Syyskuun syksyiset höpötykset

Hienoa kuulla, Eea, että voit olla jo paremmalla mielellä! :) Ja kyllä hyvistä yöunista kannattaa olla onnellinen, yölliset vessareissut on mulla samoissa lukemissa. Ihan muutama yö ollut kesäkuun jälkeen, etten oo kertaakaan herännyt.

Muuttosuunnitelmista: (johonkin jo joskus kirjottelinkin) että ollaan miehen kanssa suunniteltu muuttoa jo pari vuotta, mutta ei kovin tosissamme. Asutaan ihan mukavan kokoisessa kaksiossa, eli kyllä tänne pieni vauva sopii. Mies erityisesti vakavoitui muuttosuunnitelmien suhteen, kun tämä raskaus vahvistui, ja haluaisi muuttaa ennen kuin vauva oppii liikkumaan. Haaveillaan rivitalosta. Minä en halua uutta kerrostaloasuntoa ja me ei kumpikaan haluta omakotitaloa.
 
Pitkästä aikaa ehdin tännekin kirjoittelemaan. Töissä ollut niin kiirettä, että iltaisin en sitten ole muuta jaksanutkaan käydä ehkä kaupassa ja loppuilta sohvalla. Viikonloppuna sain onneksi vähän levättyä ja ulkoiltua, niin olokin on jo pirteämpi. Yöt nukun kyllä hyvin, vessareissuja lukuunottamatta, mutta niidenkään aikana en täysin herää vaan jatkan unia samantien. Yksi uneton kausi mulla oli joskus kuukausi sitten ja silloin heräilin aina joskus kolmen-neljän aikaan aamuyöstä, jonka jälkeen en enää nukkunut. Se oli rasittavaa, joten kaikille unettomille paljon voimia.

Nyt olo on melko oireeton ja oikeastaan vain vatsan turvotus (etenkin iltaisin) ja helposti hengästyminen on tällä hetkellä sellaista, mistä tietää olevansa raskaana. Jokohan sitä voisi kohta alkaa nauttimaan oikeasti tästä olotilasta :happy119

Onko muut jo alkaneet kuvaamaan kasvavaa vauvavatsaa? Mä ajattelin, että sitten kun vatsa alkaa näkymään kunnolla, niin sitten täytyy muistaa kuvailla. Tällä hetkellä kun vatsa näyttää vielä enemmän siltä, että on vähän kesäkiloja kertynyt...
 
Viikko 13 alkaa!! JEE!! Ilmeisesti kaikki hyvin ku ei ole ainakaan mitään ulos tullut :) Alavatsakin tuntuu erilaiselta ku ennen, kaipa se kohtu on jo kasvanut :) Pari viikkoa jännitetään ekaa ultraa..

Joku taisi kirjoitella hiustenkasvun hidastumisesta raskausaikana. Miusta tuntuu että miulla on vaa nopeutunu kuten muutkin karvat :D Tarkottasko tää sitä et poika ois tulossa? :)

Miekin olen ajatellut tuota vauvamasun kuvaamista:) Sitten kun alkaa selvästi näkyä, vois vaikkapa viikottain :) Keväällä iltapäivälehdissä pyöri semmonen ihana video, mikä ol tehty joka päivä kuvatusta vauvamasusta, hauska idea :)

Onnittelin kummiani perheenlisäyksestä ja kerroin samalla meidänkin odottavan. Innostui kovasti asiasta, itsellekin tuli heti parempi mieli :) Hänen lisäkseen ei tiedä kuin meidän kummankin vanhemmat ja pari ystävää. Töissä kerron, jos joku alkaa jotakin epäillä.
 
Ompas täällä ollu hiljasta. Onko muillakin vaan sellanen odottavafiilis? :D Ainakin täällä tuntuu aika matelevan siltä osin, että mitään jännää (kuten liikkeiden tuntemista) ei tunnu tapahtuvan.. Eilen poksui 14+0 eli 15. raskausviikko lähti käyntiin :)

Siis mua niin väsyttää eikä huvittas eikä jaksais tehä mitään! Pariin päivään ei oo ollut niinkään huonoa oloa, mutta monenlaista muuta vaivaa senkin edestä. Viikonloppuna piti vähintään tunnin välein rampata vessassa ja meenkin huomenna antaan pissanäytteen, jolla suljetaan pissatulehduksen riski pois. Mulla on pakarat, lonkat ja alaselkä kipeenä ja välillä sattuu kävellessä niin, että näytän hyvinkin reppanalta :D Ja tosiaan tämä väsy, huh huh! Ja eilen oli migreeni.

Valivali, mutta silti niin ihanaa. Oottelen edelleen masun kasvua ja liikeiden tuntemista :Heartred

Ihanaa viikon alkua jokaiselle maaliskuun ihmettä kantavalle. :)
 
Eea, juu, jotenki on vaan sellanen odottava olotila koko ajan.

Olin tuntevinani pari iltaa taaksepäin yhtäkiä maatessani sohvalla ehkä vauvan ensimmäiset liikkeet. Kaksi hyvin pikaista kuplan poksahdusta... :love017 Mutta sen jälkeen ei sitten olekkaan tuntunut yhtään mitään. Sykkeet ollaan silloin tällöin kuunneltu. Eilenkin mies halusi tutkata pikkusen ja siellä se kovasti touhusi yksiössään kun dopplerista kuulu välillä "pyrähdyksiä" ja välillä sykkeet! Kovasti mahaa odotellaan kasvavaksi, kyllähän se jo näkyy sellasena pikku kumpuna mutta mun puolesta sais näkyä vähän enemmän, niin ois selvä vauvamasu eikä mikään röllöpallo, jos tiiätte mitä tarkotan :excited001

Tänään sain hm:ltä postia, sieltä putkahti neljät mammahousut, joista kolmet sai kodin mun vaatekaapista :)

Ens viikolla ois kolmas neuvola ja siitä kuukausi, niin pääsis kattomaan pientä rakenneultraan :rolleyes:

Seitsemästoista viikko starttasi!
 
Itse vietin hiljaiseloa, kun pelkäsin niin kovasti masuasukin kuolleen huomaamattani. Mitään oikeaa syytä pelolle ei ollut, mutta tänään oli neuvola, jossa päästiin kuulemaan sydänääniä :) Odotan todella kovasti, että maha alkaisi oikeasti kasvaa! Ja tietysti niitä liikkeitäkin, mutta yritän olla malttavainen.
 
Heippä taas kaikille! Mulla hiljaiselon syynä ollut ihan silkka kiire, ettei ole omasta-ajasta paljon ehtinyt nauttimaan.

Nyt on vihdoin alkanut tulemaan kunnon syksy :Heartred Nyt pystyy taas ulkoilemaankin. Iltaisinkin tulee välillä jopa vähän vilu ja mikäs sen ihanempaa kuin vihreää teetä lämmikkeeksi ja villasukat jalkaan :Heartred Kyllä sitä jo jouluakin odottaa ja tietysti maaliskuuta. Lähinnä sitä, että vauva on jo kainalossa :wink

Mä olen nyt jo useana yönä nähnyt todella kamalia painajaisia liittyen raskauden keskeytymiseen sun muuhun. Tänäänkin aamulla harmittelin, ettei ole kotidoppleria, että voisi sydänääniä kuunnella. Huh, onko teistä joku muu nähnyt yhtä pelottavia unia?
 
Terppa. Mä näin tuossa viime viikolla unta, että suihkussa ollessani alkoi alapäästä tulla nauhaa, ja sitä myöten keskenmeno. Oli erittäin ällöttävällä tavalla visuaalinen uni, enkä edes kehtaa kirjoittaa tarkempaa kuvausta. Unet nyt on muutenkin olleet jokseenkin levottomia ja yhtenä yönä näin, että lainasin sikiötä kaverille. Siis siirrettiin se hänen vatsaansa hetkeksi kasvamaan ja sitten takaisin :D Ystävälläni on 7-vuotias lapsi ja hän oli unohtanut miltä raskaus tuntuu, joten siksi tällainen siirto-operaatio.

Syksy on lempparivuodenaikani ja odotan, että iskee neulomisinnostus, niinkuin yleensä joka syksy. Nyt onkin mukava opetella tekemään pienelle nuttuja sun muuta. Jos mun kaverit kuulis, että suunnittelen vauvan neuleita ne ehkä putoais tuolilta :D En ole luonteeltani ihan se hössöttävin äiti-ihminen, joten tässä on itselläkin totuttelemista näihin hempeilyihin ja höpsöttelyihin. Mutta salaa niistä nautin kuitenkin, kavereiden seurassa voi taas heittää sitä ronskimpaa huumoria entiseen tapaan :wink
 
Hui! Onneksi en ole nähnyt tuollaisia painajaisia. Sekavia ja muuten vaan inhottavia kyllä, mutta raskaus ei ole ainakaan vielä tullut unien aiheeksi. Nauroin, urmur, ääneen sun sikiön lainaus -unelle :D Meilläkään ei ole doppleria kotona, viime viikolla jo katselin netistä, mutta yritän olla järkevä. Aika pianhan tässä voi alkaa tuntea sikiön liikkeitä, niin olis vähän turha hankinta enää tässä vaiheessa.

Huomasin myös just tällä viikolla, että syksy on tosissaan tullut. Taidan suhtautua tänä vuonna syksyyn tavallista positiivisemmin :) On joulukin jo käynyt mielessä, ehdottomasti lempiaikani koko vuodesta :Heartred
 
Mua kans houkuttais tuo doppleri mut yritän pärjätä ilman, kun johan tuolla mahassa jotain liikettä varsinkin iltaisin tuntuu, en vain ole vielä ihan vakuuttunut, että ne olis vauvan liikkeitä :D Muutenkin on niin vähäisiä oireita, ettei tiedä onko tässä raskaana vai ei mutta eiköhän tuo maanantaina taas neuvolassa varmistu, kun kuunnellaan sydänääniä :)
 
Hei pitkästä aikaa!
Mulla on ollut töissä melkoista kiirettä ja kotona ei ole illalla paljon muuta jakasanut kuin pakolliset puuhailut. Onneksi on tulossa viikonloppu ja ehtii hetken hengähtää.

Ihana Urmur jos tunnet jo liikkeitä. Itsellä raskaus näkyy jo kasvavana vatsana, mutta muuten olo on melko normaali. Viime viikonloppuna alkoi alaselän kivut (ison siivousurakan jälkeen...) ja tällä viikolla ne on jatkuneet niinä iltoina kun olen joutunut töissä paljon seisomaan ja liikumaan. Menee onneksi levolla ohi ja aamulla olo on taas ihan ok. Täytyy kai vähän rajoittaa raskaampia hommia. Onko muilla ollut mitään selkäkipuja tms.?

Seuraava neuvola on vasta parin viikon päästä. Mulla eka oli jo heinäkuussa, joten tuntuu että siitä on jo ikuisuus.
 
Moikka!

Ite on uus täällä ja nyt mennään 16+6 rvllä. Tuntemuksia ei oo paljoon ollu paitsi iltasin kaamee turvotus. Syke oli meidän kirpulla neuvolassakäydessä 140 luokkaa ja siitä on tullu jo vitsiä heitettyä et kumpi tulossa. Jotkut sano et se selvä tyttö kun masu ei vielä niin järkyttävän iso oo, jotkut taas että poika kun ollu tavallaan niin "helppo" raskaus. :) Ensimmäinen tulossa ja pikkusen jännittää, 3 viikon päästä sitte selviää mahdollisesti et kumpi sieltä ois tulossa.

Äitiyshousut on ollu pakko hankkia ku oon ite sen verran hoikemmanpuoleinen ollu aina että farkut ei enää oikee istunu jalassa.
Paidat alkaa pikkuhiljaa kiristää kans tosta rinnanympäryksen kohdalta et niitäki saa nyt vähän isompaa kokoo kyllä ettii :laughing002
Mut ei siinä, aika alussa tässä viel ollaan, kyl se maha ja vaatekoko kerkee tässä viel muuttuu hyvin.
Linea negra ilmesty joku kk sitte tohon navan alapuolelle.

Pikkuhiljaa myös tullu hankittuu kaikkee pientä ja vähön isompaa kotiin tulevalle pikkuselle. Pinnasänky löytyy ja se on hauska käydä aina kirppareitakin kattomassa ku sieltä tarttuu aina väkisinki mukaan kaikkii söpöjä vaatteita :love7

Hyviä odotusaikoja myös teille muille!
 
Täälläin tunnettu ensimmäiset hennon hennot muljahdukset mahassa, yleensä silloin, kun istun melkein mahani päällä, eli hyvin etukenossa :D

Tuosta linea negrasta... mulle tuli esikon aikana se kans tosi aikasee ja poika tosiaan tuli. Nyt ei oo vielä näkyny...Varamummo ilmoitti eilen haluavansa maksaa meidän vaunut, mikä tuntuu aika oudolta, kun itse tottunu kaiken hommaamaan. Tokihan hän saa ne maksaa, ei me varmasti muutenkaan edes uusiin vaunuihin 500 euroa enempää ois laitettu...

Pinnasänky on täälläkin jo hommattuna, on tokkiissa vielä osissa tuolla vintin nurkassa :)

no joo, nyt pikkuhiljaa viikonloun viettoon...
 
Heippa kaikille!
Täällä tänään rv 16 täynnä! Mulla on ollu doppler lainassa kaverilta jo muutamia viikkoja koska kohdun hematooman vuoksi oon ollu niin huolissani että se on tuonut ihanasti lohtua syksyyn :) Sillä on hyvin kyllä kuulunutkin sykkeet, nyt viikolla neuvolan laitteilla tietysti kuului vieläkin paremmin ja pieni potki kovasti äänipäätä..! Painoa on kertynyt ekasta neuvolasta +3kg josta osa selittyy sillä että olen ollut liikuntakiellossa tuon hematooman vuoksi. Toki ruokakin on maistunut kiitettävästi :laughing014
Hematooman vuoksi olin sairaslomallakin mutta nyt viikko sitten maksoin yksityisen gynen joka ultrasi ja kertoi että sen tiimoilta ei enää pitäisi olla ongelmaa, niin hienosti oli pienentynyt ja vuotokin jo ihan minimissä, joinakin päivinä ei enää mitään! Eli nyt voisi alkaa hengähtämään ja melkein jopa nauttimaan odotuksesta! ..Ja iloa toi myös se että nyt tunnen jo vaavin liikkeitä!! Se kyllä tuntuu sellaisilta muljahduksilta ja ilmalta suolistossa mutta kuitenkin erilaiselta:dance018
Ainoa ihmetys ja toki taas huolenaiheeni on se että navan vierestä tuntuu välillä sellaista terävää pistosta, varsinkin jos on tullut rasitettua enemmän.. Onko tällaista ollut muilla?? Onkohan se kohdunkasvukipuja tai ottaako muksu liikkeiden kanssa kontaktia mun napaa kohti vai voisiko kyse olla jopa kohdun tulehduksesta? Ajattelin ensi viikolla tästä vielä laittaa viestiä neuvolaan.. inhottavaa kun eka raskaus niin kaikki oireet tuntuu niin oudoilta eikä osaa erottaa hyviä huonoista. Virtsatie infektio se ei ole, se just testattiin viikolla. Pissalla ravaan ihan tuon tuosta, yöllä ei onneksi tarvi käydä ku kerran vaan.
Lähden viikonpäästä lomalle viikoksi Espanjaan, se hiukka jänskättää! Matkavakuutus on tarkistettu ja tukisukat odottaa lentoa :) Vielä kun oppisi sanomaan espanjaksi että liha kypsänä por favor!
Kodinhenki minussa on myös heräillyt, olen tässä kotona iltaisin ollessani leiponut ja kokkaillut kaikkea terveellistä, nyt vähän epäterveellisempi omenatoscapiiras valmiina vanhempien illan vierailua varten! nami :happy119

Ihanaista syksyä!! :happy090
 
Tänään alkoi 16. raskausviikko. Huono olo on jäänyt tän viikon aikana vähemmälle. Hajut ja syöminen ällöttää, mutta ei oo merisairasolo koko ajan. Ihan mahtavaa! :)

Maha on itelle jo ihan selvästi erinäkönen ja "vauvamaha". Eilen en enää pystyny olemaan mahallaan, kun yritin lukea.. Saa nähä onko seuraavat kuus kuukautta oltava ilman mahallaan köllöttelyjä :)
 
Hyvää sunnuntaita vain kaikille :computer005

Täällä kans taas viikot paukkuu ja olokin alkaa olla sen mukainen! ens keskiviikkona ois neuvola taas pitkästä aikaa... huh huh ihan pelottaa mennä vaa'alle... Maha on jo selvä vauvamaha, ei siitä pääse minnekkään :love017 :love017 Eilen ensimmäistä kertaa oikeastaan jo sitten olin ihan kunnolla peittelemättä sitä :smiley-ashamed005 Vähän tuntui oudolta olla keskellä kaupunkia iltasella mahansa kanssa (käytiin miehen kanssa syömässä)

Kohta pitäis lähteä hakemaan poikaa kun isä palauttaa sen kyläilyltä, matkaa kertyykin taas yhteensä ajettavaa sellaiset 440km yhteensä. Että sitte osaaki mennä hermo exään... ei varmasti ikinä puhu mitään kasvotusten, eikä soitakkaan jos on asiaa, mutta viestiä kyllä sitten satelee senki edestä, perhana. Kaikki se tuntuu odottavan valmiina. Kai mun ois nytkin pitäny lähtiä kuopioon pitämään pojalle kolme vuotis synttäreitä, vaikka sitte hotelllihuoneessa. Mutta katkera voi olla siitä että pojan synttärit sattuu keskelle viikkoa ja täällä mun isä käy kahvilla, sekä avopuolison äiti, ja vielä kolme päivää ennen pojan oikeaa syntymäpäivää... kehtaa valittaa kyläilyjen ajankohdista jälkeenpäin... helvetti suunnittelis itte ja ehdottais vähän mulle millo pojan sitte oikeesti haluaa. Turha valittaa jos odottaa vaan valmista pöytään eikä itte aukase suutaan paskan vertaa. Kaiken tämän lisäksi tapaamis ja elatussopimukset seisoo kuopion päässä lastenvalvojan pöydällä kun herralla ei tunnu joko aika tai rahkeet riitävän mennä sinne tädin luo, että sais nimet paperiin laitettua. Kaikki, mitä tapaamissopimuksessakin lukee, on sovittu jo aiemmin suullisesti. Ja nyt olisi tarkoitus tehdä sopimuksesta jatkuva (ensin oli vuoden määräaikainen). Noh... kohta on turha olettaa että poikaa vien ollenkaan tapaamisiin, jos ei käy kirjoittamassa sopimuksia... ei voi velvottaa, jos ei kiinnosta sen vertaa että sais ne viralliset asiakirjat tehtyä....olokoot ja mennään vaikka oikeuden kautta nämmä asiat, jos ei muuten onnistu.

Että tämmöstä tällä kertaa...
 
Oijoi, kuulostaapa hankalalle tuo tilanne, Piia!

Täällä oikein hyvät fiilikset. Eilen kaverin synttäreillä ja oli oikein mukavaa selvin päin. Ekat mahaan taputtelut tuli, mikä oli outoa, mutta toisaalta ok hyvien ystävien kohdalla, jotka tuntuvat olevan innoissaan meidän vauvasta. Ihanaa oli myös tänään heräillä, tuntea olonsa loistavaksi ja lähteä pihahommiin.
Kaikki siis tosi hyvin! :happy093
 
Onpas paljon iloisia syyskuulumisia! :) Kohta 17 viikkoa meilläkin täynnä. Ja nyt on tulevat isovanhemmat saatettu tilanteen tasalle, oli aika hauskaa :D

Perhonen*, tiedän tunteen kun itsekin tarkkailen kaikkia mahdollisia tuntemuksia koko ajan! Lähes kaikkihan voi kuulua ihan normaaliin raskauteen, mutta mistäpä sitä tietäisi kun on ensimmäistä kertaa tässä tilanteessa. Luulen myös, että olen tuntenut sikiön liikkeitä, mutta varma en voi olla.. mutta eiköhän ne siitä selkeydy pian. Reilun viikon päästä ylimääränen neuvola, niin pääsen kuulemaan sydänääniä.

Kuukauden huonot uutiset: tajusin eilen, että olen syönyt epähuomiossa leipää, jossa on pellavansiemeniä :/ voisi kai sitä pahemminkin mokata ruoka-aineiden suhteen, mutta tuntuu kurjalta. Mutta hyvänä pidän sitä, että multa tulee maitoa - tai jotain sinne päin. Lähes kirkasta, mutta vähän sameaa kuitenkin. Tunteeni, kun tajusin asiantilan (mies huomasi ensin)::happy093mutta toisaalta::smiley-ashamed005 Kummaa ja vähän kiusallista, kun en yhtään tajunnut tai pysty vaikuttamaan itse.
 
Hiphei :) Oon niiiiiiin onnellinen nainen...

Tunsin just äsken jotain outoa, uutta tuolla alavatsalla siellä kohdin, missä vaavi yleensä majailee. Semmonen kuplan poksahdus/muljahdus. Eipä se luultavammin mitään muutakaan voi olla, ku tuo ihanuus :Heartred Tänään menossa rv 15+1.

AIKA HURJAA!

Vertasin kuukausi sitten otettua masukuvaa ja tämän päivän kuvaa ja pakko on myöntää, että onhan tuo aika palloksi tässä kuukauden aikana tullu. Siis entiseen verrattuna. Tänään selällään makoillessani mieskin myönsi ekaa kertaa erottavansa sen, että alavatsa on melkoinen pallo :D Tuntu niin hyvältä.

Kerroin projektiparilleni tänään, että oon raskaana ja hän sanoi, että onkin aavistellu muodoistani ja vessassa ramppaamisestani.. Hehe. Ei varmasti enää mee ku pari viikkoa ja tuo maha on jokaiselle ihan selvä tapaus :) Tuntuu, että se kasvaa ihan hurjalla vauhdilla.

Ihanaa viikkoa kaikille! :)
 
Onpas kyllä jäänyt kirjoittelu minultakin ja viikot vaan vierii! Aloitin työn uudessa paikassa ja se on vienyt aikalailla voimat. Onko kellään suurempaa tietoa, kuinka paljon nostelua päivässä raskaana ollessa saisi tehdä? Nostelen töissä raskaita paketteja, kaikki alle 30kg mutta tosi paljon on sellaisia +20 kiloisia. Hirvittää jotenkin kun en tiedä onko tuo haitallista. Vielä on tuntunut sellaiselta suht ok:lta tuo homma etenkin kun teen kuuden tunnin päivää, mutta ainakin kun vatsa tästä suurentuu niin voi olla hankalaa. Välillä tuntuu nippailua, jännää venyvää kipua vatsan alaosassa, mutta se on kai ok tässä vaiheessa kun kohtu kasvaa?

Muuten vointi on nyt ollut erinomainen! Ei pahoinvointeja, ei päänsärkyjä, kaikki hyvin ja olo aika euforinen! Olen käynyt äitiysjoogassa ja se on tuntunut hyvältä, uinnin haluaisin nyt myös aloittaa. Ollaan miehen kanssa molemmat niin innoissamme pikkuisesta, on tosi mielenkiintoista, hämmentävää aikaa tämä esikoisen odottelu. Toka ultra onkin 18.10 eli ei hurjan pitkää aikaa siihen. Muutamat tutut lähipiiristä ovat myös raskautuneet ja olen niin iloinen että saan vertaisseuraa !
Vatsa alkaa jo näkyä söpösti! hihi. Useimmissa vanhoissa vaatteissani näytän muumilta, mutta nyt olen saanut hamstrattua muutamat äitiyshousut ja sopivanlaisia paitoja.

Ihania vointeja kaikille odottaville! :Heartred
 
Takaisin
Top