Taidot

Mamamama, äjti, eiei, krjkrj, hiiiijjjjjjj (tekonaurun korvike), äyy ähh öö (hennolla äänensävyllä tyytyväisenä), virkayskää huomion herättämiseksi ja naureskelua. Tuossa ekana mieleen tulevat, yleisimmät. :)

Meillä myös mmm-mmmm-mmmm, pärisyttelyn alkeita, tintintin, dindindin, eyyy, hehe, ehe, äää, huhuilevaa höötä, heetä ja ties mitä ja sitten jotain kurkkuäänteitä, kirkirkir.

Muokattu viimeksi:
Meillä uusi juttu on sellainen älämölö, mitä vauva pitää syödessään. Siis suu kiinni, ööööääääöööö... Ja taas on äidillä pokassa pitelemistä...:grin Tyyppi on myös löytänyt mun naaman, jota yrittää tutkia välillä aika rajuinkin ottein. Illalla taas yrittää tunkea omaa unipupuaan äidin naamaan.

Tuo raapiminen ja repiminen ei aina ole kyllä kauheenkaan kivaa. Yks päivä onnistu tökkään sormellaan mun silmään ja silmä näytti pitkään siltä, että oon saanu turpaani. No olinhan mä periaatteessa! :D

Meillä oltiin ekan kerran eilen kuulemma ryömitty! :smiley-bounce022 Ja tottakai JUST sillon ku minä oon jossain pidemmällä reissulla... :D

Meillä harrastetaan myös raapimista ja repimistä! :D myös on kivaa jyystää sillä terävällä hampaalla äidin sormia, nänniä ym. mikä sattuu suuhun menee.

Myös ryömimis harjoitukset kovassa vauhdissa!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Ou nou, joko nää alkaa kohta ryömiä? :eek: Hyvästit kahvikupille viltin vieressä... :oops:

Meillä opittiin eilen ärjymään ja murisemaan! Ja taas meikämammaa naurattaa... Onkohan mulla jotenkin kieroutunut huumorintaju, kun ajoittain jopa oman vauvan itku huvittaa mua? Mutta tolla on sellainen protesti-itku, mikä tulee esim. kun joutuu odottamaan, että minä puen ulkovaatteet päälle. Mitään oikeaa hätää ei ole, mutta äidin hitaus ärsyttää. Itku on sellaista "höhöhöhöööö", ja siihen yhdistyy usein nyrkin heristely... :laughing021

Mulle tulee protesti-itkusta lähinnä tuskanhiki, mutta ne murinat ja ärjynnät ovat ihan uskomattoman hassuja. Parasta on, kun poika painii unilelun kanssa sängyssä ja pitää sellaista vuoroin hieman turhautunutta ja vuoroin voitonriemuista ärinää :grin

Jaahas, tässä parin tunnin sisällä onkin opittu kierähtämään myös selältä mahalle. Ja kun yhdistää molemmin suuntaiset kierähtämiset taitoon pyöriä kuin kellonviisari, niin tuohan liikkuu ja pelottavan nopeasti. :eek:

Meillä poika on jäänyt tuossa kääntymisessä jumittamaan vain siihen "oikean kyljen kautta selältä vatsalleen", mitä on harrastanut jo kuukauden päivät. Osaahan tuo periaatteessa kääntyä myös vatsalta selälleen, mutta se on niin satunnaista että tuntuu ettei poika jotenkin muista että niinkin voi tehdä. Tuossa yksi ilta edettiin taas metrin verran lattialla "mittarimatona" peppu pystyssä itseä eteenpäin hilaten. Mutta (onneksi :D) vielä ei edetä sen enempää.

Poika on alkanut myös roikkua sitterin ja turvakaukalon laidan yli. Hilaa itsensä pystympään istumaan ja roikottaa ylävartaloaan reunan yli. Erityisen kivaa tämä oli kaupassa kun turvakaukalo oli ostoskärryjen päällä ja pääsi kurkkimaan oikein korkealta. Kova hinku on istumaan ihan kunnolla, mutta toistaiseksi sitterikin on siinä puoli-istuvassa asennossa. Pelkään että toinen tulee nenälleen jos laittaa istumaan ihan selkänoja pystyssä, kun eteenpäin on päästävä :D
Selkä on kyllä pojalla ihan suorassa kun istuu lattialla tuettuna, mutta neuvolassa testattiin ottaako poika vielä käsillä vastaan kun kallistaa sivulle eikä se vielä ihan mennyt niinkuin pitäisi, joten ehkä syöttötuoli voidaan ottaa käyttöön sitten seuraavan neuvolan jälkeen :)

Poika on keksinyt, että saa leluista aikaan ääniä. Ihan innoissaan pitää kaikkia helisteltäviä leluja korvan vieressä ja heiluttaa niitä hulluna. Ja huolestunut äiti miettii, että meneekö pojalta vai itseltä ensin kuulo.

Eilen poika äkkäsi, että on olemassa myös vinkuleluja. Ihan ylihassua, kun toinen ei sitten ensin tajunnut, miten se ääni "tehdään" ja heilutteli vinkuleluakin korvan vieressä toiveikkaana :laughing021Jonkin aikaa pyöriteltyään hän sitten hoksasi, että painelemalla saa ääntä :)

Koiraparat...

Joo ois saanu kyl hiukan myöhemmin alottaa ryömimään. Vetää hassusti kädellä itteensä eteenpäin ja toinen on VASTA 5,5 kk! :D

Tuo raapiminen ja repiminen ei aina ole kyllä kauheenkaan kivaa. Yks päivä onnistu tökkään sormellaan mun silmään ja silmä näytti pitkään siltä, että oon saanu turpaani. No olinhan mä periaatteessa! :D

Meilla poika on raapinut itseaan kynnella silmaan niin, etta silma oli jonkin aikaa ihan punainen. Olen todennut, ettei noita kynsia voi koskaan leikata niin hyvin, etteiko niita raapimisjalkia tulisi kasvoihin... Ja tuossa jokin aika sitten poika hoksasi, miten kiva on rapistella ja "syoda" kosteuspyyhepakkausta vaipanvaihdon aikana. Ma annoin sen leikkia sen pakkauksen kanssa, kunnes se tokkasi sen pakkauksen muovisella kulmalla itseaan silmaan. o_O Minun moka!
Kauhean varovainen tuon kanssa on oltava...

Sama täällä, pojalla on alvariinsa naama naarmuilla kun raapii itseään. Mutta eipä se häntä tunnu haittaavan eikä arpiakaan näytä jäävän, joten olen vain normaalisti koittanut leikata kynsiä säännöllisesti :) Äkkiä niihin kyllä ilmaantuu sellaisia rispaantuneita kohtia, kun poika tarttuu kynsillä kaikkeen muuhunkin ja esim. vetää kynsiään erilaisia tekstiilipintoja pitkin.

Meillä alettiin sitten vauhdilla keksiin uusia juttuja. Oppi yhtäkkiä että pyörimällä pääsee eteenpäin, ryömii välillä eteen- ja välillä taaksepäin ja huomasin tuossa että osaahan tuo kannatella ylävartaloaan suoraksi ojennettujen käsien varassakin! O.o Se muutos on kyllä tullut että viihtyy paljon paremmin lattialla nyt kun pystyy kääntelemään itseään, ei nouse raivo muutaman minuutin jälkeen :)

En nyt tie mihi ketjuu ois kuulunu, muyta meillä poika löysi tänää pidtorasiat! Tosi kiva! :D heti kävin ikeasta ostaas tulppia! Myös kissanmössöä on käyty vähän puristelemassa ja digiboxia! :D

Hyvästi huoleton vauva-arki! :D (ehkä ois kuulunu vauva-arki ketjuun...)

Meillä yritetään ihan kauheasti ryömiä! Ja sitten palaa pinna, kun ei vielä ihan onnistu :grin Pojalla on kyllä ihan oikea ajatus, mutta motoriikka/lihaskunto ei vaan riitä... Akselinsa ympäri pyörii kyllä sujuvasti :)

Kääntyminen onnistuu jo niin hyvin, että periaatteessa voisi kierimällä edetä, mutta onneksi poika ei ole älynnyt, että sellainen mahdollisuus on olemassa. Vatsalta selälleen kääntyminen ei enää jaksa kiinnostaa ollenkaan, nyt pitää aina päästä vaan selältä vatsalleen ja heti tekemään ryömimisharjoituksia. Isompien lasten puutteessa pojanreppanalla on kiire koirien perään :laughing021

En tiedä osaako kaikkien muiden vauvat tämän jo, mutta meidän neiti osaa juoda nokkamukista. :) Olin eilen haljeta ylpeydestä, kun vauva ottaa mukin omaan käteensä, kallistaa ja hörppää, sitten pitää sitä kädessään ja ottaa kohta uudet hörpyt. Ihan kuin isompikin ihminen. :grin Enää se ei yritä edes imeä sitä nokkaa, vaan tajuaa jo, miten se toimii. Ja tuo kun ei sitä tuttipulloa saanut, niin nokkamukiin on tehty tuttavuutta vasta viime viikosta.

Sama homma kääntyilyn kanssa, selältä vatsalleen ja peppu pystyssä epätoivoista eteenpäin pyrkimistä. Jostain syystä ei hoksaa kääntyä takaisin selälleen, vaikka se on osattu jo kauan. Pinna palaa ja äidin avustuksella takaisin selälleen. Ja sitten taas uusi yritys.

Takaisin