Taaperoarkea :)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Madie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jesjesjes! Pakko tulla hehkuttamaan, kun oon niin ylpeä :) Meillä tuo 5 kuukauden ahkera potailu on tuottanut nyt tulosta oikein kunnolla. Kakathan on tullut pottaan monta kuukautta, mutta varmaan vaan meidän vanhempien sitkeän potalle viennin takia. Nyt sitten viikko sitten Niklaksella oli maha vähän kovalla ja koska oltiin mummulassa, jossa ei tykkää käydä potalla niin hyvin kun kotona niin annoin tehdä kakan vaippaan. Poika meni tosi vaikeaksi ja alkoi itkeä ja itki siihen asti, kun pylly oli puhdas. Siitä lähtien alkoi puhua kakasta aina, kun alkoi kakattaa tai oli kakalla ja tänä aamuna sitten tuli mulle oikein sanomaan, että "kakka" ja juoksi vessan ovelle. Just kerettiin riisua ja kakka tuli pottaan. Tämä äiti on nyt niin älyttömän ylpeä isosta pojastaan<3

Meillä muuten on nyt vasta alkamassa tuo raapiminen. Ärsyttävää! Onneksi täällä on hyviä ohjeita, joilla voi heti yrittää päästä siitä eroon :)

Voi että tuo raapiminen on arsesta. Muuten poika käyttäytyy kuin enkeli, mutta sitten yhtäkkiä saattaa käydä kiinni, ja suoraan kasvoihin. Nyt olen huomannut, että tuntemattomat saa enemmän kynsiä, kuin muut.
Meillä tuo pottailu on aika vähäistä. Silloin tällöin aamuisin potalle, mutta harvoin saa pissat. Ja vaikka kakattaisikin, niin panttaa. Ei pottaan, vaan vaippaan, tai vaikka lattialle, mutta ei pottaan.
Meillä poika sanoo myös "kakka", silloin kun on kakka tuloillaan, vaan ei pottaan, vaan vaippaan. Joskus sanoo kakka ennen kuin tulee, mutta joskus vasta jälkeen. Ja jos sanoo ennen, ja vien potalle, niin alkaa ahistaaan ja ei vaarmana kakkaa, ennen kuin on vaippa takas.

Me oltiin tänä iltana bbq buffetissa mun miehen entisellä työpaikalla, viiden tähden hotellilla. Me syötiin niiiiiiiin paljon kaikkea ihanaa, ja mua nauratti kun poika kerrankin istui ainakin tunnin paikoillaan syöttötuolissa ja vaan söi! Mä kannoin buffetistä parsaa, jotain papua, kurpitsaa, savustettua lohta, tomaattia, kukkakaalta, paistettua kalaa, hedelmiä... poika vaan söi ja söi. Kaiken annoin siihen pöydälle kokonaisena, ja kaikki meni kitaan omin sormin, ja se söi ihan hirveen määrän. Olin aivan ihmeissäni, että kuinka paljon tuohon poikaan oikein mahtuu ruokaa! Olin varulta pari tuntia ennen syöttäny pojalle riisipuuroa, jos siellä ei olekaan mitään... vaan silti veti ihan mielin ja määrin kaikkea bbq ruokaa :D
Kotiin tultaessa ei tarvinut kuin maitoa ja tutti suuhun ja good night!

Aamulla ja perheellä taitaa olla tänään lento Suomeen? Ovat varmaan sieltä päin maailmaa jo lähteneet, kun siellä on kello 5 tuntia meidän kelloa edellä..

Tervetuloa Aamu perheineen Suomeen! Toivottavasti nää suht kylmät ilmat ja melko pimeät päivät ei pelästytä

Onko muiden lapsukaisille alkanut tulla pelkoja? Täällä on nyt reilun kuukauden pelottanut oudot äänet kuten veden kohina putkistossa. Myös jotkut lelut, jotka on pienempänä ollut lemppareita pelottaa nykyään. En oikein tiedä miten lapsen pelkoihin pitää suhtautua.. Siis paitsi antamalla turvaa ja selittämällä ettei siinä asiassa ole mitään pelättävää.

Madie: mä ajattelisin silleen noiden pelkojen suhteen et niitä tulee aina kausittaisina. En turhaan kiinnittäis niihin mitenkään hirveesti huomiota. Mutta tiettyhän piää rauhotella silloin kun on aihetta. Ja kertoa, että ei tarvitse pelätä niin kuin olet tehnytkin jo. Siinalla ei mitään uusia kummenpia pelkoja ole tullut. Ainahan se on "pelännyt" vieraita ihmisiä ja useinhan pelot johtuvat juuri siitä, että asiat ovat outoja. Ehkä ei ihan ehdoin tahdoin kannata kauheasti alkaa niitä pelkojen kohteita esille tuomaan mutta ei niitä kannata kauheasti alkaa välttämäänkään. Vaan antaa olla ihan siinä samassa normaalissa arjessa mukana niin kuin ennenkin. Tosin Meidän Eemi pelkäs jostain syystä ihan hulluna pellehermannia . Ja kun se kuitenkin halus sitä pikkukakkosta aikoinaan kattoa niin otin aina selvää ennen et tuleeko tällä kertaa pellehermannia vai ei. Ja silloin ku tuli nii jätettii ihan suosista kattomatta. Mut se olikin silleen et jos se pellehermanni ilmesty ruutuun se alkoi heti huutamaan suoraa huutoa ihan hysteerisenä. Mut ei se kuitenkaan ole asia, joka kuuluu normaaliin arkeen ja silloin sitä voi mun mielestä välttää.

Tuo meidän taapero on kans alkanu oleen oikein riiviö. Se sammuttelee valoja ihan huvikseen nyt ku katkasijaan ylttää, kiskoo verhoja ym ym. ja kun kieltää nii nauraa päälle oikein makeesti ja jatkaa vaan jos et mene ottamaan sitä pois. Ja kun ottaa pois palaa takasin kikattaen tekemään sitä mikä just on kielletty.

JEE! Täällä ollaan vihdoin ja viimein ja hengissä selvitty perille.
Matka kesti 29 tuntia siitä, kun kotoa Thaimaasta lähdettiin ja kotiin pohjoiseen päästiin.
Oli se raskasta tuon taaperon takia, huh huh.

Lento bkk-hki 11 tuntia, poika nukkui ekat 8 h (sylissä), 1 h hyvällä tuulella ja viimeiset 2 h kiukuttelua, kun ei päässyt paikalta minnekkään, oli ihan kamalaa istua vaan isin ja äitin sylissä pienessä tilassa eikä pääse minnekään. Noh, viimeiset parikyt minuuttia mies sitten käveli ees taas käytävää... mutta sitten taas kun piti lasketua ja laittaa vöihin niin voi voi mikä rääkyminen.

Reilun tunnin lento Hgistä pohjoiseen oli yhtä huutoa, kun en päästänyt sitä käytävälle käveleen. Lentokonematkustaminen oli kyllä saatanasta emoticon

Ja se kylmä ilma, vaikka helsingissä oli +10, niin hui että oli kylmä!!! Pohjoisessa vielä viileämpää. Ja missä aurinko heh, mies hokee, että on niin kylmä ja pimeää. Mies puhalteli höyryä suustaan ihan innoissan, ja se on kyllä vieläkin hauskaa emoticon 

Kylmää on on on, mutta poika on siltikin ihan onnessaan ulkona, vaikkei kunnon vaatteita olekaan. Vähän aikaa tarkenee. Mutta kyllä molemmat tykkää täällä olla ja on ihana olla takas Suomessa! 
emoticon

Tervetuloa takaisin Aamu! No onneksi sentään alkoi huuto vasta täällä päässä, olisi voinut tuntua aika loputtomalta matkalta jos poika olisi ollut jo lähtiessä huonolla tuulella.

Kyllähän täällä aurinko paistaa, varmaan heti maaliskuussa seuraavaksi  emoticon Onneksi nyt on ollut näin lämmin loppusyksy, saatte hiukan pehmeän laskun.
Toivottavasti siellä suunnalla on hyviä kirppareita, niin saatte kaikille kunnon talvikamppeet ilman että tarvii kaikkia säästöjä siihen laittaa.

Voi tervetuloa Suomeen Aamu ja koko perhe. Nyt töissä eikä oikein ehi kirjottaa. Tässä salaa naureskelin partaani ku luin tuosta höyryn puhaltelusta .

Kirjottelehan lisää kuulumisia kun ehit!

Hih, tervetuloa meidänkin puolesta! :) Ymmärtääkö teidän poika heti, että ulos ei voi mennä ilman vaatteita? Tuntuu, että Niklas ei vieläkään älyä sitä kesän jäljiltä. Usein laittais vaan kengät ja lähtis :D

Vähän mä odotan, että tulee lunta ja saa nähdä näiden pienten reaktiot! Eihän ne voi mitenkään muistaa lunta viime vuodesta. Telkkarissa kun on näkynyt lumisadetta, niin se on ollut kuulemma vettä.

Pelkoja ei oo meidänkään ipanalle tullu mut luulen että ihan normaalia ja toisaaltahan se on hyväkin että "osaa pelätä" jotain tiettyjä asioita. JA varmasti menee ohi itsestään nää pelot jos kyse on vain jostain lelusta tai veden äänestä.

Ja tervetuloa Aamu ja koko perhe Suomeen! Varmasti ollu todellakin kunnon elämys miehellesi ja pojallesi saapua tänne kylmään. sullekin tietty kun pitkään olet poissa ollut. Onko miehes muuten ollut koskaan ennen Suomessa? Talvella vai kesällä?
Voihan se olla hiukan opettelua pukeminen sun muut että oikein tulee ja tarpeeks päälle... :) Mut hienoa että olette nyt täällä ja lennot on ohi vaikkei mukavia ollutkaan. Mummo on tietysti ihan onessaan nähdessään pikkukaverin ekaa kertaa livenä? :) Voin kyllä kuvitella.

Täällä on paljastunu semmonen huomionkipee lapsukainen että huh huh.. Tänään käytiin viereisessä kaupungissa kaupoissa niin poika "hörähtää" eli toisin sanoen nauraa sillon kun näkee jonkun tuntemattoman ihmisen. Ja vaan sen takia että yrittää kiinnittää huomiota itseensä jos kukaan ei sillä hetkellä huomaa häntä. Tätä tapahtuu myös jos ollaan vaikka lenkillä ja vastaan kävelee ihminen... Välillä aika noloa!
Muuten täällä mennään samaa rataa, riiviö on ehkä hieman rauhoittunu siitä mitä on joskus ollu..

Ihan hyvin mennyt toistaiseksi :) Ei ole kait poika vielä paleltunut. Toppahousut puuttuu, mutta olen laittanut viltin jalkojen päälle, kun rattailla ollaan menty. Ei siis olla vielä oikein ulos päästy peuhaamaan. Huomenna kaveri tuo mulle toppiksen, käytetyn, sen kans pääsee peuhaamaan.

Mutta mitä mää teen tolle iholle? Avuton äiti kyselee :D Thaimaassa on niin kostea ilma, ettei ole poika, eikä kyllä äitikään tarvinut rasvaa iholle, mutta täällä jo kiristää sen verran, että pakko käyttää. Eli siis käytättekö te ihan tavallista perusvoidetta, vai onko niitä jotain erikoisrasvoja lapsille? Myös posket punoittaa siihen malliin, että tarttis varmaan tehdä jotain? Täällä on melkein nollassa ja tuulee.

Aamu, oikeestaan ihan mikä vaan rasva käy jos vaan pojan ja sun iho sen kestää. Itse olen pojalla käyttänyt erisania ja bepanthenia, ovat siis hajusteettomia ja todella ihoystävällisiä. Ei oo siis lapsille mitään erikoisrasvoja tai jos on niin ovat kyllä ihan "huuhaata" ja "rahastusta" koska ihan perusrasvat käyvät kyllä lapsillekin.

Erisania mäkin vetelisin pintaan.

Voin kyllä kuvitella, kun parin viikon thaikkuloman jälkeen itse on aina kuivunut korpuksi, että miten tuollainen lämpimään ja kosteaan tottunut herkkä lapsen iho kuivuu..emoticon

Aamu, meidän neuvolan täti kehotti käyttämään kuivalle iholle Lipolan-voidetta. Sitä saa apteekista, ja taitaapi olla vähän edullisempaa kuin Bepanthen. Jos oikein kovasti kuivuu, niin sittenhän Bepanthen on ihan ykköstuote :-)

Kannattaa kokeilla Aamu mikä passaa teille parhaiten. Meille suositeltiin silloin Siinalle ku oli sitä atooppista ihoa niin Minidermiä allergiahoitajan taholta ja toisena paksumpana vaihtoehtona sitten punaista abobasea. Mut luulen et alkushokin jälkeen ihon kunto tulee tasottumaan ihan varmasti kuhan aikaa vähän kuluu. Samoin on todennäköstä et tulee sairasteluja ym muita ylähengitystie oireita tässä alku vaiheessa jos on vähääkään herkkä. On se muutos varmasti niin suuri kosteasta ilmanalasta vaihtaa tänne Suomen kuivaan sisäilmaan. Varsinkin kerrostaloissa sisäilman laatu ei hivo pilviä. Ennemminkin suosittelisin sen ilmankostuttimen hankkimista. Vaikka teillä todella taitaa olla sitä kaikkee muutakin hankittavaa ihan tarpeeks. Melkein tekis mieli kerätä teille joku avustus nyt et alkuun pääsette. Multa ei kyllä sitä ylimääräistä ilmankostutinta valitettavasti löydy :). Mut jos löytyis nii lähettäisin.

Iho siis ei tunnu tai näytä kuivalta, paitsi ehkä poskista. Mutta voin kuvitella, että se saattaa olla kuitenkin vähän kuiva. Ja tänään huomasin vaippaihottumaa ekaa kertaa! Kamalat punoitukset ballsien alla :/ Taitaa joutua bepanthen-ostoksille.
Menin jo eilen ostamaan perusvoidetta, se nyt on monikäyttöistä.

Tuo pukeminen ulos lähtiessä on kyllä rasittavaa! :D Poika ei jaksa sitä, että monta monta vaatetta joutuu laittaan päälle, vaan yrittää valua sinne ulko-ovelle koko ajan kitinän säestyksellä. Mutta EN valita, ihanaaaa! :D :D :D

Aamu: ei ne muutkaan siitä pukemiseta tykkää vaik niille sitä vaatetta on puettu koko ajan. Siina ainakin osaa ihan lähes jo0ka kerta kertoa jollain lailla et ei tarttis pukee. Ainoastaan kenkien laitto on kivaa. Eikä niit tarttis Siinan mielestä ottaa poiskaan. Ja kun kengät saa jalkaa niin sit on just hyvä hetki ottaa spurtit sisällä, juosta karkuun kikattaen ja levittää hiekka ympäriinsä. jep jep halvat huvit.

Meidän neiti antaa pukea vaihtelevalla menestyksellä.. parhaiten onnistuu, jos antaa jonkun mielenkiintoisen tavaran tutkittavaksi pukemisen ajaksi. Jos taas onnistuu ajoittamaan ulos lähdön sille hetkelle, kun tyttö haluaisi touhuta jotain lelujen tmv. kanssa, niin aikaiseksi saa vaan karkuun juoksemisen, huudon ja sylistä makaronina lattialle valumisen :-D lasta on yllättävän vaikea nostaa (kainaloista), jos hän nostaa kädet ylös ja menee ihan veteläksi...

Kuitenkin, kun vaatteet ovat päällä, neiti on ihan tyytyväinen ja kympillä lähdössä ulkoilemaan :-)

Samaa ihmettelin Eemi. Mulla on henkilökohtaisesti niin paha olo, etten ole jaksanut kirjoitella moneen päivään. Ja hei kauhea shokki kun tuolla kesäkuisissa -12 ihmiset kirjoittaa viikonloppuisinkin!

Takaisin