Syyskuun Pulinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamma_76
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pippula: Kiitos kattavasta vastauksesta. Saapi nähdä miten tuon rhesuksen kanssa käy kun olen O- kel +. Josko ne keskiviikkona kertoisivat enemmän kun ultran kanssa oli joku muu tutkimus ja verikokeet.

iines76: Tere tulemast mukaan porisemaan. Mukava kuulla raskaudesta ulkosuomalaisen näkökulmasta. :0)

kaika: joo minustakin kuoriutuu kohta pieni tietokone terroristi[:D] täälläkin on välillä ihan kummallisia tilanteita kun alkaa itkettää...esim. itku pääsi kun näin piiroisen saavan olympiamitalin[:)] ja itsekin keskenmenon kokeneena tiedän, että ihmiset ei aina oikeen tiedä miten olla siinä tukena.

unikeko: kylla se helpotti, kun naki, etta siella todella jotain on ja sydamen lyonnit nakyi. Ei ole turhaan voinut pahoin, vaikka oksentamaan en ole joutunut![:)] Toinen helpotus oli myos se, etta selvisi vieraalla kielella tilanteesta ja sai selvyyden, etta kuinka tasta eteenpain. [:)]

Odotan kylla, etta paasisi raskaudesta kertomaan, mutta en viitsisi hirvean aikaisin asiasta Suomeen huudella. Haluaa olla turvallisemmilla viikoilla.

Kaika: on sanottu ultrasta ja verikokeista siis sen verran, että päätin niihin osallistua, verikokeet kävin viikolla 9 antamassa labraan ja 1.3 olis se nt-ultra, en vaan muista että hirveen tarkasti olis kerrottu asian kulusta ja muistakaan niin siks tässä vähän utelin..

iines76: kyllähän sitä voi vaikka mitä vielä sattua, mutta pitää yrittää niinä epäuskoisimpinakin päivinä iloita raskaudesta[:)] ite pimitin vanhemmiltani np ultraan asti eikä vieläkään kaikki kaverit oo tietoisia pikku pampulasta.

H1987: Se varmaan tosiaan riippuu kunkin neuvolan tai paikkakunnan käytännöistä, että otetaanko veriseulat riippuen np-ultran tuloksesta vaiko joka tapauksessa. Minulta kysyttiin viikolla 8, ekalla neuvolakäynnillä, että halutaanko seulonnat ja kun vastasin myöntävästi, niin molemmat sitten tulivat automaattisesti, ikäänkuin pakettina. Niskaturvotus oli vain 0,9 mm, mutta silti tuli tuo verikoehomma siihen päälle siitä riippumatta. 

Selvä, mulla vaan meinaa aina taju lähteä verikokeessa, joskus lähtenytkin niin jänskään aina niitä verikokeita enkä niitä huvikseen ala ottamaan kyllä.. mutta tietysti otan jos kannattaa.
iines76 onnea paljon ja tervetuloa joukkoon! se 12 viikkoon asti menee hujauksessa, ihmettelin itsekin just yks päivä et on oikeesti menny nopeesti aika vaikka tuntuuki et eteenpäin on kauheesti vielä matkaa.. Kaikki aikanaan, tärkeitä viikkoja sulla nyt edessä niin älä stressaa liikaa vaan nauti kaikesta [:)]

Mulla toi tickeri heittää 1 päivällä, eli ei vielä huomenna 12 koossa vaan ylihuomenna :>
Ultrassa meni yks päivä taaksepäin..

Iltaa kaikille!!

Mä en edes tiedä mun veriryhmääni [8|] ja sanoin sen kyllä neuvolassa, mut ei multa ainakaan vielä oo mitään verikokeita edes haluttu ottaa. Ja mulla on myös paniikki päällä aina, kun joku edes mainitsee verikokeet. Syynä on se, että mun verisuonet alkaa väpättää ja koska mulla on hieman turhankin vilkas mielikuvitus, niin voin helposti kuvitella kuinka se neula heiluu edestakasin siinä mun käsivarressani. Ja aina meinaan myös pyörtyä, kun veret on viety. Eli en todellakaan odottele innolla niitä kokeita *puistatus*.

Nyt mulla alkaa tehä tuoksut pahaa. Kaikki voimakkaat mausteet ja itseasiassa paistettu jauhelihakin alkaa oksettaa. Samaten kun uunissa tehdyt perunat (siis kaikki ranskalaiset, uuniperunat, jamssi yms.), ja pavut on jo pitkään oksettanut. Ja siis tää ei ole mitään etovaa oloa, vaan oikeesti sellasta, et mietin, koska pitää juosta vessaan oksentamaan.. Oli ihana tossa tehdä makaronilaatikkoa, kun oksetti koko aika. Mut tiiän, et sit ku se ruoka on valmista, niin mua ei enää okseta.

iines76 saanko udella missä päin maailmaa asustelet? Meillä nimittäin on ehkä ensi vuoden puolella muutto ulkomaille edessä, niin vähän jännittää ainakin mua miten kaikki alkaa siellä sujumaan[:)] Varsinkin, kun muutetaan maahan missä mulla ei ole sukua, ja miehelläkin asuu yksi veli vain...

Älkääkä uudet suotta jännittäkö höpöttämistä[:D] Ei meistä kukaan kimppuun hyökkää[:D] Tosin saatetaan unohtaa kommentoida asioita, kun ollaan kaikki sellasia papupatoja, että sitä tekstiä on vaan niin kauheasti luettavana [:D]

Purri ja kaikki muutkin: Asustelen talla hetkella taalla Yhdysvaltain itarannikolla. Muutettiin paakaupunkiseudulta tanne marraskuussa, joten kaikki on uutta ja ihmeellista, raskauden lisaksi. [:)] Miehen toiden perassa tultiin ja mina olen kotirouvana. Huonosti kylla olen kodinhoidon talla hetkella hoitanut, mutta ehkapa sitten kun pahoinvointi vahenee, niin puhti kasvaa. Onneksi mies on viela ymmartanyt ja pitaa ruuanlaitosta. [:D]

Kello on taalla 7 tuntia jaljessa, joten olette saaneet ison kansan tekstia aikaseksi, kun aamulla rupean teidan juttuja kahlaamaan lapi. Talla palstalla on mielestani ollut lammin henki ja on kiva kuulua mukaan. Ihanaa, etta monet on jo paassy maagisen rajan paremmalla puolella... mutta taalla sinnitellaan perassa kuukauden viimeisten joukossa. [;)]

iines76 me muutettais pohjoisnaapuriin ens vuonna[:D] En tosin oo varma vielä et mihin kaupunkiin... Mutta kiva silti kuulla miten sielläpäin maailmaa näitä asioita hoidetaan, vaikka teillä varmaan on hieman eri systeemi, mutta saanpa ainaki aavistuksen[;)]

Huh, mä jäädyn tänne meiä kämppään, mut pakko pitää tota keittiön ikkunaa sepposen selällään ku muuten mä varmasti päädyn halailee posliinia.. teki niin pahaa toi ruoanlaitto. Sitten päätin kokeilla tohon selkäkipuiluun, mikä on jo menossa poispäin, että jos syön magnesiumia, niin miten reagoi... äiti sano että saattaa tehota.

Mun piti kyllä ihan jotain yleisesti kysyäkin, mutta ilmeisesti toi terroristi on jo vieny mun aivot, sillä en muista enää edes, että mitä aihetta se kysymys koski [:D] Eli musta tulee joku dementiapotilas, kuhan toi muksu syntyy [:D]

Hips Hei kaikille tuleville mammoille,
Mä olen täällä tätä keskustelua jo tovin kanssa seuraillut ja nyt liityn itsekkin mukaan.

Olen 27 v tuleva mammuli keski-uudeltamaalta, minulle lapsi on ensimmäinen. Avopuolisollani (35v) on tytär (7v) aiemmasta liitosta ja hän on asunut nyt reilut 2 v kanssamme.

Ensimmäinen neuvolakäynti takana, täällä on hienosti niille oma osio joten kirjoitan sinne tarkemmin kokemuksia. Kävin varhaisultrassa 20.1 ja luulin olevani jo pidemmällä vikkojen puolesta. Tosin kierto oli todella epäsäännöllinen enkä ihmetellyt yhtään vaikka LA muuuikin melkein 2 viikkoa myöhemmäksi. Kaikki oli kutenkin hyvin ja pieni sydän sykki vahvasti. Seuraava ultra on vasta 5.3 (aika tuntuu menevän kovin hitaasti). Olo on ollut hyvä ja pikku pahoinvointeilun ja kuvotuksen olen saanut hyvin kuriin pahoinvointirannekkeilla (oli muuten aivan superhyvä ostos). Toisaalta taas olo tuntuu jo pikkasen liiankin hyvältä ja nyt on herännyt pelko persiiseen että toivottavasti masukilla on oikeasti kaikki hyvin.

La 17.9

Minzkuli ja Mini 10+4

Heipsan uusille ja kaikille muillekkin!

Jopas tänään on ollut Pulina päivä. Hyvä niin![:D]

Mä en saanut unta, joten hain läppärin tähän sänkyyn ja kippas kappas! ei pysty olemaan mahallaan kunnolla.
Tuntuu epämiellyttävältä... Nytkin sellaisessa puolikylki-asennossa.

iines76: kertoiles sitten kaikista poikkeavuuksista ohjeissa ja suosituksissa, mitä siellä annetaan.
Mielenkiintoista mustakin, vaikka en ole muuttamassa ulkomaille.

Purrillakin on vuodeksi jänniä asioita odotettavana..ekaksi raskaus ja sitten muutto muille maille vierahille[:)]

Apua.. paniikki. mulla nyt viikkoja 10+1. Kävin äsken vessassa ja tuli ruskeeta vuotoo, onko kellään kokemusta tästä? Onkohan vakavaa? kipuja ei ole. [&:]

ChildishFear: hengitä syvään...onko kipuja? onko kirkasta vuotoa?
Jos ei, ei tarvitse hätääntyä (helpommin sanottu ku tehty, tiedän!!).
Mutta siis, alkuraskaudessa voi esiintyä ihan kunnollistakin vuotoa ja silti kaikki kunnossa[:)]
Ja tavallisinta on kuukautististen aikoihin, siis jos et olisi raskaana..(ilmeisesti pitää mennä nukkumaan, kun ei osaa ilmaista itseään).

Joten jos mitenkään pystyt, koeta ottaa ihan rauhassa. Varmasti siellä kaikki kunnossa!
Koska sulla on seuraava neuvola tai ultra?

Ei kipuja, ei kirkasta vuotoo. Eikä sitä tullut kuin pyyhkiessä. Eli ei siis vuoda kuin seula, niin että housut kastuu. Seuraava ultra on 5.3 ja lääkärineukku 15.3. Viime viikolla kävin varhaisultrassa ja siellä kyllä kaikki oli hyvin. Googletin jo tuosta aiheesta ja 1/3 raskaana olevista naisista kokee jonkinlaista vuotoa. Ja se helpottavin, eli jos sydän sykkii ja se on nähty ultrassa niin on 90% varmuus, että raskaus jatkuu normaalisti.
Jos minä kuitenkin soitan neuvolaan vielä huomenna. [:D]

Jep, neuvolaan soitettu. Tätsy meinas että jos vuoto jatkuu pidempään tai muuttuu verisemmäks niin sit omalle lääkärille. Kuulemma näillä viikoilla keho vielä "elää menkoissa". Eli Kaika olis vaan pitäny luottaa sun sanaan. [;)] Viikon päästä perjantainahan mulla on se nt-ultra, siellä sitten sais varmistusta että kaikki on kunnossa.

Iso kiitos tälle palstalle. Täällä saa aina purkaa sydäntään kun siltä tuntuu. [:)]

Hyvää ja ilmeisesti lumisateen täyteistä päivää mammoille! Tämä panikoija painuu nukkumaan yövuoron jäljiltä, hyvää yötä! :>

Tänne on taasen tullut yhdessä päivässä valtavasti tekstiä!

Ja uusia on uskaltautunut, Tervetuloa!

Onnea kaikille sydänääni/ ultrauutisista!

Offtopic: Kaika: Missä on Raasepori? Miehen kanssa siitä tuossa yksi päivä puhuttiin, ei tiedetty.

Pippula: Kiitos noiden testien tarkasta selonteosta!

Tunteiden herkistymisestä: Itkeskelen myöskin vähän jokaiselle onnelliselle ja surulliselle tapahtumalle, varsinkin mitä telkkarissa näkee. Mies ihmettelee välillä, että mikäs nyt, kun yhtäkkiä alkaa kyyneleet valua. Siihen on sitten vastaan: no kun on niin ihanaa/kamalaa[:D] Yhtenä päivänä tosin sain pidätellä niitä kyyneleitä kaupassa, kun jotenkin vaan elämä yleensä liikutti..

Purri: Täälläkin erilaiset tuoksut ällöttää. Tuossa yritin laittaa kanafileitä uuniin, niin sain paketin auki ja saman tien tuli kiire vessaan, uusi yritys ja taas halamaan pönttöä. Kolmannen kerran jälkeen sanoin miehelle, että laittaisi ne uuniin, kun en pysty. Kyllä ne kypsinä hyvälle maistui, valmistus tuntui vaan vähän hankalalta. Muuten en kestä mitään kamalan voimakkaita makuja. Luulen, että vatsa on niin herkillä kaikesta posliinin kaulailusta, että täytyy senkin takia ottaa varovasti.

Kaikista kamalimmalle haisee tupakka, tuolla kulkiessa alan haistelemaan, että mikä tää ripulihaju oikein voi olla? Ja totean, että siinä lähettyvillä joku savuttelee. Ja kaikista pahin paikka on Stokkan juustotiski[&:], kaikki homejuustot ym. ei ole muutenkaan herkkua ja nyt on ihan tuskaa kävellä sen ohitse.

ChildishFear: Hyvä, että kaikki olikin kunnossa!

Omaa hehkutusta: Nyt on sitten se maaginen 12rv täynnä! [:)][:)] Ainakin pikkuinen on tukevasti kyydissä ollut ja ensi viikolla selviää, että kaikki on toivonmukaan kunnossa. Viime yö oli melkoista taistelua unen kanssa, kun mahassa juili, taisi olla ilmavaivoja, atooppinen iho kutisi(saisi pakkaset jo helpottaa) Sitten, kun päästi niitä ilmavaivoja pihalle, tuli hirveä nälkä[:D]. Kun nälkä oli talttunut, niin tuli pissahätä, vähän ajan päästä jano ja sitten kaikki alusta uudestaan. Vähän pelottaa, että kuinka saa nukuttua loppuraskaudesta, kun nyt jo yöt on välillä tosi hankalia ja sitten, kun saa nukuttua, niin sitten näkee jos jonkin moisia unia[;)], mikä taitaa olla ihan normaalia muiden palstalaisten kirjoitusten perusteella. Tänään kuitenkin hemmottelen itseäni ja menen kampaajalle[:)] Illalla ajattelin tehdä poronkäristystä juhlapäivän kunniaksi.

Mukavaa talvipäivää kaikille! Ihanaa, kun päivät alkaa oleen jo niin pitkälle valoisia.

Nyt touhuamaan!

Ja niin.. masukuvapino on tosi kiva, laitan omani sinne sitten, kun saan aikaiseksi.

minzkuli ja iines76 tervetuloa!!!

Purri onko terroristista tullut virallinen työnimi?[:D] Meillä mietitään vielä mutta ollaan jo rajattu vaihtoehdot kolmeen. Bin, broitsu, vilkku... katsotaan mikä tarttuu eniten :)

Pippulalle kiitokset kattavasta selonteosta. heti tietenkin huolestuin (raskaana kun olen[;)][;)][:)]) tuosta rhesuksesta. Kun nimenomaan olen miinus ja toinen raskaus menossa. poika oli plussa. Mutta ehkäpä taas menen asioiden edelle...

haniMami Oikein!!! hemmottelua vaan niin paljon kuin sielu sietää[:D][:D][:D] Onnea rajapyykistä!!
ja Kävi ihan törkeesti tekemään mieli poronkäristystä...

Omaa:
Poika kipeenä, nukuttiin yö sohvalla istuen kun niin yskitti. kuumeili eilen, mutta nyt jo pirteämpi :)
Isännän kanssa mennyt vieman alamäkeä kun ei pahoinvointien ja väsymysten keskellä ole kerennyt toista huomaamaan, eilen sitten juteltiin yötä myöten ja pikkasen tilanne helpotti, on tää parisuhde vaan työlästä välillä :) vaikkakin sen arvoista. Yritetään saada joku yhteinen lomantynkä ennenkuin ollaan vauvan armoilla.
raskauden tiimoilta ei kummallista, oireetonta jo melkein kokonaan. nyt vaan kasvatellaan massua. Laittaisin kuvan tuonne masupinoon, mutten osaa pakata kuvia pienemmäksi, sain reiluun 700kt pienennettyä, mutta eihän se riitä... pitänee opiskella.

HaniMami:lle onnittelut rajapyykistä!! IHANAA! Kohta meitä alkaa olla jo aika monta paremmalla puolella..
Olis jo nopeesti mullakin toi ultra, jossa sais varmistuksen asioiden tilasta.

Raasepori syntyi, kun Karjaa, Tammisaari, Inkoo ja Pohja yhdistyivät.
Täällä tämä länsi-Uudellamaalla.

PojanÄiti: Tsempit sinne kipeilyn kanssa!

OMAA: Ei mitään uutta- paitsi motivaation puute on kova..
Ei oikein mikään huvittaisi[:-]..eikä oikein keskittyminenkään onnistu..mä vaan niin odotan, että, olisi 5.3. ja sais selon raskauden tilasta.

Ja lunta tulee, ku esterin persiistä, joten lumitöihin kohta joutaa, jos meinaa saada lapset haettua tarhasta..

Takaisin