Täällä ollaan..:)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja embu83
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heips kaikille.

Jospa minäkin vähän kuulumisia päivittelisin. Lukemassa käyn myös joka päivä, mut kirjoitella ei vaan ole jaksanut.
Kaikki voimat taitaa kulua töissä ja iltasin sitä vaan möllöttää. En vois kuviellakaa et tässä vielä jotan harrastelis kun seiskan pintaan iltaisin kotiin pääsee...väsy on.
Ja ei tää kroppakaan taitais lisärasitusta kaivata. Supistuksia tainnu tulla nyt parisen viikkoa..en vaan tajunnut niistä supistuksis alkuunsa heh.
Yhtään jos liian reippaasti kävelee niin alkaa ja samoin ylä-ja alamäet niitä aiheuttaa. Selkä reistaa välillä enemmän ja välillä vähemmän. Viime aikoina vähän enemmän. Liika rasitus saa särkemään ja liika istuminen tai makaaminen alkaa särkemään. Parina päivänä iskias tyyppinen kipu vaivannu. Mulle tää raskaus ei fyysisesti mitää herkkua kyl oo[;)] Mut täytyy muistaa ja olla kiitollinen siitä et pitkälle selvisin ilman oireita, kun vasta viime viikkoina alkany kroppa reistaamaan.

Tänään oli neuvola ja kaikki ihan ok. Käynti kesti hurjat 15 min. No viimeks menikin tunti et jotain tasapainoa[;)]
Mä en kyl koskaan muista kysyä kaikkea mitä olin aikonu ja vaik tietää et kannattas ylös kirjottaa aina ku tulee jotan mielee ni ei vaan sitä tee[:'(][:D]
Mun veriryhmä on Ab rh positiivinen ja kun mulla on nuo reesustekijät ni on vähän huolettanu kun mies ei varmuudella muista omaansa, sen mielestä sil on se kaik harvinaisin eli AB Rh neg.
Ei vissiin kovin hyvä jos molemmilla vanhemmilla ne reesus tekijät, mut ei asiasta oo missään mitään puhuttu eikä miehen veriryhmää kysytty niin en itsekkään koskaan muista asiasa puhua/kysyä. Jospa sen nyt muistais kun on tännekkin siitä kirjottanu[:D]
Mulla oli painoa tullu neljä kiloa viime kerrasta ja 10kg ekasta neuvolasta. Ei tätsy siihen mitää kommentoinu. Ei kyl tarvis tätä tahtia enää tulla... En edes syö mitenkään hirveästi. vähän enempi toki kun ennen, on nälkä! Mut musta on aina sanottu et syön kun lintu, joten ei ne määrät nytkään mitään hurjia ole.. Jostain sitä painoa vaan tulee.
Turvotuksesta kysy, että onko nilkoissa huomannu eroa ja minä vastasin notta ei kai mulla sellasta ole.. Kotona sitten katoin jalkojani ja ihan turvoksissahan ne [:D] Mulla kun on aina sukat jalassa niin ei noita nilkkoja tuu kateltua..Päiväsukat vaan vaihtuu koti/yösukkiin hujauksessa. Ehkä mä ens kerralla muistan senkin[;)]
Pissassa ei ollu valkuaisia eikä sokruu. Hemppaa ei mitannu ollenkaan ja verenpaine oli 114/66 eli oikein hyvä.
Sf mitta 22.5
Liikkeisiin merkkas kaks plussaa kuten viimeksikin ja vaavin sykkeeseen oli merkannu 128-146. Sanoi että on vahva syke.
Kävi se kyl yli 150 pari kertaa kun katsoin doppleria [;)] Kai se syke nousee kun möyryää[:D]
Nyt illalla kaveri ollukkin vähän vilkkaampi ja oon huvittuneena masun vellomista katsellut. Jotenkin se on tuntunut viime viikkoina rauhallisemmalta kun aiemmin. Potkut ei oo enää tuntunu kipeiltä mikä on toki tosi kiva juttu :)
Oiskohan se mun istukka siellä siirtyny sitten vai mitä lie tapahtunu. No ei tässä ole enää knun pari viikkoa niihin istukka tutkimuksiin. Sit selviää enempi siitäkin hommasta.
Seuraava neuvola on kuukauden päästä eli rv30 ja sit alkaakin olla parin viikon välein.

Sokerirasituksen minäkin vihdoin varasin ja ens viikolla ois tarkotus sinne mennä. Täällä kun se on suosituksena  kaikille, vaikkei mulla mitkään kriteerit täytykkää. Ajattelin et eipä siitä haittaakaan ole :)

Tänään sain vihdoin kelan paprun töistä täytettynä, kun haen viimesen kuuden kk mukaan et tulee varmasti parhaiden tulojen perusteella. Huomenna ois tarkotus kelaan mennä ja saapa vihdoin senkin asian eteenpäin! Jei!

Mulla toi Linea negra on noussu jo kymmenisen senttiä navasta ylöspäin. Hassun nköstä kun viiva halkoo mahaa kyl.
Napa on vielä montulla sisäänpäin mut on se selvästi matalampi kun ennen, hassua kun näkee oman napansa pohjan hih [:)]

Illil, olipas tosi kiva kuulla että sait vihdoin ja viimein sen asunnon!! Onnea! [:)]

Meille tipahti tänää postiluukusta lappu VVO:lta että ens viikolla ois tiedotustilaisuus putki ym. remonteista ja aikatauluista[:@]
Ei meille kukaa viittiny asuntoa hakiessa kertoa et tähän kämppää on remontti tulossa, tiesivät oikein hyvin et lapsen syntymän takia tätä haettiin ja juuri tämä tilava kämppä otettiin.  Ite en pääse kuulemaan mitä kertovat koska olen töissä, niinkuin aina... Mut miestä pyysin siellä käymään. Saas nyt sit nähä mitä ne meinaa.

Jaahas, oiskohan täs nyt turinaa taas kerrakseen[;)]
Hyviä vointeja kaikille huhtikuun äityleille ja vauvoille :)

Jospa vielä kuvan lisäisin, edelliseen viestiin ei pystyny jälkikätee upottamaan kuvaa tekstiin.
Äsken nappasin eli rv 26+2  tai no vuorokausi vaihtui jo mut eipäs viilata pilkkkua

Synnytys ja vauva-arki rupesi miuta mietityttämään oikein kunnolla muutama päivä sitten, kun 100 päivän rajapyykki ylittyi. Eli niin vähän kun oli enää päiviä jäljellä, niin jotenkin se oli sellainen raja joka sai ajatukset pyörimään päässä. [:)] Täytyy kyllä sanoa, että mie pelkään synnytystä todella paljon.. [:-] Lähipiirissä on yksi synnyttäjä kuollut verisuonen katkeamiseen ponnistustilanteessa, ja toisella oli niin runsas verenvuoto että hengenlähtö oli lähellä, jolloin mie olen typerästi ruvennut kelaamaan noita kahta huonon onnen synnytystä liikaa. Miulla on paha tapa ajatella, että mitä vain voi tapahtua, jolloin mie en järkevästi osaa käsitellä pelkojani. Miusta tuntuu, että saan sitten lähempänä H-hetkeä lähetteen pelkopolille, jolloin toivottavasti voin saada selkeytystä ajatuksiini ja voin tehdä synnytyksestä helpomman. [&:]

Sama tilanne on navan kanssa kuin Nyytillä, että napa on vielä kuopalla, mutta näkyy jo selkeästi se pohja. Ja on kyllä hurjan näköistä! [:D] En tiedä muuttuuko se paljonkin vielä tuosta, mutta eiköhän kun vatsakin kuitenkin tuosta vielä kasvaa.
Ja vatsan kasvamisen myötä liikkeiden tunteminen on toisaalta vahvistunut, mutta myös muuttunut. Eli niitä selkeimpiä ja terävimpiä potkuja ei vielä tunnu, mutta toisaalta nyt voi tuntua kun Hemmo esimerkiksi venyttää kätensä ja jalkansa yhtä aikaa suoriksi. [:)]

Inkku84: Äitiyspakkauksen vaatteet kannattaa ehdottomasti pestä! Ne tulevat suoraan tehtaalta, jolloin vaatteisiin on voinut jäädä jäämiä haitallisista aineista.. Sama juttu on esimerkiksi kaupasta ostettujen vaatteiden kanssa. [:)]
Miehen mukanaolo ei ole olennaista, kaikillahan ei edes saata olla miestä tai ketään muutakaan jonka voisi noihin valmennuksiin ottaa mukaan joten saattaa muitakin yksinäisiä ryhmässä olla. Kaverilla on kanssa vieraskielinen mies, ja he olivat päässeet neuvolan ohjaamina englannin kieliseen valmennusryhmään, jota olivatkin kovasti odottaneet. Mutta kaverini pettymykseksi siellä ei oltukaan niin paljoa käyty läpi perhevalmennuksen ja vauvan saamiseen liittyviä asioita, vaan enemmän oli keskitytty eri kulttuurien vaikutukseen parisuhteeseen yms. Mutta jos vain haluat, niin voit kysyä neuvolasta löytyisikö teille sopivaa englannin kielistä ryhmää. Tuo kaverini oli miehensä kanssa ensin kokeillut suomen kielistä ryhmää, mutta se ei ollut oikein toiminut, kun kaverin oli ollut vaikea ehtiä kääntämään kaikkea miehelleen englanniksi, ja ryhmän vetäjäkään ei ehtinyt kunnolla ottaa huomioon vierasta kieltä tarvitsevaa kaverini miestä.

Heh, täälläkin on raskausdementia arkipäivää.. [:D] Muisti on niin hatara, ettei ole tosikaan. Mutta se sallittakoon, huomaa muutenkin että ajatusmaailma pyörii aivan eri asioiden ympärillä kuin ennen.

Moi taas!
Aika jännä ettei kellään muulla oo tota b-streptokokkia, vaikka toisaalta ei se kai kovin yleinen olekaan joku 10% kuulemma.
Kyllä se mun neuvolantäti sano että se laittaa kyllä aina testeihin jos on ennenaikasia supistuksia. Mulla niitä on tullut tosiaan n.20viikosta eteenpäin. Söin siihen antibioottikuurin jonka piti vähentää supistuksia, mutta tuntuu että niitä tulee vaan entistä helpommin, esim.aina kun nousen sängyltä tai sohvalta ja heti jos teen vähänkin jotain fyysistä. Ärsyttävää kun tulee luettua netistä siitä streptokokista juttuja, niin alkaa stressaan kun niissä mainitaan kohtukuolemista tai ennenaikasesta synnytyksestä tms. ja stressihän aiheuttaa taas lisää supistuksia... :).
Noh saan ylimääräsen lääkärikäynnin huomiseksi kun sairaslomaa luultavasti jatketaan loppuun asti. Supistusten takia ja taas uuden vaivan eli nivuskipujen takia.
Nyt on viikon ajan nivuset ollut tosi kipeet, varsinkin jos kävelee parisen tuntia esim.kaupungilla, niin tuntuu et koko alapää olis tulessa ja kävely on jo todella vaikeaa.
Mulla on kyllä vaivoja riittänyt yllin kyllin raskauden aikana.. Eka oli n.18viikolle asti hirveetä pahoinvointia ja oksentelua, sen jälkeen alkoi selkä,jalka ja päänsäryt. Ja nyt sitten vielä tämä..
No muuten alkaa oleen jo aika hyvällä mielellä, eli odotan kyllä jo tosi innoissani vauvelia, vauvanvaatteiden ihastelulle ja "vauvanurkkauksen" sisustusintoilulle ei näy loppua :).
Vaunut tulee parin viikon päästä, hankittiin Tampereen Pispalan maastoon sopivat (portaita, jyrkkiä mäkiä, hiekkateitä, lumihankea) Crescent Classicit. Mustat yhdistelmät joissa on vähän punaista. Normi hinnaltaan 750e, alessa 500e. Sänky ja lipasto ikeasta. Vauvanvaatteet on löytynyt kyllä tosi edullisesti kirppiksiltä ja alennusmyynneiltä, sekä tietty äitiyspakkauksesta. Ainut vaan ku ei saatu tietää sukupuolta niin on ollut vähän vaikeempi ostaa vaatteita kun kaupoissa on aika vahvasti joko tytön tai pojanvaatteita.

Vointeja ja mukavia talvipäiviä kaikille!

Olipas taas tullut luettavaa, vaikka vasta eilen aamupäivästä taisin täällä käydä [:)]Päivittäin täällä tulee juttuja käytyä lueskelemassa, mutta ihan ei jaksa aina ruveta kirjoittamaan..

Huutonetistä olen kestovaippoja koittanut katsella, vielä en kuitenkaan ole huutanut mitään. Ollaan miehen kanssa molemmat koitettu vähän tutustua noihin moniin vaihtoehtoihin vaippojen suhteen, ja koitettu miettiä että minkälainen systeemi olisi sitten meille se sopivin. Vissiin noihin kuori- ja sisävaippoihin ollaan päätymässä. AIO-vaipat olisivat varmaan myös osaltaan käteviä. Täytyy kaipa vain jatkaa aiheeseen tutustumista ja perehtymistä. Puhuttiin kuitenkin että ainakin alussa on myös kertikset käytössä, ettei tule liikaa stressiä noista vaippa-asioista. [:D]

Tänään oli neuvolalääkäri. Sf-mitta oli 23, joten nyt mennään ihan käyrällä, vaikka viimeksi mentiin reilusti käyrän yläpuolella. Ilmeisesti hieman tasoittunut tuo kohdun kasvu. Hemoglobiini oli noussut sieltä parinkympin tienoolta 130:een, eli ekan neuvolakäynnin arvon paikkeille, joten ilmeisesti raudan syönnistä on ollut apua.[:)] Pissanäyte oli puhdas ja verenpaineetkin kohdillaan (129/74). Kohdun suu oli kiinteä ja kiinni, joten sen puolesta on myös kaikki ok. Vauva oli pää alaspäin, kun lääkäri kokeili sen asennon, mutta tuskin se kovin kauaa niin päin pysyy, kun nytkin hirveä hyöriminen sillä päällänsä tuolla masussa[:D] niin ja syke oli 140. Siinä tienoilla se on näyttänyt olevan noilla kaikilla käynneillä [:)]

Potkut tosiaan tuntuu koko ajan vaan selkeämmin, samoin tuo möyriminen ja kääntyily. Välillä tulee aikamoisia iskuja ja välillä tuntuu sellaista tasaista "punkeamista". Nytkin on tosiaan kovat heilunnat käynnissä pikkuisella. Ollut jo koko aamun ajan, ehkäpä kohta rauhottuisi hetkeksi taas [:)]

Meilläkin alkaa vaatteita olemaan kaapissa jonkun verran. Vielä en niitä ole pessyt, odottelen äippäpakkauksen vaatteetkin siihen, josko sitten pitäisin kunnon pyykkipäivän. Vielä kun saisi vauvalle oman hyllykön tyhjäksi, niin saisi järkkäiltyä nuo kamat oikeille paikoilleen. [:-]

Itselläkin on meinannut selkä aina välillä kipeytyä töissä, mutta koitan vielä jaksaa loppuun asti. Jos nyt ei tosiaan pahemmin kipeydy. Huomen aamulla olisi sokerirasitustesti, joten illalla alkaa sitten syömättömyys. Onneksi mies pääsee aamulla mukaan labraan, niin jos tulee todella heikko olo, niin ei tarvitse ainakaan autolla ajaa sieltä pois ym.

Niin ja napa tosiaan on täälläkin hieman kuopalla, mutta selkeästi tullut ulospäin. Mieskin muutamasti pohtinut, että milloinkohan se pulpahtaa pihalle. [;)] Työpaita alkaa töissä olla hieman pienehkön tuntuinen, tai lähinnä jää alhaalta lyhyeksi, onneksi on nuo masutuubit, niin saa jatkettua sen paidan pituutta, ettei maha tule näkyviin [:D]

Nyt vapaapäivän viettoa jatkamaan, jos vaikka jaksaisi siivota täällä, kun tuota karvaa taas tuntuu olevan vaikka muille jakaa. Meillä kun tosiaan on 2 lyhytkarvaista kissaa ja 2 pitkäkarvaista, niin karvaa aina riittää. Tuntuu tosin tuo meidän lyhytkarvainen neiti irroittavan karvaa muidenkin edestä. Sillä kun on ihme hentoista ja pehmeää tuo karva, että karvaa lentelee kun vähänkin koskettaa turkkia.. mutta mutta tosiaan, siivoomaan [&:]

Moi! Onpas tänne tullut nopsasti paljon tekstiä, kun eilen kävin lukemassa niin nyt on jo hirmusesti kirjoteltu. Hieno homma[;)].
Mulla oli viime perjantaina neuvolalääkäri, hemogolbiini 116. Terkkari sanoi että voi syödä rautakuurin jos tuntuu että alkaa väsyttämään. No muahan väsyttää muutenkin kokoajan että en huomaa eroa[:D]. Aattelin sitten syödä niitä ettei enempää pääsis laskemaan. Sf-mitta oli 24 ja kohdunsuu kiinni. Paino on viimeinkin alkanut vähän nousemaan, mutta hyvin vähän. Nyt oon täällä kovasti pessyt vauvan vaatteita, kaverilta saatuja. En tiedä pitääkö kaikki pestä, mutta melkeen kaikki oon pessyt paitsi osan isompikokoisia kollareita ja housuja jätin pesemättä. Myöskin kaupasta ostetut oon pessyt ja tietty pesen äitiyspakkauksen vaatteet sitten kun ne viimein saan. Aikasemmin taisin kirjottaa siitä kun ei juurikaan mitään vaivoja oo ollu, niin nyt niitä sitten on. Hirmu kipeää käy alavatsaan omituisesti vain oikealle puolelle[:@] en saa nukuttua kun käy niin kipeää,vihloo tosi ikävästi. Jos nuo on niitä liitoskipuja kun paikat venyy niin millasia ne supistukset on ja mitähän kaikkea on vielä tulossa? Mistä tietää milloin on asiaan kuuluvia kipuja ja milloin on tosi kysessä, että pitäis lähteä sairaalaan..?

Hei kaikille!Kiva kiva, että on tullut paljon kirjotuksia, niin onpi mukava viettää iltapäivää niitä lueskellessa[:)]Tuntuu että joskus on ihan autioo ja sitten taas kauhee ryysis[:D]

Ihanaa, että täällä alkaa muutkin mammat oleen jo työntouhussa vauvavalmisteluissa. Ei tunne itseään sitten ihan kahjoksi[:D]

Täällä kolmas työpäivä takana ja pari saikkupäivää taas edessä. Maanantai ja tiistai meni töissä ihan okei eikä suppareita juuri tullut, mutta voi huoh tätä päivää. Heti aamusta alkoi supistelut useasti tunnissa, vaik ei ois mitään juuri tehnytkään. Ei kipiää tehnyt, mutta koko tyttö meni ihan kramppiin[:D]No sit tossa vähän ollut ehkä pissavaivaakin, niin päätin töissä stikstata pissan ja olihan siinä taas leukkarit kolmella plussalla. Maanantainahan pissassa näky myös valkosoluja, kun kävin lääkärissä, mutta sen mielestä ei mitään outoa?
Vauva myös käänsi selvästi itsensä pää alaspäin, mikä pahensi painetta alhaalla ja rakossa. Pienet jalat potki tossa kylkiluiden alla[:)]Oli muute eka kerta kun tunsin vauvan noin ylhäällä, kai se oikein venytti itsensä, että mammalla olis mahdollisimman tukalat olotilat[:D]No soitin sit neuvolaan, ja määräsi nyt loppuviikon saikkua ja pissatestit. Toisaalta olis helpottavaa, jos oliskin pissatulehdus, kun sais sit lääkkeet ja vois noi supparitkin taas hetkeksi helpottaa. Vastaukset tulee ylihuomenna. Voi on tää vaivasen elämää, mutta ihanaa silti[:)][:)]Terkka käski juomaan paljon ja varsinkin karpalomehua.

lootus: Eikös tuo sun koru ole semmonen Bola-koru?On tosi kaunis ja itsekin haluaisin, mut en oo vielä löytänyt sopivaa. Netissä ainakin useat paikat näkyy myyvän. Sun vaavi on jo pidempään kuunnellun helinää, muistelen että sulla oli tuo koru jo edellisessäkin kuvassa[:)]

jessic_aa: Kiva kuulla, että oot jo paranemaan päin. Meidänkin kisut tykkää mammia masun päällä, mutta tota lihavempaa ei oo enää aikoihin voinut siihen ottaa, kun tuntuu että se lyttää sekä mut että vauvan. Mutta kauhee hinku on päällä puskee[:D]

niina_1: Harmi ettei se työputki siitä lähtenyt käyntiin, mutta toisaalta nyt saat sit kunnolla levätä. Kuulosti kyllä hurjalta tuo työmatka kävellen, hyvä kun minä jaksan autolle tallustella[:D]Toi iskias on kyllä pirulainen[:@]Mun napani on ollut tosi syvä, mutta kyllä se sieltä alkaa nousta. Tajusin just, että en olekaan koskaan ennen nähnyt napani pohjaa[:D]Napakoru on vielä, mutta kai siitä pitäis kohta raaskia luopua.

Marilyn84:Teidän vauvan nurkka on hurmaava[:)]Kaikilla mammoilla ja vauvoilla on erilaista ja persoonallista, mutta silti yhtä kaunista kaikilla. Mäkin olisin halunnut ton loodan ensisängyksi, mutta kun ei oteta äitiyspakkausta, niin joutuu siirtyyn suoraan pinnasänkyyn. On vaan niin kauheen iso pienelle[&:]Säkin oot jo petannut valmiiks[:D]Mun ukko piti mua ihan hulluna, kun oli jo lakanat ja kaikki. Sanoin vaan, että täytyy olla rekvisiittaa[:D][:D][:D]

Inkku84: Joo mä kans saatan järjestää ton vauvan kaapin uudelleen ja uudelleen, ihan vaan että saa hipelöidä niitä pieniä nuttuja. Hmmmm nyt taitaa olla koon mukaan, mutta joo voishan sitä pinota värienkin mukaan[:D]Kuinkahan paljon sinne vielä mahtaa tavaraa tulla viimosina kuukausina.

Nyytti: samat tuntemukset täällä, että ei fyysisesti oo herkkua ollut eikä kyllä aina henkisestikään, mut silti tästä jotenkin vaan nauttii täysin rinnoin. On se hassua ajatella, että tuolla se pieni masussa autuaan tietämättönä ja onnellisena porskuttaa, ja mammat saa tuntea nahoissaan[:D]Mulla ei onneksi vielä oo pahemmin mitään kipuja ollut. Hei jotain positiivista. Mutta on se kaikki niin sen arvoista, kun tuntee ne pienet potkut masussaan ja tietää että kaikki on hyvin[:)][:)][:)]Mäkin silloin muutama viikko sitten mietin, että mistä ensisynnyttäjä tietää mikä on supistus, jos sitä ei oo koskaan tuntenut. Mutta joo kyllä sen sit tietää[:D][:D]Hei sun yökkärit on muuten jo kuvattu useasta kulmasta, ihana massu!

Arwen: Se on kyllä jännä juttu, miksi mieleen jää aina nimenomaan ne negatiiviset asiat ja kokemukset, vaik oliskin hyvin harvinaisia. Mä en oo ees koskaan osannut ajatella, että joku vois mennä alatiesynnytyksessä pieleen. Lähinnä kai sitä kipua pelkään ja että menetän kontrollin itseeni. Musta se on tosi hyvä juttu, että käy juttelemassa asoista mitkä mietityttää ja pelottaa. Oppii ehkä samalla myös tutustumaan itseensä, omiin vahvuuksiinsa ja heikkouksiinsa.

Sn84: Me katseltiin kans samaisia vaunuja ja tuntu oikeen näppäriltä. Eikös niissä ollut aika jäykähkö jousitus tai siis semmonen jämäkkä?vai saiko niitä erilaisilla vaihtoehdoilla? Teillä pysyy sukupuolisalaisuus sit loppuun saakka, jännittävää[:)][:)]No eiköhän sitä synnärille vielä yksi jännityksen aihe mahdu mukaan[:D]

Riidalle mukavaa vapaapäivää ja tsemppiä huomiselle!

Mä oikein yllätyin kelan nopeasta toiminnasta tällä kertaa, kun paperit laitoin pari viikkoa sitten menemään ja jo huomenna maksetaan äitiysavustus tilille. En tiedä, mut taitaa äitiyspakkauksilla kestää hieman pidempään kun eikös kela ne jostain tilaa?

Onko muut mamman huomannut, että alkaa kävelemään takakenossa ja vaappuu kun pingviini. Räpylät vaan puuttuu jalasta[:D][:D]On se hankalaa vaikka kuinka yrittää vetää vattaa sisään ja olla ryhdikkäästi, niin tonne taakse se paino vaan menee. Joo eikä nivuskivut yhtään tyyliä paranna[:D][:D]

Mukavaa päivää kaikille!!!!

Heipparallaa taas!

Olipas mukava lukea kaikkien kuulumisia! Kiva kuulla että on muitakin "navattomia" [:D]

Mulla on iskenyt joku sisustusvimma. Olohuoneeseen vaihdoin verhot missä on sellaista ihanan pirteää limenvihreää, sohvalle ostin samaa sävyä olevan torkkupeiton ja hobbyhallista tilasin uuden maton, sellaisen pörröisen lankamaton [:)] Musta toi limenvihreä on ihana väri, varsinkin kevättä kohti kun mennään niin on jotain piristävää kotonakin. Olkkarissa meillä muuten melko maanläheiset sävyt, tummanruskea divaanisohva ja hyllyt yms. pyökkiä ja vaalean beigen eri sävyjä, niin tuo vihreä tuo kivaa piristystä siihen.

anelse: Vai ei meinaa sullakaan työnteko onnistua, kurjaa. Mua toisaalta harmittaa kun olisi ihan kiva olla vielä hetki töissä, olisi jotain tekemistä ja ei tulisi vaan kotona nyhjättyä, mutta minkäs teet jos ei kroppa kestä. Mulla oli nyt kolme päivää sairaslomaa ja huomenna pitäisi mennä uudestaan lääkäriin tai vaihtoehtoisesti töihin. Mä vähän mietiskelin että jos sinnittelisin töissä tonne ensi viikon keskiviikkoon asti, silloin on neuvolalääkäri niin miettisi siellä sitten jatkosta että mikä tässä on järkevintä. Aamulla se töihinkävely vielä menee ihan ok, piristyykin kun saa raitista ilmaa, mutta kun on koko päivän ollut jalkeilla töissä ja sitten lyllertää kotiin niin on kyllä niiiin poikki, usko meinaa loppua tuolla matkalla kun ei meinaa jaksaa [&:] Mulla oli muuten kans napakoru, mutta otin sen pois just ennen rakenneultraa. Sulla kyllä vähän sirompi vielä se masu, mä en pystyisi enää mitenkään sitä pitämään, eihän mulla ole napaakaan [:D] Mä en ole itse huomannut että jotenkin vaappuisin tai kävelisin hassusti, mutta oli kaveri kylässä joka sanoi että kyllähän tuo sun liikkumises vähän kankealta näyttää [:D]

Mulla meni papereiden viemisestä tasan 2 viikkoa kun tuli ilmoitus että äitiyspakkaus on myönnetty, ja siinä luki että toimitetaan postiin parin viikon sisällä. Eli ensi viikolla varmaan tulee [:)]

Onko muilla muuten ollut yöllä vastaavaa: Asennon vaihtaminen tosi hankalaa, pienikin liike vaikka kuinka rauhallisesti yrittää, niin vihloo inhottavasti mahaa? Ihan kuin olisi jotenkin krampissa koko maha, ei siis koske jos paikallaan pysyy mutta asennon vaihto [:@] Olo alkaa muutenkin olla makuullaan kuin norsulla, kylkeä kun kääntää niin menee vissiin 10min hirveän puhinan saattelemana. Että en mä nyt sanois että tää raskaus ihan naisen parasta aikaa on, vaikka kovasti tästä nautinkin [;)]

Nyt pitsan tekoon, isännälle lupasin [:)]

niina_1: kuulostaa tosi hyvältä toi sun sisustussuunnitelma/toteutus. Musta tummanruskee on kans ihana väri, kun sen kanssa voi sit sitä toista väriä vaihdella mielen mukaan. Mua harmittaa vaan kun meillä on toi divaanisohva vaalensininen ja  se on värinä aika hallitseva, niin vaikee lykätä siihen sitten kaveriksi kauheen montaa vaihtoehtoo[:@]Kai tästä perkele vieköön täytyy vielä uusi sohva hulluudessaan lähteä hankkimaan[:D][:D]No en yhtään ihmettele vaikka lähtisinkin, semmonen ostovimma kyllä ollut. No onneks ei kuitenkaan oo varaa[:D]Joo kyllä se kevät sieltä taitaa vaan tulla.

mahan vihlonnasta
: mä oon huomannut, että joskus kun tekee jotain äkkinäisiä liikkeitä just ku vaihtaa esim asentoo, niin tuntuu, että toi alavatsa/nivuset repeis. Niinkun ne ois jotenkin jatkuvassa krampissa ja just semmonen viistoliike tai venytys, niin auuuuu. On varmaan kaikki vatsalihakset niin kovalla koitoksella, että ei uskalla ajatellakaan. Mutta inhaa on. Mä oon ruvennut öisin vuoraan itteni tyynyillä, että saa tukevana asennon. muuten toi veijari rupee heti monottaa kylkiin.

Juu anelse, bolakoru se on. Ostin sen joulukuussa ja siitä saakka pitänyt. Kai pikkuinen siitä tykkää.[:)]
http://www.bebes.fi/kauppa/product_info.php?cPath=23_69&products_id=630&cookiecheck=1
Tuolta löytyy. Oli se huomattavasti hintavampi kuin monet muut, mutta en osaa arvostaa "krääsäkoruja" kun käsityöihmisiä molemmat ollaan miehen kanssa. Tuolla bebesin sivuilla on muuten minusta todella hyvin kirjoitettu synnytyksestä, lääkkeellisestä ja lääkkeettömästä, niiden eroista ja miten ne vaikuttavat vauvaan ym . Kannattaa lukea.
http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=3
Itse haluaisin mieluiten synnyttää mahdollisimman luonnollisesti ja lääkkeettömästi. En pelkää synnytystä (ainakan vielä) ja luotan omaan kroppaani sen suhteen, varsinkin kun kestän todella hyvin kipua ja tunnen kroppani mielestäni hyvin. (liikunnallisesta taustasta luulisi olevan hyötyä) Saattaa olla että lääkkeetön ja luonnollinen synnytys ei sitten jostain syystä olekaan mahdollista ja tottakai otan sitten minulle tarjotun hoidon (lääkket ym) vastaan. En ota siitä mitään stressiä jos asiat eivät menekään niin kuin toivoisin. Aion kuitenkin valmistautua ja asennoitua synnytykseen siten että jos kaikki menee hyvin, synnytän mahdollisimman luonnollisesti . Onko muut miettineet tällaisia?

Lootus kiitos vinkistä. Aion ehdottomasti tuon hankkia viimestään ens kuuhun mennessä. On tosi kaunis. Mäkin oon katsellut joo niitä halvempia versioita, mutta tuo on niin nätti, kun siinä on tuo hopeaketjukin ja paljon yksityiskohtia. Voi käyttää sitten myöhemminkin[:)]

Tässä masukuvaa 26+0, kun äsken räpsäsin. Tossa näkyy muuten hyvin toi ryhdin muutos, kun muutenkin notkoselkä.

HEI AJATTELIN ETTÄ MITÄS JOS LAITETTAIS TÄSTÄ ETEENPÄIN MASUKUVIA OMAAN PINOON TONNE OMAN OTSIKON ALLE, NIIN OLIS SIELTÄ SIT EHKÄ KIVEMPI SELAILLA JA KATSELLA KEHITYSTÄ. TÄÄLLÄ KUN ON NIIN PALJON JUTTUA, NIIN AINA JOUTUU KAIVAAN ETTÄ MINKÄSLAINEN MASU SILLÄ VIIMEKS OLI [:D][:D][:D]

Anelse: Se ketju on aika lyhyt, mikä sen korun mukana tulee, mutta minulla oli oma pitkä ketju. Mutta muuten on kyllä tosi kiva koru.[:)] Ja varmasti käytän myöhemminkin sitä. Tuo masuosio erikseen on kiva idea.

anelse: Masukuvien osio oli tosiaan hyvä idea. Tuolla toukokuisissa tosiaan sellainen jo olikin. Saa vähän selkeämmin masujen kasvuja esille täältä tekstien seasta. Täytyy omaakin masukuvaa päivittää kunhan kerkeää taas [:)] Niin ja kiitokset tsempeistä. Vapaapäiväkin meni kotitöitä tehden, vaikka en sitten saanutkaan aikaiseksi siivota, niin tulipahan pyykättyä ym. pienempiä hommia tehtyä. Huomenna sitten uusinta yritys siivoamisen kanssa.

Nyt on syömättömyys alkanut aamun sokerirasitustestiä varten.. Täytyy varmaan käydä ajoissa nukkumaan, jotta ei tuu mitään mielitekoja[;)] Kauheeta, kun silloin kun ei saa syödä, niin sitä ruokaa ajattelee koko ajan, mut sit ku saa normaalisti syödä, ni ei oo tällee syöminen koko ajan mielessä.. ärsyttää! [&:]

Nyt on ihana ilma ulkona, kun ei ole hirmuisia pakkasia. Lainasin naapurin kultaistanoutajaa ja kävin kävelylenkillä tuossa alkuillasta. Oli todella kauniit maisemat ja raikas ilma. Tuntui, että tässä vaan nyhjötti sisällä, kun ulkona oli ne kovat pakkaset, onneksi nyt helpottaa [:)]

Käytiin viime viikolla miehen kanssa uimassakin pitkästä aikaa. Täytyi käydä ostamassa uusi uimapukukin, kun tuo vanha puristi aikalailla tuon mahan takia.Tuntui kyllä jotenkin hassulta tuo maha siinä uidessa, yritin miehelle kovasti selittää miltä se tuntui, mutta en oikein osannut. Ehkä lähinnä tuntui sellainen pieni "lisäpaino" tuossa mahan kohdalla tms. Oletteko te muut muuten käyneet uimassa raskauden aikana?

Jospa siirtyisin hetkeksi telkun ääreen ja sen jälkeen nukkumaan. Aamulla pitäisi puol kahdeksan olla terveyskeskuksessa.. [&:]

Riida: Mä kävin alkuraskaudesta paljon uimassa ja muutenkin aina tykännyt siitä. Sit jotenkin uinti jäi kun tuli joku ulkonäkökriisi / kriisi vatsankasvusta, enkä halunnut näyttää itseeni vieraille. Mulla oli tosiaan ihme ahdistusvaihe tossa tossain vaiheessa vatsan kasvusta, se tuntu jotenkin niin oudolta ja tuntu että kaikki tuijottaa jne. Mua rupes jotenkin aina ahistaan kun näki veljeekin, ja aina se tivas että näytä mahaa näytä mahaa, mä olin että no enkä. Ja sit oonkin ollut liikuntakiellossa. Mutta ajattelin kyllä vielä loppuraskaudesta alottaa miehen kanssa, jos vaan kunto sallii. Vesi on kyllä ihana elementti. Ainakin täytyy mennä kylpylään enne vauvan tuloo. Mutta nyt on tosi sinut olo massun kanssa ja sitä haluaakin jo näyttää tiukoissa vaatteissa. Ehkä se massu on ollut vaikea kuvitella itselleen[:)]

Onko muilla ollut mitään ahdistusvaihetta/tuntemuksia vatsan kasvuun liittyen vai ootteko heti ollut sinut masun kanssa?

anelse: Minulla oli myös tuo tuollainen ahdistusvaihe. Jotenkin automaattisesti aina peittelin aluksi mahaani, kun joku siitä jotain mainitsi. Ei ollut yhtään sellainen olo, että haluaisin tuoda mahaani esille ja tuntui oudolta puhua sen kasvusta ym. ja etenkin tuntui vaivaantuneelta jos joku koski siihen. Nyt kuitenkin olen sinut asian kanssa ja tykkään mahastani [:)], jopa työkavereiden masun 'tökkimisiin' olen alkanut tottua. Nyt tosiaan uimaankin tuntui ihan mukavalta mennä, vaikka tulikin hieman valas olo siinä vaiheessa kun koitin vanhaa uikkaria laittaa päälle.. [;)] Täytyy nyt koittaa vaan jaksaa uimassa käydä siihen asti kun pystyy. Neuvolassakin sanottiin, että suositeltuja liikunta muotoja nyt loppuraskauden ajan olisi uinti ja kävely, jos vain tosiaan pystyy [:)] Toivotaan, että siunkin anelse kunto vielä sallis jonkun uimareissun tämän raskauden aikana[:)]

Mahan vihlonnasta: Mulla kans viistoliikkeistä ja äkkinäisistä liikkeistä tuntuu että nivuset repeis ja yöllä ei tarvi ku maata vaan niin vihloo pahasti. Onko kukaan joutunut syömään särkylääkkeitä tuohon vihlontaan?? Mulle terkkari sano et voi ottaa vaikka Panadolia jos on kovat kivut, että saa nukuttua öisin. Pitäsköhän ens yöksi ottaa...ainakin jos alkaa semmoset kivut kuin viimeyönä niin pakko kai se on..

Pitkästä aikaa minäkin ehdin kirjoitella kuulumisia. Viime päivinä on ollut todella paljon tekemistä, mutta nyt on vihdoin paperit viety Kelaan, vakuutusvaraus hoidettu ja vaunutkin hankittu. Ostettiin tummanharmaat Teutonian Mistral S -yhdistelmät puolipehmeällä kopalla, eivät olleet ihan halvat alesta huolimatta (maksoimme 700, normaalihinta oli 860) mutta ovat aivan upeat ja käytännölliset. Meni veronpalautukset hyvään tarkoitukseen [:)] Ja sitten saatiin lainaan turvakaukalo joka kiinnitetään noihin vaunuihin adapterilla, eli erillisiä matkarattaita ei tarvita. Lisäksi hankimme toiset käytetyt vaunut parvekkeelle, niin että nuo Teutoniat voi jättää alas vaunuhuoneeseen ja kantaa vauvan kopassa kotiin.

Neuvolassa kävin muutama viikko sitten, hemoglobiini oli raudan avulla noussut hyvin ja oli 121, mutta raudan syönti jatkuu silti. Sf-mitta oli käyrällä, ja kohdunsuulla ja muutenkin kaikki oli hyvin. Painoa oli tullut 850 g/vko, th totesi vain että yli puoli kiloa/vko on kyllä periaatteessa liikaa mutta olihan tuossa tietty tuo joulu että laitetaan tämä sen piikkiin. Sen jälkeen painonnousu onkin tasaantunut, nyt ei ole tullut paljoakaan lisää, ja hyvä niin [:)] Napa on pullahtanut ulos ihan kokonaan, ja olen jo tottunut siihen että se on hullun näköinen. Ennen rakenneultraa kätilö käski poistamaan napakorun, ja tuolloin iski kyllä identiteettikriisi kun olen korua käyttänyt yli 10 vuotta enkä tunnistanut napaani
lainkaan kun otin korun pois. Nyt tuo kriisi on jo kokonaan unohtunut, enkä voisi tuon uudenmallisen navan takia enää kuvitellakaan käyttäväni korua.. Viime aikoina on alkanut myös vatsan iho kutiamaan, johtuu varmaan ihon venymisestä.

Kipuja ei mulla ole sen kummemmin ollut, jotain rasituksen aiheuttamia vihlomisia alavatsalla ja muutama supistus sen jälkeen kun kävin spinningissä viime viikolla (enkä muuten mene enää, se oli ihan tuskaa vaikka kesti vain 25min!). Olen kuitenkin alkanut heräillä taas öisin ja nukun usein levottomasti. Pelastus on ollut pitkä makkaran mallinen imetystyyny (Doomoo buddy) jonka avulla saan todella hyvän asennon sekä nukkuessani että sohvalla makoillessani.

Ihanaa kun vauva häröilee tuolla vatsassa, ei malttaisi millään odottaa huhtikuuta että saamme tavata hänet <3

Mahan vihlaisuja oli todella paljon jo heti n. viikolta 8 lähtien, jolloin säikähdin niitä aika pahasti. Ja pahimmillaan ne olivat rv:lla 20, silloin mikä tahansa äkkinäinen liike tai joskus jopa vessassa käynti sai niin pahan kivun aikaan että oli mentävä kippuraan. Nyt niitä vihlaisuja ei ole kuitenkaan ollut enää lähemmäs kuukauteen, toivottavasti kohtu kuitenkin jatkaa kasvuaan tasaisesti. [:-] Kun toisaalta olen tyytyväinen ettei vihlaisuja ole, mutta toisaalta ne silloin aikoinaan saivat tuntemaan kaiken olevan hyvin. Ristiriitaista! [:D]

Huomenta, minä se täällä taas kotona joutilaana[&:]

Halusin tulla kertomaan, kun äsken ajankuluksi tein laskelmia, että paljonko säästettiin, kun ei äitiyspakkausta otettu. Kelassahan väittävät, että pakkaus on rahaa kolme kertaa arvokkaampi ja saattaa näin ollakin jos kaikki uutena hankkii, mutta kun saapi tutuilta ja on kirpparit keksitty, niin säästöä tuli huimasti. Eli meidän oma äitiyspakkaus tuli maksamaan 60,70euroa. Tuo hinta ei sisällä kestovaippoja, laatikkoa eikä oppaita. Kaikki muut tavarat on hankittu pakkauksen mukaan ja juuri sellaisia mitkä itseä miellyttää. Rahanmenoahan on kyllä muutenkin ja uusiakin on ostettu kaapit väärälleen, mutta kun jo tiesin etukäteen, että vaikka pakkauksen ottaisinkin, niin silti ostaisin paljo lisää.

Mutta siis ihan myös mielenkiinnosta tutkimuksen tein ja aatellen jos meidän rahatilanne sattuiskin oleen tosi huono, vaika huono se on aina[:D]niin kyllä tuo olisi älyttömän suuri raha tuo 80 euroa minkä säästää ja voi ne sit laittaa vaunuihin, niinku me tehtiin. Tai jos ei esim ole ketään tuttuja keltä saisi käytettyjä tavaroita. Nykyään muuten kirppareilla myytävät tavarat on ihan huippuluokkaa, verrattuna mitä oli silloin kun mä olin pieni. En oo mikään kovin ekologisesti ajatteleva, mutta tässä asiassa kyllä nostan hattua uusiokäytölle.

Sit myös pohdin sitä, että on silläkin varmasti merkitystä missä päin suomena asustaa. Jos asuu pienemmällä paikkakunnalla, niin kirppareita ym on varmasti vähemmän ja ne ainoat lastentarvikeliikkeet on sit kalliita (korjatkaa jo olen väärässä). Et kerrankin löysin positiivisen syyn asua isossa kaupungissa, paljon kirppareita[:D][:D][:D]Ja kirppareilla kiertämiseen oon kyllä ihan täysin nyt hurahtanut. Se on kiva, kun ei ikinä nää suoraan, että missä jotain on ja sit tekee semmosia yllätyslöytöjä kun penkoo[:D]Kyllä mä oon ihan pöhkö. Niin ja jatkossakin ajattelin sit lapselle kirpparilta hankkia vaatteita, kun varmasti kasvaa niin nopeesti. Voidaan sit yhdessä shoppailla[:)]

Kertokaahan minkälainen tilanne on eripuolilla Suomea, et miten lastentarvikeita saa, sekä uutena että käytettynä?

Heippa susanne pitkästä aikaa!Siellähän alkaa kans vauvahyörinät oleen täysillä käynnissä. Upeat kyllä on noi teitin vaunut, täyty käydä googlettaan. Meille noi teutoniat oli liian kalliit, mutta varmasti ovat sitten myös laadukkaat, ja kerranhan se hinta onneksi vaan tarvii maksaa[:D]

Me on kans mietitty noita kakkosvaunuja partsille, mutta kun mietityttää ainakin kesän suhteen, että voiko sinne lasta viedä. Tosiaan on eteläparveke ja kuuma kun saunassa. Sälekaihtimet kyllä on mutta ei ne kauheesti auta. Tietysti jos löytäis jotkut tosi halvat vaunut käytettynä, niin sit vois nukuttaa aina sillon kun ilma saallii. Eli pitäis toivoa pilvistä kesää[:D][:D][:D]

Toi napakorun poistaminen tulee kyllä heilauttamaan munkin identiteettiä, mutta eiköhän tuo ole pikkujuttu.

Oikein ihanaa odotusta sulle susanne, tuuhan taas välillä piipahtaan kertomassa kuulumisia!!!

Jaa menisköhän sitä takasin nukkumaan...[&:]

Heipparallaa! Mä täällä vietän synttäreitäni suklaata mutustellen ja nautin omasta rauhasta [:D]

Meidän äitiyspakkaus tuli tänään! Mä äsken vissiin tippa linssissä hypistelin niitä pieniä paitoja ja housuja, ne on vaan niiiin söpöjä [:)] Ja vitsi miten isoilta ne 70cm vaatteet näytti! Hassua..

Ja mulla on maailman ihanin iskä! Soitti just ja sano että maksaa meille vaunut [:)] Nyt täytyis vaan löytää mieleiset.

Tänään sitten palasin muutaman sairaslomapvän jälkeen töihin, selän kanssa meni ihan ok. Saa nähdä miten huomenna.. Tänään vaan oli maha ihan törkeän kipeä kun pääsin kotiin, tuntui että halkeaa hetkenä minä hyvänsä eikä mihinkään suuntaan voinut taivutella/liikkua.. [:@] En ilmeisesti ole ainoa kun muitakin nuo vihlomiset ja mahan kipuilut vaivanneet.

anelse: Joo mä tykkään kans tummanruskeasta, se on jotenkin sellanen ihanan lämmin väri, johon saa kivaa piristystä just esim. vihreän eri sävyillä. Vaaleansininen sohva tosiaan on melko hallitseva, siihen on hankalampi yhdistellä muita värejä. Mut tykkään kyllä sinisestäkin, meidän makkari on sinisävyin sisustettu [:)] Ja ihana massu sulla!

Mä oon miettiny että on kyllä ihanaa olla talvi-aikaan raskaana, vähän saa tätä kroppaa peiteltyä vaatteilla [;)] Liittyen siis tähän keskusteluun ulkonäkökriiseistä raskausaikana. En mä koe itteeni rumaksi, mutta oon aina ollu tosi pienikokoinen niin kyllähän tää vähän koettelee kun tuo pötsi kasvaa ja siinä sivussa kaikki muukin. En mä tykkäis kesäkuumalla pienissä hepeneissä pyöriä tuolla ihmisten ilmoilla kun olo ei aina ole niin hehkeä.. [:)] Mulla oli kans napakoru jotain 7-8 vuotta, niin sekin oli tosi outoa ottaa pois.

susanne ja luce, kiva oli kuulla teidänkin kuulumisia [:)]

Niin ja lastentarvike-tarjonnasta anelse kyseli: Meillä ei taida täällä olla kuin 2 ihan lastentarvikeliikettä. Kirppareita onkin sit useampia, niiden tarjonnasta en tosin tiedä kun ei ole pitkään aikaan tullut käytyä. Ja yksi ns. "second hand shop", josta saa tosi hyväkuntoista lastenvaatetta ja tavaraa kuitenkin edullisesti.

Mä lähden nyt tutkailemaan nettiliikkeiden tarjontaa vaunuista, ja sitähän riittää, huh.. [:D]

Takaisin