Taaperoiden kehitys ja kasvu

Ai niin, piti kertoa, että poitsu oppi sanomaan auto. Autot ja mopot ovat hänelle tärkeitä. Niillä päristellään päivät pitkät. Ulos pitää aina katsella, jos siellä näkyisi naapurin autoja. Jos ei näy, niin sitten olen sanonut hänelle että ei oo autoja. Noh, eilen poitsu katsoi ulos, ei ollut autoja pihassa ja hän sanoi: "Ei oo autoa". :D
 
Kuolaa kyllä riittää täällä nyt taas normaalia enempi. Johtunee varmaan hampaista. Kaikki kulmahampaat tulossa ja pari poskihammasta puhjennut..käsi suussa koko ajan tai sit lelut.
 
Näköjään A;lle tulossa 11. Ja 12. hammas..varmaan siitä tuo kuolaaminen...toivottavasti. Enpä tajunnut aiemmin katsoa syvemmälle suuhun. B:llä on edelleenkin vain 4 hammasta!

B on ollut nyt aivan innoissaan takaperin ja sivuttain kävelystä. A:ta ei vielä moinen kiinnosta..Miten teillä muilla?
 
Ilona ei (luojan kiitos) ole innostunut vielä takaperin kävelemään, mutta keksi eilen pyörimisen. Eli ei k ohella tarpeeksi kävellen pitää pyöriä lisäksi, että varmasti jossain kolisee :D
 
En Alisassa tajunnut mitään erikoista, ei kuolaamista tai kiukkuja enempää, mutta ylhäälle on näköjään puhjennut kaksi poskihammasta. Sattumalta huomasin, kun kikatellessa :)
 
Piteleekö muiden taaperot käsiä korvilla? Ei enää siis siinä merkityksessä, että Jes löysin korvat, vaan välillä ikäänkuin hiljentääkseen ääniä tms..o_O Mä oon miettinyt, että voiko olla oireeton korvatulehdus vai "ääniherkkä"lapsi. Toinen tyttö nostele käsiä satunnaisesti korville niitä painaen..vai onko joku vaihe...:grin
 
Piteleekö muiden taaperot käsiä korvilla? Ei enää siis siinä merkityksessä, että Jes löysin korvat, vaan välillä ikäänkuin hiljentääkseen ääniä tms..o_O Mä oon miettinyt, että voiko olla oireeton korvatulehdus vai "ääniherkkä"lapsi. Toinen tyttö nostele käsiä satunnaisesti korville niitä painaen..vai onko joku vaihe...:grin
 
Meillä pitelee. Sit välillä irrottaa.. Varsinkin jo kaikki on ruokapöydässä ja puhuvat samaan aikaan! Pikkumies pitelee korviaan kuin ilmoittaakseen liiasta metelistä :) Ja sitten nauraa päällä ja nostelee käsiään välillä pois korvilta. Olen tulkinnut sen niin, että tekee omia " tutkimuksiaan" ja toki meillä on myös välillä meteliä niin että minäkin voisin välillä tarvita korviin vaimenninta... :D
 
Meillä pitelee. Sit välillä irrottaa.. Varsinkin jo kaikki on ruokapöydässä ja puhuvat samaan aikaan! Pikkumies pitelee korviaan kuin ilmoittaakseen liiasta metelistä :) Ja sitten nauraa päällä ja nostelee käsiään välillä pois korvilta. Olen tulkinnut sen niin, että tekee omia " tutkimuksiaan" ja toki meillä on myös välillä meteliä niin että minäkin voisin välillä tarvita korviin vaimenninta... :D
 
Mä oon kyllä ihan ihmeissäni tästä imetyksen lopettamisesta..että se kävi noin helposti :wideyed: Ilona oli muka niin kiintynyt tissiin, pyh! Yhtään ei oo kaivannut ja iltaisin tulee itse mun syliin rauhoittumaan ja nukahtaa siihen.. :woot: Sori tämä jankutus tästä aiheesta, mutta stressasin aika paljon lopettamisesta kun halusin edes hetken tauon imetyksestä kunnes uusi rumba alkaa :spitoutdummy: :)
 
Mäkin ihmettelen kui helposti me päästiin tutista eroon! Minea on ollut nyt pari viikkoa täysin ilman tuttia ja eilen oli päiväkodissa sijainen vahingossa tarjonnut tuttia, Minea oli hetken aikaa pyöritellyt sitä käsissään ja antanut sen sitten takaisin hoitajalle :wideyed: fiksu likka :happy:
 
Täällä on tullut ihan hurjia harppauksia pienessä ajassa! Koittaa juosta, varovasti kuitenkin. Ymmärtää toooodella paljon mistä sai hurjasti kehuja myös neuvolassa. Toistaa sanoja sillon kun siltä tuntuu, yleisimmät on auto, hauva, äiti, ja ei. Toisaalta tuo ei tulee kyllä ihan pyytämättä. :D isällä on tapana kysyä "mitä jos iskä tulee ja halaa?" Niin tähän tulee joko tomera "EI!" tai semmonen pitkä venytetty "eeeeei" mut aina yli suloinen hymy päälle. :D jos ei saa tahtoaan läpi niin on ruvennut läpsimään itseään päähän.. jos esim kaukosäädin on kädessä ja pyydän antamaan sen takaisin niin sanoo ei ja "lyö" kaukosäätimellä itseään päähän. Osoittaa myös pientä kiinnostusta pottaa kohtaan kun kävi sen hakemassa vessasta ja yritti keksiä miten sitä "ajetaan". :D

Muoks.
Kasvusta sen verran että tänään oli 1v 3kk neuvola ja paino oli tippunut liki 100g. Pieni järkytys kun tuntuu että tuo syö niin hyvin. 1v neuvolassa painoa oli 10370g ja nytten oli 10275g. Pituutta olikin sitten yhtäkkiä tullut hurjasti lisää kun 1v neuvolassa oli 73cm ja nytten 77,5cm! Täytyy toivoa että nyt tulisi sitten painoa hyvin seuraavaan neuvolaan mennessä, jos ei kuitenkaan tule niin painokontrollia kehiin. On kuitenkin sopusuhtainen tyttö kaikinpuolin eli ei tullu moitteita. Aikaisemmin paino oli käyrällä reilusti yli 0 ja pituus taas alle. Nytten oli jo molemmat siinä suunnilleen 0 käyrän kohdilla joten toivottavasti nytte vaan tasaantuu nuo molemmat.
 
Muokattu viimeksi:
LiLLY, sillai mäki sen vähän ajattelinkin mut ei mulla silti mielessä käynykkää et vois paino tippua. Korkeintaan olis pysyny samana tai ihan vaan joku pieni nousu. Kun päästiin kotiin niin annoin tuplamäärän ruokaa. :'D
 
Meillä Alisa on tosi hoikka! En sano että liian laiha, mutta hoikka. En ole sillai huolissani, tarkkoja mittoja en tiedä koska neuvola oli viimeksi jouluna ja seuraavan kerran kesällä. Mutta vaatteina 74-86cm ja paino n.10kg. Tyttö syö kaikkea ja oikein hyvin, enempääkää ei voi tuputtaa. Mutta liikkuukin hirveästi! Koko ajan touhutaan ja aina ollaan iloisia.
Mutta jotenkin hieman kuitenkin mietityttää...
 
Tänään oli meidän molempien punnitus. Tyttö on nyt 8,064g ja 76cm..eli pieni, mutta menee omia käyriään. Tää oli ylimääräinen punnitus kun viimeksi eu ollut paino noussut tädin mielestä tarpeeksi, nyt oli. Seuraava neuvola sitten puolitoistavuotiaana.
 
Meidän kunnassa on terveyskeskuksessa "itsehoitopiste"& siellä vaaka, jos haluaa punnita lapsensa. Voihan sitä aikaa varata neuvolaankin, jos mietityttää.

Meillä A ollut aina siro rakenteinen ja kuulemma hoikkana tyttö tulee aina pysymäänkin, vaikka syö aivan julmetusti. Ei ole sitä "vauvan pyöreää" mahaa ollenkaan.. Kotipuntarilla paino näyttää kuitenkin molemmille 10,3kg & 1 vuotis neuvolassa oltiin plussa käyrillä :) Minua helpotti ainakin, kun neuvolassa sanoivat joskus A:sta, että painokäyrä voi näyttää miinusta, mutta tyttö näyttää oikein sirolle, terveelle ja hyväntuuliselle :) En minä sumopainijaa toivonutkaan vaan terveitä lapsia. Meillä on nyt käytössä koot 80-86/90.
 
Ihanaa nyt, kun pahimmat erohdistukset menneet ohi ja kehitystä tapahtunut. Kiva laitella pyykkejä tyttöjen kanssa ja "siivota". Kun tullaan ulkoilemasta, niin tytöt leikkivät "keskenään" (toki katson perään), sillävälin kun teen ruokaa heille :) Ei tarvitse enää tehdä kaikkea silloin kun ovat nukkumassa tai kannella sylissä. Tänä aamunakin tytöt menivät toistensa syliin ja pussailivat toisiaan :D :D
(Osaavat myös ärsyttää toisiaan ja joskus päivän sana onkin "ei" & "lopeta" - onneksi ei aina).
 
Takaisin
Top