Syyskuun säpinät

Luotiin Sumpin kanssa näköjään ihan samaan aikaan syysketjut, mutta muokkasin omastani sitten syys- ja talvivaateketjun :)

Heti tiukka kysymys.

Vauvan pukeminen syksyllä, kun kuljetaan rattailla.
Oon ihan hukassa. Tuntuu, et keli on menny taas helteestä kymmeneen asteeseen yhdessä yössä. Tai aamulla on kylmä ja päivällä paistuu. Argh.

Syksy tosiaan virallisesti alkanut ja niin alkoi (TAAS) uusi ja terveellisempi elämä! Herkuttelu on jäänyt totaalisesti päälle, mutta se on loppu nyt! Kumma homma että liikunta-alalla työskentelevän olettaisi automaattisesti olevan säntillinen näissä asioissa ja noudattavan omia, asiakkaille latelemia ohjeitaan, mutta korjaan nyt sen harhaluulon, ettei näin todellakaan aina ole! :grin tieto lisää tuskaa ja tässä tapauksessa ainakin mulla morkkiksen määrää. Aktiivisuusranneke kaivettu kesän jälkeen kaapista, ladattu ja ranteessa, aamulenkki tehty, vitamiinit muistettu, litra vettäkin jo juotu tälle aamulle. Illalla jumpanpitoon. :wink

Joo täälläkin maleksittu elokuu kun miehellä oli loma. Nyt taas loppuviikosta crosstrainingiin ja treenivaihde päälle. Toki oon pojan kanssa käyny putkiä vaunulenkkejä ja juoksemassa mutta muutakin vois tehdä. Ja jo elokuun lopussa aloitin sen että enää mässyä vaan pe ja la ja muut päivät terveesti :)

Mutta ihana syksy, raikasta <3 kohta pääsee polttelemaan kynttilöitä mutta nykyään tämänkin tuikkuhullun pidettävä ne korkeilla tasoilla kun on tämä pikku vipeltäjä :)

Meillä ollaan perjantaina jännän äärellä, kun poika jää ensimmäistä kertaa hoitoon isoäidille (mun äidille) niin, että ollaan molemmat vanhemmat pois vielä, kun poika menee nukkumaan. Ollaan siis menossa juhliin toiseen kaupunkiin ja yövytään hotellissa koko perhe. Mun äiti lähtee mukaan lapsenvahdiksi. Yöksi, siis yöllä tullaan kyllä siis myös samaan majapaikkaan, mutta pojan iltahommat ja nukkumaanmeno vähän jännittää mua. Isoäiti on ihan innoissaan ja mielellään hoitaa poikaa. Poika on onneks hyvin mukautuva ja uskon, et kaikki menee hyvin. Juhlapaikka on alle 2km päässä hotellilta, että jos tulee emergency, niin pääsen nopeesti paikalle. Onko muilla ollu lapset vielä iltaa/yötä hoidossa muualla, kun äidillä/isällä?

Ei oo vielä ollut mutta nyt lauantaina oli tarkoitus miehen kanssa vihdoin ja viimein lähteä hääpäivää viettämään 30km päässä olevaan kylpylään. Tytöt jäisi kotiin mun vanhempien kanssa. Luulisin että kaikkien muiden osalta menee hyvin paitsi mua ahdistaa jo nyt, saati sitten sillon kun hetki koittaa:eek: näin se oli esikoltakin, minä itkin ja hyperventiloin kun oven perässäni suljin ja esikolla ei ollu hätäpäivää:rolleyes:

Meilläkin poika näillänäkymin jäämässä lauantaina yökylään mammalle ja pappalle :) illsan koko päivä siellä yhdessä ja mä vielä nukutan pojan, jonka jälkeen lähdetään viettämään miehen kanssa iltaa :) Ekaa kertaa kolmeen vuoteen mennään miehen kanssa ulos yhdessä.

Itse en välttämättä poikaa vielä jöttäisi, mutta mun äiti sanoi, että he aivan varmasti pärjäävät poitsun kanssa ja me miehen kanssa tarvitaan tätä, kun on parisuhteen ylläpitäminen jäänyt vähän huomioitta :sad001 mamma jo kovasti odpttaa pikkuyökyläilijää :)

Tänään pohan nenä alkoi iltapäivästä vuotamaan ja vähän yski. Äsken itki huoneessa yskien ja yhtäkkiä oksenti kaiken maidon ja iltapalat pihalle. Nenä vuotaa nyt ihan kunnolla limaa :( Tätäkö se nyt on liikkeellä.. Kamalaa katsottavaa. Taisi meille rantautua syysflunssa. Yöksi tuplakirjat pinnasängyn jalkojen alle että olisi vähän koho asennossa. Onko muita kikkoja vauvan flunssan selätykseen?

Meillä varmaan valvotaan ensi yö.. Tai ainakin vahdin tuota kullanmurua..

Mä edelleen liputan sen sitterin sänkyyn laittoa, saa reilusti päätä yöksi ylös. Sniffer junior&baby auttaa myös. Ja nenäfriida sekä suolatipat ehdoton kaveri! Reilu kohoasento auttaa myös siihen ettei mee niin herkästi korviin, mihin myös toi friida auttaa myös. Tsemppiä♡ mä niin inhoan kun lapset on kipeenä :( niin ja Hei, suolatipat jääkaappiin vähäksi aikaa niin johan auttaa turvonneisiin limakalvoihin!!

Ite olen laittanu pinnasängyn patjan alle tyynyjä että saan nukkuma-asennon tarpeeksi koholle ja sitten pojan pepun alle isosta pyyhkeestä tehny kaaren ettei siis valu jalkopäähän sängyssä. Murskattu valkosipuli kipossa auttaa tukkoisuuteen myös ja tietenki joku nenänniistäjä ja keittosuolatipat yhessä.

Tää on kyllä peestä kun kaikki kipeänä. Itselläkin nokka ihan tukossa ja kurkku hellänä. Toivotaan et menisi nopsaan ohi.. Huhhuh.

No tulipa nettishopattua lohdutukseksi imetysneuleita syksyksi <3 oon kyllä niin hurahtanut näihin imetysvaatteisiin.

Joo.. Meilläkin nyt poika nuhassa. :-( nenä valuu koko ajan mutta pojasta nenän putsaaminen on kamalaa. Rimpuilee, huutaa ja pyörittelee päätä. Suolasuihkeen laittaminen ja friidan käyttäminen vaatii kaksi aikuista.

Poitsu 8 kk ja pituutta on 70,5 cm ja painoa reilu 9 kg. Hieman menee pituuskäyrä oletuksen alapuolella, mutta samansuuntaisesti kuitenkin. Varasin punnitukseen ja pituuden mittaamiseen neuvola-ajan 10 kk kohdalle, vaikka toisen lapsen ollessa kyseessä seuraava käynti ois ollu vasta vuoden iässä.
Meillä aletaan olla flunssa-asiassa voiton puolella. Saapa nähdä, säästyinkö ite koko flunssalta.
Ite en imetysvaatteita enää osta. Muutama paita on, mutta ku niin vähäiseksi imetyskerrat käy niin en kehtaa enää tilata lisää. Imetystoppi normipaidan alla on myös ok. :) Pitäis varmaan alkaa antaan lisämaitoa.
Ja flunssan aikana pääty koholle (sitteri sängyssä vaikutti hyvältä idikseltä), iltaisin oon kylvettäny lapset ja nakkonu hulluna vettä kiukaalle ja päästäny höyryt pesuhuoneeseen. Meillä hetivalmiskiuas niin höyryä tulee kiitettävästi, pilkottua/murskattua sipulia (ja valkosipulia) harson mutkaan ja kiinni sängynlaitaan sekä lisäksi vielä iömankostutin päälle. Nenäsuihke (suolaliuos) ja nenäfriida myös käytössä, paitsi että kävi ilm. korviin tosissaan se imeminen, kun meni samantien korviin (ennen ku nuha ehti edes kunnolla alkaa ja siihen reagoida) niin ei juuri kiusattu pientä enempää.

Muokattu viimeksi:
Jännä ettei toi Boob aiheuta itsessäni suurempia tunteita, mutta enpä tiedä ostaisinko kotimaista imetysmerkkiä jonka nimi olisi Tissi. Toisaalta siinä mentäisiin suoraan asiaan. Enkä nyt tiedä onko sekään niin kivaa että lapsen niskassa lukee paidan pesulapussa "Molo"
Lastentarvikkeissa on nimiä joista voi olla montaa kieltä. Itse pidin aikanaan tästä kirjoituksesta:
http://www.lily.fi/blogit/isyyspakkaus/lyllypylly-ja-nallukkapallukka

Kstsoiko joku eilen Toisenlaisia Äitejä?

Täällä tämä mamma vollotti silmät päästään, kun vauva syntyi. Tuli ilmeisesti viimein ne tunteet pintaan, mitä ei osannut synnytyksessä ilmaista, kun ei oikein kerennyt koko tilannetta tajuamaan, ja yhtäkkiä olikin vauva rinnalla jne. Meni useampi pöivä, ennen kuin sitä ymmärsi minkä ihanan pikku mönkiäisen sitä maailmaan oli puskenut, ja kyllä sitä sitten taas itkettiin :P

Miehen olkapäähän itkin samaan syssyyn, kun meidän poika on jo niin iso, eikä enää pienenpieni vauva ja kun se aika meni niiin nopeasti.. Nyt meidän poika jo istuu ja ryömii ja tekee kaikkea!

Terveisin äiti, joka ei aikanaan ymmärtänyt omaa äitiään, jona itki jokaista telkkarisarjaa...

Ensin olin aika monta kertaa monttu auki mutta kyllä sen tuhisijan synnyttyä tuli tippa täälläkin linssiin :p

Meillä kans imetys vähentynyt niin, ettei erillisille vaatteille kyllä tarvetta. 4-5x päivässä maitoa, illalla klo 19.30 viimeisen kerran ja aamulla aamupuuron jälkeen noin klo 8 seuraava. Ruokailuiden yhteydessä muuten. Viikko sitten tai vähän yli jätin aamuyöllä 5-6 välin maidon antamatta ja alkuviikosta kierto käynnistyi sitten heti, kun imetysvälit yöllä kasvoi yli 12tuntiin. Hyvin siis tuntui tuo harvempi (n.6x/vrk), mutta säännöllinen imetys pitävän kierron poissa ainakin mulla.

Soitin tänään neuvolaan ja kyselin tuosta lisämaidosta. Kehoitettiin antamaan tai ainakin lisäämään korvikejauhetta puuroon. Tyttö ei rinnan perään tunnu olevan kuin illalla, joten voi olla, että jos ruoalla annan nokkamukista korviketta, jää imettäminen tässä pikku hiljaa kokonaan. Ei mulla kiire ole sitä lopettaa.

Takaisin