Syysmussujen vauva-arkea

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Minzkuli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Korvikkeesta: meillä neiti puklaa, jos oon liian paljon antanu rintamaidon lisäks.. Mut meillä on Nan:it käytössä, eikä muuten mitää ongelmia oo ollu[:)]

Hani: meiä yö meni tosi ihanasti[:)] neiti nukahti puol 12 suunnilleen ja nukku 07:30 asti[:D][:D][:D][:D]sit söi ja yritti vähä seurustella (oisin jopa ollu tarpeeks pirtee pysyäkseni hereil) mut sit neiti kuitenki nukahti[:)] ja heräs 9:30 uudelleen[:)] Ja nyt se miettii nukkuuko mun sylissä vai ottaako mun huomioni repimällä mun kaulakorua[;)]

Syömisestä: Tunnustan syntini ja myönnän etten muista syödä kunnolla[:(] Mut tänää söin jo ja sitä jäiki vähän, et saan myöhemmin vielä lisää popsittua[:)] Mä oon vaan tällä viikolla ollu koko ajan liikenteessä, ni en oo ehtiny ja muuten oon keskittyny juoma ja lepäilee, ni maha ollu ihan täys juomista eikä oo näläntunnetta ollu... Otan itseäni niskasta kiinni, lupaan!
 
Purri, voi mikä ihana yö teillä ollut! [:)]

Meillä meni sydänyön pari syöttöä tissiraivareiden säestämänä, en voinut imettää makuulteen kun koko ajan piti vemputtaa nänniä ulos ja sisään ja vaihtaa rintaa ym. että suostuisi syömään, ja siinä välissä hirveä huuto. Tosi ärsyttävää, imettäisin mielelläni sängyssä kun siinä itsekin voi torkkua samalla. Klo 4 oli ihan kypsä ja annoin 50ml korviketta pullosta. Sen jälkeen pieni nukkuikin viisi tuntia putkeen klo 5-10, joten itsekin sai levättyä ja elämä taas voittaa [:)] Onneksi aamupäivällä sain imetettyä tunnin ilman raivareita [:)]

Ajattelin, että yöllä on aika tylsää kamppailla noiden raivareiden kanssa ja ehkä yritänkin antaa enemmän korviketta yöllä ja sitten imettää päivisin. Kun jotenkin istuma-asennossa saan vauvan imemään paremmin, enkä millään jaksaisi nousta ylös istuskelemaan yöllä. Toisaalta, täytyyhän sitä pullonkin kanssa nousta, mutta silloin syöttö menee nopeammin ja ilman raivoamista. Plus että korvikkeella nukkuu mahdollisesti pidempiä pätkiä.

Ainakin vauvan vatsa tuntuu hyvin kestävän tuota korviketta, joten uskallan jo toivoa ettei mitään pahempia vatsavaivoja tule, vaikka ne kai saattavat alkaa myöhemminkin.

Muuten, mitä te tuumaatte siitä, milloin vauvan kanssa uskaltaa lähteä perhekerhoihin ym. kaikkien flunssien ym. kannalta?
 
Aino: Mä hoidan kans yösyötöt pullon kanssa [:)] En ees yritä antaa rintaa sillon [:)] Eli meillä toi pullon kanssa pelaaminen menee niin, että annan joskus 19:00 annan ehkä 40-60ml korviketta tissisyötön jälkeen ja sit riippuen siitä kauanko neiti haluaa valvoa niin saa pullosta.. eli oikeastaan 22:00 saatan antaa vikan kerran omaa maitoa ja sen jälkee pullosta 80-90ml. Mut jos neiti herää samaan aikaan ku tänä aamunaki, ni sit annan kyl imee ja vast sen jälkee pullosta, mut kuitenkin viimeistää ysin kieppeil aamusta jätän pullot pois ellei neidille jää nälkä.
 
Meillä pitää tuota syöttö rumbaa vielä jatkaa niin, että syötön 3h välein päivisin, jotta saadaan se paino kunnolla nousemaan ja yöllä saisikin nukkua pidempiä pätkiä, muttä tuntuu öisin heräilevan 3-4h:n välein ja viime yökin meni sitten niin, että meni 23 nukkumaan ja  02 heräsi, eikä millään meinannut suostua nukahtamaan, ku vasta 4:ltä. Ja siitä heti 7 ja sitten jo puol 9. Päivisin kyllä nukutaan hyvin varsinki jos pistää ulos nukkumaan, tai käy vaunuilemassa.

 Toivon jo kovasti, että pääsisi siihen lapsen tahtiseen ruokailuun, kun painoakin on saatu lisää, mutta eiköhän tämä tästä kohta helpota.

Onko teillä muuten mitään vinkkejä, miten vauvan saisi syömään tuttia? Tiedän, että kaikki eivät siä alakaan syömään, mutta toivon ettei tämä neiti ala sitten nyrkkiään syömään ja siitä on kuulemma paljon vaikeampi sitten vierottaa.
 
henuli: mä oon vaan tunkassu tutin tytölle suuhun.. jos se on sen sylkässy pois, ni oon vähän ajan kuluttuu kokeillu uusiks.. enkä oo väkisin yrittäny tunkee suuhun, jos ei oo parin kerran jälkee suostunu tuttia ottamaan [:)] Meni meilki parisen päivää ennen ku tyttö tuttia huoli, mut kyl se nykyään jo ihan hyvin ottaa [:)]
 
Voi vau, Purri, kuinka siellä tytteli uinuu!

Tutti: Mä kärsivällisesti annoin aina kun oli rauhaton ja oli syönyt, mutta selvästi imemisen tarve.
Kaksi lasta kolmesta mulla otti alkoi näin tuttia syömään.

henuli: Onnittelut ulkoiluluvasta!
Silloin kuin annoin korviketta, ei semperin korviketta ollutkaan tarjolla..sitä on kehuttu kovasti meinaan, just sitä jauhetta.
Tuttelista mulla on muistona voimakas ja haiseva pulauttelu[:'(] Eikä Tuttelitahrat lähteneet kunnolla vaatteistakaan.
Nanni jauhe ja valmis korvike toivat hyvin.

HaniMami: Eilen ja tänään annoin keitettyyn veteen, koska en halua mitään, mikä mahdollisesti lisäisi suolistopuruja...
Jos menee näin hyvin, uskallan viikonloppuna antaa ihan raakaan hanaveteen.

ainomieli: Mä kyllä uskaltaisin mennä, jos olisi täällä sellaisia.
Silloin, kun asuin Helsingissä, olivat noi perhekerhot mun henkireikä. Oli ihanaa jutella muiden pienten lasten äitien kanssa..
ja esim huonosti nukutun yön jälkeen, oli helpottavaa kuulla, että jollain oli menny vielä huonommin[:D][;)]

Mulla tuli nukutuksi 2,5 tunin päikkärit[:D][:)]

Nyt syöttämään pikkuista.
 
Tutista: meillä on eri mallisia tutteja + tuttipullon päitä. Neiti ei huoli tosiaan kuin yhden mallisia, sellaisia suoria, mitä on aventin ja mamin tutit. Muunlaisia tutteja ei edes oteta suuhun, vaan huulet laitetaan mutruun ja neiti näytää ihan tältä . Meillä kelpaa tutti vaan siihen pahimpaan imemis tarpeeseen, sitten pieni sylkee sen pois itsestään, enkä oo muuten käyttänyt, paitsi, jos tiedän, että oon just imettänyt ja edelleen suu napsaa, vaikka neiti saa aina imetyksen jälkeen roikkua tissillä sen verran kuin häntä huvittaa.

Purri: kylläpäs teillä nukutaan. Jos jätän syömisen välistä, niin huomaan kyllä, että maidon tuotanto vähenee välittömästi, puhumattakaan, jos juominen jää välistä. Mulla on jopa vaunulenkeillä pullo matkassa, kun toisinaan on koko ajan jano.

Aino: imetätkö joka kerta kummastakin rinnasta? Itse päädyin tän artikkelin:  http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=61&Itemid=167 perusteella imettään vuorotellen. Ja istuvilteen täälläkin imetetään tuosta enemmän suihkuavasta nännistä. Nyt jo kaksi imetystä mennyt ilman niitä raivareita ja pidän sormet ja varpaat ristissä, että ne imetysraivarit olisi nyt tässä. Neuvolaankin soitin, kun aamulla itkua väänsin imetysraivareiden vuoksi, niin sanoivat, että maidon määrä tasaantuu vielä tässä ensimmäisten viikkojen aikana ja jos vaan ehtii, niin ennen imetystä pumppaa pahimmat paineet vaikka lavuaariin käsin tissistä, niin imetyksen pitäisi sujua paremmin.

Pulauttelusta sanoivat neuvolassa, että vauva on saattanut saada oman maidon ylituotannon ja vuodon takia liikaa maitoa, mikä sitten pulautetaan pois.

Jeps.. Nyt jos saisi otettua toiset torkut. Isäntä tuolla meidän sängyssä vetelee hirsiä perhepedissä, pikkuinen nukkuu keskellä sänkyä tavallisen tyynyn päällä, niin ei kaaduta hänen päälleen. Yöllä saa kyllä olla omassa kopassaan, mutta päivisin olohuone, missä pinnasänky on, on vielä niin kuuma, että pitäisi olla alasti, että neiti viihtyisi, makkari on vähän viileämpi, niin saa iltapäivän aurinkoisen ajan kölliä siellä.
 
Omaa napaa vaan nopiasti...Käytiin siis siellä ultraamassa pikkusen pää ja ei ollut mitään vikaa, ainoastaan synnytyksessä tullut ahtaista paikoista verenpurkauma, joka noussut pinnalle..kuulemma ihan normaalia. Kivi tippui sydämeltä [:)]
 
Poju nukkuu ja kohta nukun minäkin..

Hehe, tikeistä jne: Tajusin muuten tänään, etten ole vieläkään uskaltanut kurkistaa alapäähäni :--DD Muistan, kun tunti synnytyksestä pääsin suihkuun niin minua ihan pelotti ajatus, jos joutuisin katsomaan peilin kanssa sinne..
Mutta kai siellä kaikki kunnossa, kun pystyy jo pissaamaan ilman jokakertaista suihkutusta.

Tutti: Tasan kaksi kertaa ollut suussa.. Minulla kahta mallia eikä kumpikaan kelpaa.. Kyllä se tissi on paras juttu hänen mielestään [:D][;)][:)]

Vesseli: Hyvä juttu! [:)]

(SUKLAANHIMO, SUKLAANHIMO, SUKLAANHIMO....... Huomenna pakko ostaa!!)
 
Purri: teidän imetysrituaalit kuulosta hyviltä ja tollanen systeemi vois varmaan sopia meillekin. Mutta mites, eikö sulla pakkaudu/kipeydy rinnat kun olet niin kauan imettämättä?

Henuli: mä olen molemmat lapset opettanut tutille silleen, että ensin "pakotan" tutin suuhun eli tungen sen sinne syvälle ja painan suuta vasten ja odotan että vauva alkaa imeä, jos sylkee ulos niin uudestaan. Mutta aika helpolla molemmat ovat sen huolineet, että sen tarkempia neuvoja en osaa antaa. Esikoisen kanssa muistan, että neuvolatäti suositteli isomman vauvan tuttia, joka menee suuhun syvemmälle ja tukee oikeaa imemisotetta. Tälle vauvalle meillä kyllä ihan pienen vauvan tutti ja hänellä imemisote kunnossa.

HaniMami: kiitos artikkelista. Täytyypi kokeilla tuota yhtä rintaa kerralla jos se onnistuu. Olen kyllä yrittänytkin niin tehdä, mutta kun vauva irrottaa otteensa ja saa tissiraivarin, niin siihen tuntuu jotenkin auttavan puolen vaihto.

Vesseli: ihana kuulla että vauvalla kaikki kunnossa!

Pitäisiköhän sitä koettaa itse mennä torkuille, nyt kun vauva uinailee rauhassa...
 
Kiitos kaikille tutti vinkeistä. Sainku sainki tutin "pakottamalla" suuhun, ku lähettiin vaunuilemaan. Toinen oli niin pakattanu (puettu) ettei saanu pulautettua tuttia suusta ja nukahtikin samantien tutti suussa. Ei varmaan edes tajunnut että se oli suussa ku nukkui niin sikeesti. [:D]

Täällä on siis nukuttu koko päivä, välillä herätys syömään ja taas unille. Kauhullea odotan ens yötä. Sain kyllä itse nukuttua tunnin päikkärit ja herätessä olin ihan kauhuissani, et miten mä nyt tällein nukuin, että tiskatakin pitäis ja pullot keittää ja tyttö syöttää. Hirvee paniikki iski, kunnes nyt tajusin, että hei mun on oikeesti hyvä nukkua päivälläkin. [;)]

Ainomieli: Mä ajattelin uskaltautua osallistua ens ke sellaseen vauvojen ja nuorten äitien ryhmään, että pääsee just vähäks aikaa kotoa pois ja sais ikäistään juttu seuraaa. Sit meinasin kans mennä sellaseen äidit ja vauvat ryhmään, missä on jotain vuorovaikutus leikkejä vauvan kanssa ja vauva hierontaa. Kuulosti niin mukavalta.

Millamaria: Täällä kans ajatus hirvitti katsoa tuonne alakertaan, mutta nyt jo hyvin parantunut tikit, repesin siis parista paikasta vähän ja sain ehkä 6 tikkiä. Saunaan tekisi jo kovasti mieli ja ajattelinkin uskaltautua tässä joku päivä mennä. [:)]

Kaika: Huomasin kans että  tutteli puklut haisevat ja kakkakin alkanut haisemaan pahalle. Kokeilen nyt noita naneja, et miten ne toimivat. Moni on kans kehunut sitä Semperiä hyväks.
 
Aino: ei mulla oikeastaan kipeydy tai pakkaudu[8|] Välillä saattaa aamulla olla tukala olo, mut ei yleensä.. ja jos näyttää siltä et paita kastuu, ku tyttö huutaa, ni kyl mä sit imetän. Vissiin vaa pari kertaa noin käyny. Mut tosiaan luulen, et mulla on aika hintsusti sitä maitoa muutenkin... 
 
Onpas ollunna pulinaa[:D][:D]

Vesselillä oli hienoja uutisia!!! Täälläkin oltiin jännitelty ja helpotti kuulla että vaavaelilla kaikki hyvin[:)][:)]

Tutti täällä kanssa kelpaa vain yksi ja ainoa malli, mutta se napattiin ahnaasti suuhun jo laitoksella[:D]
Pojalle tuutti on hirmu rakas, kun sille pitää aina myhäillä ja käsin rutistella kun sen saa suuhun[:)][:)]
Yritän silti olla tyrkkimättä sitä kokoaikaa... Tosin sitten imetään nyrkkiä tai peukkua...
joten mulla ei mitään neuvoja ole... jaaaaa oli siiis aivan turha kommetti koko asiaan...[8D]

unirätti Tää meijän poju on jo nyt niin välineurheilija kun kaikkee pitää olla ympärillä. Unirättiin kääritään koko pää ja siellä haisutellaan maidontuoksuja nukkumaan mennessä, samoin sitä tuttia pitäisi kokoajan... Nyt uutena on pimpelipompeli lelut joihin rauhoittuu pahimmatkin mielipahat...
ne saatanan pimpelipompelit...

Ainomieli
mä kans ajattelin kokeilla noita kerhoja yms.
Esikon kanssa vain ahdistuin niissä kun siellä on aika kova kilpailu paremmuudesta,
mutta esikon kanssa olikin masennusta ja muuta hankaluutta joten nyt en niin ota henkilökohtaisesti joka juttua... Nyt odottelen ihan innolla, jos vaikka sielä löytyisi ihan ystäväksi asti äitejä.[:D]
Viimeksi vaikken viihtynytkään niin löytyi niin sielunsisko että vieläkin ollaan Kovasti yhteydessä vaikka elämät ovatkin eri vaiheissa. Aikuisten seura on kuitenkin se mitä ensimmäiseksi alkaa kaipaamaan...
Ja voip mennä vaikka heti[:D] Määkin vein esikoisen 2viikosena. viihtyi hyvin kopassaa tai kantoliinassa ja leikittiin enempi sitten sitämukaa kun ikää ja kiinnostusta tuli.

Ostinpas uudet imetysliivit, jotka tuli postissa toissa päivänä!
Oli justiinsa passelit lolloille, ja muutenkin kivat, mustaa pitsiä[;)],
mutta sittenpä ollaankin koulutettu rintoja kaksi päivää jopa tunnin välein
ja olenkin enempi lollompi nyt, nin arvatenkaan... eipä enään olekaan niin passelit[:@][:@][:@]

Jahas, kouluttautumaan taas, kävi käsky...[&o]
 
Vesseli2010: Ihania uutisia näin viikonloppua vasten. Nauttikaahan!

Milamariaa: Hienoa, että paraneminen sujuu hyvin. Tuosta suklaasta, on kuulemma masuvaivojen kärkikaartissa - toivottavasti ei teillä, niin saat nautiskella. Meillä meni salmiakki vielä pannaan... No, hammaslääkäri kiittää. ;0)
 
Ruokavaliosta: ja mää kun luulin, että synnytyksen jälkeen saa syödä mitä huvittaa[:D][:D] Nyt arkailen jokaisen tuoreen vihanneksen ja hedelmän kanssa, poden huonoa omaatuntoa suklaasta ja muista herkuista ja pelkään, että kaikesta tulee pienelle vielä itkuisempi olotila. Sanokaa te jo aikaisemmin vauva-arjen kokeneet, että kyllä nää rytmit ja masuvaivat vielä tasoittuu.

Eilinen päivä meni mukavasti, alkuyö meni mukavasti, mutta sitten taas klo3-10 ollaan ähisty ja tuhistu ja muristu ja itketty suoraa huutoa omassa kopassa tai sylissä ja neiti puoli unessa[:D][:D] Jos en tuohon aikaan olisi itse niin väsynyt, niin olisi jopa hauskaa kuunnella sitä murinaa. 3 syöttö päättyi taas nänniraivariin[:@] En sitten millään jaksa, kun päivisin syötöt menee ihan ok, niin mitä ihmettä teen yöllä toisin, vai heruuko sitä maitoa enemmän yöllä?
 
Mulle sanottiin neukkulassa että äidin ruokavalion muutosta ei suositella.Pienet purut ja väänteet kuuluvat asiaan kun käynnistellään ruuansulatus systeemiä ja suolistotoimintaa.
Toki suklaata kannattaa syödä maltilla
ja jos on kovat väänteet nin sitten aletaan miettimään onko allergiaa tms...

mutta siis äiteenvaistolla näissäkin asioissa...[:D][:D]

Hanimami
kyllä nää rytmit ja masuvaivat vielä tasoittuu![;)]
 
HaniMami: Vaikka nappula ei ole ollut maailmassa kuin kaksi viikkoa, niin voin jo lohduttaa, että ruokavaliolla voi tehdä ihmeitä. osa toki tulee siitä, että vauvan suolistofloora kehittyy koko ajan, mutta meillä on jo huomattava ero viime viikkoon nähden kun suitsittiin ruokavaliosta pavut, herneet, sitrukset, omena, tomaatti, mansikka. Kahvia juon vaihtelevasti päivittäin, mutta sen ja teen sisältämä kofeiini saattaa tuottaa toisille vauvoille reilustikin ilmaa. Karkeista, laku, salmiakki ja suklaa / kaakao tiedetään hyvin ilmaa kerääviksi. Myös hiilihapotetut juomat ovat mustalla listalla.

Kyllä tämä tästä. =0) Neuvottiinko teille synnytysvalmennuksessa sekä neuvolassa käyttämään sekä loppuraskauden että imetyksen aikana maitohappobakteeri -lisää? Tämän on tutkittu vähentävän imeväisikäisten ilmavaivoja.
 
Ruokavaliojutuista: parilla kaverilla on ollut vaikeasti allergisia lapsia ja he ovat aikoinaan joutuneet olemaan kovilla imetysdieteillä. Itsellä ei kokemusta muuta kuin mitä on vierestä seurannut heitä. Toivottavasti teillä kaikilla keillä on vatsavaivoja ne hellittää, eikä mene pahaksi! Itsekin hieman vielä pelkään että ne alkaa, kun näin alussa ei vielä välttämättä ole.

Meillä ei imetys suju nyt yhtään[:@] joten HaniMami, todellakin ymmärrän sun turhautumisen! Eilen herra imi päivällä ilman ongelmaa, mutta jostain syystä raivosi taas iltasyötöllä, jolloin hän lopulta puolen tunnin kamppailun jälkeen sai pullosta. Yöllä mies syötti ekan syötön, ja kun yritin toisella antaa rinnasta niin taas puolen tunnin raivo, ja pullo kehiin. Aamulla imi puoli tuntia suhteelisen ok mutta kuitenkin koko ajan päästäen irti ja tarraten sitten kiinni uudestaan, imua kolme minuuttia, sitten taas irti... en antanut pulloa heti, vaan kokeilin syöttää uudestaan parin tunnin päästä. Sitten taas totaaliraivo. Mies antoi 20ml korviketta pahimpaan nälkään kun pumppasin molemmat rinnat kokeeksi. Senkään jälkeen tissi ei kelvannut. Pääsyin siis syöttämään pumpatut maidot pullosta ja mietin, onko tässä mitään järkeä... itkuhan siinä tuli silmään, kun rinnat valuvat maitoa, mutta lapsi ei ota vaan raivoaa. Eivätkä rinnat edes olleet pakkaantuneen oloiset vaan ihan "normaalit" (myös yöllä) joten en tajua miksi ei kelpaa. En kyllä ala omia maitojani kierrättämään pullon kautta vauvalle, joten voi olla että meillä loppuu imetykset kokonaan jos tämä jatkuu näin. Kurjaa, koska olisin toki halunnut jatkaa vielä ainakin pari kuukautta.

Kerhoista: kiva että uskaltaisitte lähteä ihan pienenkin kanssa, pitänee sitten kokeilla kun isä menee takaisin töihin. Tällä srk:lla on ainakin kiva kerho kerran viikossa, missä kävin esikoisenkin kanssa.
 
Ruokavalio: Samaa sanottiin minulle neuvolassa.. Ja en aio muuttaa ruokavaliota, koska meidän suvussa on allergiaa, pähkinäallergiaa, minulla atooppinen vauvana ja lapsena ollessa, joten täällä annan jo "etukäteen siedätyshoitoa" [:D] Jonkun ohjelman katsoin joskus allergeeneistä, että ne kulkevat suvussa.. Mutta se voi vaihdella esim. äidillä pähkinäallergiasta ja vauvalle tulevaan ihottumaan/atooppiseen jne.. Pelkään, että jos jätän pois jotain niin varmasti paukkaa joku paha..

Täällä käytiin isomummin ja papukan kanssa syömässä.. Vähän meinasi alkaa prinssi känkkäämän mutta rauhottui ja osasin olla stressaamatta. Jos olisin aikaisemmin lähtenyt vauvan kanssa ulos syömään olisin kyllä ollut hermoraunio mutta nyt kun varmuus tuohon vauvankäsittelyyn löytyy niin on niin jees olo! [:)][8D]

Imetykset: Tsemppiä sen kanssa taisteleville!

Meidän viime yöstä sen verran, että Cuplaton ei taida auttaa (varmaan pahentaa) ja d-tipatkin tekivät tehtävänsä. Nukuin 5-15 min pätkissä koko yön ja ei ollut kivaa. Aina kun olin vähänkään näkemässä unta niin heräsin [&:] Toivon, että saisin tänä yönä nukuttua edes puoli tuntia yhteen putkeen..

Suklaasta: Joo, huomasin jo synnärillä sen aiheuttavan kivoja masuvaivoja.. Myös itselleni [&:][:-] Mutta kyllä sitä on ajoittain pakko saada, samoin pähkinöitä vaikka nekin tekevät vaivaa masuun.. Joka päivä en niitä kuitenkaan vedä [:D]

Jaahas, heräilläänköhän tuolla..
 
Takaisin
Top