Tammikuun törinät

Graah! Turku on thl:n mukaan yksi niistä kaupungeista joihin saattaa mm tuhkarokko tulla epidemiana.. Rokotekattavuus pitäis olla yli 95% mutta on vaan 91,1% ja sit ku sanoin että Jaa pitää linnottautua kotiin ku ei tämmösen pienen kanssa halua riskeerata mitään niin vähäteltiin että No kai sen voi pyytää aiemmin sen rokotteen.. Se vaan kun ei suojaa 100%..

Ja olin jo harkinnut että olis voinu ehkä hakea töihin ku poika on 9kk mut eipä tarvi edes miettiä tollasta sit enää..
 
Meillä vauva on kyllä yleensä ihan tyytyväinen, jos ei ole maha kipeä. Uutta katseltavaa pitäisi olla koko ajan, paikallaan oleminen alkaa selvästi kyllästyttää nopeasti.

Musta tuntuu, että liian pitkät päiväunet häiritsevät yöunia. En ole kyllä ihan varma, koska ennen tätä viikkoa päiväunet kestivät yleensä vain muutamia minuutteja, nyt vauva on yhtäkkiä alkanut ottaa usean tunnin torkkuja.
 
Nonii. Selkä meni kramppiin. Kesken kylvetyksen. Nyt matkalla päivystykseen... Ei voi ku huutaa pienestäki liikkeestä. Ristus että sattuu...
 
Meillä oli taas ihan järkky yö.. Poika alkoi huutaa 20 yli 4 ja sitä jatkui sit koko lopu yö kunnes 10 aikaan päätin että nyt noustaan ylös.. No nyt shoppailemaan nopeasti skanssiin ja sit kotiin päikkäreille..
 
Kipupiikit saatu. Ei auta mitään... 3 päivän imetyskielto. Määräs vielä panacodia viikoksi. Ei saa niiden kans imettää joten en kyl ota... Hain aventin käsikäyttösen ja pumppasin sillä 70ml. Kolmen tunnin välein saan nyt sit pumpata että tulis maitoo edes vähä jatkossa. Ei näyttäny vauvalla olevan ongelmaa vaikkei tissiä tullutkaan.
 
Näitä juttuja lukiessa sitä väkisinkin tulee ajatelleeksi, miten onnekas onkaan (ainakin tähän asti ollut)! Lähden vauvan kanssa (jos keli vaan suinkin sallii) ulos puolenpäivän aikoihin ja nukkuu vaunuissa päivästä riippuen 2-4h. Välillä joutuu kyllä käydä hyssyttelemässä ja lykkäämässä tuttia suuhun, mutta kuitenkin nukkuu. Sen lisäksi on yritetty saada nukkumaan edes jotenkin tuossa 16-19.30 välillä, usein torkahtelee ihan itsekseen sitterissä. Yöunille alan valmistella 20 jälkeen. Vaihdetaan yöpuku, hoidetaan iltapesut ja syödään. Oikein väsyneenä nukahtaa jo tissille, mutta yleensä sitten syönnin jälkeen kääritään vähän pyyhettä tms ympärille ja saa hetken aikaa rauhoittua sylissä. Sitten siinä 21 aikoihin siirto omaan sänkyyn, välillä unessa ja välillä hereillä. Osaa nukahtaa itsekseenkin, tosin silloin joutuu useamman kerran käydä antamassa tuttia, kun mokoma aina hyppii karkuun sieltä suusta :p Lähes poikkeuksetta ensimmäinen herätys on aikaisintaan klo 1, mutta esim. viime yönä vasta 02.45. Pääasiassa herää siis klo 1-2, 4-5 ja vielä kertaalleen 7-8 ennen kuin yhdeksän aikoihin noustaan ylös. Syö sen 10min kerrallaan ja jos ei tarvitse vaippaa vaihtaa, ei minun tarvitse yhdellä herätyksellä valvoa varttia pidempään. Vaipanvaihdon kanssa voi mennä jopa 45-60min, kun tahtoo piristyä vähän liikaa aina (vaikka kuinka pimeässä koitan selviytyä).
Mun mahdollinen masennukseni olis aivan varmasti ihan toisella tasolla, jos en saisi nukuttua noinkin hyvin öisin.
 
Mä en kestä, mistä tollasia nukkuvia vauvoja saa :wideyed:?

Meillä kaksi tosi surkeeta yötä takana mutta päivät onkin olleet parempia. Kaipa meidänkin vauvalla on jokin minimi unen suhteen...​
 
Meillä on ihanat yöt. Nyt kun on nutrilon pepti käytössä, niin yöunille nukahdetaan 21-23 ja sit nukutaan 07 saakka ilman herätyksiä. Ja muutenkin nukkuu aamusta 4h päikkärit 9-13 ja iltapäivällä 16-18 aikaan tunnin päikkärit.
 
Mä haluun kanssa yöunia nukkuvan vauvan! Viime yö meni taas pyöriskellessä hereillä vähän väliä. Ennen yhtä on turha haaveillakaan yöunista, eka herätys on kahden-kolmen aikoihin, seuraava viimeistään viideltä. Silloin vauva ei enää nukahda kunnolla, vaan vaatii tutin, joka pitää nostaa takaisin suuhun puolen minuutin välein. Päiväunet kestävät vartista puoleen tuntiin paitsi autossa ja vaunuissa. Itsellä ei siis oikein ole mahdollisuutta päikkäreihinkään. Lähes koko hereilläoloaika pitää viihdyttää, muuten alkaa kitinä. Onneksi vauva sentään on iloinen aina saadessaan tarpeeksi virikkeitä.
 
Meillä kanssa nukutaan yöt. Vauva herää 2 ,5 ,7 aikaan syömään ja jatkaa heti unia. 9-10 aikaan herätään riippuen esikoista. Päivällä ei ole mitään selkeää rytmiä. Yleensä nukkuu lyhyitä pätkiä. Muutamat pidemmät torkut
 
Uni toisaalta ruokkii unta, että ei päiväunet periaatteessa pitäis haitata yötä. Rytmi vaan on joillakin tosi pitkään sekaisin.
Meillä oli nyt vieraita iltaa viettämässä ja ihme ja kumma vauva ei tankannut koko iltaa, mutta nukahtaminen vei sitten kaks tuntia, kun heräili vähän väliä. Nää oli miehen työkavereita, ni en kehdannut niiden edessä imettää, joten suurimman osan ajasta olin sängyssä :D
Taitaa olla hetken tauolla minun osalta nää illan vietot :D
 
Mä sain mieheltä lahjaksi rannekorun sarjaa, mistä oon aiemmin saanut korvikset ja kaulakorun. Nyt on vielä pohdinnassa, kaiverrutetaanko lapsen nimi siihen koruun vaiko ei.
Meillä nukutaan onneksi ihan kohtalaisen hyvin. Nukahtaa siinä 22-23 aikoihin ja joskus herää syömään klo 01, joskus jatkaa 03 asti. Sitten syödään 4-5 aikoja riippuen ekasta herätyksestä ja ehkä vielä 7-8 aikaan. Yleensä pötkötellään sinne 9-10 asti, tänään virkistyi jo puol kasilta, niin lapsi ja mies nousi ja mä jatkoin unia reilun tunnin.
Päivällä nukkuu yleensä kahdet tai kolmet pidemmät päiväunet ja sitten pikku torkkuja.
 
Meillä on ihanat yöt. Nyt kun on nutrilon pepti käytössä, niin yöunille nukahdetaan 21-23 ja sit nukutaan 07 saakka ilman herätyksiä. Ja muutenkin nukkuu aamusta 4h päikkärit 9-13 ja iltapäivällä 16-18 aikaan tunnin päikkärit.

Miten pian tuo Nutrilon pepti toimii? Minä siis täysimetän mutta voisiko tuolla testata että kärsiikö vauva lehmänmaitoallergiasta? Jos vaikka yhden päivän antaisikin korviketta ja jos vatsavaivat helpottaa niin sitten karsisin itse kaikki maitotuotteet ruokavaliostani. Turhaan en sitä haluaisi tehdä.

Viime yönä Vauva nukkui 23.30-1.30 (harvinaisen hyvä yön aloitus!). Mies antoi pullosta pumppaamaani maitoa ja laittoi vauvan uudestaan nukkumaan. Nukkui 2-5. Imetin ja nukutin vauvaa melkein tunnin. Nukkui 6-6.30 ja siinäpä se sitten. Valvoin vauvan kanssa kahdeksaan ja sitten lykkäsin miehelle ja nukuin kymmeneen.

Vauva nukkui rintarepussa n. 30 min kun söin aamupalaa. Ja nyt epätoivoisesti yritetään nukuttaa sitä pihalle rattaissa, oltais menty kävelylle mutta niin yökkö sää että yritetään tätä epätoivoista vaihtoehtoa. 15min nukkui (tai oli ainakin hiljaa) ja sitten heräsi. Nyt uusi yritys meneillään.
 
Mulla on kans se Kalevalakorun Lapsi-tynnyri. Tai nyt on kaksi, olen ostanut molemmille lapsille omat. Ja kun en oikein osaa kaulakoruja käyttää, hankin sellaisen ranteeseen kieputettavan nahkanauhan, johon olen pujottanut nuo korut. Sitä tulee käytettyä sentään edes silloin tällöin. :)
Meidän tyttö on ruvennut huutamaan iltaisin. :grumpy: Epäilen masuvaivaa, koska itku kuulostaa kipuitkulta, eikä yleensä huoli tissiä, eikä mitään muutakaan. Yhtenä iltana onnistuin kääntelemään vauvaa sylissä olalta pystyasennosta selälleen mun jalkojen päälle ja takaisin niin, että tuli oikein kunnon pierut ja röyhtäykset ja itku loppui siihen. Valitettavasti tämä ei onnistunut esim. eilen, vaan hyssyttelin itkevää tyttöä toista tuntia... Nukahti lopulta olkaa vasten ja sain huijattua tissille puolihorteessa imemään. Itkukohtasten aikana tissin tyrkyttäminen saa itkun vaan yltymään. Voi toista. On niin turhauttavaa, kun tietää, että toisella on varmasti nälkä, mutta ei vaan syö. Onneksi on ainakin tähän asti nukkunut yön kuitenkin hyvin sitten, kun itku on laantunut.
Tänään laitettiin vauva ekaa kertaa ulos päiväunille. Tyttö nukkuu sisällä(kin) niin hyvin, ettei ole ollut tarvetta nukuttaa ulos, mutta kokeillaan nyt raittiin ilman vaikutusta. :)
 
Uni toisaalta ruokkii unta, että ei päiväunet periaatteessa pitäis haitata yötä.

Jännä ajatus, mitenhän tuo käytännössä toteutuisi? Viime yönä vauva nukkui vähän normaalia pidempään, niin nyt aamupäivällä ei sitten olekaan nukuttu päiväunia. Poitsu heräsi lisäksi jo puolessa välissä normaalia vaunulenkkiä huutamaan, oli muuten todella nautinnollinen paluumatka :P En oikein keksi, että miten uniaikaa voisi pidentää, kun toista ei yhtään väsytä.
 
Meillä on kans oikeen kakka päivä. Kahdesti oon vaihtanut pojan vaatteet :D
 
Takaisin
Top