Taloudellinen tilanne

Aviopuolisoilla on joo elatusvelvollisuus, mutta mikä kuuluu normaaliin elämiseen? Ruoka, asuminen, puhtaat vaatteet ainakin, mut kuuluuko hurvittelut yms kustantaa? Tämä aivan teoreettista pohdintaa... Kannattaa se puoliso valita huolella :D (virheistä oppii, toista kertaa naimisissa...)
Niin ja ajattele että se elatusvelvollisuus ei yllättävän usein ees toteudu. Oon joutunut tekemisiin tapausten kanssa...mut kyse selloin taloudwllisesta pahoinpitelystä!
Jos ei haluu taloudellista eriarvoisuuta lähtökohtaisesti niin selvitystyö tarkkaan ennen suhteen alkua .
Ei ois minul sydäntä itse käyttää rahaa itseeni jos toisella ei ois samaan vaRAa,meil nautitaan sit yhdessä oli ne sit kumman vaan rahat.
 
Mitkään huvittelut sun muut ei kyllä kuulu toisen osapuolen rahapussin kevennykseksi mitenkään, siihen varmasti loppuu elatusvelvollisuuden raja ja niin pitäisikin. Kyllähän näitäkin valitettavasti on, että toinen raataa töissä ja sitä mukaan toinen tuhlaa rahat vaikka alkoon..

Kunhan nyt normaalit elinolosuhteet suo toiselle vaikka kuinka olis omat rahat, eikä välitä toiselle sellaista henkistä alemmuutta, vaikka se toinen olisikin vähemmän tienaava syystä tai toisesta. Työelämässä kun mikään ei ole varmaa, niin voipi osat vaihtua ja suu menee nurin.
 
Sepäse kun mun tulot on tuosta vuodesta triplaantuneet opiskelija elämän jäädessä taakse. Eniten kiinnostaa vaikuttaako tuenmäärittelyyn mahdollinen muutaman kuukauden työttömyysjakso ennen alkavaa äippälomaa (saanko lasketettua tuen palkan mukaan vai palkan+työttömyyskorvauksen mukaan) vai aikovatko tosiaan laskea äippärahani sitten opiskeluajan tulojen mukaan.

Toivossa kuitenkin elellään että työsoppari jatkuu sinne äippälomaan saakka. Ei tartteis miettiä miten laskevat ja meneekö varmasti oikein.

http://www.kela.fi/vanhempainpaivarahat-tyontekijalle

Tuolla mun ymmärtääkseni sanotaan, että sitä 6kk aikaa voi jatkaa eli aikaisemmatkin tulot huomioidaan. Eli laskevat "taaksepäin" sen verran, että 6 kk tulee täyteen. Mutta ehkä on parasta käydä tai soittaa Kelaan ja pyytää niitä selvittämään selkokielellä miten sun kohdallasi tuki lasketaan, jos joudut työttömäksi ennen äitiyslomaa.
 
Onhan täällä toista lastaan odottavat tietoisia siitä, että jos saat ensimmäisestä lapsesta kotihoidontukea ja toisesta äitiysrahaa, niin kannattaa tehdä muutosverokortti kotihoidontukea varten.
Äitiysraha on tuloa ja kotihoidontuki on lisätuloa eli menee isommalla prosentilla. Ne kannattaa lasketuttaa yhteen, että molemmista menee sama prosentti.
Jos ei toimita/ilmoita veroprosenttia Kelaan, niin ekalla kerralla menee 60% veroa kotihoidontuesta.
Nän ainakin tapahtui mulle aikoinaan, kun kukaan "ei muistanut" mainita asiasta. Selvisi vasta kun selvitin asiaa Kelasta.
En tiedä onko asia muuttunut, mutta kannattaa varmistaa tai jos joku täällä osaa sanoa tämän hetkisen tilanteen.
 
Eikös se kotihoidontuki mene lisäprosentilla? Joka tapauksessa kannattaa laskettaa verokortti uusiksi :)
 
Noh pitänee käyä vero toimistossa.. Nää on yhtä hepreaa mulle aina! :D

Jään kotihoidontuelle marraskuussa.
 
Mä jäin nyt kotihoidontuelle, kyl se veroprosentti vähäsen tipahti kun tippui tulotkin useamman satasen. Sen saa netissä laskettua :)
 
Mutta ei kai kotihoidontukea ja äitiyspäivärahaa sentään samaan aikaan makseta? Oon ite nyt kh-tuella ja jos tämä nyt etenee kuten pitää niin sittenhän alkaakin taas uusi äippäloma. Eikös sitä sitten saa taas vaan äitiyspäivärahaa, ja kh-tuki lakkaa ensimmäisestä kenestä sitä tällä hetkellä saa.
 
Mutta ei kai kotihoidontukea ja äitiyspäivärahaa sentään samaan aikaan makseta? Oon ite nyt kh-tuella ja jos tämä nyt etenee kuten pitää niin sittenhän alkaakin taas uusi äippäloma. Eikös sitä sitten saa taas vaan äitiyspäivärahaa, ja kh-tuki lakkaa ensimmäisestä kenestä sitä tällä hetkellä saa.

Joo näin mäkin ymmärsin. Ellei ole tosi monta kh-tuleen oikeuttavaa lasta ja tosi pieni päiväraha.
 
Ei sen pitäisi loppua, ellet laita kunnalliseen hoitoon esikoista. Kotihoidontuki on ns palkkaa sulle siitä, että hoidat vanhempaakin lasta kotona.
Kelan sivuilla sanotaan, että Kotihoidonlisää eli vielä ylimääräistä tukea voi saada vain yhdestä alle 3 vuotiaasta ja se riippuu tuloista.
Toki kannattaa varmistaa Kelasta ennen toisen syntymää. Voihan olla, että ovat taas muuttaneet ehtoja. Itse ymmärsin tekstistä, että voi saada molemmat kunhan hakee/anoo niitä.
 
Mulle jäis joku 60e maksettavaksi kh-tukea, tuskinpa edes haen sitä, vaan lakkautan vanhempainrahakauden ajaksi. Ei se ihan suoriltaan niin mene, että ä-rahalla jos muksunsa hoitaa kotona, niin sais kh-tukea. Meillä kh-tukea maksetaan tällä hetkellä -11 ja -15 syntyneistä maksuista :)
 
Tjoo mä en niiden laskureiden mukaan ainakaan ole oikeutettu kh-tukeen ja äippärahaan samanaikaisesti. :confused:
 
Kävin lueskelemassa noita ehtoja, ja tosiaan, jos saisi aivan minimaalista äp rahaa niin kh-tukea saattaa jäädä maksettavaksi. Kh-tuen määrän ylittäessä äp-rahan niin siinä tapauksessa saa sen ylittävän osuuden verran. Joten meille ei todella jää maksettavaa, äp raha on meillä sen verran korkea :) Siinähän muutoin tekisin melkoisen säästötilin jos saisi vielä täyden kh-tuen äippälomalla :)
 
http://www.kela.fi/vanhempainpaivarahat-tyontekijalle

Tuolla mun ymmärtääkseni sanotaan, että sitä 6kk aikaa voi jatkaa eli aikaisemmatkin tulot huomioidaan. Eli laskevat "taaksepäin" sen verran, että 6 kk tulee täyteen. Mutta ehkä on parasta käydä tai soittaa Kelaan ja pyytää niitä selvittämään selkokielellä miten sun kohdallasi tuki lasketaan, jos joudut työttömäksi ennen äitiyslomaa.

Niin se täytyy jos nyt huonosti töiden kanssa käy, elättelen toiveita vielä siitä jatkosta ensi alkuun.
 
jaaha tällainen kk, olipa onni että elatusmaksut neljästä tuli tänään. Rasittavaa. Heti huomaa kun on joutunut ostaa noita piikkejä jotka maksaa 86e 5 päivässä, ja on reissattu, jolloin ylimääräistä menee perheen ruokailuihin reissun päällä.Mutta no, arvokkaita kokemuksia ja iloisia juttuja ne on olleet, mut en tykkää että alkukuun rahat oli käytetty tähän mennessä.
 
heh mä en oo koskaan jaksanut mitään laskee etukäteen,sielt tulee mitä tulee. Minun äraha lasketaan työttömyyskorvauksesta,ellen nyt sitten pääse pätkäksi töihin, mikä näyttää hyvin todennäköiselle :D Pitäis vissiin ehtii olla 6kk duunissa että se katsottais siitä. No ihan sama :p
 
Tää kuukaus on ollut kyllä tiukka, lähinnä siksi, kun pistin tililtä 500€ suoraan säästöön, eli rahaa olis mutta en halua missään nimessä käyttää säästöjä.. Onnea on maailman paras anoppi! Eilen haettiin mun autoa korjaamolta ja siellä sitten anoppi käski mua käydä siirtämässä turvaistuinta takas omaan autoon ja oli sillä aikaa maksanu koko laskun! Ei ollut kuitenkin kuin "vaan" reilu 80€, mutta kyllä mä olen sydämeni velkaa koko ihmiselle, niin paljon pyytämättä auttanut koko tämän 6 vuoden ajan kun olen saanut olla osa perhettä. Mitähän sitä keksis vähän korvaukseksi? :) Olisi tottakai itsellä ollut rahat maksuun, joten hyvin voisin nyt samalla rahalla jotain hyvää tehdä sinne päin!
 
Takaisin
Top