Taidot

Apua, meilläkin ryömitään! Poika on nyt 5kk ja viikon. Onhan tuo jo kovasti yrittänyt edetä, mutta meinasin tänään silti pudottaa silmät päästäni, kun poika heitti lelun kädestään, olin menossa sitä poimimaan ja tajusin, että lapsihan MENEE ITSE! :eek: Ja sitten uutta taitoa treenattiinkin vaikka kuinka :) Saa nähdä, tuleeko uni ensi yönä...

Tänään kylvyssä pojan muoviankat ym lelut kelluivat jalkopäähän. Hyvin hitaasti ja keskittyneesti poika sai niitä siirrettyä jalkaterillään lähemmäksi itseään kunnes sai ne jalkojen väliin josta hän yhä hitaasti ja keskittyneesti nosti ne jaloillaan lähemmäksi itseään kunnes sai käsiinsä. Äiti oli taas ihan et whaaaaaat, mitä tuli tehtyä!?!?

Yksi uusi harrastus on nenän kautta niiskuttelu/hengittely naama rutussa ja silmät raollaan. Ja pojalle on kehittynyt varsinainen pakkomieli repiä mun tukkaa. Heti kun menen lähettyville, niin hän hyökkää kädet ojossa ja yrittää saada jostain hiussortuvasta kiinni. Ja ai vit.... että ottaa päähän. Muutenkin tukkaa lähtee vieläkin tupoittaan niin ei sitä nyt tarvitsisi ihan kauheasti repiä....

Liikkuminen on edelleen sitä oman akselin ympäri pyörimistä ja eteenpäin repimistä, pylly nousee korkeuksiin mutta pää pysyy tiukasti maassa ja kun ylävartalo nousee niin alakroppa on maassa. Istuminen sen sijaan on kehittynyt paljon ja poika pysyy istualteen ilman tukea jo pehmeilläkin alustoilla kuten sängyssä :)

On tää ihan huikeaa seurata vierestä miten äidin pikku mussukat niin nopeasti kasvaa ja kehittyy ja koko ajan oppii jotain uutta :love7

Meidän tyttö oppi 2 kk sitten kääntyyn vatsalta selälleen ja toisinpäin vasemman kyljen kautta ja pyöriin akselinsa ympärille.

Se siitä. Siihen loppu ja siihen tyytyi. Tekniikassa on tullut edistystä ja tollei, mut tuntuu, ettei sitä ees kiinnosta oppia lisää.. Oon yrittäny "suostutella" sitä esim laittamalla lelun pikkuisen liian pitkälle yms, mut ei..
Ehkä se sit vaan jonain kertana hoksaa..?!

Yks päivä jätin tytön leikkimatolle ja kun tulin takasin ihmettelin että missä ihmeessä se on. Oli pyöriny sohvapöyän alle :D Siellä kiltisti tutkaili mattoa, piti vissiin päästä tutkimusmatkalle :D

Meillä käännyttiin helmikuussa selältä mahalleen, toisinpäin jo aiemmin mutta nyt ei ole kääntymiset kiinnostaneet aikoihin, neiti vaan syö varpaita. Hyppykiikussa kovasti juostaan ja mahalla ollessaan olisi yritystä eteenpäin, mutta kun ei vaan vielä pääse. Mutta veikkaan että keretään kiirehtiä tuon perässä vielä yllin kyllin, vaikka ne kiireet alkaisikin vasta vähän myöhemmin. Käsistään neiti on nopea, tarkkana saa olla mitä pienen käden ulottuvilla on..

Mulla on jo kiire tuon kanssa, viimeksi tänään ui koiran vesikupissa kun selkäni käänsin.... :smiley-ashamed004 Meilläkin viimein ylletään varpaisiin, on maha hoikistunu vissiin sen verran :laughing021

Minäkin oisin halunnu hyppykiikun ottaa käyttöön, mutta kun neuvolassa kysyin että joko voitais kokeilla olla siinä niin se sano että nykysin ei sitä, eikä kävelytuolia suositella koska hidastaa kävelyn oppimista kun käyttää vain päkiöitä molemmissa ollessa liikkumiseen ja surkastuttaa pohjelihasta :|

Samaa mä olen kuullut, mutta tuttu lastenlääkäri sanoi ettei niistä ole haittaa. Toiseksi siskonpoika käytti molempia tooooosi paljon ja oppi kävelemään 9kk iässä. Poika seisoi aluksi varpaillaan mutta jo parissa päivässä tajusi laittaa koko jalan lattiaan ja nyt seisoo kävelytuolissakin oikein. Tietty mä seuraan tarkkaan missä asennossa poika pitää jalkojaan ja välillä korjaan jos meinaa seistä varpaillaan :)

^ Sama täällä, ei voi oikein selkäänsä kääntää. Ja kun aivot eivät ole tulleet ihan liikkumisen perässä, on turha yrittää huhuilla että "älä kulta roiku sitterissä, sulla jää sormet väliin", "ei saa ottaa hännästä", "varo siinä on kulma" jne. jne.

Mutta nyt pitäis kyllä oikeasti hommata pojalle se moppipuku! :grin

Tuo sitterissa venkoilu on kylla raivostuttavaa. Poika jotenkin venkoilee itsensa ihan selka kaarelle siina, kaantyy melkein mahalleen, kun tutkii sitterin ylareunan kuvioita. Tai sitten se rohnottaa siina niin rennosti, etta toinen kasi on reunan yli tai potkii niin paljon, ette takapuoli valuu lahelle alareunaa.
Ja ma en vaan koskaan "muista" laittaa vauvaa kiinni siihen, vaikka sitterissa on ne turvavyot.

Niin siis mun kommenttini tuonne Kuyminin ja Salmen juttuihin ylempänä :)

Me hommattiin myös hyppykiikku, ajattelin, että uskaltaa hyvin, kun maltilla käyttää.

Kuulin juttua että jossain neuvolassa oli sanottu, ettei suositella kun ei tee hyvää selälle tms, mutta eihän tuossa kukaan varmaan (toivottavasti) koko päivää lasta pidä. Meillä neiti ainakin ilmoittaa, kun ei enää jaksa/halua siinä olla. Omassa neuvolassa mainitsin hyppykiikusta ja terkkarin mukaan lapsi saattaa siinä ollessaan ruveta varvistamaan, mutta edelleen, luulen että jos kohtuudella antaa pienen siinä olla, tuskinpa siitä haittaa on. Neidillä on ainakin ihan älyttömän hauskaa kun saa siinä juoksennella. Välillä ihan vaan kiikutellaan siinä hetken aikaa, ja kiikkuminen on kuulemma pienille kaikin puolin oikein kehittävää.

Juu, meilläkin ollaan n viisi minuuttia kerran joka toinen päivä hyppykiikussa (en jaksa virittää sitä joka päivä ja sitten se vaan jää... ) ja kävelytuolissa just 5-10min kerrallaan pari kertaa päivässä :)

Meilla poika kaantyy ympari nykyisin vain houkuteltuna, ja mahallaan ollessaan punnertaa itsensa joko kasivarsien varaan tai sitten nousee peppu, jomminkummin. Poika ei kuitenkaan liiku eteenpain, ei ryomi, ei peruuta. Kurottelee kovasti leluja kuitenkin, mutta muuten sutii vain tyhjaa, jalat vispaa kuin sammakolla. Akselinsa ympari pyorii useinmiten nukkuessaan, leikkimatolla harvemmin.
Istuminen ilman tukea onnistuu jonkin aikaa, kun ensin asetellaan istumaan, mutta sitten pyllahtaa melko pian.
Ja ikaa nyt tasan 6 kk.

Istumisesta, kysyin siitä vielä neuvolassa ja terkkari sanoi, että sen kun kokeilet: jos poika menee linkkuun eteen tai roikkuu holtittomasti sivulle, ei vielä ole aika istua. Jos ei, niin voi istuttaa lyhyitä aikoja. Testasin, ja poika kyllä pystyy istumaan ihan kivasti selkä suorassa, mutta yleensä pöydällä näkyvät esineet (erityisesti oma lusikka) tai alhaalla omat varpaat ovat niin kiinnostavia, että kaveri käytännössä vetää itseään johonkin suuntaan linkkuun. Eli miten sen nyt sitten ottaa, joo taittuu vielä mutta ihan jäntevästi, ja ylöskin pääsee taas omin avuin o_O

Istuminen sinänsä ei taida niin kamalasti kiinnostaa, syöttötuolissa yritetään nousta seisomaan (kääk) vaikka taidot eivät siihen tietenkään riitä. Lattialle taas jos istuttaa, niin pojalla on kiire saada jalat alle ja joko yrittää seistä tai sitten päästä maahan ryömimään. Ota siitä sitten selvää!

Samaa sanottiin meille, mikä on ihan järkeenkäypää koska jokainen vauva kehittyy omaa tahtiaan eikä siten voi olla mitään absoluuttista ikää kun saa alkaa tekemään sitä ja tätä :)

Meidän pikku-ukkeli istuu nyt aika kivasti lattialla ilman mitään tukea "ihan itsekseen". Joskus voi jopa hypistellä jotain lelua samalla eikä tarvitse keskittyä vain siihen tasapainoilemiseen. Taaksepäin kellahtaessa ei osaa oikein ottaa tukea tai kierähtää kyljen kautta, mutta eiköhän sekin pikkuhiljaa opita.

Konttaus on nyt kyllä niin lähellä! Hetkuttaa itseään konttausasennossa miten sattuu ja asento pysyy hyvin heilumisesta huolimatta. Toinen polvikin jo siirtyy eteenpäin, mutta vielä ei käsien ja jalkojen yhteispeli oikein toimi. Joku päivä se varmaan vaan konttaa kulman takaa vastaan, että hei äiti, nyt mä sen keksin! :)

Hyppykiikusta; meillä se on käytössä ehkä kerran tai korkeintaan kaksi kertaa päivässä sen max 15 min kerralla ja asennettu niin "alas" että poika varmasti seisoo tasaisin jalkapohjin, toki pomppiessa saattaa hetkellisesti varata vain varpaille. En näin maalaisjärjellä ajateltuna näkisi siinä ongelmaa, kun käyttömäärät on maltillisia ja kiikku asennettu oikealle korkeudelle.

No, taito tämäkin... Tänään istuin lattialla vauva sylissä, päälläni imetysyöpuku (älkää kysykö kellonaikaa...:oops:), niin neiti vetäisi mun tissin esille ja alkoi vääntää itseään siihen. Olin ensin ihan että :laughing021mutta sitten enemmän että OMG:eek:! Toivottavasti ei tee tota ihmisten ilmoilla (no, toistakseksi en toki ole kulkenut ihmisten ilmoilla yöpuvussa...).

Takaisin