Täällä ollaan..:)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja embu83
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voi miten mukavaa tulla taas lukemaan tänne... Oli niin paljon luettavaa kertynyt, etten enää muista mitä kaikkea olin kommentoimassa, mutta Anelsen kertomat sänkypuuhat huoltotaukoineen kuulostivat vallan hulvattomilta - ja aika tutuilta[:D][:D][:D] No ehkäpä se seksielämä taas joskus palaa omiin uomiinsa, kun masu on pienempi. Tai sitten lapsenhoito vie viimeisetkin mehut...

Joku kysy Kelan päätöksistä. Mä laitoin hakemuksen just ennen joulua menemään ja päätös tuli ihan tammikuun alussa. Kaikki tarkat määrät äitiysrahasta näkyivät jo aika hyvissä ajoin kelan nettisivuilla. Pankkitunnusten avulla pääsee kattoon omia tietojaan Kelan sivuilla. Äitiyspakkauskin tuli loppiaisen jälkeen. Nopeaa toimintaa tässä tapauksessa kerrankin Kelan puolelta!

Täällä on jo ihanan hyvällä mallilla hankinnat:) Hankittuna/valmiina jo: yhdistelmävaunut, hoitopöytä, äitiyslaatikosta askarreltu peti vauvalle, vaatteita 56-80 (56-kokoa aika vähän...paljonkohan niitä pitäisi olla?!?), tuttipulloa, tuttia, voidetta, liivinsuojia, harsoja, kuorivaippoja, ammeteline ja amme, turvakaukalo ja jalusta ym ym. Ihanaa pestä vauvan vaatteita, ripustaa niitä kuivumaan ja laittaa kaikki järjestykseen. Ikinä aikaisemmin ei ole pyykinpesu ja järjestäminen ollut näin mielekästä!!!

Arwen ja Kettuli82: Millaisia kestovaippoja aiotte käyttää: kuori+sisävaippa-yhdistelmää, taskuja, aio:ja, villahousuja vai jotain muuta? Minkä merkkisiä/millaisia vaippoja olette hankkineet? Kertokaa kaikki mahdollinen - olisi niin kiva kuulla muiden kestoilijoiden ajatuksista ja hankinnoista/suunnitelmista:) Mä päädyin pitkän pähkäilyn ja tutkailun sekä eri neuvojen ja kokemusten jälkeen kuorivaippa+sisävaippa-yhdistelmään. Tai ainakin aion sillä aloittaa... Harsoja (sisävaipaksi) mulla on nyt jotain 26 kpl (ja Imse Vimsen sisävaippoja ne 4, jotka tuli äitiyspakkauksessa) ja kuorivaipan pienintä kokoa 5 kpl. Lisäimuja oli äiti käyny ostelemassa... Imse Vimsejä olen huutonetistä huudellut lisää ja Prismasta ostin huvikseen kokeilumielessä Fashy baby-kuorivaipan (söpö leppäkerttukuvioinen). Olen nyt alkanut isompiakin kokoja etsiskelemään käytettyinä. Pesuaineeksi kuorivaipoille ostin Serto ultra coloria, kun se ei sisällä zeoliittia, valkaisuainetta ja saippuaa on se alle 5 %. Harsoja varten mulla on Erisanin valkaisevaa vauvaystävällistä pesujauhetta. Semmoista kestopuuhastelua täällä...

Taas alkaa selkä kipeytyä istuessa:/ Hyvää illanjatkoa kaikille huhtimammoille!

Marilyn84: mä ajattelin kokeilla kaikenlaisia vaihtoehtoja noista vaipoista ja sit käytännössä katsoa mitkä tuntuu parhaimmilta. Ja esim. ne aio:t voi olla hyvät kyläillessä tms. Ehkä enimmäkseen kuitenkin myös sisävaippa+kuori- yhdistelmää. Mulla on harsoja vaan ne 7 kpl mitkä tuli äp:ssa ja oon tilannu harsokangasta josta ompelen itse, äp:n 4 sisävaippaa, 4 kuorta, 4 taskuvaippaa ja tilasin myös sitä pul-kangasta (kosteussuoja) josta yritän ommella muutaman kuoren. Ja tekeillä on myös 2 fleece kuorta ja 4 taskuvaippaa (flanellista ja vanhoista lakanoista ja froteeta imuks), mut ne on vähän isompia. Ajattelin myös villahousuja, mut sit tulin siihen tulokseen et onkohan ne liian kuumat kevät-vauvalle..? Mutta tarkoitus olis siis ostaa käytettynä ja tehdä itse suurin osa. Tähän mennessä menny noin 15€+kankaat n. 20€. On ne uutena niin kalliita. En meinannut ehkä hankkia paljon enempää valmiiks, että näkee miten sopii. Yhdeltä kuulin että oli lopettanu vaippaihottuman takia, mut sittenhän voi kokeilla kuivaliinoja ihoa vasten, itsellänikin kun on herkkä iho. Oliko noilla pesuaineilla sitten merkitystä? Mä oon pessy vaan nestemäisellä Omolla. Semmonen mielikuva mulla on että pesuaineen pitäis olla nestemäistä (en oo varma), ainakaan huuhteluainetta ei saa käyttää.

Mäkin oon jo lähes kaikki vaatteet pessyt mut vielä ei ole paikkaa mihin laittaa, 1 pikkulipasto on jo melkein täynnä Meillä puuttuu vielä vaikka mitä: vaatekaappi, vaunut, hoitopöytä+alusta, patja pinnasänkyyn, amme..

Luce: onpas outoa että nyt vasta eka lääkäri, mulla on huomenna toinen, ensimmäinen oli joskus viikolla 13 muistaakseni.

Eilen tuli kutsu perhevalmennukseen, niitä on 4 kertaa ja tänään jo eka. Tänään meen varmaan yksin kun siellä on aiheena raskauden aikainen liikunta ja lantionpohjalihasten jumppa [:D] Ja ajattelin käydä sitä ennen taas uimassa. Hiihtämässä en oo vielä toista kertaa käyny kun vieläkin on nivuset ja sisäreidet hellänä [:D] Synnytysvalmennus täällä (Muuramessa) on lauantaisin keskussairaalan auditoriossa pari tuntia (siis 1 krt kai.)

Ihanaa huomenta!

Täällä on heräilty jotenkin niin seesteiseen olotilaan, eilen jotenkin kaikki stressi helpotti ja mieli oli rauhallinen. Nyt ei tarvitse enää väkisi jaksaa yrittää vaan saa keskittyä täysin omaan ja vauvan hyvinvointiin. Venyttelinkin illalla ja teki ihanaa.

Mulla on nyt semmonen vaihe meneillään, että pää pursuaa kauheesti ideoita ja on semmonen kauheen luova olo. Oon tähän asti kirjotellut siihen vau-kirjaan paljon odotusjuttuja joka viikosta, ja eilen päätin, että teen siitä semmosen raskausmuistot kirjan ja aloin lisäileen sinne valokuvia mm. vatsankasvusta, ultrakuvia, kuvia minusta ja miehestäni viime kesän etelän matkalta, jossa mutten pieni sai alkunsa[:)]Mä kelasin, että vitsi on hieno näyttää vauvalle sitä kirjaa sitten kun se on iso tai vaikka sit kun hän puolisonsa kanssa odottaa lasta. On nää niin ainutlaatuisia hetkiä[:)]Aion myös alkaa tehdä vauvalle sit lähempänä syntymää vielä erikseen semmosta ´minä olin pieni ´kirjaa ja täyttää sitä sitten lapsuuden ajalta. Joo ja sitten sain myös idean, että alan kirjottaan kirjaa odotusajalta[:D][:D][:D]oon aina tykännyt kirjottaa ja osannut pukea ajatukseni sanoiksi paperille, niin ajattelin että vois olla kauheen terapeuttista. Vähän niinku kirjottais lapselle muodossa. Voi tätä päätä, mitä se keksii [:D][:D] ÄLKÄÄ VIELÄ JÄRJESTÄKÖ HOITOON[:D][:D]

illil miehet ei vaan aina osaa miettiä, mitä sammakoita ne suustaan päästää. Jos niillä ei ole koiraa, niin ei ne välttis osaa kelata, että ai niin onhan meillä, toisella[:D] Ajatusmaailman yksinkertaisuutta[:D]Mut noista miesten ihanista kommenteista kyllä helposti loukkaantuu, varsinkin kun nää hormoonit jylläää ja jylläääää!!!Mites meni eilen porukoilla?

niina_1 kuulostaa ihanalta teidän hetki[:)]Minusta nuo pienet hetket on just niitä parhaita ja niiden voimalla jaksaa taas sitä arkistakin aherrusta[;)]

Marilyn84 onhan ne vissiin ne 56 koon vaatteetkin aika isoja aluksi, mutta taitaa se napero ja viikossakin niin paljon kasvaa, että 62 on varmaan se koko, mihin alussa kannattaa eniten panostaa (vaan mun mielestä). Äiti kertoi, että kun ennen vanhaan ei ollut paljon vaihtoehtoja, niin potkuhousutkin laitettiin solmuun jaloista, kun oli nii isot ja hyvin pärjättiin.[:D]

luce
kiva että alkaa mielitietyt vaunut löytyä, noi on kyl tosi näppärän näköset ja tuntuset. Kevyet oli. Eiköhän se taita niin mennä, että sit kun ne oikeet löytää, niin sit niihin kuiteski lopussa palaa, vaik muita välissä katsoisikin. Hieno juttu että sokrut oli kunnossa.

Sit pari kysymystä viel kaikille
: A: Ootteko huomannut, että ylävatsa olisi tietyissä asennoissa hieman kipeä/hellänä?Kun mulla toi ylävatsa tuntuu joskus kun kumartelee tai tekee jotain vähän erikoisempaa hieman aralta. Luin jostain, että vois liittyä raskausmyrkytykseen, mutta kun mulla on kaikki arvot ja muut ihan kunnossa, niin en oikein siihenkään jaksa uskoa. Mietin, että voisko olla sitä, että kun kohtu alkaa painaa tonne ylös, niin että sinne jää vaan elimiä ym kivaa vaan puristuksiin tai jotain?Ei mitenkään särje eikä kipua tunne kun just noissa ääriasennoissa...

B: Onko mahdollista jo tässä vaiheessa, että vatsan muodosta huomaa, miten vauva siellä on? Kun katsekin tossa noita omia masukuviani ja huomasin, että ihan selvästi on päiviä, että vaan alamasu on tosi pömpöllä ja näyttää isolta maha ja sit päiviä kun se pyöreys on tasasesti koko vatsan alueella ja vatsa saattaa näyttää jopa pienemmältä kun viikko sitten...Tämmösiä nyt täältä päästä[:D]

Hei mä käyn laittaan tonne masukuviin masukuvan tältä aamulta niin kässäätte mitä mä tarkotan tolla masun muuttumisella jos vertaa siihen sivun ekaan kuvaan.

Aaa joo, sit mä tässä vielä tosiaan kelailin tota vatsan kasvua, että miten se voikaan olla niin erilaista kaikilla...siis tosi jännä seurata. Toisaalta kropat on niin erilaisia, et eihän se tarkota vaik ei maha kasvais ettei kohtu kasvaisi. Mä oon nyt pikkuhiljaa tullut siihen lopputulokseen, että ei mun mahasta kyllä varmastikaan kovin isoa tule. Jotenkin tuntuu ettö se vauva hukkuu tonnee pituuteen[:D] Mutta kun toisaalta sit välillä sitä toivoo sellasta super mahaa, vaik ei se varmaan mukava kantaa ole mutta silti. Iso maha on kuitenkin osa odottavan identiteettiä eikös niin. On se jännä kuinka sitä seuraa tarkemmin kroppaansa kuin koskaan ennen. Nyt vaan seuraa kuinka lihoo, kun aina ennen kytännyt että laihtuisi. No sit kymmenen viikon päästä kuitenkin todennäkösesti kiroon tota mahan kokoo[:D][:D]

Äsken tuossa makoiltiin miehen kanssa ja vauva rupes liikkuun niin, että peitot hyppi. Tajuttiin samalla, että sehän on nyt pääalaspäin mikä nyt varmasti selittää tuon mahan muodon. Pää ja kädet vasemmalla alavatsassa ja jalat potkii oikalle kylkiluihin. Ihanaaa, voi sitä pientä[:)]Mammalla on nyt tänään näköjään kauheesti juttua, kun ei tuo mieskään jaksa kuunnella näin ´aamutuimaan´.

Hienoa Anelse, että olet ruvennut kirjoittamaan. Minäkin olen aina yrittänyt jokaiselta viikolta kirjoittaa jotakin tuohon vau-kirjaan. Harmittaa vaan kun en silloin alussa paljon oo kirjottanut, niin alku on vaan tyhjiä sivuja. Nyt puolestaan kirjoitettavaa olisi niin paljon ettei meinaa tila riittää..pitäisiköhän ottaa joku vihko käyttöön, kun on kiva kirjoittaa muustakin kuin omasta voinnistaan, mm. mitä on vauvalle hankkinut..niitä on sitten myöhemmin kiva lueskella. Paperille on jotenkin helpompi purkaa ajatuksiaan. Ei, EI SINUA HOITOON TARVITSE JÄRJESTÄÄ[:D][:D] Se taitaa olla ihan normaalia että raskausaikana inostuu kovasti joistakin asioista. Minullakin on jotenkin energinen olo ja haluttaisi puuhata kaikenlaista (vauvaan liittyvää tietenkin)[;)]. Minulla tuntuu ylävatsassa vain sellaista pientä "ahdistusta", kun istun..en tiedä onko ne sitten vauvan jalat, jotka on ahtaasti ja puristaa samalla ylävatsaa, tämä mun maha on muutenkin niin ylhäällä että ei ihme jos on välillä pinkeenä.

Luovuus on pääsyt valloilleen ja olenkin ruvennut maalaamaan vanhemmilleni taulua, jonka he ovat minulta tilanneet. En vain ole ihan varma kuinka vaarallista on näin raskausaikana maalata öljyväreillä..Jos joku tietää niin kertokaa ihmeessä?? Meillä on onneksi ilmastointi talossa, enkä myöskään käytä tärpättiä ohentimena.
Joku tais mainita kuinka mielekästä on nykyään pestä pyykkiä ja järjestellä niitä pikkuisia vaatteita, minullakin se on nykyään lempipuuhaani. Pitäis vielä käydä ostamassa noita 50cm kokoisia vaatteita...Mitäs esim. tarvii pakata mukaan sinne sairaalaan? Nyt on ruvennut jo välillä hirvittämään se synnyttäminen, kun se on kohta jo niin lähellä..JAIKS! Ohjelmissakaan se ei kovin hääviltä näytä..ristiriitaista kun se on niin luonnollinen asia ja melkein kaikki naiset kokevat/ovat kokeneet sen, mutta silti se on niin pelottavaa, tuntuu aina että just mulle käy jotain ikävää tai minä en selviä siitä...(en tiedä mistä johtuu nämä ajatukset, mutta kai siitä kun se on itselle niin uutta eikä voi tietää etukäteen miten kaikki menee)

Kettuli82: Joo, tosiaan on hyvä ottaa huomioon kaikenlainen pienikin juttu noiden kestojen kanssa, ja se vaatekoko oli yksi mikä itselle tuli mieleen, kun muutenkaan miulla ei ole hajuakaan minkä kokoinen lapsi on missäkin vaiheessa. [:D] No, bodeyihin saa ostettua tarvittaessa jatkopalan haaroihin, mutta esimerkiksi meilläkin on hankittu nyt muutama oloasu, joiden soisi mahtuvan mahdollisimman pitkään. Ikinä kun en ole kestoa nähnyt luonnossa, niin on vaikea edes arvioida miten paljon vaatetilaa ne vievät.

Marilyn84: Hyvin vähän on minkään maan kokemusta kestoista, mutta meilläkin ainakin aluksi on mietinnässä kuori+sisävaippa-yhdistelmä. Anoppi oli ostanut pakan harsoa tuossa joulun aikaan, leikattiin se imuiksi, niin 26 kpl siitä tuli. Plus sitten on vielä ä-pakkauksen mukana tulevat, sekä miun vanhoja harsoja jotka on säästyneet. Mutta sitten jos jostain syystä tuo suunnitelma ei onnistukaan, niin toisena vaihtoehtona on taskuvaipat.
Ollaan nyt lauantaina menossa katsomaan vaunuja, niin samassa liikkeessä toimii paikallinen kestovaippatietokeskus, siinä samalla tutustutaan sitten niihin. [:)] Tosin saa nähdä mitä siinä ehtii sitten, kun täällä on niin oudot aukioloajat, että tuolle lauantaillekin piti sopia erillinen aika sähköpostitse. [:-]

Eli tosiaan lauantaina lähdetään katsomaan yhteen liikkeeseen Crescentin Classic-vaunuja.. Niitä olen alusta asti miettinyt, mutta nyt vasta päästään ihan liikkeeseen asti testailemaan. Eniten mietyttää se kopan koko, jotkut ovat sitä pieneksi haukkuneet. Mutta toisaalta Cresceissä on muista markkinoilla olevista merkeistä poiketen mukana sekä kova kantokoppa, että lämpöpussi, jolloin ensi talvena pikkuista voisi nukuttaa parvekkeella lämpöpussissa, vaikka koppa olisi jäänyt jo pieneksi.. Mutta katsellaan! Mittanauhan kanssa meinataan sinne liikkeeseen lähteä. [:D]
Ja sitten jos vaunut ovat hyvät katsotaan mitä tehdään; joko tingitään aika paljon hinnasta, tai sitten tilataan Ruotsista. Täällä tuo 699 euron hinta on reippaasti ylimalkainen, länsirajan takana hinta on valuuttakurssista riippuen 530-550 euroa..
Sitten taas jos vaunut eivät ole hyvät on mietittävä muita vaihtoehtoja, siitä miulla ei olekaan sitten mitään hajua mikä voisi olla hyvä vara-vaihtoehto. [&:]

Tosiaan, 62 koko tulee niin äkkiä käyttöön et sitä kantsii hankkia.....kaverikin sai 53cm pitkän tytön ni jäi kuulkaa 56cm vaatteet käyttämättä. Omat poitsut on olleet 51cm ja 49cm.....tuolle toiselle meni vain hetki kun käytti jo 62 vaatteita.

Mä en tiiä onko tämä mun maha muuten muuttanut muotoaan, kun vauva on ollut jo kk raivotarjonnassa......mutta pystyn kyllä huomaan et millä puolella on kun tekee puolenvaihdoksia välillä....nytkin on oikee puoli "täydemmän" näköinen kuin vasen. Ja hänen pepun tuntee tuossa vähän navan yläpuolella.....:) sitä silittelen jatkuvasti.

Heipsan!

Voisin minäkin kirjotella tänne vähän kuulumisia kun olen vaan käynnyt lukemassa teidän muiden juttuja viime aikoina.Mulla todettiin viime viikolla sitten raskaudenajan diabetes [:'(] Olin viime tiistaina sokerirasitustestissä ja keskiviikkona sain tulokset ja mun paastoarvo oli 5,4,tunnin jälkeen 11,8 ja kahden tunnin jälkeen 7,8.Samana päivänä kävin sitten neuvolassa hakemassa sokerimittarin ja eilen ja sunnuntaina mittailin sitten täällä kotona sokeriani.Hyviä lukemia sieltä tuli,joten ei tässä nyt kauheeta stressiä tuon asian suhteen kannata ottaa.Vähän tässä nyt tietenkin pitää miettiä että mitä syö,herkut vähemmälle ja terveellisempää ruokaa.Liikuntaa mukaan sitten tietenkin,puoli tuntia päivässä olis kuulemma hyvä.
Huomenna mun pitäs mennä ottamaan verikoe taas ja sitten sain ajan äityispolille 29.1.Se siinä ainakin on hyvä kun sinne pääsee niin näkee vauvelin ruudulta ja vois samalla kysästä jos lääkäri nyt näkee kumpi sieltä onkaan tulossa.

Anelse Mulla ei ainakaan ole ollut ylävatsa mitenkään kipeä ja oikeassa olet että se voi liittyä raskausmyrkytykseen mutta jos sulla arvot on kunnossa niin ei se sitä sitten varmastikkaan ole.Viime neuvolakäynnilläni th kokeili mun masua ja katteli sitä ja tokas että taitaa pikkunen olla siellä poikittain mun mahan muodon perusteella,joten kaitpa vauvan asennon voi huomata päältäpäinkin.

Mä oon jonkin verran ostanut noita 50-56cm vaatteita,mutta ei niitä omasta mielestäni kannata aivan älyttömästi ostaa.Itse en ole alkanut vielä pesemään noita vaatteita.Mä uskon että jätän sen homman tuonne äityisloman alulle.Meinaan muutenkin pitää 10 päivää kertyneitä lomia pois ja siitä suoraan jään sitten äippälomalle.Tänään just kävin pomon kanssa juttelemassa näistä asioista ja samalla ilmottelin että jos palaisin töihin 2011 syyskuussa.

Nyt ruoanlaitto kutsuu mutta ehkä illalla sitten lisää

Kai sitä voisi itsekin aukaista tän sanaisen arkkunsa [:D]
Kauhee ku teillä kaikilla muilla on jo melkein kaikki tarvikkeet ostettu. Mä en oo saanu (vieläkää) hankittua oikee yhtää mitää. Muutama vaate on kaapissa ja veljeltä ostin turvakaukalon. Vielä on ainakii miljoona asiaa hankkimatta. Mä oon saamaton [:(]
Viime torstaina oli ekan kerran synnytysvalmennus. Siellä se meijän neuvolan täti selitti kaikkee diibadaabaa. Mä en ymmärtäny puoliakaa mitä se siel selitti. Sit se lopuks pisti synnytysvideon pyörimää, mikä selvensi asioita aikas paljon. Mä oon ruvennu tässä miettii noita synnytysasentoja. Jotenkii tuo jakkarasynnytys kuulostais kaikista parhaimmalta mun mielestä. Jotenkii tuntuis et se olis sellanen "luonteva-asento". Ja sit niistä kivunlievityksistä, mä taijan haluta niitä kaikkii mitkä lievittää kipuu [:D]
APUA enää 83 päivää laskettuun aikaan!!!!

VOI V**** NOITA MIEHIÄ[:@][:@][:@][:@][:@]Mun päässä kiehuu, täytyy purkaa.

Demonstraatio meidän äskeisestä kävelylenkistä. Kierrettiin tosiaan vaan kortteli, niinkun oli tarkotuskin, mutta ilmeisesti miehelle liikaa. Ensin se ilmotti, että mennään nopeeta, että se kerkee kattoon jääkiekkoa ja sit se ilmotti myöhemmin, että ei me tällä vauhdilla keretä mihinkään. No ihan mukaviakin puhuttiin siinä matkalla, mut sitten se alko miettiin raha-asioita, että millä se maksaa laskut ym ja kun sillä tosi tiukkaa rahan kanssa, ja hermo alko taas kiristyyn. Minä en sanonut pahaa sanaakaan, sanoin vaan että kyllä kaikki saadaan järjestettyä. No tullaan sitten suojatielle, mies painelee yli ja mä jään vielä odotteleen ku ite tiedän autoilijana, että toi risteys on paha huomata eikä meillä ollut edes heijastimia. No mies huutaa että tuu nyt meillä on etuoikeus. No se menee ja auto joutuu tekeen äkkijarrutuksen, kun ei huomaa sitä. No mä köpötän kohta perässä ja sanon että just ton takia en uskalla tulla. Sit se sanoo, että ei susta nyt noin varovainen oo voinut tulla. No mä siihen, että musta tommonen katsominen on ihan normaalia. Mies ite aina huutaa jalankulkijoille, kun ne hyppiin katsomatta auton eteen[:D]No sitten mies sanoo, että eihän me voida enää lenkilläkään käydä tappelematta, ja mä oon sillai että ai ME tapeltiin vai ja sanon että rauhotu nyt. Mä ilmoitin vaan, että kai mä saan ylittää tien miten haluan ettei toisen siitä tarvitse suuttua[:D]Minä en siis taas missään välissä sanonut helvatun sanaa ja me taas muka tapellaan. No sit loukkaannuin. No kotona se yrittää olla kun mitään ei ois tapahtunut, juttelee niitä näitä ja mulla on poru kurkussa. Sitten se kysyy että itkenkö mä?Mä siihen että jo mua loukkas tosi paljon mitä sä äsken huusit, kun mulla ei ollut osaa eikä arpaa koko juttuun. Mies siihen, no anteeks nyt taas kerran, nyt varmaan sitten mökötetään koko ilta. Joo ja sit paineli katsoon jääkiekkoa. Siis aivan uskomatonta miehen todella yksinkertainen ajatusmaailma. Nyt mä oon taas vähä sillee hoo moilasena, että just joo.
Juu ja sitten se selitti vielä että olis ajanut päälle vaan niin sais hyvät rahat, voi luoja[&:]

Pohdin vaan että onkohan ihan normaalia että miehet alkaa sekoileen raskausaiaikana[:D][:D][:D]

Palaan myöhemmin asiaan[:D]

mullakin on ollut "ylämaha" arka aina välillä ja tietyissä asennoissa.
Ite olen huomannut että meidän tenava on AINA melkeinpäoikealla puolella mahaa, vasemmalta puolelta kun painelee on ihan tyhjää ja oikea puoli kova. Ja kun supistus tulee maha venähtää oikelle puolelle, mikä on sitten erittäin hupaisan näköistä[:D]

No tunteet alkaa pikku hiljaa taas rauhottuun tällä mammalla[:D]

Mipsu: Ihanaa että maalaat ja sulla on siihen lahjoja[:)]Itse en tiedä mitään noista väreistä, joten siihen en voi auttaa. Mutta mun järkikultani veikkailis että ei varmasti ole mitään haittaa[8|]Tässä on yks linkki, minkä löysin tota sairaalakassin sisältöä ajatellen http://www.huvitutti.net/arki/synnytys/tietopistesynnkass.html

Kissuliini83
kurja juttu toi diabetes, mutta onneksi sille voi itse paljon tehdä eikä siitä suotta enempää stressiä kannatakaan ottaa. Hyvähän tuo on, että ajoissa havaitaan, niin pysyy kurissa sit helpommin. Eikä noi sun arvot onneksi ole kovinkaan korkeilta.

tiia77 vielä kerkiää, elä huoli[:D] Meistä osa on vaan ottanut jo varaslähdön[;)]Yhdessä sairaalan jaksossa tais olla just viime viikolla yks jakkarasynnytys ja näytti ihan sujuvalta. Mä vaan ite mietin että tuleekohan siinä sit erilailla painetta tonne välilihan seudulle, kun ollaan sellasessa asennossa?et onko esim isompi riski saada repeemiä?Minä en oo ees uskaltanut vielä miettiä noita asentoja, että vetääkö perinteisellä vai kokeileeko jotain muuta[:D]Pääasia että tuleepi pihalle[;)]

Huomenna onkin sitten se kauan odotettu 4d ultra, jänskättäää[:)][:)]

Heipsistä kukkuu!

luce: hyvä, että sokerit oli kohdillaan! Ei sitä kaipaa raskausaikana yhtään mitään extrahuolia, joten hyvä että testaavat noita. Kyllä sitä on mukavaa elää nykypäivää, kun ajattelee millaista terveydenhoito on ollut ammoisina aikoina tai sitä ei ole ollut ollenkaan.

Kettuli82:
Vau, sullahan on hyvin asiat kestovaippailun suhteen!!! On tosiaan varmasti järkevää kokeilla aluksi vähän kaikkia niin voi sitten jatkossa panostaa enemmän tiettyihin vaippoihin. Äitini suunnitteli myös aluksi itse tekevänsä vauvelillemme harsokankaasta harsovaippoja, mutta harsokangas oli yllättävän kallista ja todettiin että valmiit harsot (esim. Pikku Piia 6 kpl/pkt, 13,50 €, saa cittarista ja prismasta) ovat melkein edullisempia. En tajua mikä siinä harsossa on niinkiin kallista... Mäkin haluaisin kokeilla ommella itse noita kuoria pul-kankaasta, mutta olen tosi huono käsitöissä - menisi varmaan koko kangas vaan pilalle:/ Koulussakin onnistuin ompelemaan ompelukoneella neulan läpi sormesta...[&:] Moni ylistää noita villavaippoja, mutta jotenkin villakangas vaippana tuntuu aivan hassulta, epäkäytännölliseltä ja kuumalta. Pitäisi varmaan mennä jonnekin kestovaippakoulutukseen, että näkisi oikein käytännössä, miten hommat toimii. Joo, uutena pelkät kuorivaipatkin on aika kalliita ja varsinkin aiot ja taskut, kun niitä pitää vielä enemmän hankkia hitaan kuivumisen takia. Mä olen ostanu hyväkuntoisia ja siistejä kuorivaippoja käytettynä, niin saa jopa reippaasti alle puoleen hintaan (ku vertaa uuteen). Noita kuoria ei kuulemma tarvi olla kuin 2-6 kpl/koko, niin pitäisi riittää.
Tämä on muuten hyvä sivu sopiviin pesuaineisiin liittyen: http://www.kestovaippainfo.fi/tietokannat/pesuaineet/
Ei kai sillä pesuaineen rakenteella (nestemäinen vai jauhe) ole merkitystä. Tärkeintä Pul-kuoren ja yleensä kuorivaippojen kanssa olisi, että pesuaine ei sisällä valkaisuainetta (pilaa kosteussulun). Zeoliittikaan ei ole hyvästä, koska tapana kerääntyä pesukoneen rakenteisiin ja vaippoihin. Saippuaa pitäisi olla myös se alle 5 %, en kyllä muista minkä takia. Villahousuille onkin varmaan ihan omat ohjeensa. Mut aiot ja taskut varmaan pestään samalla idealla kuin pul-kuoret, koska nehän sisältää koko paketin kosteussulkuineen ja sisävaippoineen. Mä olen aina aikaisemmin pessyt omia vaatteita ihan tavallisilla zeoliittia sisältävillä pesuaineilla ja pesukone on pitkään haissut tunkkaiselta. En edes tiennyt koko zeoliitin merkityksestä ja miten se pahimmassa tapauksessa pilaa pesukoneen. Kuulin vinkin sitruunahaposta (saa apteekista) ja laiton koko pussin happoa pesulokeroon ja pesin 90 asteessa tyhjänä. Sen jälkeen vielä kerran pesuaineen kanssa 90 asteessa tyhjänä ja yllätys: ei tietoakaan tunkkaisesta hajusta. Tosi mukava nyt pestä vauvan pyykkiäkin koneessa, kun tuli putsattua kaikki zeoliittikertymät sun muut pöpöt koneesta ja tuoksukin on vihdoin puhdas.

Anelse: Hah, joo munkin äiti on kertonut, että ennen tosiaan ei paljoa pikkuista vaatetta varattu. Housun lahkeet vaikka solmuille ja menoksi[:D] Eipä se tosiaan ole vaarallista pitää jonkun koon isompiakin vaatteita pikkuisella - mahtuu ainakin vaipat housuihin. Saahan niitä lahkeita käännettyä tai rullattua vähän ylös ja eipähän purista ainakaan, kun ei ole liian pientä vaatetta. Masusta: mulla tuntuu välillä masussa tosi arkoja kohtia (ihan kuin ois mustelma tai jotain) ja välillä ei taas tunnu mitään eli kaipa se on luonnollista. Mulla ei ole oikein mitään hajua miten päin se vauva tuolla mahassa on. En ole oikein uskaltanut tunnustella sen tarkemmin masua, vaan tyydyn vain silittelemään sitä. Jotkut odottavat tiedostavat tosi hyvin, miten se vauva masussa on, milloin on pylly pystössä jne. mutta mä en kyllä oikein osaa huomata mitään muuta kuin potkut. Ehkä sitten, kun se vielä kasvaa enemmän niin tajuaa miten se köllöttelee masussa.

Mäkin oon miettiny ahkerasti samaa kuin Mipsu viime päivinä, että mitä sinne sairaalaan tarvii ottaa mukaan?!? Ei oikein mitään hajua... Vaipat saa vissiin sairaalasta vai pitääkö ottaa itse vaippapaketti mukaan? Tyhmä kysyy - älkää naurako[&:] Lähtövaatteet vauvalle mukaan eli varmaankin 1 body, potkupuku, myssy ja lakki, sukat, tumput, villatakki ja -housut ja ulkohaalari/makuupussi. Tietenkin sään mukaan, mutta varmaan kannattaa kylmän kelin mukaan varata vaatteita mukaan. Itselle varmaan riittää samat vaatteet lähtövaatteiksi kuin tullessakin + yöpaita, alusvaatteet ja muut henkilökohtaiset tarvikkeet ja putellit, kännykkä ja laturi, digikamera, autoon turvaistuin+alusta... Apua, osaankohan edes pukea vauvaa oikein:/ Sairaalasta varmaan lähtee kätilö mukaan kotiin, kun näkee miten epävarma ole kaikessa[&o]

Arwen: Joo, tuo sisävaippa+kuori-yhdistelmä on aika näppärä. Molemmat osat kuivuvat nopeasti ja kestovaipoista varmaankin edullisin vaihtoehto. Ei mullakaan ole mitään kokemusta vaippailusta, kun en ole koskaan edes vauvoja hoitanut, mutta kummasti sitä alkaa itse oppia, kun tarpeeksi tutkii kaupoissa, netissä ja kyselee kokeneemmilta. Kestovaippainfo-nettisivuilla on paljon kaikkea hyödyllistä - siellä kannattaa käydä katsomassa! Tuo kestovaippatietokeskus on kyllä hyvä niin pääsee kärryille ja siellä varmaan saa käytännössä tutkailla eri vaippatyyppejä.

kissuliini83:
ikävä kuulla, että sulla todettiin raskauden ajan diabetes:( Onneksi nykyään osataan kaikki hoitaa kuiteskin kuntoon ja tiedetään raskauden ajan ongelmista niin valtavasti. Tuliko sulle jotain erityisiä oireita, minkä takia sokeritestit otettiin? Miten sitä osaa epäillä vai tehdäänkö noita sokerirasitustestejä, jos itse haluaa?

tiia77: sähän olit Satakunnasta? Käytkö Porissa neuvolassa? Mä käyn Porissa nimittäin neuvolassa ja täälläpäin on vain yksi synnytysvalmennustilaisuus sairaalassa (auditoriossa eli ei varmaan mikään kovin henkilökohtainen tilaisuus) ja yksi luento pääterveysasemalla, joka koskee kai vanhemmuutta eikä niinkään liity synnytysvalmennukseen. Aika jännää, jos samalla alueella osalla on useampi synnytysvalmennuskerta ja osa joutuu vaan auditorioon katteleen jotain powerppoint-esitystä.

Huh, tulipas nyt kirjoitettua...[8|] Hyviä öitä mammat!!!

Marilyn84 Miksi mulle tehtiin tuo sokerirasitustesti niin yksi syy oli ainakin se kun odotin poikaa niin silloin jouduin tuohon samaan testiin.Arvot oli silloin sallittujen rajojen puolella,mutta nykyään rajoja on tiukennuttu ja jos katottaisiin nykysten rajojen mukaan niin silloinen keskimmäinen arvo menisi rajojen yli tänä päivänä.Tälläsen selityksen terveydenhoitaja anto mulle.Mua on muutenkin harmittanut tuon testin tulos kun täällä kotona on mitannut hyviä arvoja.Ei ole kertaankaan meinannutkaan tulos ylittää sallittujen rajojen.Jotenkin tuntuu siltä et mulla oli vaan testipäivänä sokeri jotenkin vaan vähän koholla,sattu huono päivä testille mulla [:'(]
Vaippoja ei tarvi sairaalaan ottaa mukaan,niitä kyllä saa sieltä.Yks mitä mulla tulee mieleen mitä voi ottaa lisäksi mukaan on liivinsuojat.Niitä mulla ei ollut mukana viime reissulla.En ainakaan nähnyt niitä,en kysynytkään sen kummemmin mut mun piti silloin mies lähettää kauppaan ostamaan niitä kun rinnoista tursus maitoa ja oli ihan sotkussa.

Kaippa sitä pitäs nukkumattia lähteä moikkaamaan[:D]
Närästää meinaa vaan pirusti,pitää vaan käydä hörppimässä vähän maitoa,jos vaikka auttais[;)]

Heips kaikille.

Niin paljon on taas juttua ettei kaikke ehdi/jaksa putkeen lukea, aamulla jatkuu taas.

Mulla on huomenna se sokerirasitus ja paastolla siis nyt, nälkä tietysti heh.
Kuultiin tänään että meidän kämpän pitää olla kokonaan tyhjä heinäkuussa. VVO tekee remonttia ja joka ikinen joutuu muuttamaan siksi aikaa pois ja tyhjentämään koko kämpän.
Meille mistään tällaisesta ei kerrottu kun asuntoa haettiin perheenlisäyksen vuoksi, eikä myöskään vuokrasopimusta allekirjoitettaessa viime lokakuussa. Kuulemma virkamiesvirhe ettei asiasta kerrottu. Pitääpä ottaa selvää millä meinaavat tällaiset virheen korvata. Ihan sen takia ei uutta asuntoa haettu et joutuu pienen vauvan kanssa heti muuttopuuhiin.
Maksavat muuttokustannukset ja hoitavat tavaroiden roudaamisen mut muutto mikä muutto.
Saa nyt sit nähä et mihin ratkasuun tässä päätyy. Muuttaako kokonaan toiseen kämppään, yhteiseen vai erillee ym.
Onhan täs viel vähän aikaa miettiä. Muutettava joka tapauksessa on.

Multa on tullu nyt parina päivänä vähän ruskeaa tuhtrua mut kaveri möyryää sen verran etten huolissani ole, joko kuivat limakalvot tai sit istukka vähän vuotaa.
Eilen oli niin kipeä maha ettei liikkumaan pystyny vähään aikaan, mut sekin paljastu reilun tunnin täyden tuskan jälkeen tosi pahaks ilmavaivaks heh. Kaveri möyrys viel samaa aikaa mahassa ja tuntu kun ois potkinu keuhkoja, tuntu siltä kun keuhkot ja sisuskalut ois ollu ihan tulessa, oli vaikea hengittää, umpparin kohdalta vihlo mahaa eli varmaan kiinnikkeet ja koko maha rintojen alta asti oli pinkee ja kova. Taipumaan ei kyenny tippaakaan. Eli meikit naamassa ja kaikki vaatteet pääl tuli nukuttua kun ei niitä poiskaan saanu. Onneks alko sit helpottamaan kun sai vähän ilmaa pihalle ja sai nukahettua. Oli kyllä kovimmat tuskat kun vielä kertaakaan raskauden aikana, kerrassaan tukalaa.
Tänään kävin ostamassa cuplatonia ja maitohappobakteereja jos sais massua toimimaan vähän paremmin niin jospa kipuilutkin helpottais.
Rattaita olen netistä katsellut, niin uusia halvempia malleja, kuin käytettyjäkin. Yksiltä nettimarkkinoilta löysin alle vuoden käytössä olleet ABC Designin harmaat yhdistelmät, jotka vois olla ihan jees. Ovat vaan kaukana eli matkahuollolla joutus lähettelee. Kokeilemassa en ole missään käynyt et mitkä tuntuu miltäkin. On niin paljon töitä ja sellaset työajat ettei oikein pääse. Niillä sit vaan mennää mitkä ostan.
Perhe/synnytysvalmennus on täällä yhdistettynä. Kaksi kertaa 2h maaliskuussa + tutustuminen synnäriin ym.

Hyviä vointeja kaikille, kommentoin lisää joskus kun energiaa.

kissuliini: Älä huoli, miekin kiroilin silloin aluksi oman testini tulosta, kun kotona testaillessa arvot olivat sitten hyvät. Mutta ruokavalion muutoksesta on ollut ainoastaan hyötyä! [;)] Olo on ollut paljon parempi ja kivut (lonkka ja liitoskivut) ovat hävinneet olemattomiin.. Ilman tuota testitulosta en olisi viitsinyt ruokavaliota ja ajattelutapaa edes muuttaa, joten nyt ketutuksen mentyä aikoja sitten ohi mie voin sanoa olevani aidosti onnellinen, että "nakki napsahti" tällä tavalla. [:D] Tsemppiä loppuraskauteen, tuut varmasti huomaamaan, että testituloksesta oli vain hyötyä! [:)]

Kiitos Anelse linkistä. Tuollainen lista olisikin hyvä tehdä itselle valmiiksi ja laittaa kassi tosiaan niin että mieskin sen sitten kiireessä löytää[:D]. Nauratti vaan nuo jotkut jutut tuossa listassa "Korvalappustereot, CD:itä tai kasetteja, Pelikortit, matkapelejä, Isälle mukava asu ja eväät" kun tuli sellanen mielikuva niin kuin sitä oltais jonnekkin retkelle lähdössä[:D]. Noh yhdenlainen retki kai se sekin on, aika raskas varmaankin. Ja minä kun en haluais siellä sairaalassa kovinkaan pitkään viipyä, mutta eipä ne taida sieltä heti pois päästää[&o]...varsinkaan kun näkevät miten epävarmasti käsittelen vauvaa..eli samoja ajatuksia minullakin kuin Marilynilla. Tiedättekö muuten kauanko siellä sairaalassa yleensä joutuu olemaan?

http://www.meilletuleevauva.net/user.php?id=

Kovasti on tullut tänne taas tekstiä, näinkö tämä loppusuora saa aikaiseksi sitä, että ihmiset innostuu kirjoittelemaan.

mipsu: Samat on ollut minullakin aatokset, että mitä sinne sairaalaan ottaa mukaan. Mietin just sitä, että vähän hävettää jos puet liikaa/liian vähän vauvaa ja kätilö sitten huomauttaa siitä.... [&o] [:D]Ajattelevat varmaan, että miten tuota pientä voi noiden mukaan lähettää... No onneksi siihen on vielä aikaa, tosin ajattelin tuossa, kun reilu 10 viikkoa on jäljellä, että varmaan muutaman viikon päästä pitäs oikeesti ruveta katteleen kamoja kasaan.

kissuliini83: Mullehan kanssa todettiin raskausajan diabetes jo monta viikkoa sitten. Vain paastoarvo oli koholla, mutta mittarin ne lykkäs mukaan. Nyt vasta oon joutunut ruveta seuraamaan syömisiä vähän tarkemmin, tähän asti on kestänyt melkein mitä vain. Toisaalta, minä mielummin mittailen niitä arvoja kuin sitten yritän synnyttää hirmuisen kokoista vauvaa...

No niin,nyt on tullut käytyä sitten pitkäaikaissokeri verikokeessa ja tuloksen saan sitten tietää kun käyn ensi viikon perjantaina äityispolilla.Ja kyllä Arwen varmasti vaikutti munkin syömisiin tuo testitulos.Oon ottanut itteäni niskasta kiinni ja mietin paljon enempi mitä syön.Ja kun tuo mittari on kerran täällä kotona käytettävissä niin sillä on hyvä mittailla ja kattella et miten vaikuttaa tietty syöminen arvoihin.Eilen kun kävin kyläilemässä niin söin 3 pikkuleipää teen kera.Mittasin sitten kotona miten nuo pikkuleivät vaikutti niin eihän se tulos ollut kuin 5.0.Vähän voin tietty noin kylässä syödä jotain pientä herkkua mut muuten kyllä nämä mun heikkoudet chipsit ja roskaruoka saa nyt olla.

Mipsu Kyselit et kuinka kauan tuolla sairaalassa joutuu yleensä olemaan niin sehän niin riippuu sun ja vauvan tilasta.Esikoisen kun sain niin jouduin olemaan viikon sairaalassa synnytyksen jälkeen.Sehän johtu siitä kun mulla oli se raskausmyrkytys niin ne piti mua vähän kauemmin.Pojalla oli vähän keltaisuutta,joten ne seuraili sitäkin mut olisin varmaan päässyt kotiin jos ei musta olis ollut kiinni niin 3-4 päästä.

Täällähän oli monta ensisynnyttäjää niin ainakin täällä meillä päin heillä on etuoikeus saada yksityinenhuone,onko tietoo et miten muualla Suomessa?

Monella täällä on ollut noita neuvolalääkäreitä,mutta mulla ei ole ollut vielä kertaakaan enkä oikein tiedä missä välissä tuleekaan.Silloin kun kävin ekan kerran neuvolassa niin siellä sanottiin että nykysin ei olekaan kun vaan silloin jos on tarvetta.En sitten tiedä onko loppuvaiheessa.Kaveri saa ensi kuussa vauvansa ja hän sanoi että ei ole vieläkään käynnyt kertaakaan eikä tiennyt hänkään että tuleeko missään vaiheessa.No ei mulle nyt niin väliä ole kun ei se muutenkaan ole mukavaa tuo riisuminen ja "tönkiminen" [;)]

Vois tässä nyt ottaa pienet päikkärit kun pikkumieskin alko vihdoin ja viimein nukkumaan.Tuolla se mölisi ja kolisteli sängyssä aika kauan,mutta nyt tuli hiljasta.Pitää käydä kurkaamassa sitä [:D]

Joo, ensikertalainen on yleensä sen 3 vuorokautta sairaalassa ja uudelleensynnyttäjä sit vähemmän.....kuopus syntyi la aamupäivänä ni su aamuna olin kotona....:) piti sit vain käydä ma vielä näyttää vauvaa tarkastuksessa joka olis muuten tehty kotiinlähdettäessä..
Nyt kolmannen kanssa ajattelin et voisin olla sielä sen 2 vrk jos antavat ni saan lepää ennenkuin meen kotiin kattoo sitä hulinaa......sitä meillä riittää...

Huomenna meen lekuriin tarkistuttaa mikä tilanne kun on nyt tullut tooosi tiheesti supistuksia ja koventunut niin että joutuu ihan haukkoo happee....hui. Olin normilekurissa rv 25+0 ja sillo ei kyl ollut vielä mtn....nyt sit ehkä on jtn jo tapahtunut...

Takaisin