Syysmussujen vauva-arkea

Minzkuli

Näppärä viestien naputtelija
Nyytti pieni syliimme annettiin,
hän maidolta tuoksuu, on lämmin niin!
Hän varmasti itsekin tietää sen,
et valloittaa jokaisen sydämen.
Hiustupsusta pieniin varpaisiin
hän on ihana, ihana niin!

Pienet varpaat opastaa, mistä löytyy onnenmaa!
 
Tiko, Elmeri, Jänö, Candy87... Muita odotellessa nuhjuksen tuoksuiseen vauva-arkeen. Mielellämme teidän kuulumisia täällä seuraisimme [:D]
 
Ehtisinkin jo kirjoittamaan tonne syyskuun tarinoihin uusimmat kuulumiset, mutta ne nyt liittyi pääasiassa minuun eikä vauvoihin [:D]

Täällä arki sujuu vieläkin ihan hyvin. Vauvat on nyt kasvanut noin 170 ja 190 grammaa viikossa, joten ainakin 2,5 kiloa pitäis olla seuraavassa punnituksessa molemmilla mennyt rikki. Yrittävät kovalla vauhdilla päästä isoiksi tytöiksi, koska ruoka tosiaan maistuu. Imetys ei multa onnistunut, joten pullollisessa ei nokka kauaa tuhise mikä on ihanaa varsinkin öisin, kun molemmat on syötetty ja mahdollisesti kuiviin vaihdettu ja omat tohinat (wc käynnit yms) hoidettu puolessa tunnissa. Tosin toinen neiti on alkanut harrastamaan jotain feikki-imemistä. Luultavasti puree tutin kiinni ja esittää imevänsä, mutta maito ei pullosta vähene. Näin saa kauemmin olla sylissä, tai mikä hänen tarkotus tässä mahtaa sitten olla [8|]

Isosisko jaksaa olla jo enemmän hereillä ja pikkusempi vois välillä nukkua vaikka 24h, kunhan ruokaa saa välillä. Kaksi yötä on tullut valvottua vatsavaivojen takia. Ja silloinkin alotettiin d-vitamiinit. Lopetin ne hetkeksi ja hain apteekista toisenlaisia tilalle. Nyt on mennyt paremmin ja mahavaivoja ei tosiaan ole ollut, kuin iltaisin mutta huomattavasti lievempänä kuin noina valvottuina öinä. Ja ne on aina vuorotellen, tänään oli isosiskolla niin huomenna on varmasti toisella. Outoa [:)]
Heräävät edelleen onneksi samaan aikaan varsinkin öisin. Mutta onneksi molemmilla kestää venyttely ja ähinä sen verran kauan, ettei hermostu odotellessa omaa syöttövuoroaan.

Mitäs muuta.... kaupassa käytiin tänään ekan kerran, mikä ei ollut niin hienoa. Lapset oli toki kiltisti, mutta se pällistely, kun on kaksoset kärryissä. Ensin joku vanhempi mies tuli ihastelemaan ja kysymään ikää jne. seuraavaksi toinen mies "esitteli" vaimolleen, että kato ny ku on kaksoset ja naiset kyttäilee ja hymyilee ohi mennessään. Tässä vaiheessa lähdin hakemaan äitini vaatepuolelta tueksi, ettei tarvii vaivautuneena yksin kuljeskella. En nauttinut tälläsestä huomiosta, vaikka oli aika herttaista, että ne oli vanhempia miehiä, ketkä avoimimmin ihasteli. No mutta täytyy tottua tähän, että nää kaksoset on vähän harvinaisempia, kun en kuitenkaan niin isossa kaupungissa asu.

Nyt vaan odotan, että toi ähinä muuttuis kunnon heräämiseksi ja sais antaa maidot ja painua itsekin sänkyyn. Tai ehkä täytyy syödä vielä jotain, mikäli joudun huomenna sinne kaavintaan, mistä mainitsin tuolla syyskuun tarinoissa. [>:]

Ja toisetkin kertomaan arjestaan....
 
*toivoo, että pääsee kirjoittamaan oman perheen vauva-arjesta kans*

Tiko: Onpas siellä hyvin lähtenyt kaksosarki rullaamaan!
, ettet tarvitse kaavintaa, vaan kohtu tyhjentyisi itsestään.
 
Voi että, kun pystyn kuulemaan tänne asti sen ihanan ähinän ja tuhinan :'))
Hyvä kun eivät kipuile samaan aikaan [:)]

Lissssäää arjesta vauvojen kanssa! Odotan innolla [:)][8D]
 
Arkista ehtoota :)
 
Uskomatonta, miten nopeesti aika menee, poika on jo reilun viikon ikäinen!
Pakko sanoa, että odotin tämän olevan rankempaa (koputtaa puuta), toki mulla on onneksi paljon apua tarjolla, kun täällä vanhempien luona majaillaan :)
 
On ollut suuri helpotus että äiti on laittanut ruuat valmiiksi, autellut pyykkien kanssa, ym tietysti syöttänyt, ja sylitellyt poikaa. On saanut itse keskittyä lepäämiseen ja vauvaan ihan täysillä. Nyt tuntuu että univelatkin olis kuitattu, eikä enää ole sellanen unissakävelijä olo päivälläkään.
Muksu on ollut tosi helppo tapaus, itkee tihrustaa pikkusen vaan sillon kun on nälkä, niinkun Tikonkin tytöt [;)]
 
Imettänyt olen mahdollisuuksien mukaan, mutta nyt on kaks päivää olleet rinnat niin kipeät ettei siitä tule mitään. Meinaa tuskan huuto päästä rintakuminkin kanssa. Niinpä olen sitten pumppailut maitoa pulloon ja antanut siitä, mutta tuolla poitsulla on kyllä ruokahalut kasvaneet siihen malliin, ettei se mitenkään pärjäisi pelkästään sillä maidolla, mitä musta irtoo. Eli Nannia lisäksi. Varsinkin yöllä on niin paljon helpompaa vaan lämmittää pullo, kun pikkunen saa siitä nopeemmin mahansa täyteen ja pääsee jatkamaan unia. Mutta ehdottomasti aijon tissimaitoa antaa niin pitkään ku mahdollista.
 
Tänäaamuna isukilla tuli vastaan eka kakka vaippa, joka selätti sen haju hermot [:D] Kerkes avata vaipan, ja rupes yökkimään ja pyysi että voisinko millään hoitaa, hänellä ei näköjään heti aamusta kantti kestä [:D] Pakkohan se oli armahtaa!
 
Muuten en ole kehdannut oikein miestä laittaa yöllä heräilemään tai mitään, kun sillä on kuitenkin aamusta aina töihin meno. Vähän on alkanut harmittaa, että nyt kun sillä olis viikonloput vapaata, niin se keksii kaikennäköstä menoa, ja me ällistellään pojan kanssa sitten päivät keskenään täällä [8|] Kyllä mä tavallaan sitä ymmärrän, onhan se eriasia yrittää päiviä kuluttaa anoppilassa, kuin omassa kodissa, mutta silti. Musta ois mukavaa että lähdettäis vaikka koko perhe sitten jonnekkin ajelemaan. Eilen käytiinkin kyllä toisessa mummolassa, hyvin meni reissu ja mukavaa oli [:)]
Mutta joo jos suoraan sanon, niin miehestä näkee sellasia levottomuuden merkkejä, että sillä tekis mieli käydä vähän hummailemassa. Mä kyllä voin siihen suostuakkin, jos se sitten vastavuoroisesti antaa mulle vapaan illan.
 
Vaikka tuntuu että ei tuota pikkuista millään raskisi jättää, mutta kyllä nämä päivät sisällä saa kaipaamaan jonkinlaista vaihtelua. Onneksi on käynyt paljon vieraita kylässä, niin ei ole päässyt ihan erakoitumaan [;)]
 
Mutta kirjoitelkaahan kuulumisianne lisää, mulla on suhteellisen paljon aikaa niitä lukea [:D]
 
Candy87: kivalta kuulostaa [:)] En ole itsekkään viitsinyt miestä öisin herättää, koska hän on kuitenkin se joka joutuu töissä käymään vaikka onkin vain iltasin töissä. Pärjään kuitenkin yksin. Ja meillä on ollut se periaate, että meille saa tulla aina kylään, mikäli ite kotona ollaan. Tästä on ollut niin paljon apua, kun vieraat (lähisuku lähinnä) kuitenkin haluaa pitää sylissä ja syöttää, niin ite saa ottaa sillon vähän rennommin. Ja kaikki tietää, että mä en täällä mitään pullakestejä pidä [:)]

Ja jouduin muuten kaavintaan. Reilu parin sentin pala sitä istukkaa oli jäänyt. Mutta toimenpide oli nopea eikä sen jälkeen ollut yhtään kipuja. Ja nukutus oli niin lyhyt, että en voinut pahoin yhtään. Ainut "pelkoni" toimenpiteestä oli juuri tämä nukutuksesta saamani kaksi päivää kestävä pahoinvointi. Onneks tuli mentyä, nyt voi jo toivoa, että tää jälkivuoto alkaa loppumaan [:D]
 
Me tultiin just ekasta neuvolasta, ja voi todellakin olla tyytyväinen, painoa oli 3310g!! Eli syntymäpaino 3170g ollaa jo ylitetty reippaasti. Silloin tällöin oon antanu korviketta mut pääasiassa imetän. Kaikki oli muutenkin ok, saatiin lupa kokeilla kylpemistä, vaunuttelua ja tänää meinattii mennä kauppaanki koko perheen voimin. Ei voi kyllä muuta sanoa et on toi vauva kyl aivan IHANA. Toivottavasti muutkin syyskuun mammat saa omansa pian syliin. <3
 
Aivan ihana lukea positiivista tekstiä hyvin sujuvasta vauva arjesta. Jaksamista ja hyviä päiviä vauvan kanssa teille kaikille! Niin kovasti jo odottaa sitä omaa tuhisijaa, saisi aloittaa sen omankin vauva arjen jo! [;)]
 
Kiva, että Tikolla on paikat puhtaana ja toipunen etenee.

Elmerin vauveli on kasvanut hienosti!

Onko Candy saanut sovittua iltavapaastaan jo?

Lisää vauva-arjesta!
 
Meiä vauva-arki on toistaseks sitä et yritän vähän pakko syöttää neitiä.. Perjantaina mennää neuvolaan, josta sitten kuullaan onko kannattanu vaiko eikö.. Neiti piti viime yönä hereillä sekä mut että miehen eikä mies oo tainnu sisäistää vielä, ettei näi pienellä kunnon rytmiä vielä ole.. Saa nähdä mitä tästä yöstä sit tulee...En oo kyl antanu nukkuu ku sen pari tuntia kerrallansa ja sit oon herättäny neidin syömään.. Toivottavasti yö menis samoin. Tuntuu vaa tosi pahalta herätellä toista, vaan pakkohan se on ellen haluu lisätutkimuksiin (tai mitä siitä nyt sit seuraiskaan), jos ei neidin paino oo noussu täs viikon aikana...
 
Purri Onko siellä niin ettei neiti meinaa itse haluta syödä? Miten yö meni?
Meillä kanssa oli muutama päivä sellaista. Saattoi mennä 7-8tuntiakin ennenkuin kiinnosti ja sittenkin otettiin vain pikkuhuikkaa ja nukahdettiin. Tissit oli ihan pakkaantuneet ja mietin jo tulehdusta kun niin nipisteli.
Mut nyt jotenkin viime yönä ruokahalu heräsi, ja otin myös tavaksi että saa pikkutorkut tissillä ottaakin ja sit vaihdan rintaa, sillain tuo pieni on sitten jaksanu syödä.


Elmeri Eiks ookki vauvat ihania, määkin vaan tuijottelen rakastuneena, kaikki on niin vaaleensinistä että ihan oksettaa, mut minkäs teet kun pienokainen on maailman kaunein ja ihanin ja valloittavin ja ja ja ja...[:D][:D][:D]
Meilläkin tänään toiveet korkealla neuvolan suhteen, josko se vaunulenkki lupa nappsahtaisi, kiesit kun jo hohtaa puhtautta eteisessä[:D][;)]

Juu- tosiaan- on tää vaan ihmeellistä ja ihanaa[:)][:)]
Ei tuosta palleroisesta saa silmiään irti, ja sellainen hyvä ja lämmin olo koko ajan sisällä[:D]

Tää kaveri on sylilapsi, ja meille tulikin nyt sitten perhepeti käyttöön kun poika ei suostu kuin kainalossa nukkumaan, toisaalta onhan hän vasta muutaman päivän ikäinen joten se ymmärretään, harjoitellaan sitten isommalla iällä sitä omaa sänkyä. Isompikin poika on alkanut ujuttautumaan sänkyyn joten välillä tulee ihan ahdasta[:D] isompi on nyt sitten iskän kaikussa ja pienempi mun[:D].
Mut mikään tällänen ei haittaa tippaakaan kun oon niin hormooneissani ja haluan pitää kaikki perheenjäsenet ihokosketuksella ja näkösällä kokoajan.[;)][:D]

Voihan käsien viuhdonta[:)] nyt meillä heräillään.
 
PojanÄiti: Kyl tota kiinnostaa syödä, mut vasta sitten ku on hirvee nälkä ja huutaa/itkee eikä pysty syömään.. Ja sit ku kykenee, ni sit syödäänki 15min-1h putkeen.. Ja tääki kyl torkkuu samalla ja se on ihan ok, en siihen puutu mitenkää, ku nappaa kuitenki kiinni jos yritän "liian pian" tissin viedä pois. Mut eipä tuo eilen yölläkään syöny ku muistaakseni 2 kertaa ja seurauksena oli et aamulla meni melkee 2h ennen ku sai mahansa täytee, ku kilju nii paljon, ettei vaa saanu imettyä[&o] Mulla onneks riittää kärsivällisyys, mut mies on hädässä, ku hän itse ei ymmärrä mikä on vialla...Mut äiti tuo tänää kotikaljaa, ni katon muuttuuko maito vaiko eikö..

Meillä muuten kans ikäänku toi perhepeti käytössä. Katon kyl mahd. pian, et saan vauvan omaan sänkyynsä, ni uskallan itte nukkua kunnolla, ettei mun tartte miettiä et pyörähdän päälle.. Mies nukkuu suosiolla sohvalla, ku tietää, ettei kuitenkaan "muistais" vauvan olevan välissä, ja saattais mätkästä/pyörähtää..
 
Hehkutanpa nyt vielä tänneki, että neiti on nukkunu&valvonu tunnin pätkissä tänään [:)] Ja neidin mummi osti tytölle satukirjan! Luin sitä samalla, ku imetin ja neiti nukahti [:D] Kohta pitäis käyttää tyttöä partsilla sellaset pari minsaa ja sit laittaa vaunuihin ja heittää roskat... En ihan kylmiltänsä viitti huomenna viedä tyttöä neuvolaan, ni ulkoilutan pikkuerissä tänään [:)]

Äiti toi mulle kotikaljaa ja imetysliivit  Noiden liivien ansiosta mun oloni tuntuu ihmismäiseltä [:D][:D][:D] Eikä nännit tosiaan enää tartu paitaan kiinni, ni voisin saada pidettyä neki paremmassa kunnossa[:)]
 
Iltoja!

tulin pikaseen pyörähtään täällä ja koittamassa ehtiä kirjoittaa itsekin jotain kun taas lipsahtanut teidän juttujen luku-linjalle.

vauva arki on siis alkanut meilläkin. sairaalasta kotiuduttiin torstaina, eli 4päivää vauvan kanssa siellä oltiin. kotona on lähtenyt menemään oikein mukavasti, imetykseen saatiin sairaalassa hyvä rytmi ja kotiutumispäivänä puntari kertoikin että neito oli saavuttanut syntymäpainonsa takaisin, grammalleen [:)][:)]

kotona aika mennyt ihastellessa tyttöä, ihmetellessä kuinka pieni neitonen onkaan ja järjesteltyä vaatteita uudelleen, tyttö kun hukkuu miltei joka vaatekappaleeseen toistaiseksi. neito nukkuu n. 3-4tunnin pätkissä ja herää välillä syömään ja vaipanvaihtoon. nälän tai muun hädän yllättäessä tihrustaa itkua hieman mutta samantien syönnin/ vaipanvaihdon jälkeen rauhoittuu. [;)]

eli ihanasti on lähtenyt arki käyntiin kotona, tällä hetkellä elämä hymyilee[:)]
 
Arki jatkuu ja pääasias ihan hyvinkin vielä. Iltakiukuttelua esiintyy aina joskus, mutta parempi sekin kun yökiukuttelu [:D]
Mamma ei kans tajunnu, että ruoka-annoksia piti nostaa ja nyt ollaan tyytyväisempiä.
Tänään aamulla oli sellanen paskashow etten ole vielä nähnyt. Toinen oli mahaa myöten paskassa, ja myöhemmin huomasin että olen näköjään itsekin. Ihme kun se haju ei lähtenyt pois.

Maanantaina oli kurja päivä. Isosiskolla oli verikoepäivä hemoglobiinin takia. Oletin, että otetaan vaan pikku tippa verta, mutta sehän ottikin kunnon verikokeen isolla neulalla niin pienen pienestä kädestä. Tuli niiin iso itku pikkuselta ja ei ollut kaukana, etten olisi itsekin itkenyt [:(][:(] Ja siinä voinut edes lohduttaa, kun ite pidin kättä suorana ja paikoillaan, että saadaan neula sisään. Ja tästä sitten neuvolaan piikille. Raukalla ei ollut kiva päivä.
Ja mikä pahinta hemoglobiini ja joku muu arvo oli niin alhaset, että lääkäri meinas että kumpi tehdään; alotetaan rautalääkitys vai sairaalaan saamaan verta=punasoluja tai jotain muuta vastaavaa Hyvä muisti. No onneks nyt vielä päästään pelkällä lääkityksellä, mut valitettavasti tää verikoe otetaan uusiks JO perjantaina. Eihän rauta edes vaikuta yleensä niin nopeesti. Toivottavasti olis arvot noussut sen verran, ettei tarttis toista hetkeen rääkätä.

Tytöil on mahtavat ruokahalut ja paino nousee hyvin. Mut vieläkään 5 viikon iässä painoa ei ollut kun 2760 ja 2820. Mut kyllä täällä pian menee kolme kiloa rikki. Pituutta oli tullu 5 cm molemmille, eli alkaa 50 senttiset vaatteetkin olemaan paremman kokosia. Ja jostain ihanista pienistä vaatteista jouduttu jo luopumaankin :(
 
PojanÄiti

täällä kanssa yö meni torkuessa. Edellisyö meni hienosti, nukkumaan mentiin puol 1 ja poika veti unta klo 5 asti. Mä sain viel käydä herättämässä että josko syötäis. No eilinen olikin sitten vastakohta. Illalla torkuttiin pienissä pätkissä, ja kun tuli iltapesujen ja muun aika niin poika päätti et enpä syökkään vasemmasta tissistä mitään. Ei muuta kun pumppu esiin ja tissiä tyhjemmäksi etsaa itse nukuttua. No onneksi toinen tissi kelpas. Röyhtäisyä ei meinannut kuulua ja kun pojan laittoi sänkyyn alkoi hirveä möngerrys ja kitinä. Sylitin poikaa vartin-puolentunnin välein 3 asti yöllä. Tais toisella olla masu kipeänä kun ei maistunut ruoka tissista eikä pullosta. No sitten onneksi alkoi pörinä, poika väänsi varttiin 3 kertaa kakat. Ja sitten tuli uni. Jestas että muakin väsytti. Pääsin ite sänkyyn ni eiköhän ukko ruvennu narskuttamaan hampaitaan. Tölväsin sitä kylkeen ja totesin aika kovaan äänen et jos toi jumalauta ei lopu niin kohta tulee hammaskeiju käymään. Jotain murisi ja käänsi kylkeä.. Yöllä heräsin siihen että mulla oli tyyny kainalossa ja olin ihan hädässä että mun lapsi on siinä mytyssä. No eihän se siinä ollut kun omassa sängyssään tietysti, mut säikähdin ihan pirusti. Onneksi poika herätti vasta puoli 8 niin sain vähän nukuttua.

Tuliskohan toi ukko tuolt tallista kohta päästämään mut suihkuun niin päästään sinne neuvolaan. Pojalle pitää kuitenkin vaihtaa vaatteet ja vaippa ja syöttää että ei saa siellä hirmu itkuraivareita. Tai lähinnä meillä ne on huutoraivareita.

Miten musta tuntuu että kun annoin pojalle tutin niin sillä on joku yhteys ton masupipin kanssa. Koitan tänään olla antamatta sitä niin katsotaan mmöyriikö masussa vähemmän. En oo suklaatakaan syöny kun se kuulemma aiheuttaa ilmavaivoja.. ja huoh, arvatkaa tekiskö mun suklaata mieli ihan sikana...

Hitsi kun en tiedä mihin näitä kirjoittelis [:D]
 
Minzkuli Onpas teillä "vivahteikas" yö ollut[8D] Onneksi edes loppusuoralla sait hieman unta!!!!
ja jännä ettei vasen rinta kelpaa, mut sit oikeasta kyllä... On näillä pienillä hassutuksia[:)]
jaa- ai suklaata ei sais syödä... dääääm!

Mää kans en oikein tiedä että missä pitäis kirjoitella...
jatkan noita syyskuun supinoita kun en vielä tännekään oikein osaa rantautua.
Vielä kuitenkin myötäeletään niitä kenellä maha on visusti pullollaan[:D][:D]
 
Meillä on arki alkanu menee niin, et tyttö herää ensin yöllä 1-2 aikaan, seuraavaks 4-6 välillä ja sit 8-9 [:)] Sit se on siitä kaks tuntia hereillä, nukkuu kaks tuntii jne... Lähikauppaa pidemmälle ei olla vielä päästy, ku on ollu toi painonnostatusrumba meneillään, ni en oo kauheen pitkälle uskaltanu lähtee, ku en ulkona viitti tissiä suuhun tunkea[:D] Mut tänää neuvolan jälkee vedettii tunnin kävelylenkki ja nyt neiti nukkuu viel hetken partsilla [:)]
 
Ensimmäistä kertaa tänne palstalle[:)]

En nyt lueskellut teidän aiempia juttuja vielä, kun ollaan vielä täällä sairaalassa ja te tiedätte[;)]. Tänään toivottavasti päästään kotia. Paitsi eilen otetuissa verinäytteissä oli sekä mun että pikkuisen tulehdusarvot koholla[:o] Aamuisten kokeiden tuloksia odotellessa. Viime yö oli ensimmäinen sellainen, että uskalsi edes ajatella kotiin lähtöä. Meillä pikkuinen nukkuisi vaikka vuorokauden ympäri, jos annettaisiin. Alku aika meni siinä lapsen tahtisesti, että odoteltiin koska toinen haluaa syödä, sitten 6h unien jälkeen heräsi muriseva ja kiemurteleva tiikerilapsonen. Nyt, kun herätetään 3h välein syömään, niin on paljon rauhallisempi.

Nyt jatkamaan aamutoimia..
 
Takaisin
Top