Taaperoiden kehitys ja kasvu

Citrus

Sukkela juttelija
Joulukuunmammat 2014
Tässäpä ketju, johon saa kirjoitella vapaasti oman pienensä kasvusta ja kehityksestä :)
Niin ilon hetkiä kuin pohdintoja.
 
Avasin tämän ketjun osittain Mimaelin kirjoitukseen liittyen ja ehkä meiltä puuttuikin ketju, johon voi kirjoitella myös muuta kuin "kehuja" :D Meillä tytöt kasvavat ja kehittyvät kovaa vauhtia. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita riittää. Välillä sisko saa pusun ja hetken päästä toinen mätkäyttää toisen lattialle.. Paljon halutaan jo osallistua "kotitöihin". Oikeastaan ainut "harmillinen" juttu on edelleen A:n KOVA eroahdistus. Luulin, että kävelemään lähteminen olisi helpottanut, niin ei. Onhan se ohi menevää ja tärkeä vaihekin - joskin sitä on kestänyt jo 3kk todella voimakkaana.

Meillä puhe jäi silloin hetkeksi aavistuksen verran taka-alalle kun lähdettiin liikkeelle. Nyt taas tulee sanoja ja jotain omaa kieltä.
 
Eroahdistusta täälläkin. Likka oli viikon kipeenä ja sen jälkeen vaan äiti kelpaa kaikkeen. Vessaan meno on maailmanloppu. Huutaa hulluna oven takana niin kauan kun tuun pois vaikka isä tekis mitä. Kyllä vähän meinaa ahdistaa kun uutta vauvaa pitäis pystyä kesällä hoitamaan ja toinenkin vielä niin äitin vauva :/
 
Mä jätän vessan oven aina auki :grin ..pääsee huutaa lähemmäs ja katsoa itse toimenpidettä :grin:grin onneksi kesään on vielä aikaa, vielä kerkeää tapahtumaan vaikka mitä :wink Vaikka täytynee sanoa, että kyllä se itseä tällä hetkellä harmittaa kun toinen vie vähintään 70% huomiosta. Toisaalta B ymmärtää jo paljon enemmän asioita ja hänestä on ihan kivaa istua "vaan sylissä". A vaatii kantamista edelleen.. B ymmärtää esim. Viedä jonkun tavaran jonnekin ja jättääkin sen sinne, ymmärtää kaikki kehotukset ja kopioi nopeasti "toiminnat", eikä onneksi tunge kaikkea suuhunsa :p Näyttää ettei se B:tä haittaa tämä A:n äitiriippuvuus, mutta tulee toki hetkiä, jolloin molemmat roikkuvat kiinni ja tällöin haluaisin antaa B:lle aikaa koska on "ollut sitä ilman".

Edit. Lisään, että meillä on joka päivä lasten kanssa vanhempi-lapsi oma hetki.

Miten Satru muuten voit ja tuleva kuopus? :)
 
Muokattu viimeksi:
Mä jätän kans aina auki jos oon yksin, mutta jos iskä on kotona, niin periaatteesta laitan kiinni, että joskus ees oisin yksin...tosin toinen huutaa oven takana..ei onneks aina mutta varsinkin väsyneenä se on kauhea rikos mennä vessaan ilman häntä :)

Me voidaan ihan hyvin :) Aika oireeton ollut tämä raskaus. Aika kuluu vaan niin nopsaan, ettei oikein kerkeä tajuamaankaan että masussa on joku, paitsi nyt kun liikkeet tuntuu niin tekee todellisemmaksi tilanteen :)
 
Mä käyn kans vessassa oven ollessa auki, ei tarvi kuunnella sitä huutoo kun toinen jäis oven ulkopuolelle, tosin joskus tyttö käy ite työntämässä oven kiinni ja hetken päästä alkaa huuto kun tajuaa jääneensä toiselle puolelle.

Meillä ei myöskään puhuta vielä, paitsi oma pälpätys on ihan koko ajan käynnissä. Äiti tulee jollakin tapaa mutta ei sitä ehkä ihan vielä voi sanaksi sanoa. Eläimiä on kans nyt alettu matkimaan.

Vauhti on sen sijaan kova, kaikkialle kiivetään, uusimpana keksitty valokatkasijat joita rämpytetään kiipeemällä legolaatikon päälle. Oma pieni tuoli jouduttiin laittaan hetkeks piiloon kun siihen kans noustaan koko ajan seisoon ja sit ollaan nenällään. Kävelty on pari kuukautta ja nyt mennään jo hirmu vauhtia :)
 
Kylläpä pitää olla liikkuvaisen taaperon kanssa silmät selässäkin! Hetken ku kääntää selkänsä ni tuo kiipeää keittiön pöydällä tai tv-tasolla. Osaa siirtää itse tuolin tai korokkeen avukseen, jos haluaa ylettää jonnekin (esim oven kahvaan tai valokatkaisijaan). Mä käyn myös vessassa ovi auki, mutten siksi että poikaa haittaisi puuhata yksinään, vaan siksi että näen ja kuulen paremmin mitä tuo on menossa hajottamaan seuraavaksi. Tänään veti pöydältä juomalasin alas kun istuin vessassa... Kerkesin toki näkemään kaiken, mutten ehtinyt ottamaan koppia lasista. Sirpaleitahan siitä tuli. Nyt uusimpana poika opettelee kävelemään portaita alas kasvot edellä. Ei halua enää mennä takaperin kontillaan, vaan haluaa kävellä portaat alas kuten aikuiset. Vaarallisen näköistä touhua.. Ainiin ja meilläkin opittiin vasta nyt taputtamaan, ja nyt sitä tehdään tietty kokoajan.

Mites teillä koirallisilla yhteiselo sujuu? Meillä poika on keksinyt alkaa härnäämään koiraa, mikä ei ole hyvä juttu ollenkaan. Kiellän toki aina kun näen ja vien koiran pois, mutta ainakaan vielä ei oo ottanu kieltoja kuuleviin korviinsa. Koira on jo rähähtänyt pojalle muutaman kerran kun poika on kulkenut perässä potkimassa tai heittänyt lelulla päin. Näytän aina pojalle kuinka koiraa silitetään rauhallisesti ja kiellän jos ottaa kovakouraisesti. Joskus poika silitteleekin koiraa nätisti ihan omatoimisesti. Toinen ongelma on, ettei voida pitää koiralle ruokakuppia eikä juomakippoa alhaalla lattialla ollenkaan. Tarjotaan niitä päivän mittaan kyllä koiralle valvonnan alla, mutta kokoajan ei voida pitää saatavilla. Poika on samantien läträämässä vedellä ja syömässä koiran nappuloita jos kipot on alhaalla.
 
Meillä kans koira ja hyvin tulevat toimeen. Joskus saattaa neiti innostua liikaa ja sit on kovakouranen, koira livahtaa sitten kauemmas karkuun. Muuten tulevat hyvin toimeen, tyttö käy kovasti silittelemässä ja heittää lelua koiralle, käy monesti myös löhöilemään koiran viekkuun :happy: Vesikuppi meillä siirrettiin jokunen kuukausi sitten keittiöstä pikku eteiseen kun koko ajan kävi sen kaatamassa tai muuten katselemassa ittensä. Tosin nyt sekin on jo sieltä keksitty, ovea täytyy pitää välillä kiinni ettei tyttö mee sinne läträän, koira kyllä pyytää sitten sinne jos on jano. Mutta tänäänkin ihmettelin mihin likka oli hävinny ja kuulin kuinka kaulakoru kilisi vesikuppia vasten ja sieltähän neiti löyty naama kupista ja yritti juoda sieltä :grin (Meillä haetaan aamulla ensimmäisenä isin kaulakoru kaulaan jos se ei isillä oo matkassa mukana :grin )
 
Meillä A tytöllä on kans joku pakkomielle laittaa kaikki nauhana kaulaan tai kaulanympärille :grin oli se sitten johto, vaate tai koru. Kiva kuulla että muillakin on samanlaista :)

B tykkäsi 8kk iässä laittaa kaikki päähän..nyt enemmänkin pukee ja riisuu. Kenkiä tykkäisi pitää jalassa koko ajan.

Ulkoilemaan lähtemiset alkaa olla aika hikistä puuhaa..Kun pukee toisen päälle, niin sillä välin toinen riisuu vaatteita pois :p tai sitten toinen vetää äidin vaatteita päälleen.

Meillä imurointi aiheuttaa tällä hetkellä kauheaa huutoa ja pelkoa. Toinen tyttö laittaa oikein kädet korvien päälle. Koskevat imuria ja ovat kiinnostuneita , mutta heti kun sen laittaa päälle niin suunnilleen elämä loppuu.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä on ollut viha-rakkaussuhde imuriin koko ajan. Ihan vauvana ei pelännyt ollenkaan, sitten alkoi tappohuuto aina kun näki imurin ja nyt taas ei oo moksiskaan vaan päin vastoin, likan pitäis olla itse imuroimassa ja pitämässä letkua tai sitten kaivamassa sitä imu osaa käsissään :grin Hiustenkuivaaja saa huudon aikaiseksi, vaikka siinä on mun mielestä hiljanen ääni, on varmaan outo kapistus siksi huutaa :)
 
Meillä on reilu 2 vuotias rottweiler ja ei voisi paremmin mennä. Alisa ja Remu ovat parhaat kaverukset! Tosin Remu on tottunut "kovakouraisiin" leikkeihin jo meidänkin kanssa, painiminen jne.
Alisasta on mukavaa mennä Remun päälle ratsastamaan ja istua tassujen väliin "syliin". Remu ei ole moksiskaan. Tosin silloin tuleee noustua nopeasti ylös jos Alisa kiskaisee esim. kainalokarvoista :)
Remu on tosi leikkisä, pikkuautot, pallot, kaikki Alisan lelut ja leikin kiinnostavat. Kiitos sen pystyy tekemään itse omia hommia kun Alisalla on leikkikaveri. Paras leikki onkin ottaa oma sukka jalasta ja kiskoa sitä Remun kanssa kilpaa. Kova Alisa on Remua härräämään, heiluttelee leluja nenän eessä "lällällälläää etpäs saakkaa" :angel13
 
Meillä oli aluksi myös tuollaista kun noora92 kuvailit. Ajattelin että ehkä asiat menee omalla painollaan ja opastin poikaa koiran oikeanlaiseen käsittelyyn. Nyt kun pojalla on enemmän voimaa, vauhtia ja tahtoa niin koira alkaa jäämään alakynteen. Kyseessä siis pieni ja vanha koira joka on kyllä tottunut kovakouraiseenkin käsittelyyn. Koiran voisi toki eristää alakertaan, mutta se ei halua olla siellä yksin. Toivottavasti tämä on vain vaihe ja loppuu kun poika ymmärtää puhetta enemmän.
 
Meilläkin tuo sama mikä Citruksen A tyttösellä. Kaikki, aivan kaikki mikä vaan taipuu kaulan ympäri niin on siihen myös laitettava. :D Pari kuukautta sitte repi aina sukkiaan jalasta ja konttaili sukka suussa ja heilutteli päätään. Nykyään konttaa/kävelee äidin rintsikat tai toppi pään päällä. Mitä nyt onkaan saanu kaivettua pyykkikorista. :D
 
Mä yllätyin miten hyvin oppinut peruuttamaa raput alas ja tulemaan sohvalta alas.
Rappuja mä mallinsin sille aluksi. Eli asettelin sen jalkoja ja käsiä vuorotellen rappuja alas. Aloitin silloin kun oppi ite kiipeen ylös. Oli 10kk. Iso huoli pois kun osaa mennä ite turvallisesti paikasta toiseen kotona.
 
Ilona ei ole kiinnostunut kiipeilemään vielä ollenkaan, onko ainut? Tänään keräsi tiputtamiaan leivänmurusia lattialta ja vei omatoimisesti roskikseen! Oli äitinsä hieman suu auki kun pieni tyttö noukki muruset, sanoi "oskiin",avasi kaapin oven ja tiputti vielä biojäteastiaan ne muruset :D
 
Satru. Et ole. Meillä B kiipeää ja tulee hienosti alas portaat/sohvalta yms.. Ei tarvi itse enää henkeä pidättää :p
A:ta ei kiinnosta. Joskus yrittää mennä rappuja ylös, turhautuu ja jättää homman siihen..Olen yrittänyt harjoitella hänen kanssaan, kuinka mennään vaikka sohvalta alas, niin eipä kiinnosta. Rauhallinen tyttö oli pienenä, mutta nykyään melkoinen......rakas :grin Menee innostuessaan ihan kierroksille ja suuttuessaan on aika...
Tässä kun seuraa kahta prikulleen samanikäistä päivät pitkät, niin kyllä yksilöllisyys, omat mielenkiinnon kohteet & persoonallisuus korostuvat - hyvä niin. Toinen osaa jotain toinen ei ja toisinpäin - mikä sitten lasta kiinnostaa..

Ja voi elämä tuo roskien vieminen. B tekee talouspaperista silppua, jotta saa roskia roskakoriin laitettavaksi, jos ei muita roskia löydy :p ..mutta onhan se söpöä. A kuljettaa roskat äidille.
 
Meidän poika kiipeää sohvalle ja joskus harvoin tv-tasolle muttei oikeastaan muuten osoita vielä kiinnostusta kiipeilyä kohtaan. Roskista kohtaan sen sijaan on kiinnostusta! Jos on epähuomiossa jäänyt roskiskaapin ovi lukitsematta, toi yks saattaa mennä kaivelemaan sieltä itselleen suuhunpantavaa.... :yuck:
 
Ei meilläkään osaa kiivetä sohvalle. Tosin meillä on korkea sohva, johon ei ylety. Sohvapöydälle yritti yks päivä kiivetä. Rappusia tykkää kiivetä, mutta muuten leikkii ihan tyytyväisenä maan matosena :wink Peruuttaa osaa sängyltä/sohvalta, jos olen niiden päälle nostanut. Peruuttaminen oli eka asia minkä opetin, kun sohvalla alkoi istuskella sylissä tai muuten vaan ja halusikin yhtäkkiä pois.
 
Meilläkään ei vielä olla kiinnostuneita kiipeilemään, onneksi! :p Kerhossa kiipee kyllä sellaisen paksun patjan päälle aina, mutta kotona ei edes yritä kiivetä. Itselle kyllä sopii, että ensin opittiin peruttamaan sohvalta alas ja sitten myöhemmin vasta sinne meneminen :grin
 
Tuli vaan mieleen toi kiipeily kun täällä monet pikkuset kiipeilyä, mut toi likka mielummin pysyy lattialla juoksemassa :)

Ilona laskee sormiaan: kii-koo-kii-kyy-koo :D Löytyy siis kaikki viisi sormea yhdestä kädestä :)
 
Takaisin
Top