Syyskuun syksyiset jutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja samovaari
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
moikka,

joo alkaa olla jannat paikat jo pian. ma joka paiva mietin etta nyt se sairaalakassi kuntoon, mutten saa mitaan tehtya. hahah

Noista lisista, mitenka mulla oli sellanen kuva ettei kalanmaksaoljy valmisteita pitaisi syoda raskauden aikana?? A-vitamiiniin liittyva juttu muistaakseni ja kenties siihen ettei maksatuotteita muutenkaan suositella. ..mutta en ma varma ole. ma en ole syonyt alkuraskauden monivitamiinien jalkeen mitaan lisia kun ei tunnu tarvitsevan. rautakin on ollut hyva koko raskauden ajan. syon aika monipuolisesti, mutta tosin tulee kylla herkuteltuakin. tanaan oltiin miehen mummon syntymapaivilla ja siella oli niin montaa kakkua tarjolla etta oli valinnan vaikeutta, maistoin siis jokaista :) haha

jaahas.. mitahan sitten, sohvalla makaan enka muuta voi. tekis mieli kavelylle mutten ittekseni viitti, mies on auttelemassa kaveriaan studiolla. jospa ma huomenna paasisin taas kavelylle. on se sellasta lyllertamista ja ei jaksa kauaa kavella enneku alkaa sattumaan johonkin. haha
no, viitisen viikkoa siis jaljella h hetkeen, aika jannaa..
meidan synnytysvalmennuskin peruutettiin tuossa, mutta loysin ehka jo korvaavan ensiviikolle, olis kiva nimittain kayda toi synnytys puoli lapi islanniksi ja vierailla siella sairaalassakin :)

joo. mutta nyt taidan juoda kupin teeta ja neuloa hieman. vauva on ollut ihan hissukseen tana iltana josko senkin herattelisi, meuhkaa niin kamalasti yolla tama..

voikaa hyvin!

maaru[:)][:)]

Tuollahan se oli vau:n artikkeleissa :

"A-vitamiinin saantia rajoitettava, älä syö maksaa

Eläinkunnan tuotteista saatavaa niin sanottua retinoidimuotoista A-vitamiinia raskaana olevan tulee välttää, sillä sikiö on erityisen herkkä retinoidien vaikutuksille. Riski sikiön rakenteellisille kehityshäiriöille on suurin raskauden alkuviikkoina, ja pahimmillaan lopputuloksena saattaa olla keskenmeno. Myöhemmälläkin altistuksella retinoideille voi olla haitallisia vaikutuksia etenkin keskushermostolle.

Eläinkunnan tuotteista maksa sisältää runsaasti retinoidimuotoista A-vitamiinia, joten maksalaatikot, -pihvit ja muun maksaherkut kannattaa raskauden ajaksi jättää muille. A-vitamiinia sisältäviä vitamiinivalmisteita eikä kalanmaksaöljyä tule myöskään nauttia."

Maaru

Moro kaikille ja iloista syyskuun alkua!!! [:)][:)][:)]

Kirjoittelin tänne aamulla pitkän litanjan ja niinhän tämä sivusto kaatui mulla ja txt meni sen
siliän tien!![:@][:@][:@][:@][:@][:@] PRKL!
Otti nii kaalii, niin jätin sen suosiol väliin ja palasin nyt vast tänne, et josko nyt toimisi..

Tuulienkeli
Käytii tänää ostaa se hoitopatja sulle et saan sen sit koht [;)]

Taru80
Oli kiva treffata. Otetaako joskus uusix?
Kävittekö tänää siel haikaranpesässä? Oliko kivaa?
Olinkin aika varma et ostat sen puvun, kun nypläilit sitä muutamaan otteeseen.
Se oli kyl tosi ihqu [:)]

Ja lisävitamiinien käyttäjät:
Muistattehan että jos syötte mammavitaa ja rautaa samaan aikaan, niin mammavitamiineissa on sitä kalciumia, joka kumoaa raudan ja toisin päin, eli hukkaan menee.
Ite söin niitä alkuun samaa aikaa ja nevolas ihmeteltii et ku Hb arvo vaa tippuu.
Asia korjaantui kun aloin syömään niitä eri aikaan.

Ja tavallisessa kalanmaksaöljyssähän on sitä A-vitamiinia jota ei saa raskauden aikana syödä.
Apteekista lösin itse asiassa lapsille tarkoitettua kalanmaksaöljykapseleita, joissa ei ole tuota A:ta
ja ovat helpommin nieltäviä kuin tavalliset k.kapselit.

Onko teillä vauvat alkaneet potkimaan jo tosi lujaa.
Muhun sattu eilisiltana vasemmalle puolelle alavatsaan n. 5 kertaa et tuli oikein
kuumia aaltoja kun sattu niin paljon ja kerran meinasi lähteä jalat alta kun olin seisomas keittiös kun tällainen sairaan kova kipu tuli.
Näköjään toukka tökkii tänään taas samaa kohtaan niin voin olla siinä mieleesä rauhallisin mielin ettei vielä synny.

Tänään kävin kättärillä haikaranpesään taas valmentautumassa ja siellä oli tuore perhe myös jotka kertoivat
n. vuorokausi sitten tapahtuneesta synnytyksestä.
En viitti kertoa synnytyxestä sen enempiä, kuin ei ollut iha helpoimmasta päästä muuta kuin sen
et mamma oli saanut 4 kertaa epiduraalia!!!! En edes tiennyt et tuollainen voi olla mahdollista!!
Huh huh. Aika paljon..

Ite en jostain syystä lämpene yhtään tuolle epiduraalille, mul on sellanen tunne tuol jossain et se vain ei sovi mulle.. Mistäköhän lie tuo tuntemus tullut..[8D][8|][:D]

ja ai niin..

Onko kellää alkanu kasvaa vatsan ihoo sellasii pitkii karvoi?
Kuulema jos oottaa poikaa niin näin käy..
Sitä tietoa sitte jännäillessä.. ei vaa enää malttaisi ostaa
Itel ollu enemmä sellane fiilis et ois tyttö mut "faktat" tuntuvat
osoittavan muuta ja alkanu tulla sellane ajatus et jos se onkin poika..

Tässä muutamia asiakkaitteni kommentteja:
tumma viiva mahassa-> poika
Ei tee roskaruokaa mieli, vaan enemminkin salaattia tms. -> poika
iho hyväs kunnossa, tyttö ottaa, poika antaa -> poika
vatsan muoto, työntynyt eteenpäin, ei näy takaa et ois rask. ->poika
reilun kokoinen viikkoihin nähden (n200g enemmän) -> tuli itelle
sellainen fiilis et on poika!
Jos teille on jo tytölle nimi keksittynä, niin silloin sen on oltava tyttö -> tyttö
Matalat sykkeet (ollu 135-145) ni olis kuulema poika ja sit jos on korkeet (150-160 ni tyttö)
ja mul on noi matalat

Olikohan noita muitakin.. en nyt tähä hätää muista.

Mitä mieltä olette kommenteista? Osa on mielestäni aika hassuja [:D][;)][:)]
Noista päättellen olis poika tulos.. varsinkin kun neuvolatäti sano et on tosi reilunkokoinen ikäsekseen, niin ajattelin et eihän se voi olla tyttö..[8|]

Nyt selailee muita palstoi et mitä uutta tänne on tullu.

Jenna - millaisia huonoja uutisia saitte esikoisesta, siis jos saa kysyä? Olikos sulla esikoinen ennenaikainen vai muistanko ihan väärin?

Maksamakkara ei ainakaan ole kiellettyjen listalla, just maanantaina neuvolassa tuli ilmi, kun siitä aloin jotain puhumaan. Menin siis kauppaan ja ostin maksamakkaraa, NAM! Olen sitä siis syönyt, mutta vain pari kertaa ja ihan vähän. En ole ollut mitään ruoka-aineita syömättä, kohtuudella kaikkea. Mun mielestä ihan turhaa hössöttää, että ei saa sitä syödä, eikä sitä.. saakohan tätä?

Itse syön vain rautaa, en muita vitskuja. Odotus-ja imetysajanvitskua vedin vielä joku aika sitten, mutta kun loppui, niin en enää ostanut lisää.

Olen kaksi kertaa ottanut epiduraalin ja kyllä mä liputan sen puolesta, saa hetken olla ilman kipuja ennen kuin alkaa ponnistamaan vauvaa maailmaan. Nyt olen ajatellut spinaalipuudutusta, mutta sitä täytyy katsoa sitten synnärillä. Aina kun ei ehdi edes mitään saamaan. Vanhin poikani synnytys kesti kaksi tuntia(sairaalassa ehdin olla puolisentuntia) niin en ehtinyt saada mitään droppeja, vaikka kuinka anelin. [:D]

Sykkeiden perusteella meidän nuorimmaisen pojan pitäisi olla tyttö, joten sykkeet ei kyllä mitään kerro. [;)] Jonkun kohdalla voikin pitää paikkaansa nuo "uskomukset".

Huomenta! Täällähän on oltu aikaisin hereillä [;)]

Nämä on tosiaan mielenkiintoisia nämä sukupuoliarvailut... mulla on joka kerta ollut vatsan muoto ihan samanlainen (ns. poikamaha) riippumatta kumpi on tulossa, eli siihen en ainakaan usko. Paremminkin se on äidin ominaisuus mihin suuntaan vatsa kasvaa.
Moni muu juttu Jihuun listassa oli mulle ihan uusi, enkä ole hoksannut seurata.

Mä olen lisäravinteista syönyt rautaa ja magnesiumia (kun muistan, eli silloin kun pohkeissa kramppeja), alussa foolihappoa. Omega 3 yritin jossakin vaiheessa, mutta lopetin kun en kestänyt niitä kamalia röyhtäysyjä.

Odotan ihan innoissani tämän iltaista Tamperelais-mammojen tapaamista ;) Yritän päästä kaupungille ajoissa, mut se kyllä riippuu ihan siitä kuinka mies joutuu kotiin lastenvahdiksi.

Mukavaa päivää kaikille!

Joo noita kaiken maailman uskomiksia on asiakaspalvelualalla saanut kuulla [:)][:D]

Toisaalta ne on aika hauskaa ajanvietettä, mistä höpötellä työn lomassa, kunhan ei ota niitä turhan vakavasti.

Ne lapsi omegat ei ole röyhtyyttänyt mua ainakaa ollenkaa mitä normi omegat tekee aika pahasti,
hyi sitä kalanmaksan hajua[:'(]

Mä yritän päästä Treen tapaamiseen,kaikki riippuu miehen kotiintulosta..jos tulee normiaikaan niin ehtisin käydä pikana kangaskaupassakin..aijoo ja sit oon vähä pihalla et osaankos siperiaan ja mihin auton jättäs kun oon niin vähän treella kulkenut mut kaitpas osaan(tiiti72 laita vinkkii)..mukava olisi päästä tulemaan[:)]nyt kun sai nukuttuakin ihan kivasti puol11[:D]

Mukavaa syyskuuta vaan kaikille! Alkaa olla mun lemppariaikaa, sitä enemmän mitä pidemmälle vuotta edetään... *talvea odotellessa* [:)]

Aamulla oli neuvola, kaikki ihan ok. Juteltiin imetyksestä, vaikka ei sen suhteen itsellä mitään ennakko-odotuksia suuntaan tai toiseen. Menee niin kuin menee. No stress.
Tänään on siskonpojan 18-vuotispäivät, sunnuntaina mennään sitten paikan päälle juhlimaan. Lupasin leipoa sacher-kakun, on pojan toive, katsotaan miten onnistuu!

Vitamiineista yms., magnesiumia syön, mutta ei näytä hirveästi kramppeihin vaikuttavan.. joka yö pari-kolme episodia kuitenkin. Ilmeisesti johtuu jostain muusta siis. Alkuraskaudessa foolihappoa ja jossain vaiheessa vähän rautaakin söin, mutta nyt arvot pysyneet ihan hyvinä ilmankin. Ja syön kyllä aika monipuolisesti, maitotuotteita reilusti, ruisleipää ym kuitua samoin aika lailla (ei ole ummetusta ollut), hedelmiä ja marjoja on tullut syötyä enemmän kuin varmaan koskaan tänä kesänä (mies kantanut kilokaupalla mangoja, mansikoita, mustikoita, ananasta, kirsikoita, guavaa... vaikka ja mitä on tullut syötyä), vihanneksiakin syödään..

Vielä olis jotain pientä hankittavaa, jos vaikka huomenna jaksais jonnekin ihmisten ilmoille lähteä. Tänään jotenkin myöhäisen illan ja aikaisen aamun jälkeen hyydyttää. Sisko tosin sanoi, että älä osta liikaa, hänellä on joku paketti siellä odottamassa, vaatetta ja muuta pientä.. kiva kiva!

Potkuista, kyllä on välillä tosi teräviäkin saanut tuonne varsinkin vasempaan kylkeen. Mä sanon joskus vauvaa alieniksi, kun tuntuu että se tunkee sieltä esiin just samalla tavalla kuin niissä leffoissa.. [X(] Iltaisin ja öisin varsinkin vatsa kupruilee aika veikeästi..

Se on totta, ettei A-vitamiinia saakaan syödä liikaa. Ja myöskin noissa kalakapseleissa on erot...on kalanMAKSAöljy- ja kalaöljytabuja.

Itse siis aloitin syömään noita kalaöljytabuja, ku huomasin niiden hyviä vaikutuksia itseen ja vauvaan eri artikkeleista. Kalaa meillä syödään TOSI harvoin, varmaan kerran kk jos niinkään "usein" [:)] Siksi nuo tabut.

Etin tohon jotain hyviä vaikutuksia...
"Maailman Terveysjärjestö WHO suosittaa odottaville ja imettäville äideille kalaöljyä ruuan lisänä, sillä äidin ja sikiön yhteinen omega-3:n tarve on niin suuri, ettei tavallinen ruoka sitä tyydytä. Omega-3:n käyttö odotusaikana ehkäisee mm:
  • äidin masennusta
  • lisää syntyvän lapsen vastustuskykyä allergioita ja infektioita vastaan
  • parantaa oppimis- ja keskittymiskykyä
  • nostaa älykkyysosamäärää [;)]

"Tutkimusten mukaan omega-3:n käyttö odotusaikana vähentää raskauskomplikaatioiden ja äidin masennuksen vaaraa sekä edistää lapsen aivojen ja silmien normaalia kehitystä. Erään norjalaisen tutkimuksen mukaan kalaöljyjä käyttäneet naiset synnyttävät muita älykkäämpiä lapsia. Syöpätutkijat arvelevat uuden hiiritutkimuksen perusteella, että äidin raskaus- ja imeytysaikana nauttimat omega-3-rasvahapot voivat ehkäistä tyttövauvan rintasyöpää vielä 50 vuoden kuluttua. Aivokuvaukset ovat osoittaneet, että ellei äiti ota omega-3:a raskausaikana, hänen aivonsa kutistuvat tiläpäisesti, koska lapsen aivojen kehitys verottaa äidiltä näitä rasvahappoja. Niinpä esimerkiksi amerikkalainen asiantuntijaryhmä, jota johti ravitsemustieteilijä Artemis Simopoulos, suosittaa odottaville ja imettäville äideille 300 mg/vrk omega-3:a."

Tossa vielä pari linkkiä, jos kiinostaa...
http://kalaoljy.com/ ja http://kuntoplus.fi/ravinto/ravinto-ja-terveys/15-vaivaa-joita-omega-3-voi-ehkaista

Olipa ylistys kalaöljylle...heh!! Toivottavasti siitä on vielä jotain hyötyäkin, kuten väittävät...
Ja joo, muutama kalaröyhy tulee aina, kun on ottanut tabun. Yöh... [:'(]

**Noissa kapseleissa on muuten aika isot erot pitoisuusmäärissä ja sitä kautta hinnoissa. Vertailin aika monia paketteja paikallisessa halpahallissa, ennenkö valitsin nuo Omega-3 Fortet. Maksoivat vähän yli 12e / 64 kpl. Niillä pärjää jo yhdellä per pvä, kun monia piti ottaa kaksi, että tuli saman verran "aineksia" [;)]

samovaari, ajattelin itse parkkeerata siihen Frenkkelin P-halliin, siitä on vain muutama askel Siperiaan.
Nukuin just päikkärit joten illalla pitäis jaksaa.

Oon ihan urpo en tie missä sekään on,katos mie oon Jyväskylästä tänne muuttanut..noh katotaan mihin päädytään jos ehdin tulemaan..

samovaari: Frenkell on Keskustorin pohjoispäässä [;)], kyllä sä sen löydät. Nähdään siellä -jo kahden ja puolen tunnin päästä ! Pitäisköhän alkaa etsiä jotakin vaatetta, joka mahtuu päälle, ja olis vielä puhtaanakin (tuntuu että kaikki paidat likaantuu vatsan kohdalta jo alle puolessa päivässä, onko muilla samoja ongelmia?)

jep mulla on aina mahan korkein kohta ruoassa hammastahnassa ym..pitäs olla ruokalappu!ihan hävettää..

Heippa täältäkin,
neuvolassa ei ihmeitä kun tänään kävin. Painoa tulee, mutta kuulemma tasaisesti ja hemoglobiini noussut. Ja loppuajan käynnit varattiin jo kalenteriin. Synnytystapa-arviosta ei tosin ollut puhetta varmaan sillä viimeisellä lääkärinkäynnillä (tosin yritän saada lähetettä synnytyssairaalaan).

Jihuu: pitää treffata kyllä uudestaan. Emmekä ole vielä käyneet Haikaranpesän valmennuksessa kun alkaakin vasta ensi viikolla (niin hyvin tämä muisti toimii): kait siellä miehet voivat olla mukana.

Mahiiiw: kovasti jaksamista, ja on varmasti rankkaa maata sairaalassa. Lukemista ja jotain tekemistä mukaan, niin aika menee nopeampaa.

Sukupuoli: kivaa kun osa saa jännittää loppuun asti kumpi sieltä tulee. Eikös netissä ole paljon niitä testejä, ainakin englanniksi. Eivät toki ole sen luotettavampia, mutta varmasti ihan kiva tehdä ja arvuutella.

Lisistä: rautaa ja kalkkia syön. Tosin rautaa satunnaisesti eli noin joka toinen päivä.

Aaagh, että osaa olla alamaha ärsyttävän kipee. Silleen jännästi koko ajan kipristelee ja ihan sattuukin...kuin ois ilmaa mahassa paljon. Sit, ku vauveli vielä liikuskelee, ni välillä tuntuu, et neulalla tökkis [:@]
Mulla ei menkkakipuja oo paljoo ollu, mut voisin kuvitella nää ehkä sellasiks...

Tää on nyt toka ilta, ku tätä on. Ja lauantaina se laivareissu!! Mut, nää varmaan kuuluu vaan asiaan...?! [;)] Taitaa tunkea itteänsä alemmaks..?

miul on tainnu muutamana iltana olla samantapasia.. Toukka on tökkinyt mua tonne vasemmalle alas niin kovaa et o meinannu jalat lähteä alta.
Iha järkyttävä kipu.

Toiv annie74 ne kivut helpottais [;)]

Heti aloin netistä tietty ettimään, et oisko lähtöä edeltäviä kipuja..
Ehkä...ehkä ei [:D]

On ollut melko kipeitä päiviä viime aikoina taas.
Nivuset ovat aivan järkyttävän kipeät ja tänään käytyäni lenkillä ne kipeytyivät lisää. Valitin asiasta miehelleni ja sitten vähän myöhemmin pyysin että voisko tämä sängyssä hieroa mun jalkoväliä vähän. Mies kurtisti kulmiaan ja oli erittäin miettivän näköinen ja tajusi asian vasta sitten kun sanoin että niin nivusia siis.
Näköjää miehille tulee se yks asia vaan ekana mieleen [:D]

[:D]Ronkuli[:D]täällä nauretaan tolle sun jutulles,kuulosti niin hassulta,voi meitä vaivasii..

Määki käkätän Ronkulin jutulle täällä yksikseni! Miehet [:D][:D][:D]

Empä mää eilen tullut yhtään viisaammaksi, paitsi sen verran että minun tapaustani käsiteltiin eilen lääkäreiden kokouksessa, ja pyysivät minut takaisin osastolle lauantaiksi [8|]

Ei nyt oikkei tie onko mitenkää positiivinen asia tämä. Tai no silleen on kun lääkärit oikeasti perehtyy ja hoitaa, mut toisaalta jos tarvitaan joukko lääkäreitä selvittelemään mikä on ongelmana, niin se ei varmaan tie mitään hyvää [&o]

No musta ainakin tuntuu että kaikki huoli ja ressi on päässy purkautumaa tuohon parempaan puoliskoon, onneksi hää ymmärtää <3

Takaisin