Tammikuun tarinat <3

Mä kyllä tykkään lumesta ja talvesta, varsinkin aurinkoisesta pakkasilmasta,
se on paras mahdollinen sää mennä lenkille! :)

Mutta usein mulle käy niin että alan lokakuussa odottamaan hurjasti joulua
ja sitten kun joulu on ohi, niin alan tuskasesti odottamaan kesää..
Loputon kierre :D

Eilen oltiin ukkosen kanssa kaupoissa kiertelemässä ja tuntu kun
pikkuinen olis potkassu masussa, oikein isku tuntu, ensin ajattelin
ettei se ollu vauva että jotaki muuta.. Mutta sen verran hyvä mieli taas
tuli tuosta, että päätin sen olleen vauvan liike, oli se todellisuudessa mikä
tahansa :D
 

Onpas täälä sattunut ja tapahtunut paljon!! 

Janelle pikaista toipumista ja maltahan nyt vaan ottaa rauhallisesti :)

Kukas se olikaan jolla oli istukka osin irronnut, mitä mahtaa kuulua, onko tilanne rauhoittunut? 

Mulla oli tänään ultra sen hematooman vuoksi. Se sieltä edelleen vuotelee, tai siis tuhruttaa... Oli kooltaan samaa luokkaa kun aiemminki tai ehkä jopa isompi. Mutta ei kuulemma haittaa vauvaa ollenkaan niin seuraava kontrolli on sitten rakenneultrassa kuukauden päästä. Kysyin lääkäriltä joko näkyy onko tyttö vai poika, mutta ei kuulemma näkynyt.. Tosin musta tuntuu ettei se ees yrittäny katsoa. 

Edelleen pitää pysyä poissa uinnista ja saunasta.. Eipä kummempia. Vauveli oli kasvanut hyvin, vastasi täysin viikkoja ja painoa oli semmoset 160g :) 

Liikkeitä on tuntunu jo ainakin parin viikon ajan. Pikkuhiljaa selvemmin. Neuvolassa ei meinannu kans sydänääniä eka löytyä, en tiä miten oli kääntyneenä kun ei mulla kuitenkaan tuota ylimäärästä siinä mahan päällä ole :D Paljonko teille muuten on tullu painoa? Mulle on tullut nyt 2kg ja kohta jo puoliväli häämöttää :) Hassua että puoliväli on jo niin lähellä...jotenkin menny tää aika vaan siinä että jännittää ja huolehtii onko kaikki hyvin... 

 
Heissan taas :)

iines* Hyvä kuulla et vauvalla kaikki hyvin ja et se hematooma ei haittaa vauvaa. Mutta ikävää varmasti tuo tuhruttelu :/

Mulle painoa oli viime neuvolaan mennessä tullu noin kilo alun jälkeen. Tosin laihduinkin siinä alussa kun oli sitä pahoinvointia, varmaan aika vinhasti nyt nousee kun ruokahalut palannu taas, jostain luin et 12-20 viikon aikana tulis  25% koko raskauden aikana tulevasta painosta, tuolla menossa jos mennään niin ei toivottavasti kauheesti tulis ylimääräistä, mulla tuota ylipainoaki sen verran et ei saiskaan tulla ja toivottavaan et säästyisin, ite toivoisin et jäis alle 10 kiloon, no se nähdään sitte. Mun pomo sano et sille oli ekassa raskaudessa tullu 40 kiloa, oli kuulemma ollu pieni shokki kun oli synnytyksen jälkeen käyny vaa'alla.
 Mulle on nyt iskeny himo kaikkeen makeeseen, inhottaa. Mut oon onneks toistaiseksi osannu pitää tuon kurissa et kerran pari viikossa jotain karkkia tai jätskiä, hedelmillä sitten muuten mennään
  Maha on kyllä jo ihan valtava, voisinkii käydä laittaa tuonne masu kuviin uuden kuvan. Tänään tuntui taas ihan selkeesti liikkeitä töissä, loppu kyllä tiskaus hetkeksi kun hymyilytti niin kovasti. Ihanalta tuntuu ja alkaa oikeesti tulee todellisempi olo <3 Ultraa oottelen kovasti jo, tuntuu et ikuisuus vielä ku se olis 17.2 No kunhan päästään ensikuulle niin jos se sitten nopsaa tulis :D

Mutta semmosia, ulkona on ihana ilma <3 Jos jaksais lähtee vaikka kävelylle. Mulla on kyl jalat alkanu olee tosi kipeet töiden jälkeen. Eilenki illasta hirmunen pakotus, onneks siihen auttaa kun pitää jalkoja ylhäällä.  Ja se närästys, heräsin yöllä siihen et polttelee inhottavasti rintalastan alta, ei kiva. Pitänee käydä hakee rennietä varalle jos sattuu tulee pahempia. Mutta nyt kyllä tuonne pihalle!
 
masc, miten kamalalta se kuullostaakaan niin mulla tuli kans paljon viime raskaudessa painoa. n.30lisäkiloa. aattelin vaan sillon että sitte imetys auttas pudottamaan ja alottasin sen jälkeen laihutuksen. no aina ei mee niinku suunnitella voi. mulla tuli synnytyksessä vakavahko hoitovirhe, jonka seurauksena olin sitte melkeen vuoden erilaisilla sairaslomilla ja levossa. Nyt viimisen puolen vuoden aikana kerkesin pudottaa 10kiloa mutta vielä olis 20kg ylimäärästä. toivottavasti tässä raskaudessa ei paino noin paljoa pääse nousemaan :/ ihana massu sulla muutenjo <3

Täällä liikkeet alko tuntumaan joskus viime viikolla. Ihanaa! ja joka päivä vahvistuu enemmän ja enemmän. poikafiilis nousee vaan koko ajan enemmän, kun eihän tytöt voi noin villejä olla :D mulla toi esikoispoika paukutteli niin ankarasti loppuraskauden aikana että tuloksena oli kaks hiusmurtumaa kylkiluissa raskauden päätyttyä. oujee.

Toinen neuvola olis joskus ens kuun puolivälis ja se iki-ihana sokerirasitus.. no ei se onneks niin paha oo, mitä sanotaan :)

Nyt se odotettu talvi sitten tuli kun pakkasta yli 20astetta. ei oo ollukkaa näin kylmää vielä tälle talvelle, et olihan tuo jo aikakin. ihanaa!
 
Heips :) Nonii nyt kerkeen mäkin kirjottelemaan pikkasen tänne kun pieni nukkuu. :) Tosiaan 1.1. tuli sitten maailmaan pienoinen poika :) <3 Hih, on se vaan niin ihana ja sulonen <3 Täs on vaan sellanen juttu et nyt jo kauhee ikävä sitä riehuvaa masua :DD No enköhän selvii :D

Ja nii noista keleistä kannattaa kyl tosiaan varoo noita liukkaita ku kuitenkin voi olla kohtalokastakin kaatuminen. :/  Vointeja kaikille :) <3
 
Ehdin kirjoitella jo tovin edellistä viestiä, mutta näppäimistö sitten sanoi kirjaimia irti kirjain kerrallaan. Pakkohan siinä oli sitten bootata kone, kun ei kerta ajureiden päivitys auttanut. Pöh.

Kävin eilen lääkärissä, kun en tosiaan osastolle jäänyt. Lääkäri antoi luvan pienelle liikkumiselle (saan nousta vessaan itse esimerkiksi jo...) ja istumiselle! Eli hurjasti paranemaan päin jo :)

Hb oli noussut 102 -> 112 (pinaattilättykuuri! suosittelen!) ja verenpaineetkin olivat saaneet hieman puhtia 92/56 -> 104/74, mutta vielä pitäisi salmiakkia syödä "kuuriluontoisesti", niin saadaan vielä paremmat arvot. Vaikka nämäkin olivat jo todella hyvät. Ja paino ei ollut laskenut yhtään! Saatiin painonputoaminen vihdoin kuriin. Mutta eipä tuo ollut myöskään noussut grammaakaan. Vauvakainen on silti kasvanut hurjasti :) Pääasia että painon putoaminen loppui, koska lähtöpainoni oli muutenkin pieni, hurja huoli oli siitä, että mistä vauva saa ravintonsa, jos minulla ei pysy mitään sisällä. Kiitos primperanille, pahoinvointi on jotenkuten kurissa, ja eilenkin söin puoli pakettia pinaattilättyjä oksentamatta.


Vauvalla on kaikki todella hyvin, ja pikkuinen ilmoitteleekin itsestään usein. Maatessa yleensä vauvakainenkin tykkää nukkua, mutta istuessa tuntuu heti kun hän lähtee liikkeelle. Eniten hän lymyilee oikealla puolella :)

Sokerirasituksesta tulikin mieleeni, että ainakin v. 2009 täällä laitettiin kaikki tuohon. Nyt ei ole ollut puhettakaan, mutta kaippa se puheeksi tulee seuraavassa neuvolassa, maaliskuussa. En tosin tiedä, onko nuo "säännöt" täällä muuttuneet, jospa kaikkia ei toivottavasti sinne laitetakkaan.
Itselläni viimeksi oli nimittäin niin, että pahoinvoinnin kanssa sinne menin (en siis saanut muutenkaan mitään syötyä, niin paasto ei ollut paha), mutta jokaisen verikokeen jälkeen olo oli vain huonompi. Minulla oli muutenkin verenarvot (hb jne.) todella matalat. Ja verikokeen ottaja ei todellakaan keskittynyt työhönsä, käteni vuosi todella paljon verta, kun hän vain kaivoi ja kaivoi suonia esiin ja verta pulppusi.... Jäi todella huonot kokemukset. Olin monesti viittä vaille pyörtymässä.
Kuitenkin kaikki rasituksen tulokset olivat niin "täydelliset" kuin voivat vain olla, ei mitään vikaa. Tuli jotenkin ärsyyntynyt olo, että turhaan menetin paljon verta. Vaikka onhan se hyvä aina tarkistaa.

Voi iines* olet saanut kyllä kestää paljon! Ihanaa että vauvalla on kaikki hyvin <3 Tsemppiä sinulle :) Onneksi ultraan pääsee aina tarkistuttamaan :) (itsekin olen siitä erittäin kiitollinen! huh :)

masc: Todella hurjalta kuulostaa tuo sinun pomosi painonnousu! Toisilla tosin on se jokin "geeni"(?), joka aktivoituu raskauden aikana, ja aiheuttaa järjettömän painonnousun. Kuulin asiasta, kun osastolla eräät lääkärit juttelivat tästä.

Näyttää hurjasti siltä, että pääsisin sittenkin leipomaan ja järjestelemään tyttären ensiviikon synttäreitä! Ajattelin tehdä voileipäkakkua ja juustokakun (pikkusiskoni pyynnöstä juustokakku). Viime vuonna tein minttu-valkosuklaa-täytekakun. Olisin tänäkin vuonna tehnyt jonkinlaisen  täytekakun, mutta vointini mukaan teen mielummin pienen voileipäkakun ja juustokakun. Ensi vuonna sitten taas täytekakku. Tai mistäs sitä tietää. :)

Myöskin vaasan reissu alkaa näyttää mahdolliselta! Hurjaa. :)
 
Hei vaan kaikille tosi pitkästä aikaa!

En oo kirjotellu mitään varmaan kohta pariin kuukauteen, lukemassa oon kyl käyny, niin on vähän pysyny kärryillä. Täällä on raskaus edenny hienosti, itsellä on vointi ollut hyvä koko ajan, ei pahoinvoiteja tai muutakaan sen suurempaa. Rakenneultraa odotellessa siis...

Maanantaina oli pitkästä aikaa neuvola, viimeksi olinkin käynyt lääkärineuvolassa rv10. Painoo oli tullu alusta 2kg, Hb oli tippunu 104, joten raudansyönti alkoi. Lisäksi tässä on ollu muutaman viikon päänsärkyä, jonka olin ajatellu johtuvan hormooneista. Kävin kuitenkin töissä näyttämässä poskionteloita lääkärille, ja kunnon tulehdushan sieltä löytyi molemmin puolin. Eli lisäksi vielä antibioottikuurille. Et kyl tässä nyt saa nappeja ottaa ihan riittävästi.

Vatsa on kasvanu nopeasti, ei tarvinnu miettiä kuinka kertoa töissä, kun työkaverit alkoi kysellä jo rv8, et oonko raskaana. :) Olin tosiaan ajatellu kertoa vasta np-ultran jälkeen, mut toisin kävi. Töissä on muutenkin kuviot hieman muuttunu, kun lähdin pari viikkoa sitten alkaneeseen projektiin mukaan ja jätin varsinaisen hoitotyön muutamaksi kuukaudeksi. Ihan kivaa vaihtelua normaaliin työhön ja raskauden kannaltakin kiva, että pääsee vähän helpommalla.

Vauvan liikkeitä oon tuntenu jo rv12 lähtien, alko tuntumaan melko aikasessa vaiheessa, mut tunsinhan mä esikoisestakin jo rv15 liikkeet selvästi. :) Supisteluja on myös ollu, vähän erilaisia kuin viimeksi, tai ehkä ne vaan tunnistaa paremmin. Ei siis millään muotoa ole kipeitä, mut selkeästi tuntee ihan sisältäpäin, et nyt supistaa. Esikoisesta tunsin harjoitussupparit vain, jos laitto käden vatsalle ja huomas, et sehän on ihan kova. :)

Että tällaista täällä, jospa sitä taas aktivoituisi ja alkaisi kirjoitella tänne vähän useammin. Joka tapauksessa mukavia talvipäiviä kaikille. :)
 
Oon yrittäny olla olematta kovin neuroottinen ja elää iha normaalia elämää
raskaudesta huolimatta, mutta kun lukee kuinka melkeni kaikki
tuntee jo vauvan liikkeet masussa, niin alkaa kyllä masentuun huolella..

En oo tainnu tuntea vielä mitään liikettä, vaikka jo 18 viikko menossa.. :(
Pitäis tässä jaksaa kaks viikkoa odottaa vielä ennen rakenneultraa..
Hulluksihan tässä tulee. Alkaa pelkäämään että masussa ei ookkaan kaikki
hyvin :/
 
klik: Ole huoletta! Sinulla taitaa olla vauvalle enemmän tilaa vain olla (olet pitkä tai sitten vauva on muuten vaan "syvemmällä"). Monet tuntee esikoisen liikkeet rv 20 paikkeilla ja sen jälkeen :) Ja sitten niitä ehtiikin kunnolla kuulostella! Kaikki on varmasti hyvin! emoticon Ja neuvolassa saa käydä kuuntelemassa sydänäänet (ainakin meilläpäin - soittaa vain ensin, niin saa yleensä johonkin väliin ajan. Se on nopea toimitus kuitenkin!), jos siltä tuntuu :)

Oluwatobi: Ihanaa kuulla sinusta! Olenkin tuolla toisessa ketjussa (maalis-huhti) käynyt myös kuikuilemassa. Se on tosin (valitettavasti) jäänyt hieman harvakseen. Nyt kun alkaa vointi parantua, niin varmaan sitten jaksan paremmin näitä foorumeitakin kuulostella. Tarkoitus olisi saada kuvallinen postaus seuraavan kerran :)

Ihanaa että sulla on mennyt kaikki hyvin!
 
Hei kaikille. Olen itse aika harvakseltaan käynyt täällä lukemassa teidän jutusteluja, mutta välillä kuitenkin. En tiedä oletteko keskustelleet aiheesta: liikunta?
Itse käyn kerran viikossa zumbassa, ja kerran kiinteytysjumpassa. Sauvakävekyllä usein ja nyt kun tänne etelään vihdoin saatiin lunta niin hiihtämässä käyn kerran viikkoon. Mietinkin että onko kellään tietoa kuinka pitkälle pystyy moisia harrastaan, tai paremminkin olisiko mitään syytä miksi ei tulisi harrastaa? Vai voiko mennä ihan sillä, että jos ei kroppa pistä hanttiin niin antaa mennä?

Klik: Itselläni nyt 18.vko menossa ja en kyllä voi varmaksi sanoa tunteneeni vielä vauvan liikkeitä. Pientä kutinaa ja kuplintaa välillä, mutta en tosiaan varmaksi osaa sanoa onko vauva vai oma kurniva vatsa ;)
 
Hei kaikille, löysin Mascin ohjailemana tänne tuolta heinäkuisista, täällä vilkkaampaa menoa emoticon

Eli lyhykäisesti: Eli alunperin pidempi kaavalaisista tulossa, 2,5 v yritystä, yksi km siinä välissä ja nyt alkion siirrolla vihdoin raskaaksi, eli ekaa odotellessa. Ikää onpi jo 33 v. LA on 23.7. Niskaturvotusultra oli ok, eli nyt varsinaiset piinaviikot  menossa seuraavaa neuvolaa ja sydänäänien kuuntelua odotellessa... Kyllähän masu on jo kasvanut, mutta kun ei liikettä vielä tunne, niin vähän ahdistaa tämä epätietoisuus. emoticon  Mutta pääosin rennoin mielin mennään!
Pahoinvointi kesti rv 6-12 ja oli aika rajua, onneks on ohi. Nyt nuhanenäisenä toipumassa kovan luokan flunssasta...
 
ihan huojentavaa tietää etten oo ainut joka ei oo liikkeitä tuntenu :)

Mutta kai se siellä alkaa potkimaan kun siltä tuntuu.. kaks viikkoa niin on neuvola,
jos sinne asti tohtis odottaa..
 
Heipsis!

Minultakin jäänyt tämä kirjoittelu tänne kun ei juurikaan jää tuota aikaa istua koneella!

Täällä menossa rv 16. Raskaus on tähän asti sujunut rauhallisesti ja vointikin alkaa olla jotakuinkin normaali lukuunottamatta närästystä joka kyllä muistuttelee mua päivittäin. Aika hyvin saanut pysymään aisoissa piimää litkimällä (jota ennen pidin hyvinkin epämiellyttävänä juomana), mutta toimii kyllä närästykseen mulla todella hyvin :) Masu alkanu pikkuhiljaa kasvamaan vaikkei juurikaan vielä osaa ehkä arvailla että olis raskausmasu, enempiki näyttää että olisin syöny itelleni muutaman kilon lisäpainoa :D Mua kiinnostais miten te muut ootte töissä saanu asiasta kerrottua? Ite en oo vielä sanallakaan tästä asiasta hiiskunu ja vielä kun työvaatteet on sen verran löysät ettei niiden läpi kyllä osaa edes arvailla että odottaisin pientä ihmettä!
Seuraava neuvolakäynti mulla on muutaman viikon kuluttua helmikuun toisella viikolla 9.2 ja rakenneultraa odotellessa joka on maaliskuun alussa! :)
 
Heips,

vasta nyt aktivoiduin kirjoittamaan, vaikka olen seuraillut ketjuja varmaan jo lokakuun lopulta sakka.

Täälläkin pidempi yritys takana, ja viimein onnistui ivf-hoidoilla. Niissäkin ehti olla yllättäviä ikäviä käänteitä, mutta loppu hyvin, kaikki hyvin. Kait lähinnä iän puolesta sitten Downin seulakin hälytti (niskapoimu oli ok, samoin labrat), ja vuoden vaihteessa kävin istukkanäytteessa. Tulosten odottaminen oli sietämätöntä, mutta onneksi tutkitut kromosomit olivat kaikki kauniisti normaaleja.

Kromosomitutkimusten ansiosta ollaan siis tiedetty jo kohta neljä viikkoa, että meille tulee poika. Vähän on nimiäkin pohdittu, ja vaateostoksille taidan sortua lähiviikkoina. Tänään katselin kestovaippasivuja, ja löytyi aivan mielettömän kivoja kuoseja - sekä pojille että tytöille.

Klik, minulla on viikot nyt 17+4, enkä ole tuntenut liikkeitä, vaikka joka ilta ja aamu ja välillä pitkin päivääkin kuulostelen. En ole silti huolissani, sillä viime viikolla neuvolassa kuului hyvin sydänäänet ja vatsa kasvaa. Oppikirjojen mukaan ensisynnyttäjä tuntee liikkeet usein vasta 20.-22. viikoilla ja uudelleensynnyttäjä pari viikkoa aikaisemmin, joten ei tässä vaiheessa ole mitään syytä huoleen. Minulla on rakenneultra jo 8.2., joten pian onkin seuraava tsekkauspiste ja sitten niitä liikkeitäkin olisi syytä alkaa tuntua. Kovasti kyllä odotan!

Mumux, liikunnasta, olen ollut suhteellisen aktiivinen kuntosaliliikkuja ennen raskautta ja toistaiseksi jatkan entiseen malliin. Juokseminen ja hypyt eivät ole innostaneet enää pariin kuukauteen, mutta olen aikaisemminkin käynyt eniten cyclingissa, pumpissa ja shapessa (keskivartalon syvät lihakset). Nyt oli ikävästi pitkän flunssan takia taukoa ja sitä ennen muista syistä vähän pumpissakin. Palasin tällä viikolla liikkumaan ja toiveikkaasti uskon, että cyclingia voin jatkaa lähes loppuun saakka, jos kaikki menee muuten hyvin. Pyörän säätöjä voi pikkuhiljaa muuttaa kasvavan vatsan takia (vähän on jo ohjaustankoa pitänyt nostaa) ja vastuksia säätää oman sykkeen ja olon mukaan (viimeisellä kolmanneksella ei saisi kait sykkeet oikein yli 150/min kohota). Cycling oli myös ihana yllätys siinä, että flunssan ja yskimisen ärsyttämät alavatsalla kipeytyneet kohdun kiinnittäjäjänteet vetreytyivät ja kivut katosivat. Pumpissa aloitin pitkän paussin jälkeen varovasti kevyillä painoilla, mutta lisään varmaan pikkuhiljaa. Tuskin sentään palaan niin haastaville tasoille kuin aikaisemmin. Shapessa varmaan ekaksi alkaa vatsa hankaloittaa ja siksi olen miettinyt tilalle zumbaa (tulee kivasti keskivartaloliikettä). Suunnitelmissa on myöhemmin keväällä myös raskausjooga, vaikka yleensä kyllä inhoan joogaa ja pilatesta yms, koska pitkästyn niillä tunneilla.

Niiiina, kerroin lähiesimiehelleni aika varhaisessa vaiheessa, koska oli satunnaisia poissaoloja pahoinvoinnin ja migreenin (palannut vuosien jälkeen raskauden myötä) vuoksi ja yleensä en ole juurikaan poissa töistä. Hän otti asiallisesti ja ymmärsi, että ensin odotellaan ja katsotaan, miten raskaus etenee. Muutama viikko sitten kerroin ensin koko esimiesketjulle ja sen jälkeen vähitellen olen kertonut muillekin. Vatsa alkoi näkyä ja kyllästyin peittelemään sitä. Meillä on töissä suhtauduttu asiaan ihanasti, paljon onnitteluja, halauksia ja ystävällisiä sanoja. Esimiehetkin vain tuumasivat, että on hyvä tietää ajoissa, jotta sijaisjärjestelyt saadaan hoidettua sujuvasti (aika vastuullinen työ, jossa paljon verkostoja ja hiljaista tietoa yms siirrettävänä sijaiselle). Lähiesimiehen esimies on sellainen vanhempi setä, jonka kanssa olen työskennellyt aika pitkään. Hän oli yhtä hymyä uutisen kuullessaan kuin olisi itse tulossa isoisäksi :)

Tulipas pitkä teksti heti alkuun,

Maaria




 

Heipsan hei jälleen haukotusten lomasta...

Mulla jatkuu vaan jatkuu tää väsymys. Tuntuu että vaikka nukkuisit kuinka sikee yöunet ni silti pystyy nukkumaan monen tunnin päikkärit. Hb:sta en sen uskoisi johtuvan kun edellisillä neuvolakäynneillä ollut hyvät arvot: 148 ja hieman oli laskussa seuraavalla kertaa: 139. Esikoisen kohdalla olin myös väsynyt kuin rätti vaikka Hb:t ei laskenu alle 120. Taitaa vaan tuleva napero viedä ni paljon virtaa mammasta että...:D

Toinen hieman miettimään saanut asia on painon nousu. Ekassa raskaudessa mullakin paino nousi huimat 30kg ja pikkuhiljaa pudotin sitä pois että ylimääräistä oli jo kun raskauduin nyt tän toisenki kerran... hmmm... hieman reilu 5kg. Nyt sitten jännässä ootellu et jos se paino TAAS pompsahtaa. Muutenkinhan mä olen semmoinen pyöreämmän sorttinen. Mutta minkös sille mahtaa jos paino nousee jo pelkästään herkkujen ajattelulla. Neukkutäti neuvoikin katsomaan minkälaatuista ruokaa suuhunsa laittaa mutta kun en mielestäni muutenkaan mitenkään epäterveellisesti syö vaan normaalia kotiruokaa ja senkin teen semmoiseksi että tyttäreni sitä myös syö joten ei mitään kauheita kaloripommeja jo senkin varjolla että pikkulikka pistelee sitä poskeensa. Tokihan sekin vaikuttaa kuinka paljon liikkuu ja sehän nyt pakkasten myötä on hieman repsahtanu.

Kauhee kun teksti kuullostaakin valitusvirreltä :D

Muuten raskaus on mennyt vallan mainiosti, välillä alavatsaa on hieman särkenyt mutta vain hetkellisesti ja ei mitenkään huolestuttavasti. Vatsakin alkaa ilmeisesti pikkuhiljaa pullahtamaan esiin kun osa housuista vaikuttaa tiukoilta ja iltaisin pukeudun siihen suomen kansallisasuun eli verkkareihin :D Huomattavasti miellyttävämpi olla :)

Muljahtelua olen tutenut mahassa mutta laitan sen vielä sen piikkiin kun kohtu kasvaa ja tekee tilaa itsellensä, vaikka melko varhaisessa vaiheessa tunsinkin esikoisen liikkeet... pitää ihan tarkistaa miltä viikolta tunsin liikkeitä... eli viikoilla 16-17 aloin aavistelemaan että ne ovat pikku potkuja. HUI! Nehän viikot eivät ole enää kaukana :)

Kiva vertailla näitä kahta raskautta vaikka kaikkihan sanovat että niitä EI voi verrata toisiinsa. Vertailen niitä silti :D

Oikein mukavaa loppukuuta ja palaillaampas viimeistään ensikuun puolella taas asian ääreen! :)

 
Niiiina, itse kerroin töissä viime viikolla. Alkoi itseänikin ahdistamaan se vatsan peittely ja muutenkin kun piti varoa sanoja. Hieman jännitti kertoa koska olen ollut nykyisessä työssäni vasta vähän yli vuoden, mutta esimiehen sekä työtovereiden reaktio oli aivan loistava! Ihanan helpottavaa nyt jo odottaa tulevaa äippälomaa. Tällä viikolla olen jo pikkuhiljaa alkanut perehdyttämään ä.loman sijaistajaani :)

Maaria72, itse olen myös ollut aika aktiiviliikkuja aina. Juoksemisen jätin itsekin jo reilusti ennen joulua, mutta zumbailla ja jumppailla ajattelin "kauden"/huhtikuun loppuun asti. Ajattelin itsekin, että viimeiset pari kuukautta haluaisin käydä mammajoogassa tai pilateksessa. En millään voi vaan olla ja ainoastaan käveleskellä. Tosin voihan olla että mahan kasvaessa ajatukset liikkumisesta ja sen mukavuudesta muuttuu ;D
 
Ensimmäiset liikkeet havaittu :D

Maanantaina kun oli rv 17+3 niin hennot pienet potkut jo tuntui ja uudelleen keskiviikkona (17+5) tuntui jo paljon vahvemmat liikkeet kun olin istumassa illalla. Sen jälkeen silloin tällöin tuntuneet.

Alkoi keskiviikkona olemaan hiukan tukkoinen olo ja eilisen mammajoogan jälkeen iski oikein kunnolla. Tänään olen ollut ihan neljän seinän sisällä ja vain levännyt. Onneksi äitini otti eilen koiramme hoitoon viikonlopuksi.

Liikuttua tulee tosiaan aika paljon kun on koiran ulkoilutukset ja kuntosali pari kertaa viikossa ja bodybalance. jätin pilateksen jo pois kun ei vaan tuntunut kovin hyvälle kaikki liikkeet. Mutta nyt tilalla tosiaan mammajooga kerran viikossa. Ja ainakin ensimmäinen kerta tuntui mukavalle.

Rakenneultra tosiaan varattu 15.2 ja seuraava neuvola siitä sitten viikon päästä. Meinaatteko muut ottaa selvää että kumpi on tulossa? Meillä kyllä suunnitelmissa kun äitini on ihan hurahtanut kun ensimmäinen lapsenlapsi tulossa niin on jo ostellut vaikka mitä vauvanvaatteita ja tarvikkeita meille. Pitää kohta hankki uusi lipasto mihin saa vauvan tarvikkeet laitettua.. Tai ehkä semmoinen lipasto johon saa hoitotason päälle laitettua. on niin paljon vaihtoehtoja. Ja tekisi jo hirveästi miele hommata vaunujakin vaikka onkin näin aikaista vielä.


 
Heissan ja tervetuloa kaikille uusille! :)

Väyttäää ja ärsyttää kaikki :D ja närästys iskee joka ilta, onneks pysyy maitotuotteilla kurissa. Tänää ekaa kertaa tänä talvena 25 astetta pakkasti ja oli niin ihanan nätti päivä että <3 mutta inhottaa jo valmiiks huominen töihin meno jos pakkasta tuon verran, yritin eilen ettii jotain ulkohousuja etten paleltuis töihin kävellessä.
  En sitten mitään löytäny, tää maha alkaa olee jo niin valtava et kaikki semmoset matalammat ei oo yhtään kivoja ja sitten ne missä vähän enempi vyötäröä jää nekin jotenkin ikävästi, mistähän sais semmoset kunnon mamma toppahousut? Semmoset olis muutenkin mun mieleen mukavemmat päälle- Mulla oli olevinaa vaikka mitä asiaa mutta pää lyö ihan tyhjää.

:)
 
Täällä yritetään kovasti saada mahaa näkymään.No ei mua haittaa vaikka ei tulisikaan isoa mahaa.Mulla on  takana kohtu niin kätilö sanoikin ette mulle saatakaan tulla isoa mahaa.
Rakenne ultrassa ei kuulemma täällä mieluiten enää sanottaisi sukupuolta :( naapurini on nyt 32 viikolla ja heille rakanneuä:ssä ei sanottu sukupuolta vaikka se kuulemma näkyi.He kävivät sitten 4d:ssä niin siellä suostuivat kertomaan.Kuulemma vetosi siihen että jos saa tietää sukupuolen että jos on toivonut jompaa kumpaa niin ei sitten tekisi aborttia sen takia.
Musta on ihan hölmöä tuollainen.Itse ainakin haluisin hankintoja ajatellen tietää kumpi tulossa.
Itse lenkkeilen koiran kanssa n.tunnin lenkin kerran päivässä (hälkäten) ja kolme pienempää kävely lenkkiä teen.Eli liikun ja salilla pyrin käymään kerran viikkoon.Jotta lihakset pysyisi kunnossa.
Mua ei saisi millään kotona sohvalla makaamaan (ainoastaan näin iltaisin ja vkonloppuisin tulee enemmän oltua vaan sohvalla.).
Asunto asiat stressaa tällä hetkellä.Tarjouksia ollaan jätetty kolme mutta kaikkiin tullut korkeammat tarjouksen toisilta osapuolilta ja mennyt yli meidän "limitistä"..hiukan harmittaa kun haluaisi jo miettiä muuttoa ja päästä pakkailemaan.
Mutta kirpakat pakkasterveiset alkuviikolle kaikille!
 

Tuosta on kuulemma tulossa ihan sääntö ettei enää pian saa sanoa sukupuolta ultrassa. Tyhmäähän se täälä on! Kyllä mä ymmärrän että kaikissa maissa ei sanota, mutta että suomessa jossa TUSKIN kukaan tekis aborttia kun ei sukupuoli miellytä, ja vielä niinkin myöhäisessä vaiheessa! 

Mä haluan ehdottomasti tietää kumpi tulee. Ylimääräisessä ultrassa käydessäni kysyinkin sitä jo mutta ei kuulemma näkynyt vielä.. 

Mulle on tullut ihan hirveä huoli vauvasta.... onko se terve, entäs jos ei ole? Ja entäs tuo esikoinen, jos sille tapahtuu jotain tai tulee joku sairaus tai jotain... Ahdistaa välillä ihan hirveesti... 

 
Takaisin
Top