Moi kaikki!!
Mä sivustaseuraaja voisin nyt aikaa tappaakseni omaa tarinaani kirjoittaa. Pikkumies sairaalassa edelleen teholla, itse olen nyt kotona käväsemässä. Herralla nyt ikää 6 päivää. Toissapäivänä ennen kotiinlähtöä sain pitää ekan kerran rakasta lastani sylissä! :)
Rakenneultrasta lähtien yhteensä 13 sairaalakeikkaa/polikäyntiä ja lisäksi normi nla-käynnit, eli meitä on kyllä tutkittu ja "hyppyytetty". Rakenneultrassa löytyi poikkeavuuksia sydämessä ja munuaisissa, kaulalla oli kysta ja pää oli iso verrattuna muuhun kroppaan. Viikon kuluttua lapsivesipunktio, jossa kromosomitutkimus normaali. Siitä eteenpäin sitten kahden-kolmen viikon välein sairaaloissa seinäjoella, TAYS:ssa ja kerran HUS:ssa lastenklinikan sydänasemalla ja naistenklinikalla. Siellä "annettiin" lupa synnyttää TAYS:ssa, jossa käynnit 1-2 kertaa viikossa viikoilta 34 lähtien. Tässä viaheessa munuaisaltaat aina vain laajentuneemmat, sydämestä oli jo löytynyt reikä kammioitten välistä, verenkierrosta ties mitä, jota en ymmärrä. Sikiöaikainen verenkierto kuitenkin jotenki sekaisin. Vaarana sydämen vajaatoiminta, jota nyt kontrolloitiin. Välillä epäilyä ruokatorven ahtaumasta, mahalaukkua eivät joka ultrassa löytäneet. Pari viikkoa ennen syntymää lisäksi kuului rytmihäiriöitä (takykardiaa) lapsen sydämestä, jolloin olin yön osastolla. Lisälyönnit kuitenkin loppuivat.
Niimpä oli sitten taas viikoilla 38+0 tavallisella kontrollikäynnillä löytyi verenkierrosta jotain takaisinvirtausta tms napavaltimossa, joten yöksi taas osastolle ja seur päivänä keskustelevat ja päättävät, mitä tehdään ja ilmoittivat sitten, etten synnyttää saa spontaanisti, eikä käynnistää voi, koska lapsen täytyy syntyä virka-aikana. Siispä seuraavalle aamulle sektio.
Aamulla leikkuriin. Vauva parkas ekan kerran 10:47 ja pikku vilautus äitille ja iskälle ja menoks. 7 minuutin ikäisenä intubaatioputki paikoilleen ja teholle hengityskoneeseen. Illalla sängyllä hoitaja auttoi katsomaan pienokaista.
Toissapäivänä ukkeli irrotettiin hengityskoneesta, ja nyt pienen lisähapen turvin hengittelee ihan ite! Maha meinaa temppuilla; ruokaa ei vedä, eikä sulata. Välillä pitävät paastolla, nyt taas eilen ovat aloittaneet nenämahaletkun kautta antamaan jopa 3 milliä kolmen tunnin välein ruokaa. [:D] Hirmu annoksia. Muuten ravitsemus tapahtuu i.v.-nesteillä tipan kautta. Kovasti pikkunen on kipeä ja kipulääkkeitä joutuu ottamaan. Maha ihan pinkeä ja pullottava, ilmaa täynnä.
Aivan hirmusen sekavasti kerrottu, mutta pääpiirteittäin kuitenkin melkosen raskas raskausaika. Nyt kuitenkin voiton puolella ja pikkumies päivä päivältä tokenee hirmuista vauhtia. Nytpä soitanki taas ja kyselen mitä huimaa edistystä tänään taas on tapahtunut. [:)]
Munuaisaltaista sen verran vielä, että kummasti on nyt syntymän jälkeen pienentyneet ja pissaa tulee hyvin. Eli sekin puoli mun ymmärtääkseni ihan kunnossa. Pää myös on eilen kuvattu ja siellä ei mitään häikkää ole.
Kiitos muuten kaikille onnitteluista! Vielä masuasukkien kanssa eläville hyvää odotusaikaa loppumetreille ja vauvan saaneille ihania hetkiä lapsostenne kanssa! Sylitelkää! Mä odotan että huomenna taas pääsen ottamaan rakkaan pikkusen syliin. On ollut melko tuskaa lasin läpi katella ja pikkusen vaan saanu silitellä. [:(]