiin aatoksiin. Vaikka ollaan just saatu kämppä remontoituu ja siks harmillista muuttaakin, jos heti joutuu alottaa taas uudessa asunnosssa rempan, ni on tää auttamattomasti meille liian pieni. Ei siitä päästä mihinkään.

Hoitopöytäkin jo niin iso et ku se saatiin makkariin rahdattuu, en ymmär mihin pinnis viel mahtuis. Täs ei oo kun 75 neliöö ja koht meit on viis. Kyl ois pakko saada yks makkari lisää. Ja kodinhoitohuonekaan ei olis pahitteeks. Ei tarttis aina olohuonetta pitää pyykkitupana, jossa puhtaat pyykit lajitellaan jne.. 

Nyt tarttis kuurata sit kaikki paikat, kiillottaa uuni, sauna, kaakelit suihkussa jne. ja pyytää arvioija paikalle. Siinäpä mulle viikon parin työrupeema :D Liikaa ei kuitenkaan uskaltais rehkii ettei käynnisty synnytys liian aikasten.

Verenpaineet on mullakin ollu tosi matalat viime viikolla. Oikeen kummastutti ku sain kotimittarilla tulokseks 65/103. Seuraavana päivän oli inan noussu, mut tosi alhaset silti. Suuremmin ei kuitenkaan huippaa, et kait tää parempi näin, ku et huitelis alapaine sadassa ja joutuis vuodelevolle. Huomenna neuvola. Siellä paineet on aina korkeemmat, ku on hengästyny matkasta ja pientä jännitystä ilmassa. Siinä 80/120 ruukaa siellä olla.

Nyt siivoileen. So long

 
119/58 oli mulla viime perjantaina verenpaine.. ei sekää vissii mikää korkein oo.. Ja kaiken lisäksi mulla on sairaus (paha ahdistuneisuushäiriö) ja se on tullut takas kun lopetin lääkkeet. Oireina jaksamattomuus,yleiskunnon heikentyminen,erityisen paskamaista on lihaksien heikkous (jalat ja kädet maitohapoilla),sydämen tykytykset ym...helvetin hienoo,mä kun toivoin että sais edes päivän olla terveenä :(
 
Mitä lääkitystä käytit unbelebt tuohon ahdistuneisuushäiriöön ja lopetitko kerralla sen, ko tollasia oireita on sulla? Ite meinaan syön edelleen paniikkihäiriöön Cipramilia ja sitä saa syyä raskauden aikana. Mun pitää vaan loppuraskaudesta ajaa lääkitys alas pikkuhiljaa ja olla loppuaika ilman. Ja varmaan jouvun alottamaan lääkityksen uudestaan pari kuukautta synnytyksen jälkeen, kuten aiemminkin. 

vauveli: Toisaalta on varmasti helpompaa hoitaa muuttohommat alta veks, ennen vauvan syntymää, vaikka rankkaa se onkin isolla masulla. Me rakennettiin taloa, ko ootin -07 ja muutto oli, ko tyär oli jotain 4 kk, nii olihan se melkoista hässäkkää. Oli muuten makea se teän ostama hoitopöytä, mutta ite tiiän kokemuksesta, että me ei hoitopöytää laiteta, ko vaihetaan vaipat joko sängyllä tai olkkarin lattialla. Aikoinaan tolle -07 laitettiin hoitopöytä, nii käyttämättä jäi.

 
Mulla oli cipralex ja söin ensiks 10 mg,sit 5 mg ja sit lopetin,eli pikku hiljaa..mutta nää oireet palaa aina takas,kuuluu tähän sairauteen...ennemminkin olen silti alkanu miettimään kroonista väsymysoiretta,ihan niinku itsees lukis kun kattoo siitä sairaudesta tietoa..
 
Takaisin
Top