Syyskuun Pulinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamma_76
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Recto: sama homma täällä, eli alkaa helpottamaan tämä pahoinvointi jo pikkuhiljaa. Pahoinvointiranneke auttoi aika paljon, mutta silloin tällöin aamuisin täytyy käydä vähän "juttelemassa" vessanpöntölle..Naapuriparat. Meiltä kuuluu vessasta naapureille niin älyttömän hyvin. Toi vedenjuonti tahtoo vaan huonon olon aikana jotenkin unohtumaan. Olikin sulta hyvä vinkki ottaa tavaksi kupillinen hanan ohi kulkiessa.

Omaa: noh, en sitten malttanut olla soittamatta kätilöopistolle.. aika on varattu ja 24.2. on sitten jännät paikat np-ultrassa. toinen aika oli 26.2., lienee se np-ultraan liittyvä verikoe tms.. joka tapauksessa nyt on tyytyväinen mama kun on päivämäärä jota odottaa :)

malina2..hyvä että sait ajan ultraan[:)]

Kaika...näinhän se on et jos pikkasen kuvottaa niin heti olo paranee kun tietää miks kuvottaa ja olettaa et kaikki on hyvin...vaikka mä en kyllä ymmärrä et miks sitä pitää olla niin toope et heti jos ei mitään oireita ole niin ajattelee että nyt on asiat huonosti...hassu on ihmisen mieli[:D]

Hei!

Voimahaleja kaikille joukosta pudonneille!

Kävimme tänään miehen kanssa ensimmäisellä neuvolakäynnillä. Hieman ristiriitaiset tunteet jäi käynnin jälkeen. Paljon sai käytännön aisoita mielessään järjestykseen, mutta toisaalta, tunnen olevani aivan surkea odottaja.[&o] mm. ruokavalio oli väärä (kevytmaito neuvolatätin mielestä lähes myrkyllistä, rasvatonta sen olla pitäisi, samoin jugurtit kuulemma sis. liikaa lisäaineita), painoindeksi liian korkea ja liikunta aivan liian kevyttä. Kun luuli keskivertokansalaiseksi elävänsä suhteellisen terveellisesti, niin nyt tuntuu kyllä siltä, että jääkaappiin ei uskalla edes vilkaista ja muuta ei saisi tehdäkään kuin jumpata ja hikoilla. [:@]
No, oikeassahan se neuvolatäti tavallaan oli, täytyy alkaa tarkkailemaan syömisiään VIELÄkin tarkemmin.
Millaisia ravitsemusohjeita te olette saaneet?

unelma todeksi: Mikä v** noita joitain neuvolatätejä vaivaa. Mua ärsyttää suunnattomasti tommonen liiallinen niuhotus. Sillä nyt oo mitään väliä mitä maitoa sä juot ja muutenkin. Unohdat vaan kaikki ruuat mitkä on todettu olevan vaaraksi vauvalle, joita ei loppujen lopuksi montaa ole. Muuten syöt terveellisesti.

Onneks mun neuvolatäti oli tosi mukava ja rento, ruuasta ei puhuttu juuri muuta, kun se että se nyt menis sen ruokaympyrän mukaan niinku normaalistikin kuuluisi. Ja tietty jättää liiallisen sokerin pois...mitä en kyllä ole noudattanut. Liikunnasta kysyi mitä oon tottunut tekemään, en oo nyt vuosiin harrastanut muuta kun kävelyä, ja käski jatkaan samaan malliin, mut ei mielellään aloittaamaan mitään uutta.

Ja mitäs tänne kuuluu piiitkästä aikaa: Raskaus viikkoja 10+2. Viikonloppuna alkoi aamuoksentelu, luulin selviäväni kokonaan ilman, mutta tulikin myöhässä. Maha on jo niin iso, että varmasti huomaa, että olen raskaana. Tästä päättelen, että kyllä kai ne molemmat tiiperot siellä on. En keksi muuta syytä miksi maha olisi jo nyt niin iso, kun painokin on tippunut. Ensi viikon neuvolan ultraa odotan jo niin kovasti, olis kiva nähdä toinenkin kunnolla ja varmistua siitä että molemmat siellä on.

Onhan se vaan kakka mikä liikkuu mahassa? eikai sitä vielä niitä liikkeitä tunne? right?
Kaikenlaista tapahtuu juuri sillä alueella, mutta mielestäni liikeitä saa mietiskellä vasta pitkän ajan jälkeen...

PojanÄiti- Hassua, että kyselet tota, koska mulla lääkäri kysyi tänään, että olenko tuntenut mitään liikkeisiin viittaavaa vielä (ja kato mun viikkoja!!)??
Mä olin että häh? Ja se siihen, että vois olla mahdollista, kun on kolmas raskaus menossa ja jos istukka olis takaseinässä(?) ja muutenkin kaikki osuis just kohillee..
Että mitäs jos tunnetkin[:D][:D][:D], harvinaista, mutta ilmeisesti mahdollista[:)]
Hassua!

Ihanaa (ja siis tottakai kamalaa) huomata, et muillakin on pelkoja siitä, onko vattassa mitään elollista. Tällä hetkellä pidän koko raskaus-sanaakin tabuna ja ärisen miehelle, jos se suunnittelee kaikenmaailman pinnasänkyjen hankkimisia ja nimiehdotuksia. Olen ihan varma, että mulle ei voi käydä niin hyvä tuuri, että kaikki olisikin kunnossa. Oivoi, maanantaista ultraa odotellessa kasvattelen harmaita hiuksia...

Sain ton ultran viikolle 12+5. Neuvolassa oikeen painotettiin, että TYKSissä ne koittaa lykätä aikaa vielä pitemmälle, että pitää pitää puoliaan ja tivata itelleen aika jo viikolle 12. Meillä on muutenkin aivan valloittavat neukkutädit. Ruokavaliosta anto muutamia ohjeita, mutta ei missään nimessä alkanut napista jostain maitolaaduista sun muista. Jugurttia ite ainakin vedän päivättäin niin että napa tirisee. Tulkoot lisäaineita tai ei.

Lämpimät halaukset ja voimia kaikille keskenmenneille! 

Minua neuvolatäti kehotti syömään jugurtteja yms. kun en maitoa juo, enkä ole koskaan osannutkaan sitä juoda. Samalla periaatteella, että 1 maitolasi = 1 jugurtti. Jugurtti onkin niitä ainoita ruokia tuoreiden hedelmien ja vihannesten lisäksi mistä ei tule pahaa oloa.

Mulla on tullu kiloja suhteettoman paljon näin alkuun, mutta on vaan ollu pakko syödä kaikki, mikä vaan on menny alas, jotta ei ois se pahaolo koko ajan. Tammikuu meni syödessä ja sohvalla loikoillessa. Ei paljo liikuttu...:)  Nyt pahoinvointi on helpottanut, mutta pääkipu sitä vastoin tullu tilalle. Sekin varmaan siitä johtuen, että ei ehdi syödä kunnolla.Tänäänkin menny koko päivä sängyssä päätä parannellessa. Jotenkin tuntuu, että "oikea" ruoka vaan auttaa, hedelmät ym. ennemminki lisää nälkää...musta mahtaa tulla aika paksu :D

Onkos kellään muutes ollu sellasta pistosta mahan sivulla, mulla oikealla puolella? Ei oo oikeastaan kipeä, mutta pistää...hmmm.

Tervehdys!

Halauksia ihan hirveesti porukasta pudonneille!

Täällä ei oikeestaan mitään uutta oo tapahtunu, edelleen ahdistaa ku koko ajan mietin että oonko vielä raskaana.. Mut onneks on tota pahaa oloa ja välillä vihlasee mahaan. meinasin ens viikolla kertoo rakkailleni raskaudesta mutta mistä minä tiiän oonko vielä raskaana.. ehkä pitää alkaa ajattelemaan tuota ylempänä kirjotettua että iloitaan raskaudesta niin kauan ku toisin todistetaan (vai mites meni) :)

Mulla on eka lääkäri aika 12+1 ja se np-ultra 12+2. Näin ekassa raskaudessa neuvola ja muut tätit voi vedettää aika hyvin ku ei tiiä mistään, että mitä millonki on... mut oon tohon ihan tyytyväinen. Voisin käydä ultrassa joka viikko :)

Eikös se oo aivan sama mitä maitoa juo kuhan juo :) jos laihduttaa ni on varmaan hyvä vaihtaa rasvattomaan mut me ei nyt saada laihduttaa joten ihan sama minkänäkösiä maitotuotteita käyttää...
Mun pitäs lopettaa karkkien syöminen joka päivä mutta en osaa :)

Hei mitä mieltä ootte hiusten värjäämisestä ja lumilautailusta tässä vaiheessa raskautta?

Pöhötys-terveisiä mammoille!!

unohtu kysyy... Olisko teillä jotain kivoja ideoita/vinkkejä miten raskauden kertois omalle äidille, ku olis nyt sen eka lapsenlapsi tulossa..? Tiedän että se ilostuu niin että ratkee...
Kiitos jo etukäteen!

Jaa, on se hyvä kysymys. Millä tavalla kertoa se hieno uutinen? Odotan meidän kolmas lapsi ja olen 7+ raskana. Me ollan miehen kanssa keskustellut milloin kerrotaan, me kyllä odotetaan vielä pari viikkoa ennen kuin kerrotaan niille.

Oho luulen että tuli vähän virheitä, kuin kirjoitin. Olen ruotsinkielinen ja on vähän vaikea kirjoittaa suomeksi.
Onko ketään samat ongelmat kun meillä. Minun anoppi on ihan hullu. Hän ei tykkää minusta olleenkaan, koska olen varastanut hänen pieni poika ja sitten vielä pahemmin mä menin naimisiin hänen kanssa ja sitten kun toinen lapsi tuli tilanne vain muttu pahemmaksi. Nyt meillä ei ole mitään yhteyttä enää. ja luulen ehkä se on parasta meille kaikille[:@]

Väkisinkin on tullut itselle mieleen, että toisten kropalle raskaus sopii ja toiset, kuten minä, tuntuvat suorastaan hylkivän raskautta. Sellainen olo kuin tässä olis jonkun myrkytyksen kourissa eikä onnellisen odotuksen. Pahoinvointi ei ole vähentynyt, paino sen sijaan vähenee lähes päivävauhdilla.

Nyt lisäksi aamuyöstä iski jo neljäs migreeni tänä vuonna ja se oli pahin. Kipu ihan hirvittävää, näkö meni toisesta silmästä ja pytty ja yrjölaari kutsuivat yhtäaikaisesti monta kertaa eli oksetusta ja vesiripulia. Sain tungettua 2 g parasetamolia lopulta itseeni, niin että pysyi sisällä ja nukuttua muutaman tunnin (nähden painajaisia, etten kykene imettämään vauvaa, kun nänneistä tihkui verta maidon sijasta). Yritin juoda vettä ja mehua herättyäni, mutta kaikki on tullut ulos, paitsi puoli viideltä sain weetabixeja maidolla ja sokerilla pysymään sisällä ja lisäksi olen saanut juotua hieman mehua. Olo on hirveä ja on täysin mahdollista, että oksennan vielä tänään.

Rakkaat kanssamammat, nauttikaa raskauksistanne ja toimintakyvystänne. Minä toivon, että jo kohta alkaisi helpottaa ja pääsisin sen seesteisen keskiraskauden ääreen viimein... Muuta vaihtoehtoa en tässä vaiheessa halua edes mielikuvitella kuin että pahoinvointi _tulee loppumaan_. Pahoittelut, että nää mun kirjoitukset ovat tällaista valitusta, mutta toistaiseksi en ole päässyt lainkaan nauttimaan vielä raskaudesta. Mies ei ole vielä päässyt muuttamaan luokseni, joten hän käy vain satunnaisesti täällä auttamassa minua. Enimmäkseen siis olen yksin tämän vointini kanssa, makaillen vuoteessani.

MimRo10 jA melli *haleja molemmille ja jaksamisia ison surutyön keskellä*.

Jänö: Itte värjäsin hiukset n. vko sitten, eikä oo mtn oireita siitä ole tullut.

Voi että tota meiän Ninniä (snautserin pentu, 5kk). Ihan hulluna etenkin omenan perään :) aina ku syön omenaa nii se on iha seko :D Se liikkuu lähellä kärsimättömänä ja rauhottuu vasta ku oon antanu sille omenan kuoret ja loput siitä omenasta mitä en syö :) On se sellanen kullannuppu <3 kuten meiän muuta kaksi koiraa :) on ne niiiiiin sulosia <33

Omaa: eipä oo jaksanu pariin pvään käydä täällä. Toinen työpvä takana sairasloman jälkeen, ja arvatkaa huviksenne MÄ KUOLEN SIIHEN TYÖ MÄÄRÄÄN! Siis ei se ny loppupeleissä ole "niin hirveesti" mitä tarvii itte tehä, mutta on niin tajuttoman väsy koko ajan. Ja sit ku on vielä nälkä aivan koko ajan! Oon naureskellukki ku koko ajan sais olla syömäs, etenki töissä. Vaikka söisin kunnon ruuan pvällä töissä nii jo on heti uudestaan nälkä :D Pakko sitä vaa on syyä useemmin pitkin päivää :)
Niin, ja hampaitten pesu on AIVAN KAMALAA. arvatkaa ku meinaa laatta lentää ku pesee hampaita!   Miettiny täs keinoja miten vois pestä hampaita ilman sitä oloa että pian oksentaa perään. Muuten ei oo sellasta pahoinvointia, mitä välillä vähä kuvottaa.

Hyvät yöt kaikille mammoille!!

ALKUPERÄINEN: Jänö

unohtu kysyy... Olisko teillä jotain kivoja ideoita/vinkkejä miten raskauden kertois omalle äidille, ku olis nyt sen eka lapsenlapsi tulossa..? Tiedän että se ilostuu niin että ratkee...
Kiitos jo etukäteen!

me annettiin isovanhemmilleni kortti jonka olin tehnyt. päällä oli netistä printtaamani vauvakuva ( mut voi keksiä jotain muuta tai vaikkapa ultra kuvan) ja sit kirjoitettiin korttiin et mummille ja vaarille, toivottavasti nähdään ..ja sit mulloin oli laskettu aika..esim syyskuussa.
Oli kiva omasta mielestäni.
Tää oli edellisellä kerralla.
Nyt en tiedä..näytän ehkä ultrakuvan miehen äidille, oma äitini jo teitää.

Hei mammat!!!

Voimia ja jaksamista kaikille joukosta pois pudonneille[:(]

Ja sitten omaa napaa:
Maanantaina oli lääkäri.Ihan tuon pahoinvoinnin takia kävin ja 2 viikkoa sairaslomaa nyt on...Lääkäri päätti sitten ultrata ja pikku papunenhan siltä löytyi sitten. Sydänäänet olivat hyvin vahvat.Nyt siis rv 7+1 ja la muuttui 28.9....
kyllä naama vääntyi hymyyn kun sydänäänet kuuli....ensiviikolla on oikea eka neuvola ja sinne sitten...

pahus mihin väliin heittäydyinkään mukaan...

niin kovin kovin pahoillani nuista kamalista uutisista. en kelleen kelleen tahtoisi joutuvan kokemaan tuota.

itse tahdoin päästä kerran kirjoittamaan ennen ko mtn pahaa pääsis tapahtuun. ja seuraavassa sekunnissa vaihdan positiiviseksi ja toistan itselleni et kaikki on ok.

täällä mietitään kehtaako kouluun soittaa, et "en pääse kouluun, ummetus loppu!"

ihanaa torstaipäivää kaikille!

Piti vaan tulla huikkaamaan, että ihanan positiivisia ja kannustavia olette kaikki! [:)] 
Nyt vaan hengitellään koko porukka rauhakseltaan ja pidetään päät kylmänä.

Tulen raportoimaan illalla tuon ultran jälkeen kuin kävi. Ristus notta jännittää niin maan prkleesti... [&:]

Takaisin