Syyskuun syksyiset höpötykset

Minä myös tunnen välillä sikiön liikkeitä :Heartred

Nyt alkaa vihdoin löytymään jo vähän energiaakin.Kuntosalikorttini on ollut alkuraskauden pahoinvointien takia tauolla, mutta uskoisin jo jaksavani lähteä urheilemaan. Tietysti hillitymmin kuin ennen, mutta th:n luvalla jopa vatsalihaksia saa treenata. Täytyy ottaa selvää mitä syksyn lukkari tarjoaa ryhmäliikuntapuolella, josko siellä olisi jotain mukavia vähän rennonpiakin jumppia perinteisen body pumpin lisäksi :)

Zallieh mainitsi tuosta maidontulosta raskausaikana. Joskus sitä on pidetty merkkinä, että lapsen synnyttyä maito nousee nopeammin ja muutenkin onnistuvasta imetyksestä. Mulla esikosta alkoi maitoa kanssa tulla jo odotusaikana, mutta vasta joskus rv30. Ja lapsen synnyttyä sitä suorastaan virtasi! Älä kuitenkaan pumppaa tai lypsä maitoa, koska se pistää hormonituotannon käyntiin ja saattaa auheuttaa supistelua ja ennenaikaista synnytystä. Myös rintatulehduksen riski kasvaa ja kannattanee jo nyt pitää rinnat mahdollisimman lämpiminä. Itse imetin esikkoa lähes vuoden, eikä edes imetyksen lopetettuani maidontulo kokonaan loppunut. Vasta uusi raskaus sai sen aikaan, mutta uskon kyllä taas loppuraskaudessa maidon tiputtelun alkavan.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Eea
Voi mymmeli, mää ootan innolla, että energiamäärä normalisoituu! :) ihanaa, että jaksat jo paremmin.

Oon tähän asti pystynyt sinnttelemään luentojen välissä olevat tauot ja en oo pistäny mihinkään maate. Nyt tänään oli ihan pakko raahautua autoon pötköttämään, ku tuntui, että nukahdan pystyyn... Luentojen aikana haaveilen pötköttämisestä luentosalissa, mutta ainakaan vielä en oo tähän mennessä toteuttanu. :wink

En jaksanu jäädä neljään asti kouluun, vaan tulin kotiin aiemmin. Nyt makaan pimeässä makkarissa yökkärit päällä ja herätyskello on soimassa 1,5 h päästä. Jos sitä jaksais sitten keskittyä johonkin muuhunki ku unesta haaveiluun...

Viime päivien teemoina on olleet väsymys ja nälkä! :)
 
Heh joo väsymys ja nälkä, nälkä ja väsymys! Vuoron perään molempia tai parhaimmillaan molemmat... Mies on naureskellut mulle kun olen jo kahtena yönä herännyt kesken unien.. syömään!
 
Onko teillä muilla tullut harjoitussupistuksia tai supistuksia seksin/orgasmin jälkeen?

Mulla tuli eilen ekaa kertaa (ainaki et tunnistin) supistuksia ja ne tuli heti orgasmin jälkeen. Kesti aika kauan ja maha meni ihan kovaksi ja tuntu et vasen puoli kohdusta hävisi kokonaan ja vaan oikea puoli jäi koholle kovaksi.

Luin, että on vaaratonta ja normaalia, mutta säikähdin niin kovasti, kun ei oo ennen tullut enkä tienny, että suppareita voi tulla esim. orgasmin jälkeen.. Olisi ihanaa kuulla teidän kokemuksianne! :) Kertokaa kaikenlaisia kokemuksianne. Mulla itellä on ollu eilisillasta lähtien mielessä kauhukuvat keskenmenosta, kohdunkaulan lyhenemisestä yms.!
 
Eea, esikon aikana kävi niin että maha jumittui kovaksi muutamaan otteeseen. Kuitenkin hetken levähettyä pystyi taas menemään normaalisti ja ne hellittivät... Tässä raskaudessa ei ole vielä tullut supistuksia tuon myötä, mutta liitoskipuja jo muutamia olen kokenut, perhana (en tosin seksin yhteydessä).

Tänään oli neuvola. Paino on sitten kertynyt yhteensä tasan neljä kiloa... juu-u. syke löyty hyvin ja kova on tuolla mahassa melskaamaan tätinki mielestä! seuraava neuvola sitten 30.10 kunhan rakenneultra on takapäin...

Pitäskö näille neuvolajutuille keksiä oma kansionsa? vai pystyykö lisäämään tonne ultra-osioon jotenkin? :)
 
Kiitos Piia84 vastauksesta. :) hienoa, että kaikki oli kunnossa!

Mun mielestä vois tehä oman ketjun... :)
 
Kannatan kans neuvolakuulumisille omaa ketjua! :) Supistuksia ei ole ollut tai ainakaan en ole niitä huomannut/tunnistanut jos on. Tihkuu vaan maitoa/nestettä

Ja kiitos *Mymmeli* kommenteista maidontuloa koskien. Taidan mainita neuvolassakin, kun mulla on ensi viikolla se ylimääräinen neuvolakäynti.
 
Eea sori huhtikuisista kurkin... Mutta miulla on pari kertaa ollu seksin ja/tai orgasmin jälkeen todella kivuliaitakin supistuksia. Useimmiten ei mitään mutta välillä tuntuu ja kunnolla. En tiedä olisko alussa varsinkin krampannut herkemmin sellaiseen aikaan kun ois ollu menkat? Vai muuten vaan, en tullu kalenteriin merkinneeksi. :sad001 Nyt ei oo hetkeen taas ollu mitään.
 
Kiitos elmiina siitä, että kurkit tänne meidän puolelle ja vastasit! Helpottaa kummasti, ku vaan kuulee jonku "tutun" ( :D ) suusta sen, että on normaalia, että supistelee orgasmin jälkeen. Onnea 12. viikon rajapyykin ohituksesta ja ihanaa raskausaikaa sulle :)

Oli kyllä niin inhottava kokemus, että ei tee mieli yhtään tuntea niitä uudestaan :sad001 Tänään oon tarkkaillut kohtua koko ajan, että supisteleeko se taas. Onneksi tyypin liikkeitä oon tässä illalla tuntenut, niin saa jälleen muistusta siitä, että täällä ollaan, supistuksista huolimatta :)
 
Eea, luulen, että sain itsekin orgasmin jälkeen viime viikolla harjoitus supistuksen. Oli kyllä outo tapahtuma! Pelästyin samalla hetkellä hirveästi ja alavatsa meni pieneksi hetkeksi käsin kosketeltavan kovaksi. Vielä samalla orgasmin jälkimeiningit. En keksinyt muutakaan, mikä se olisi voinut olla. Koko loppu päivän käytinkin netissä asian tutkimiseen ja päädyin siihen, että se on normaalia. En vain ajatellut sellaista tapahtuvan näinkin aikaisilla viikoilla, rv 16.

Mukavaa, että ihmiset uskaltavat puhua täällä ihan oikeasti mieltä askarruttavista asioista. Kiva tietää, että muutkin ovat kokeneet aikaisillakin viikoilla harjoitus supistuksia, eli uskallan jo ajatella sen todella olevan normaalia. Sinä päivänä pelkäsin itsekin keskenmenoa tai sitä, että siitä eteenpäin tuntisin arjessa vähän väliä harjoitus supistuksia, mutta tämä omakohtainen kokemukseni tapahtui tosiaankin vain kerran. Eli viikon olen saanut olla taas ihan normaalisti :) Mutta jännä oli kyllä. Ihan mielenkiintoinenkin. Hetkessä sain todisteen pikkuisen olemassa olosta.
 
Kiitos Aca! :) aivan kuin olisin lukenut omaa tekstitäni. Kiitos niin paljon! :)

Yritän nyt rauhottua ja rentoutua... Mäki pelkäsin, että ne jatkuu nyt osana arkea ja oon ollu ahistunu siitä.

Te naiset ootte kyllä niin ihania ja oon kiitollinen teistä!!!!!!!!! :)
 
Harjoitussupistukset kuuluu raskauteen ja mitä enemmän on viikkoja sen herkemmin niitä alkaa tulla. Mutta seksi tai oikeastaan miehen sperma laukaisee harjoitussupistuksen herkästi. Sperma sisältää prostaglandiineja, mikä aiheuttaa supistuksia. Seksi on kuitenkin turvallista raskausaikana :) Kun kohdunsuu on auennut ei enää seksiä suositella. (ensisynnyttäjillä harvemmin edes aukeaa ennen synnytyksen käynnistymistä). Prostaglandiinihormonia käytetäänkin myös synnärillä emättimeen laitettavan tabletin muodossa, kun halutaan käynnistää synnytys. Mutta tähdennän vielä, ettei ketään nyt pelästynyt tai ala käyttämään kondomia tämän tiedon takia seksi on aivan turvallista ja paremminkin jopa suositeltavaa, koska seksi tuottaa naiselle oksitosiinihormonia, mikä tuottaa hyvää mieltä ja taltuttaa stressiä. Ja kun odottajalla on hyvä mieli on sikiöllä hyvä olla :Heartred

Mulla myös on muutamat harjoitussipistukset tullut, mutta olleet todella lyhytkestoisia n.10-30sek. Liitoskipuja oi myös ihan alkumetreillä ja vei yöunia, kunnes muistin hakea "odotustyynyni" (pitkä 2 hengen kapeahko tyyny) jalkojen väliin yöksi ja sain taas nukutuksia. Nyt kivut onneksi jo hellittäneet, mutta tuskin uudelleensynnyttäjänä kauan saan liitoskivuttomuudestani nauttia :confused005.
 
Hei taasen,
Itselläni ei vielä ole supistuksia ollut, mutta välillä huomaan, että vatsa menee yllättäen kovemmaksi ja sitten se taas pehmenee. Tähän ei kuuitenkaan liity mitään kipuja tai muita tuntemuksia, liittäisin sen ennemmin siihen, jos on ollut liian puristava vyötärönauha housuissa ja on istunut pitkään ym.

Siitä tulikin mieleeni, että kohta alkaa olla äitiysvaatteiden hankinta edessä. Onko kenelläkään hyviä vinkkejä, mistä Helsingistä saa kohtuuhintaisia äitiysvaatteita. En viitsisi netistä alkaa tilaamaan, ainakaan aluksi, kun en yhtään tiedä kokoja ym. Olisi kiva käydä ensin vähän sovittelemassa. Itiksen olen jo kiertänyt ja sieltä en löytänyt mistäään kaupasta äitiysvaatteita. Tänään on edessä kierros keskustassa ja sieltä kuulin ainakin Kampissa olevan yksi liike, mutta hintatasosta ei ole tietoa. Epäilen sen olevan vähän kalliimpi jos on erikoistunut vain äitiysvaatteisiin.
 
Munkin tarvii lähteä varmaan joskus ihan sinne Helsinkiin kattelemaan äitiysvaatteita, kun ei täältä Hämeenlinnasta oikeen löydy.
Osaako joku sanoa myykö zara äitiysvaatteita?

Tilasin juuri h&m:ltä äitiystalvitakin,hintaa taisi olla vain 50 euroa. Mielestäni tuo talvitakki oli reilua kokoa, että pystyy käyttämään ihan loppuun asti.
Kaverilta sain ilmaseksi kasan äitiysvaatteita, housuja ja paitoja ei tarvii siis niin paljon ostaa itse.
Lisäksi löysin kirpparilta halvalla housuihin jatkopalat niin omia housuja pystyy käyttämään vielä pidempään.
Asos:ilta meinasin tilata jotain äitiysvaatteita myös, hinnat kun on niin halpoja eikä postaritkaan kauheasti maksa.
 
Pitääpä pitkästä aikaa kirjotella kuulumisia itsekin. Itsestä tuntunut että aika mennyt älyttömän nopeesti! Noh tuo taapero, töissäkäynnit ja ihanat syksyiset sairastelut pitää tämän mamman tehokkaasti kiireisenä... Nyt viikkoja 16+2, päivällä kun hetkeksi menin makoilemaan keskityin josko vattasta tuntuisi liikettä, kun esikoisesta näihin aikoihin tunsin, niin kyllähän sieltä pieni tökkäsy tuntui :Heartred

Tällä viikolla on pitänyt siityä mammahousuihin kun ei omat enää mene kiinni, samoin tänään aloin tuskastumaan takkeihini kun on siinä ja siinä meneekö kiinni. Maha siis alkanut kasvamaan kunnolla, ja ei jää enää kenellekään epäselväksi kun sen näkee että ollaanko sitä pieniin päin...

Harjotussupistukset mulla alkoi viikolla 12. Yllättävän aikasin, kun esikoisesta oli lähempänä viikkoa 20. Välillä aika napakoitakin, aina se mietityttää et tekeekö ne jotain tuolla, mutta vaarattomiahan ne on, kunhan ei kivuliaita ala olemaan.

Nyt vaan odotellaan kuukauden päästä olevaa rakenneultraa, että saisi tietää kumpi on tulossa. Tietää missä määrin pääsee shoppailemaan, kaikki vaatteet uusiksi vai lisää sinisiä :) Toki "pakko" ostaa pieniä lämpimiä vaatteita, kun niitä ei ole kun esikoinen synty toukokuussa.
 
Ihanaa mullakin tuntui tänään selvät ensimmäiset muljahdukset että masuasukki ilmotti
"Äiti täällä ollaan" :love2

Tuntui hyvältä kun vaikka vähän hämmästelikin sitä ei ollut silti sellanen olo että se on jotain vatsan kiertoa tai niitä niinsanottuaja ilmavaivoja :laughing002
Selvä liike tunnistettu. Ja viikkoja on nyt 18+ tasan.
 
Mä tunsin ekat liikkeet pari viikkoa sitten ja nyt niitä tuntuu yhä useammin. Viikkoja on nyt 17+1.
Monena iltana olen ollut juuri saamassa unen päästä kiinni ja juuri silloin on alkanut kauhea show mahassa.
Mä nukun kyllä nykyään tosi levottomasti ja huomaan aina hakeutuvani vasemmalle kyljelle nukkumaan.

Viime päivinä on ollut myös tosi heikko olo kun en ole muistanut syödä tai levätä yhtään. Illalla olen huomannut etten ole päivän aikana syönyt kuin leivän ja jonkun hedelmän.
Nyt pitää ryhdistäytyä niin mahatyypin kuin itsenikin takia. Jotenkin tuntuu tosi nololta ettei aikuinen ihminen osaa huolehtia omista syömisistään, miehen on pitänyt muistutella mua ja kantaa ruokaa eteen.
 
Sain jo viime kerralla neuvolassa kelan lomakkeet täytettäväksi, vaikken edes raskaustaodistusta vielä saanut. Täti siellä sanoi ettei kannata hakea rahoja, ennenkuin loka-marraskuun vaihteessa, kun muuttavat sitten verovuoden 2012 tuloihin ja kattovat niiden mukaan (2011 olin siis vielä suurimman osan vuodesta vanhempainvapaalla ja tulot huonommat). Mietin vaan että meneepä monimutkaseksi tuo homma, ja soitin kelaan. Sieltä sanoivat että ei oo väliä millon laittaa paperit, (ei vaikuta tuo lähetyksen ajankohta mitenkään) vaan se vaikuttaa milloin on äidillä LA ja sen mukaan kattotaan ne tulotkin automaattisesti, ellei sitten sen viimeisen kuuden kuukauden mukaan lasketuta. Noin se kyllä jo kuulosti järkevältä minunkin korvaan :happy119 :happy119

Päätin myös niitä papereita kattoessani että tällä kertaa otan äitiysavustuksen rahana. vaatetta tulee niin paljon muualta, kynsisakset, harja,vedenlämpötilamittari, makuupussi, peitto jne. on vielä esikoiselta tallessa :)

Se muuten lähtis pikkuhiljaa 19. viikko käyntiin :love017 :love017 meillä on vielä reilu kolme viikkoa rakenneultraan. tekevät vasta 21+ viikoilla sen täällä. Oisin ihan mielelläni mennyt vaikka VÄHÄN aiemmin :rolleyes:

Nyt pitänee jatkaa tätä yötyöläisen toimintaa täällä. Huomenna juhlitaankin pojan 3-vuotis synttäreitä jo paria päivää etukäteen niin ihmiset pääsee paikalle! (voi olla väsyny mamma emännöimässä juhlia...)
 
Hellou vaan kaikille, viime kirjoittelusta kun on piiitkä aika, olen kyllä silloin tällöin käynyt lueskelemassa kuulumisia et pysyis hieman ajantasalla :gen014 mut ei vaan ole jaksanut kirjautua ja kirjoittaa... kesäloman jälkeen kun työt taas alkoi niin ei ole muutenkaan saanut mitään aikaiseksi, väsymys kun on valtava ollut ja on edelleen, koskakohan sitä tuntis ittensä pirteämmäksi o_O vähän tulee huono omatuntokin kun muu perhe jää vähemmälle huomiolle, minä vaan nukun, käyn töissä, syön ja taas nukun.

Muutoin on kyllä harvinaisen normi olo, itseasiassa olen kyllä päässyt helpolla verrattuna aiempiin raskauksiin kolotuksineen ja oksenteluineen, alkuraskaudessa oli pientä etomista mut sekin on loppunut. Välillä melkein unohdan et olen raskaana laughing7 vaiks on mulla söpöt ultrakuvat jemmassa, mitä sitten välillä kurkkia. Toinen neuvolakäynti oli tällä viikolla ja oikeastaan silloin kuuli ekan kerran kunnolla sydänäänet (ultrassa silloin tosi nopeesti vaan vilautti ääntä), pikkukaveri vaan oli niin vilkas et neuvolatäti sai oikein metsästää niitä ääniä.
Liikettä on myös tuntunut ehkä viikon, just sellasta muljuntaa, vähän niinkuin ilma kiertäis muttei kuitenkaan. Välillä niin kovastikkin et tulee alavatsa ihan "helläks" ja sitten ihan muutamia hentoisia potkujakin :Heartred Huomenna viikkoja tasan 17.

Mulla myös on ollut muutamia ilmeisesti supistuksia, vatsa niinkuin kiristää/kovettuu, kovin satunnaisesti tullut kyllä ja hyvin erilaisissa tilanteissa, neuvolantäti vaan meinas et normaalia on, kuten myös tuo kirkas neste rinnoista. Sanoi et ei vaan saa puristella tai mitään, koska se tuotanto vaan yltyy. Itselläni huomasin ilman liivejä siitä kun paita kostui ja joo hieman menin puristamaan kun tutkin asiaa niin molemmista sitä tihkui, tää on mulle ihan uus juttu et jo raskauden aikana alkaa tihkua.
 
Ihanaa, kohtalotovereita! Mutta, huh, jos seuraavat viis kuukautta on tällästä tihkumista! :confused3 Nyt oon muuten jo aika varma, että tunnen potkuja :Heartred

Seuraava "oikea" neuvolakäynti kolmen viikon päästä ja sit heti seuraavana päivänä ultra! Loppujen lopuksi aika mennyt nopeasti
 
Takaisin
Top