Syyskuun Pulinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamma_76
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tervehdys syyskuun mammoille!! Ilmottaudun nyt joukkoonne vaikka oon täällä palstalla pyöriny jo aika kauan. Oli vähän vaikeuksia löytää rekisteröinti ja että miten näihin viesteihin vastataan...
No toivottavasti tää tulee näkyviin...

Minusta hieman: Ensimmäistä odotetaan ja la on 7.9. ja varhaisultrassa käyty viikolla 7 ku neuvolatäti laski et olisin ollu jo vkolla 9. Pikkunen siellä möllötti ja sain itkunki loppumaan ku huomasin että siellä jotain oli. Jännitti ihan hirveesti mennä sinne ku aattelin että kuvittelen raskauden ja että ei siellä kummiskaan oo mitään... Meillä täällä kuopiossa saa ihan ilmaseks sen varhaisultran. Mulla kierto oli 36 pvä joten en tiiä laittoko sen takia sinne ultraan. Neuvolatäti on kiva, mut sen vaaka ei, joten se vähän joutu mulle kertomaan miten syödään terveellisesti ja monipuolisesti :) Painon nousu vähän pelottaa mut raskauden jälkeen voi taas piipahtaa painonvartioissa ja pudottaa muutaman kilon :) Lääkäriaika ja niskapoimuultra on tuossa kolmen vkon päästä ja sit käyn myös ottamassa sen sikarokotteen ku en oo uskaltanu ottaa vielä... Raskausoireita on pahaolo, hirveet alavatsakivut ja pissalla ravaaminen. Plus sitten kiukuttelu ja itkuherkkyys. Mut ärsyttää ku elämä pyörii ruuan ympärillä, koko ajan pitäs olla jotain syömässä mut sit pitäs miettiä ettei lihoo....raivostuttaa!
Sitten kaikista ärsyttävintä on se kun sanon miehelle että olis ihanaa kertoo äidille raskaudesta ni kommentti joka kerta, onko sitä nyt pakko kaikille huudella!!! Viimeks ku ton kuulin aloin itkemään, ottaa päähän ku tän pitäs olla ilonen asia ja ollaan vielä tosi läheisiä äidin, isän ja siskojen kanssa . Sit ku ei saa iloita asiasta ni pelkään koko ajan että ei tää kestä synnytykseen asti ja että nyt varmaan tulee keskenmeno...Nyt rupes vituttaa!!

Miten muilla noitten pelkojen kanssa? Mistä sen tietää että kaikki on hyvin?

Olikohan mulla vielä jotain mielessä...ei tuota varmaan jaksa lukee mut nyt ku pääsi tänne kirjautumaan ni vois kertoa ja kysellä lyhyemminki kuulumisia...

Onnea kaikille meille!! Ja voimahaleja!!

Mamma_76 Tässä olis mun tiedot siihen listalle Jänö 28v. la 7.9. ensimmäinen, KYS. Kiitos!

Tervetuloa Jänö joukkoomme[:)]

Ihan ensiksi noista peloista...mä kyllä uskon että niitä on ihan jokaisella,toisilla enemmän ja toisilla vähemmän.Ja aina rupee pelottamaan kun kuulee et jollakin on mennyt raskaus kesken...toisaalta pitäisi ajatella että jos on kesken mennyt niin silloinhan on ollut alunperin jotain häikkää sikiön kehityksessä ja luonto hoitaa asian ajoissa...mutta hirmu raskasta se on...itsellä on yksi tuulimunaraskaus takana ja kyllä se vaikuttaa nyt sitten tässä raskaudessa...kokoajan kuuntelee itseänsä ja kroppaansa...mutta toisaalta taas ei saisi noita asioita liikaa ajatella ja stressata vaan keskittyä nauttimaan kuitenkin raskaudesta ja ajatella positiivisesti...muistan ensimmäisen raskauteni,silloin en oikeastaan ajatellut mitään keskenmenoa...huolet ja pelot tulivat enemmänkin synnytyksen jälkeen....olin huolissani että osaanko hoitaa lastani oikein..onko lapsella kaikki kunnossa...ja sitten tulivat myös menettämisen pelko...entä jos lapsi sairastuu vakavasti jne.Eli nuo pelot ja huolet kyllä kuuluvat raskauteen...ne valmistavat meitä äitejä,tekevät meistä herkempiä ja huolehtivaisempia...

Ja tuosta muille kertomisesta...sehän on jokaisen henkilökohtainen asia...toiset eivät kerro esim.juuri sen takia jos tulee varhainen keskenmeno, mutta itse lukeudun niiden joukkoon että lähimmäisille kerrotaan ilonaiheet ja jos niikseen on niin myös ne surulliset asiat...kun sain keskenmenon niin oli mukava kun lähimmäiset tiesivät ja olivat tukena.

Soitin neuvolatätille tuosta huimauksestani ja täti oli sitä mieltä että kun myös "keikutti" ylösnoustessa niin pitää huomenna käydä verikokeissa tarkastamassa nestetasapaino...eli toi rankka huimaus voi johtua myös siitä kun olen ripuloinut kaksi päivää...meillä täälä jyllää vatsatauti...toivottavasti kaikki on ok kuitenkin...harmittaa kun täälä meillä ei pääse tuohon varhaisultraan ...täytyy jaksaa odottaa vielä kuukausi.

Tulipahan kirjotettua taas[:)]

Soitin neuvolatätille tuosta huimauksestani ja täti oli sitä mieltä että kun myös "keikutti" ylösnoustessa niin pitää huomenna käydä verikokeissa tarkastamassa nestetasapaino...eli toi rankka huimaus voi johtua myös siitä kun olen ripuloinut kaksi päivää.

Moikka chaos74: mulla otti hemoglobiinin ja oli alhainen..sanoi, että huippaus voi johtua siitäkin.
Kivaahan se ei ole. Tsemppiä!

Jänö- Tervetuloa joukkoomme! chaos tuossa jo vastaili jo " mun suulla" noista peloista, niin en viitsi tässä samaa kirjoittaa.

Omaa: Neuvola käyty (kuulumiset tuossa neuvola-ketjussa) ja nyt pitäisi alkaa teoriaa lukemaan..eilen sama suunnitelma, mutta kirja käteen ja nukahdin samantien kolmen tunnin päikkäreille[:D]

Hyvää torstain jatkoa kaikille!

Huomenta!
Flunssa alkaa helpottamaan, ja sitä kautta olokin parempi.
Niin, ja yrjöolot on palannut. Alavatsassa painon tunne...missä kohtaa muilla on tuo tunne?mulla kun on enemmän vasmmalla puolella. Tosin ultrassakin jo lääkäri sanoi nappulan olevan vasmmalla,onneksi, koska olisin varmasti kauhuissani muuten [;)]

chaos74 Mullakin on tosi alhainen verenpaine, varsinkin tuo alipaine. On aina ollut.(käytännössä kuljen villasukat jalassa kesät-talvet [;)])
Mulla oli myös aivan alussa aivan hirveä olo tuon huimauksen kanssa, pari päivää meni puoliksi tolkuttomassa tilassa sohvalla, kun en uskaltanut päätäni nostaa ylös. Oksentamaan en ole alkanut asian vuoksi, mutta olen kuullut,että niinkin voi käydä. Ei kannata muntata kaikkea ahmimalla, vaan pikku hiljaa, niin ettei se verenpaine yht äkkiä nouse, se saattaa aiheuttaa tuon yrjön kylään tulemisen.

Jänö Tervetuloa Syyskuun Mamma-liigaan!! Kuten chaos74 tuossa jo kertoi peloista, ne tosiaan tulee ja menee, ja on aivan normaaleja ajatuksia/pelotuksia sulla. Itsekkään en pelännyt esikoisesta, ajatukset pyöri lähinnä siinä millaisia vanhempia meistä tulee, ja kestääkö meidän yhteinen taival, eli pelotti tuleeko musta lopulta yh niinkuin äidistäni.

Nuo miehet!!! [:@] Oma ukkoni on samoilla linjoilla,että salaisuutta varjellaan koska ei voi tietää miten käy. Me ei tahdota hössöttäviä ja voivottavia sukulaisia, jos käy huonosti. (Ei viimeksi helpottanut oloa voivottelut, pahensi vaan.)
Toisinaan tekisi mieli huutaa koko maailmalle, ja sitten taas toppuuttelee itseään vaitioloon. Olen kertonut muutomalle hyvälle ystävälle, jotka itseasiassa itsekkin odottavat vaavia,näin on minulla ja ystävilläni vertaistuki lähellä, ja mieheni täti näki silmistäni, ja jäin kiinni. Jänö kaikki kääntyy hyväksi, kun ukkos näkee pikkuisen ultrassa, usko pois...Toivottavasti siis on tulossa mukaan. Kun mies näkee omilla silmillään, asiat muuttuu. Oma ukkoni molemmista pojista ei meinannut pysyä housuissaan, kun ultrasta tultiin. Siinä lauloi puhelin langat, kun piti kaikille ilmoitella [:)]

päivän jatkeita, nyt syön kananmuna voileipiä, viiliä ja ja ja [:D]

Kaika...Hb mulla oli 149..eli tosi hyvä...on aina ollut...se neuvolatäti sanoi että maate ei saa laittaa kun se laskee verenpainetta entisestään...pitäs lähtee liikkeelle,tehdä jotain...mutta toisaalta sekin on aika vaikeeta kun tuntuu ettei pystyssä pysy...meinasin kyllä hakee lakua ensiavuks jos oikeen pahaks menee..tiedän ettei sitä saisi syödä kun tulee turvotusta, mutta toisaalta jos siitä on apua jos oikeen pahaks menee niin tuskin se maailmaa kaataa..en käytä normaalisti suolaa ollenkaan,siis en lisää kun teen ruokaa koska noissa maustesekotuksissa on suolaa aina mukana mut ehkä nyt vois vähän lisäillä[:)]

chaos74- Ei toi varmaan ole kivaa, että huippaa kokoajan, mutta kyllä se on kivempaa, ku saa syödä salmiakkia ja lakua ja suolaa "luvalla".. Itselläni verenpaineet oli normaalit/hyvät, joten sain vaan käskyn lisätä rautapitoisuutta ruokaan..
Ja onhan se salmiakki niin paljon herkullisempaa kuin parsa/pinaatti[:D].

Toivottavasti te kaikki matalapaineiset ette kauan joudu kärsimään sivuoireista!

Huomenta! Tervetuloa Jänö!

Mä oon "salaa" syöny salmiakkia.. on sellanen herkku, etten siitä kykene luopumaan. JA neuvolassakin mun verenpaine oli sillon 112/78 eli ei mikään kauheen korkea, mut täti oli tyytyväinen. Tosi oli sitä mieltä että tolla paineella ei mitää salmiakkeja syödä[:@] mut aion mä silti sitä popsia aina välillä pari kappaletta[;)] ei kerrota sille *shysss*

Meillä on mies kyllä ihan innoissaan ja on suvullensa raskaudesta kertonu, tosin kun äitinsä asuu maaseudulla, niin häntä ei saa kiinni ihan millon haluaa, kun on semmosta seutua et puhelimet ei toimi.

Vitsit muuten, kun jännittää, kun tuntuu että ootte kaikki muut jo käyny ties missä ultrissa ja mä en oo vielä siinä ensimmäisessäkään käyny. Kun ei mitään syytä ole varhaisultraan mennä, ni odottelen sitä kutsua...

Ja Pikku K:lle voimia ja jaksamista! Toivottavasti saat mieheltä tukea!

Tervehdys taas ja tervetuloa uusille![:)]
Voimahaleja Juicyfruitille ja Pikku K:lle!

Nyt on nähtävästi ollut flunssa liikenteessä. Oisin mieluusti sairastanut flunssan tän pahoivoinnin tilalla. Eli tosiian toista viikkoa kestänyt tämä pahoinvointi. Paino tippunut jo muutaman kilon. Mut onneksi nyt ollut helpompi päivä ja jaksanut käydä täällä lukemassa syyskuulaisten kuulumisia. Ei tule kuuloonkaan et pistäisin suuhuni mitään missä on mausteita, lihaa tai on yhtään huoneilmaa lämpimämpää. En pysty olemaan edes samassa huushollissa kun mies tekee ruokaa. Ainoat mitkä menee on tuoreet hedelmät ja kasvikset, jogurtit ja viilit salmiakin ja mehun lisukkeena. Voileipää koitin maistaa, mut ei millään pystynyt nielasemaan vaikka halutti ja kuitenkin äklötti yhtä aikaa.

Mulla taas juippii hirveesti ku eilen olisi ollut ensimmäinen neuvola aika, mutta kas kummaa se jouduttiin perumaan neuvolatädin lapsen sairastumisen takia. Ymmärrän kyllä asian ihan hyvin ja neuvolatätini kuulostikin erittäin mukavalta henkilöltä puhelimessa, jonka kanssa pääsee hyvin juttuun. Mutta kun tämä soittaja oli joku toinen, vanhempi naishenkilö joka vähätteli tätä minun pahoinvointia ja lopuksi töksäytti vaan et se mun nvl-täti soittelee loppuviikosta tai ens viikolla mulle uutta aikaa, et palaapas sitten asiaan. Argh.. raivostuttavaa sanon minä.

Tässä oli  nähtävästi vähän viikon ajalta vuodatuksia ku ei tuo mieskään tunnu ymmärtävän asiasta paljoa. Mies sanoo jatkuvasti et ei tuo enään normaalia et noin useasti joudut oksentamaan, et soitahan jo lääkärille. Motkottaa vielä päälle et ku en siivoa niin huusholli on ku sikolätti, onneksi kuitenkin itse tarttuu imurinkahvaan ja siivoaa kun minusta ei todellakaan ole ollut kodinhengettäreksi tämän viikon aikana. Pää räjähtää mut kaippa tämä alkuhässäkkä vielä laantuu.

Toivottavasti muilla on yhtään helpompaa, mut toivotan hyvää torstaipäivän jatkoa vielä muille.

Heisan taasen...ja recto...kuulostaa tuo sun olo aika keljulta...toivottavasti pian hellittäis.

Tänään tuli ultra-aikoja...Np-ultra 3.3 ja rakenne 3.5...mun miehen syntymäpäivä...toivottavasti kaikki nyt vaan menee hyvin ja kohdussa on elämää ku eka ultra on...nyt ruuanlaittoon...pinaatti-tuorepastaa,kinkku-kananmuna-juustokastikkeella...ainakin nyt tuntuu ajatus syömisestä hyvältä, mut saapa nähä[:)]

Löysinpäs tänne :) Aluks kattelin tuota palstaa "syyskuun odottajat" vai mikä se nyt oli :)
Anteeksi, en jaksanut lukea kaikkiä näitä 17 sivua.

Ensinnäkin PALJON VOIMIA JA HALEJA Pikku K:lle!

Purri: Älä turhaan aattele, että oisit ainoo, joka ei oo viel käyny ensimmäisessä ultrassa; en ole minäkään, en edes ensimmäisellä neuvolakäynnillä. Se tulee vasta 22.2 :( Ootan sitä niin innolla!

Niin, tosiaan. Meiän esikoisen laskettu aika on 30.9 (netissä tein laskelman). Itte oon halunnu jo aikasemmin lasta, mutta mies laittanu jäitä hattuun, onneksi.

Mulla ollu raskausoireita:
- Hieman huimausta ihan alussa (ennen ku tein testin), mutta sitä ei ole
- Välillä tulee alavatsaan pientä kipua; sellasta nipistelyä
- Joskus hieman huonoa vointia, mutta en ole oksennellut; toivottavasti en edes oksenna
- Niin ja helposti menee hermot, etenki noitten meiän nelijalkaisten ystävien kanssa (3 koiraa, 1 Kani)

Tuossa nyt ainaki nuo "suurimmat".

Mutta, ONNEA KAIKILLE ODOTTAJILLE!! Ja toivotaan että raskaudet menis hyvin! :)

Tervetuloa Onnekas!

No niin täällä on veto veks ja sydämen tykytys senkun pahenee kuin myös huippaus..
Ja niinhän mä sitten googlailin- raskausanemiahan se[:'(] Mulla oli hemppa alle ton 110..
Ja kaikki oireet löytyy: huimaus, sydämen tykytys, kalpeus, väsymys ja hengästyminen rasituksessa...
Jotta näin täällä, mutta vielä en saisi syödä niitä rautatabletteja...

Tää painuu takas nukkumaan!

Tervetuloa uusimmat: Jänö & onnekas!! isot onnittelut!!!

rectolle voimia!!! Samoin Kaikalle!!!!

Tähän se sitten meni... Huusin itselleni raskauspöksyt jos toisetkin. tulevat luultavasti ensi viikolla.
Paine alavatsassa on kasvanut ja nyt harkitsen kovasti sinne varhaisultraan ajan varaamista. Kärsimätön olo, olen maannut soffalla liian monta pvää pohtimassa kauheuksia joten luultavasti huomenna joudun ajan varaamaan vaikkei np-ultraan olisi enään pitkä matka.
Hieman hellitin tuon painontarkkailun osalta. Vie mielenterveyden mennessään jos näin stressaan. En silti aijo päästää pirua irti vaan pidän sivusilmällä huolta siitä mitä syön.
Kauppalaskussa oli jälleen muutama kymppi ylimääräistä kun taas oli jotain aivan pakko saada :)

Kysyn jotain henkilökohtaista: Onko teillä muut mammat haluja? tällä kertaa ei ruokaan vaan siihen millä tähän jamaan päästiinkin! Oma Ukko vihjailee että vois jotain taas pikkuhijaa olla, mutta niin jotenkin epäviehättävä olo, kun on ummetusta, ilmaa, turvotusta, kuvotusta... jotenkin kaikki ylimääräinen nytkys kun tuntuu vatsan pohjalla ja saa oksennuksen maun suuhun, Hih! Siis kuin muilla?

Illanjatkoja!

Iltaa mammat!

Onnekas, en mä luulekaan ainut olevani, mut jotenkin tuntuu vaa hassulta kun en oo missään käyny vielä. Tai siis neuvolassa olen käynyt mut noita ultria en oo.[:D]

Kaika yritä jaksaa!! Toivottavasti olo paranee pian!

PojanÄiti mua ei ainakaan kiinnosta pätkääkään sen sortin touhut millä tähän jamaan on päästy. Pari kertaa mies ollu et ku pitäis mun innostuu, ni onhan sitä sitten jotain puuhattuki, mut en kyllä varmasti alotetta tee, enkä mä siitä ole oikeen nauttinukaan. Mutta onneks ei hän usein mitään yritäkään, et saan olla rauhassa[;)] Elän toivossa, et jossai myöhemmässä vaiheessa alkais olee kiinnostusta hommaan taas[:)]

Iltaa!

Mulla ensimmäiseen neuvolakäyntiinkin vielä viis päivää, enkä meinaa saada rauhaa peloilta ja jännitykseltä. Välillä tekis mieli kertoo kaikille, ja monesti on ollu siskon numero valmiina, et nyt soitan sille ja vuodatan kaiken (mun rakas henkireikäni ja henk.koht. terapeutti), mutta sitten ilkeät ajatukset kaappaavat mielen enkä uskalla soittaa. Entä jos sisälläni on kuollutta, entä jos kaikki ei olekaan hyvin. Mitä jos kuvittelen kaiken?
Ehkä olis kyl hyvä soittaa systeril, ni ei tarttis tääl purkaa painetta tai isännälle kiukutella. Uskoisin, että isäntä on itse vielä varovaisempi ja pessimistisempi, joten omalla käytöksellä ja puheella saan hänetkin hermoilemaan. Eikä auta vaikka yrittäisi keväntää tunnelmaa myöhemmin höpöttämällä hormooneista yms.

Kylläpäs meni taas oman navan tuijotteluks.

Pojanäiti: Meillä asia on ehkä jopa niinpäin, että itsellä tekisi mieli, mutta isäntä pelkää "rikkovansa" sisälläni asuvan pikkuisen. No, uskoisin, että kun viikot etenevät ja ajatus lapsesta muhiin, niin eiköhän se ala isännänkin halut mennä pelkojen edelle.[:D]

Kylläpäs tämä vuodatus helpotti omaa oloa, kiitos.

Kauniita unia ja huomiseen!

Täälläkin ollaan flunssassa ja päänsärky on hurjaa. Oletteko muut flunssasta kärsineet ottaneet Panadolia oloa helpottamaan? Miten näin alkuraskaudessa, onko Panadol täysin vaaraton särkylääke ajoittain käytettynä?
Itsellä ensimmäinen neuvolakäynti vasta ensi viikolla, samoin varhaisultra. Jännittää kamalasti!

Myöhäisiltaa...[:D]

Custos...kyllä panadolia ja kaikkia paracetamolia sisältäviä lääkkeitä voi ottaa tarvittaessa...se on ihan turvallinen lääke...[:)]

Ja Pojanäiti...kyllä meillä ainakin seksi ja läheisyys on ihan samanlaista kun ennen raskaaksituloakin...ja ehkä eräänlainen hellyys on lisääntynyt kumppania kohtaan...olemmehan yhdessä saaneet alkuun jotain ihmeellistä ja se on syventänyt tunteita entisestään...tietysti silloin jos olo on tosi kurja...oksettaa ja huimaa niin eihän sitä silloin kykene seksiä ajattelemaankaan mutta noin yleisesti kun olo on hyvä niin kyllä hellyyttä toisillemme osoitamme[;)]

Päivä on ollut hyvä,eikä pahoinvointiakaan ole ollut, joten nyt on hyvä mennä kullan viereen kauneusunille...hyvää yötä kanssasisaret[:)]

Pojanäiti, tuohon sinun kysymykseen, niin meillä asia on kyllä toisinpäin. Toki siihen voi vaikuttaa sekin, että mies on reissuhommissa ja käy kotona n. 2 viikon välein. Sitä sitten peuhataankin koko ajan edestä. :> Mies on jopa tokaissut, että hänestä on seksikästä kun olen raskaana (vaikkakin näin alussa). Kun on kuulema jotain, mikä on saanu ainakin osaks alkunsa hänestä. :> Nämä himothan voisi olla ihan erilaitaa jos mies kävisikin kotoa käsin töissä tms.

Tänään ollut ihan ihmeellistä jomotusta vatsassa. Ihan alkuoireina oli kyllä tuota nippailua mutta tämä ei oo semmosta. Voisin verrata tätä enemmänkin siihen, että kun tekee paljon vatsalihaksia ja sen seurauksena ne tulee araks. auts. :<

Huomenta Ihanaiset!

Viikonloppu on alkamassa, ja lepo on varmasti paikallaan monelle työssä käyvälle odottajalle. Itse olen työttömänä, mutta en tiedä miten olisin jaksanut. Ammatikseni kun olen toiminut lasten parissa.
Tässä nyt odottelen, että kello menisi eteenpäin, ja saisin soitettu hammaslääkärille. Takahampaasta on lähtenyt puolet kruunusta, ja nyt on pottuillut pari päivää siinä määrin, että jotain on tehtävä.Pelkään hammaslääkäriä ja varmasti moni muukin, mutta enemmän pelottaa nappulan kohtalo massussa, jos en hampaitani hoida. Joten klo.9. vedän syvään henkeä, ja soitan hammaslääkäri ajan...pitäkäähän peukkuja [&:] Onko kellään kokemusta vastaavasta tilanteesta? Miten hampaita voidaan korjailla raskauden aikana, puudutukset ei varmaan sovi ollenkaan? IIK!!

ChildishFear:  Itse olen myös "reissu"-leski, mies n.2 viikkoa pois, ja sitten viikon kotona. Pojanäiti: Ja kuten ChildishFearkin, meillä "homma" kukoistaa. Aluksi tosin olin niin väsynyut,että nukahtelin jopa istualtani. Kun 2 viikkoa on ns. selipaatissa, niin..... [:D]

Huomenta kaikille!

Mamma_76- mitens toi panacod esilääkkeenä? Ainakin toimiva lääke ja eikös sitä saa ottaa? Tai siis tuolla toisessa ketjussa oli mammalle määrätty sitä..

Seksistä- meillä on vähentynyt radikaalisti, muttei kokonaan. Ihan perustarpeiksi, mutta kun ei tee mieli niin ei vaan tee.. paitsi tossa välissä ku ei ollut kuvotusta, niin silloin kylla teki. Ja unetkin oli semmoisia, että huh huh[:D] [:D][;)] Mies sai kyytiä.

Omaa: Nyt tähän heikotukseen vielä meinaa flussan pukata[:@]
Tänään pitäisi jaksaa piitkä päivä: olisi tyttöjen ilta ja keikalle meno.. huh- vähän jännittää, miten sitä jaksaa..
Onneksi huomenaamuna saa nukkua! Ja pojat menee isällensä vielä viikonlopuksi, niin saa todella levätä ukkelin kanssa..

Kaika, panadol zappia olen ottanut muutoman kerran (kun oikeen pakko) sain luvan ottaa. Pääsen h-lekurille tänään klo.10.45, katsoo ainakin tilanteen, mitä voi tehdä.
Voi Hirvityksen kauhistus!![&:]

Takaisin