Syyskuun supinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nuu_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voi teitä kivuissa kärvisteleviä! Voimia!!!!! Raskausjooga saattaisi auttaa. Tuntuu, että siellä tehtävät liikkeet avaavat ja rentouttuvat just alaselkää ja lantiota. Tai sitten se vaan pahentaa tilannetta, tiedä häntä. Mun mielestä raskaus on kyllä ihan sairauteen verrattavissa oleva elimistön moninainen rasitustila. Toisille enmmän ja toisille vähemmän. Tuo lääkärien ja neuvolan "raskaus ei ole sairaus" -hokema ärsyttää välillä niiiiiiin[:@] 

Mulla on nyt taas jokasyksyinen riesa, joka ei johdu raskaudesta, mutta jonka hoitoa raskaus hankaloittaa, nimittäin HIRVIKÄRPÄSALLERGIA! Uskaltauduttiin eilen pistäytymään metsässä ehkä tunnin ajan, eikä niitä mönkijöitä mielestäni edes ollut pahemmin. Mutta joku pääsi puraisemaan päänahkaa ja nyt mansikankokoinen pahkura vaan kasvaa ja kipeytyy ja samalta puolelta niskaa on imusolmuke turvonnut ja kipeä. Ja kun mulla nämä oireet sitten kestää kuukauden päivät. Koko kaula kipeytyy, eikä - raskauden takia - allergialääkkeitä tohtisi ottaa. Onko kenelläkään muulla tällaista? Harmi, kun suppilovahverot alkaa vasta punkea maasta ja niiden poimiminen olisi kivaa ja rentouttavaa.

Vielä omaa napaa - tai päätä. Tällä hetkellä ihan pahin raskausvaiva on mulla psyykkinen. Paluu murrosikään on jatkunut jo viikkoja. Kaikki ärsyttää, mies varsinkin, ja työ, ja oma keho, kaikkea tekee mieli, eikä mitään. Olisi kivaa tehdä "jotakin kivaa", mutta mikään ei ole kivaa jne. Ystävät väittää, että jossain vaiheessa raskautta tulee sellainen ylienerginen ja hyväntuulinen vaihe. Onko jollakulla tietoa, milloin???????? Sitä odotellessa [:)][:)][:)]

Töihin kävely oli hyvä veto. Hapekas aurinkoinen aamuilma tekee terää. Hyviä vointeja ja iloa tähän viikkoon kaikille helmiodottajille! T:sea (17+2)

Voimia kaikille kivuista ja taudeista kärsiville!!

Itse nyt tässä pikkuhiljaa pääsemässä flunssasta eroon, mutta jotain mahatautia se nyt sitte mukavasti pukkaa tilalle, massu ihan kipiänä ja sekasin ollu monta päivää. [&o] [:'(] Töissä yhellä asiakkaalla jo ollu, ja täällä ei toi asiakkaiden hygieniapuoli (varsinkin käsienpesu) oo oikein kaikilla hanskassa, joten pöpöjä saa ihan varmasti kaikista hanoista ja ovenkahvoista. Saati sitte ilmasta, kun aivastelevat kuorossa. Saa kyllä omia käsiään pestä aika tiuhaan!

Kotidopplerista:
Mullakaan ei sitä ole. Jossain välissä oli aika, että oisin sen voinu hankkia jos oisin joltain tosi halvalla saanu, mutta en tosissaan ollu etsimässä. Kuitenki oon ajatellu, että kun on liikkeet tuntenu jo aikasin, ni ei silleen sitä oo sitte tarvinnu enää. Ja nyt tosiaan tuo myllää tuolla niin kovasti että pahaa välillä tekee. [:D] [;)] Mutta oishan sillä toki ihana kuunnella jumputuksia. <3

Jenni74:
Minäki oon miettiny tuota, että ois kiva jos ois parvekkeelle omat vaunut... Ekassa kerroksessa tosiaan asutaan, mutta silti inhottavaa asunnon läpi raahata samoja vaunuja takapihalle. [8|] No, ostin renkaansuojat nyt sit ainaki, eikä oo oikein tilaakaan toisille, eli ehkä raahaan sitte eestakasin. [:D] 

rötkis:
Minä niin ymmärrän tuon sun huonon omantunnon siitä, ettet oo työkykynen. Vaikka eihän sitä sais kyllä potea, ei sille oo syytä. Koska eihän sille tilanteelle voi mitään! Minäki oon niin kiltti jotenki, että suunnilleen pää kainalossa pitää olla, ennenkun töistä jään saikulle. Siis normioloissa. Mutta nyt raskaana ollessa jos tulis jotain raskauteen liittyviä kipuja tms, ni pakko se ois sit vähä helpommin jäähä lepäämään. Ahistaa vaan, että mitä ne nyt siellä töissä ajattelee ja saako ne hommattua sijaisen ja mites se ja se asia jne... [&o]  Nyt yrität unohtaa tuommoset huonot omatunnot ja keskittyä lepäämiseen! Helpommin sanottu kuin tehty, tiiän! Jaksuja sinne! <3

sea78:
Voi, kuulostaa niin tutulta toi, että kaikki ärsyttää ja pitäis tehä jotain kivaa, mutta sitte ei kuitenkaan huvita tehä mitään. [:D] Tää on ihan hirveetä, mutta ei tälle mitään mahda. Mulla ollu tämmöstä jo monta kuukautta, minäki oottelen, että millon se energinen ja ihana vaihe oikein alkaa. [8|] Työmotivaatioo ei oo ollenkaan, miehessä ärsyttää kaikki aina välillä, vaikka ei ois mitään tehnykään väärin jne. Ahistaa viettää vapaapäivät tekemättä mitään/käymättä missään, mutta kun ei sitte kuitenkaan huvita tehä mitään, vaikka mies mitä yrittää keksiä. Tosi turhauttavaa! Mutta toisaalta ihanaa, että jollain muullakin on tätä samaa ja on normaalia, etten oo ihan hulluks tulossa. [:D]
Kuitenki sitte ku miettii, niin oon todella onnellinen, onnellisempi kuin ikinä, just nyt! Että luulis, että sitä vaan siinä onnellisuudessa rypis ja kaikki ois ihanaa jne. Vitsin hormoonit!!! [:'(] [:@] [:D]

Moi!
Apteekkari sanoi ettei pafysiinia ja strepsilssiä saa syödä koska niissä on jotain puuduttavaa ainetta. Samoin sanoi jotain siitä Panadol Hotista et siinä on jotain minkä vuoksi ei saa käyttää (en muista mikä se aine oli). Olin itsekin aivan varma et noita olis saanu käyttää. Kassalta päätin sit kysyä vielä ja hän haki apteekkarin paikalle. Tuntuu kyllä oudolta et eri paikoissa on eri ohjeet samoista lääkkeistä. Hain sitten kaupasta mustaviinimarjamehutiivistettä (luomu). Sitä join kuumana ja päälle panadolin.

Mitä mieltä olette kausi influenssarokotteesta?

Pitää huomiseen mennessä päättää ottaako sen työpaikalla.

[:)] MOIKKA PITKÄSTÄ AIKAA PALSTAYSTÄVÄT [:)]

...Nolona hän astuu jälleen takaisin kehään [&o][;)]
...Mulla on siis niin kädet täynnä töitä,etten ole yhtään lukenut teidän juttujanne *nolona*
...Nytkin laitan vain omiana *vielä enemmän nolona*
...Yritän jatkossa olla kiltimpi ja parempi palstatoveri [;)]

(.) Tosiaankin mies tekee ihan urakalla urakointihommiaan+vapaa-ajallaan ( mitä ei ole [;)] ) rakentaa tuota traktorihallia loppuun.
Minä yritän hoitaa omat hommani sekä siinä sivussa olla lasten kanssa.
No,ihan hyvin menee..mutta mulla vieläkin tuo huono-olo aina kolkuttaa olkapäälle välillä [:'(]

Lauantaina meille syntyi vasikka
Kaikki meni tosi hyvin eikä minun kätilön taitojani tarvittu siinä yhtään [:D]
Samana päivänä vasikka juoksenteli jo hirveetä vauhtia laitumella muiden kanssa [:)]

Viikonloppuna kuskailin Poitsua treeneihin noiden pikkusisarusten kanssa..huh.
Hirveetä pakkaamista oli autoon ja ulos kokoajan [:D][:D]
Palkitsin itseni sitten kebabilla valkosipuliperunoitten kera [8D].Ipanat saivat pizzat.

Kolmen viikon miehen sisko julkaisee jälleen kirjan.Ja meidät on tietysti kutsutta kirjan julkaisemis tilaisuuteen.Nyt mulla on ongelma,että mitä ahdan päälleni [8|][:D]
En ole enään mikään pieni tyttö [;)]
Kampaajallekin pitäisi aika tilata.

Kakan marjat sitten eli negatiivisiakin asioita välillä [:'(]
Lääkäri soitti viime viikolla.Hän oli keskustellut vanhemman kollegan kanssa ja tämä oli sanonut,ettei Holter tutkimustakaan voida tehdä raskaana olevalle..kivat [:@]
Nyt sitten vain määrättiin ventolinea.Eli sitä otan rasituksen yhteydessä.Jos siitä on apua,niin asia ok synnytykseen asti.Jos ei ole apua,niin takaisin lääkäriin.Ja jos oireet pahenevat niin heti päivystykseen.
ELI ei kannata sairastaa raskaana ollessa,kun silloin ei voida tehdä mitään tutkimuksia ellei ole henkeä uhkaavia oireita [&:]

KAIKILLE TEILLE MUSSUKOILLE HALIT JA MOIKKAUKSET [:)][:)][:)][:)]
ANTEEKSI,ETTÄ MULLA TULI NYT VAIN OMAA NAPAA [:o]
Toivottavasti ymmärrättä tämän kiireeni [8|]

Yönsäde ja Mini rv 18+6

Influenssarokotteesta: kuten myös sika-sellainen, en ottanut sitä, enkä ole aionnut ottaa tätäkään. Sairastuin pari vuotta sitten ilmeisesti silloiseen A-flunssaan, ja tod näk on sen verran vasta-aineita kropassa etten koe tarpeelliseksi tunkea lisää kroppaan. Eli mielestäni en tarvitse sitä. No, toisaalta kun ovat sanoneet että raskaana olisi alttiimipi tai jotain, niin ehkä neuvolalääkärin kanssa vois kysellä. Pitääkin pistää muistiin.

Yönsäde: hei oikeesti, suurperheen raskaana olevana emäntänä en kyllä potisi yhtään syyllisyyttä [:)] Onneksi olkoon vasikasta!

Mielialavaihtelut: no, vähän on täälläkin ollut outoja raivonpuuskoja ihanalle miehelleni :( eli olen vaan jostain syystä vetänyt ihan kybällä kilarit jostain mitättömästä asiasta. Sitten jälkeenpäin mietin mistäköhän moinen, ja todennut että oho, on varmaan hormonaalista [:D] Onneksi nyt ei ole muutamaan viikkoon tultu. Raskaus"dementiasta" sen sijaan kärsin kylläkin [:D] heheh

[:(]Heippa kaikille!

Anteeksi, etten ole ehtinyt tänne kirjoitella vissiin koko kuussa, on taas pikkasen ollu kiirettä [&o][8|][&o]

(.) (.) (.)

En tiiä tarkoittiko nuo merkit sitä, että kannattaa laittaa ne kauhean vitutuksen sijaan. Tällainen meininki täällä.

Tulee taas omaa napaa ja kunnolla. Ensinnäkin olen koko kuun ollut sekä koulussa että töissä yhtä aikaa päivät (arkisin) ovat normaalisti 9-21. Olen totaalisin poikki joka ilta. Kaikki vituttaa, raskaanaolokin on alkanut ärsyttää, kun on koko ajan niin väsynyt.[&o][:@][&o][:@] puh ja huh.

Sitten olen monta viikkoa nukkunut huonosti noiden käsien takia, tai siis ranteiden. Ajattelin ensiksi, että ne öisin puutuu, kun on niskat niin jumissa, mutta kävin viime maanantaina lääkärillä ja hän kertoi, että mulla on kummassakin rannekanavaoireyhtymä. Kuulemma pahenee raskauden aikana. Mulla on ollu hieman samaa vaivaa aikaisemminkin. [&o][:@][:(][&o][:@][:(] voi puh ja huh. Olin viikon sairaslomalla ja nyt taas töissä, käski lekuri hakea vielä sairaslomaa, jos ovat kipeät. No ovathan ne, en viiti enää olla pois. Kuulemma kortisonia ois muuten pistetty, mutta kun oon raskaana, niin ei voi, eikä muitakaan lääkkeitä. Jos ei kipu lähde, niin joudun leikkausjonoon, joka tehdään synnyttämisen jälkeen. Eiiiii!! [&:][&:][:(] Miten sitten vauvan kanssa olen kotosalla, kun en voi nostaa.

Jaaha, nyt tuli taas omaa napaa. Sori, pakko avautua.

Koittakaahan pysyä terveinä!![:D][:)]

Sofiaana: Voi kökköä, kun ei tutkimuksiin pääse. Todellakin marssit sinne rinta pystyssä ja vaikka kahlitset ittes johonkin ovenkahvaan.

Maiza: Kuulosta aika hurjalta! Itellä on kerran mennyt vintti pimeeks, kun lapsena jouluaamuna olin sokerihumalassa (tai vastavassa) karkin syönnin takia [:D]

Sukris: Ei todellakaan oo vaunujen kanssa kiire. Itse olin ajatellut, että ostettais vasta joulukuussa, mutta kun vastaan käveli just meille sopivat vaunut ja kaupasta lupasivat, että jos joku meneekin pieleen saa lääkärintodistusta vastaan rahat takasin. Aivan hirveen hintaisia ovat ja kauheesti pitäis osata valita, mitä ominaisuuksia itse tarvii, mutta kun ei oo kokemusta!!! [:@]

Jenni: Mäkin ajattelin kokeilla tuota kestovaippailua. Saas nähdä mitä tuleman pitää. Mun hyvä kaverikin kestovaippailee, joten oon yrittänyt siltä udella kaikkee mahdollista aiheeseen liittyvää [:)]

sea: Kävin pari vuotta sitten joogassa ja vieläkin teen siellä opittuja liikkeitä. Pelkään vaan, että pian pitää luopua lempiasennosta, kun tulee maha tielle [:)]

Yönsäteelle onnea "perheen"lisäyksestä!

Kotidoppler: Oman mielenterveyden takia en oo ottanu, kun olisin kuitenkin koko ajan kuuntelemassa ja hirvee stressi päällä, jos ei kuulukaan.

Työkyky: Opiskelija, kun olen, en tiedä voinko "työ"kykyisyydestä puhua, mutta kyllä ärsyttää. Pitkittyneen pahan olon (ja oksentelun) takia en ole tenteissä voinut käydä ja ilman tenttejä et ole mitään... [:(] Pahoinvointilääkkeitä olen miettinyt, mutta ne väsyttää ihan hirveesti ja kaikkia ei saa edes syödä raskaana [8|]

Mieliala: Mulla itku tulee nykyään todella helposti [8|] Eilenkin porasin, kun Esa-Tapio lähti BB-talosta, vaikken BB:tä ole hirveemmin seurannu. Ja raskausdementia jyllää täälläkin.

Rokote: En aio ottaa, en oo ottanu aikaisemmin, enkä ota nytkään.

Omaa: Mun tekee aivan älyttömän mieli viiniä! ARGH! Ei oo mitään niin hyvää, kun punkkua ja ranskalaisia juustoja...ja pasta carbonaraa. Tekee niiiiiiiin mieli! [:(]

iisi: nyt tulee varmaan jostain jurputusta, mutta anti tulla - sen verran ikää on itselleni kertynyt, että kestän jos joku jurputtaa [:D] - eli, tuosta viinistä... jos tekee mieli, niin ei se yksi lasillinen ole haitaksi. Oikeasti. Itsekin olen alun 12 viikon jälkeen (jolloin oli siis nolla-linja) nauttinut lasillisesta siellä sun täällä. Pidä vaan varasi iisi, nimittäin maku-aisti muuttuu. Itsellä on sellainen että punaviinit ei innosta niin paljon kun valkkari ja skumppa [:D] Italiassakin nautin punaviinistä - ja skumppadrinksuista, kuten Mimosa (skumppa+appelisiinimehu) ja Bellini (skumppa+ persikkamehu).

Mutta, jokainen tekee itse valintansa, minä ainakin aion jatkossakin nauttia pienen lasin valkkaria jos tekee mieli!

Mutta tupakkiin en ole koskenut!! Nyt on jo kulunut 10 viikkoa savuttomana [:D]

Jenni: Juu, tiedän kyllä, ettei viinilasillinen haitaa [:)] Oon kuitenkin päättänyt pitää nollalinjan. Ihan vain muistakin terveydellisistä syistä...ja mitä kauemmin oon ilman, sitä vähemmän tekee mieli. Nyt vaan tuli piiitkästä aika semmonen olo, että vois maistua [:)] Kerran oon (en ollut silloin raskana) maistanut alkoholitonta punkkua (voltteja vissiin 0,5) ja itselle maistui ihan laimealta rypälemehulta [:)]

Enkä kyllä ketään, joka raskauden aikan hieman alkoholia maistelee, lähde syyllistämään. Kaveri joi satunnaisen lasillisen raskausaikana ja terveitä poikia syntyi [:)]

Ja onnea savuttomuudesta!

mimmu : Kiitti <3 On se vaan kauheeta kun saikullakin aattelee, et mitenhän ne työmaalla pärjää ja et saakohan ne sijaista.. Pitäis oppia sairastaan hyvällä omalla tunnolla [:)] Ehkäpä me opimme tämän jalon taidon joskus [:D]
Töissä mun saikku-uutinen otettiin hyvin vastaan. Kävin viemässä saikkulapun sinne ja puhuin hetken pomon kans.. Hän oli sitä mieltä, et ilman muuta mennään nyt vauvan ja selän ehdoilla.. Jotenkin mukava käynti ja keskustelu [:)]

Joogasta : Tekis mieli kokeilla sitä ja uskoisin et se jossain määrin varmaan auttais esim rentoutuun, mutta: lääkäri ja fysioterapeutti on kieltänyt multa venyttelyn/venytysliikkeet sairaalloisen yliliikkuvuuden vuoksi.. Liikeet mulla ei siis venytä lihaksia, vaan niveliä..
Toisaalta en oo koskaan Joogassa käynyt, joten en yhtään tiedä minkä verran siellä yleensä venyttelyä on [:D]

Flunssapiikistä : Viimevuonna otin sikapiikin, mut muina vuosina en oo kausi-infulenssa rokotetta ottanut, enkä ota nytkään.. Flunssa tulkoon jos on tullakseen, musta tuntuu et mun vastustuskyky on parempi nyt kuin muulloin.. kauheen moni läheinen on ollu kovassa fludessa, eikä muhun ei oo tarttunut vaikka olis voinut..

Mielialanvaihtelut : Öö joo [:D] Mua itkettää ja miestä naurattaa.. itken ihan tyhmille asioille (esim wc pytty oli likanen [:D]) ja sit eilen luin lehdestä kuolinilmotuksia ja itkin.. ei normaalia mulle.. Pinna on välillä äärimmäisen lyhyt, enkä sulata yhtään niin paljon asioita kuin ennen.. Ja töissä tiuskin yhdelle työkaverille, mitä en normaalisti ikinäkuunapäivänä tekis.. huh huh.. jospa tää tästä..

(.): Kahdeskymmenes viikko pyörähti käyntiin [:)], eli tänään siis tasan 19+0 ? Fysioterapiassa käynti oli muuten ihan yhtä tyhjän kans.. Muistutteli työergonomiasta, ja käski taivuttaa selkää välistä taaksepäin.. että semmosta.. noh, mä vähän arvelinkin et sieltä tuskin apua löytyy..
eipä sen kummosempia tähän hätään..

Jenska84, minulla on myös ollut rannekanavaoireyhtymä, mikä edelleen vaivaa silloin tällöin. En tiedä oletko kokeillut, mutta minulla on ollut apuna rannetuki, joka onkin helpottanut oireita. Se vaan yöksi käteen niin tukee kättä, eikä se väänny huonoon asentoon. Apteekista saa sellaisia mitkä voi vaihtaa kumman kätiseksi vain. Itsellä auttoi myös kun vaihdoin tietokoneella hiiren terveelle kädelle ja muutenkin käytin kipeää kättä mahdollisimman vähän. Sinulla tietysti on hankalaa kun molemmissa käsissä sama vaiva. Todella ärsyttävä vaiva onkin. Itse kyllä yritän parannella vaivaa kotikonstein ja välttää leikkauksen mahdollisimman pitkään. Koska leikkaus ei välttämättä auta kuin hetkellisesti ja pian onkin jo leikattava uudestaan...
Jaksamista sinne!

Jenska ja Viper: Täällä myös rannakanavista kärsijä...Öisin joudun pahimmillaan tuen kanssa nukkumaan, mulla myös molemmissa käsissä, pahempi oikeassa. Ikävä kyllä olen myös huono-uninen, ja toi tuki kun rupeaa häiritsemään, niin joudun joskus ottamaan pois. Olisiko akupunktiosta apua? Ja sitten on noita venytyksiä/jumppaa ranteille, mulle suositeltiin niitä silloin kun vaiva todettiin. Kortisonipiikkiä laitettiin aikoinaan, nyt se ei tietenkään tule kyseeseen. Leikkauksessa on just se huono puoli, ettei se välttämättä auta kuin hetken, jos sitäkään. [:@] Höh. Tosi kurjaa, toivottavasti löytyy joku apu!

Yönsäde: Hyvä, että on "vaan" kiire, eikä mitään ole hullusti, ehdin jo pikkuisen huolestua. Tällainen hassu olen minäkin. Muistathan pitää myös itsestäsi huolta! Ihanaa, onnea vasikasta, voi suloisuutta.

(.) Oma napa siis:

Eilen pääsin närästyksen kanssa ihka uusille leveleille...Fasun sininen höystettynä cashew-pähkinöillä ja merisuolalla ei ollutkaan se ihan paras juttu. Mies-parka luuli jo, että saan sydärin. [:o] Ja totta puhuen luulin varmaan hetken itsekin, en vuosikausia närästyksestä kärsineenä ole ikinä kokenut sellaista kipua. Järkyttävää.

viinin juonnista, eli ei munkaan mielestä ole haitaksi jos lasillisen viiniä ottaa, kuhan se nyt ei ala joka päivästi tai edes joka viikkosta olemaan. Ite en viinejä juo, mutta juhannuksena ja noin vanhempien luona lasillisen kuoharia kyllä otin [:)] Ja tästä ei kenenkään tarvitse ottaa nokkiinsa, tämäkin on mielipideasia ja kaikkien ihan oma asia miten tämän kanssa toimii.

Onko muuten apuja kenelläkään tuohon närästys-ongelmaan? Itellä ihan päivittäin riippumatta mitä syön niin on tuota närästystä, eikä ole mitenkään mukavaa.. :(

ssalla: Närästyksestä kärsitään täälläkin. Välillä juuri se terveellinen vaihtoehto tuntuu pahimmalta; omput, sitrushedelmät, viinirypäleet, tomaatti...Maitotuotteet tuntuu vähän auttavan.

iisi: sama homma mielitekojen suhteen. Fantasioin jo keväästä, jolloin voi taas syödä graavikaloja, mätiä, sushia, juustoja ja punkkua yms yms. Perjantain maistoin alle puoli lasia punaviiniä ja tuntui, että se meni heti lihaksiin. Nopeasti tulee vastaan tunne, ettei halua yhtään enempää. Kyllä sitä taas sitten ehtii. Yksi tositosiklassikkomieliteko mulla on, josta saa mielihyvää: venäläiset suolakurkut hunajan ja smetanan kera [;)]

Kestovaippailusta: Ajattelin ehdottomasti kokeilla. En kyllä tiedä, säästääkö sillä yhtään rahaa tai ympäristöä (jatkuva peseminen)...Oon käsittänyt, että äitiyspakkauksessakin olisi mukana pari kokeiltavaksi.

Olen muutenkin ajatellut ottaa sen linjan, että en osta juurikaan mitään vauvalle. Otan äitiyspakkauksen ja "perin" ilolla kaiken, mitä siskoltani saan. Sieltä pitäisi tulla kunnostettava pinnasänky ja kopparattaat. Auton turvakaukalo taitaa olla sellainen, joka kannattaa ostaa uutena, jotta se sitten kanssa olisi turvallinen. Vähän niin kuin pyöräilykypärä [8|] Kattelen sitten sitämukaa, että mitä me tarvitaan. Lapsihan kasvaa vaatteistaan ulos ekan vuoden aikana parin viikon välein, vai mitä. Ainakin vastasyntynyt on ihan eri kokoinen kuin vuoden ikäinen (...hmm. onko olemassa mammakoulu, vähän niin kuin autokoulu...[:)] Voisin ehkä mennä.

Kertokaa te, kellä on jo lapsia, mitä sitä ihminen varmasti tarvitsee ensimmäisten kuukausien aikana?

sea78: ostin kirjan (Deans, suuri äitiyskirja). Siinä on paljon infoa raskaudesta, synnytyksestä ja myös vauvan hoidosta. Lisäksi se on kivaa luettavaa - juttelen vaaville illalla kun luen sitä [:)] Siskoni luki aikoinaan paljon kirjoja, kälyni + veljeni ei lukenut mitään. Siskollani oli huomattavasti helpompaa kun kälylläni.... Lisäksi meillä on Helsingissä perhevalmennusta, missä varmaan käydään läpi asioita.

Kestovaippailusta: vaikkakin kertikset ovat jo parantuneet, niin muistan elävästi sen kuvan vaippavuoresta mitä yksi vauva aiheuttaa 1 vuoden aikana - ja nehän ei maadu! Ja sitten se laskelma jossa kerrottiin että ihmisen ensimmäisen vuoden aikana ihminen aikaansaa enemmän jätettä kun koko elämänsä aikana. Siis perus talousjätettä...

ssalla: Mulla on kans ollut närästystä. On ollut myös ennen, mutta nyt tulee useammin ja voimakkaammin. Yhdessä vaiheessa ajattelin, että ruisleivästä tulee, muttei pitänyt paikkaansa. Tuntuu tulevan ihan satunnaisesti. Onneksi Rennie, vesi, jota joudun joumaan ihan järkyttävän paljon pahoinvoinninkin takia [:)] , ja maitotuotteet auttaa.

sea: Mä teen tota smetanamössöä uuniperunan kanssa...on niin nannaa. Ja jostain syystä salmiakista on tullut melkein ykkösjuttu [8|]

Jenni: Hyvä kirjavinkki. Laitoin heti varaukseen kirjastosta.

Jenni: mie voin kyllä laittaa postipojan mukaan noi kestovaipat, jos haluat ostaa? yksi kuori on ja kolme noita mitälie imujako? [:D] [8|] Postimaksu noille tuskin tulis olemaan paljoa, kevyitähän nuo on.

Jenni74:
Kiitos kirjavinkistä, laitoin sen varaukseen kirjastosta [:)]. Itse en osaa höpötellä masulle, tulee aina jotenkin ihan hassu olo. Kissalle juttelen kyllä [;)]..

Omaa: Närästys vaivaa täälläkin, nyt n. viikon ajan ollut. Ikinä ennen ei ole närstänyt. Olen kuitenkin iloinen että olen jo suhteellisen terve muuten ja joka aamu tuntuu pirteemmältä. Vauva ei ole nyt liikkunut iltaisin niin paljon kun menen nukkumaan, johtuu varmasti osittain myös siitä että olen makoillut paljon. Heti kun töistä pääsen niin toipilaana pitkäkseni käyn tv:n tai kirjan ääreen. Taisi tuo viime viikon jatkuva nukkuminen muuttaa vauvan rytmiä. Ennen vauva aloitti heti pyörimisen ja potkimisen kun asetuin yöpuulle. Perjantaina on rakenneultra ja saan miekkosenkin mukaani sinne [:)] ja toivon et kaikki on hyvin ja selviää kumpi on tulossa. Pääsee ostoksille [;)]

Tähtiys: en minä hirveesti höpöttelekään [;)] lähinnä kommentoin asioita.

Ihanaa nyt kun siinä kirjassa olen jo päässyt loppupuolelle missä on erittäin hyvin näytetty ja selitetty vauvan hoitoa, selkein kuvin ja tekstein. Suosittelen kaikille - myös isien luettavaksi! Eli Anne Deans: Suuri Äitiyskirja (http://www.9kuukautta.net/verkkokauppa/index.php?main_page=product_info&products_id=111)

Laitoin tuonne Yleiseen raskauskeskusteluun uuden äänestyksen koskien vauvavakuutuksia. Eli kahden vailla kun ollaan, onko se vaan rahastusta, riittääkö julkinen puoli, onko turhaa pelottelua jne jne jne. En ole mitenkään saita tai pihi, mutta haluan tehdä järkipäätöksen tästä asiasta. Ottaako vai ei. Onko julkinen puoli (täällä Helsingissä) riittävä, vai onko parempi että on myös mahdollisuus (rahallinen) mennä yksityiselle... Eli, menkää tekin katsomaan sinne, jos mietitte asiaa tai haluatte sanoa oman mielipiteenne.

Hyvää tiistaita! Laskin muuten että mulla on enää 12 maanantaita jäljellä töissä (kun itsenäisyyspäivä on maanantai). Jään nimittäin äitiyslomalle joulun jälkeen [:D]

Takaisin