Täällä ollaan..:)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja embu83
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hihii, mun mielestä mulla on eteenpäin suuntautuva "poikamaha" ja pojanhan siellä pitäis ollakin. Mun äiti vaan sano et ihan tyttömaha kun leviää noin sivulle, mut se ei taida muistaa et ne on vaan ne mun jenkkakahvat tossa sivulla mahan jatkeena...[;)] Mutta mulla ei myöskään linea negrasta hävähdystäkään..

Hajamielisyyttä ja levottomia unia taas täälläkin. Torstaina oli neuvolalääkäri ja unohin kysellä sokerirasitustesteistä, mikä käytäntö täällä Lahessa on, ja synnytysvalmennuksestakin ja synnärille tutustumisesta unohdin kysyä.. Ainakin jossain vaiheessa ku sikaflunssaepidemia oli päällä, ni kaikki tutustumiskäynnit oli peruttu eikä kuulemma synnytykseenkää kaikki isät päässy mukaan jos oli vaikka lievästi nuhassa tms.. No, pitää soitella neuvolaan joku päivä. Muuten asiat masussa oli edelleen paremmin ku hyvin, vauva oli pää alaspäin niinku pitääkin, mutta kyllä se vielä pyörii ja potkiskelee vähän joka suuntaan. Kohdunsuu oli kuulemma napakasti kiinni. Sf-mitta oli jo 26cm! Verenpaineet oli kohommalla ku koskaan ennen, sitä käskivät seurailla. Luulen et vaa jännitin..?

Mä aattelin kans mennä mammajoogaan tm. jumpparyhmään. Helmikuussa on aikaa alottaa harrastus, ku päivätyöt loppuu ja täällä kaikki ryhmät on päivisin joskus 12.45 ja 14.45. Kukas työssäkäyvä semmosiin aikoihin pääsee??!

Anelse, teillä on tosi kaunis pinnasänky, hyvää työtä oot tehny jos päädyt oli ennen mintunvihreet. Nyt on hyvä värivalinta[:)].
Kissuliini, luin just jostain foorumeilta et moni on joutunu n. 27 rv totaaliseen lepoon kohdunkaulan lyhenemisen ja kohdunsuun 2cm:n avautumisen takia. Kuitenkin kokemukset oli enimmäkseen sellasia et lepo oli auttanu siihen ettei vauva tullu liian aikasin (eikä sekää oo varmaa et olis tullu vaikkei oiskaan levänny). Hyvähän se on varautua kuitenkin "pahimpaan", eli ennenaikaseen synnytykseen.. Toivottavasti sun pikkunen viihtyy kuitenki vielä masun puolella niin voimistuu[:)]. Lääkäriä vaan totellaan;)
illille onnittelut uudesta asunnosta! Kuulostaa hyvin varustellulta kodilta, sauna ja kaikki!

Meillä on sillee ihanteellinen tilanne vauvan tulon kannalta, et mies on kotona tosi ison osan päivästä, ku pelaa futista ja harjotuksia on 1-2 krt päivässä aamulla ja iltapäivällä. Niiden välillä pystyy käymään kotona. Pelit on sit iltasin ja pelimatkoja tietty tulee, mut suht. harvoin kuitenki. Mitää monen päivän saati viikon isyysvapaita ei noille futareille kuulu. Onhan siinä huhtikuussa niillä just kausi ja kiireet alkamassa mut kuitenki mä nään siinä (ainaki itteni ja vauvan kannalta) enemmän hyviä puolia ku miehen pitkässä työpäivässä. Voi olla et pikkuvauva-aika on sit miehelle aika rankkaa ku se itse tarvis paljon lepoa kotona ollessaan, mut eiköhän se siitä jotenki lutviudu.. Ollaa joka tapauksessa tosi innoissaa omasta, yhteisestä lapsesta.

Nyt vois ottaa masukuvan ku tuli 27 viikkoa täyteen[;)] Ihana viikonlopun mökki/aamu-lookki[:D]

Onnea Illil uudesta asunnosta. Pääset sinäkin vihdoin valmistautumaan vauvan tuloon myös tavaroiden muodossa.

Nuo tyttö- ja poikamaha jutut on minusta niin tuulesta temmattuja, että oikein ärsyttää. En ymmärrä, miksi vieraat ihmiset alkaa arvuuttelemaan, kumpi se on. Itse en halunnut tietää etukäteen, niin en siitä tarvitse veikkauksia vierailtakaan. En nyt siis tarkoita teitä täällä, teistä kukaan ei ole mun mahaa nähny, vaan siis kadulla, kun ihmiset yrittää tulla lääppimään. Oon vaan todennu aina, että hajurako kiitos.

Täällä sitten alkoi 29.viikko. Pari päivää sitten oli toinen kerta synnytysvalmennusta. Voi kun kaikki menisi niinkuin niissä kalvoissa on... [8|]

Maanantaina olisi taas neuvola sekä valmennus. Sitten alkaakin neuvolat olemaan 2 viikon välein. Meillä ei ole puhuttu mitään neuvolalääkäristä täällä, en sitten tiedä, onko täällä sellaista ollenkaan, vai tekeekö terveydenhoitaja tutkimukset.

Taas olisi yksi neuvola takanapäin..
Painoa on nyt tullut 6kg alkupainoon, mielestäni ei mitenkään liikaa mutta th oli eri mieltä. Valitti ja kyseli että liikunko mielestäni tarpeeksi. Joo mielestäni liikun ihan hyvin..kai? (1-2 kertaa päivässä n.30min lenkki) ja enkä koe olevani mitenkään erityisen ylipainonenkaan, painoni ennen raskautta 57kg. Mutta tiedä sitten mitä pitäisi ajatella..pitäisiköhän olla jokin langanlaiha urheiluhullu??[:D]
Sf-mitta oli nyt 26 elikkäs yläkäyrällillä mennään . Verenpaine oli 128/82, alapaine oli noussut viime kerrasta (128/56) mutta ilmeisesti kuitenkin vielä hyvät lukemat. Hb:tä ei mitattu ollenkaan kun viimeksi oli 128 joten meinasi ettei niin pajon ole laskenut että tarvitsisi vielä rautaa syödä.

MII86: Meillä terkka neuvoi, että noiden päivittäisten lenkkien lisäksi kannattaisi harrastaa viikottain 2 h jotain sykettä nostattavaa liikuntaa, jos se vain on mahdollista. Mie en näillä lonkilla sellaista voi miettiäkään (esimerkiksi tasamaahiihto olisi kuulemma monelle odottajalle hyvä liikuntamuoto), mutta en älynnyt siinä sitten kysellä, että vastaisiko seksi samaa. [:D] Siinähän syke kuitenkin nousee, ja parikin kertaa viikossa jos harrastaisi siitä ei ihan sitä kahta tuntia tulisi, mutta olisi tyhjää parempi. [;)]

marjo82: Välillä tuntuu, että joillekin sukulaisille sukupuolen arvailemisesta on tullut elämää suurempi asia.. [8|] Me ei sitä millään tavalla haluta tietää ennen syntymää, mutta esimerkiksi mummoni puhuu jo nyt, että " Mites se tyttö jakselee" ja samaan aikaan taputtaa vatsaa. Ai hitto, sellaisissa tilanteissa on hermonhallinta todella tarpeen! [:@] Varsinkin, kun mummoni tietäen se ei todellakaan ole sama asia onko siellä tyttö vai poika, toive tytöstä on niin luja että tiedän mahdollisen pojan olevan sitten pettymys mummolle. [>:] Mutta toisten ajatuksille ei voi minkään, ja antaa sen mummon sitä vatsaa lääppiä, kun turhaa mielipahaa vain aiheuttaisin jos siitä jotain sanoisin. [&:]

Liikunnasta minäkin haluan jotain höpistä. Edelleen kyllä jaksaa kummastuttaa eri terkkojen mielipiteet painonnousuun ja liikuntaan. Ihan niin kun tässä kukaan haluaisikaan  lihoa syyttä suotta taikka joutilaana olla, jos ei yksinkertaisesti pysty liikkumaan. Mä en oo ainakaan voinut kuvitellakaan sykettä nostavaa liikuntaa enää reiluun kuukauteen. Ja mua ainakin harmittaa ihan vietävästi se, ettei noiden suppareiden takia voi pitää liikunnalla itsestään huolta. Mä kun olin aina kuvitellut itseni sporttiseksi odottajaksi[:D]Nauratti torstaina, tossa martina ja esko ohjelmassa, kun siinä jotenkin tehtiin meistä ´tavallisista´ odottajista jotenkin huonompia, kun kunto-ohjaajakin siinä sanoi jotain, että naiset antaa yleensä itsensä repsahtaa raskuasaikana, just joo. Hei täällä yritetään saada lapset turvallisesti ja ajallaan maailmaan[:D][:D][:D]Joo ja hemmotteluhoitoja muutaman kerran kuussa, pah. Pakkohan tota ohjelmaa on katsoa, vaikka se myrkkyä onkin[:D]Mut olis tosi kiva samanlainen sarja, joka seurais ihan meidän suomalaisten tavisten raskausaikaa. Ei ole pitkä aika enää ja sit päästään kaikki tasapuolisesti lykkimään niitä taaperoita mäkiä ylös alas, ihanaaaaa!No johan tuli vuotatettua ja verenpaineet nousi!

Hei Arwen heitäppä toi seksi juttu oikeesti terkkarille, saisi mietittävää[;)]

MII86 ei todellakaan tarvi olla langanlaiha urheiluhullu, jokainen tekee sitä mikä tuntuu hyvältä ja pitää itsestään omalla tavallaan huolta. Tuntuu että tää kaikki terveysvalistus alkaa meneen jo yli hilseen: missä kehotetaan nauttimaan elämästä?Ja musta rajansa kaikella-:)

Käsittämätöntä miten herkästi eri terveydenhoitajat puuttuu odottajien painoon. Mulla on tullu raskauden aikana melkee kymppi lisää, eikä kukaan oo sanonu yhtään moittivaa sanaa saati muutenkaa kommentoinu, eikä soskerirasituksista oo ollu mitään puhetta. Enkä todella mikään langanlaiha ole ennen raskauttakaan ollut, ihan normipainonen.

Joo, se on kyl ärsyttävää jos jotku ulkopuoliset tulee taputtelee mahaa, mul on tietyt ihmiset jotka sen rajan saa ilman lupia ylittää.. Toinen mikä sai päässä kiehumaan, on ku appiukko puhu miten ihanasti se vauva sitten imee tissiä ja lussuttaa[&:]. Hitto se nyt on viimenen tyyppi kenen haluun puhuvan mun tisseistä, vaikka itse imettäminen tulee varmasti olemaan maailman luonnollisinta, mut vielä en ajatuksen tasollakaan oo ihan sujut sen kanssa.. Noo, pitää vaa yrittää antaa noitten juttujen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta samantien ulos...

Heippa!

Onko muilla otettu saga-testiä ja millaisia tuloksia on tullut?
Mulla otettiin se ennen joulua kun on ollut melko paljon supistuksia, työpäivinä 10-20kpl ja lepopäivinä 5-10. Sen lisäksi oli joku tulehdus johon liittyi hieman veristä vuotoa.
Testin tulos oli positiivinen, eli mulla on B-streptokokki bakteeri. Sain siihen antibiootti kuurin ja tärkeänä on saada synnytyksen ajaksi antibiootti tippumaan jottei tarttuisi bakteeri vauvaan synnytyskanavasta. Äidille bakteeri ei kait ole vaarallinen, mutta se aiheuttaa juurikin supistuksia ja ennenaikaisia synnytyksiä. Ja jos vauvaan se tarttuu niin se on vaarallista ja voi aiheuttaa jopa kehitysvammaisuutta tai kuoleman.
Joten hyvä kun huomattiin ajoissa. Outoa että tuota ei katsota kaikilta mutta kuulemma vain jos on joitain siihen liittyviä oireita.
Silti vähän jännittää että vauveli syntyy ennen aikojaan..Onneksi huomenna alkaa jo 29.viikko eli melko pitkällä ollaan. Sairaslomalla toistaiseksi olen ollut nyt pari viikkoa oireiden takia.

illil mullakin on maanantaina lekuri tammelassa, ehkä törmätään[:D]Minne päin Tamperetta muutatte?Joo ja saat olla onnellinen, että neuvola vaihtuu. Tuolla neuvolassa joutuu minusta niin joka asian itse kaivamaan ja kyselemään ja sit puolet asioista jää tietämättä[8|]

sn84 en olekaan ennen kuullut tosta testistä[8|]Mullakin tosiaan päivittäin supistuksia, mutta ei kukaan oon testeistä puhunut...Hyvä että sulla löydettiin ajoissa ja on asia hoidossa. Eiköhän se vauveli siellä vielä jaksa majailla, välillä vaan pelottelee[:)]Meillä ainakin terkka sano, että ennenaikaset synnytykset on kuitenkin melko harvinaisia, vaikka ennakoivia supistuksia oliskin. Ja ootkin jo tosi hyvillä viikoilla[:)]Onko sulla vointi/oireet/supistukset helpottanut?

Niin juu piti tuossa mainita noista supistuksista, että nyt on ollut selvästi kolme päivää tosi hyviä päiviä, eikä oo supistanut kun muutaman kerran päivässä aika miedosti, eikä sekään oo tullu tuolla liikenteessä. Vielä siis jaksaa elätellä toivoa, että ne tästä laantuisi ja jaksais töitä vielä muutaman viikon tehdä[:)][:)]

illil lääkäri on klo 13.45, Tuula Tikka vastaanottaa[&:][8|][:D]
Hatanpää onkin kivaa aluetta ja suht lähellä kuitenkin kaupunkia. Ja aikas uusiakin siellä vissiin suurin osa taloista. Ja kivoja ulkoilualueita siellä pyhäjärven rannassa sit mennä perheen kanssa[:)]Joskus kesäsin siitä pyöräillään kun kierretään pirkkala ympäri.

Mä oon ollut ihan pöhkö nyt viimoset pari päivää ja varmaan jo koko sairasloman ajan. Tänäänkin järjestin hirveen porukohtauksen, tuntu just siltä että seinät kaatuu päälle. Oon paska ihminen, musta ei oo kellekään hyötyä, mies ei tykkäää blaa blaa blaa[:D]Kauheesti jotenkin hakenut huomioo ja vakuutteluja mieheltä ja että rakastathan varmasti ym. Multa on yksinkertasesti loppunut kaikki tekeminen ja projektit, ja nyt sitten vaan kiinnittää huomota toiseen ihmiseen, ja ehkä välillä ärsyttääkin tahallaan[:D]Oikeen kunnon marttyyri minäkin. Oon niin tekemisen ihminen, että päässä alkaa tää tekemättömyys napsahteleen[:D] Osaksi kai saa laittaa myös hormonien piikkiin, mutta eipä tuo ukkeli noita hormoneja tunnu ymmärtävän. Voi kun sais purkaa energiaansa johonkin oikeen kunnolla. No nyt taas hetkellisesti rauhallisempi olotila, jos ottais kuuman suihkun ja painuis petiin valmistautumaan huomiseen työpäivään. Voi näitä naiseuden kaikkia ihanuuksia[:D][:D][:D]Mukavaa alkavaa viikkoa mammat!!!

Inkku84  Joo ei siellä mammajoogassa oikein hiki pääse tulemaan.Oon siis käynyt vaan kerran, mut pääasiassa siellä "opetellaan" rentoutumista ja hengittelyä, just synnytystäkin ajatellen. Sillo kun kävin niin oli monella tulossa h-hetki ja sillo siellä harjoteltiin esim. erilaisia ponnistusasentoja. Pitäjänä on kätilö. Synnytysvalmennusta sekin... Me käydään Mäntymäen neuvolas ja viimeks se kerto perhevalmennuksesta joka alko joskus tos helmikuun alus. Me kerettiin jo hätäisinä käymään siellä tossa marraskuussa, kun satuin huomaamaan mainoksen neuvolan seinäs, enkä sit oikein tienny et kuinka usein niit järjestetään ja millo sin "kuuluu" mennä. Niitä oli muistakseni neljä kertaa ja vimpalla kerralla oli Tyksistä kätilö jotain kertomassa, mutta eipä siitä tosiasiassa paljon käteen jäänyt. Vierailuja Tyksiin ei enää kuulemma järjestetä =(
Mutta neuvolan th pitää vielä tos tammikuun lopus jonku yhen illan, jossa kertoo synnytyksestä. Siinä kait ne sit on. Muuten perhevalmennus oli ihan ok ja etenkin jäi mieleen seksipedagogin pitämä "luento", jossa sai todenteolla nauraa ja punastella...[:D]

Voi perkule sentään, onnistuin äsken taas hävittään koko tarinan, mitä olin kirjottanut. Hermot meni nyt lopullisesti, kokoan itseni, katson sairaalan ja palaan asiaan myöhemmin tänään.[:D][:D][:D][:D]

Iltaa leidit!Tästä lähtee sitten ne viimoiset sata päivää h-hetkeen[&:]Mihin ne kaikki 250 päivää katosi[:D][:D]

illil: Oot ilmeisesti, ainakin tuntomerkeistä päätellen, tavannut mun lempilääkärin. Ei kuuntele mitään, kauhee vauhti päällä vaan koko ajan[:@]Mä en jaksa enää muuta kun nauraa tolle toiminnalle. Saat olla niin onnellinen, kun muutat[;)]Tulin sinne neuvolaan ennen puolta kahta. Mä olin semmonen melko pitkä, musta pitkä toppatakki, violetti pipo ja huivi sekä tumma tukka. Mä aattelin, että sä oot jo sieltä lähtenyt, niin en sillee tajunnut katsella ympärilleni, mut kyllä siinä kun tulin eteisellä oli yksi immeinen: olikohan vaalee tukka (kiinni), ruskeat saapikkaat, mua lyhyempi?Tunnistatko itsesi?[:D][:D][:D]Oli muutenkin kauhee härdelli koko neuvolassa, kun alkoivat kahdelta antaan niitä rokotuksia. Mä oon tainnut kulkee pää polvissa, kun muistan ne ruskeet kengät[:D][:D][:D]

Neuvolasta muuten: Painoa tullut vaan 1,6kg kuukaudessa, iloinen yllätys todella, koska tähän mennessä sitä tullut tappavan tasaista tahtia. Verenpaineet hieman noussut, mut hyvät vielä kuitenkin. Pissassa oli leukkarit kolmella plussalla, ja kysyivät että onko ollut pissavaivaa. Ei musta mitään erityistä, pissalla kyllä saa ravata koko ajan, mutta kai tuo on normaalia. Lääkäri sano, että saattaa johtua myös siitä, että on mennyt valkovuotoo näytteeseen, eikä sen enempää asiaa noteerannut. Hemppa oli 120 eli noussut. Nyt olikin mulle outo terkka, kauhee kiire oli eikä siinä paljo kerennyt tuntemuksiaan kertomaan. Kukaan ei kysynyt, että miten mä voin tai mitä mulle kuuluu[:(]

Lääkärin nyt tiesi jo etukäteen: Sisään, housut pois, kaikki hyvin, kiitos hei. Eli siis tarkoitti että kohdunkaulalla kaikki hyvin ja se kiinni, vauvan sydänäänet hyvät. Multa ei mitattu edes tota sf-mittaa, oli ilmesesti kiire. Multa on se tosiaan vaan kerran otettu. Lääkäri tokasi, että vai meinaat vielä töissä nyt sitten jaksaa. No hitto itehän se sitä ehdotti, että tekisin kevennettyä päivää. Sit sano vaan että elä luulekaan että jaksat sinne äippälomaan saakka[&:][:@]Tosi kannustavaa. Ajattelinkin mennä päivä kerrallaan ja jos tuntuu pahalta niin sit kyllä jään herkästi pois. Tänään meni muuten töissä kivasti, oli ihana nähdä ihmisiä ja jutella[:D][:D]Nyt kyllä väsyttää ja kolottaa joka paikkaa[:(]

On toi kyllä kumma juttu, että sielä neuvolassa ei ihan oikeesti suutaan ehdi
avaamaan, kun huomaa jo olevansa oven ulkopuolella[:@]No toivottavasti ei tarvi käydä enää sillä lääkärillä kun sen yhden pakollisen kerran. Mun mittani on niin täysi[:D][:D]Ai joo sano se mulle yhden positiivisen asian: tokas että olet oikein pirteän näköinen odottaja[:D][:D]

Satuitteko muuten katsoon eilen liviltä semmosen dokumentin, kun lapset pilasivat elämäni tai jotain sinne päin. Vaik olikin musta tosi kärjistetysti tehty eikä sitä sillai tosissaan otetu, niin kyllä me molemmat siinä sängyssä kelattiin kaikki mahdolliset asiat läpi. Toi on jännä miten tommoset ohjelmat vaikuttaa niin helposti[:D]Pitäis jätttää suosiolla katsomatta. Muutenkin rupiaa tuleen semmosta kivaa loppuraskauden ahdistusta, kun h-hetki lähestyy. APUA!!!!
Onks muilla ollut nyt semmosta et alkaa jo jännittään h-hetki ja sen jälkeinen aika?Niinkun et kelaa päässääm kaikki mahdolliset kauhukuvat ym

Jaahas taidan painella unten maille; [&:]

illil saatto joo ne kengät oli mustatkin[:D][:D]muistan vaan että oli kivan näköset. Koikeile maustamatonta jugurttia tai piimää närästykseen, mulla autto jonkun verran. Ei jaksais noita rennieitäkään vetää jatkuvasti[:-]Hei ne jaksot tulee muuten uusintana pariin kertaan, taitaa tulla se viime viikon jakso vielä tälläkin viikolla, en kyl muista minä päivänä.

Hei mihin kaikki mammat kadonneet?Tulkaahan kertomaan kuulumisia, innosta hihkuen odotan luettavaa[:D][:D][:D]

Heh, voisi kai jotain kirjoittaa.[:D] Ahkerasti kyllä lueskelen, mutta laiska olen kirjoittamaan. Viimeviikolla oli neuvola ja kaikki oli hyvin.[:)] Rautakuurin aloitin kun niin väsyttää, terkka sanoi ettei pakko vielä, mutta jos tuntuu että tarvii niin voi hyvin aloittaa. Monet kirjoittaneet siitä, että on huonoja terkkoja ja lääkäreitä. Minulle on kyllä osunut tosi mukava neuvolatäti (aina sama), sellainen jalatmaassa tyyppi. Mistään ei ikinä moralisoi ym. Nyt oli tullut joulunaikaan yli pari kiloa (nouseehan se paino vihdoin) ja siihen itse kommentoin että tulipas syötyä ehkä vähän liikaa suklaata. Täti vain sanoi että ihmisiä me vaan ollaan, että mitä sitten jos välillä maistuu paremmin.[:D] Muutenkin hän aina kyselee kuulumisia ja jaksaa jutella ja kertoa kärsivällisesti vastauksia jos jotain kysyttävää on. Eli hyvä tuuri käynyt minulla neuvolan suhteen. Minulla on muuten harvinainen veriryhmä, rh- (O-), joten joudutaan seuraamaan noita vasta-aineita raskauden aikana. Nyt sitten otettiin kontrollinäyte. Jos vauvasta tulee rh+, täytyy minut rokottaa seuraavan raskauden turvaamiseksi. Kaikkea sitä onkin, en edes aikaisemmin tiennyt mikä veriryhmäni on, joten oli ihan yllätys.

Minullakin on linea negra, todella haalea kyllä. Se on ihan alhaalla vain vatsassa, ei siis yllä lähellekkään napaa. Se ilmestyi muistaakseni joskus 15 viikolla.

Sokerierasituksen muistin vihdoin varata, parin viikon päästä on sitten aika. Pakko siihenkin mennä kun olen jo yli 25.[:'(] Vaikka hyvähän se on että tutkitaan kaikkea mahdollista. Samalla viikolla onkin sitten myös neuvolalääkäri ja psykologille aika.

Olisi varmaan ollut jotain kommentoitavaakin, mutta en enään muista. Minulla taitaa olla raskausdementia. Siitä tulikin mieleen, että pitäisi muistaa kelan paperit täyttää ja viedä kelaan. Kokoajan se vain unohtuu.

Tässä vielä masukuva tältä päivältä, viikkoja tasan 25.

heips!
ei paljoa ole jaksanut myöskään kirjoitella, lukenut olen kyllä. viikon ollut tässä keuhkokuumeessa ja nyt alkaa helpottaa pikku hiljaa. Vauveli on kova liikkumaan ollut tässä viikon verran, hyvin pitänyt seuraa mulle kun kotona saa päivät yksin möllöttää [:)] potkii ja kääntyilee ja vääntyilee jatkuvasti (nukkuukin kyllä ihan sopivasti[:D]) Hassun tuntusta kun tuntuu noin liikkumiset muutenkin kuin vaan potkut. Ja kissat vasta ihmeissään ovatkin kun välillä nukkuvat mahan päällä ja sitten se alkaakin liikkua [;)]
Anoppi soitteli että oli tilannut meille vaunut ja ne olivatkin jo tulleet ja nyt viikonloppuna pääsee ne hakemaan, jee :) ja ihanaa kun anoppi ne osti, säästää vähän siinäkin[:D] Nyt ei oikeastaan enään tarvitse ostaa kuin autoon turvakaukalo, kaikki muut tulee sitten käytettyinä siskolta. No mutta tämmöstä tällä kertaa, jos sitä menis kurkkaan mitä tuolta jääkaapista löytyy [:D][:D]

Heips!

Minäkin vähän kuulumisia tulin päivittelemään, en ole jaksanut vähään aikaan kirjoitella vaikka joka päivä käyn kyllä lueskelemassa.. [:)]

Ei ollut selkä mun kanssa samaa mieltä tosta töihinpaluusta, saikulla siis ollaan. Iskias rupesi vaivaamaan [&:] Satunnaisesti se kipuili jo silloin kun olin alkuraskauden kotona, mutta pamahti nyt lopullisesti kun työt aloitin viime viikon maanantaina. Työmatkaakin tulee 5km kävellen niin eihän siitä mitään tule tämän selän kanssa.. Saa nyt nähdä miten jatkossa, kokonaisen viikon jopa ehdin olla töissä.

Muuten kaikki on oikein hyvin, poitsu ilmeisesti kuullut isukin jalkapallosuunnitelmat masuun ja siellä jo kovasti harjoittelee [:D] Maha alkanut kasvamaan hurjasti, ja ollaan vielä tammikuussa.. Onko teillä muilla muuten napa madaltunut mahan kasvun myötä? Mulla ei meinaa olla napaa enää ollenkaan, toivottavasti ei ihan ulos pullahda [:D]

lootus: Raskausdementia vaivaa täälläkin, melko paha sellainen.. [:D]

Hyviä vointeja kaikille! nyt täytyy siirtyä sohvan puolelle, ei oikein selkä tykkää jos pitkään tässä koneella istuskelee.

Niina_1 minullakin on ihan sileä napa, samalla tasolla muun mahan kanssa.[:D] Saa nähdä koska pullahtaa pihalle. Ja minulla myös kovasti tuntuu potkut ja kaikki muutkin liikkeet. Erityisesti eilen ja tänään on ollut hurjan vilkkaat päivät. Masu koulussa istuessakin heilahtelee.[:D]

Heips[:)] Olen myös käynyt täällä lähes päivittäin lukemassa kirjoituksia, mutta jotenkin ollut vähän laiska olo kirjoittamisen suhteen. Tuntuu, että muisti pätkii täälläkin aika pahasti. Mitenköhän pehmeä sitä on päästään, kun vauvan on saanut ja kaikki huomio keskittyy siihen... Olen pessyt äitiyspakkauksen vaatteita (bodyja yms.) ja muita hankittuja vaatteita. Ulkohaalaria en kyllä jaksa pestä, eihän se kuitenkaan suoraan iholle ole kosketuksissa. Tein äitiyspakkauksen laatikosta jo sängyn vauvalle. Sain tädin tekemän reunavaatteen, joka on jo aika vanha, mutta todella hyväkuntoinen ja ajaa asiansa. Ostin tänään tuttipullon, tutin, lisää harsoja ja muuta... Kuorivaippoja olen huudellut Huutonetistä. Loppuviikosta mennään Ikeaan ostaan hoitopöytää, uutta tv-tasoa ja jotain järkevää tavaroiden säilytyssysteemiä. Pinnasänkykin pitäisi hankkia varmaan jo valmiiksi, kun äitiyslaatikko käy pieneksi ja päästään muuttamaan isompaan asuntoon. En pysty kohta ajattelemaan muuta kuin pikkuista. En saanut viime yönä edes nukuttua, kun mietin vain koko ajan äitiyspakkausta, vauvanhoitoa ym. ym. Lisäksi närästys, jatkuva pissahätä ja sydämen tykytys vaivana yöllä. Ai niin, mies halusi ostaa tänään pikkuiselle Ensipupun - tosi somaa:) Sellainen keltainen pullea pupu[:)] Illallla se nyt innoissaan heilutteli sitä ympäri asuntoa, haha.

Mullakin oli tänään neuvola. Kohdunkorkeus 24 cm, painoa oli tullu n. 2 kg lisää kuukaudessa, hemoglobiini oli noussu 115 ->118 (oon syöny rautaa joka päivä, ehkäpä se on auttanu). Kaikki oli muutenkin ok. Pikkuisen sydämen lyönnit vaihteli 135-150, mikä kuulemma normaalia. Kysyin terkkarilta kans tosta streptokokki B-testistä, muttei se oikein tiennyt sen enempää kuin minäkään. Siitä kyllä kannattaa varmaan synnyttämään mennessä mainita... Vissiin se saattaa oireettomanakin olla ja aiheuttaa todella pahoja ongelmia vauvalle huonolla tuurilla. Ainakin, jos on virtsatietulehduksia raskausaikana tai aikaisemmin häikkää, niin kannattaa kysäistä, jos tekisivät sitten sen testin. Jotain juttua tosta taudista on terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kotisivuilla:
http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_2007/nro_10_2007/vastasyntyneen_gbs-tautia_voidaan_ehkaista_nykyista_paremmin

Täälläkin selkä kipeytyy koko ajan helpommin ja vaikea istua pitkään koneen ääressä. Laitan tähän kuvan tuunamastani äitiyspakkauksen vuodelaatikosta. Aluksi epäilin koko vuodelaatikkosysteemiä, mutta näköjään se tosiaan onnistuu. Edullinen ja toimiva ratkaisu:) Ei kyllä vedä vertoja Anelsen kauniille kuville! Se hoitopöytä ja pinnasänky olivat kyllä tosi somia... mäkin haluaisin just tollaiset!!!

Mukavaa illanjatkoa ja tsemppiä kaikille huhtimammoille!!!

Heippa taas kaikille!

Jee, tänään tuli postissa Kelan päätös äitityspakkauksesta! Eli ilmeisesti viiimeistään kahden viikon päästä pääsen sitä laatikkoa penkomaan [:D]! Marilyn84 kirjoitti äitiyslaatikon vaatteiden pesusta. Kaikki käytetyt saamani/ostamani vauvan vaatteet olen pessyt kun en tykkää että tuoksuu vieraalta [8|], mutta onkohan se nyt ihan tarpeellista pestä niitä äitiyspakkauksen vaatteita, eikös ne ihan uusia kuitenkin ole? Toisaalta eipä kai siitä haittaakaan ole.

Vihdoin ne tontut toivat Lahdesta meidän pinnasängyn ja muuta kamaa, vauvan petivaatteita, leikkimobilen ja -kaaren ja Babybjörnin rintareppukin saatiin! Nyt täytyy jo alkaa
käyttämään miellikuvitusta minne ne kaikki tavarat saa varastoitua, saati sitten kun leuja alkaa kertyä [:)]

Tänään oli kaveri kylässä oman 3-kuisen tyttösensä kanssa <3 ja sain jo ohjeistusta kestovaippojen käyttöön ja vinon pinon vaatteita jne. En ole kyllä päättänyt ottaa kestovaippojen käytöstä mitään stressiä, käytämme sitten jos ovat käteviä, mutta ekat kuukaudet varmaan menee kertakäyttöisiä käyttäessä. Kuulin myös että sairaalassa olivat opettaneet vaan kyljellään imettämistä ja kaverini sanoi että vaatimalla vaadi että opettavat myös istuallaan, sekun heille jäi tekemättä ja jäänyt sittemmin opettelematta. Jotenkin tuntuu hassulta, että onko se nyt sitten niin vaikeaa [8D](en toki ääneen sanonut)...mutta toivotaan ettei mitään ongelmia tule. En kyllä imettämistäkään jaksa stressata. Sekin sitten onnistuu tai ei.

Eilen oli neuvolalääkäri. Täällä muutkin puhuneet ettei neuvolassa kovin kauaa ehdi rupattelemaan ja niin myös täällä. Olin 10 minuuttia hoitajalla, 10 minuuttia odotin aulassa ja 5 minuuttia meni lääkärin vastaanotolla. Eli kaiken kaikkiaan 25 minuutin visiitti ja 10 minuuttia siitäkin ajasta meni vauva-lehteä lukiessa. No sainpahan kysyttyä sentään synnytysvalmennuksesta, mutta muut kysymykset jäikin sitten tekemättä siinä tohinassa.

Meillä on ihan mukava neuvolatäti, nuori ja ei varmastikaan vielä omia lapsia, mutta tuntuu olevan samalla aaltopituudella ja varmanoloinen. Mutta eilen oli sitten sijainen ja opiskelija. Molemmat tuntuivat olevan kovin hermostuneita, naurahtelivat epävarmasti ja samoja kysymyksiä tuli useampaan kertaan. No ajattelin että enskerralla on varmaan taas oma hoitaja. Sitten otti lääkäri vastaan ja sama juttu, nuori nainen ja samanlaista hermostunutta toimintaa. Kyllä varmaan asiansa osasi, mutta tuli hiukan semmoinen epävarma olo. En kyllä haluaisi millään itseriittoisella vanhalla kääkällä käydä, mutta toivon vaan että sitten vauvan kanssa ei tarvi epäillä mitään tai lähteä epävarmana.

Onneksi kaikki vaikutti olevan kunnossa, vaikka aamupäivällä mulla oli muutaman minuutin huimauskohtaus, mutta luulen että olin vaan syönyt huonosti. Paino oli noussut sopivasti (1,7 kg 4 viikon aikana), verenpaine oli hiukan koholla (mutta kai kun mittauksen aikana piti vastata hoitajan ja opiskelijan kysymyksiin), vauvan sydän hakkas 150x/min, kohdun korkeus oli 25cm ja kohdunsuu oli napakasti kiinni ja kuulemma pitkällä takana (?). Lisäsi taas mun odotuksia siitä että tulossa on piiiiiitkä synnytys, mutta hyvä vaan ettei ainakaan liian ajoissa oo tulossa. Oli myös mukava kuulla että meillä onkin täällä synnytys-/perhevalmennus. Meidän oma neuvolatäti kuulemma pitää sen ja että kohtapuoliin pitäisi tulla kutsu.

Huhtimamma: Olitte jo siellä synnytys-/perhevalmennuksessa ehtineet käymään. Tosi kurjaa ettei TYKSiin pääse käynnille. Oikein jo ootin sitä että näkis minkälaista siellä sitten on, no eipä voi kai sitten mitään. Sellasta kysäisisin, että kuinka olennaista on että mies on mukana siellä perhevalmennuksessa? Tai siis että mitä siellä touhutaan? Mun mies ei puhu suomea (opiskelee sitä kyllä kovasti), mutta epäilen vain että kuinka paljon hän valmennuksesta irti saa jos tulee mukaan. Kaiken tietysti aijon hänelle kertoa mitä valmennuksesta
irti saan ja sitten neuvolassa hän voisi kysyä jos jokin mieltä vielä painaa, mutta jotenkin vain kuvittelen että voi olla kurjaa jos ei ymmärrä mitään mitä puhutaan ja muut varmasti häiriintyisivät jos tulkkaan kaiken toiselle. Ei tosin kiva jos kaikilla muilla on miehet mukana ja jos tehdään jotain harjoituksia tai jotain missä toinen ois kiva olla mukana. Toisaalta onhan yksin odottavia äitejäkin.

Lootus: Sulla onkin harvinainen veriryhmä, (kurja siinä mielessä että voit vastaanottaa vain samaa kuin itselläs on). Mulla sama juttu että aika harvinainen (A-), mutta voin saada sen lisäksi sentään O-:ta. Valitettavasti miehelläni on O+ joten meill on se 50%:n todennäköisyys että vauvalla myös rhesus+ ja mun elimistö saattais alkaa tehdä jotain vasta-aineita. Ne testataankin
torstaina samalla labrassa kun olen menossa sokerirasitustestiin. Meillä oli kesällä keskenmeno ja sain sen rokotteen/pistoksen pakaraan ettei vasta-aineita syntyis. Se kuulemma tullaan antamaan jokaisen tulevankin synnytyksen/keskenmenon (mitä ei toivottavasti koskaan enää tule) jälkeen. Jotkut äidit kuulemma sanoneet että se pistos sattuu ikävästi, mutta ei se minusta paha ollut. Tosin olin silloin niin shokissa huonoista uutisista ja kun samalla otettiin lapsivesinäyte mahapeitteiden läpi että ehkä se pistos ei siinä sivussa sitten tuntunut enää miltään ja tuskinpa tuntuu synnytyksenkään jälkeen [:D]

Sn84 kävi mainitsemassa B-streptokokki bakteerista. Itsekin heti siitä googlasin ja totesin että pitää kysellä neuvolassa, mistä oikein on kyse ja testataanko sitä ennen synnytystä. Hyvä vaan jos testaisivat niin ei kurjia tulehduksia heti pikkuiselle tule, jos niin nyt kävisi että sellainen elimistössä olisi.

illil: Kerroit että lääkäri oli sanonut että "
imetysvarat kerääntyy reisiin ja perseeseen". No musta tuntuu että mun persus on kadonnut kokonaan eikä reisissäkään tavallista enempää mitään ole. Toivon vaan että ne imetysvarat saa käyttöön myös naamalta ja kyljistä [:D]! Jonnekkin muuallekin kyllä ne 8 kiloa ovat pakosti varastoituneet...valitettavasti se kyllä synnytyksen jälkeen varmasti selviää. Vauvakaan kun ei varmaan enempää kun sen 3-4 kg maksimissaan oo. Ja vielä 3 kuukautta "imetysvarojen" varastointia edessä..huh!

Anelse: Kyllä mulla ainakin pyörii jo se H-hetki mielessä ja sen jälkeinenkin aika. Just pakkasin laukkua jo valmiiks synnytystä varten...järjetöntä...vielä tosiaan kun se 3 kk odottamista jäljellä. Meillä myös vauvan peti jo valmiina ja vaatteet pyörineet pesukoneessa ja järjestyksessä hyllyllä. Järjestän nekin varmaan vielä miljoonaan kertaan; ensin koon mukaan, sitten värien, sitten paidat ja potkuhousut jne eri pinoon ja huoh. Onneksi hoitopöytä on vielä kaupassa niin on jotain tekemistä [;)]. Onneksi sentään töissä vielä käyn niin ei ihan käy aika pitkäksi. Pelkään vain että odotan niin innolla että sitten ihan petyn kun se vauva-arki on kuitenkin aluks varmaan aika ykstoikkosta. Hommaa varmasti on, mutta varmaan päivästä toiseen aika samanlaista. Mutta varmasti myös IHANAA!

Kaikille muillekin onnellista odottamista!

Takaisin