Taloudellinen tilanne

Jännä tosiaan :D Joo eipä tuokaan aina toimi.. ei tunnu reilulta kyllä se, että eniten tienaava saa sitten hassata sitä rahaa omiin viihdykkeisiin ja vähemmän tienaavalle ei jää rahaa itseensä.. :sad001

Meilläkin on miehen kanssa vähän eri käsitys rahan kulutuksesta (mies tuhlaa omiin tarpeisiin, kun itse pidän huolen jääkaapin sisällöstä ja laskuista), vaikka yhteiseltä tililtä raha lähteekin.. siitä mä aina jaksan jäkättääkin, kun jos mä käyttäytyisin samalla lailla kun mies, meiltä loppuis raha jo ekalla viikolla.

Pitäiskin joskus kokeilla piruuttain sellasta, että nostan tililtä pois saman summan mitä mies käyttää turhuuksiin (rööki ja pelikoneet ym. yhtä tyhjänpäivänen rahankulu) ja katotaan mitä mies tuumaa, kun raha loppuukin kesken kuukauden. Tuo säästöpossukin menee vakavasti harkintaan, vaikka typerää että joutuu omalta mieheltään rahaa jemmaamaan :D
 
Meillä on omat tilit mutta yhteiset rahat. Mies maksaa pääasiassa laskut ja mä ruuan ja poikien kulut.

Musta on todella epäreilua, jos mies tienaa vaikka 3000€ ja nainen 2000€ ja kaikki kulut menee puoliksi. Silloinhan naisella ei jää mitään käteen ja toinen hassaa tyytyväisenä omiaan. Jos ollaan yhdessä ja vielä lapsiakin niin mun mielestä myös rahat on yhteisiä.
 
Mää käyn töissä ja mies on työtön. Menot menee hänen toiveestaan aika lailla puoliksi, osasta maksan enemmän. Isommat yhteiset menot maksan minä, mutta ne on laitettu muistiin, jotta mies maksaa jotain hankintoja, kun hän saa töitä. Auton menot kuuluvat minulle, sillä sen omistankin. Tavoitteena olisi, että mies saisi töitä ennen kuin vauva syntyy, vaikka muutetaan muualle, jos on pakko.
 
Äitiyspäiväraha menee automaattisesti vuoden 2014 verotuksen mukaan... jos tulot on noussu yli 20% ni voidaan kattoo viimisen puolen vuoden mukaan.
Huutelen tuolta syyskuisista! Ylläolevan tekstin mukaan on työttömänä muutaman kuukauden ennen äitiyslomaa, jonka vuoksi tuleva vanhempainpäiväraha maksetaan työttömyyskorvauksen mukaan, ei edellisen vuoden tulojen. Itse luulin myös, että menee edellisen vuoden mukaan kunnes sain päätöksen ja soittelin perään, et what miks perustuu työttömyyskorvaukseen päätös. Tämä siis jos on yhdenkin kuukauden kelan työttömyyskorvauksilla, ennen vanhempainpäivärahaa. Nimim, itse sain kelan työttömyyskorvausta 39päivältä ennen vanhempainpäivärahaa ja sen mukaan laskettiin. Ihan susi systeemi kyllä mun mielestä, eikä löydy mitään mainintaa kelan sivuilta!
 
Nä varmaan ajattelen jotenkin kierosti, kun mun mielestä itse tienaamat rahat voi käyttää itse. Jokainen kuitenkin päättää omasta työpaikastaan ja tulotasostaan itse, että eihän se puolison vika ole jos on huonompi palkka. Elintaso sitten vaan katsotaan niin, että molemmilla on varaa peruselämiseen ja itse kustantaa extrat. Noin niin ku kärjistetysti :D
 
Meillä on omat tilit mutta yhteiset rahat. Mies maksaa pääasiassa laskut ja mä ruuan ja poikien kulut.

Musta on todella epäreilua, jos mies tienaa vaikka 3000€ ja nainen 2000€ ja kaikki kulut menee puoliksi. Silloinhan naisella ei jää mitään käteen ja toinen hassaa tyytyväisenä omiaan. Jos ollaan yhdessä ja vielä lapsiakin niin mun mielestä myös rahat on yhteisiä.

Hahahh jep, mutta meillä mä tienaan 500 ja mies päälle 2k ja maksetaan kaikki puoliks.. Haha!

Lillie nosta ihmeessä aina sama summa, niin mies näkee miten käy! :D

Jennyhannele johan on! Ei ois uskonu että noin menee.. Aika tyhmää, ei mitään järkeä :/
 
Nä varmaan ajattelen jotenkin kierosti, kun mun mielestä itse tienaamat rahat voi käyttää itse. Jokainen kuitenkin päättää omasta työpaikastaan ja tulotasostaan itse, että eihän se puolison vika ole jos on huonompi palkka. Elintaso sitten vaan katsotaan niin, että molemmilla on varaa peruselämiseen ja itse kustantaa extrat. Noin niin ku kärjistetysti :D

Äitiyslomalla ei tienaa ja äidillä ei ole mahdollisuutta tienata. :) vois isi sit jäädä pikkurahalle vuorostaan ja elää ilman omia menoja ja huveja :p eri asia, jos molemmat normaalisti töissä. Mutta epäreiluahan se on, että toinen "joutuu" hoitamaan lapsia kotona ja toinen tienaa ja sitten huvittelee, vaikka yhteiset lapset.. No en varmaan saa fiksusti selitettyä mitä tarkotan. Xd
 
Hahahh jep, mutta meillä mä tienaan 500 ja mies päälle 2k ja maksetaan kaikki puoliks.. Haha!

Lillie nosta ihmeessä aina sama summa, niin mies näkee miten käy! :D

Jennyhannele johan on! Ei ois uskonu että noin menee.. Aika tyhmää, ei mitään järkeä :/
Joo ainut millä tän olis välttäny, oli että ei hakis sitä työttömyyskorvausta siltä 39vuorokaudelta, eli olisin ollut täysin tulotta sen ajan ja sit se olis laskettu vuoden 2014 tulojen mukaan. Mut eipä sekään kauheen hyvä vaihtoehto ollu, ku on täs ollu kaikenmaailman vaunujen ja sänkyjen hommailua pitkin kesää :D
 
En mäkään saa fiksusti selitettyä mitä tarkoitan :D Mä oon ite kolmen kans kotona, no esikoinen aloittaa koulun syksyllä, mutta siis kotona olen siihen kun nuorin kolme. Yhteiskunnan almut tulee mulle, mä yllän nettona lähes samaan ku mies työssäkäydessään, ei ole monesta satasesta kiinni. Joten mä siis voin maksaa puolet meidän menoista ja mulle jää myös omaa rahaa :) Raha on just semmonen asia, että ei ole mustavalkoinen ja kaikille ei samat kuviot sovi.
 
Toki se on vaan reilua, että ei tarvitse elättää ketään jos itse tienaa hyvin ja toinen ei ole viitsinyt kouluttautua, tässä olen täysin samaa mieltä. Mutta elämä kun ei aina ole niin ihanaa, että sinne hyväpalkkaisiin töihin vaan mennään, niin opiskeluaika on taloudellisesti aina rankka. Myös työpaikkaa ei aina sovi valita palkkatason perusteella, eli ei tulisi mieleenkään vähätellä miestä raha-asioissa vaan siksi, että hänen kutsumusammattinsa olisi vähäpalkkaisempi kuin omani ja toistepäin. Me ollaan esim. miehen kanssa vuoron perään opiskeltu, oltu töissä ja työttämänä ja aina se on maksanut enemmän kenellä sitä rahaa silloinkin on ollut. Myös tuo on erittäin viisas pointti mitä leipälapio sanoi, että jonkun on lapsen kanssa valittava se vähäosaisempi rooli. Jos ei mies suostu vauva-aikana joustamaan tuloista niin on kyllä todella itsekästä, koska se, että jompikumpi vanhempi on ainakin ekat vuodet kotona on kaikista arvokkainta, mitä perheen eteen voi tehdä. Miksi juuri nainen on sitten kotona ja saa vähemmän, jos kerta useimmille miehille ei juuri kyseisestä syystä sovi jäädä kotiin, tai puolittaa vanhempain- tai hoitovapaata? Aina ei tietenkään taloudellisesti voi kumpikaan jäädä hoitovapaalle.

Lähipiirissä on muutama tapaus, että mies on erittäin hyväpalkkaisesssa työssä, eli naisella olisi mahdollisuus olla kotona sen kolmekin vuotta lapsen eduksi, mutta koska mies pitää kiinni omista saatavistaa, on naisen mentävä töihin ja laitettava 10kk ikäinen vauva hoitoon. :mad: Erittäin surullista lapsen kannalta!

Se on kyllä ihanne, jos palkkataso on kutakuinkin sama, silloin homma varmasti toimii niinkuin pitääkin. Ajatukseni on lähinnä huimiin tuloeroihin viitaten, esim. puoliso A tienaa 600€ ja B 2500€, jolloin kitkaa syntyy väkisinkin ja raha-asiat on haastavampia hoitaa reilusti. :)
 
En mäkään saa fiksusti selitettyä mitä tarkoitan :D Mä oon ite kolmen kans kotona, no esikoinen aloittaa koulun syksyllä, mutta siis kotona olen siihen kun nuorin kolme. Yhteiskunnan almut tulee mulle, mä yllän nettona lähes samaan ku mies työssäkäydessään, ei ole monesta satasesta kiinni. Joten mä siis voin maksaa puolet meidän menoista ja mulle jää myös omaa rahaa :) Raha on just semmonen asia, että ei ole mustavalkoinen ja kaikille ei samat kuviot sovi.

Nää on kyllä monimutkaisia! Mutta jokainen perhe tekee, kuten hyväksi näkee.

Mun äiti oli kahdeksan vuotta kotona, niin kauan että nuorin meistä neljästä oli sen 2v vai 3v? Iskä elätti sillä aikaa, eikä ollut edes hyvä palkka. Ja oon kyllä kiitollinen, että sain olla noin kauan kotona pienenä. :) jos Iskä ei ois joustanut raha asioissa, äiti ei olisi voinut olla meiän kaikkien kanssa kotona.

Ja meilläkin mies suurimmaksi osaksi maksoi kaiken paitsi mä maksoin oman vuokran kun opiskelin. Ja mies haluaisi joskus ammattikorkeeseen, niin enköhän mä silloin maksa taas hänelle kaiken.

Itse asiassa, tällä hetkellä mä maksan myös hänen laskut ja viikonlopun ruuat yms, kun hän on intissä.. Eihän mun toki tarttis :wink haha ei vaan. Yhdessä ollaan lapsia tehty, niin sillon sen pitäis tarkoittaa/olla tavoite, että yhdessä ollaan loppu elämä, eikä sillon hiluja lasketa koko elämää.. :)

No musta tuntuu että meen omassa tarkoituksessa itsekkin sekaisin :D

Mutta näkemyksiä on monia tässäkin, niin kuin kaikessa. :)
 
Mä painotan myös nyt tähän väliin, että en missään tapauksessa pidä meidän tyyliä oikeana. Päinvastoin, on erittäin mielenkiintoista kuulla eri ratkaisuja, joista toivottavasti myös saa vinkkiä omiin tilanteisiin! :) Vaikka tässä on tullut selvästi todettua, että yksi toimii toisella ja toinen ei, mutta saa vähän eri perspektiiviä omaan ajatusmaailmaan tälläisellä keskustelulla. :)
 
meillä menee tori reilusti. olen työtön(saan 700 kuussa) ,mies tienaa kuussa 1500e. Minä siirrän rahat vuokran jälkeen omalle tilille jonne ei oo miehellä käyttöoikeutta, ja yhdessä siis käytetään rahat,mutta niin että mä oon manikasan vartija, koska olen tiukka (sekä hyvä ja tarkka) raha-asioissa. 5 alaikästä elätettävää, ja säästän :wink
 
Juu jokainen tavallaan tottakai!

Musta kuulostaa vaan tosi hurjalta että mun mies menis nyt rahoillaan ostaa vaikkapa merkkivaatteita viidelläsadalla ja mulla ei ois varaa uusiin farkkuihin ja kulkisin jossain ryysyissä. Tai ei voitais lähteä yhdessä lomamatkalle koska mä en oo saanut säästettyä omaa osuuttani matkasta.

Mutta tosiaan ollaan eletty alusta asti periaatteella sieltä maksetaan missä rahaa on, siksi tuo omat rahat- systeemi kuulostaa omaan korvaan niin vieraalta.

Munkaan mielestä ei oo niin itsestään selvää, että jokaisella on mahdollisuus niihin hyväpalkkaisiin hommiin ja näin tienata yhtäpaljon kuin esim se mies. Hyväpalkkaiset työpaikat on aika kiven alla ja uudelleenkoulutus lapsiperheen kanssa ei oo mitenkään hirveen helppoa.

Hauska kyllä lukea miten erilaisia systeemejä kaikilla on!
 
Äitiyspäiväraha menee automaattisesti vuoden 2014 verotuksen mukaan... jos tulot on noussu yli 20% ni voidaan kattoo viimisen puolen vuoden mukaan.

Sepäse kun mun tulot on tuosta vuodesta triplaantuneet opiskelija elämän jäädessä taakse. Eniten kiinnostaa vaikuttaako tuenmäärittelyyn mahdollinen muutaman kuukauden työttömyysjakso ennen alkavaa äippälomaa (saanko lasketettua tuen palkan mukaan vai palkan+työttömyyskorvauksen mukaan) vai aikovatko tosiaan laskea äippärahani sitten opiskeluajan tulojen mukaan.

Toivossa kuitenkin elellään että työsoppari jatkuu sinne äippälomaan saakka. Ei tartteis miettiä miten laskevat ja meneekö varmasti oikein.
 
Tässä tullaan sitten henkilön arvomaailmaan... Eihän kenenkään tarvitse toista elättää, mutta moni puoliso tekee sen aivan vapaaehtoisesti. Vaikka meillä puoliksi yhteiset menot maksetaan, ei meillä pääse syntymään tilannetta, että toinen jää ilman rahaa. Meillä se kyllä taitaa useimmiten mennä niin, että mies on rahat vähissä ja mä makselee hänen laskunsa, vaikka oon se kotona "kituuttava" yksilö :D Kukin tallaa tyylillään, onneks Suomessa on kuitenkin mahtava tukijärjestelmä ja työttömät/opiskelijat/kotona lapsiaan hoitavat voivat elää ihan hyvää elämää :)
 
Mun mielestä Suomessa on aviopuolisoilla elatusvelvollisuus... Mutta miten se käytännössä menee on tietenki toinen juttu...

Meillä mies on ollu opiskelija tai työtön lähes meidän koko yhdessäolon ajan. Nyt sitte ku ite oon hoitovapaalla ja se töissä ni osat toisin päin. Ihmeen hyvin mulla rahat riittäny
 
Aviopuolisoilla on joo elatusvelvollisuus, mutta mikä kuuluu normaaliin elämiseen? Ruoka, asuminen, puhtaat vaatteet ainakin, mut kuuluuko hurvittelut yms kustantaa? Tämä aivan teoreettista pohdintaa... Kannattaa se puoliso valita huolella :D (virheistä oppii, toista kertaa naimisissa...)
 
Minä oon maksanut meidän lähes kaikki menot viimeiset 7 vuotta (eli yhdessäoloaikamme) koska mies oli ensin työtön ja sitten opiskeli yliopistossa 5 vuotta. Nyt pidetään peukkuja että alan töitä löytyy hälle (valmistui juuri) ja sitten kun minä jään äitiyslomalle, voi hän vuorostaan vastata kuluista. Toivottavasti maksaa yhtä hövelisti omastaan, kuten minäkin olen tehnyt :)
 
Takaisin
Top