Syyskuun Pulinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamma_76
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Iltaa kaikille....ja tuo Mamma_76 masu sai kyllä hymyn huulille...kertakaikkiaan valloittava[:D]

HaniMami...noista raskausoireista tytöiltä/pojilta...enpä oikeen tiedä...toiset sanoo kyllä että on selkeesti erilaiset raskaudet tytöistä ja pojista mutta ite en lähtis kyllä vannomaan oireiden perusteella että kumpi on tulossa, kun onhan jokainen raskaus muutenkin erilainen ja oma yksilönsä...esimerkiks mulla oli pojalta ainoastaan lievä kuvottava olo alkuraskaudessa ja loppuraskaudessa ns.levottomat jalat eikä koko raskausaikana yhtään mitään muuta, eli oli tosi helppo raskaus...ja nyt on taas esimerkiksi väsymys ollu ihan kauhee ja rintojen kipuilu,mitä ei ekassa raskaudessa ollu ollenkaan...tosin onhan täs 6 vuotta raskauksien välissä että kyllähän ikäkin tuo omat rasitteensa[:)]

Ihanaa...enää kaks yötä hammaslääkäriin[:)]Enpä olis ikinä uskonu että hammaslääkäriä näin innolla odotan[:D]

Nyt kauniita unia kaikille[:)]

Purri: No joo, ehkä sitä sit neuvolassa käydessä oliskin rähjännyt, mutta kun toinen aikakin laitettiin yli kahden kuukauden päähän ekasta eli ei olla alun jälkeen edes päästy näyttäytymään. Noin kuukausi täytyy vielä odotella käyntiä. Näin ollen olen hoitanut itseni muualla, kun puhelimessakaan ei ole saanut mitään reaktiota mihinkään.

Ekalla käyntikerralla (8+0) sanoin et olen laihtunut jo kolme kiloa, mut tyynesti hoitsu kirjasi saman painon lähtöpainoksi sekä 8 viikon painoksi. Korjasin kiukuissani lukeman korttiin kotona. On se nyt kumma, jos ei todellista painonpudotusta haluta "saada kiinni". Puhelimella olen soittanut hänelle ja tosiaan tähän vointiini ei kommentoinut sanallakaan, vaan rupesi puhumaan jostain ihan muusta aiheesta. Ehkä hän ei vaan kuuntele, yksinkertaisesti, vai mistä sitten voisi johtua.

Mamma_76: Komea on mahasi tosiaan! Itselläkin on jonkinlainen maha jo, tosin usein mietin, että olisko vaan niin turvoksissa vatsa. Hyvin se tulee nyt esiin, kun on muutoin laihtunut aika paljon, mutta maha vaan pullottaa, niin etteivät vanhat housut mene laihtumisesta huolimatta.

HaniMami: Onneksi olkoon, että alkaa olla siedettävämpää sinunkin pahoinvointisi. Välillä itselläkin ollut vähän uskonpuutetta asian suhteen ja kun tunnen pari ihmistä, joilla pahoinvointi ei ole hävinnyt koko raskausaikana, niin pikkaisen kylmä rinki ympärillä olen viikkoja laskenut. Onneksi mahdollisuudet pahoinvoinnin häviämiseen kokonaan ovat hyvät, kun tässä kohtaa alkaa vähentymään selkeästi.

Huomenta alkavaan viikkoon!

Kun on aikaisemmin ollut raskaana niin tuo massukin tulee silloin aikaisemmin esille.(myös liikkeet tuntuu aikaisemmin,tosin vaikuttaa muutoma seikka tuohon)
Tosiaan tuo on pikku pömppö verrattuna miten turvoksissa olin yhdessä vaiheessa [:-]
Huomenna olis taas neuvola, ja hymyilyttää valmiiksi jo mitä siellä täti sanoo mahan koosta [:D]

Luin tuosta vau-kirjasesta, että nyt alkaa tuo kasvaminen kunnolla 1-2cm/viikossa pituutta ja 10-15g/viikossa painoa vaaville.
Ukko kultani ei ole nähnyt mua viikkoon, ja sanoin ettei tätä massua enään salailemaan pysty.
"odotellaan nyt vielä"
Saattaa persuuksilleen lentää kun ensi viikonloppuna kotiutuu [;)] Pitäiskö oikeen ikuistaa ilme? *naureskelen*

Päivän jatkeita mamma kullat!

Voi jessus mä repeilin täällä teet melkein näppiksellä noille teidän broisukuille ja terroristijutuille. Nyt arvon kansasisaret jotain rotia - NOT! [:D]

H1987 - heitit hyvän kommentin tuossa edellisellä sivulla. Muakin kiinnostais vähän tietää, mitä ne siellä tökkii ja nyppii siellä ultrassa. Vissiin siellä otetaan joku laaja verenkuva, josta etsitään noita tautien vasta-aineita ja sitten sisäultra? Sivistäkää meitä. [:)]

Purri - onneksi sulla on alkanut elämä taas voittamaan. Tsemppiä vaan sinne.

Pahoinvoinnista: Itsekin eilen puhuin äidin kanssa ja olin melko optimistinen, että alkaa olo olla jo jotenkin inhimillinen. Ei väsytä liikaa ja lattialta sukan poimiminen tai koiran ruokakupin nostaminen ei aiheuta mahanesteiden palautusta. Pikkuhiljaa sitä tässä jo itsekin odottelee, että pääsis siihen kaikkien hehkuttamaan "seesteiseen" odotusvaiheeseen. Äitini kertoi, että tuo 2. kolmannes on aina ollut hänen elämänsä parasta aikaa (isoveljeä ja minua odottaessa). Eli hän on kokenut olevansa voimiensa tunnossa ja todella terve ja vahvimmillaan sekä fyysiesti että henkisesti tuolloin. Kolme ihanaa kuukautta yhtä autuutta.

Sukupuolesta: Itselle on oma kummitäti povannut kaksi kertaa korteista, että ensimmäinen lapseni on poika. Hämmästyin kovasti, kun äiti otti puheeksi, että tätini on povannut myös hänelle, että ensimmäinen lapsenlapsi on poika. Saas nähdä tarkottiko kortit tuota rakasta poikakoiraani vai sitä ihan aitoa ja oikeaa lasta. Tyttärenkoira tai tyttärenpoika... ihan sama. [:D]

Vauvanvaatteista, kuten tuolla PojanÄiti kirjotteli, niin en ole itsekään uskaltanut vielä mitään ostamaan. Ihanaa olisi joku pikkupikku juttu ostaa, mutta nyt pitää olla vaan tiukkana. Jos sitten ensi tiistaina ultran jälkeen vasta. Mies oli kovastikin kiinnostunut lähtemään katsomaan meidän lähellä olevaa lastentarvike kirppistä. Sieltä saattaisi löytyä pinnasänky ja rattaatkin, jos hyvä tsägä käy. [:)] Ja pikkuhiljaa pitäisi käydä sieltä lapsuudenkodista kaivamassa muutama lelu...

Anteeksi muuten jos tässä on kovasti kirjoitusvirheitä - nukuin viime yönä tosi huonosti. [&:]

Maanantaipäivää arvon leidit[:)]
Pienten järjestelyjen vuoksi ensimmäinen kunnolla nukuttu yö kuukauteen...tehtiin eilen hieman muutoksia petipaikoissa,siirreltiin omaa ja pojan sänkyä niin että poika on ihan vieressä,kun on joka yö kävelly omasta sängystään mun viereen enkä sit enää saa nukuttua...nyt on pirteä olo[:D]

Eilen saatiin myös talo siihen kuntoon että saapi laitella myyntiin...jännityksellä odotamme miten käy[:)]

Noista hankinnoista...meillä on valmiina jo pinnasänky,kehto,sitteri,syöttötuoli ym...jäivät pojalta...onneks en aikoinaan myynyt niitä pois...vaunut on hankittava,sitten joskus...mä päätin raskauden alussa etten ostaisi yhtään nuttua ennenkuin eka ultra on takana...mut mut...sorruin kyllä ostamaan bodyn,potkarit ja pikkuruisen lakin[:D]

Mukavaa päivänjatkoa[:)]

tervetuloa unikeko! Tuli viesti perille[:D]. sekaan vaan, en itse kanssa ymmärrä koneiden päälle, mutta tämä ryhmä koukuttaa niin että pakko oli harjoitella :)

Mun Masu kutistu!! Ilmeisesti röörit alkoivat vetää[:D]! ehkäpä asiaa auttoi se kun olen lenkille taas jaksanut kammeta itseni. joka paikka tosin kipeenä kun ei mitään ole tehnyt kuukausiin.
Ollaan kipeän pojan kanssa kotosalla, ainakin tämän päivää, katsellaan miten tauti etenee. raukka on ihan räkänen, yskii ja rohisee. Onneksi ei ainakaan vielä kuumeile.

ultrasta kaikista verikokeista en tiedä, mutta kaikkea tarkastelevat (sukupuolitauteja yms.)ja ainakin sellvittävät veriryhmän ja rhesuksen elikkäs oletko nega. mulla nega ja silloin ollaan silmäkovana raskausmyrkytyksen takia.
Mulla ultra tehtiin alakautta, mutta vaihtelee koulukunnittain, toisilla masun päältä.

Kaika: NT-ultra keskiviikkona kello kahdeksan reikäleipä. Arvatkaas jännittääkö? Isäntä on naureskellut, kun olen sanonut, ettei hänen tarvitse työaamuansa uhrata, että menen bussilla (ajokielto vielä voimassa onnettomuuden jälkeen) - ja tämä vaan myhäilee, ettei tarvitsisi koko aika huomautella asiasta, kyllä hän on tulossa, ja piste. :0)

Mamma76: Onnea 12 rv etapista! Perässä tullaan...
* Luulen, että miehet ovat mielissään näistä K-18 "hyrräävistä" emännistä. ;0) Ja pitäähän ilo nyt ottaa irti kun synnytyksen jälkeen menee hetki ennen kuin sitä kahdenkeskistä aikaa löytyy...
* Kyllä tuo masukuva-pino voisi olla ihan mukavakin. Kyllähän niitä tulee seurattua. Kauniisti olet pyöristynyt, kyllä tuosta voi olla jo ylpeä! :0) Ja, eiköhän mieskin ilolla ylläty! Ilme voi olla kyllä katsomisen arvoinen.

Tami: Mustikki vastaa huhuiluun. Isäntä on ollut muutoksesta mielissään. Odotan kauhulla maidonnousua, jos se vielä kasvattaa rintoja, sillä se tietäisi myös D-kuppia ellei isompaa. Voi Dolly Parton sentään. Olikohan sillä yhdellä maajussilla sen nimistä lehmää vielä? ;0)
* Meillä on ajateltu pitää sukupuoli jännityksessä. Voihan olla, että se myöhemmin ultrakuvissa vilahtaa - mutta toistaiseksi menemme unisex-ajattelulla.

Unelma todeksi: Onneksi olkoon ihanista ultrauutisista!

H1987; Läheisen sairauden seuraaminen on rankkaa, varsinkin raskaana kun hormonit muutenkin tuulettavat tunteitamme. Voimia sinulle ja perheellesi!
* Alkuun itsellä oli aika voimakas tunne, että olisi tyttö, mutta nyt raskauden jatkuessa en osaa sanoa tarkasti.
* Miellään luin myös Mamma76 ja PojanÄidin kokemuksia. :0)

Pippula: Ihana, että teillä on itsellä tietoa kun neuvola on mitä on. Täytyy toivoa, että saisitte tuuraajan paikalle, joka olisi aiheesta huomattavasti kiinnostuneempi.

Unikeko: Tervetuloa mukaan pulisemaan! Mukava saada uusia syyskuulaisia. :0)

Toivottavasti tällä viikolla saisimme lumipyryjen seassa hieman aurinkoakin. Hyviä vointeja kaikille!

Voihan maha!

Ihanaa, kun ensimmäinen masukuvakin on jo päässyt syyskuisten sivuille. [:)]

Näitä tekstejä selaillessani olen huomannut yhden asian. Pitkään aikaan ei ole onneksi tarvinnut lukea hirmuisen huonoja uutisia. Ja kun kaikki oikein kovasti toivotaan, niitä ei tulevaisuudessakaan tarvitse lukea, eiks niin. [:)]

Ja ne unet! Huhheijaa ja hippulat vinkuu. [;)] En todellakaan ymmärrä mistä moiset k-18 unet näin raskaana ollessa ilmaantuu. Eikös se evoluution kannalta olis parempi ENNEN sitä mahdollista raskautumista.. mutta toisaalta, en valita.[:D]

Omat oireet tällähetkellä keskittyvät aristaviin kasvaviin rintoihin ja nippailut masussa, thats it! Olen kyllä onnekas, jos näin vähillä oireilla selvisin.

Ensimmäiset mammahousut ostettu. Omat työsortsit kävi pieneksi ja muita sopivia sortseja en löytänyt kuin H&M:n mammavalikoinnista. Ja voin sanoa.. ihanat! Ei kiristä eikä purista, mutta silti tyylikkäät. Taidan käydä hakemassa parit lisää, koska niitä tulen tarvitsemaan kesäkuussa. Varattiin eilen kahden viikon loma Kreikkaan viimeisen kerran kahdestaan ja aikuisten kesken. Ihanaa kun on jotain mitä odottaa, muutakin kuin vauva juttuja.[:)]

Keskiviikkona tulee 10 viikkoa täyteen eli 1/4 jo takana. Aikas nopeasti tämä aika loppujenlopuksi menee, vaikka välillä tuntuu neiti ajan seisovan paikallaan.

Ei muuta kuin hauskaa viikkoa kaikille ja kasvavia masuja. [:)]

Kukkuluuruu! [:)]

Oli pakko tulla pika pikaa kertomaan neuvola käynnistä. Siis aivan ihanat neuvola tädit (monikossa, koska toinen oli harjoittelussa).
 Tosi hieno kokemus ja arvakkaappas mitä!?!? Siinä sitten sanoivat että voitaisiin kokeilla josko sieltä jotain ääniä jo kuuluisi mutta vannotti etten saa pettyä tai
pelästyä jos sieltä mitään ei kuuluisikaan. Siinä sitten kävin selälleni ja kun hän sai sen mahalle laskettua niin siellä se pieni vallaton sydän pamppaili [:D][:D][:D] Siinä oli täditkin ihmeissään että hakematta heti kuului ja totesivat siihen että kyllä siellä vahvasti elämää on [8D]
Voin kertoa että nauvolan jälkeen on kaikki saanut ihmetellä kesto hymyäni... Siis ei tätä tunnetta voi sanoin kuvailla! Ekaan ultraan onkin sitten enää pari viikkoa (9.3.)

Mutta nyt täytyy palautua maan pinnalle ja lähteä touhuamaan. Jos vaikka jaksaisin sitten illemmalla kirjoitella lisää [:)]

Ihanaa maanantaita kaikille!

Hienoa Tiiiti että oli hyvä neuvolakäynti...ja vielä että sydänäänet jo kuuluivat...mulla ei kuulunut vielä kun oli 9+1...jäi sitten vähän kaivertamaan et onko kaikki masussa hyvin...mut tiedän kyllä että ei välttämättä kuulu vielä näin aikasin[:)]Täytyy vaan ootella ensviikkoon ja eka ultraan...ja toivoo että kaikki on hyvin[:)]

Mukavia päivänjatkoja[;)]

Ihanaa alkavaa viikkoa kaikille tasapuolisesti[:)] tähän tosiaan jää koukkuun kun sekaan hyppää... mies aina kyselee että missä surffailen kaikki illat kun yleensä en paljon koneella vietä aikaa. No täällähän tietenkin[:D]
On kiva seurailla mitä muille samassa tilanteessa oleville kuuluu ja miehethän ei voi tietää mitä nämä mamma hormoonit tekee[;)]

Ultra: minulta ainakin eka ultra otettiin alakautta, mutta toka ja kolmas mahan päältä raskausviikoilla 9+5 ja 11. viikolla 11 otettiin samana päivänä se veriseula vaikka np olikin vain 0,7. samalla verestä katottiin HIV ja muut kupat[:D] ja tietty ne vastaaineet ja veriryhmä yms.

Nt-ultrassa jo käyneet: Tehtiinkö ultra alateitse vai mahan päältä? Ja olen joskus kuullut että mahan päältä otettaessa kuuluis rakon olla mahdollisimman täynnä, pitääkö olla? vai onko ihan harhaa... Meneekö ultrassa kauemmin kuin tunti?

H1987: Minulla otettiin alakautta np-ultra ja hyvinhän se niin näkyi.

Noista verikokeista. Sikiöseulontakokeet jos ottaa, niin se sisältää seuraavat tutkimukset:
- istukkahormonin (eli koriongonadotropiinin) beeta-ketju (= hCG-?)
- raskauteen liittyvä plasman proteiini A (PAPP-A)
Tulkinta jotakuinkin niin, että jos raskauden kestoon nähden on alhainen PAPP-A ja korkea hCG-?, niin silloin on suurentunut riski Downin syndroomaan eli sitä nuo lähinnä mittaavat.

Sitten on ne väestötason tutkimukset, missä seulotaan äitien veriteitse tarttuvat taudit:
- HIV
- syfilis eli kuppa
- hepatiitti B

Sitten veriryhmä, jonka tarkoituksena tarkastaa onko äiti rhesus-negatiivinen eli ns. miinus, esim. O-. Jos näin on, niin pitäisi kai periaatteessa selvittää, onko mahdollista, että syntyvällä lapsella on rhesus-tekijä eli plus, ts. onko isällä rhesus-tekijä. Jos isä on esim. A+ eli hänellä on rhesustekijä, niin äiti saa raskauden aikana ns. raskausrokotuksia, jotka eivät ole varsinaisia rokotuksia, vaan estävät äitiä muodostamasta vasta-aineita lapsen verisoluja vastaan. Tämä on tärkeää selvittää siksi, etteivät äidin vasta-aineet ala tuhota lapsen verisoluja. Jos äidilllä ei rhesus-tekijää ole, niin lapsen rhesus-tekijä on ikäänkuin vieras tunkeilija, jota vastaan elimistö muodostaa vasta-aineita. Yleensä ongelmat eivät tule vielä ensimmäisen rhesus-positiivisen lapsen kohdalla, mutta jos tulee toinen raskaus, jossa jälleen rhesus-positiivinen lapsi, niin vasta-ainetuotanto voi olla suurta. Siksi se pysäytetään alkuunsa ns. raskausrokotteilla, jotka ovat rhesus-vasta-aineiden muodostumisen vasta-aineita. Jos kummaltakin vanhemmalta puuttuu rhesus-tekijä eli ovat esim. AB- ja O-, niin lapsellakaan ei rhesus-tekijää voi olla, eli mitään riskiä ei ole. Samoin jos äiti on vaikkapa A+ eli hänellä on rhesus-tekijä, ei hän voi vasta-aineita muodostaa eli tällöinkään ei mitään hätää.

Muita tutkimuksia ei minun neuvolani kautta sitten tämän lisäksi ollut kuin hemoglobiini.
Labran mukaan riippu täysin yksittäisistä hoitajista, että määrätäänkö pelkkä hemoglobiini vai perusverenkuva. Tietysti tuon perusverenkuvan olisin itsekin mieluummin ottanut, kun se kertoo anemiatilanteestakin enemmän kuin pelkkä hemoglobiini. Perusverenkuvaan sisältyvät:
- hemoglobiini
- hematokriitti (verisolujen suhteellinen osuus veressä) Mittaa vähän samaa asiaa kuin hemoglobiini vähän eri tavalla.
- leukosyytit eli valkosolut
- trombosyytit eli verihiutaleet
- MCV (punasolujen keskitilavuus). JOs tämä on alle viitearvon, raudanpuuteanemia on todennäköinen
- MCH (punasolujen keskihemoglobiinipitoisuus)
- MCHC (veren keskihemoglobiinipitoisuus)

Okei Pippula, kiitos vastauksesta. Kysysin vielä, että otetaanko nuo verikokeet jokatapauksessa vai vasta sitten jos ilmenee enemmän sitä turvotusta? Ja sen hiv jne verikokeen oon käyny jo antamassa.

H1987: se että otetaanko verikokeet joka tapauksessa riippuu varmaan missä päin asustaa. multa otettiin veriseulakin vaikka turvotusta oli vain 0,7mm.  puolituntia meni meillä np ultrassa ja vatsan päältä otettiin eikä tarvinnut rakon olla täysi, mutta sillon kun katottiin alakautta niin sillon rakko piti olla tyhjä. nämäkin toki saattaa vaihdella paikkakunnittain ja laitteista.

Ajattelin uskaltautua mukaan. Olen tiiviisti lueskellut juttujanne jo pidempaan. Olen talla hetkella ulkosuomalainen ja myos ensikertalainen raskauden suhteen, joten jannitysta on ollut ilmassa. Asiosta ei tietysti ole helpottanut jatkuva pahoinvointi.

Nain laakarin ensikertaa viime viikolla ja samalla ultrattiin. Lakettuaika siirtyi yli viikon eteempain, joten nyt ollaan taas 8+ viikoilla... viikko 12 tuntuu jotenkin olevan loputtaman matkan paassa.

ALKUPERÄINEN: H1987

Kysysin vielä, että otetaanko nuo verikokeet jokatapauksessa vai vasta sitten jos ilmenee enemmän sitä turvotusta? Ja sen hiv jne verikokeen oon käyny jo antamassa.

Meillä kysyttiin haluttiinko tähän seulaan osallistua, jos niin ennen 11 rv:n täyttymistä pitää mennä labraan verikokeeseen.
Ja sitten riskiä arvioidaan molempien seulojen (veri ja ultra) yhteistulos antaa parhaan mahdollisen vastauksen (joka ei ole varma..)
Näin siis Raaseporissa.
Eikö sulle ole kerrottu näistä seuloista neuvolassa? Koska toi on ilmeisen uusi asetus, että näin toimitaan joka paikassa..
Heti huomenna luuri kouraan ja neuvolaan soitto!

Pippula: Kiitos tietopaketista. Aikamoinen olet!

unikeko: Mutta eikös olekkin mukavaa, kun pääsee jauhamaan samassa tilanteessa olevien kanssa[:D]

OMAA: Mä taidan tuntea mun kohdun rajan tossa häpyluun jälkeen..onko se edes mahdollista näillä viikoilla (mulla on eteenpäin kallistunut kohtu..).
Mua itkettää ja surettaa tosi helposti. Ihan typerätkin asiat. Todella ärsyttävää, kun pitää esim. tarhassa jutella tätien kanssa päivän tapahtumista, niin mua alkaa itkettämään, kun on kaikki menny hyvin tai jos on ollut levoton päivä..
Ja en viitsi vielä sanoa että olen raskaana, vaikka kuinka jo aavistelevat..
Edellisen keskenmenon jälkeen tädit halus halata vielä kaksi viikko tapahtuneen jälkeen..ja mä EN ole halailija.

Kuulin ihanan uutisen tänään: lapsettomuudesta kärsinyt tuttava pariskunta sai toisen pojan!! Sielläkin vuosi tolkulla käyty hoidoissa, mutta sittemmin on onni löytänyt heidät!!

iines76: minäkin uskaltauduin vasta eilen mukaan keskusteluihin vaikka taustalla piileskellyt oonkin jo monet viikot. nämä ensimmäiset viikot menee aina aika madellen vaikka mitä yrittäis tehdä...mutta kohta huomataan että ollaankin jo synnärillä[:)] helpottiko oloa kun näit pikku asukin?? mulla ainakin ultran jälkeen tippui yksi kivi sydämeltä vaikka lisää niitä tilalle tulee...

Takaisin