Taaperoarkea :)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Madie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hugo oppi syömään tuttia vasta 6kk iässä (lentokoneessa tarjosin ja suuhun jäi) eikä siitä ruvettu heti luopumaan kun tutin avulla Hugo oppi nukahtamaan itse unille. Nyt huomaa, että tutista on tulossa yhä tärkeämpi, aiemmin Hugo ei päivällä tuttia syönyt, mutta nyt saa olla itse skarppina, että ottaa tutin päivällä pois. Itkuhan siitä seuraa ja välillä oon laiskana asian kanssa. Kylässä taas tulee lähtiessä laitettua ketjuun tutti, että saa autossa sitä syödä ja suuhunhan se jää. Sillä on niin helppo vaimentaa itkut kylässä ja kotonakin siihen tulee sorruttua. En viitsi nyt ruveta ottamaan pois tuttia kun vauva syntyy pian, pitäköön pikkuinen turvansa vaikka ensi kesään. Pitää vaan yrittää olla tarkempana, ettei sitä päivällä syödä muuten kuin nukkumaan mennessä. Ihan turha kapistushan se toisaalta on. 

Olis kyllä hienoa toisaalta jos oppisi kokonaan tutista, mutta kun pullosta ollaan päästy nyt uudestaan vasta hetki sitten niin ei viitsi kaikkea viedä kerralla. Hugo ei missään vaiheessa oppinut juomaan maitoa pullosta päivällä tai illalla (ihan muutamia poikkeuksia jos meni yliväsyneeksi tai kylässä), se ei vaan kelvannut. Yritin tarjota, koska mietitytti tuo nesteen ja maidon määrä, mutta kun ei kelvannut. Yritän päivällä tarjota vettä aina välillä ja vähän yritän tyrkyttääkin maitoa nokkamukista tai lasista ruualla. 

Meillä ei oikein tuo pottailu ja itse syöminen meinaa vielä onnistua. Tai siis te olette monet aloittaaneetkin jo paljon aikaisemmin, joten tiedän, että on harjoituksen puutetta, mutta oma kärsivällisyys meinaa välillä loppua :) Syöminen on kivaa, mutta karmeen sotkuista...lusikka kääntyy edelleen ja toisella kädellä pitää levittää ruokaa pitkin pöydän pintaa samalla. Potalle mennään huudon kanssa ja siinä saa viihdyttää koko ajan, että jaksaisi nakottaa paikoillan. Tosi palkitsevaa, kun tänäänkin potalta nostuaan teki hetken päästä vaippaan kakan. Ja hyvän aikaa oli toinen siinä jo kököttänyt potalla. Kerran on tullut kakka pottaan... No, varmaan vain treeniä lisää. Oon joo tosi kärsivällinen itse näissä jutuissa :) 

Pakko kommentoida omalta osaltani tätä tutti / tuttipullokeskustelua. Pitkään tossa mietin, että onko hyvä kun tyttö syö tuttia / juo tuttipullosta. Kunnes päätin, että mennään ns. lapsen ehdoilla järjen kanssa. Tuttia saa syödä, jos itkuparku tulee ja lohtunsa tarvitsee, mikä minä sitä olen pois viemään. Myös osa yösyömisistä tulee vältettyä tutilla. Pyrin pitämään tutit pois näkyvistä, koska on alkanut syömään harrastusmielessä. Mutta en silti usko, että meillä tulee ongelma tutin poisjättämisestä, koska odotan vain sitä, että lapsi osaisi vähän kommunikoida. Sanavarastolla kakka ja anna ei pitkälle neuvotteluissa tai selittelyissä päästä ;)
Tuttipullosta juodaan iltavelli ja yömaidot, joita en myöskään vie lapselta pois, joka selvästi ne tarvitsee. Ei sen puolesta, että nälässä olisi, mutta se auttaa nukkumaan häntä ja minua ei häiritse. Päivisin juo nokkamukista :)

En mä tiedä, lueskelin netistä ja koin jo olevani ns. huono äiti kun en vierota, kunnes tajusin, että lapset ovat erilaisia ja vaativat kaikki oman aikansa noihin juttuihin ja Ava on kuitenkin vasta kohta 1v 3kk, se on tosi pieni :) Eli ei huolen häivää!

Mä olen kans sitä mieltä (samaa Miun Kanssa), et ei näillä tän ikäsillä ole mitään kiirettä vielä tutista vierottamiseen. Varsinkaan kun sitä tuttia ei siellä suussa pidetä jatkuvasti. Lohdukkeena välillä kun ei muu auta ja unilla. Ei meilläkään tutti ole jatkuvassa käytössä ja jos päivällä löytää niin otan yleensä pois ja laitan näkymättömiin. Kauppareissuille ym tuttia ei oteta edes mukaan. Vain jos ollaan matkalla kauemmin niin tarvittaessa otan sen laukkuuni mukaan. Vasta siinä joskus parin vuoden tienoilla olen ajatellut tutista luopua.

Nyt en vain sit tiedä et miten se tulee onnistumaan kun on siinä vaiheessa se toinenkin tutin lutkuttaja kotona. Eemin tutin vieroitus sujui aikoinaan helpommin ku olin kuvitellu. Se vaan hävis ja kun oli joulu tulossa sanoin et tonttuvauvalle ovat tontut vieneet. Eemi oli just sen kaks täyttäny. Se oli niin jänä juttu et ei kyselly tutin perään ku vasta monen viikon jälkeen mut kaikille muisti kertoa et tonttuvauva sai hänen tuttinsa.. Sit oliki tenkkapoo ku imuroidessani tutti putos patterin välistä lattialle. Eemi oli samassa huoneessa... No kerkesin sen hätäpäissäni nappaamaan, eikä poika huomannu, HUH!

Tuttipullon lopetin kokonaan vähä aikaa sitten. Aattelin et on parenpi nyt lopettaa et ehtii toivottavasti unohtamamaan sen ennen vauvan tuloa, eikä olis sit mustis sille pullosta. Ei mitään suurempaa ongelmaa tullut pullon lopetuksesta.

Munkin mielestä on hyvä mennä lapsentahtisesti näissä tutti ja pulloasioissa. Ja meillä ei myöskään pidetä kiirettä asian kanssa.
Tuttia meillä käytetään vain nukahtamiseen. Ja yöllä saa sen takaisin suuhunsa jos ei itse ole sitä sängystä löytänyt. Muuten päivällä ei oo koskaan tarvittu tuttia eikä sitä käytetä nytkään. Joskus poika muistaa, mihin on tuttinsa laittanut ja käy sen hakemassa vain huvikseen suuhunsa, yleensä jos alkaa väsyttää, hakee tutin ja unirätin kainaloon. Mä olen päättäny et ens kesänä kun 2v tulee täyteen, tutti aletaan jättää pois.
Tuttipullo on käytössä meillä vielä päiväunille mentäessä ja yöunille. Meillä poika ei muuten joisi lähellekkään tarpeeksi maitoa joten nämä on melkein "pakko" pitää vielä jotta päivän annos tulee täyteen. Luulen että tämänkin asian kanssa saattaa mennä ens vuoden puolelle kun saadaan poika juomaan muuten maitoa tarpeeksi. Eikä pullosta vierottaminen tuskin työlästä oo, ei poika näytä sitä kaipaavan juuri koskaan. Se jätetään sit pois kun muuten menee maitoa tarpeeksi. :)

Ja eihän nää meidän vauvat oo ku vasta 1v 2-4kk joten ei kai nällä tosiaan kiire ole. :) Meidän pikkuvauvat :)

Tänään tuli eka kakka pottaan, ei olla siis kuin satunnaisesti käyty potalla mut tänään satuttiin just aamukakan aikaan potan lähelle ja sinne se sit tuli. :) Pojasta huomas kyllä että nyt tapahtu jotain hienoa kun äiti hyppi riemusta vieressä :D

Meillä lopetettiin tutin käyttö kun tyttö oli 10kk ja hyvin on pärjätty ilman. Pari yötä oli tuolloin tutin lopetuksen jälkeen itkuisempia. Eipä sitä tuttia oikein mihinkään tarvi....
toki jokaisen oma asiahan se on =)

Meillä kävi niin päin, että tyttö lopetti imetyksen 1v ja sen jälkeen siirryttiin suoraan nokkamukiin ja nyt pari kk juotu jo kokonaan korvattomasta normi mukista. Meillä tyttö joi nokkamukista aivan liikaa maitoa päivässä niin mukiin siirtyminen auttoi....nyt on tyttö jo pari kk syönytkin itse =) isoja vauvoja jo nämä elokuiset =)

Mäkään en stressais tästä tuttiasiasta muuten, mutta välillä tulee korviin hammaslääkärin valitukset siitä, kuinka yli 1-vuotiaalla ei saisi enää olla tuttia kun siitä on vaikka mitä haittaa. Vaikka on mulla itsellänikin ollut ja ihan normaali mä olen :D Eikä tuo tutti tunnu meillä puheenkehitystäkään hidastavan tippaakaan vaikka siihenkin pitäisi muka vaikuttaa.

Tosi hyviä pointteja teillä kyllä on :) enpä minäkään jaksa tästä nyt älyttömiä stressata. Eemin kanssa oon samaa miettinyt, että miten vieroitus onnistuu jos on se toinen tutinlutkuttaja siinä myös ja ollaankin miehen kanssa vähän mietitty, että kyllä meillä yritetään siitä kokonaan luopua ennen toisen syntymää. Siihen on kuitenkin vielä 4 kuukautta ja Niklas on jo melkein 1v 7kk eli kuitenkin jo aika iso vauva.

Hemppa, kiva, että teillä pottailu alkaa sujua. Kyllä sitä vaan äiti osaa olla onnellinen tuollaisista onnistumisista! :)

Heippa vaan pitkästä aikaa
Meilläkin on vielä tutti käytössä, eikä mitään kiirettä luopua siitä. Useamman kuukauden ollut vain mukkukäytössä, päikkärit nukkuu välillä ilman, mutta yöunille en ole edes kokeillut laittaa kun halutessaan nukkumaan pyytää ensin tutin ja sitten pitää nostaa sänkyyn...

Tuttipullo ei ole ollut käytössä kun ei siitä maitoa huolinut, vaan nokkamuki joulusta asti. Venttiilitöntä nokkamukia kokeillaan aina välillä, mutta sen kanssa on vaan liian kiva sotkea... huoh.

Pottailua ei varsinaisesti olla vielä aloitettu, saa itse vielä vähän puuhailla sen potan kanssa. nyt tulee jo usein potalle istumaan kun itse olen vessassa, ymmärtää sen, että vessanpönttö on äitin potta ja sitten on oma potta... Kaipa sitä vois pikkuhiljaa alkaa kokeilemaan jos sinne pottaan onnistuisi jotain pyydystämään, nyt olen vain ollut liian laiska emoticon .

Meillä tuo pottailu on jääny aikas vähälle myös. Nykyisin onneks siinä potalla istuminen ei ole Siinan mielestä kamalaa. Ja menee sille istumaan ite vähä väliä. Mut jos sinne jotain meinaa vahingossakin tulla niin se pidättää ja jättää kesken. Lähtee juoksentelemaan ympäri taloa ilman vaippaa ja ja sit onki pieniä lammikoita siellä täällä. Ku pissattaa mut aina katkasee ku huomaa et jotain tulee. Sit vasta vaippaan päästää. Mut eipä tuolla ole mun mielestäni vielä kauheaa kiirusta. Oonki varmaan jo aiemmin kertonu et Eemiä aikoinaan käytin potalla ihan jatkuvasti tosi pienestä lähtien. Ja sitä sain tehä vuoden päivät ennenkö sinne pottaan mitään koskaan tuli. Ja sit vasta olikohan sillä ikää ehkä 1v ja 8-9kk niin se vasta hokas mitä varten sillä potalla oikein edes käydään. Ja siitä ku se sen oikeesti kunnolla hokas nii ei menny kovinkaan pitkään siis ehkä 1kk kun se oli jo päiväkuiva. Ja öisinkin pidettiin vaippaa vain varalla. Oonki ajatellu et alan vasta tuossa keväämmällä yrittämään enemmän tätä hommaa ja sit kesällä on hyvä opettaa ku voi pihalla juoksennella ilman vaippaa. Sit ehkä alkais olla ymmärrystäkin asialle jo tarpeeksi.

Mut on se vaan mahtavan hienoo et toiset ovat hokanneet asian jo näin varhaisessa vaiheessa.  Siinalla ei ainakaan oo mitään hajua miks sillä potalla käydään.

Ny on muuten alkanu tulla vihdoin sanoja. Ja nyt yrittää jopa toistaa joitain sanoja perässä. Ku aiemmin ei edes yrittäny. "ankka, kvaak, kakka, kauko = kaukosäädin, vauva". Mut ei vieläkään äitiä tai isiä.

Ei meilläkään pottailla -enää. Thaimaassa asuessa silloin tällöin, ja se pottakin oli pojan mielestä ihan ok, ja muutamat pisut sinne saatiin.
Mutta Suomessa nyt... meillä on nyt ihan erinmallinen ja erin värinen (kirkkaan punainen) potta, ja se on ihan kauhistus pojan mielestä, ei edes istu siihen, ei mitenkään. En oo sitten muutaman yrityskerran jälkeen enää koittanutkaan.
Mietin samaa kuin Eemi, että tossa keväämmällä vois alkaa ihan tosissaan pottaileen :) Jostain luin, että vähän alle pari vuotiaana ne yleensä vasta tajuaa sen pottailun jujun.

Hitto kun en löydä pojalle toppahousuja. Pojalla on toppatakki ja haalarit (vähän isot), mutta haluaisin myös toppahousut, muttei siis mistään löydy 92 cm pienempiä kokoja.... Eikö niitä tehdä, vai eikö niitä vaan enää oo! Ja meijän poika on niin kirppu, että monet 86:kin on isoja, housut varsinkin.

Eilen käytiin muutamat kirppiksetkin kiertään, kauhee pettymys, kun niin kauheita ryysyjä vaan myynnissä.

Meillä pottaillaan joka aamu kun herätään, ja joka aamu ongitaan ensimmäiset iiiiiisot pissat pottaan :) Päiväkodissa vissiin kans käy potalla silloin tällöin. Olen yrittänyt myös onkia niitä kakkoja sinne ja saanut jopa kolmet pottaan :D Eli tästä se "lähtee" hitaasti ja epävarmasti ;)

Aamu, Lindexillä ainakin on toppahousuja pienemmille ollut? Itse ostin 80cm vk housut sieltä 17,95e. Eilen oli täällä Lindexillä -50% toppa-asuja.

Mäkin oon huomannut, että 80cm toppahousuja on kaupoissa aika huonosti. Jos siis haluaa ostaa pelkät housut. Kyllähän niitä löytyy kalliin takin kanssa samassa ;)

Lauletaanko teillä? :D Mulla soi nyt Justin Bieber koko ajan päässä, kun Niklas kuuli sen kappaleen eilen ja on siitä lähtien laulanut "biibi, biibi, biibi, oo". Ihan älyttömän huvittavaa, kun tuollainen 1-vuotias laulaa tollaista! Muut laulut mitä meillä lauletaan koko ajan on Pitbullin ja Marc Anthonyn Rain over me ("aijaijaiaijaijai") ja muumilaulu. Miten nuo onkin voinu tarttua niin hyvin tuon lapsen päähän..

Just niitä aamupissoja mäkin olen yrittäny metsästää. Se onnistu silloin kerran. Sen jälkeen sinne tulee tosiaan pieni liru ja sit loput päästää vasta johonkin ja jos ei ole vaippaa niin aina vähän kerrallaan.

Meillä ont ahtoni mun unilaulut mennä välillä plörinäksi. Siina ku yrittää laulaa mukana nii mulla menee pokka enkä osaa olla nauramatta vaikka siis todellakin pitäs. Sit Siina viel loukkaantuu ja alkaa itkemään. Ihan huono omatunto ku ei osaa nauramatta.

Voi ei Eemi, anteeks mutta mä repesin nauramaan sun repeilylle :D Ja että Siina vielä loukkaantuu.. ai että, reppana yrittää parhaansa ja äiti vaan hirnuu! :D

Madie, aika jännä, meillä Avan lemppareita on kaikki Pitbullin biisit, se jammailee niitä ihan kybällä. Ja LMFAO:n Party rock pistää sheikkaa buutii ihan into piukeena. Nykyään tyttö heiluttaa enemmän kyllä päätänsä kuin peppua. Laulaa se ei edes yritä :/

Muakin pisti naurattamaan tuo Siinan tapaus. Söpöä! :)

On ne Pitbullin kappaleet kieltämättä aika tarttuvia. Mies on ihan kauhuissaan kun pelkää, että Niklas tulee aina kuuntelemaan tuollaista musiikkia. Mies kun on hieman raskaamman musiikin ystävä :D

Tuo lapsi on taas kipeä! :( Ihan järkyttävä flunssa uudestaan. No ehtihän se viikon olla terve...

Madie mäkin soittelen Avalle Amorphista tasapainon vuoksi ja se jammaa sitäkin ;) Eilen repesin kun mies oli hakenut tytön päikkäristä niin se oli ollu siellä jammailemassa Popsi popsi porkkanan tahtiin :D Hyvä, että joku soittaa ihan oikeita lastenbiisejäkin sille! ;) Aika järkkyä oli kun kummitäti ihmetteli kesällä, että ai Ava tykkää Enrique Iglesiaksen Tonight I'm loving you -biisistä, missä ei oo kovin siistit sanat ja alkuperäinen versiohan on Tonight I'm F**king you.. Tais mulla vähän punottaa korvat, mut toisaalta, enpä ollut ajatellut asiaa noin ;)

Se tilanne on vaan yksinkertasesti niin huvittava et mä vaan repeen ihan täysin, enkä osaa lopettaa.

Siina kans jammailee aina ku tulee jotain musaa. Se nostaa kädet ylös notkistelee polviaan ja huutaa. Ei mitään tiettyjä kappaleita sille riittää ku joku lelu soittaa jotain plimputusta.

Me siirrettiin Elsan pinnasänky sen omaan huoneeseen pari yötä sitten. Ja tadaa- typy on nukkunut nyt molempina aamuna yli YHDEKSÄÄN! Mä olen niin onnellinen, tuntuu että omakin univelka on vähentynyt selvästi kun saa nukkua aamulla tunnin pidempään.

Käyttikö täällä ketään muuten vauvaviittomia? Ihan mielenkiinnosta kysyn? Elsa oppi siitä keitönkeitäpuuroa- lorusta vahingossa viittoman 'puuro' ja nyt tällä viikolla on huvikseen opeteltu viittomaan 'koira' ja 'pisu'. Joka ilta kun sanon että mennään puurolle, typy näyttää käsillään puuro ja tepastaa keittiöön emoticon

Pitäisi hommata joku kirja noista, jos toisen vauvan kanssa ottaisi niitä jo aiemmin käyttöön, niin ehkä vältettäisiin headbanger vol.2 kun olisi joku kommunikointi tapa.

Me ollaan käyty tänään ensimmäistä kertää elämässämme neuvolassa! 

Oli mukava käynti, ja tunti siinä vierähti neuvolantätin kanssa jutellessa ja päivitellessä pojan kuulumisia.
Ensimmäiset "viralliset" mittatuloksetkin saatiin, kun tähän asti olen itse joutunut mittailemaan. Painoa oli 9,7 kg ja pituutta 77,4 cm. Tätikin siinä vähän katteli noita pojan painoja, ja itsekin olen sitä kummastellut jo pitkään... mutta...ei ollut huolissaan, eikä kysellyt enempää. Pitkään siis on ollut about samoissa kiloissa. Esim 5 kk ikäsenä 8 kg ja siitä sitten todella hitaasti tullut painoa. Mutta terve ja touhukas poika, niin ei kait siinä sitten mitään (?).

Ensi viikolla lääkärintarkastus ja mahdollisuus ottaa influenssarokote. Oletteko ottaneet / otatteko näille vuoden ikäisille lapsille?
Minä ehkä otan, oli sen verran pelottavan kuuloiset jälkitaudit. Täytyy ensin vähän googletella ja päättää sitten.

Takaisin