Syysmussujen vauva-arkea

Kiirettä pitää[:D]

Käytiin tänään sossussa tunnustamassa vauvan isyys[&:] Tuli ihan yllätyksenä, että sellainen tapahtuma pitää suorittaa. Sitten ilmoitin meidän vauvan vauva uintiin. Tai siis vauvauinti jonoon, että tammikuussa alkaisi uinnit, saa nähdä päästäänkö silloin, vai millaiset on jonot. Ristiäispaikkojakin soittelin, mutta vielä en saanut oikeaa henkilöä langan päähän.

Neidin rytmi on nyt sellainen, että joka toinen päivä valvotaan ja joka toinen päivä nukuttaa. Yöt on menneet nukkuessa 3h pätkiä, päivisin syödään 2h välein. Eilen neiti oli ensin 4h hereillä ja sylissä, kun ei suostunut muualla olemaan, sitten nukkui 1h ja oli 5h hereillä. Vähän ollaan molemmat vanhemmat rikki, vaikka onhan se kiva, että vauva on aktiivinen, mutta rajansa kaikella, ei vauvalla mitään hätää näytä olevan, kun tyytyväisenä killittelee ympärilleen sylissä ollessaan, kopassa taas viihtyy toisinaan.

Cuplatonit ilmeisesti tehoaa, kun vauva näyttää ihan ministeriltä ja päästelee pitkiä pierusarjojoa, mutta aikaisemmat itku pinnistyskipristykset on vähentyneet. Mies kysyikin, että kumpi pieraisi, minä vai vauva[:D]

Mitä ootte mieltä, että voiko vauvaa pitää kopassa/ sängyssä, jos ei nuku tai ei ei huuda? Entäs kun jatkuvasti kitisee, jos laittaa koppaan, kun ollut paljon sylissä? Mikä on tarpeeksi ja mikä liikaa, mikä taas liian vähän?

Meiltä pääsee onneksi yleensä ratikkaan koti pysäkiltä, kun ollaan päätepysäkistä seuraava, niin harva ehtii ennen.

PojanÄiti: vaari oli vähän kummissaan, kun edellisestä vauvasta, eli meidän neidin isästä on kuitenkin se 30v[:D] Kummallisen jäykkänä piti neitiä sylissä just sen ajan, että saatiin valokuva, sitten tuli pieni kitinä ja vauva palautui äidin syliin[:D]
 
Väsymys maailmasta tervehdys..
Taitaa olla mulla hempat alhaalla, kun koko ajan nyt olen ollut niin sairaan väsynyt vaa ja tossakin nukuin jotain 2,5h päikkärit[8|]
Käytii muuten tuossa maanantaina sitten Kampin PikkuJätis tytön kaa. Ihan mukava lastenlääkäri oli ja paikka tosi nätti[:)] 82e kylläkin tuli lääkäri reissu maksamaan, kun oli joku erikoislääkäri. Vakuutuksesta saadaan jotain 16e takas. Sais tulla enemmän[:D]  Kaikki oli hyvin tytsillä. Vähän selkäpuolelta rohis, mutta se oli hyvänlaatusta.

Itselläni on viel kipeä olo ja nyt oikeesti mä olen miettinyt että mulla on varmaa korvatulehduskin[:(]

Tänään meillä oli neidin eka neuvola vihdoinkin ja kotikäynnin teki. Painoa oli vaa tullut 70g ja viel ei oo syntymäpaino lähelläkää tavoitettu, mutta sanoi että ens viikolla tulkaa punnitukseen ja ei oo huolissaan, kun korvikkeetkin on käytössä.
Napaa ihasteli ku oli niin puhdas[:D] Eli jossain oon onnistunut sentää[:)]

Mutta nyt syöttöä... Palataan rakkaat mammat.
 
Huoh..
Täällä kanssa valvotaan nähtävästi joka toinen yö.. Viimeyö oli ihan helvetti valloillaan. Mentiin maate 12 aikaan ja poika heräsi klo 3.. annoin tissit syödä ja laitoin sänkyyn. Ehdin itse käydä pissalla ja sitten alkoikin kitinärumba. Sylitellä piti ,sängyssä alkoi huuto. Vaihdoin vaipan, ei auttanut. Annoin taas tissit imaista, ei auttanut. Sit piereskeltiin ja vaihdoin taas vaipan, ei apua. Puoli 5 jälkeen mun oli pakko herättää ukko kun itse itkeä vollotin että pidä sä poikaa mä en enää jaksa.. No mies kaivo kaapista mun sinne illalla lypsämän maidon, ei auttanut sekään. Ei muuta ku korvikepurkille ja sieltä kunnon satsi pulloon ja evästämään.. Poika nukahti vihdoin joskus puoli 6 jälkeen. sitten herättiin syömään klo 9 ja seuraavan kerran puoli 12. Sen jälkeen ollaankin taas nukuttu 3 h ja syöty ja nukuttu 3 h ja syöty. Päivisin joutuu herättämään syömään ja vaihtamaan vaipan. Nukkuispa samalla tavalla öisinkin [:(]
 
Täällä pojan napa tuntuu sellaiselta hassun kovalta, siisti reikä on keskellä mutta reunat on vähän ulkona ja tuntuu hassulle.. kai se siitä tasaantuu.
 
Mun äiree oli käynyt tänään apteekissa, oli ostanut jotain eri d-tippoja. Sanoi että kokeillaan niitä. Oli kuulemma Gefilustipat maksaneet melkein 20 € se pieni purkki. [:-]
 
Ajatus taas lentää jossain, oli vaikka mitä mistä piti kirjoittaa mut nyt herneet kopassa pyörii vaan ympyrää..
 
Heippa!

Täällä päivä menny ihan kummallisesti...
Ei pitäisi tuudittautua tiettyyn rytmiin, mikään totuttu ei ole pitänyt tänään paikkaansa
ja kaikki vaunuilu yritykset on romuttuneet joten vietettiin nättiä ja lämpöistä syyspäivää
sisätiloissa[>:][>:]
No edes nyt on normaali ilta tankkaus menossa, katsellaan huomista.

Huomenna myöskin neuvola. On oma täti kipiä joten saadan kolmas pituuden mitaaja,
nähdään onko poika lyhentyny lisää.
Paino kanssa jännittää kun ollaan ihan omilla tisseillä menty, yhtä iltapulloa lukuunottamatta.

Hanimami painii siellä ikuisuus kysymysten parissa[:D][:D]
Sanon vain että kyllä äiti tietää parhaiten[:)] eli pidät kopassa just nin paljo kun vauveli viihtyy!
Kaikki jekut ja kikat on sallittuja silloinkun on kyse oman lapsen viihtyvyydestä ja hyvinvoinnista

Minzkulille tsemppejä herneiden kanssa[8D][8D][8D]

mammaliina Hienoa että tytsyllä kaikki kunnossa vaikka hieman rohiseekin!
Ja mää pidän sul peukkui ettei mitään korvatouhua sul iske!!!

Nyt öitä. Äitee on kylässä ja mieli tekee vielä hiukopalaa...
vauvalle kans!
 
Minzkuli: Täällä oli aivan samanlainen viime yö :/ Nyt olo aika väsynyt, mutten enää viitsi edes käydä nukkumaan kun tiedän, että tuo ukkeli herää heti kun silmät laitan kiinni!

Minä myös olen miettinyt, että jos vauva hengailee ja tyytyväisenä pällistelee maailmaa sitterissä, niin onko se pakko ottaa siintä aina syliin? Itse ainakin olen antanut poitsun katsella ja olla välillä lyhyitä hetkiä yksikseen.. Jossakin opuksessa mitä synnäriltä sain luki, että myös vauvat (en tiedä mitä ikäkuukautta koski???) haluaa välillä viettää itsenäisesti aikaa ja että on tärkeää antaa välillä olla rauhassa...

Äkkiä puurolle!
 
Meillä on varmaankin tulossa jonkin asteinen koliikki[>:][:(].
Eilen oli toinen ilta, kun alkoi koliikkimainen itku tismalleen samaan aikaan ja kesti yhtä kauan (~20min) kuin edellisenä iltana.
Ei o kivaa. Raukka itkee niin sydäntä särkevästi, että ekana iltana mulle tuli itku kans ja sitten kun mulle tuli kyyneleet, tuli miehellekkin. Jännityksellä taas iltaa odotellaan...olen jo jättänyt ruokavaliosta, noh..melkein kaiken[:D], pois.

On tää niin erilainen meininki tän tyttösen kanssa ollu tähän asti. Ihan raskaudesta alkaen.

Itsekseen viihtymisestä: Niin kuin PojanÄiti tuossa sanoi- ollaan ikuisuuskysymyksen edessä, mutta luottaisin omaan äidin vaistoon. Tässäkin asiassa[;)].
Itse annan olla sängyssään köllimässä ihan rauhassa, jos kerta viihtyy (ja heti juoksen tänne lukemaan teidän kuulumisia[:D]) ja toisaalta mielestäni ei ole sellaista asiaan kuin liika sylittely vastasyntyneille.

Meillä tehdään nykyään niin, että mä menen aikaisemmin nukkumaan ja tyttö jää isänsä kanssa seurustelemaan tjt. illalla ja sitten iltapalan (ja itkun aikoihin) mä herään ja ukkeli menee nukkumaan. Sitten yöllä mä herään syöttämään ja aamuyön syötön jälkeen (, jos tyttö itkuinen, hereillä tai mitä lie..) ukko saa keksiä keinot ja mä nukun tunnin/kaksi ennen poikien aamurutiineja.)

HaniMami: Heh- oli tainnu vaarilta unohtua, kuinka pieniä noi vauvelit olikaan..
 
Täällä taas pätkäyö takana..
Sama juttu kun edellisyönä.. Poika heräs tasan klo 3, mä olin jo varautunut ja nappasin ensimmäisenä korvikkeen kaapista 80 ml lämmitin. Poika vetäs sen huiviin, sitten vaihdettiin vaippa.. Kitinä, sitten syötiin tisseistä.. pierua, vaipan vaihto ja vielä 30 ml korviketta. Poika väsähti tasan klo 4.30. Ja sit taas herättiin 8.30 ja 10 aikaan. Kyllä tuo mukula päivisin tuntuu olevan tissimaidolla ihan tyytyväinen ja nukkuu hienosti eikä kitise. Mut auta armias kun ilta tulee niin alkaa kitinäkin ja tankkaaminen.
 
Pitäis varmaan opetella nukkumaan päikkäreitä mut himassa on aina niin paljon hommaa tehtävänä et ei mulla oikein oo aikaa siihen.. Onneksi äiree tulee tänään tänne ja jää yöksi niin on mulla nyt päivälläkin jotain seuraa [:)] Tosin sillä on tapana aina ensimmäisenä ruveta siivoamaan ja ja roikkumaan imurinvarressa.[:D] 
Huomenna meilläkin isyydentunnustus ja yhteishuoltajuussopparin teko.
 
Hah! Meiä neiti suostu nukahtaa eilen vasta 02:00 [:D][:D][:D] Ja siis mua naurattaa siksi, että mies valvoi tytön kanssa ja mä sain nukkua [:D] Tyttö anto mun siis nukkua seitsemään asti aamulla!! Sain seitsemän tuntia yhtenäistä unta! Sit heräs syömää ja vähä yritti seurustellaki, mut mä tylysti nukutin tytön uudelleen [:D] Anto mun sit nukkua vielä 2h ennen ku heräs kunnolla [:)]

Minzkuli: Mulla on ihan sama "onglema", pitäis nukkua, mut ei vaan kykene. On just muuta puuhaa tai sit mua ei ees väsytä päivällä, vaikka yöllä oisinki ihan raato [:-]

Isyydentunnustamisesta: Mul oli hyvä, ku soitin papille ristiäispäivää, ni pappi kysy et "ootteko sit muistanu käydä isyyden tunnustamassa?" Meni hämillensä, ku sanoin ettei oo tarpeen, ku naimisissa ollaan [:D] Kuulosti iloisesti yllättyneeltä [;)]

Mä näin viime yönä unta, et neiti puras ikenillään mun nännistä palan irti [:-] Mut ei sen sijaan, että ois verta alkanu suihkuamaan, ni sieltä suihkuski maitoa[:-]

Niin, ja sit! Kattelin toissa päivänä MasterChef Australiaa... Ja itkin, ku porukka pääs jatkoon[:D][:D][:D][:D] Tuli ittelensä semmonen "mä en voi olla näin sekasin" fiilis [:D][:D] Mut sitä mä vaan tossa sohvalla pillittelin[:D] Rupes kyl hieman naurattaa [:D] Tosin, mä oon jo jääny ihan koukkuun siihen sarjaan, että varmaa lisääki onnistun jossai vaiheessa itkemään [:D]
 
Vauva juttelee iloisesti kopassaan kahden laitasuojaan ilmestyneen kuolatahran kanssa, joten ehdin tänne kirjoittamaan. Sylissä ei viihdy, kun kämpässä on nyt niin kuuma.

Minzkuli: joo ne gefiludtipat on yllättävän kalliita. Kivasti saa niihin+ cuplatoneihin meneeb melkein sen 50e

Käytiin tänään miehen+ vauvan kanssa ensimmäistä kertaa ulkona syömässä. Hiukkasen oli hermostuttava kokemus, kun just, kun päästiin ruokapaikkaan, niin tietenkin vauva heräsi ja sillähän oli nälkä, vaikka lähdettiin edellisen syötön jälkeen. Ei muuta kuin tissi suuhun siellä ravintolan pöydässä[:D]

Ristiäispaikkakin tuli varattua, 28.11 seurakunnan sali. Onneksi vasta noin pitkän ajan päästä, niin ei tarvitse pitää kiirettä valmisteluissa. Ja vauva ilmoitettu vauvauintiin, jos tammikuussa pääsisi aloittamaan.

Mies syötti viime yönä pumpattua maitoa pullosta ensimmäisen imetyksen. Olihan elämys, kun sai nukkua ensimmäistä kertaa synnytyksen jälkeen 5h putkeen[:D]

Sama ongelma kuin teillä muillakin, et pitäisi nukkua silloin, kun vauvakin nukkuu, mutta on niin paljon muutakin juttuja[:D][;)]

Kutsu käy.. äidin aika mennä...[:D]
 
Moikka!

HaniMami: Saitko kuitenkin syötyä ruoan lämpimänä?
Onnittelut 5 tunnin yöunista[:)].

Purrille samoin onnittelut nukutusta yöstä! Ja samoin siitä, että ukko hoiti tyttöä.

Minzkuli ja kumppanit laittaa itsensä nyt unikouluun[;)][;)][:D]

ON: Nyt on Cuplatonia annettu ja sitten pikku tuuletus;
tyttö joi pullosta tissimaitoa[:D][:D][:D][:D]
heh hee..mieskin iloitsi asiasta, pitännee tähdentää, että se tarkoittaa yösyöttöjä hänelle[;)]

Kauankohan kestää, että toi Cuplaton vaikuttaa (jos vaikuttaa)? Tietoa? Anyone?
 
Kaika: sain syötyä ruoan lämpimänä [:D] Mun mielestä toi cuplatoni alkoi vaikuttaan aika nopeasti, että jo seuraava yö oli rauhallisempi.

Nyt tosin on taas oma mahakin täynnä ilmaa, varmaan siitä ravintola ruoasta, että ei ihme, jos pienellä kin tulee ilmavaivoja. Tuolla se tyytyväisenä kopassaan taas ährää. Äsken nukkui ihokontaktissa kaksi tuntia, meinasi äitille tulla vaan kuuma ja pissa hätä, mutta toinen oli iholla kuin magneetti, niin eihän siitä raaskinnut lähteä. Kait sitä pitää vielä hyssytellä syliin. Mutta saas nähdä millainen ensi yöstä tulee, pahat epäilykset, että melkoisen aktiivinen. Mutta joskus sen vauvankin on pakko nukkua vai mitä[;)]
 
Heissan!

Juurikin kotiuduttiin neidin kanssa ja samalla tuli tältä mammalta päätös, että jatkosssa noin seitsemän kieppeillä ollaan kotosalla. Ei vaan jaksa enää illalla olla kavereiden kanssa, vaan haluu itte rauhottua ja samalla rauhotella muksua yötä vasten.

Muuten on ihan kivasti menny päivä [:)]Hieman vaa pelottaa et kui vähän toi neiti tulee yöllä nukkumaan, kun on melkee koko päivän nukkunu [8|] Kun siis se aina nukahtaa, kun vaunut lähtee liikkeelle, ja nyt oltii siis aika paljon liikkeellä vaunujen kanssa.... Jaiks....
 
Huomentaaaaa!!

Ha haa- meillä ei ollu mitään itkuhommeleita eilen illalla[:)][:)]
I ? Cuplaton [:D]
Tytteli nukkui ilta 18:30- 23:00 ja siitä 3 tuntia kerrallaan. Ja mä olin jo viideltä menossa kahvin keittoon..pinnistelin kuitenkin ja vasta nyt täällä.

Mitenkäs HaniMamilla yö vietettiin?

Purri: Järkevä päätös- meillä on toi klo 19:00 olla aina takarajana, jos ei yö kylässä olla..
Pojille se on vieläkin kotiintulo- ja iltapala-aika.
Lomilla sitten vähän rennommin, mutta näin arkena.

Mitenkäs Mammaliinalla voidaan- onko räkäisyys helpottanut?

Entäs Milamariaan ex-anoppi-tilanne? Rauhoittunut?

No mä jatkan kahvin kera muissa ketjuissa, kun täällä on melkein joka toinen mun kirjoitus[&o][:D]
(..mullaonvieläelämävau.finulkopuolellakinmullaonvieläelämävau.finulkopuolellakinmullaonvieläelämävau.finulkopuolellakin...)
[8D][8D][8D]
 
Yö meni taas alkuun ihan hyvin. Eli 8 imetin, mies antoi pullosta 23.30 ja sitten imetin 3. Sen jälkeen ollaankin sitten taisteltu 1,5h välein. Neiti kitisee ihan kokoajan hereillä ollessaan ja jo vähän ennen kuin herää, nukkuu kuitenkin ihan ok tälläkin hetkellä. Välillä mennään suoraa huutoa. Kun tietäisi onko maha kipeä vai mikä ihme. Tätä menoa en kyllä jaksa ensi keskiviikkoon, kun on neuvola.

Ääh.. vaikka on kaksi yötä takana, että on alkuunsa saanut nukuttua paremmin, niin jotenkin sitä on vaan ihan liian väsynyt. Kait se on normaalia tässä tilassa, mutta välillä tuntuu, ettei enää jaksa. Tän päivän yritän vaan olla tekemättä sen suurempia.

Onko teillä toi Cuplaton sellaista ihme geeliä? kun vähän epäilyttää, että miten siitä niitä tippoja oikein saa, kun ei ole ollenkaan nestettä. Ärsyttää, kun muistan sen cuplatonin vasta aina silloin, kun tissi on jo suussa, että monta kertaa jäänyt antamatta.

Kaika: eipä täälläkään paljoa muuta elämää ole kuin vauva ja tää foorumi. Toki tuo ukkokulta tuossa aina välillä pyörii[;)] Kauhean vähäisiltä tuntuu aikuiskontaktit, luojan kiitos että täällä pääsee höpisemään.

Kuinkas Purri yö meni pitkän päivän jälkeen?
 
Voihan vide mikä yö taas takana..1,5h välein syödään ja aamulla sit kuuden aikaan ylös..huooh..hieman väsyttää ja ei tääkään saa nukkua silloin, kun vauva nukkuu..
 
Tänään vihdoin lastenklinikalla se ultraus tuosta pikkuisen päästä, kun siellä se patti..Jännittää aikalailla, mut toivottavasti vaan ihan normijuttu. Ei se iso ole, mut sellainen, mikä kannattaa kuulemma käydä tarkastamassa äidin mielenterveyden kannalta ainakin:)
 
Meillä mies antoi toissa yönä ekaa kertaa korviketta pikkuselle ja tuntui ettei masu tykännyt, kun kiemurreltiin eilinen päivä ja pieruja tuli hirmusti [&:]
 
Oli kirjoittamassa taas tekstiä, kun tämä hemmetin luukku oli jäänyt liian pitkäksi aikaa auki, eikä suostunut enää lähettämään viestiä.. Siispä lyhyesti [:D] :

Ensin Cuplaton-kysymys: Paljon annatte? Ohjeessa ei lue mitään ihan pienistä vauvoista.. Itse olen antanut 1-2 tippaa, kun enempää uskalla ilman tietoa..

Exän äiti: Kai rauhoittunut, kun en kerkeä enää edes vastaamaan hänen puheluihinsa. Kyllä häntä hetken jaksoi alussa kuunnella, muttei kyllä enää yhtään.. Ja siinä paha.. Juuri soittaakin minulle [:D]

Kaika: Hyvä, että kirjoittelet! [:)] Minäkin kirjoittaisin enemmän, mutten väsymykseltä saa välillä tekstiä aikaiseksi..

"Kyllä sen vauvankin on joskus nukuttava".. Erittäin lohdullinen lause, joka on auttanut minua pitkän tuntuisissa öissä [:D][;)]

(Ei olisi pitänyt nytkään vastata sille naiselle.. EI HOHHOJJJAA, vieläkin pölöttää jotakin ja minulla ei ole aikaa kuunnella..)
 
Cuplaton: mä anna 4 tippaa teelusilakkiseen vettä tiputettuna.
Meillä ainakin auttoi. Ehkä. Samaan aikaa jätin ruisleivän, sitrukset, omenan, pavut ja herneet pois ruokavaliosta.
Ja olen muutenkin laktoositon....., joten joku auttoi ja olen kiitollinen siitä.

Väsymys: Muistattehan, äipät, syödä kunnolla ja riittävästi vaikka väsy painaakin?
Väsymystä ainakin mulla helpottaa ns. power napit- vartiksi silmät kiinni ja pikku torkahdus ja taas jaksaa.
Kannattaa ainakin kokeilla!
Se on salakavala piru tuo väsymys[:'(].

Täällä tehty aamulenkki ja vauva on nukkunut aamupäikkärit vaunuissa, söi ja taas nukkuu..
Taidan siis lukea koulukirjaa[:)].

Palaan taas!
 
Hei liitynpä minäkin tänne  keskusteluun nyt, kun vauva nukkuu mukavasti partsilla rattaissa.

Kysymys: Meillä vauva on alkanut puklailee hirveästi siitä asti, kun aloin antamaan korvikkeita rinta maidon lisäksi. Toinen on oli siis aika pikkuinen syntyessään 2815g ja ei jaksa imeä riittävästi rinnasta, joten neuvolassa neuvottiin antaa vaan toista rintaa 15min ja loput korviketta. Eikä minulta taida maitoa tullakaan edes riittävästi.  Näin ollaan menty nyt 2vk ainakin. Vauva on siis 3vk ja 4pv. [:)]
Painoa on tullut nyt se 3070g ja saatiin siis lupa lähtee ulkoileekin. Eli siis oletteko teidän vauvoistanne huomannut puklailun lisäntyneen korvikkeiden myötä? Vai onko tuo ihan normaalia?

Neuvolassa sanoivat, että voisin kokeilla Nutrilon Comfort jauhetta, tai semperiä,  mikä pitäisi olla vatsa ystävällisempää. Vielä en ole aloittanut kokeilua, ajattelin ensin tuttelista siirtyä naniin ja jos siitä ei mitään eroa, niin sitten jauheisiin. Onko muilla kokemusta tästä asiasta?





 
Hennuli: en anna korviketta, mutta pullosta välillä pumpattua omaa maitoa, jonka jälkeen mun mielestä pukluaa kamalia määriä. Ja sairaalassa sanoivat, että toiset vauvat vaan pukluaa enemmän kuin toiset.

Cuplatonin 4tippaa (ainakin koitan jotain sinne päin) anna teelusikasta ja sekoitan tisumaitoon. En tiedä onko hyvä maitoon sekoittaa. Kaika: ihanko hana vettä laitat vai keitettyä?

Täällä myöskin aamulenkki tehty ja vauva nukkuu taas ruokailun päätteeksi. Toistaiseksi ilman ähinää.

Postiluukusta tuli Hullujen Päivien esite! Jospa sitä hetken aikaa syventyisi siihen, kun on taivaallisen hiljaista ja oma ruoka vasta uunissa.[;)]
 
Takaisin
Top