Taaperoarkea :)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Madie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hiljasta tosiaan on!

Aamu, vielä tuosta rasvauksestsa. Ei kannata opettaa pojan ihoa rasvoille, annat siis vaikka olla vähän kuivana välillä ja sillon tällön rasvaa ettei iho totu siihen että saa rasvaa jatkuvasti ja kohta ei osaa olla ilman sitä :D Sit jos tietty alkaa ihan hirveen näköiseks mennä nii kannattaa säännöllisesti laittaa mut muuten ei kannata.

Pukemisesta, meillä poika on alkanut kiinnostua vaatteiden pukemisesta ja riisumisesta, aina on jalka tai käsi ojossa kun sitä pyytää. Joten meillä ei tuota hankaluuksia enää tuo pukeminen, pojasta se on hauskempaa kun äitistä :D

Tuolla tammikuisissa -12 myös kirjotellaan viikonloppusin, ehkä enemmän kuin viikolla, ehkä se kun ollaan vasta raskaana, kerkeää paremmin kirjotella viikonloppuna kun on vielä töissä.. Tai onhan osa elokuisistakin jo töissä mut en tiiä :D

Piti vinkata Aamulle, että jos ihon kanssa oikein ongelmaa, niin meillä auttaa Essex plus -niminen perusvoide. Hugolla on joskus ollu atooppista ihottumaa, semmoisia läiskiä muutama vartalossa ja toi rasva on auttanut parhaiten. Ei ole tarvinnut enää käyttää kortisonia ollenkaan. Erisan ei riittänyt Hugolle. Nyt vaan aina silloin tällöin laitetaan tuota rasvaa, lähinnä kylvyn jälkeen. 

En ole edes käynyt kertaakaan joulukuiset -11 palstalla... Pitäisköhän ajankuluksi käydä tsekkaan :) 

Hugo ei kyllä nauti yleensä pukemisesta, siis sisävaatteiden. Ulkovaatteet menee ihan ok, mutta aamulla ei millään malttais pukea! 

Meidän neiti on aloittanut itse pukemisen harjoittelut.. Oppi nimittäin tällä viikolla laittamaan pipon itse päähän

Kuinka helposti teidän muiden muksut turhautuu? Meidän tyttö turhautuu välillä tosi helposti, esim. jos hiekkalaatikolla lapio ei toimi toivotusti, tai ei saa lapiosta hiekkaa ämpäriin, niin huuto alkaa lähes välittömästi. Tällä viikolla tais mummot ja vaarit katsoa pitkään, kun likka huusi mun vieressäni ja mä suunnilleen katselin taivaalle. Tuollaisen turhautumiskohtauksen aikana kun syliin ottaminen tai minkäänlainen avun antaminen vaan lisää huudon voimakkuutta..

Sukey, meillä myös tuota turhautumista. Esim. jos poika tuo jonkun lelun mulle vaikka auton ja en "aja" tai "työnnä" sitä oikein, alkaa poika huutaa!

Hemppa: kuulostaa suloiselta :) Vaikka varmaan ärsyttää. Hugolla ei vielä ihan tuollaista kiukuttelua :) Jos haluaa huomiota niin tietää kyllä mitä tehdä. 

Oli kyllä loistava viime yö. Hugolla on kunnon nuha ja yskä. Yöllä heräsi kitisemään ja ajattelin antaa pullon jos siihen rauhoittuisi. Joo tosi hyvä idea, taisi maito vaan lisätä limaisuutta kun alkoi poika yskimään ihan kauheasti. Kiikkutuolissa istuttiin hyvän aikaa, sitten otin Hugon meidän viereen, kun oli ihan nukahtamaisillaan ja yskiminenkin enää satunnaista. Mutta eiköhän alkanut taas yskiä ja oksenti sitten lopulta siihen meidän väliin ja osittain mun päälle. Aika juhlavat fiilikset oli... Tosin Hugoa kohta vaan nauratti, kun mies hinkkasi patjasta oksennusta. Oli vissiin hauskan näköistä :) Ja taisi oksentaminen helpottaa muutenkin. Yritettiin mennä nukkumaan niin Hugo vaan riehui meidän välissä. Laitoin lopulta omaan sänkyynsä ja sinnehän se nukahti. Nukuttiin Hugon kanssa yhdeksään, mutta mies joutui aamulla aikaisin lähtemään töihin. Tuli just illalla yhdentoista aikaan raksalta. Raukka. 

Meillä suututaan ihan kaikesta, mutten vielä ole huomannut, että se herpaantuisin omiin juttuihinsa ;) Minulle se kyllä raivoaa, jos en anna jotain tai otan pois. Heittelee tavaroilla ja hakkaa ja potkii. Kulmat kurtussa kulkee ja lyö :D

Avalla myös korvatulehdus, kurkkutulehdus ja keuhkotulehdus. Nättiä on kun toinen rohisee ja nokka vuotaa. Ventolinea saatiin auttamaan hengittämistä ja Pronaxenia annan kipuun. Tekee vielä pokkana samalla 4 hammasta. Aika kiehumispisteessä varmaan sen hermot senkin vuoksi? Mä nukutan sitä nyt kokoajan puoli-istuvassa asennossa, koska pinniksen nostaminen vinoon ei auta.

Menis nyt toi prkl tauti poies..

Täälläkin ollaan kipeitä. Ollaan kyllä selvitty naurettavan vähällä tähän asti. Niklaksella on ollut yksi nuha ja yksi vatsatauti. Nyt sitten ensimmäinen kunnon flunssa. Jotenkin vähän avuton olo, kun en oo tottunut hoitamaan kipeää lasta.

Niklaskin on nyt vähän kiinnostunut tuosta pukemisesta. Yrittää itse kovasti laittaa sukkia ja kenkiä ja pipon saa myös päähänsä joskus ihan oikein. Eniten kyllä kiinnostaa, kun äiti ja isi pukee. Nimeää aina vaatteita ja ojentaa niitä ja käskee laittamaan päälle. Tissiliivit on ihan ykköset. Kai ne on niin kummalliset :D

Mua ärsyttää, kun mun aika on vaan kadonnut johonkin ja en millään ehdi paneutua tähän foorumilla kirjoitteluun. Tulee kohta vieroitusoireita :D

Meillä turhaudutaan myös herkästi. Tänään annoin uuden lelun, semmoisen puisen laatikon, missä on kannessa 4 erinmuotoista reikää, minne sitten menee neliö neliön muotoisesta reiästä sisään, kolmio kolmiosta jne... no ei tuo tajua, ja yrittää tunkea pyöreetä kolmioon ja huutohan siitä... ja monesta muusta. Kunnon kitinä-Kalle ollut taas viimeiset pari päivää.

On sillä kyllä persuskin ihan tulessa, kunno vaippaihottuma näistä suomalaisista vaipoista :/ Ei oo koskaan ennen ollut mitään iho-ongelmia. Että vähemmästäkin ärsyyntyy!

Tänään sai muutamat pisut siivota lattialta, ku annoin pojan juoksennella illan ilman vaippaa ja housuja. Koiranpennutkin vielä lorottelee sisälle, niin on täällä siivoamista! :D

Aamu: voi raukkaa, kun on elimistöllä totuttelemista suomalaisiin juttuihin! Voisko johtua ruokavalionkin erilaisuudesta...meinaan, että Hugolla joskus tulee tosi äkäistä tavaraa, joka polttaa pyllyn heti, vaikkei olisi ollut vaipassa kauankaan. Mutta yleensä iho on tosi hyvä ja noi on harvinaisia juttuja. Hugolle tulee näppylöitä Muumi-vaipoista, Liberot ja Pampersit ovat ok. Mutta toivottavasti pikkumiehen iho tottuis nopeaan! 

Madie: vähällä ootte kyllä tautien kanssa selvinny! Hugolla on kyllä aina hampaiden tuloon liittynyt nuha, mutta kuume on liittynyt flunssaan ehkä kerran ja kerran on ollut yhden päivän kuumetta korvatulehduksen yhteydessä ja kerran kuumetta yhden päivän ilman muuta vaivaa. Lisäksi joskus 4kk oli flunssaa ilman muita juttuja. Mutta aika helpolla niistä on yleensä selvitty. Päivät ovat menneet ihan normaalisti  ja yhden yön on ollut yleensä levoton nenän tukkoisuuden takia, muut menneet jo paremmin. Nyt on ensimmäistä kertaa yskää yöllä ja tää on rasittavaa! Mutta paranemisia Niklakselle! 

Meilläkään ei oo sairastettu kuin yksi nuhakuume jota kyllä itsekin ihmettelen että miten ei oo enempää poika sairastanu ku mä oon kuitenki ollu kahdesti flunssassa ja kerran pahassa oksutaudissa mut ei onneks pojalle ole tarttunut. :)

Inhottavia kyllä kaikki sairastelut! Itsekin tunsin oloni jotenkin avuttomaksi sillon kun poika oli kuumeessa, seurasin sitä koko ajan ja pelkäsin koko ajan jotain kouristeluja sun muita.. Oonkin miettiny että jos tää toinen alkaa sairastella enemmän ihan pikkuvauvana, olen varmaan heti sitä viemässä lääkäriin kun ei esikoinen ollu koskaan pikkuvauva-aikana kipeenä..

Madie joskus kirjotteli niistä Niklaksen peloista, tämmöseen tekstiin äsken törmäsin:

Leikki-ikäisen pelot
Leikki-iässä lapsen pelot ovat yleisiä ja osin jopa kehitykseen kuuluvia. Lapsen voimakkaat tunteet, vilkas mielikuvitus ja kehityksen ristiriitaiset tarpeet synnyttävät pelon tunnetta, joka voi ilmetä monin tavoin, esim. pimeän pelkona, WC-pelkona, erilaisina eläinten pelkoina tms. Pelot ovat myös kehityksellisesti tärkeitä. Vanhempien rakkauden menettämisen pelko auttaa lasta pyrkimään "hyvän tekemiseen", ellei pelko ole kohtuuttoman suuri. Vieraiden ihmisten tai paikkojen pelko voi olla aiheellista ja voi vähentää vaaratilanteita, ellei se ole niin voimakasta, että se haittaa lapsen ja perheen elämää.
Pelkäävä lapsi tarvitsee turvallista ja ymmärtävää aikuista, joka rauhoittaa lastaan (ei mene mukaan lapsen ahdistukseen ja pelkoon). Jos lapsen pelot toistuvat usein tai ovat erityisen voimakkaita, ne voivat olla merkkejä siitä, ettei lapsen itsenäistymisen ja riippuvuuden tarpeiden välillä ole riittävän hyvää tasapainoa. Tilanteen mukaan voi pyrkiä jompaa kumpaa lisäämään tai vähentämään ja katsoa auttaako muutos. Jos lapsen pelot vaivaavat lasta tai perhettä, on syytä keskustella asiasta neuvolassa.

Lidia, aivan totta, että voi olla ruokavaliosta ja ärtsystä kakastakin tuo ihottuma. On nimittäin sekin homma muuttunut. Thaimaassa kakkas normaalisti kerran päivässä. Noh, nyt tulee semmoset neljä kertaa päivässä kakat, että :D Ja poika syökin täällä kuin hevonen, vaatii kokoajan jotain, että en ihmettele vaikka kakkaakin niin paljon. Mutta silti on niin pieni poika.
Tänään käytiin parhaan kaverin luona kylässä. Hänellä on 7 kk ikäinen tyttö, ja painaa enemmän kuin meijän poika. Ja muutenkin isompi, reidet on aivan mielettömät... Meillä semmonen riuku että.

Askarreltiin tällä mun kaverin luona isänpäiväkortit lasten kanssa. Kaverilla on vielä 2,5 v poika ja sitten meidän 1 v. Kumpikaan ei oikein ollut innostunut, mutta saatiin jotain suttua karrtongille aikaiseksi joillain sormiväreillä tms. Tuubista pöräytettiin kartogille ja pojat sormia siinä pyöritteli :) "Hieno!" :D

Kiitos Hemppa tuosta tekstistä! Hyvä teksti oli. Meillä nuo pelot jatkuu, mutta hyvä tosiaan tietää, että ovat jopa hyväksi kehitykselle.

Aamu, ei ihmekään jos ruoka maistuu, kun kyllähän näin paljon viileämmässä lapsi kuluttaa paljon enemmän, kun täytyy pitää itseään lämpimänä. Eli hyvä vaan kun syö ;)

Meillä on vieläkin isänpäiväkortti askartelematta! Apua mihin mä tuon miehen saan siks aikaa, että se askarrellaan.. Asiaa hankaloittaa se, kun Niklas on nyt kipeä niin vaan isi kelpaa ja heti tulee huuto jos isi menee edes toiseen huoneeseen. No ehkä me saadaan se jotenkin tehtyä :)

Siinan piuha myös toooosi "pitkä" . Sit ku mä en läheskään aina ees tiiä miks sillä menee hermot. Se vaan heittäytyy lattialle huutamaan ja kiemurtelemaan. Tänää olin ite aamupäivällä vähä yrittämäs huilata ku oli niin väsy. Siina oli istunu siinä kävelykärryssä ja isin piti työntää ympäriinsä. Ja sit ku isi ei enää jaksanu selkä väärällään toista työntää nii saikin sit sellaset raivarit et ei loppunu ennekö oli laitettu vähäks aikaa omaan sänkyynsä yksin huutamaan ja rauhottumaan.

Aika hyvän olonen teksti tosiaan toi Hempan lainaus jostain. Ihan järkeenkäypää asiaa.

Meilläkään ei juuri noita sairasteluja ole ollut. Siinaa en ole viel kertaakaan nuhan tai ym. "vilustumisen" vuoksi käyttänyt lääkärissä. Ohan sillä joitain flunssia ollut mut ei mitään pahempaa. Toivottavasti teidän kaikkien piipiläiset paranevat pian.

Niklas ainakin alkaa onneksi olla jo vähän parempi. Rohisee vaan vielä aika paljon.

Tooosi hyvä äiti-fiilis taas. Sovittiin miehen kanssa eilen, että mä meen aamulla Niklaksen huoneeseen ja hoidan aamutoimet ja laitetaan miehelle aamupala sänkyyn. Ensimmäisenä kun Niklas näki mut niin alkoi järkyttävä itku ja "isiii, isiii". Loppui vasta kun pääsi isin viereen. Eli ei saanut mies nukkua, kun äiti ei kelpaa mihinkään. No suostui se tulla käymään mun kanssa potalla (josta juoksi heti isin luo) ja puuronkin suostui jopa syömään kun laitoin lastenohjelmat päälle.

Madie, ei tuollaisista kannata masistella. Niklas on varmaankin arkisin paljon enemmän sinun kuin isänsä kanssa, siksi viikonloppuisin on niin isänsä perään..

Kyllä meidänkin neiti viikonloppuisin selvästi viettää enemmän aikaa isänsä kanssa kuin minun kanssani. Esim. nyt menneenä viikonloppuna halusi joka kerta herättyään isänsä syliin, ei puhettakaan, että olisi tullut minun syliini. Omasta mielestäni on vain mukavaa, että viettävät viikonloppuisin aikaa yhdessä, sillä silloin saan itse olla vähän vapaammin ja pystyn touhuamaan jotain omia juttujani myös tytön ollessa hereillä.

Ja kyllä me äiditkin kelvataan, esim. eilen neiti ei suostunut menemään isin kanssa päiväunille, vaikka yleensä isi hoitaakin kaikki viikonloppujen päiväuninukutukset

Ei Madie tuo isärakkaus tarkoita sitä että sä olisit huono äiti. :) Ei missään nimessä. Tuohan on ihan normaalia juuri tässä iässä ja varmasti jokaisella lapsella tulee tämä vaihe jonkinasteisena jossakin vaiheessa elämää.
Meillä on myös tuota isirakkautta nyt ilmassa, aina kun mies tulee töistä, poika seuraa sitä joka paikkaan ja kaikki jutut pitää matkia mitä isi tekee. JA heti jos mies laittaa takkiaan päälle, poika alkaa huutaa että et varmana sitten mee mihinkään ilman minua :D

Eemi, meilläkin tuo taaperokärryssä istuminen ja kun isi tai äiti työntää, on todella kiva juttu nyt ;D Saattaa joskus mennä vain omaan huoneeseen jossa kärry on ja istuu sinne ja sit alkaa huudella sieltä että eikö kukaan tule työntämään! Ja hirveä huuto tulee kun tää hupi loppuu.

Ai sitä isiin takertumista on muillakin. Muistukin mieleen, että siitä taisi olla joskus aiemmin puhettakin. Hyvä niin. Aina ei vaan osaa ajatella järkevästi ja tulee tuollaisia oloja, että eikö se lapsi tykkää äidistään yhtään. Hupsuahan se on, kyllä sen näin jälkeenpäin tajuaa :)

Piti kysyä teiltä, että mitenkäs kaikkien tutti- ja tuttipulloasiat? Onko vielä nykyään käytössä? Eilen taas muistui mieleen, että pitäis varmaan yrittää opettaa pois siitä tutista. Tutti vaan on Niklakselle vielä kovinkin tärkeä. Ollaan tässä kuukauden verran rajoitettu päiväkäyttöä ja jotkut päivät menee ihan hyvin ilman tuttia. Ei kyllä ne päivät, kun ollaan kahdestaan kun lipsun liian helposti. Nyt aloitettiin päiväunikokeilut ilman tuttia ja tänään on ainakin nukahtanut kahdesti (sairastelun takia kahdet päiväunet) ihan hyvin. Yöt voi olla sitten hankalampi.

Tuttipullo meillä on käytössä yleensä kerran päivässä eli iltamaidon aikaan. Onko jotkut jo luopuneet kokonaan iltamaidosta? Tuntuu, ettei tuo vielä juo tarpeeksi päivän aikana ja tarvitsee sen iltamaidon, että saa tarpeeksi kalsiumia. Mutta kai siitäkin "pitäisi" päästä eroon.

Meillä tutti on käytössä vielä nukkumaan mennessä. Tosin ei opetettu missään vaiheessa neidille, että tuttia saisi lutkuttaa hereillä, eli tutti on ollut puhtaasti nukkumista varten. Ei olla vielä ajateltu vieroittaa, kun se on tärkeä tytölle nukahtamisen kannalta. Tavoite olisi, että kesällä (miehen loman aikana) päästäisiin tuteista eroon.

Tuttipulloa meillä ei enää käytetä, mutta eipä tuollainen pehmeänokkainen nokkamuki kovin kaukana ole tuttipullosta.. Osaa kyllä juoda venttiilittömästä kovanokkaisesta mukista, mutta se on suurimmaksi osaksi pelleilyä, ja lisäksi maitoa on sen jälkeen joka puolella. Siksi ollaan pitäydytty venttiilillisessä pehmeänokkaisessa mukissa.

Iltamaitoa ei ole saanut pitkään aikaan. Päivän maidot saa aina ruokailujen yhteydessä, ja jos kovasti hikoilee tmv. niin sitten saa lisäksi vettä janojuomaksi

Mä lopetin tuttipullon ja iltamaidon tähän Suomeen tuloon. Eli kaksi viikkoa on menty ilman tuttipulloa, enkä ole antanut iltamaitoa, kuin kerran tässä kahden viikon aikana.
Ihan hyvin menee! =)
En tosin ole laskenut, että paljon poika juo maitoa päivässä...

Tutti on edelleen käytössä, mutta vain unille mennessä. Ei ole koskaan muulloin ollutkaan, kuin sängyssä tutti suussa. No okei, joskus poika löytää tuttinsa jostain ja laittaa suuhun, mutta otan sen aina pois. Tai oikeastaan sanon, että anna tutti äitille, niin poika antaa ihan mukisematta.

Takaisin