Syyskuun säpinät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja River
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla katsottiin ekalla kerralla neuvolassa, kun epäilin itsekin alhaista hG:tä ja sanoin siitä neuvolan tädille. En tiedä oisko muuten mitattu.
Oli ihan ylläri et hG oli 137, kun mulla on aina ennen ollut tosi matala. Väsymys taitaa sitten johtua ihan vaan raskaudesta... :)

Meillä päin ainakin katsotaan ensimmäisellä kerralla, jotta nähdään se "normaaliarvo", mutta seuraavan kerran muistaakseen vasta joskus keskiraskaudesta, koska ilmeisesti vasta silloin pitäisi alkaa laskea. Näin muistelen viime raskaudesta.

Täällä katsottiin vasta rv10 ja silloin vasta sai infoprujut mitä saa syödä jne. Mun mielestä aivan liian myöhään. Kyllä esikoisen suhteen Suomessa sai aiemmin ja hG katsottiin useammin ja ekaa kertaa aikaisemmin. Ihmettelen, miksen esim. Ruokalistaa saanut rv 7, kun kävin ekan kerran. Mutta eihän sillä hätää, kun ennestään muistan monet asiat, mutta mietityttää nämä täkäläiset mahdolliset tietämättömyydet ja tavat myöhäiseen informointiin..

Miksi veri ei voisi laimeta jo alkuraskaudesta? Siitä tai jostain muusta syystä mulla oli hg tippunut normaalista 120-130 rv 8 neuvolassa 103:een. Mulla varmaan katotaan hg seuraavallakin neuvola kerralla rv 15 että näkee onko noussut kun alotin syömään rautaa. Parissa viikossa oli noussut jo 112.
Mulla on sellanen käsitys että veri laimenee ainakin rv 20-30 asti. Useimmilla taitaa hg laskea vasta puolen välin jälkeen. Voihan joillain jos arvot normaalit eikä mitään oireita seurataan hg harvemmin.

En mäkään saanut mitään ruokalistaa mutta terkka taisi vakuuttua mua tietämyksestä kun keskusteltiin yleisesti mitä suositellaan syötävän ja mitä ei.

Hb tosiaan alkaa yleendä laskea vasta puolen välin jälkeen. Rautapitoista voi toki syödä, mutta kalsiumin saanti on tärkeää turvata myös. Raskausaikana vauva vie äidin kalsiumvarastoja, joten sitä on saatava riittävästi ettei synny puutostiloja (joka pahimmillaan johtaa voisi osteoporoosiin).

Minäkin liityn tänne rupattelemaan, en olekaan foorumilla pyörinyt useisiin viikkoihin, ihan jäätävä väsymys ollut koko alkuraskauden ajan :)

Tänään mulla rv 12+4 menossa ja toissapäivänä kävin kovasti stressaamassani nt-ultrassa. Ultrassa niskaturvotukseksi mitattiin 1.0 mm eli normirajoissa mennään. Syyskuun alussa (rv 10+1) kävin verikokeissa nt-ultraan liittyen ja nyt vielä odottelen verikokeen ja ultran yhteistulosta, pitäisi tulla ihan näinä päivinä eli vähän vielä joutuu jännäämään. Nt-ultra oli mulle kokonaisuudessaan jo kolmas ultra ja ultrakuvia onkin kertynyt jo vino pino jemmaan :D Moneen viikkoon ei ole ollut masussa mitään nipistelyjä tai kipuja ja ehdin jo pelätä onko masuasukilla kaikki hyvin ja nt-ultrassa helpotus olikin suuri kun pikkuinen potki ja heitti kuperkeikkaa sen kun ehti, varmaan seuraava Litmanen tulossa täältä :D

Mä pääsin jo ekaan ultraan rv 6+, mulla oli semmoinen tilanne että pillereiden lopettamisen jälkeen ei puoleen vuoteen tullut menkkoja ollenkaan niin halusivat pistää mut neuvolassa ensin neuvolalääkärille ennen ekaa neuvolakäyntiä, voiko tuota sitten lukea alkuraskauden ultraksi? Eka neuvolakäynti oli rv 9+1 jossa sain listan kielletyistä ruoista ja muutenkin käytiin kaikenlaista perusteellisesti läpi ja mm. tsekattiin paino ja verenpaine, mut hemoglobiinia ei vielä otettu. Heti perään toinen lääkärikäynti (= 2. ultra) 9+2. Mulla ehti laskettu aikakin muuttua 25.3. -> 3.4. noiden epäsäännöllisten menkkojen takia. Toka neuvolakäynti tulossa ensi kuun puolella rv 15+4 ja rakenneultra varattiin jo nt-ultran yhteydessä valmiiksi rv 21+3. Näin siis täällä Kajaanin suunnalla :)

Mulla on ollut aika voimakasta pahoinvointia ja oksentelua jo pari kuukautta. Etovaa oloa on päivittäin ja pahoinvointia on aamulla joka töissä ollessa häviää, mutta illat onkin sitten ihan hirveitä ja nyt olen saanut viime päivinä oksentaa ihan aktiivisesti lähes päivittäin, mua vähän pelottaa miten pitkälle tämä olotila tulee jatkumaan :( Mä kadehdin niin teitä jotka olette tältä säästyneet, viime kuussa mulla tippui painokin pahoinvoinnin takia 1-2 kg. Kovasti täällä jo vauvamasua odotellaan, tosin mä en ole ihan laiheliini ja olen aina omannut pömppiksen. Alavatsa ainakin tuntuu hieman kasvaneen ja jotenkin kovettuneet, mutten ole oikein varma onko se ihan vaan läskiä, turvotusta (jota on edelleen mielestäni paljon) vai onko se oikeasti vauvamaha. Alavatsalle on jo kuitenkin tullut about kymmenkunta raskausarpea, eli on se iho johonkin venynyt :) mut ei siis vielä mitään oikeaa ihanaa isoa vauvamahaa vielä, mut tällä viikolla siirryin jo väljään äitiysmekkoon ja tilasin äitiyssukkahousut ja mammafarkutkin valmiiksi, tuntuu tuo mekko aivan superihanalta ja ilmavalta kireiden farkkujen jälkeen, kunhan ei nyt sitten rupeaisi syömään liikaa, äkkiä jos tuota mekkoa rupeaa oikein aktiivisesti pitämään ja tuudittautuu ihanan väljään tunteeseen niin saattaa syödä liikaa kun mikään nappi ei kiristä :D

Miten muuten teillä muilla, onko teille tullut jo raskausarpia? Ja mikäs on teidän mahatilanne, joko näkyy vai onko vielä piilossa? :) Itse siis odotan esikoista.

Muokattu viimeksi:
Pellavatyttö, mä olin tietoisesti pois foorumilta useamman viikon kun voin niin pahoin ja jotenkin ahdisti ja ällötti koko ajatus raskaudesta. Raskaus on todella toivottu mutta voimakas oksentelu ja kaatava väsymys toi mieleen monenlaisia ajatuksia! Välillä jo pelkäsin etten ansaitse tätä onnea kerta tämmöisiä negatiivisia ajatuksia pyörinyt päässä, mutta onhan sitä oikeus tuntea rehellisesti ja varmasti parempikin käsitellä asiaa tuntevana yksilönä. Sallin itselleni kaikki tunteet super onnesta ahdistukseen ja pelkoon. Nyt kun olotila on hieman helpottanut ja pikkuisen ruudulla nähnyt niin raskaudesta tullut enemmän positiivisia ja voimaannuttavia tunteita! Onhan tämä ihanaa kaikessa kamaluudessaan. Onko teillä muilla ollut mieli ailahteleva? Miten olette kokeneet mahdolliset negatiiviset ajatuksenne?

Vielä tuohon kropan muutokseen ja mahdollisiin raskausarpiin. Olen ollut aina normaalipainoinen tai muutaman kilon ylitse, jojolaihduttanut läpi aikuisiän 5-10kilon välillä. Teininä sain joitakin raskausarpia rintoihin vaikka ne eivät isoiksi ikinä kasvaneetkaan, sisäreisistä löytyy myös muistot nopeasta kasvupyrähdyksestä. Olen miettinyt että kuinkahan mahtaa käydä, tuleeko niitä arpia? Voimakkaasti arpeutuneet rinnat ja vatsa hieman hirvittävät ajatuksena mutta kaikki otetaan toki vastaan, vaihtoehtoja kun ei ole. Uskotteko arpien ennaltaehkäisyyn rasvauksin? Oletteko kuulleet jostakin tietystä tuotteesta hyviä kokemuksia? Vai ajatteletteko että rasva kuin rasva kunhan kosteuttaa ihoa? Vai tuleeko niitä arpia siitä huolimatta jos on tullakseen?

Oho, tulipas sitä tekstiä. Ainiin ja vatsan kasvusta vielä, on ollut aika voimakasta turvotusta heti positiivisen tuloksen jälkeen. En tiedä onko osittain jo vauvamahaa mutta muuttunut ruokavalio (ts. ruokavaliosta lipsuminen) tekee ainakin osan pömppiksestä. Raskauden ällötysten aikana en ole pystynyt pysymään maidottomalla ja gluteenittomilla ruokavaliolla, välistä kun ei muu mennyt alas kuin vaalea paahtoleipä. Nyt kun olotila alkaa tasoittumaan niin yritän ryhdistäytyä takaisin ennen raskautta hyväksi havaittuun maidottomaan ja gluteenittomaan ruokavalioon.

Liikunta on jäänyt myös kokonaan! Siinäkin suhteessa tulisi tapahtua ryhdistäytymistä, nyt ei oikeasti enää pysty pistämään pahoinvoinnin piikkiin, olenhan taas jo takaisin elävien kirjoissa!

Mä oon oksentanu vaan 5 kertaa, mulla ihan kamala pahoinvointi aina iltasin :depressed: Mutta mielummin illalla kun aamulla! Joten pahoinvoinnin kanssa oon päässy helpolla!

Mulla tää raskaus tähän mennessä on ollu aika rankkaa, ja mielessä käynyt vaikka ja mitä! Jotenki ei voi olla ilonen ja innoissaan tästä ainakaan vielä kun olot on mitä on... yhtään positiivista asiaa en oo löytäny o_O
Ja ristiriitaset tunnelmat...

Pahin on tää ettei saa nukuttua... en edes muista millon oisin nukkunu koko yön! Illalla nukahdan ihan ok, mutta herään aina siinä 1 hujakoilla ja sit ei enää nukuta... oikein hienoo mennä aamulla töihin :arghh: Mä vaan pyörin ja pyörin, eikä uni tuu millään! Tässä rupee pikku hiljaa tulee hulluks! Mielummin ottaisin sen väsymyksen!
Onko muilla insomniaa?

Mulla löytyi testeissä virtsasta streptokokki-bakteeri ja sain äsken soiton neuvolasta, että antibioottikuuri odottaa apteekissa. Onko muilla ollut löytynyt tätä bakteeria? Tietysti heti googlaamaan tuo ja hui! Netissä oli vaikka minkälaista tietoa tuosta ja nyt pää ihan sekaisin..onko tämä siis virtsatietulehdus? Niistä olen ennenkin kärsinyt täysin oireettomina ja paristi edenneet munuaistulehdukseen asti.

Takaisin