Taaperoiden kehitys ja kasvu

Lilly, mä edelleen väitän, että meillä kävi joku ihme tuuri sen pottailun kanssa. Inhoan kyseistä sanaa, mutta varmaan oli joku "herkkyyskausi" tyrkyllä kun potta esille nostettiin :D . Nyt kun oli tuttu asia, niin näköjään sai hyvin tuulta alleen. Alunperin oli itselläkin tarkoitus olla sitten siellä pihalla ensin puskapissi linjalla ja sitä kautta opetella kunnolla potailut. Sen verran on tosiaan vielä pieni kakara, että kun ollaan oltu housut jalassa, niin ei tajua, että ne pitää ottaa pois ennen pottailua vaan kiltisti istuu potalla ja lorottelee housujen läpi :grin . Toki sitten autan jos satun olemaan läsnä, mutta keittiöön on muutaman kerran kantautunut tuttu ääni: o-oou ja oijoi :wink . Meilläkin kun on vanha ja kylmä talo, niin olen pukenut pitkät sukat vielä paitojen lisäksi, ettei poikaparka jäädy, heh.
 
Meillä istutetaan potalla ihan vaan silloin tällöin. Tarkoituksena aloittaa oikea harjoittelu vasta lähempänä 2v.
 
Meillä aloitettiin alkuvuodesta porrastettuna (aina lisättiin kertoja). Hienosti sujui, tuli pissat ja kakat pottiin. Toukokuussa tuli kahden viikon ehdoton ei potalle. Nyt taas vaihdellen. Pikku hiljaa :) Pari päivää sitten käytiin ostamassa pikkuhousuja ja otetaan vähän toisenlaista harjoittelua myös.

Täytyy sanoa, että hieman pettynyt olen eiliseen neuvola käyntiin (lääkärikäynti). Kerroin kuopuksen yöllisistä vaelteluista, johon lääkäri toteaa:"kyllä tuon ikäinen voi kävellä unissaan". Olisin odottanut jotain vinkkejä tms...Toki netistä löytyy, mutta joo................
 
Meillä tehdään kakka pottaan lähes päivittäin. ei osaa vielä itse pyytää,mutta kun huomaan että alkaa tekemään tuotosta kysyn tuleeko kakka ja tyttö juoksee itse potalle :joyful: ja mekin ostettii pikkareita jokin aika sitten. Tarkoitus on nyt kesällä "unohtaa"vaippa ja laittaa vaan pöksyt. Vahinkoja varmasti sattuu mut tällä taktiikalla olen 3aiempaa opettanut kuivaksi ja kaikki alle 2 vuotiaina. 2 veen jälkeen on taas vaikeampi kun uhmat ym.jutut .mielessä. Keskustelin juuri aiheesta tytön päikkyhoitajan kanssa.
 
Ehkä mäkin nyt kunnostaudun teidän innoittamana ja otan taas potan esille. Se on jo ihan pölyttynyt :)
 
Me ollaan oltu huonoja pottailijoita kans tähän asti. Sillin tällöin on otettu esiin ja kokeiltu, mutta ilman mitään päämäärää tai ressiä. Nyt voitais kyllä kunnostautua asiassa pikkuhiljaa. Jos pojalta ottaa vaipan pois ja päästää ottamaan ilmakylpyä, niin ei mene kauaa kun on pissat tai kakat jossain päin lattiaa..
 
Kyllä sitä saa välillä niin naurun aiheita tämän ikäisten kanssa (en tietenkään naura ääneen lasten nähden, kun toimivat), mutta sanat saa miettiä tarkkaan :grin
Toukokuussa kuopus tuijotti tiiviisti, kun olin aamupissalla ja sanoin aamuäkäisenä, että tule nyt vielä pyyhkimään. No, tyttö teki työtä "käskettyä" (en tietysti antanut muutakuin heittää paperit pönttöön). Toissapäivänä esikoinen joi maitoa mukista ja alkoi leikkimään purskutusleikkiä (mikä on meillä aika tarpeellinen ulkona.......), sanoin että anna maito tänne ja ojensin käden. Sain tosiaan maidot kädelle :smiley-bounce022
yms.yms.ihania nämä pienten oivallukset :Heartbigred

Ja sitten tämä tekemisten jäljittely. Voi elämä. Meillä on kuivaksiopettelemisen harjoitukset aina aamuisin. Kuopus jos pissaa vahingossa, niin yrittää ensisijaisesti itse siivota kaiken..ihana ja toimelias tyttö. Esikoinen pidättää niin pitkään kuin pystyy, sitten menee kiireesti potalle. Siivotaan, työnnetään rattaita, katetaan pöytää..ihanaa :)

Pitää olla todella tarkka sanoistaan. Niinkuin me kaikki ollaan varmasti huomattu.
Tytöt myös matkivat toistensa juttuja paljon, mikä on toisaalta hyvä - oppivat ja kehittyvät, huomioivat muut "helpommin", mutta ainahan kolikolla on kääntöpuolensa....phuh...
 
Muokattu viimeksi:
Meillä on kuivaksi opettelu edennyt huimaa vauhtia. Nyt tyttö osaa sanoa "kakka" sekä pissa että kakkahädän kohdalla ja yölläkin herää nykimään vaippaa ja hokee kakkaa :rolleyes: no yöllä en ole vielä jaksanut reagoida mutta päivät aletaan olemaan nyt ja tästä päivästä alkaen ilman vaippaa,mulla alkoi nimittäin LOMA!!! Ja tytteli on selkeästi kypsä potalle kun osaa ilmaista tarpeensa.
Meilläkin on omatoiminen tyttö,auttaa tiskikoneen tyhjentämisessä,ostosten laittamista paikoilleen,siivoaa(moppaa pikku mopilla),mittaa kuumeen,juottaa juomapullosta,haluaa syöttää meitä vanhempia jne. Huikeaa kehitystä joka viikko!
Kahden sanan lauseita yrittää muodostaa, kuten "pappa töissä" ässät ja kaikki kuului selvästi. Ihanaa kun helpottuu tämä kommunikointi :p
 
Meillä otettiin takapakkia puhumisessa kun pikkusisko syntyi. Tunnistettavia sanoja ei ole kun kourallinen ja niitäkin käyttää harvoin. Enemmän höpöttää omaa kieltään ja kommentoi kaikkeen THOU. Olis kyllä arki paljon helpompaa, jos olis edes vähän enemmän kommunikaatiota..
 
Meillä tuo puhuminen on myös mennyt erikoiseksi. Tyyppi selittää kovasti omalla kielellään pitkiäkin juttuja. Sanoo sanoista alku- tai lopputavut, joten siinä on arvailtavaa että mitä oikein tarkoittaa. Toisaalta taas sanoo ihan kunnon yksittäisiä sanoja, mutta nuo lauseet, huh-huh! Ainoot ymmärrettävät lauseet ovat edelleenkin: "Ei oo" ja "Ei pois".

Piirtäminen on jo hetken aikaa suosittua puuhaa. Oikeastaan piirretään joka päivä. Eli siis minä piirrän ja poika nimeää piirroksia. Sitten "värittää" itsekin mun piirrosten päälle :)
 
Nyt kolmatta päivää ilman vaippaa! Kehitystä on torstaihin verrattuna tapahtunut niin ettei enää ruiki pieniä pissoja vähän väliä vaan on oppinut pidättämään ja pissaa harvemmin ja enemmän kerrallaan :happy: sanoo kakka ja tulee potan luokse ja se on heti laitettava istumaan muuten valuu reisille :rolleyes: olemme olleet myös ulkona ilman vaippaa nyt kun on lämmin. Ainoastaan unille on laitettu vaippa. Kohta on vaippaikä ohi,ihanaa!:joyful:
 
Luovuimme myös syöttötuolista ja nyt on käytössä juniortuoli. Vauva muuttunut isoksi tytöksi :love017
 
Eevis, kuulostaa kyllä siltä, että vauvailut on nyt vauvailtu :)

Meillä on myös päätetty Aku Ankka vaihe ja vietetty ensimmäiset kuivat päivät housujen kera :wink . Edellen tarvitsee kyllä olla aktiivinen jos haluaa kuivat housut säilyttää, varsinkin silloin kun poika keskittyy kovasti johonkin touhuun. Niin vahva on ollut ajatus housut=vaippa. Ulkona ollaan vielä käytetty vaippaa, mutta nyt kun vaan hyvät kelit palaisivat niin voisi olla ulkonakin ilman vaippaa.

Täällä asustaa kyllä sellainen kesäesa että alta pois. Vedellä läträäminen kaikissa muodoissa on vaan niiiiin hienoutta, saippuakuplat ja niiden puhaltelu paras harrastus, kaikki kukat ja kivet poimitaan ja järjestellään riviin, hiekkakakuja on tehty sekä äidille syötetty niin monta, että kohta jo varmaan äityisneuvolasta huomautellaan :D
 
Joo,mä oon kyllä ihan helpottunut että vauva aika on ohi! 17 vuotta oon ollut äiti ja nyt on sellainen tunne niin vahvasti ettei enää vauvoja meille! Käännetään seuraava sivu ja kasvatetaan nyt tää viimeinen isoksi,jos vaikka sitten olisi aikaa itselleenkin olen niin ylpeä että mulla on niin reipas tyttö joka syö itse,osaa pottailun,puhuu vähän mutta tulee ymmärretyksi,on monin tavoin taitava ja luova :happy:
 
Mä oon kyllä kateellinen tosta pottailusta. Meidän tyyppiä ei potta vois vähempää kiinnostaa. Kertoo kyllä kun tulee pissa, mutta ei suostu potalle istumaan kuin aivan satunnaisesti. Pikkuhiljaa sit ... Ehkä alkaa päiväkodin alettua kiinnostumaan potasta enemmän, kun näkee, että muutkin lapset käy.

Tän hetken sanavarastossa joo, ei, iti, äiti. On kyllä niin hitaasti lämpiävä kaveri tuo meidän poika, etten ihan heti odota sen varaston laajenemista. Ääntelemällä, kehonkielellä ja näyttämällä kommunikoi kyllä ihan ymmärrettävästi.
 
Kaipailisin neuvoja/ajatuksia/käytännön kokemusta/mielipiteitä teiltä muilta...Meillä on ollut ajatuksena siirtää tytöt omaan huoneeseen ennen päivähoidon alkua (alkaa elokuussa ja tällöin ei viitsi enää ottaa toista "isoa muutosta" pienten elämässä). Joten, siirto pitäisi tehdä nyt, vielä kun voi tai sitten myöhemmin....mutta, tytöillä taas vaihe, jolloin tulevat aamuyöstä/keskiyöstä vanhempien sänkyyn nukkumaan...en tiedä onko tottumusta vai oikeasti haluavat lähelle - tulevat kyllä ihan iholle kiinni nukkumaan, joten veikkaisin jälkimmäistä. Mietinkin, onko siirto nyt järkevää, kun on tällainen läheisyydenkaipuu vaihe menossa?? Tuntuu sille, että ei ole, mutta toisaalta mietin ettei tule vaan "tavaksi"....ääääh...

edit. Itseasiassa nukumme itse tyttöjen huoneessa, koska on isoin huone, joten huone ei tytöillä vaihtuisi vaan vanhempien sänky lähtisi pois.
 
Citrus,on hienoa että pohdit asioita ja mietit ennenkuin toimit. Siinä on vaan se haittapuoli ettei "oikeaa"hetkeä kenties tule koskaan :rolleyes: aina löytyy uusi este uuden asian tielle.
Mä ehkä muuttaisin sen nukkumisjärjestelyn nyt ennen hoitoon menoa,koska sitten kun pvähoito alkaa niin siinä on tarpeeksi uutta ja sitten voi mennä useamman kuukauden ennenkuin voi sänkyjä siirrellä.

Meijän pottailu on nyt jo niin pitkällä että on ollut jopa 3 kertaa päikkäreiltä kuiva vaippa! Tänään ajoin mökiltä 1,5 tuntia jonka aikana tyttö nukkui. Mentiin mäkkäriin ja tyttö heräsi tietty. Sanoi että kakka ja niin se teki mäkkärin pottaan pisut ja päikkärivaippa oli kuiva :wideyed: meillä kun on monta lasta niin ottaa esimerkin isommilta :joyful:
Sanoja on mamma,pappa,kakka,nanna,banan,pupu,boll,blomma,titta där,pappa töissä,poppa,hoppa,lampa,bil,vauva,hauva sekä perheenjäsenten nimet. Nyökkää kun tarkoittaa joo ja pudistaa päätään kun on ei,ymmärtää kaiken mitä kysytään ja sanotaan.
 
Hanskimus: Älä välitä, ei meilläkään vielä toi pottailu suju juuri mitenkään. Tai nyt voi sanoa että nyt sitä laitosta siedetään ja siinä jopa voi istua. Potan hankinnan jälkeen likalle tuli kammo, ettei voinut istuakaan siinä. Siirrettiin se sitten olkkariin, että voi istua siinä milloin haluaa. Se tuntui auttavan. Vähän aika sitten siirsin potan takaisin vessaan ja saan hampaiden harjauksen ajaksi likan istumaan aloillaan ja toissapäivänä sinne tulikin sitten pissa ekaa kertaa! :) Tosin ei tuntunut edes huomaavan asiaa, ihmetteli kun äiti ja isi sai kehuhepulin :D Pikkuhiljaa meillä ainakin mennään.

Ilona on muutenkin nyt sen lääkärireissun jälkeen muuttunut paljon aremmaksi :sad001 Kaikki uusi on pahasta. Hoetaan: ei mitään hätää -hyvin helposti ja varsinkin miehet on out! Siis oma isi on maailman paras isi, mutta muut miehet, ne ei saa koskeakaan häneen tai alkaa paniikkihuuto. Pelästyi siis vissiin todenteolla sitä lääkäriä. Sinänsä hassu juttu, kun ollaan liikkuvaista sorttia ja hänkin ollut aina mukana kaikessa, nähnyt paljon ihmisiä ja paikkoja. Toisaalta nyt kesän aikana ei oo muskaria eikä mitään, että semmoset käynnit on jäänyt. Lapsia tapaa leikkikentällä vaan.

Citrus: Meillähän oli tuo sama ongelma tuossa vähän aika sitten. No, kävi silleen, että Ilona on edelleen meidän huoneessa :D Ei saatu aikaiseksi muuttaa sitä omaan huoneeseen ennen vauvan tuloa ja nyt ei ainakaan sitä tehdä kun on tuo ihme herkkyyskausi menossa ja sitten kun vauva tulee..ei. Meillä on molemmat lapset sitten makkarissa myös, mutta ei se ole ongelma, ellei sitten tästä vauvasta tule niin yö-öykkäriä, että häiritsee likan unta. Ilona nukkuu nykyään kaiket yöt hyvin, että me aikuisetkin saadaan ihan hyvät unet yöllä (ellei mua tää jättivatsa valvottais). Siirtyy sitten joko vauvan kanssa samaan aikaan tai sitten vauvan syntymän jälkeen joskus. Mutta en kyllä osaa valitettavasti auttaa asiaa. Jokainen kokee asiat erilailla ja tuntee vauvansa kuitenkin.

Ilona on aikamoinen pälpättäjä. Se puhuu välillä sitä omaa kieltään (sanotaan että se on puolalainen, kuulostaa ihan siltä:D), mutta sitten oppii koko ajan sanoja lisää ja sanoo kahden sanan lauseita näppärästi. Kirjasta ymmärtää näyttää, jos kysytään missä se ja tuo on. Iloinen tyttö on edelleen. Toivottavasti ei tule hirveästi takapakkia kun veli syntyy.
 
Citrus: Minä kokeilisin siirtää tytöt omaan huoneeseen nyt hyvissä ajoin ennen elokuuta. Ja jos se on ihan hirveää yöhärdelliä eivätkä millään ota sopeutuakseen, niin ainahan voi laittaa sängyt takaisin :)... Ja osaavat varmaan sieltä eri huoneesta töpsytellä yöllä teidän väliin, jos siltä tuntuu. Tai sit voivatkin tuntea itsensä isoiksi tytöiksi ja nukkua itsekseen. On onneksi turvaa siskosta :). Tsemppiä kuitenkin. Nää on aina hankalia päätöksiä miettiä...
 
Kiitos kommenteista :) :) Olen kyl samaa mieltä teidän kaikkien kanssa :D Toi on kyllä totta eevis4, että aina löytyy uusi syy sille miksi ei..on löytynyt koko kevään ja kesän ajan. Kai mä vielä pari päivää tuumin ja katselen..ja viim.sunnuntaina teen jotain... :D ja voihan sitä aina kokeilla, niinkuin Lilly kirjoitti ja tosiaan ovat toistensa tukena/seurana :) ...ja Satru kiva tietää etten ole ainoa ja tosiaan äitihän lapsensa tuntee parhaiten..mutta näin ensimmäisten äitinä huomaan olevani ehkä himpun liian "ylisuojeleva".

Pottailusta. Meillähän meni tosiaan alussa vähän liiankin hyvin - kuin unelma suorastaan, sitten tuli ei ei vaihe ja nyt harjoitellaan kuivaksi + pottaa tarjotaan. Esikoisella ei selkeästi ole vielä pidätyskykyä, mutta ilmoittaa heti jos on kakka tullut. Käy potalla vaihtelevalla menestyksellä ja halulla..mutta plussana; tykkää pitää pikkuhousuja.
Kuopuksella taas on pidätyskykyä, ei halua tehdä pottaan mitään (paitsi leikkii pissaavansa sinne vaippa päällä), mutta käy mielellään vessanpöntöllä - supistajan päällä :) Toisaalta, helpompihan se on vetää pönttö kuin pestä potta ...mutta yksilöitä kaikki. Eikös jokapaikassa lue, että pidätyskyky tulee yleensä1,5-2 vuoden ikään mennessä.

..ja sainpa taas naurut...Tytöt osaavat vastata jos kysytään omaa nimeä. Kehuin tyttöjä puolitutulle äidille, joka sitten kysyi tytöiltä nimiä...no, toinen vastasi "vi..u" & toinen "kakka" + päälle molemmat nauraa kikattivat........hmmmm....pitää olla tooosi tarkka siitä mitä sanoo... :D ...ja hävettikö...ehkä HIEMAN...
 
Takaisin
Top